Jump to content

Spørsmål om sikkerhet under drivjakt i polen


202 outback

Recommended Posts

Jeg må si at jeg er blitt litt fristet til å prøve en tur til polen på drivjakt.

En minkende hjortebestand i områdene der jeg jakter, setter også igang en beredskap om å finne andre alternativer til jakt i årene som kommer.

Derfor har jeg sett litt på youtube om drivjakter i polen.

Jeg må mildt sagt si jeg er litt skeptisk til det jeg ser i noen av situasjonene.

Jegere som står med hundre meters mellomrom i helt flatt landskap og skyter villmann på løpende dyr.

Kanonader på villsvintog der kun et dyr ligger igjen virker også totalt fjernt fra den barnelæren vi har her hjemme.

 

Link to comment
Share on other sites

Man får jo utdelt sine skyte sektorer på den posten man har. At ting ser litt cowboy ut på youtube kan komme av kamera vinkler osv.

En annen ting man skal huske på når man drar på utenlands jakt er jo at ikke alt er akkurat som her hjemme. Reis med åpent sinn. Tror ikke polske drivere/skyttere er noe mere glad i å bli skutt på en oss andre, så bestill deg en tur så du får se selv :wink:

Drivjakt på villsvin kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Det farligste med drivjakt i Polen er vel reisen dit.Minibussen fra flyplassen og ut til jaktområdet om kvelden er nok mye farligere enn selve jakten.Har vært der på drivjakt mange ganger. Etter min mening er det denne jaktformen som gir mest for pengene hvis man snakker om jaktreiser.Bruk hodet og sørg for at alle har oransje vester og luer så går det veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Drivjakten som arrangeres gjennom Safarimanagament v/Tom Jensen er sikkerheten satt i høysetet, her er de regnlene som gjelder mht drivjakta:

Gjeldende sikkerhetsregler under drivjakter i Polen

 

1. På møtet om morgenen presenteres det, hvilket vilt som er til avskytning og om det er begrensninger på antall pr dag.

2. Alle jegere MÅ ha signalvest eller hatt på seg under jakten.

3. Jegerne plaseres på poster. Når du har fått din post, kan du kun bevege deg 3 skritt til høyre eller til venstre, ikke frem og ikke tilbake. Jegerene skal også stå på en rett linje langs skog kanten.

4. Gi signal med vinkende arm så DU er sikker på at begge dine sideposter vet hvor du står.

5. Alle jegere må være stille på vei inn og på posten før og under jakten VIKTIG!!!

6. Riflene skal kun lades ved ankomst på post. Ellers under jakten skal sluttstykket være åpent!!!!

7. Det er forbudt og bruke automat/lyddemper kun halvauto eller bolt.

8. Skudd avstand: inn i drevet maks 40 m og kun til rovdyr og villsvin. Utenfor for drevet opp til 100 m- til kronvildt, råvildt, dåvildt og lignende. Jaktlederen vil kunne gi tillatelse til og skyte inn i såten til råvildt, kronvildt og dåvildt, hvis det finnes et godt skuddfang på posten.

9. Skudd på linjen: det er forbudt å skyte på linjen, føre riflen på linjen. Et skudd på linjen må være 15 m fra linjen hvor jegere står på poster. Jegeren kan omgående bli utelukket fra jakten for resten av dagen.

10. Det er forbudt å skyte sittende eller liggende. Du MÅ stå og skyte for og få vinkel på kulebanen nedover.

11. Det totalforbudt og forlate posten under drevet. Ettersøk blir gjort etter drevet med hund.

12. Mht til skud i såten er det forbudt og skyte indi, når driverne er på 100 m avstand fra linjen.

13. Møter du påvirket av alkohol så får du ikke delta på jakten. Heller ikke hvis du drikker alkohol under jakten.

 

 

Du er informert om gjeldene regler og kan ved brud på disse bortvises fra jakten.

 

 

Mvh Tom Jensen

Safari Management.

Link to comment
Share on other sites

Å med det så mener du hva?? :roll:

 

Den videoen som ble postet. Det er cowboyjakt av verste type etter mitt syn. Hvis den er normen på drivjakt så er det en jakt uten respekt for dyra overhodet. Jeg mistenker at det ikke er langt unna sannheten all den tid jeg så en reklame for denne jakta på messa i våres. Hjelper ikke akkurat til å gjøre jakt stuereint hos motstanderne

Link to comment
Share on other sites

Har ikke reist med Tom sitt selskap på drivjakt, men de reglene som er lista opp i tråden her er stort sett de samme som jeg har opplevd ved villsvinjakt. Jeg mener at det er helt trygt.

 

Har enda ikke lest noen tråder her inne om jegere som syns denne jakt formen er uetisk eller farlig for andre jegere, iallefall ikke av jegere som faktisk har vært på drivjakt.

 

Til trådstarter. Har du planer om å dra på villsvinjakt så vil du garantert bli bitt av basillen hvis du drar :D

Greit å være kritisk, men ikke bry deg så mye om hva folk måtte mene basert på småsnutter de har sett på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Drivjakten som arrangeres gjennom Safarimanagament v/Tom Jensen er sikkerheten satt i høysetet,

 

9. Skudd på linjen: det er forbudt å skyte på linjen, føre riflen på linjen. Et skudd på linjen må være 15 m fra linjen hvor jegere står på poster. Jegeren kan omgående bli utelukket fra jakten for resten av dagen

 

 

Mener du at nedslaget på kula ikke skal være nærmere en 15 meter i fra linja mellom postene ?

 

Det høres fornuftig ut, men når dyr kommer veldig nærme, å det koker i kålen som på filmsnuten, er jeg skeptisk.

 

Jegeren som skyter på hjorten har lyddemper. Er det forbudt overalt i polen, eller fins det unntak

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nedslaget av kula skal ikke være narmere enn 15 (10) m fra neste post.

Det i paranteser, er det som gjelder polske jegere.

 

Tross dette har det vært tilfelle ( 2009 ) hvor vilsvin ble skutt slik at nedslaget skulle vært 34m fra linja ( neste post ). Grunnet rikosjet ble neste man truffet i hodet.

Livet sto ikke til å redes. Overlat en enke med 3 barn. Stakars kvinnen får NOK 1600,- per måned for 3 barn fra staten.

 

Som nevnt tidligere, har jeg kjøpt meg en dobbeltrifle med tanke på drivjakt i Polen.

På senere tidspunkt har jeg lest en bok om jaktulykker i Polen. Boken skrevet ikke av noen økologer, men av en jurist som har med disse saker å gjøre.

Må ærlig si har ikke så veldig mye lyst på dette lenger.

 

Det er ikke uvanlig at det foregår på slik måte,

hvor man har lite kontrol over hvor andre jegere er.

 

Jakt er til å oppleves, men kanskje i Ungarn? Koster litt mer, men man har litt bedre oppleg der borte. Det som er mer trygg er jakt fra lave skytetårn ( svensk-drivjakt ).

 

Men, siden en av norske soldater uttalte seg at det å drepe en taliban soldat er bedre enn sex. Og det å delta på dette i Afganistan er på ingen måte ufarlig ......

Det er altid spørsmål om hva vil man oppleve, og hvor mye er man villig til å betale for dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo klart at en typisk nordrmann med nisselue godt nedover ørene kan utale seg med stor innsikt om denne jakten etter å ha sett noen videosnutter.

 

De som har deltatt og som har erfaring er jo bare noen stakkare som er villedet av reklamen.

 

Nei, kunnskap og erfaring er grovt overvurdert, det som teller er evne til synsing, fordømmelse og påståelighet.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo klart at en typisk nordrmann med nisselue godt nedover ørene kan utale seg med stor innsikt om denne jakten etter å ha sett noen videosnutter.

 

De som har deltatt og som har erfaring er jo bare noen stakkare som er villedet av reklamen.

 

Nei, kunnskap og erfaring er grovt overvurdert, det som teller er evne til synsing, fordømmelse og påståelighet.

 

 

 

Men det er vel meningen at reklame skal selge? slike videosnutter skal virke innbydende, men utifra det man ser, så ser det mer ut som cowboyfære i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Menigen med disse reklamene er jo å vise hva drivjakt er.. Mye dyr i fart.

Er du en hel norsk elg jeger som kun skyter på dyr som står rolig med brei siden til. Så er ikke drivjakt noe for deg.

Sikkerheten er det du og resten av gjengen som drar som står for! Prat mye om det! Og lag interne regler.

Har riktig nok kun vært på en drivjakt. Alle kom hjem!!

Masse dyr i fart. Masse skutte skudd. Og det er jo menigen.

Hvis du vill ha 100% sjangser bestill deg en bokke jakt!

Link to comment
Share on other sites

.

På senere tidspunkt har jeg lest en bok om jaktulykker i Polen. Boken skrevet ikke av noen økologer, men av en jurist som har med disse saker å gjøre.

 

Er det denne bok, Wypadki na polowaniach - av Tadeusz Andrzejczak ?

 

Findes den på andet sprog, end Polsk ?

Link to comment
Share on other sites

Det handleer vel også om å bruke hue til annet en kulefang også da, er man i tvil om man skal skyte så lar man være, ikke værre en det, eller vente til griseflokken eller de andre dyra er slik at skudd kan avfyres vekk fra alt og alle. Skjønner at dette ikke er tradisjon i Norge.

Lydempeere er vel ikke tillatt på denne type jakt i POlen, vet ikke om det er et nasjonalt generelt forbud på all jakt, på drivjakta telles det skudd, for hver post, de har ett meget godt system på dette og ettersøk.

Ikke prøv å blande deg borti det de polske jaktlederne gjør så går allt veldig bra, de kan dette 100 ganger bedre en oss, også ettersøkene kan de bedre en oss, Vi følger de anvisninger som blir gitt, og da er vår sikkerhet også satt i høyeste prioritet. Tror dere jaktreisearrangører selger dette hvis det er farlig, og tror dere at polske arrangører vil overleve i det europeiske markedet hvis det skjer vådeskuddulykker, selvsagt er ei ulykke ei for mye ingen diskusjon om det.

Derfor er det uhyre viktig at de reglene for jakta blir fulgt til punkt og prikke, og det er helt riktig at man reagerer svært strengt om man ikke følger disse..

Link to comment
Share on other sites

Menigen med disse reklamene er jo å vise hva drivjakt er.. Mye dyr i fart.

Er du en hel norsk elg jeger som kun skyter på dyr som står rolig med brei siden til. Så er ikke drivjakt noe for deg.

Sikkerheten er det du og resten av gjengen som drar som står for! Prat mye om det! Og lag interne regler.

Har riktig nok kun vært på en drivjakt. Alle kom hjem!!

Masse dyr i fart. Masse skutte skudd. Og det er jo menigen.

Hvis du vill ha 100% sjangser bestill deg en bokke jakt!

 

Helt enig med deg i det du skriver, og dere andre som har lyst til å prøve dette, legg deg i trening på å skyte på bevegelige mål, gjerne tren på dobbelskudd på løpende elgbanen det er meget god trening, om du treffer eller ikke så er det treningen som gjør mester, og du blir mere fortrolig med børsa di.

Her holder det ikke med å skyte de 30 obligatoriske og prøva, for så og tro at men er mester....

Link to comment
Share on other sites

.

På senere tidspunkt har jeg lest en bok om jaktulykker i Polen. Boken skrevet ikke av noen økologer, men av en jurist som har med disse saker å gjøre.

Er det denne bok, Wypadki na polowaniach - av Tadeusz Andrzejczak ?

Stemmer det!!

 

Findes den på andet sprog, end Polsk ?

Tror ikke, da det er basert på polske jaktregler. Skrevet i ganske kjedelig juridisk språk.

Og bidrar ikke til salg av jaktturer til Polen.

Link to comment
Share on other sites

hehe, det der havner i kategorien av de dummeste spørsmål jeg har fått.

Selvfølgelig stoler jeg 100% på de jeg jakter sammen med, ellers hadde jeg aldri jaktet sammen med de.

Når man skal omgås med folk og skytevåpen så er det en selvfølge at man kan stole på hverandre.

 

Og til hansen deluxe:hvordan kan du regne med at jeg jakter alene? Jakter sammen med folk jeg kjenner, og som jeg vet kan behandle skytevåpen. Aldri sammen med ukjente. kan godt hende at du tar en større risiko når du kjører bil, det gjør jeg også, tok en risiko de 3 gangene jeg har vært i afghanistan, men ikke F om jeg tar den risikoen å dra på drivjakt i polen sammen med x antall ukjente jegere. MEN, om man hadde dratt et helt gjeng sammen, der alle kjente alle, og stolte på hverandre, så hadde det sikkert vært noe helt annet. I mine øyne ihvertfall...

Link to comment
Share on other sites

En ting er sikkerheten, noe annet er treffprosenten og de håpløse sjansene det blir skutt på. Ingen må komme og fortelle at skytteren er kapabel til å avlevere kontrollerte skudd i slike situasjoner som f.eks hjorten nevnt ovenfor her. Dette er sjansespill med stor sannsynlighet for skadeskyting og ikke skjønner jeg hva dette gir "jegerne". Jeg hadde hatt en ordentlig bi-smak etter en slik jakt.

 

Å trene på løpende elg som nevnt er kjempe bra, fordi en oppdager hvor krevende det er å avlevere kontrollerte skudd på dyr i fart. Når farten blir ukjent, høy og ujevn som på filmen og i tillegg med vinkel og trær, blir det svært krevende (umulig) å skyte kontrollerte treff.

 

At en skal reise med åpent sinn og tilpasse seg lokale skikker blir hinsides når resultatet blir som her vist til og dette er ikke unntaket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi alle sammen kan bidra til at sikkerhetssituasjonen blir bedre.

 

Det som er dårlig tardisjon der nede i Polen, er jaktform som er tilpasset bruk av hagle våpen

med brenneke patroner. Dvs korte drev, og ganske smale skogsveier.

Dette gir korte avstander mellom jegere og uoversiktig omgivelser. Dyra presses mot linje i stor fart.

Hvis man gjennom jaktreise-arrangør forlanger jakt i mer åpent terreng, jakt fra lave skytetårn, lange drev, ..., så tvinger man en endring der nede. Det med fordel for både gjester og lokale jegere.

Link to comment
Share on other sites

@johs.

Vedr. treffprosenten og håpløse skuddsituasjoner. Begge disse forholdene bygger på egen skyte og jaktferdighet, som jeg skrev litt lenger opp, så er det viktig og smart å trene i forkant med å skyte raske skudd på bevegelige mål, jeg skrev også at F.eks å trene på løpende viltmål og prøve å skyte 2 skudd eller flere når man ser målet i lysåpningen på banen, og trening gjør som kjent mester, jeg skrev også at de 30 oobligatoriske på banen her hjemme sammen med oppskyting på reinsfiguren ikke holder på drivjakt mht treffsikkerhet og det som ligger rundt det, det tror jeg alle skjønner, Håpløse mål ja det er jo øynene som ser og hjernen som oppfatter som avgjør det da. Og sammen med trening som nevnt over så er erfaringen at såkalte håpløse mål ikke lenger er så håpløse, men til syvende og sist så er det skytteren som vurderer sin situasjon og man må ikke skyte hvis ser at dette mestrer jeg ikke, det er en nobel egenskap å holde skuddet inne.

Nå er det også slik at denne jaktformen ikke er vanlig her på berget, det nermeste vi kommer er vel drevjakt på hjort. og de som har prøvd vet at det krever også litt av skytteren.

Men ikke lag konklusjoner på bakgrunn av noen sekunders filmsnutt på You Tube, det rettferdiggjør ikke denne jakten, ei heller løshundjakt på ellg som en del hadde sterke meninger rundt skytinga på en tråd her forleden.

Link to comment
Share on other sites

Hver sin "smak"...

 

Utifra det jeg har forstått av opplegget (uten å ha vært der) er ikke dette jakt for meg. Jeg vil kalle det skytetrening på bevegelige mål - der målene er levende dyr. Er målet å redusere bestanden finnes sikkert mer effektive innfanging og slaktemetoder. Det er nok heller slik at dette faktisk appelerer til noen som er villig til å betale for det.

 

Og jeg tror villreinjegeren har urealistiske forestillinger om hvor mye trening en som har tenkt seg ned har mulighet/vilje til å legge ned.

Link to comment
Share on other sites

Hver sin "smak"...

 

Utifra det jeg har forstått av opplegget (uten å ha vært der) er ikke dette jakt for meg. Jeg vil kalle det skytetrening på bevegelige mål - der målene er levende dyr. Er målet å redusere bestanden finnes sikkert mer effektive innfanging og slaktemetoder. Det er nok heller slik at dette faktisk appelerer til noen som er villig til å betale for det.

 

Og jeg tror villreinjegeren har urealistiske forestillinger om hvor mye trening en som har tenkt seg ned har mulighet/vilje til å legge ned.

Jada respekterer at dette ikk er noe for deg, det må faktisk hver enkelt vurdere selv. Nettopp ved å trene regelmessig så blir man jo bedre, det må vel du også være enig i, hvor mye hver enkelt ønsker å legge ned i trening og forberedelser

må vel hver enkelt også få lov til å finne ut av selv, men å generalisere at jegere ikke vil trene spesifikk for en slik tur, blir feil og er feil, det er faktisk motsatt.

Husker fra den tiden da bjønnettersøkskursene så dagens lys, der var det det mange kalte cowboyskyting, men de som hadde interesse av dette de trente, og de trente mye,

1.de syntes det var artig å trene på noe annet en liggende serier på betongplata på skytebanen

2, de så at de ble bedre i å skyte generelt, og faktisk samtidg trente opp koordinasjonsevnen til å vurdere målet på kort tid

3.de ble beviselig mye bedre som skyttere, noe som resulterte i jegere som var tryggere på seg selv både med egen skkyteferdighet, og også lærte de til åå kkjenne sin egen bgrensening.

Hvis man gjør det som står over i forberedelsene sine så slipper det å bli skytetreningg på levende mål. Det er litt rart hele denne greia.

 

Når det kommer noe som man ikke har prøvd før så er man negativ, prøver noen dette nye (les drivjakt i Polen) og kommer hjem med en ny ærfaring, så blir det en 2 blokksak, en som er for (de som har vært der og jaktet) og de som er imot, de som ikke har vært der. Det rare er at etter hhver tur det kommer jegere hjem fra en slik tur så vokser denne for gruppa, men den nei ikke gruppa er statisk, for de har ikke tenkt å prøve det heller, full respekt for at man ikke vil det, man skal i tvinge seg til noe man ikke vil, men man ser en stor andel av forutintatte holdninger, som bygger på uvitenhet, eller noen sekunders film på You Tube, så hvordan folk reagerte på løshundjaktfilmen til Clausen, kan sikkert nevne flere ting men ser ikke poenget.

Med det så mener jeg at før man fordømmer/dømmer så bør man sette seg inn i hva det dreier seg om og ikke lage en tabloid sak ut av det, daa blir det ggalt uuansett hva vi driver med.

Link to comment
Share on other sites

Jada respekterer at dette ikk er noe for deg, det må faktisk hver enkelt vurdere selv. Nettopp ved å trene regelmessig så blir man jo bedre, det må vel du også være enig i, hvor mye hver enkelt ønsker å legge ned i trening og forberedelser

Jegerene i filmen ovenfor kan knapt ha skutt 30 skudd årlig etter ladeteknikken å dømme. De fleste tar rifla ned for å repetere. Slik er det i nesten alle drivjaktfilmene jeg har sett på nettet. Det ser ut som de akkurat har lært hvordan man tar ladegrep, og i 7 av 10 tilfeller springer dyret videre. Men det er mulig det er noe feil med måten jeg søker etter jaktfilmer på nettet, jeg har ikke sett noen filmer av disse mesterskytterene villreinjegeren snakker om.

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at mange av disse påskutte dyrene går en smertefull uke i møte etter en slik jakt. Men det spiller vel ingen rolle for de polske og norske jaktreisebyråene, sålenge det gir penger i kassa...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistet all respekt for Mylla Jaktreiser etter å ha sett videoen/"reklamen" TS postet. Mener villreinjegeren at dette er ok? Eller driver Mylla med noe helt annet enn alle andre?

 

Etter min mening skulle disse "jegerne" mistet alt av jaktrett om de hadde operert slik i Norge. Totalt uetisk og skyteferdigheter langt under det som behøves i disse situasjonene. Men dyr i utlandet er det kanskje ikke så farlig med??

Link to comment
Share on other sites

Frans er tysk importør av Aimpoint og i praksis proff skytter. Jeg har sett hele "Villsvinfeber 3" og er fryktelig imponert av den karen. Ikke nok med at han treffer med nesten hvert ett skudd, men han plukker konsekvent de riktige dyrene ut av tildels store tog. Hele tiden er selvfølgelig også sikkerheten i høysetet. Full kontroll!

Link to comment
Share on other sites

Slik trener man å skyte på villsvin i bevegelse;

 

Den er forskjellig fra elg i bevegelse. Man skyter på 50m avstand.

Det er god forberedelse til selve drivjakta på villsvin.

Det er også smart med variasjon, både med avstand og skiver, ingen som sier at man MÅ skyte trene på 100 meter, ofte mye smartere og trene på kortholdskyting, og da sammen med å ta ladegrep med rifla i anlegg samt klare å følge målet mens man tar ladegrepet. Utrolig morro, og lærerikt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistet all respekt for Mylla Jaktreiser etter å ha sett videoen/"reklamen" TS postet. Mener villreinjegeren at dette er ok? Eller driver Mylla med noe helt annet enn alle andre?

 

Etter min mening skulle disse "jegerne" mistet alt av jaktrett om de hadde operert slik i Norge. Totalt uetisk og skyteferdigheter langt under det som behøves i disse situasjonene. Men dyr i utlandet er det kanskje ikke så farlig med??

Vi har skadeskyting, ja griseskyting også her hjemme på både elg og hjort. Må si at det er jegeren ene og alene gjennom sine ferdigheter avgjør hvordan en slik jakt vil bli, Jeg skal ikke hverken Fordømme eller dømme mylla eller andre operatører, først og fremst for at jeg ikke har den bakgrunnskunnskapen eller ei så var jeg med på denne jakten jeg vet ikke hva som skjedde i sekvenser vi ikke så, derfor blir grunnlagt til å fordømme for dårlig,

 

Vi skal også huske på at i disse landene er det et meget oppegående og proffesjonelle ettersøksfolk som rydder opp i skytterens eventuelle skadeskytinger, dette fritar ikke oss til å ta sjanser som vi ikke skulle ha skutt i, men sånn er nå livet engang

Har man fått tildelt en sektor man kan skyte i ja da skal denne sektoren være trygg, alle vet at skyter man på frosen mark kan rikosjetter oppstå, det er helt sikkert jaktledelsen i polen også veldig beviste på.

 

Men jeg vil hverken fordømme eller dømme i noe jeg ikke har noe grunnlag å dømme i pga noens sekunder flm som situasjoner er tatt ut av semmenhengen.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg ut som Mylla Jaktreiser selv har satt sitt varemerke på filmen/"reklamen" - da må de forvente at en vurderer det de tilbyr etter det.

 

Det er vel også Mylla som står for opplegget. For mange jegere blir det sikkert veldig vanskelig å si at de ikke vil skyte under slike forhold når dette er den jakten de har betalt for.

 

Etter min mening var det så åpenbare brudd på norsk jaktetikk i filmen at det blir tåkelegging å begynne å prate om at en ikke kan vurdere basert på film, men må være der osv. Er faktisk overasket over at tilsynelatende erfarne jegere ikke kan være enig i det.

 

Jeg hadde vært meget flau hvis jeg var mannen som ble intervjuet i Mylla-filmen med tanke på at det sannsynligvis kunne gå/ligge langt flere skadde dyr enn det han til slutt traff (slik det framsto i filmen).

Link to comment
Share on other sites

Det blir nevnt at man ikke skal komme med konklusjoner og dømme ut ifra noen sekunder med film, men det er faktisk over 3 minutter med villmannskyting.

Måtte se klippet på nytt igjen nå, skjønner ikke at det går ann å forsvare noe slikt.

Har sett et par klipp/filmer der det ser litt mer kontrollert ut..

Link to comment
Share on other sites

Det blir nevnt at man ikke skal komme med konklusjoner og dømme ut ifra noen sekunder med film, men det er faktisk over 3 minutter med villmannskyting.

Måtte se klippet på nytt igjen nå, skjønner ikke at det går ann å forsvare noe slikt.

Har sett et par klipp/filmer der det ser litt mer kontrollert ut..

 

Mener du at jeg forsvarer det? Det gjør jeg absolutt ikke, jeg uttaler meg heller ikke om det fordi at jeg var ikke med på denne jakta til Mylla.

Snakk heller med Mylla, så kan han sikkert gi utfyllende opplysninger om denne skytinga, skal være enig i at det ser mere ut til at skytteren mister noe av kontrollen, er også enig i at dette ikke er i tråd med Norsk Jaktetikk , men dette er nå bare ett eksempel, ikke døm alle andre på bagrunn av en sekvens med film.

 

De av dere som har vært i Polen på drivjakt kan sikkert også si at det er IKKE slik vi har drevet drivjakta vår.

Husker første gangen denne Mylla filmen ble diskutert her på forumet, det må da være 3 - 4 år siden, det skapte også veldig furore den gangen også, noe som er forståelig.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi forhåpentligvis enige om at Mylla Jaktreiser driver/drev useriøst og et uetisk opplegg med norske øyne siden de reklamerer/reklamerte på denne måten, noe jeg må anta reflekterer hvordan de faktisk gjennomførte "jakten". Jeg er glad for at det tydeligvis finnes seriøse reisearrangører også. Saken er sikkert rimelig utdiskutert - ref den gamle tråden villreinjegeren referer til.

Link to comment
Share on other sites

Syns det virker veldig rart at det skal være så forskjell på det vi ser på film og hvordan skytingen er på denne typen jakt, som det blir hevdet av noen her.

95 % av filmene jeg har sett viser mer eller mindre tvilsom skyting. Og det ser ikke ut som skyterne er spesielt trent, heller tvert om.

Kunne tenkt meg å prøv drivjakt og har dermed sett et betydelig antall filmer, men merker lysten ikke akkurat styrkes av det en ser. Får en følelse av "nordbaggar" i syden.

 

Mylla Jaktreiser syns jeg skiller seg ut i negativ retning. Både i den her diskuterte filmen, villsvin jakt i Tunisia m.m.

Det jeg syns er mest skremmende er at dette er laget som en slags reklame og dermed antar jeg at en del er klippet bort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...