Jump to content

Uregistrert Krag Jørgensen


auting

Recommended Posts

En familiemedlem har en uregistrert Krag Jørgensen liggende.

Hva skal jeg gjøre for å ta over denne å få den registrert til bruk for trening og kanskje litt jakt?

 

Er det så enkelt som å levere den til politiet, få den registrert og deretter få godkjent våpensøknad for å gjøre det lovlig?

Link to comment
Share on other sites

Hadde det vært så enkelt....

Eller.. i prinsippet er det vel så enkelt dersom du har et godt forhold/kjente hos politiet.

Problemet kommer sannsynligvis ved det faktum at det har vært et våpenamnesti og at det da ble gitt anledning til å registrere slike våpen dersom de ikke var stjålet, brukt i noen forbrytelse eller annen styggedom.

 

I verste tilfelle kan du risikere både inndraging av våpenet OG en anmeldelse slik det er pr i dag....

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en tur til våpenkontoret ditt og forklar at du kan få kjøpt ei krag men den er ureg og har stått siden adam gikk i kortbukser å du lurer på hvordan de kan hjelpe deg, de er like intrisert som deg på og få alle våpen inn i registret.

Forvaltningen har ingen ting på og tjene på at du går ut døra med uforrettet sak og de kan heller ikke tvinge deg til å forklare hvem og hvor ( det er Politiet sin jobb :P )

I Bodø Politidistrikt så har dem vært veldig hjelpsom i slike saker og ting har blitt løst å uten gebyr et par ganger og :-)

Forklaringen til saksbehandler var: Bedre at våpnene kommer inn i registret og være under kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil på ingen måte vere sikker på at det går bra. POD har gjort det klart at ein har fått sine sjansar med to amnesti og no er det plombering/destruksjon som gjeld viss ein har eit uregistrert våpen. Om enkelte våpenkontor kanskje ikkje gjer det slik, er ein annan sak. Men eg ville forvente at kragen vil måtte bli plombert. Idiotisk, men sånn er det. Så eg meiner systemet er slik at ein heller bør behalde våpenet uregistrert. Dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Tror det kommer an på om man faktisk var klar over at man hadde børsa liggende.. om det er ei børse som nylig har dukket opp ifm gjennomgang av et bo e.l. så er det overveiende sansynlig at det lar seg løse, om det er ei børse som helt klart har vært "lurt unna" i lange tider kan jo man ett tenke seg at sjansene for å få den registrert er noe mindre..

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje naiv, men har tro på at dette vil kunne løse seg fordi hensikten min og eier av våpenet er å få dette lovlig på alle vis.

Dersom de krever plombering er det noe vi kan muligens leve med selv om det er veldig synd.

 

Dersom det er en sjangse for at resultatet av besøket mitt hos politiet resulterer i inndraging av våpen og anmeldelse av eieren så tror jeg vi velger å holde langt unna politiet. Og det er jo også veldig synd.

 

Noen flere som har prøvd på noe lignende og har erfaringer positivt eller negativt?

Link to comment
Share on other sites

Noen flere som har prøvd på noe lignende og har erfaringer positivt eller negativt?

 

Fruen arvet en Krag som hadde stått i et skap i 20 år. Hos politiet var det bare positive reaksjoner, de hadde full forståelse for at gamle mennesker ikke alltid fikk med seg reglene. Dama på våpenkontoret sa at det viktigste for dem var å registrert uregga våpen og ikke "straffe" folk i hytt og gevær.

 

Svigerfar er i live så det ble skrevet et dokument om arven. Siden fruen er medlem av skytterlag fikk hun også lov å skyte med den.

 

Jan

Link to comment
Share on other sites

1-hvordan vet du at børsa er uregistrert? At nåværende eier ikke har våpenkort betyr ikke at børsa ikke finnes i registeret.

2-å registrere et sk."uregistrert " våpen skal være et problem (www.politi.no, velg tillatelser, velg våpen, last ned siste rundskrivet), om lokale våpenkontor allikevel registrerer inn er det igrunnen en feil fra deres side. Fornuftig-ja, etter regelverket-nei, kan det bli krøll senere-ja.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig våpenet er registrert, men eieren vet ikke og har uansett ikke våpenkort og har heller ikke lov til å eie våpen per idag.

Løsningen blir vel da å få meg eller en annen til å kjøpe våpenet etter å få innvilget en søknad.

 

Noen som vet hvordan dette blir gjort i praksis? Hva kommer politiet til å si når en eier vil registrere et våpen som han ikke har lov til å eie?

Link to comment
Share on other sites

Mauseren jeg jakter med fikk min Bestefar da han ble innrullert i HV da dette ble opprettet. da han ble for gammel og ville levere den inn og dimme fra HV var områdesjefen borte og ingen visste hvem som skulle ha mauseren. han tok den derfor med hjem. Hjemme lå den oppå skapet hos mamma og pappa i alle år , med unntak av litt utlån til folk som skulle smelle ned en rev eller to. men aldri registrert. da jeg fikk intr for å overta den var amnestiet gått ut. jeg gikk til lensmannen og sa jeg ville ha registrert en mauser som jeg visste hadde vært uregistrert i all tid. han begynte da å snakke om plombering men da sa jeg at jeg skulle jo jakte med den,og da sa han bare at ja da kan den jo ikke plomberes. den stå nå i skapet mitt (våpenskapet altså ) . slik jeg opplevde og opplever politiet er de mer intr i å hjelpe folk og få ting til å bli bedre enn å ri paragrafer og være ovenfra og ned rettet. tror som flere andre har sagt at de er mer intr i å få geværet registrert enn å straffe den som kan ha hatt et uregistrert våpen over lengre tid. en kan jo oppdage mye når en leer på gamle loft som er etter ho gamle mor feks.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke hør på alle"mødighetane vil ta deg" folkene her på forumet!! De er like nyttige for våpeneiere som Anders Bering Breivik er for de islamkritiske...

 

Jeg var selv i samme situasjon for 2-3 år siden. Jeg kontaktet politiet da min farmor døde, og sa det hadde dukket opp en uregistrert krag etter min farfar når hun døde. Det var jo ikke helt nøyaktig, hun hadde gitt meg denne rifla som 14-åring, ( for 20 år siden) når hun ante konturene av en kommende jeger. Det var ikke antydning til negative vibrasjoner hos politiety, selv om jeg kom med den uregistrert rifla midt mellom to våpenamnistier, som de selv påpekte.

Du har ikke noe å tape på å registrere rifla på deg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det som er "loven" er at etter de to våpenamnestiene er det gått ut et rundskriv at man som "hovedregel" ikke lenger skal registrere utregistrerte våpen, men jeg forstår at det er en del våpenkontorer som praktiserer dette lempelig.

 

Jeg fikk litt problemer, en kamerat av meg fikk sine våpenkort inndradd, og beksjed om å avhende disse. Han hadde tre håndvåpen, hvorav et var uregistrert. Faren hans hadde ervervet dette under krigen da han var med i motstandsbeveglsen, det var en liten Sauer 6.35. Jeg søkte og fikk kjøpetillatelse på alle tre håndvåpnene (en Colt trooper 357 og en Walther PP 7,65 i tillegg til Saueren), men når jeg sendte inn papirene på disse fikk jeg ikke våpenkort på Saueren, fordi den ikke var registrert. Nå måtte kameraten møte i retten og fikk 21 dager betinget, men han fikk inn i dommen at han måtte registrere og avhende Saueren. Politiet hadde bedt om inndragning. Med denne dommen krevde jeg registrering av pistolen, og da ble det litt frem og tilbake. Oslo ville ikke registrere den inn, sa at det mått Sarpsborg gjøre siden jeg bodde der og faktisk hadde kjøpetillatelse på denne. Med litt finsnakk med våpenkontoret Sarpsborg løste det seg, og jeg fikk den registrert og våpenkort utstedt.

 

Poenget: Det er ingen automatikk i å få den Kragen registrert, men du bør prøve. I motsatt fall, at du har den liggende kan faktisk medføre tiltale og straff, retten har begynt å bli tøæffe på dette (jf kameraten som fikk 21 dager betinget), og etter Utøya kan det forventes at det vil bli slått hardt ned på å sitte med uregistrerte våpen. Husker noen Finn Amundsen, også kalt "den levende mitraljøsen"? Han hadde klippekort på å vinne Stangskytingen på Landsskytterstevnet i mange år, jeg tror rekorden hans med Kragen var 15 treff på 25 sekunder, og da måtte han jo etterlade. Jeg tviler på om Breivik hadde klart dette med sin Ruger mini 14.

 

Det må vel være bedre å miste Kragen elller sitte med en plombert utgave, enn å både miste Kragen og få 21 dager fengsel hvis det blir oppdaget? Krager frå du vel forøvrig kjøpt "lovlig" nærmest i dusinvis nå til en 1000-lapp eller deromkring, hvis du absolutt vil ha en Krag?

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

Denne kragen har inngravert navn og er av litt historisk verdi i den familien. Derfor er inndragelse uaktuelt. Plombering synes jeg er unødvendig når våpenet kan overdras ved arv til andre i familien med lov til å inneha våpen.

Eier av våpenet har forresten kontaktet en kjenning i politiet og fått bekreftelse på at det skal ordne seg. Kommer med oppdatering på hvordan dette gikk senere.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo flott om du får Kragen registrert, særlig når den har affeksjonsverdi for familien. Det er jo ikke helt sperret for etterregistrering av uregistrerte våpen, termen var jo at "som hovedregel" skal de ikke etterregistreres. Unntaket er nettop at våpen man ikke har vært klar over dukker opp f.eks. i forbindelse med et arveoppgjør, og arvingene ikke har vært klar over våpenets eksistens.

 

Hold oss underrettet om hvordan det går, og lykke til!

 

Istmus

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

En rask oppdatering av denne saken.

Det har tatt litt tid, men nå er kragen lovlig registrert av et familiemedlem som fikk den overført som arv.

Både lensmannskontor til gamle og nye eier var involvert og begge var positive til å få våpenet lovlig registrert uten noen spørsmål.

 

Lykkelig slutt for alle

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Låner denne tråden litt.

Etter at min morfar døde, arvet jeg en krag jørgensen stayer. Den er registrert, men ønsker nå å få den overført i mitt navn. Jeg driver jakt og har jegerprøven fra før. Holder på å fylle ut våpensøknad, men har ingen peiling på disse gamle våpnene.

Er det noen som veit hva jeg skal skrive i våpensøknaden der de spør om fabrikkmerke og modellbetegnelse?

Et annet spørsmål jeg har er om folk fortsatt jakter med disse type våpen, slik at jeg kan skrive at jeg bruker det til jakt?

Link to comment
Share on other sites

Mitt politidistrikt sier rett ut at de driter i kaliber og våpentype, de holder seg til regelen om 6 jaktvåpen. Andre igjen er veldig strenge. Jeg vil anbefale deg å stikke innom våpenkontoret og fylle ut søknaden der i samråd med de. Ha gjerne med deg morfars gamle våpenkort. Uansett må du informere om at det er snakk om arv, da slipper du å betale for søknaden.

 

Ellers ser jeg at du har to valg.

 

1. Søke om våpen til jakt, da havner det i våpengarderoben á 6 og du kan bruke det på lik linje med alle andre jaktvåpen.

 

2. Søke om affeksjonsvåpen, siden det er arvegods. Da får du ikke lov til å kjøpe ammunisjon på det våpenkortet, ei heller bruke våpenet. Våpenet vil i så fall ikke falle inn under de 6 jaktvåpnene en jeger kan ha.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...