Jump to content

blaser93 eller schultz og larsen?


Chaos

Recommended Posts

Hardt å si dette (siden jeg har en S&L Victory m/KKC stokk), gå for Blaser først.

 

Begunnelse:

Bytte av løp uten treffpunkt endring ved bruk at dedikerte sikter, fantastisk for de av oss som ønsker å bytte løp i tide og utide.

 

Om dette ikke er ett tema, kjøp S&L. Eller den du liker best når du håndterer de (ingen av de er akkurat det vi vill kalle "dårlige"). :wink:

Link to comment
Share on other sites

gå for Blaser først. Begrunnelse:

Bytte av løp uten treffpunkt endring ved bruk at dedikerte sikter, fantastisk for de av oss som ønsker å bytte løp i tide og utide.

Har du merket treffpunktendringer med S&L'en ved løpsskifte med samtidig skifte av kikkertsikte?

Jeg skifter i og for seg bare løp (og kikkertsikte) vår og høst og har ikke hatt behov for å justere på kikkertsiktene ved bruk av samme ladninger som løpene er innskutt med (nå skyter jeg ikke 5 skudd på klistrelappen hver gang heller da..)

Link to comment
Share on other sites

Tja, nå har jo ikke Mutteren svart på om han opplever treffpunktendringer ved skifte av løp og kikkert ennå (jeg gjør det som nevnt ikke).. Til S&L's fordel kan det jo nevnes at du får QR-montasjer til under halv pris av Blasers montasjer samt at nye løp også er ca halvparten av prisen til Blaser :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en S&L Classic DL med søylebeddet KKC, løp i 30.06 og 22-250. Kikkerter jeg bruker er Swaro Z6i 2,5-15 x 56 og Z5 5-25 x 52. Jeg bytter kikkerter og løp mange ganger gjennom sesongen og har skjelden opplevd treffpunkt endringer. ( eneste gang var faktisk på skytebanen hvor jeg byttet løp 4-5 ganger. Mistenkte da at temperaturforskjeller mellom løp og kasse var årsaken. )

 

Argumenter for Blaser:

-Antagelig mer robust rent overflatemessig, selv om S&L hevder de nå har en tilsvarende kvalitet som Blaser.

- Kortere og mer hendig ( lang låsekasse på S&L )

- Teoretisk bedre en S&L mhp treffpunktsendringer ved bytte av løp.

 

Argumenter for S&L

- Samme presisjon til lavere pris

- Langt lavere pris på ekstra løp og ikke minst montasjer

- Kan bruke KKC stokk :wink:

 

Har en i jaktlaget som byttet sin S&L Victory med en Blaser R8 og er ikke helt sikker på om han synes det var verd prisen. Skulle jeg valgt på nytt hadde det blitt en ny S&L med begrunnelse i pris på totalt system - særlig ved flere piper.

Link to comment
Share on other sites

Får føye til et par argumenter på Blaser-siden:

- Kan bruke både KKC og GRS stokk (Professional/Offroad)

- Større utvalg av kaliber, .22LR til .458 Lott, samt kal. 28 hagle

- Håndterer flere kalibergrupper ved å bytte sluttstykkehode

 

Jeg vil absolutt ikke fraråde S&L, det er flotte og gode rifler, men jeg endte selv opp med å velge Blaser R93 Professional etter å ha vurdert alt som var på markedet av systemrifler på det tidspunktet, også S&L og R8. Jeg føler meg tryggere på Blasers konsept der alt er koblet direkte på løpet, og jeg opplever R93 som lettere, smekrere, bedre balansert og mer komfortabel å gå med enn R8. MEN dette er MINE vurderinger, ikke noe fasitsvar.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte S&L Victory pga ry for præcision, og samtidig er det et værktøj der ikke er så dyrt, at jeg vil være ked af at bruge det.

 

S&L Victory med 6.5x55 semimatch pibe inkl 1stk 3sk magasin 14700DKK

9.3x62 pibe 3500DKK

5skuds magasin (går til begge kalibre) 1200DKK

S&L montager 1500DKK

 

20900 DKK ialt

 

Skyder som en drøm :winke1:

 

CIMG2084-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å se på noen andre alternativer som Sauer 202, og Mauser 03.

 

Hvis du ønsker løpsbytte er er S&L ,Blæzer R93, Mauser 03 og Sauer 202 gode alternativer.

Har liten erfaring med S&L, vet at Steyer ogsa har en løpsbytte modell.

Har selv Sauer 202, og er godt fornøyd med den. Eneste ulempen med Sauer er at den har begrensninger i forhold til låsekasse og kaliber. Stander kassen er i kaliber 22-250 - 9,3x62 (holder til alt vilt i Norge), og Magnum 6,5x68 (en hissig langholdspatron) til

458 Lott.

 

Mauser 03 og Blæser r93 har den fordelen med at de har en "kasse", og man skifter løp og sluttstykke etter vilke kaliber en bruker.

Problemet her at en trenger ulike kikkertsikte montasjer til de ulike løpene, og at disse ikke er helt "billig" .

 

Hvis du er ute etter en rifle som skal løse det meste uten løpsbytte, ville eg kjøpt en Sako 85 SS i 6,5x55.

Vil si at du da den beste riflen er tilgjengelig i forhold til pris, kvalitet og presisjon.

Du får vel nesten to Sako 85(kvantumsrabatt) for den samme prisen som en Blæser R93 med to løp og div deler.

Da ville eg heller hatt to Sakoer i 6,5x55 og 9,3x62/338 winmag(har dette kaliberet og er en skikkelig dyrevelter)

Et billigere alternativ er å kjøpe Tikka T3 modellene, men som dessverre har mer plast deler, derfor ville eg heller valgt Sako meg skikkelige "metall" deler.

Hvis du skal jakte i europa, og ønsker en rifle med løps bytte vil eg anbefale Sauer 202 med 6,5x55 og 9,3x62 løp.

 

Det viktigste er at du får den beste riflen som passer deg, og ikke passer oss andre "besservissere"

 

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Mye visdom fra MADMADS her. Noen addenda fra min side...

Hvis du er ute etter en rifle som skal løse det meste uten løpsbytte, ville eg kjøpt en Sako 85 SS i 6,5x55.

Jeg ville antagelig gått for en Steyr ProHunter eller en Scout hvis kort låskasse dekker behovet.

Du får vel nesten to Sako 85(kvantumsrabatt) for den samme prisen som en Blæser R93 med to løp og div deler.

Med forbehold om at du har plass i garderoben... :oops:

Det viktigste er at du får den beste riflen som passer deg, og ikke passer oss andre "besservissere"

AMEN !!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte en Sauer 202 og kjøpte meg en outback.Den svarer absolutt til forv.Vurderer å kamre om et 3006 løp til 3006 AI.Har også en Remington 700 med kort kasse og mulgheter for løpsbytte.Kommer nok på sikt til og skaffe meg både en Blaser og en Schultz,men har bare økonomi til en av dem nå.Gøy å høre hva andre mener :D

Det som taler for en Blaser nå er at den virker kort og hendig.

Schultz er nok bedre for lommeboka+at jeg har alltid ønsket meg en :wink:

Synd blaser har sluttet med 6,5x284.

Kan man kamre om Blaser piper?

Link to comment
Share on other sites

S&L er jo gammeldags søppel. Har aldri hatt så mye rust som med S&L løp, for ikke å snakke om mantling. Velg heller Blaser så får du både bedre og sikrere våpen.

 

Jeg har så langt ikke vært borti at S&L'en ruster, og jeg har vært mye ute i drittvær i år! Hvordan en blaser er sikrere en en S&L undrer jeg meg også litt over. Så gjerne utdyp :)

Link to comment
Share on other sites

Velg heller Blaser så får du både bedre og sikrere våpen.

 

Njaa, skeptisk. Bedre? Så vidt meg bekjent er presisjonen i begge børser i øverste klasse.

Sikrere? Nei. Er et våpen spent så er det spent, og da skal det behandles deretter. Men mer praktisk med oppspenner, ja. Bare for å kverulere litt 8) Blaser står forøvrig langt oppe på ønskelisten.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt er Blaseren sikrere. Det ligger i oppspennerens natur, den er rett og slett ett hakk over i sikkerhet når tennstempelet ikke ligger klart til å utløses - uavhengig av årsak. Sikring på våpen uten oppspennere krever mye mindre krefter for å avsikres, det betyr at det også mye lettere kan skje uforvarende. Jeg har selv hatt en Sako som nesten kunne ristes fra sikret til avsikret , så lett var sikringen å flytte på at jeg kvittet meg med rifla ene og alene pga. sikkerhetsaspektet.

 

Man kan alltids si at så lenge våpen behandles korrekt er de sikre, og det er riktig, men de fleste av oss er menneskelige og dermed ikke helt perfekte...

Link to comment
Share on other sites

Men da var det vel strengt tatt noe galt med sikringen på Sakoen Tordenkjeppen. Joda, i teorien kan vi si at sikringen på en blaser er sikrere. Men i praksis er det kun en ting som teller spør du meg. Våpenet skal behandles som at det er ladd uansett om det er en blaser eller ikke.

 

Nå er jeg forøvrig ikke motstander av blaser, og jeg synes de er veldig hendige og flotte rifler.

Link to comment
Share on other sites

Joda, vi er enige i at våpen bør behandles som om de var ladd uavhengig av merke og situasjon. Feilbruk vil alltid overliste ethvert våpen, feks. vil folk som har fingeren på avtrekkeren når de avsikrer :shock: mye lettere sende avgårde vådeskudd med en Blaser, den er jo tyngre å spenne opp slik at man plutselig bruker litt krefter på avtrekkerfingeren samtidig... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

feks. vil folk som har fingeren på avtrekkeren når de avsikrer :shock: mye lettere sende avgårde vådeskudd med en Blaser, den er jo tyngre å spenne opp slik at man plutselig bruker litt krefter på avtrekkerfingeren samtidig... :overrasket:

Bortsett fra at hvis du holder avtrekkeren inne når du skyver frem oppspenneren, så spenner den ikke opp.

Link to comment
Share on other sites

@HighPower: Det var heller ikke det jeg mente, men i det oppspenneren er helt oppe bruker man mest makt og da har det hendt at flere med Blasere har smelt avgårde et skudd. Uansett er ikke dette et problem med mindre man hører til den sorten som holder fingeren på avtrekkeren allerede før man har avsikret/spent opp.

Link to comment
Share on other sites

Blaser. Jeg er forelsket i Skaubjønns smekre sak i 6.5x55 8)

 

Jepp, børse med demper på akkurat en meter. Presis og fin! men alvorlig, dette blir litt som å diskutere om man skal velge Mercedes eller BMW. Det er gode biler begge to, forskjellig bare. Sånn er det med Blaser og S&L også, presise gode saker begge deler. Jeg vil heller ha en kortere rifle og være sikker på at treffpunkt er det samme ved løpsskifte (har fire løp til min), men det er jo mange som skyter fantastisk bra med S&L og trives godt med sine børser, og det er uten tvil kvalitetsvåpen. Smak og behag altså.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig kjøpt en Blaser R93, og er uten videre enig i alt det positive som sies om dette våpenet. Alt i alt tror jeg det er den beste jaktriflen på markedet. Men det finnes likevel minst en ulempe med Blaser: magasinet. Det er litt klønete, og tar bare tre skudd. Dette innebærer et distraherende moment hvis du skal skyte jaktfelt el. Da må du først lade med fire skudd (ett i løpet), skyte disse, og så lade den siste patronen. Evt. lade magasinet først med tre og så to patroner. Ulempen er ikke stor, ettersom du har et hav av tid på jaktfelt. Problemet er på et vis løst med R8, men jeg vil ikke ha et løst magasin med avtrekkermekanisme på.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Schultz Classic DL. Denne har jeg foreløpig 2 løp til og leopold QR montasje på 2 kikkerter. Har originalstokk og en Grodaas stokk (jaktfeltutgaven) Treffpunktsendringen er minimal ved løpsbytte. Holder 10'ern på DFS skiva uansett om jeg bytter løp eller stokk eller begge deler samtidig. Flytter seg bare litt rundt i 10'ern somsagt.

 

Dessuten er den ganske så hendig med 55 cm løpet i 6,5. Og mekanismen går som varm kniv i smør. Super presisjon med alt av kuler, dessuten så og si samme treffpunkt med det meste av kulevekter.

 

Hva som er "best" er vel mer et spm om smak og behag, og ikke minst økonomi. Når du kan få et nytt løp i SL til prisen av en montasje til Blaser så var valget enkelt for meg.

 

Ei børse blir ikke sikrere enn idioten som opererer den. Oppspenner eller ei. Har sett flere eksempler på dårlig våpenhåntering både med oppspennervåpen og vanlig sikring. Her er det rutiner som er alfa og omega, ikke om rifla har oppspenner eller ikke.

 

Har heller ikke vært plaga med rust på min Schultz og i høst har det ikke gjort annet enn å regna her oppe i Trøndelag. En liten oljefilm på stålet før en går ut i regnet hjelper stort sett mot slikt, uansett våpen.

 

Men, bevares, Blaser er gode våpen det og de har vel det "sikreste" løpsbyttesystemet. Men det blir litt som å kjøpe mercedes, du betaler litt ekstra for merket på panseret,uten at det nødvendigvis er en mye bedre bil. Har du interesse og økonomi så er vel det greit også :):) Smak og behag som sagt:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...