Jump to content

Korrekt lagring og transport av våpen


Torbjørn T

Recommended Posts

Jeg har klart å komme på noe mer å lure på. Et søk på forumet ga ingen relevante treff.

 

Som tidligere nevnt er jeg i overkant opptatt av sikkerhet og at alt gjøres korrekt. Så også med min hobby med pistolskyting. Jeg oppbevarer selvfølgelig pistol og revolver i godkjent våpenskap, som er skrudd fast i gulvet og bygget inn. Skapet går ingensteds. Ved transport ligger pistol og/eller revolver i sine originale esker/kofferter, nedpakket i bag. Men så kommer spørsmålene mine, og for tålmodige sjeler er det bare å svare etter beste evne:

 

1)

Er det noen på forumet som har opplevd at Politiet inviterer seg selv inn i heimen for å kontrollere at dere faktisk har våpenskap, slik dere har oppgitt på søknader om erverv av skytevåpen? Jeg vil tro de ikke kommer uanmeldt, for etter våpenloven § 27 a skal visstnok slik kontroll kun skje etter forhåndsvarsel:

http://www.lovdata.no/all/tl-19610609-001-007.html#27a

 

2)

Jeg bor i leilighet, og har skiftet lås i inngangsdøren min. Bl.a. fordi forrige eiere av leiligheten ble frastjålet nøkler. Styret har imidlertid bedt meg om å skifte tilbake til opprinnelig lås, bl.a. slik at vaktmester skal ha tilgang. Denne vaktmesteren er meget nysgjerrig av natur. Med tanke på sikkerhet rundt våpen, er jeg ikke komfortabel med å skifte tilbake til opprinnelig lås. Er det noen som kjenner til om Politiet krever at ikke andre enn en selv har tilgang til boligen der våpen oppbevares?`

 

3)

For om lag ett år siden tok jeg kontakt med Justisdepartementet for å forhøre meg om krav til oppbevaring av nøkkelen til våpenskapet. Det er et krav om at våpen oppbevares i godkjent våpenskap, men jeg fant ingen tekst som sa noe om krav til oppbevaring av nøkkelen. Noen raske måneder etter jeg stilte spørsmålet, fikk jeg til svar at det var ingen krav til oppbevaring av nøkkelen. Den kan altså ligge oppå våpenskapet -i teorien. Alle forstår dette er uansvarlig. Så spørsmålet mitt blir: hva er den beste oppbevaringen av nøkkel (gitt at man ikke tar den med seg og bærer den rundt hvorenn man går)?

 

4)

I følge våpenforskriften § 80, skal ammunisjon oppbevares i låsbart skap eller skuff (det er ikke tillatt å lagre ammunisjonen i samme skap som våpnene):

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2009 ... 22.html#80

Jeg har et lager bestående av et antall under begrensningen på 10.000 skudd. Riktignok oppbevares ammunisjonen min i et lukket skap, men skapet kan ikke låses. Vil oppbevaring i skap i en låst leilighet tilfredsstille kravet om at ammunisjonen er innelåst?

 

5)

Er det noen som har opplevd å bli stanset av Politiet på vei til/fra skytebane med våpen i sekken? Jeg tar det for gitt at man har det nødvendige papirarbeidet med seg som dokumenterer lovlig eierskap. Hvordan reagerer Politiet? Jeg ser for meg at man rolig sier i fra at man har våpen med seg og presenterer våpenkort før man drar frem noe "hardware".

 

Har Politiet egentlig lov til å ransake noen på åpen gate? Politiloven § 7 a åpner for dette, men det skal være fare for liv og helse, og skriftlig ordre skal visstnok foreligge.

http://www.lovdata.no/all/hl-19950804-053.html

Jeg mener å ha lest om at Politiet gjennomførte tilfeldig kontroll av folk på gaten i Oslo, og kjørte hele hurven gjennom metalldetektor. Hvordan bør man oppføre seg i en slik situasjon dersom man har våpen med seg?

 

6)

De fleste frakter antagelig våpen i bil. Jeg reiser kollektivt, og frakter våpen i anonym bag. Men tanken har slått meg at det er langt større sannsynlighet for at våpenet kommer på avveie på denne måten (f.eks. ved at noen tar bag'en fra meg og løper), enn om jeg bar våpenet på kroppen. Men sistnevnte er absolutt fy-fy i følge våpenforskriften, § 84:

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-2009 ... 4-023.html

Men vil jeg i Politiets øyne kunne bli ansett som uansvarlig i min befraktning av våpen, dersom noen stjal bag'en ut av hendene mine? I følge våpenloven § 27 b skal våpenet "være sikret mot at det kommer på avveie".

 

Jeg setter pris på alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Nr 2 , så lenge våpen oppbevares i dertil egnet og godkjent skap så er det vel ganske ufarlig hvis vaktmester har tilgang til leiligheten, våpnene skal jo være innelåst og vaktmester besøker vel neppe leiligheten bare for å snoke ? i såfall ville jeg lagt inn en klage på vedkommende

 

Nr 3, Oppbevaring av nøkkel er vel ganske logisk, den skal oppbevares på et sted så den ikke er lett tilgjengelig for uvedkommende, for eksempel i en skuff under noe tøy eller et annet lurt sted.

 

Nr 4, Ammo skal oppbevare i låst skap eller kasse, det er ingen krav til materialet i skapet/kassen, det er ikke lov til å oppbevare ammo i ulåst skap selv om døren til leiligheten er låst.

 

Nr 6, Ved transport av våpen som du nevner vil jeg anbefale å fjerne en vital del fra våpenet og oppbevare det i lommen eller kjøpe lås til å montere over avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

....Som tidligere nevnt er jeg i overkant opptatt av sikkerhet og at alt gjøres korrekt.....

Det er ikke noe som heter korrekt. Det heter om du følger dem lovbestemmelser som er gjeldenede i dette øyeblikk. Endrer bestemmelsene seg, så er det noe annet som såkalt blir såkalt 'korrekt' i dine øyne.

 

1) Noen har sikkert det, og noen har sikkert ikke det.

 

2) Vist du overveier å gi bort nøkler til noen, så er det du og din vurdering hvorvidt det er trygt. Jeg betviler at noen kan forlange å ha nøkler til en bolig du eier. Altså...det er du som må tenke og vurdere om det er forsvarlig å sende fremmede folk inn i kåken din med verdier og våpenskap. Du må gjøre en vurdering på han vaktmensteren. Satt på spissen.....han vaktmesteren kan jo vere en tyster til dem som virkelig har andre intensjoner, og da vil vel detalbeskrivelser av hvordan det ser ut hos deg vere nyttig for dem som er i slike ærend. Jeg vil tro det blir sett på som rettslig uforsvarligt og gi bort nøkler, uten at jeg skal si det sikkert. Jeg hadde ikke gjort det.

 

3) Håper da inderlig at du ikke fikk svar, og jeg vet ikke om du mener at folk skal sitte i all offentlighet og fortelle hvor dem oppbevarer nøklene sine. Altså.....det er du som må tenke på noe som er lurt, eller så får du satse på kodeskap.

Man må tenke.

 

4) Ammo skal oppbevares i låst skap eller kasse. Kan også vere et egen låst bod eller rom inne i kåken. Intensjonen er at det ikke skal vere lett tilgjengelig, og så får man sette så mye skap og låser for å oppfylle det kravet. Satt på spissen...er nattbordskuffen med lås, så går jo der nedi noen pakker.

 

5) Noen har sikkert det, og noen har sikkert ikke det. Det er vel bare å svare på spørsmål vel der og da.

Hva mere skal man gå og tenke på ?

 

6) Intensjonen med å ha våpen pakket ned og transportert anonymt er like mye at du ikke skal bli fristet til å bruke det utilsiktet like mye som at man kan få det stjelt. Igjen, så er det du som må bruke fornuften og sørge for at du tar dem forholdregler som skal til for at det med rimelig sikkerhet ikke blir utsatt for ran. Satt litt på spissen....bærer du på et våpenskap, dokumentkoffert eller en original våpenkoffert med Pardini eller Walther utenpå, er nok sansynligheten for at du blir utsatt for et ran større en om du bærer en slitt gymbag eller ryggsekk med tingene oppi.

 

Summa summarum....du kan ikke regne med at folk skal detaljere hvordan dem gjør ting. Dem fleste prøver etter beste intensjoner og forholde seg til regelverket, uten at man kan si at det ene er mere "såkalt korrekt" en det andre.

Du må tenke og gjøre vurderinger som er tilpasset dine bo og bevegelse muligheter, og loverket gir gode nok retningslinjer.

Link to comment
Share on other sites

en sånn liten nøkkelboks med kode synes jeg er en god løsning for oppbevaring av våpenskapnøkkel.

gjerne plassert slik at man ikke ser den uten videre.

 

med fare for å avsløre at jeg ikke kan reglene godt nok.. er det lov å oppbevare ammo i en låst kasse, inni våpenskapet?

Link to comment
Share on other sites

De fleste våpenskap er godkjente for våpen pluss en liten mengde ammunisjon, da trenger vel ikke denne ammoen å være under enda en lås.

 

Forøvrig ser jeg det diskuteres lure steder å gjøre av nøkkelen. De fleste "lure" steder folk gjemmer nøkler er ikke så lure likevel, og noen drevne tyver er flinke til å tenke "hvor ville jeg ha gjemt en nøkkel her?".

 

Synlige nøkkelskap er ofte det første en innbruddstyv åpner, jeg ville ikke hatt et slikt. Nøkkelskap er som regel av meget lav sikkerhet og er enkle å bryte opp (unntak fins sikkert). Ved å plassere nøkler til skap av høyere sikkerhet inni et billig nøkkelskap har man effektivt senket sikkerheten nokså mye; som kjent er ikke kjeden sterkere enn svakeste ledd.

 

Jeg har forresten måttet åpne en del dører i jobbsammenheng, og tar som regel en kikk etter lure gjemmesteder før jeg henter kubein. Ble ganske oppgitt en gang jeg skulle inn i huset til en relativt kjent person for å finne ut hva slags alarm som var utløst. Boligen var konstruert med høyt sikkerhetsnivå og doble sikkerhetslåser på alle entringspunkt. Nøkkelen hang på en spiker i garasjen, tok et halvt minutt å finne den...

 

Selv har jeg alltid nøkkelen til våpenskapet i lomma, reservenøkkelen er på et lurt sted som ikke er i nærheten av våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

De fleste våpenskap er godkjente for våpen pluss en liten mengde ammunisjon, da trenger vel ikke denne ammoen å være under enda en lås.

 

 

"Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen. "

 

står det i linken som trådstarter postet fra lovdata.no

Link to comment
Share on other sites

Det kan være lurt å lese hele paragrafen når en først er i gang, i dette tilfellet spesielt andre ledd. :wink:

 

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

 

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

 

Den som har politiets tillatelse til å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon, eventuelt mer enn 15 000 patroner håndvåpenammunisjon der minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short, skal varsle brannvesenet om hvor ammunisjonen er oppbevart, og følge eventuelle pålegg som brannvesenet gir om oppbevaringen. Tillatelse skal ikke gis før det er fremlagt bekreftelse på at brannvesenet er varslet og eventuelle pålegg fulgt opp.

 

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn.

 

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg som synes mesteparten av disse spørsmålene er meningsløse/stilt kun for kverruleringens skyld?

 

JEG har forøvrig også nøkkelen i lomma alltid, og reservenøkkelen ligger hos en slektning jeg stoler på, som ikke vet hva den er til og har heller ikke nøkkel til huset her.

Link to comment
Share on other sites

5.

ved transport i motorvogn skal våpenet oppbevares i futteral, våpenkoffert eller lignende slik at det ikke er lett tilgjengelig. vital del trenger man ikke å fjerne, først om man selv forlater våpenet i bilen må vital del tas med og våpenet skjules på en forsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Vil også poengtere dette med kode nøkkelboks eller nøkkelboks generelt. Dette er ikke lurt!!! Mange av disse er veldig enkle å bryte opp, og du "innviterer" uvedkommende inn. Noen av de FG godkjente boksene med kode knuser ved bruk av vanlig liten hammer!!!!:o

 

Andre tåler ikke 60 sek med deodorant (kald) og et lite dunk med hammer.

 

Skal dette brukes anbefaler jeg iallefall grundig research og dokumentasjon!! (og evt egnentest:)

 

Om det skal brukes så anbefaler jeg i allefall at det er koblet til en alarm som har sabotage varsling!

Link to comment
Share on other sites

Det er leit hvis du blir irritert over spørsmålene jeg har stilt. Det er ikke på noen måte hensikten å irritere. Jeg spør som følge av et umettelig vitebegjær og et ønske om å gjøre ting korrekt. Etter min mening er det masse kloke mennesker på dette forumet, og jeg hadde oppriktig satt pris på å vite hva dere mener om det jeg lurer på. Noen har kanskje tenkt lure tanker, som alle kan nyte godt av. Som jeg skrev i den opprinnelige posten, er det bare for tålmodige å svare på alt jeg lurer på. Det er frivillig å svare, selvsagt.

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Et par kommentarer ang. nøkler til leilighet og adgang til denne. Bor man i borettslag eier man teknisk sett ikke leiligheten selv, bare retten til å bo der. Dermed vil jeg *tro* at styret eller årsmøtet kan vedta at vaktmester skal ha adgang. Antar også at sameier kan ha vedtekter som tilsier at vaktmester e.l. skal ha adgang. Jeg ville ha finlest vedtektene og evt. tatt saken opp på årsmøtet.

 

Hvis det er snakk om en systemnøkkel burde det uansett være mulig å få en ny systemlås istedet for å sette inn den gamle. Da slipper du at både forrige eier og vaktmester kommer på besøk...

 

Hvis vedtektene tilsier at vaktmester skal ha adgang kan du sette opp ett webkamera på innsiden av døren. Da kan du iallefall dokumentere hvem som evt. kom ubedt.

 

Bankboks er et fint sted for reservenøkkel til våpenskap.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt over her så er jo en nøkkelsafe en bedre løsning enn å legge nøkkelen på toppen av våpenskapet selv om den enkle løsningen ikke bryter med loven.. Hvis du går for denne: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164695589 eller http://www.fakkelmannen.no/index.php?nr=90&case=4&id=1290&idkategori=62&startrow= og monterer den i hjørnet i taket i et annet rom eller under stuebordet :P kan det fort bety litt arbeid for kjeltringen.

 

Når det gjelder oppbevaring av ammo:

Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.
Dette utelukker vel ikke å oppbevare ammoen i furtebua utenfor hus/leilighet? Står jo ikke noe om størrelsen på den låsbare innretningen? Erfaringsmessig har folk en tendens til å ville lagre ammoen LITT unna senga... :P
Link to comment
Share on other sites

Det gjelder samme regler for oppbevaring av amo som for våpen hva angår hva som er hus, og hva som er ubebodd (t.d er garasje, furtebod som ikke er en del av boligen d.v.s. sammenbygget og med inngang fra boligen, ikke en del av boligen. Det samme gjelder for boder i fellesareal).

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

For den som ønsker å fordype seg, er dte bare å lese videre. :wink:

 

 

Fra våpenloven

§ 27a. Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5.

Fra våpenforskrift

§ 80. Oppbevaring av ammunisjon

 

Uten politiets tillatelse er det i samme husstand forbudt å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon eller 15 000 patroner håndvåpenammunisjon hvis minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short. Ammunisjonen skal oppbevares nedlåst i særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretninger, atskilt fra våpen.

 

I FG-godkjent sikkerhetsskap, eller i skap med høyere sikkerhetsnivå, kan det sammen med våpen oppbevares det antall patroner som er godkjent av skapprodusenten etter retningslinjer gitt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Hvis skapet ikke er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det ikke oppbevares mer enn 2000 patroner i skapet.

 

Den som har politiets tillatelse til å oppbevare mer enn 10 000 patroner håndvåpenammunisjon, eventuelt mer enn 15 000 patroner håndvåpenammunisjon der minst 5000 patroner er i kaliber .22 long rifle eller .22 short, skal varsle brannvesenet om hvor ammunisjonen er oppbevart, og følge eventuelle pålegg som brannvesenet gir om oppbevaringen. Tillatelse skal ikke gis før det er fremlagt bekreftelse på at brannvesenet er varslet og eventuelle pålegg fulgt opp.

 

Det er ikke tillatt å oppbevare ammunisjon i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Ved midlertidig oppbevaring av ammunisjon som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare ammunisjonen i henhold til ovennevnte regler, skal ammunisjonen oppbevares under forsvarlig tilsyn.

 

Krutt og tennhetter skal oppbevares i henhold til forskrifter fastsatt i medhold av lov 14. juni 1974 nr. 39 om eksplosive varer (gjelder bare for Svalbard) eller brann- og eksplosjonsvernloven.

 

 

Fra rundskriv 2009/009

3.10 Privat oppbevaring av skytevåpen og ammunisjon

Reglene om oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon er inntatt i våpenloven

§ 27 a. Det er videre i våpenforskriften kap. 16 gitt detaljerte regler om privat oppbevaring

av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon. Begrepet «samme husstand» som er brukt i

våpenforskriften § 79 tredje ledd, omfatter samme bolig/boenhet. Hybler og utleieleiligheter

som leies ut og som har egen inngang, og ellers fremstår som en egen boenhet i forhold til

boligen for øvrig, er å anse som egen husstand. Det er ikke adgang til å oppbevare

skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i

boligsameier/borerettslag. Reglene gjelder kun privat oppbevaring.

Link to comment
Share on other sites

:P Men hva bestemmer hva som er eiers 'bolig'? Jeg har i min furtebu alle faciliteter og oppholder meg mer i denne enn i hovedhuset. Altså er min furtebu absolutt bebodd. Den har identisk adresse som hovedhuset. Det er også samme 'boenhet' men har egen inngang... Antall overnattingsdøgn står det ingen krav om etter det jeg forstår? :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

:shock: Det finnes ingen 'lure' steder da en standard kjeltring betraktes som mindre intelligent og derav ofte sjekker utrolige steder.

På et av mine forrige arbeidsteder (en butikk i samme bygg som byens politistasjon) oppbevarte vi nøkkelen til safe'n i en kaffekopp på overste hylle sammen med alle de andre koppene...

Kjeltringen hadde slept safe'n en meter ut på gulvet før han forstod at han ikke fikk den med seg.. Og utrolig nok FANT han nøkkelen selvsagt..

Mitt forrige sted for våpenskapets reservenøkkel var forøvrig bak en fastskrudd fotlist på stua.. Måtte flyttes i forbindelse med oppdatering av stuegulv!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

For å pense temaet tilbake på transport av våpen. Mulig jeg er optimistisk, men har fundert på å montere låsbart våpenstativ baki SUVen, og i tillegg feste et lite våpenskap boltet til ramma baki, for oppbevaring av sluttstykker. Kan jeg da forlate våpnene i bilen uten tilsyn, og ha mitt på det tørre? Eller blir det omtrent som oppbevaring av våpen på hytta eller annet ubebodd hus, altså utelukket åkke som?

 

Presisering: Gjelder så klart mtp å forlate bilen uten tilsyn ved transport av våpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

under transport skal våpna ligge forsvarlig nedpakket (kan ligge i en svart søppelsekk forde :lol: ) og sluttstykket skal være fjernet samt ikke ammunisjon i magasinet i børsa. og børsa skal ligge utenfor rekkevidde til sjåføren eller passasjeren. men som en sa på et møte " Vi må da ha våpna klare i tellfelle vi sir no vi skar skjøte" :lol:

Link to comment
Share on other sites

under transport skal våpna ligge forsvarlig nedpakket (kan ligge i en svart søppelsekk forde :lol: ) og sluttstykket skal være fjernet samt ikke ammunisjon i magasinet i børsa.

Er du sikker på at sluttstykket skal vere ute viss det er forsvarleg nedpakka?

 

Akkurat det med ammunisjon i magasinet lurer eg litt på. Står det spesifikt nokon plass i regelverket at magasin skal vere tomt?

Link to comment
Share on other sites

under transport skal våpna ligge forsvarlig nedpakket (kan ligge i en svart søppelsekk forde :lol: ) og sluttstykket skal være fjernet samt ikke ammunisjon i magasinet i børsa. og børsa skal ligge utenfor rekkevidde til sjåføren eller passasjeren. men som en sa på et møte " Vi må da ha våpna klare i tellfelle vi sir no vi skar skjøte" :lol:

 

Joda, akkurat det er greit. Var tydeligvis ikke presis nok i min første tråd, det gjelder selvfølgelig når man skal forlate bilen ifm transport, da reglene sier: "Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes". Skal man på jakt og har med seg både hagla, kombien og kanskje ei rifle er det vel få som tar med seg alle vitale delene på alle våpen inn på kafeteriaen eller coop'en på vei på rypefjellet?

Link to comment
Share on other sites

Jeg anser det som mindre problematisk for meg å putte vitale deler til alle våpnene i en liten ryggsekk, for så å ta med meg denne inn på veikroa, enn å etterpå måtte forklare Politiet at det lå fullt brukbare våpen i bilen min som nettopp ble stjålet fra parkeringsplassen utenfor. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg reiser til og fra pistolstevner som ligger mer enn en time unna (mao. de fleste) så tar jeg alltid og legger sluttstykker og tønner i ei rumpetaske som jeg tar med inn på butikk/kafe/bensinstasjon/osv. Dersom jeg vet at jeg skal forlate bilen på en kortere tur, gjør jeg også dette.

 

Det er ikke snakk om hvor "greit" eller "verre" det er, det handler bare om å følge loven.

Link to comment
Share on other sites

Eller hvis du har bøylerifle som ikke er lett å ta ut sluttstykket på uten verktøy...

Min er "take-down" så jeg kan i det minste plukke løpet av og putte kolben med låskasse i en sekk, men litt blir det jo å drasse på. Pistolskyttere med en håndfull piper eller sleider har jo intet problem i forold, jeg skjønner ikke den problemstillingen en gang. Men som sagt, loven gjelder uansett.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikke lett, men det er jo for f** påbudt dersom du har tenkt å forlate bilen for å betale drivstoff, gå på do, spise mat eller handle. Eller dersom du skal sende våpnene i lasterommet på flyet eller bussen.

 

Når det er sagt, så demonterer jeg mine FAS'er på under 5 sekunder. Men det er jo en genial konstruksjon som ikke krever verktøy. Kjæresten sine Pardinier tar kanskje et halvt minutt hver dersom jeg jobber langsomt. For å være helt ærlig ser jeg ikke problemet. Hvis det krever "litt verktøy" så får man kjøpe "litt verktøy".

 

Da får man heller la være å kjøpe våpen som ikke lar seg demontere dersom man har tenkt å ta dem med seg ut av huset for å skyte stevner og risikerer å måtte forlate bilen eller våpenet på veien.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt den der problematikken med en pistol, putt hele greien i en liten skulderbag og ferdig med det. Man trenger jo ikke ha med seg magasiner og ammo i denne bagen. Kun poffen og våpenkortet... Alltid gjort det på denne måten ved ærend utenom direkte tur retur skytebane og kan ikke se noe problem med det. Blir du stoppet et eller annet sted så er det innlysende at du ikke har skumle hensikter da du mangler både magasiner og ammo. Men hvorfor skal man bli stoppet for kontroll med anonym bag på skulderen? Eneste jeg kan komme på er om du på en uheldig måte blir beskyldt for nasking i en butikk, slikt skjer jo....

Link to comment
Share on other sites

Det aller meste av våpen kan demonteres relativt kjapt enten uten verktøy eller med en Leatherman. Det er stort sett bare bøylerifler og revolvere som er et problem. Problemet med brekkvåpen er at man ender opp med et par deler man ikke akkurat kan stikke i lomma ...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg reiser til og fra pistolstevner som ligger mer enn en time unna (mao. de fleste) så tar jeg alltid og legger sluttstykker og tønner i ei rumpetaske som jeg tar med inn på butikk/kafe/bensinstasjon/osv. Dersom jeg vet at jeg skal forlate bilen på en kortere tur, gjør jeg også dette.

 

Det er ikke snakk om hvor "greit" eller "verre" det er, det handler bare om å følge loven.

Er du så sikker på dette?

Slik du gjør det er riktignok "idiot" sikkert (idioten sitter selvsagt hos øvrigheten), men om dette må til for de tilfellene du her sikter til, er jeg neigu ikke så sikker på.

 

Spørsmålet er hva forsvarlig tilsyn er?

Hvor lenge kan man ha bilen ut av syne før man bryter med forsvarlig tilsyn?

 

Jeg våger påstanden på at forsvarlig tilsyn går på tid der en ikke har kontroll med bilen, og at denne tiden er variabel i forhold til hvor bilen måtte være.

 

Ett er klart, ser en i hovedsak bilen hele tiden (normalt ved t.d besøk på bensinstasjon med kort toalett besøk), så er dette helt klart innenfor det man kan kalle forsvarlig tilsyn.

 

På ferge forlater vi bilen uten videre betenkligheter, utifra at det antas forsvarlig, da ingen kan ta med seg bilen. Og at eventuelt innbrudd forventes oppdaget før man legger til.

 

Forlater man bilen uten for ett hotell med våpna i bilen, og går og legger seg på hotellet, ja da er det like klart at bilen ikke er under forsvarlig tilsyn.

 

Spørsmålet er som nevnt, hvor retten vil legge seg mellom disse tolkningene.

 

Ellers har jeg ingen større betenkligheter ved å ta med meg væske med amo og våpen inn på butikker etc når jeg mener jeg ikke kan forsvare tiden jeg bruker borte fra bilen som forsvarlig. Dette da spørsmålet rundt dette går på om grunnen er aktverdig (og det er den jo når grunnen er å stette norsk lov om forsvarlig tilsyn).

 

Men for fremtiden er det meget mulig jeg ordner meg med en mindre (lett) væske for kun våpna (udelt), slik at jeg kan trive de med meg ut av bilen ved behov. (uten å drasse på tung amo og verktøy etc.)

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det var i akkurat slike tilfeller jeg så for meg bruk av våpenskap fastboltet i bagasjerommet. Da vil man, tross alt, sikre seg mot at vitale deler forsvinner når man forlater kjøretøyet for kortere perioder. Selv om jeg er klar over , og som jeg har fått presisert i det vide og brede: "man MÅ medbringe vitale deler uansett, slik er loven, og den er det bare å forholde seg til"

Link to comment
Share on other sites

Bor man i borettslag eier man teknisk sett ikke leiligheten selv, bare retten til å bo der. Dermed vil jeg *tro* at styret eller årsmøtet kan vedta at vaktmester skal ha adgang. Antar også at sameier kan ha vedtekter som tilsier at vaktmester e.l. skal ha adgang. Jeg ville ha finlest vedtektene og evt. tatt saken opp på årsmøtet.

 

I et borettslag har man samme rettigheter som om man eide leiligheten selv. Dette er en privat sfære, og uten eiers tillatelse får man holde seg til helvete vekk. Dette har med personvern å gjøre. Selv om man leier møblert leilighet hos en privatperson, så har ikke eier krav på å slippe inn. Jeg hadde vært svært ukomfortable med at en fremmed skulle gå inn i mitt hjem uten at jeg selv var til stede, og hadde glatt anmeldt forholdet hvis jeg kunne bevise at noen tok seg inn i mitt hjem uten at jeg var til stede eller uten å si fra på forhånd. Det er jo dette våpeneiere er så for bannet på i forholdt til poilitet og inspeksjon av lagring av våpen. Politiet er på tynn is, og en overivring Narvestad har ihvertfall ingenting der å gjøre.

 

Man kan argumentere med brannsikkerhet etc., men du kan ikke forlange å komme inn i hjemmet til noen uten ransakelsesordre, og da må du jobbe i politiet.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...