Jump to content

xxxxxxxxxxxxxxxxxxx


SittingDuck

Recommended Posts

Hvordan er presisjonen i forhold til 308 opp mot 500 meter

Med samme løpslengde, og uansett løpslengde, vil du kunne skyte kuler med høyere BC, i samme, eller høyere hastighet. Samtidig vil den gi mindre rekyl, MYE mindre rekyl.

Spørsmålet ditt kan kanskje best besvares med et spørsmål: De som konkurrerer på 3-900m, i grener der presisjon virkelig teller, bruker de 6mmBR, 6XC, 6mmBRX, 6mm Swiss Match, 6mm Dasher, osv, ELLER bruker de 308...?

 

Enkelte av disse skytterene trener endel med 308, for da blir feil under rekylopptak mye tydeligere på skiva, og de må skjerpe seg mer. Og konkurrerer, på f.eks. 300m eller 600yds, med 6mmBR, eller 6XC. Det er sikkert en grunn til at nesten ingen i DFS skyter 308 også, Saueren er like presis i 308, men mannen bak er det ikke.

 

Jeg, ville valgt 6mmBR eller 22-250, om saken er klar og det ikke skal være 308. Og Lakelanderen er bestemt. MEst sannsynlig 6mmBR.

Det er en kurant og vanlig patron, REdding har super-dier, Match brotsj eller bedre er enkelt tilgjengelig, et BERG av ladedata er tilgjengelig, patronen er kjent for å vinne BR-matcher på 600m, patronen er ikke så stor og bruker mest optimalt nokså raske krutt, noe som gjør at det er vanskelig å argumentere for at "den ikke passer i korte løp"...

I korte løp og med tunge kuler (og 1:8" stigning) vil den gi hastigheter som er forenlig med fuglejakt til mat.. og så videre - men det var min mening.

Jeg hadde ikke rifle da dette prosjektet gikk i mitt skap, så det var blanke ark, og endte på .223Rem, og det virker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til sammenlikning så har jeg 2 x T3, en i 243 med 42 cm pipe, og en i 308 med 40 cm pipe.

 

243 lader jeg med N-140 og 87-90gr kuler (pga av riflestigning) og får typisk 850-860 m/s med kuler rundt 400 i BC

 

308 Lader jeg med N-135 og får ca 790-805 med kuler på 150 gr og BC på rundt 435.

 

Lite munningsglimt fra begge, når demper ikke benytes.

 

Hvis storvilt utgår, så ville ikke jeg vært i tvil, nemlig 6mm av en eller annen slag, lite rekyl = lett å skyte godt med.

Kulebane og vinddrift er ca hipp som happ, siden den ene går litt fortere, men har bittelitt dårliger BC

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener 6mm BR Norma, ikke den foreldede 6mm BR Rem, som er kamret for korte, type 100m bechrest-kuler. Når jeg tenker 6mmBR så tenker jeg 95-115grs kuler, med BC(G1) oppmot 0.550, og 1:205mm riflestigning.

 

Her står det mye : http://www.6mmbr.com/6mmbr.html

 

"Despite its small size, the 6BR offers better ballistics than a .308 Win, though the 6BR burns 33% less powder and produces 55% less recoil. (6BR with 105gr compared to .308 with 175gr.)"

 

Må jeg ha et løp i 6BR nå :? , faen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mating av 6mm NormaBR fra magasinet i 393'n tror jeg du bare kan glemme. I alle fall fra ei kasse som er bygd i utgangspunktet som 30-06. En 393 som er levert fra fabrikk i kaliber 22-250 derimot... Den har mindre utfresninger eller annen vinkel på materampa visstnok, slik at med få modifikasjoner på magasinet kan en få mating av 6mmBR til å fungere tilfredstillende.

Selv har jeg blokkert mitt magasin med "plastlokk" slik at låskassa fungerer som ei enkeltskuddskasse når jeg skyter 6mmBR i Lakelandern min.

Link to comment
Share on other sites

Har vært så heldig å eie 2 lakelandere , synes faktisk kassene på disse egner seg best på eks 338 win mag eller 3006 ol . ville derfor ikke brukt høvdingene mine på stutt messing i slike kasser .

243win, 308win og 6,5x47 egner seg også ypperlig i disse kassene. Har samme magasinet til disse kalibrene og alle mater som smør. :wink:

 

Edit: Jeg vil anta at 6XC også vil funke. Men for undertegnede er dette uprøvd mark og bare kvalifisert gjetning.

Link to comment
Share on other sites

Har en nyinnkjøpt brukt Lakelander i 6mm Norma BR. Forleløpig mater den som smør fra magasinet. Både med 105 grs Berger og 85 grs Sierra. Gikk dog på en liten smell, løpet som står i har for sein riflestigning til å stabilisere 105 grs kuler. Heldigvis fikk jeg med et nytt Schultz og Larsen løp som fikser dette. Må bare vente til børsemakeren har tid til å dreie ned, kappe og sette i dette løpet. Desverre kan jeg ikke si hva kassa opprinnlig var kamra for, da selger kadde kjøpt denne fra et dødsbo. Magasinet er korta noe inn, slik som også 308 magasinet mitt er. Var igrunn stokken jeg ville ha. Men har blitt litt fasinert av den lille patrona, så jeg vil prøve den på papp og småvilt. Hvilken løpslengde bør jeg satse på, med 105 grs kuler og 1:8 riflestigning?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

.243W er lettere å få til å mate godt fra magasinet. Og den kan skyte de tyngste kulene med god hastighet. Det mest nærliggende jeg kan komme på der .243W er mer egnet enn 6BR må være rådyrjakt. Og selvfølgelig patronutvalget da. 6BR er for hjemmeladeren.

Jeg er veldig begeistra for 6BR. Har ei tjukk rustfri Borderpipe, 1:14, .262 tight neck. Den går som en stråle. De fem første skudda jeg avfyrte samla 16,5 mm, hvorav 4 satt i ei klyse. Da hadde rifla vært ute av skytestøttene og pussa grundig mellom hvert skudd. Den skyter 55-grainere raskere og mer presist enn hva en .22-250 klarer, og det med mindre krutt, mindre løpsslitasje og bedre levetid på hylsene. Godt egnet for demper med sin beskjedne mengde hurtigbrennende krutt. De tyngste kulene jeg har prøvd er 77 gr Lapua HP, og de har gått veldig presist. Rifla er presis nok til at det nyttig å bruke vindflagg. Det er først da det begynner å bli gøy. Lese vinden, forlegge siktepunktet, trekke av og få kula til å blåse inn på riktig sted.

Link to comment
Share on other sites

Brukte en del 87 Hornady BTHP og v-max i 6x45.

Er jo ikke akkurat 243 hastigheter, men BTHPèn ekspanderte bra i rådyr, men den ekspanderte ikke i rype.

Prøvde v-max på duer, de ble bare hårete kjøttdeig :mrgreen:

I rifla mi så gikk BTHP og v-max helt likt bra kuler med bra bc.

Er usikker på om BTHP`en i større fugel.

På større vilt(rådyr og rev) var det kun v-max som ga bra skudd tegn

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...
Da kan jeg bruke de orginalt gjenga hullene i kassen uten å tenke på rekyl på skruene.

 

Noen som vet gjengedimensjonen på disse forresten?

Mener det er M 3,5 . Skruer er nesten komplett umulig å få tak. Derfor har jeg gjenget om til M 4. Det gjøres direkte i hullene som de er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...