Jump to content

Grå eller svart elghund?


Øyvind123

Recommended Posts

Hei

Vi er en aktiv familie på 5 personer med barn på 9, 7 og 5 år som ønsker oss en familiehund/jakthund.

Til jakt er det hovedsakelig som bandhund på hjort som blir aktuelt, men også noe elgjakt.

Vi bor på vestlandet i utkanten av ett mindre byggefelt, har god plass i huset og en stor hage med skog og fjell som nermeste nabo.

Ønsket i prioritert rekkefølge er:

- barnevenlig familiehund

- bandhund på hjort

- må klare seg alene gjennom en normal arbeidsdag

- må tåle andre hunder og folk som går forbi eiendommen

- minimalt pelsstell :winke1:

Er klar over at det meste må hunden læres opp til, men ønsker best mulig utgangspunkt.

Har lest masse både om svart og grå elghund men blir ikke helt enig om hva som passer oss best.

Fint om noen har erfaringer å dele.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg rimeligt innhabil, da jeg har SVARTHUND.

Svarthunden er en utpreget bandhund, den er familigevenlig og relativ rolig på fallet.

Min hund sleiker litt på hjorten og går å legger seg. Så der er ingen konflikter fra dens side opp mot andre hunder.

Trenger du tips tar vi det på PM.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt elghund selv, men har nære bekjente med begge variantene. Slik jeg leser innlegget ditt høres det ut for meg at svart er nærmest deres kriterier. Den har halvparten av pelsmengde og -stellet, mer fredelig, loser ikke/bjeffer mindre eller ikke i det hele tatt og ikke minst avlet som stille bandhund, kontra grå som er en mer utpreget løshund.

Min kjære kollega har en hannhund på fire år som er verdens mest avbalanserte jakthund - uten sidestykke. Han går løs på gården selv med villmarka innpå tunet, lydig som få (har gått ett hverdagslydighets-kurs da han var ung) snill med både husdyra, andre hunder, store og små folk, og ikke minst fungerer han som ettersøks og bandhund på jakt i tillegg.

Jeg kan ikke snakke for alle svarthunder, men han er en fin hund og et flott eksemplar av rasen. Navn på oppdretter kan nok formidles hvis interesse.

 

De gråhundene jeg kjenner er alle tiders familie og jakthunder, men de har mye mer lyd på tunet, og ikke minst mye mer pels! Og er nok mer selvstendige av hensyn til jaktformen de bedriver.

Link to comment
Share on other sites

Den svarte elghunden er lett å ha med å gjera.

Snill og roleg. Nervesterk og lydig.

Den trivs ute i all slags ver.

Pelsen er lett å halda rein, det heng ikkje snø på den og gir god varme.

Det er ein utmerka jakthund i bratte vestlandslier som går spor og gir tydelege signal om kvar hjorten står.

Min svarte hund ligg ute heile året i hundegarde og er stille, svært stille.

Ein utmerka ettersøkshund som oppklarar dei fleste søk.

Minus: Den er svært glad i sjokoladekake, eplekake og smågodt.

Link to comment
Share on other sites

Den svarte elghunden er lett å ha med å gjera.

Snill og roleg. Nervesterk og lydig.

Den trivs ute i all slags ver.

Pelsen er lett å halda rein, det heng ikkje snø på den og gir god varme.

Det er ein utmerka jakthund i bratte vestlandslier som går spor og gir tydelege signal om kvar hjorten står.

Min svarte hund ligg ute heile året i hundegarde og er stille, svært stille.

Ein utmerka ettersøkshund som oppklarar dei fleste søk.

Minus: Den er svært glad i sjokoladekake, eplekake og smågodt.

 

Hvor mye kan disse hundene være ute ift inne? Kan de være ute hele tida, dvs ikke inne i huset i det hele tatt, såfremt en har en skikkelig hundegård hvor ting er på stell? Hvordan blir det med sosialiseringsbiten ift mennesker dersom de er "for mye" ute? Er interessert i å høre litt hva dere mener om dette?

Link to comment
Share on other sites

Nå kan jeg ikke svare for elghunder, men jeg har og har hatt en god del hundegårdshunder og innehunder av andre raser og svarer på grunnlag av disse :) Den største forskjellen er kontakten du får med hunden, en hund som får være en god del inne lærer sånne småting som en utehund ikke får med seg, både på lederskap, kroppsspråk og andre ting så du får en del gratis der hos en innehund. En hund som står mye ute blir mer selvstendig på en måte, og ikke like trygg på deg som leder antakelig.

 

Når det er sagt, skal man bare ha en hund blir det veldig lite flokkliv for den om den skal stå alene i hundegård altså, de er nå engang skapt for flokkliv disse hundene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg alltid sier når dette spørsmålet kommer opp: Se på resultatlistene fra bandhundprøver, NM o.l. Der er det veldig grått øverst på resultatlistene, for å si det sånn. Jeg mener ikke med det at gråhund er bedre til bandhundjakt på Hjort, for de tror jeg ikke, men gråhunden er et minst like godt utgangspunkt for en god bandhund, tror jeg. Og det er så vidt jeg vet et adskillig større utvalg å velge fra. Gråhunden har veldig god/stabil jaktlyst.

 

Min gråhund hadde antagelig passet deg 100% mht. jakt, familieliv og til å ha rundt huset. Han bor i borettslag (!) og er stille og rolig, bare komplimenter fra naboene. God bandhund, helt brukbar som løshund, topp turkamerat hele året.

 

Det store minuset for deg er kanskje pelsstellet, gråhunder er helt ekstreme røytere. Det er hår overalt, til en hver tid. Forferdelig i røytetiden vår og høst, passe jævlig resten av året.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange utfyllende svar :D

Slik jeg også hadde forstått mener majoriteten at Svart er bedre som bandhund. Har også hørt mer positivt om svart på hjorten en den grå.

Det jeg var litt usikker på var hvordan den passer inn i en familie med barn, her står det mer posetivt om den grå, men flere har hevdet at ryktet til svarthunden henger igjen fra "gamle dager".

Har hørt at det er viktig å overta hunden så tidlig som mulig etter at den er 8 uker gammel for at den da lettest integreres i familien.

Hva mener dere "lærde" om hann eller hunn, samt årstid for anskaffelse?

Er det noen som kjenner til oppdrettere som har/venter eller planlegger kull på svarthund på vestlandet?

Kunne godt tenke meg å være klar til jakta 2012 :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare gratulere med valget om du går for svart (men for ordens skyld så må jeg si at det ikke er så værst med grå heller). Jmonsen her på forumet overbeviste meg om dette for snart 7 år siden (var vi på sluttstykket da?), og jeg har ikke angret en dag. Alle de svarte jeg har vært borti er flotte familiehunder, enkle og greie å ha med å gjøre og effektive i skogen. Valpelister og kontakt med avlsrådet finner du på elghundforbundet.no. Om du skal velge tispe eller hann tror jeg er litt smak og behag, jeg synes tispene er litt små og valgte derfor hann. Ulempen med hanner er at de har en tendens til å ville tøffe seg litt mot andre hanner, ulempen med tisper er løpetid og alt det kan føre med seg (har vært på jakt med tisper med innbilt svangerskap og det er ikke effektivt!). Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha hund til jakta må du handle NÅ. Min grå er født 26. oktober og jeg skjøt den første elgen for ham, etter et "perfekt bandhundjag", nesten nøyaktig ett år senere. Dette er en rase som er tidlig moden for jakt, jeg vet ikke om det er tilfelle for svarthund.

 

Du bør ikke ha for høye forventninger til en såpass ung hund, og absolutt ikke være utålmodig i forhold til utviklingen, da tror jeg det er lett å ødelegge en hund.

 

Jeg valgte hanne, har hatt tispe tidligere, og er ikke i tvil om at jeg ville valgt hannhund igjen som jakthund.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også ganske inhabil her etter 3 svarthunder, men jeg har også hatt gleden av å ha verdens beste gråhund før svartingene.

Her oppe i Trøndelagen er det jo stort sett bandhund som gjelder, og hovedtyngden er gråhunder, altså finnes det plenty.

Men så er det den store ulempen med gråhund....har du gråhund så har du grå hår overalt, både innvortes og utvortes..

Åpner du en boks makrell i tomat så ligger det grå elghundhår oppi den nesten før du får av lokket.

 

Svarthunder som bandhund, ja.

Svarthunder som familiehund, ja.

Svarthunder i hundegård 24/7, nei!

 

Det gjelder etter mitt skjønn de fleste raser, men jeg er av den oppfatning at hunder som flokkdyr helst bør være sammen med flokken mesteparten av døgnet, og hvis man trekker fra nattesøvn og tiden man er på jobb, skole og barnehage, så må nesten resten av døgnet tilbringes sammen flokken/familien.

En sosialisert og trygg svarthund vil være det naturlige midtpunktet i en familie, den vil helst ligge under kjøkkenbordet mellom føttene til familien, og der ligger den rolig.

Hvis den først har funnet sin plass og sin "hule" i hjemmet, være seg under et bord, en sofa, eller i et hundebur med pledd over, så vil den også kunne ligge i ro der mens familien er på jobb og skole.

En sånn hund vil også tilbringe mest mulig tid sammen med flokken og har ikke like mye tendens til å stikke av på egen hånd som de hundene som tilbringer livet i en hundegård ute.

Link to comment
Share on other sites

vi har hatt elghunder i 27 år , både grå og sort elghund, det viktigste du kan gjøre er og undersøke på mor og far siden til valpen, gemytt, jaktlige kvalifikasjoner, sykdommer. burde også undersøke søsknene til forelderne for dette .både sort og grå elghund er gode jakthunder Men utvelgelsen av vilken kombinasjoner og linjer du henter fra er viktig . det er mange som sverger til både den ene og den andre men min erfaring er at begge typer er meget gode familiehunder og jakthunder.

 

lars77. sosialiseringsbiten ift mennesker dersom de er "for mye" ute?

en hund burde ikke stå lenger i hundegården en strengt nødvendig. vist man vil ha en kjærlig familiehund som kan reglene i huset må man være sammen med hunden ,en hund som står for mye i hundegård blir vanligvis veldig vill og oppgiret i oppførselen. en hund med denne oppførselen kan skade/klore og til og med bite voksne og barn.

men det er ikke hunden sin feil og vist man forandrer på tillverelsen til hunden vil det rette seg

har sett mange eksempler på det .

 

 

http://havardwinther.blogspot.com/" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Driver å fundera på det same spørsmålet sjølv. Det vert nok bikkje i løpet av vinteren, og det står mellom desse rasane.

 

Hunden skal primært brukast som bandhund på hjort og på ettersøk. Har ikkje familie enno, men ønsker sjølvsagt likevel ei sosial bikkje med godt lynne som fungerer både med folk og andre hundar.

I "teorien" er det svart som er tingen for meg, men eg er oppvaksen med grå og har god erfaring med dei. Det er noko eige med denne robuste norske ur-hunden.

 

So eg får no sjå. Får fundere litt til, men det hallar litt mot svart akkurat no... :)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg alltid sier når dette spørsmålet kommer opp: Se på resultatlistene fra bandhundprøver, NM o.l. Der er det veldig grått øverst på resultatlistene, for å si det sånn.

 

Vil bare signere det Tron skriver. Grå fra bandhundlinje er det absolutt sikreste, men for all del; jeg kjenner flere flotte sorte også :-) Noen nevner pels og røyting som minus på grå , men skal den stå ute i kaldt klima har grå en stor fordel..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har svarthund sjølv som snart er 2 år. Er 3 andre svarthunder på jaktlaget å kjenner mange fleire som har. er berre skryt eg har om dei fantastiske bandhunder fantastiske familliehunder. Men no kjenner eg ikkje so godt gråhunden då. Men kan vertfall anbefale svart!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Har selv anskaffet meg svarthund som er 4mnd i dag.

Kjempefin rolig og glad familiehund.

Vi er en familie på 5, og den går like fint sammen med alle :D

Har hatt den med på jakt for å tilvenne den dette, med resultat at den har funnet dyr som jeg fikk skutt.

(Ikke akkurat forventet, men en fantastisk opplevelse :D )

Skudd tillvending har den fått da vi bygger på huset, og det smeller i spikerpistol og hammer hele dagen :lol:

Var også på blodsporkurs med den i helgen, og dette var veldig inspirerende både for hund og eier.

Satser på å være godkjente for ettersøk innen jakta starter til høsten.

Velger du svarthund tror jeg ikke du kommer til å angre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg er og enig i at en svart hund ville egne seg best som rein bandhund på feks hjortejakt. Men siden du regner med at det blir noe elgjakt ville jeg valgt en grå, ihverfall hvis du satser på løshundjakt der. Gråhunder er og utmerkede bandhunder, men ikke så lette og smidige i hjorteliene vanligvis.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Hei! Er det noen som har vært borti svarhunder som fungerer til løshundjakt på elg??
Ja, mine svarthunder, Chico N 2895/74 og Bofsus, f 1994 (som ikke var formelt registrert som NES, fordi bestemora mangla hofterøntgen!), var flinke som løshunder. Dessverre fikk de ikke praktisert så mye, da jeg jaktet mye på et lag der det var for mange Ludvig'er (de' e' fali, de'). Jeg har skutt ca. 10 elg for Bofs som løshund, når jeg har jaktet alene (inkl. ettersøk).

 

Chico kom jo til verden før NES ble redusert til en miniatyrhund, og Bofs var likedan - boghøyde 50 cm på Chico, 49,5 på Bofs, begge hadde 20 veltrente kilo (Chico løp 100 m på 7,3, hoppet opp og hentet bein som ble holdt 2,3 m opp i lufta, og dykket ned til 5 meter og hentet opp stein). I den tida het det også i standarden at hunden skulle ha "et djervt utseende".

 

Jeg er ikke sikker på om man bør slippe dagens NES løs på elg - vi har en vinner av en stor bandhundprøve (foran alle grå, ja!) med på jakt, hannhund, den er mye mindre enn tispene var for 30-40 år siden.

 

Hvorvidt en hund blir mannevond eller "familiehund" (ser da bort fra div pitbull, ulvehybrider etc.), er helt og holdent opp til den som oppdrar den. Mine hunder var kosebisker - Chico var omvandrende fotvarmer for damene på HI på Nordnes. Og lå under setet på bussen til/fra Os (det var før alt folk ble allergiske mot hund).

Link to comment
Share on other sites

Gå for den rasen du vil ha selv.

Gode bandhunder får du av både grå og svart. Løshunder vil du vel sikkert komme lengst med en grå, men jeg vet om en som har en svarthund som han skutt flere elg i los for.

Ellers får man vel den hunden man fortjener, gode familiehunder får du av begge rasene.

Lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

Svarthunden er ikke noe mer hyper enn andre hunder. Klart jeg har vært borti aktive eksemplarer av arten, men jeg har og vært borte i totalt rolige valper.

Det mest hypere jeg har tatt i var en Engelsk Springer Spaniel.

Hunden blir det du vil den skal bli. Herjer du med hunden får du en støre aktivitet enn det de fleste setter pris på.

En hund er som barn den tar farge av det miljøet den lever i.

Link to comment
Share on other sites

Liker best å få hvalpen på seinvinter/ tidlig vår. Fin tid å være ute med hunden og få den skogsvant. Samtidig er den gammel nok til å være med på jakta til høsten.

 

Har hatt 3 NEG selv. Kan ikke være alergisk mot hundehår nei!

 

NEG har vel tradisjonelt vært "sikrere" valg mhp jaktegenskaper, men dette har nok forandret seg i de senere år. Sørg for skikkelig stamtavle.

 

Foretrekker tispe selv. Hannhunder er vel mer "ærlig", men tisper er som regel roligere og greiere å dressere.

Har aldri trengt å ha mine i band (greie) utenom i jakta og på jakttrening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...