Jump to content

Hva trengs for å skyte jaktfelt?


jerik

Recommended Posts

Enig med VeT|Us, det du trenger for å komme i gang i jegerklassen er en rifle du trives med i et egnet kaliber og med en egnet kikkert. Reglene krever

- Våpen og kaliber tillatt benyttet til jakt

- Minimum 100g avtrekk

- Max 12x forstørrelse på kikkert (sikte med høyere forstørrelse er tillatt, men zoomringen tapes da fast på ønsket forstørrelse opp til 12x på stevner)

- Max vekt 5kg på tomt våpen med sikte

 

De mest brukte kalibrene er 6,5x55, .308 og .223. Alle fungerer utmerket. Utvalget av våpen som brukes er ganske stort og variert, men der er mange T3-er, Remington 700 varianter, Sako 75 og 85 og ikke minst Sauer 202. En og annen Blaser, men da helst i .223 pga. magasinkapasitet. Selv skyter jeg med en Steyr Scout i .223 og er strålende fornøyd med den, men jeg har ikke sett noen andre som bruker dette våpenet.

Ad kikkert, det kan være greit å kunne gå opp i 12x forstørrelse, men ikke start der som nybegynner. Begynn lavt og øk forstørrelsen etter hvert som du blir bedre trent og venner deg til å ikke bli forstyrret av bevegelsen i siktebildet. Hvis du har tenkt å ha et våpen utelukkende til konkurranseskyting er det ikke noe behov for et ekstremt lyssterkt sikte, men det bør være av en viss optisk kvalitet. Leupold 4-12x40 er et greit valg. Bruker du samme riflen til jakt også velger du kikkert etter dette behovet eller kjøper to kikkerter og hurtigmontasje.

Link to comment
Share on other sites

er bare og ha innskutt børse og min 30skudd så er det muligheter.er stort sett ei gjesteklasse som en kan melde seg opp i om en ikke har ordna seg klasseføringskort. til og byne med så hadde jeg ikke brukt masse penger på børse og utstyr.skyte et stevne eller 2 og forhør deg nærmere om ting med di du skyter sammen med,jaktfelt er veldig sosialt og en får høsta både erfaringer og ser hvor vanskelig det faktisk kan være og skyte ståene på et rådyr på for 80m ståene. enda flere jegere burde prøve jaktfelt etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt meg bekjent er det ingen nedre kaliber begrensing på jaktfelt.

Det eneste kravet er at våpenet er lovlig til jakt i Norge, så en AG3 faller dermed utenfor.

Det er krav til kaliber på skyting på løpende elg, men altså ikke på jaktfelt.

 

Mvh Komla

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt et jaktfeltstevne med 22LR i i høst..det gikk bare fint.

Men når du bruker 22LR så kallest det finfelt. Å er du eneste deltaker med dette kalibet så vinner du :)

Hvorhvidt det er hennsiktsmessig på hold opp mot 200 m er en annen sak. Da kan man heller diskutere om det er forsvarlig å skyte på så langt hold uansett kaliber. Jeg mener et jakfeltstevne IKKE bør ha hold åver 150 m. For hvor mange jegere skyte på jerven,stående på 200 m f.eks? Da er det ikke forsvarlig iallefall. Har man liggende hold på mellom 150 m og 200 m er det en annen sak,men fortsatt så mener jeg dette er for langt. Jaktfelt er jo ment som god trening,samt litt konkuranse og at det skal være jaktrellatert. Å da er slike hold som på rundt 200 m og åver ikke reelle synest nå jeg da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Å da er slike hold som på rundt 200 m og åver ikke reelle synest nå jeg da

Hva er det som ikke er reelt med hold "runt og åver" 200m? Er det ikke reelt 200m :wink: Jer har faktisk sett 300m på et jaktfeltstevne engang (høyst reelt), det var liggende, og det er lettere å fylle på elg @ 300m enn på rev @ 100m viste det seg...

 

Om du mener at det ikke er realistisk å skyte på over 200m på jakt, så er min ærlige og oppriktige mening at folk som hele tiden maser om at "slik og slik er for langt" heller får lære seg å skyte, eller stole på at andre enten kan skyte eller kjenner sin egen (og ikke alle andres) begrensning.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Langholdene er jo de kjekkeste som er i jaktfelt. Den skjæra på 30m derimot...

 

Jegerfelt konkurransene i regi av skytterlagene har ganske ofte et langhold mellom 200 og 300m.

Varierte hold fra 30-300m er noe av det som gjør jaktfelt til den gode treningen det er. Men utover 300m tror jeg ikke det er noe vits i å gå.

Da bør det heller arrangeres en langholdsfelt i regi av noen av de nye langholdsklubbene som har kommet. Jeg tror nok at endel hadde tatt 2-3 timer i bilen for å stille opp der. En ide for klubbene kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt et jaktfeltstevne med 22LR i i høst..det gikk bare fint.

Men når du bruker 22LR så kallest det finfelt. Å er du eneste deltaker med dette kalibet så vinner du :)

Hvorhvidt det er hennsiktsmessig på hold opp mot 200 m er en annen sak. Da kan man heller diskutere om det er forsvarlig å skyte på så langt hold uansett kaliber. Jeg mener et jakfeltstevne IKKE bør ha hold åver 150 m. For hvor mange jegere skyte på jerven,stående på 200 m f.eks? Da er det ikke forsvarlig iallefall. Har man liggende hold på mellom 150 m og 200 m er det en annen sak,men fortsatt så mener jeg dette er for langt. Jaktfelt er jo ment som god trening,samt litt konkuranse og at det skal være jaktrellatert. Å da er slike hold som på rundt 200 m og åver ikke reelle synest nå jeg da :roll:

i sverige så kalles det kulesti og di bruker mye 22kal- at jaktfelt skal forandres for a det skal kunne bruke 22 så ødelegger en mye av konkuransen og bredden i jaktfelten slik det er i dag.at en ikke burde skyte på lange hold på jakt er en ting men og si at det skal ikke gjøres på et jaktfelt stevne er nok lite gjenomtenkt.jaktfelt er trening men det har også blitt en stor konkuransegren som er i en god utvikling og da kan en ikke byne og vri på det. på storvilt så er det krav om anslag (ikke sikker på hvor mye nå) men en 222 klarer ikke kravet som er på elg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Fortsetter denne i stedet for å lage en ny tråd.

 

Altså er det eller er det ikke lov for voksene 18 år pluss og skyte med eks 22Lr på ett jaktfeltstevne? Ikke at det er noe egnet for skuddene på 100meter pluss, men er det eller ikke lov?

 

Hvis det er lov. Stiller man i egen klasse eller skyter man i samme klasse som de andre jegerne?

 

Håper på svar. (for å stille min nyserighet)

Link to comment
Share on other sites

Var inne på NJFF sine sider nå og det er tillatt med 22LR. Så lenge den ikke er ladet med svartkrutt eller sporlysammunisjon :wink:

 

Hadde vært moro og stilt med salongen bare for å se ansiktene på gamlekara og disse som tar dette fryktelig alvorlig :mrgreen:

 

Eller en 22 magnum bare for å stille litt sterkere :) 17HMR bør vel også være lov da siden den er kraftigere enn 22LR?

Link to comment
Share on other sites

Det må skilles mellom jaktfelt og "jaktfelt". Etter NJFFs regler kan kalibere lovlig til jakt brukes. I BOJ og Hadelandscupen er minste kaliber .222. Begge kalles jaktfelt, men de er ikke identiske skytegreiner da de faktisk ikke bruker samme regelverk. For en god del år tilbake, før jeg begynte å skyte, het det viltfelt. Og jeg tror dette var før NJFF begynte? Det har vært endringer i kaliber, våpenvekt, avtrekksvekt, forstørrelse etc opp gjennom åra.

Link to comment
Share on other sites

NJFFs regelverk for jaktfelt tillater alle typer rifler som er tillatt benyttet på jakt. Regelverket stiller ingen krav i forhold til hvilket formål våpenet er registrert for, men våpenet må tilfredsstille kravene til vekt, avtrekk etc.

I tillegg til de ordinære terminfestede stevnene er det en del foreninger, deriblant Bergens Jæger og Fiskerforening som jeg skyter i, som arrangerer rene .22LR stevner. Holdene er da kortere, typisk under 100m, og regelverket forøvrig det samme som ellers.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...