Jump to content

Er dette buejakt?


v-max

Recommended Posts

Jeg tror at den videoen er en samling av flest mulig typer utfall, for å vise at Lumenoken gjør det mye lettere å se/bedømme hva som har skjedd, hvor pila faktisk gikk osv. Den demonstrerer veldig bra, imo, at lysende nocker er en god ting, enten en treffer eller bommer.

En annen ting er at om du ser på amerikanske jaktvideoer (ref. f.eks. langholdsjakt, men uansett egentlig) så er det veldig mye skadeskyting, og bortimot "Yiahaaa, we hit him!" uansett om dyret er dødt eller ikke. De har en ganske forskjellig jakt-"etikk" noen steder og det har lite med våpentypen å gjøre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å sammenlikne norske jegrer med amerikanske jegrer er heilt feil, om du er rifle jeger eller buejeger. Dette er vel ikkje noe særligt betre spørr du meg

" target="_blank

Rådet for dyreetikk skriv i sit hørings svar, klart og tydeligt, at norske jegerer ikkje kan sammenlignest med amerikanske pga. etikk, opplæring og moral (eller mangel på dette).

Da er ikkje våpenet som skadeskyt, men jegeren. :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er absolutt ingen motstander av buejakt og har heller ingen erfaring med det, men en ting jeg stusser på er at det virker som om mange av durene i de første filmen reagerer før pila treffer, og har allerede startet en bevegelse før de blir truffet? Hører de når pila slippes, er det derfor de reagerer?

Link to comment
Share on other sites

Dyra kan høre lyden av buen og eller pila, de kan også se pila komme flyvende, og de kan se buelemmene bevege seg. Antakelig hører de det uansett, men reagerer bare dersom de er "på alerten" eller dersom lyden er "for høy".

Lyden av en bue kan variere fra et 100dB høyt smell ala 22 pistol, til noe du ikke hører om du står med ryggen til 10-12m unna.

 

Mange mener at du ikke skal skyte på dyr som har merket at noe er på gang, og enda flere mener at en ikke skal/kan skyte på dyr som en ser øynene på. Dette er litt dyrartspesifikt også. Kråker er 100% umulig å skyte om de ser deg - pilene kan lande der kråka satt så mange ganger du gidder.

Alle er stort sett enige om at pilhastighet ikke hjelper her, kun et stille launch av pila. Det er en av grunnene tuning er så viktig, og at mange buejegere er så fanatisk opptatt av lyddemping.

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg ser ikke noe livs grunnlag for denne diskusjonen..vi ender jo bare opp med og synse rundt dette og snakke om våre egne

meninger men egne meninger hjelper lite vist man ikke har peiling på hva man snakker om

buejakt er en enkel og effektiv jakt som har en mye høyere prosent andel døde dyr pr pil skutt enn rifle

rett og slett forde en pil ikke bare skal penetrere

men også lage en sår kanal som tapper blod som den vanelige jaktrifla kan drømme om

hva folk mener som ikke kan noe om dette betyr fint lite :roll:

Link to comment
Share on other sites

Har sett kulehull fra vanlige kaliber som er rundt 4-5cm i diameter, selv om disse ikke går helt gjennom lager det bra lungemos ved godt treff, og har en sjokk-effekt som pilen ikke har. Jeg sier ikke på noen måte at buen ikke fungerer, men det å påstå at det er et mer effektivt jaktredskap enn en rifle synes jeg å dra det for langt.

Link to comment
Share on other sites

Litago, det er ingen problem å finne bilder av kulehull som er langt større enn noen jaktspiss som kan tenkes å fungere, rådyr som er halvt i to, rådyr en kan se igjennom, stikke neven igjennom, whatever.

Men i disse miljøtider, buen hverker ryker, smeller eller sprer blyfragmenter - miljøvennlig altså, og gir ekstra sunt kjøtt. Og seff 0 blodslått kjøtt :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

jeg referer til den vanelige jakt riflen når jeg snakker om sår kanal

det snakker jeg jo om i første post 30-06, 308 osv typisk norske kalibere

har ikke sjangs til og konkurere mot de slemmeste pil spissene og jeg har jo aldri heller konkret sagt at rifle er

dårligere eller at bue er bedre bare mer effektivt per pil skutt

treffer man ikke helt for ille og har riktig spiss vil dyret blø i hjel

beste skuddene er de som passerer fra lunge til lunge og etter later seg kraftig hull som blør godt 8)

Rifle er helt klart effektiv og grei den og den har jo også sine fordeler

bue har sine fordeler og til slutt er det snakk om smak og behag

ingen er bedre enn den andre når man treffer

Link to comment
Share on other sites

Litago:ingen er bedre enn den andre når man treffer.

 

Vil nok påstå at en rifle er mer effektiv totalt sett,da du har større rekkevidde og derved

kan skyte på større avstand.

 

En bue er et våpen som er veldig effektivt,men nok vil stille mye større krav til jegeren enn

en som skyter med rifle da en buejeger vil måtte komme mye nærmere viltet for å kunne plassere et sikkert skudd.

 

Og hvor mange vil være dyktige nok til det? og hvor mange vil ta en sjangse og slippe pilen og dermed øke sjansen for skadeskyting?

 

Personlig så tror jeg at selv om det er mange som har lyst til og jakte med bue ,så er det vel ikke alle som bør slippes ut i skogen med det,det finnes mange wannabees med stor selvtillit og liten kunnskap/dyktighet og disse vil kunne ødelegge for alle andre hvis de slippes løs.

 

Det er å håpe at hvis buejakt blir lovlig så vil det bli strenge tester på hvem som skal få lov til å jakte,ikke fordi jeg har noe i mot det,men fordi at hvis det blir sluppet løs cowboyer og vi får mye skadeskytinger,så vil det gå ut over jegerstanden i sin helhet.

 

Vi vet alle hvordan media vinkler ting, og vi husker vel alle sammen idiotene som var på tur til New Zealand her for et drøyt år siden, og hvis buejakt blir lovlig og noe skjer så vil det nok bli minst like ille. :trist:

 

Jeg er ikke i mot buejakt,la det være sagt,men jeg prøver bare å sette ting på spissen og se tingene litt som kanskje media vil. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Synd att alle diskusjoner ender opp med Bue vs Rifle.

Begge deler tar livet av dyret når desse våpnene brukes riktig.Enkelt og greitt.

Rifle og Bue har sine fordeler og ulemper og så lenge jegeren, kjenner våpenet og ikke minst sin egen begrensning og evne, gjer ein faren for skadeskyting så liten som mulig.

Fare for skadeskyting vil alltid være der så lenge det jaktes-uansett våpen som brukes.

Trening er også veldig viktig uansett type våpen.

Eg har sjølv jakta med rifle i ca 23 år og har sett mykje dårlig skyting gjennom desse åra, både på skytebane og ikkje minst på jakt.

Bueskyting begynte eg med for vel eit år sidan og har begrensa erfaring, men har eit godt inntrykk av dei som driv med dette seriøst skyt vel så bra så mange riflejegere gjer men det vil alltid dukke opp jegere her som aldri skulle ha vore på jakt heller.

Det vil alltid være forskjellige nivå og moral, på både rifle og buejegere, slik er det bare, og det er veldig synd att ein skal forhåndsdømme og dra konklusjoner utfrå enkelt tilfelle der det vert jaktet både useriøst og etisk forkastelig.

Link to comment
Share on other sites

Kunne vært noe å flytte reinsfiguren ut til 200 meter til oppskyting til storviltjakt for å sile ut en del cowboyer. Til sammenligning kruttlappen 2.

 

 

Da tror jeg mange ville ha slitt :D og bare for å gjøre det klart JEG er ikke i mot noe som helst,

jeg føler bare at det vil kreve mer av en jeger og jakte med bue enn rifle.

 

Hisbotten på bunn forklarer vel det samme som jeg synes.

Link to comment
Share on other sites

Bogejakt er vel for dei spesielt intereserte. Og dei vil setje seg inn i kva begrensning som er på slik jakt.

Heldivis så har me ein annan jaktkultur enn kva som er vanleg mange andre stader. Sjølv så har eg sete og sett på filmar om villsvinjakt, og sett mykje bra og noko mindre bra skyting. Slik vil det alltid vere, og lysta på villsvinjakt har berre blitt større.

Link to comment
Share on other sites

Og dei vil setje seg inn i kva begrensning som er på slik jakt.

Den får du fort i fleisen når du kommer deg i skogen

 

OM det blir lov med buejakt i Norge, så vil buejegere her jakte ut ifra helt andre forutsetninger enn i USA. Buejakten på hjort i USA er hovedsakelig en sesongforlenger - buesesongen varer mange steder MYE lenger enn riflesesongen. Så skal du jakte hjort i desember så er det bue, punktum. Og stort sett ingen krav, ingen jegerprøve, og "hunting-TV" som grunnlag :roll:

Det vil si, at alle som vil jakte i lange perioder pent må ta fram buen, det er en del av viltforvaltningen, og ofte de som ikkke fyller "tag'en" sin med rifle i den første uka som løper og kjøper seg en hjulbue. Og de skal fylle tag'en,

 

Her hjemme vil dette bli noe forskjellig, iallefall en stund. De som jakter med bue kan når de vil hente rifla, og ingen av typen "må skyte noe", vil gidde å bruke bue - til det er det alt for mange, veldig mange, sykt mange, latterlig mange dyr som en LETT kunne skutt med rifle, som en bare kan sitte og nye synet av. Det er jo også greia her, den enorme spenningen, kommer dyret nært nok, snur det seg rett, er jeg stille nok, snur vinden, etc. Jeg tror rett og slett at vi i en lang stund vil oppleve veldig lite skadeskyting med bue, for buejegerene vil være de jegerene som finner tilfredsstillelse i andre ting enn å drepe flest mulig dyr.

 

Om det vil endre seg etterhvert? Kanskje, men da heller til færre buejegere. Om ikke noen endrer forvaltningen og jakttidene.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og dei vil setje seg inn i kva begrensning som er på slik jakt.

Den får du fort i fleisen når du kommer deg i skogen

 

OM det blir lov med buejakt i Norge, så vil buejegere her jakte ut ifra helt andre forutsetninger enn i USA. Buejakten på hjort i USA er hovedsakelig en sesongforlenger - buesesongen varer mange steder MYE lenger enn riflesesongen. Så skal du jakte hjort i desember så er det bue, punktum. Og stort sett ingen krav, ingen jegerprøve, og "hunting-TV" som grunnlag :roll:

Det vil si, at alle som vil jakte i lange perioder pent må ta fram buen, det er en del av viltforvaltningen, og ofte de som ikkke fyller "tag'en" sin med rifle i den første uka som løper og kjøper seg en hjulbue. Og de skal fylle tag'en,

 

Her hjemme vil dette bli noe forskjellig, iallefall en stund. De som jakter med bue kan når de vil hente rifla, og ingen av typen "må skyte noe", vil gidde å bruke bue - til det er det alt for mange, veldig mange, sykt mange, latterlig mange dyr som en LETT kunne skutt med rifle, som en bare kan sitte og nye synet av. Det er jo også greia her, den enorme spenningen, kommer dyret nært nok, snur det seg rett, er jeg stille nok, snur vinden, etc. Jeg tror rett og slett at vi i en lang stund vil oppleve veldig lite skadeskyting med bue, for buejegerene vil være de jegerene som finner tilfredsstillelse i andre ting enn å drepe flest mulig dyr.

 

Om det vil endre seg etterhvert? Kanskje, men da heller til færre buejegere. Om ikke noen endrer forvaltningen og jakttidene.

 

 

K

 

Er helt enig med deg

personelig er buejakt den eneste jaktformen jeg bryr meg om alt annet kunne jeg ikke bryd meg mindre om

jeg bruker mye tid på buer og ting som har med bue skyting og gjøre samt leser mye kunskap osv

jeg har bestemt meg for og gå skikkelig inn i dette med liv og lyst og kunne aldri falle meg og skyte noe

lengere vekk enn 25m selv om jeg har noe av det beste utstyret på markedet

det og komme seg så tett innpå villt og natur er det som driver meg gode opplevelser som bare buejakt kan gi

fylle frysen med kjøtt er jeg ikke i det hele tatt interesert i men opplevelsen som sluker meg rå

gleder meg til hverdag jeg kan lære og høre noe nytt 8)

Link to comment
Share on other sites

Her kan dere se Kula vs pil.

 

" target="_blank" target="_blank

Jeg er ikke buejeger , men skjønner såppas at bue er effektivt i rette hender. Har vært i canada 4 ganger og der har jeg fått vært med på diw ang bue.... Til dere som er sofasynsere,, ikke gnål om noe dere ikke har greie på.

Link to comment
Share on other sites

Og dei vil setje seg inn i kva begrensning som er på slik jakt.

Den får du fort i fleisen når du kommer deg i skogen

 

Meien du seriøst at ein som jakter med boge ikkje vil lære seg kva begrensningar han har med boge som våpen?

Eg reknar med at for å jakte med boge så må du på samme måte som riflejeger bestå ein årleg skyteprøve.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer om man treffer tjukkeste knoken på en voksen elgokse?

Stor sjangse for at du skadeskyter da du har bommet på hjerte/lunger. Da beinet som går opp fra leggen til skulderkula/knoken og sjølve skulderbladet, går pila gjennom (Med spiss beregna for stort villt).

http://www.mooseheaven.com/best-kill-shot-for-moose.htm" target="_blank

Sjå 5.18 inn i filmen

" target="_blank
Link to comment
Share on other sites

" target="_blank

 

i såfall,så er det like greit at det ikke blir lovlig i norge....og hvorfor slikt blir lagt ut på nett som skryt skjønner ikke jeg....halvparten minst er jo kun skadeskyting....

Hvordan vet du det? Poenget med videoen er ikke å se dyret dø, men at man kan se hvor pila treffer. En pil dreper ikke med sjokk slik som en rifle/hagle gjør. Dyret løper som regel litt, før det blør ihjel og segner om (det har de ikke tatt med i videoen), men det er som regel ikke snakk om mange sekunder. Jeg har selv sett elg løpe flere hundre meter som er skutt med rifle i hjerte eller lungene før det segnet om. Mange vil kanskje si at en rifle er mere effektiv siden man kan skyte på mye lengre avstand. Bue jegere vil kanskje si at det ikke er sport i å skyte et dyr på flere hundre meter, det er jo noe de fleste kan gjøre. Med buejakt er det MYE mere viktig å vite hva man gjør, og det er ikke mye feilmargin, og da snakker jeg ikke å treffe dyret, siden det er det minste problemet, men å ikke alarmere dyret. De fleste dyr blir tatt innen 20 til 30 meter, og da skal det ikke mye til for å skremme et dyr. Det er derfor mange sitter oppe i trærne med klær som blokkerer lukta di så de ikke kan lukte deg.

Jeg tror selv man skal ha en god del is i magen for å skyte dyr som grizzly og løve på kort hold med bue...

" target="_blank

http://www.youtube.com/watch?v=_Zw-r-CN ... re=related" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

fikk bare se den ene videoen,da den andre var upassende...noe jeg synes den løvejakten og var...4-5 piler for å knerte løva,fikk ikke noe bedre inntrykk av buejakt nå.og hvorfor skaut ikke dem med geværene når dem så at løva herjet vilt?det hele virker innhumant. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hva er poenget med den løvejakta? 10 mann med rifle rundt buejegeren. Dette ble flaut. Regner med at han kommer til å forstørre bildet av seg selv, buen og løva. Resten av bøtteballetten står godt skjult. Så kan han fortelle alle at han nedla denne flotte løven med bue.

 

Kunne like gjerne kjørt bort til løva med bil og tatt den med vinduet halvveis nedsveivet. Like stor bragd.

 

Denne burgerfulle amerikaneren er patetisk.

Link to comment
Share on other sites

Nå har eg studert den videoen som trådstarter la ut en gang til. Utenom bomskudd på Hjort og elendig skyting og lange hold på kalkun som viser at jegerene ikkje kjenner sine begrensninger så er det ikkje så ille.

Må huske på at du ser enden på pilen og dyrene som står på skrå fra jegeren må inslaget komme langt bak for å penetrere begge lungene akkurat som med riflejakt. Og du ser nocken på pilen må huske på at pilen er lang.

Det er ett par dyr som står med breisiden til der det ser ut som inslaget er litt langt bak men samtidig så tegner dyrene godt for skudd.

Link to comment
Share on other sites

fikk ikke noe bedre inntrykk av buejakt

Jeg forstår ikke koblingen mellom tullinger med bue, og buejakt generelt. Om en skulle forby alt som kan bli gjort feil, av tullinger, så sliter vi alle mann - hvor mye tøvskyting med rifle tror du en kan finne på "Tuben"?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Anngående buejakt på løve, så er det for det første kun for de rikeste, men hadde han brukt gevær hadde det vært like mange guides rundt ham med gevær som det var her. Tror det var snakk om f3 piler, og det taok kanskje 30 sekunder fra den første pila traff til den segnet om. Det skjer ofte med rifle også. Det er ikke snakk om at det var skadeskutt.

 

Jeg så ikke denne hjorten som ble skutt i magen, men det betyr ikke at det ble skadeskutt og ikke døde. En pil i magen er jo selvsagt ikke bra, men da skal man ikke presse dyret ettterpå for da løper det enda lenger. Da er det best å ikke røre seg på en halv time, for dyret legger seg som regel ned ganske fort og dør. Hvis man skremmer det opp kan det løpe avsted, og de kan komme ganske langt på 30 sekunder.

Hvis man skyter det på ettermiddagen og det begynner å bli mørkt, bør man heller komme tilbake neste dag, så finner man det som regel like i nærheten av der man skjøt det.

Link to comment
Share on other sites

Dei som eg kjenner som driver med Buejakt eller har tenkt å starte med buejakt er stort sett erfarne jegere som jakter både stort og smått med rifle og hagle og kjenner sine begrensninger.Den erfaringen blir selvfølgelig brukt under buejakta til å finne sine begrensinger.

Link to comment
Share on other sites

De beste buejegerene er de som kun driver med buejakt

rett og slett de blir spesialiserte innen buejakt

Har man full fokus på noe så blir man rimelig god :wink:

det er heller ikke uvanelig at man bruker 2-3 skudd på en løve slik man gjorde i filmen

personelig ville jeg brukt noe bedre spisser ville vært morro og dratt på løve jakt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...