Jump to content

Risiko med gammel HV-mauser


strebern

Recommended Posts

Far min har arva en gammel mauser (i bra stand og uten spor av rust) fra Krigen og ei banankasse med gamle skudd i 30-06. Skuddene som fulgte med, sier trolig at dette er en HV-mauser.

 

Jeg er fusen på å moroteste noen skudd på bane, men lurer litt på risiko ved å benytte et så gammelt våpen og skudd som sikkert ikke er så mye yngre. Risikerer jeg å få skutt vekk øyet? Er dette dumt? Bør driten gå i havet/til politiet for destruering?

 

 

Håper på kvalifiserte svar.

Link to comment
Share on other sites

Far min har arva en gammel mauser fra Krigen og ei banankasse med gamle skudd i 30-06. Skuddene som fulgte med, sier trolig at dette er en HV-mauser.

Hvis denne mauseren (M98) er "fra krigen", er den i kaliber 8x57 IS, og da vil du ikke få kamret 30.06-patroner i den.

 

M98 fikk pipe i "Ball M1" (30.06) på Kongsberg. De fikk da nytt nummer, på ei slipa flate på venstre side av fremre låskassebro, "HÆR/FLY/SJØ" med påfølgende nummer. "Mentor" her på forumet har skrevet mye om det.

 

Så vidt jeg erindrer, er 1954 et "kritisk" år i forbindelse med overgangen fra korrosive hetter. Er ammoen nyere enn det, kan du pusse som vanlig.

 

Men er ammoen mer enn 30-40 år gammel, må du nok regne med noen etterbrennere. Ganske underholdende, i grunnen - klikkPANG!, klikk - - - PANG!, klikk - - - - - dette ble visst kliPANG!!, klikk - - - - - - - - - - - - nå må jeg vel åpne låsen, og skifte til en patron som fungPANG!!! Hvis du skal skyte slik ammo, bør du ha stødig skytestilling, og god tid. Og vent minst 30 sekunder med å åpne låsen ved klikk!!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med det fineste våpenet man kan få for penger. Det finnes en egen prosedyre for å sjekke om en M98 er i bra stand, den er godt beskrevet i den fine "Shop Manual" som er å få kjøpt, og den ble også demonstrert for meg dengangen jeg for mange, mange år siden stod og rotet i mauser-kassen til Landrø før de flyttet til Lillestrøm.

 

Det er noe med å sjekke slarken i ladearmen med våpenet i skuddposisjon. Og så er det en smart måte å utløse spenningen i tennfjæren på uten å måtte "klikke", det er å la våpenet stå i usikret, og så lukke ladearmen mens man holder avtrekkeren inne. Ganske fikst. M98 ER det fineste våpenet man kan få kjøpt for penger idag - over hundre år etter. Og de er ganske billige også. :D

 

Hadde der vært rom for det i våpenloven, hadde jeg kjøpt en kasse HV-mausere og hatt de liggende som "delebiler", for bedre mekanismer finnes ikke.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med det fineste våpenet man kan få for penger.

 

Eh, hvis du mener "det fineste våpenet man kan (kastet etter deg)" så er jeg enig, skal man begynne å bruke penger på en børse er det veldig mye som er bedre, og i praksis gir mer for pengene. Først må man smi om hevarm og få borret for kikkert, så skal man ha ny stokk (husk bedding) og avtrekk. Og vips så har man en grei børse med okey presisjon (såfremt tidligere eier har behandlet pipa bra) til prisen av en fabrikkny rifle. Etter hvert kan man jo legge penger i en ny og bedre pipe, som er omtrent som å sette F1-hjul på en veteranbil. Men jøssenammen, ingen har noengang klart å lage en stivere, sterkere og mer presis låskasse enn polske krigsfanger under 2. verdenskrig. Det er jo noe alle vet.

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten gjenspeiles i verdien disse har når de omsettes brukt, hvis de overhodet lar seg omsette.

Og før "gæmmel-mauwser-mafiaen" fyrer seg opp; ikke kom med den påstanden om at det er produsert så mange-og at det forklarer prisen.

Rem 700 er det faktisk også laget ett og annet eksemplar av,- og de går for minst 5 ganger prisen på en "gæmmel-mauwser'".

 

Men kontrollert mating det har de. Et must hvis man skl skyte opp-ned!!!!

Link to comment
Share on other sites

La diskusjonen om M/98 er verdens beste låskasse eller ikke ligge - tråden handler om hvorvidt det er sikkert å skyte med en gammen M/98, og gammel ammo.

 

En M/98 er omtrent det sikreste en kan skyte med (mye bedre mht. gassevakuering enn moteriktige konstruksjoner). Ser en daglyset gjennom løpet, er det oftest problemfritt å bruke den.

 

Gammel ammo, derimot, er mer tvilsom. Både mht. korrosive tennhetter, og fare med etterbrennere.

 

For de som absolutt vil diskutere økonomi og framgangsmåte i M/98-oppbygginger, fins det mange tråder om det, f.eks.

 

viewtopic.php?f=14&t=18105

viewtopic.php?f=38&t=61028

viewtopic.php?f=14&t=53598

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke nyproduserte M98 fra mauser akkurat en M98K-F1 (HV-mauser) da men en "sivil" mauser med "square bridge", M-70type sikring, hengslet stål underbeslag, fancy treverk osv. Og en har betalt minst 50000kr for navnet...

En kan få en nyprodusert M98 for 5000kr, da heter den Zastava M70.

 

Trådstarter kan fint kose seg med mauseren sin, er du i tvil-kost på noen hundrelapper og få en børsemaker til å se over den. Ammoen hadde jeg ikke giddet skyte opp; du får helt OK ammo i 50pakker på G-sport for ca 400kr. Lader du selv kan du trekke ut kulene og bruke opp de.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som tror på at en Mauser vil "sprenge på en trygg måte"..? :lol:

 

strebern: Jeg ville ha kjøpt ny ammo bare for å være sikker, selve rifla har jo ikke vondt av lagring så lenge den ikke ruster. Bruker du riktig type ammo for våpenet, og løpet er fritt for fremmedlegemer, er dette ikke noe stress.Ha det moro!

Link to comment
Share on other sites

M98-kassene har det med å revne når de svikter, endel mer "moderne" kasser oppfører seg mer som en splintgranat.

Og det er ikke til å komme unna at M98-mekanismen er svært gjennomtenkt med tanke på å beskytte skytteren om/når ting går galt.

 

Men joda-verden har gått framover siden 1890-tallet :lol:

Link to comment
Share on other sites

1. En HV-Mauser er vanligvis helt super til vanlig bruk, skyt og vær glad

2. 50talls ammo kan virke helt fint, eller jævlig dårlig - det finner en ut ved å prøve. Smeller det så smeller det, klikker det hele tida så blir en fort lei. Vanlige sikkerhetstiltak gjelder alltid, ikke bare ved gammel ammo.

pre-55, start puss med rikelig varmt vann.

3. Mauserens diverse "utblåsingspunkter" er for å berge skytterens ansikt ved hylsehavari. Det har den av to grunner, den støtter hylsa svært dårlig ift. moderne rifler, og vil få hylsehavari og gasslekkasje ved trykk som ikke gir annet enn ei hylse med utvidet hode i moderne rifler. I tillegg var datidens messing langt ifra av samme kvalitet som den vi har idag.

 

Overtrykk som gir "bakblåst" i en mauserkonstruksjon (og derved behov for alle de "utveiene" folk liker så godt) gir kun tregt hevarmsløft i mange andre rifler.

Regelrett våpensprenging (dvs. tett løp osv) er ikke en del av "fail safe" konseptet på mauseren eller i noen andre rifler, bortsett ifra at de er laget av seigt stål, for å deformeres istf. å sprekke og fragmentere. I slike tilfeller er det uansett oftest løpet som gir seg, enten ved å bule, revne, eller faktisk enkelte ganger, fragmentere.

Sprengninger type "pistolkrutt" vil også blåse alt mulig i filler, og det er ingen tvil om at en Mauser vil revne lettere enn f.eks. en av de moderne sylindriske låskassene.

 

Men til trådstarter, skyt og vær glad, det gjør jeg - men det er ikke veldig behagelig å skyte med en slik, så den største risikoen er val alle pengene en kan kaste bort ved å rocke den opp...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sprengninger type "pistolkrutt" vil også blåse alt mulig i filler,

 

 

 

Nå har jeg faktisk opplevd dette, riktignok med en svensk M38; en salig blanding kruttrester inkl Norma P4 og P5, 160grs kule og ingen "blåse alt mulig i filler"; forre låskassering revnet og stokken sprakk, skadene på skytteren kom av messing fra hylsa som sprutet ut rundt sluttstykket (fordi pre-M98 mausere ikke har gasskjoldet på sluttstykkemutteren).

 

EDIT-betviler ikke et sekund at en nyere mekanisme kan være sterkere og like gjennomtenkt som M98.

Link to comment
Share on other sites

Har selv skutt hundrevis av skudd med min 44mod Mauser før jeg bytta løp, har skutt ammo fra 1939 uten problem, har også skutt sporlys, panserbrytende og vanlig ammo fra alle fem krigsåra, dette var tysk ammo i kal 7,92 med både messing og stålhylser, ikke et eneste klikk :)

Link to comment
Share on other sites

3. Mauserens diverse "utblåsingspunkter" er for å berge skytterens ansikt ved hylsehavari. Det har den av to grunner, den støtter hylsa svært dårlig ift. moderne rifler, oeg vil få hylsehavari og gasslekkasje ved trykk som ikke gir annet enn ei hylse med utvidet hode i moderne rifler.

 

K

 

Ehh.. Det er vel omvendt. M98 støtter hylsa bedre enn de aller fleste moderne mekanismer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilfeldigvis en mauser som jeg skal plombere/avregistrere. Er det noe i veien for at jeg kan teste våpensprengning med den? Tenkte å lade opp noen runder med hardere og hardere ladninger med raskt krutt for å se hva som skjer når kassa til slutt ryker. Snoravtrekk og bomberom med kulefang er en selvfølge. Politiet bør vel godta en sprengt kasse som Plombert?

Link to comment
Share on other sites

Politiet bør vel godta en sprengt kasse som Plombert?

 

Ja, det vil jeg vel tro. Så lenge serienummeret er synlig burde de ikke lage problemer, det finnes vel ikke noen gyldigere grunn til skroting enn at børsa eksploderte. Men lovligheten av å sprenge en slik børse er jeg usikker på, i praksis lager du jo en bombe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilfeldigvis en mauser som jeg skal plombere/avregistrere. Er det noe i veien for at jeg kan teste våpensprengning med den? Tenkte å lade opp noen runder med hardere og hardere ladninger med raskt krutt for å se hva som skjer når kassa til slutt ryker. Snoravtrekk og bomberom med kulefang er en selvfølge. Politiet bør vel godta en sprengt kasse som Plombert?

Om det er et uhell kan iallefall ikke politiet si noe på det som har skjedd.

Link to comment
Share on other sites

M98 støtter hylsa bedre enn de aller fleste moderne mekanismer

Er svaret avgitt? :wink:

 

K

 

Jepp, sjekk hvor mye av hylsa som stikker ut av kammeret på et M98-løp kontra et REM700-løp eller andre push feed mekanismer. Det er som forskjellen på et rampet og urampet 1911-løp i 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Torf nu må du have pudset brillerne :winke1:

Hylsterhoved udhæng på en m98 er 2,7-2,9mm + eventuel kammerrejfning. Dette udhæng er 100% ikke støttet af sluttstykkehoved, på ca 180 grader.

På en Remmington 700 er hylsterhovedudhæng ca 2,4mm. Disse 2,4mm er fuldstændigt omsluttet af sluttstykkehovedet på alle 360 grader.

På de fleste PF konstruktioner med Sako type udtrækker, er udhæng ca 3mm, disse 3mm er omsluttet af sluttstykkehovedet på ca 340 grader, bare undtaget bredden af udtrækkeren.

 

Denne forskel i hylsterhoved støtte er den direkte årsag til hvilket tryk som er nødvendigt for at opnå en hylsterhovedpunktering, som ofte er første trin i en våbensprængning.

 

CRF systemer som m98, havarere typiskt ved ca5.500 bar +- 1000

Pf systemer med sakotype udtrækker havarere typiskt ved ca 9000 bar +-1500

Pf systemer med fuld omslutning som eks Remmington havarere typiskt ved 10500 bar +- 1500

 

Trykskaderne på en m98 som sprænges ved 5500 bar, er ofte forbavsende store, i forhold til den statiske styrke af et m98 system. Det er formodentligt et produkt af at man ved en punktering øger det aktuelle trykareal fra indvendig hylsterbundareal, til arealet af hele sluttstykkefronten. 0,75 cm2 til 3cm2.

Typisk skade på m98 er bortsprængt ustrækker, Havareret sluttstykke spærre, hvor fjederen farer 45 grader bagud til venstre. Flækket stok, Magasinlåg blæst ret nedud. Kraftige sætninger på primære låseklakker. Hvis disse bryder, vil bagerste klakk gå i indgrep. Dette medfører så ofte at låsekassen deler sig ved tommeludsparringen.

Sluttstykket forbliver i bagensen af låsekassen.

 

Rent statistisk vil der formodentligt være mange hundrede gange større risiko for at opnå 5500 bar, end at man opnår 10.000bar. Da det må antages at de fleste fejlladninger er moderate.

 

Med korrekt krudt, er det ikke muligt at fylde så meget i et hylster at man kan fremprovokere 10.000bar, uden en blokering indenfor de første 10 cm af piben.

 

Teoretisk er det væsentligt hvordan et system håndtere en sprængning. Det er dog også væsentligt hvor stor margin der findes før havari.

 

Reelt er der moderne systemer der bare vil havarere i under 1% af de overtrykstilfælde som vil få en m98 til at havarere. Og samtidigt vil beskytte brugeren meget bedre end en m98.

 

Lidt provokerende er en m98, en i udgangspunktet håbløs konstruktion, som senere er eftermonteret med en række foranstaltninger, som vil reducere skaderne fra den i udgangspunkter dårlige konstruktion 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

Ignorant,

 

Rem 700 var kansje et dårlig eksempel, Win 70 eller Sauer 80/90(når den er i lås) er bedre.

 

Hvor mye trykk ei rifle tåler er en ting. Hva som skjer når Murphy er ute er noe helt annet. En eller annen gang feiler alle låskasser. Når Murphy inntreffer er M98 etter min mening en av de beste.

 

Her er forøvrig et eksempel på Murphy's lov på en M700 klone: http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2419869&page=1

 

Jeg har personlig sett flere alvorlige hendelser med forskjellige mekanismer. For meg ser det ut til at den vanligste alvorlige feilen er STENGUN-effekten hvor tennstempelet stikker ut av støtbunnen under lading og antenner patronen før sluttstykket er gått i lås. Denne situasjonen unngås i 98% av tilfellene på CRF-rifler fordi hylsa blir blokkert av det utstikkende tennstempelet når patronen kommer opp fra magasinet.

 

Noen av mine personlige oppleveser er som følger:

 

M98: Skytter ladet med feil krutt. Bolten hadde 5-6mm setback i kassa. Underbeslaget ble skutt(!) av gjengene ned i bakken. Skjeftet ble delt i 3 deler. Uskadd skytter.

 

Tikka 55: Stengun. Sluttstykket kom bakover med stor kraft. Hevarmen klippet tommelen av skytteren før det knuste kinnstøtten på Supersporteren. Kinnstøtten beskyttet ansiktet.

 

Remington 760 pumpe: Stengun. Låskassa bulet ut på begge sider. Magasinet "skutt ut". Skytter helt uskadd. For meg er dette en meget sikker rifle. Ingen løse deler kom i nærheten av ansiktet.

 

Blaser 93: Den "berømte" ulykken i Norge. Bare tilfeldigheter gjorde at vi ikke var på banen samtidig når dette inntraff.

 

Tikka T3 223: 2 stk klubbvåpen som begge har truffet ansiktet til skytterne med boltmuffa i plastikk etter punktering av tennhette med fabrikkammo. Den ene traff hardt med blødende sår noen få cm fra øyet.

 

Rem 700: Min egen i 223. Der har jeg hatt hylseseparasjon i "unsupportet area" 2 ganger med fabrikkammo.

 

CG1900: Min egen i 222: Fabrikkammo. Hva som skjedde er ikke godt å si. Hylsa gikk over i "gassform". Støtbunnen i sluttstykket så ut som et krater. Heldigvis bruker jeg briller. De beskyttet øynene. Hylserester kom ut av ansiktet mitt i ukevis etterpå.

 

Spesielt episoden med Tikka 55 likte jeg ikke. Alikevel skyter jeg med Sako 75, Tikka Target, Rem700, etc idag. Jeg må også innrømme at jeg liker å ha en hevbar kinnstøtte mellom bolten og ansiktet på PF-rifler. CRF-fanatismen er dekket av en BRNO602..

 

Skulle jeg gi et råd til skyttere er det å ALLTID bruke briller. Jeg har syn idag fordi jeg er nærsynt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Rem 700 er det faktisk også laget ett og annet eksemplar av,- og de går for minst 5 ganger prisen på en "gæmmel-mauwser'".

 

Men kontrollert mating det har de. Et must hvis man skl skyte opp-ned!!!!

 

Vel, alle Rem 700 produsert med det opprinnelige avtrekket, før de fikk redesignet det for få år siden, har jo et mildt sagt frynsete rykte mhp sikkerhet, inkludert minst en godt dokumentert dødsulykke, mens mekanismen til Mauser fra 1898 aldri har hatt slike kontroverser - det er den mest pålitelige og sikre mekanismen på markedet, muligens overgått av den helt nye, sivile M03. Men så koster den også 30 x M98.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Att Torf

Tyske/østrigske konstruktioner, er kendt for bevidst at have stor påtronudhæng, ofte op mod 4-4,5mm. Min opfattelse, er at det er deres måde at indbygge en form for misforstået sikkerhedsventil i systemet. Dette muligvis for at ilustrere at låsningen er superstærk, når det blæser ud, og låsen alligevel virker uskadt. Her vil dog ofte være tale om et moderat overtryk. Jeg har selv set min tidligere elektrikkers ansigt efter en sauer80 som ikke likte natoammo..

 

Angående den såkaldte Stenngunn effekt, tror jeg du fejlfortolker hændelsesforløbet.

Slagtiften stikker ikke ud i starten af laddeforløbet, derimod knækker den presist når du begynder på lukke ned bevægelsen, der hvor aftrækkeren går i indgreb på hanen. Herved opnår manden fornødne hastighed på tændstiften til at slå af tændhætten.

Jeg har forsøgt at fremprovokere en affyrinng med en blokeret og fremstikkende tændstift. Det lykkedes mig aldrig at opnå fornøden hastighed på lukkebevægelsen, til at antænde fænghætten, uanset hvor hurtig og hårdt jeg forsøgte at slå i sluttstykket.

Hvis jeg derimod fremprovokerede effekten af en "knækkende" tændstift, precist der hvor lukkeklakkerne er begyndt på indgreb, så kunne man få sluttstykket til at flyve ret højt (10 - 50 meter lodret op) Det krævede dog at boltstoppet var fjernet. Ellers stoppede den bolten.

Hvis man fremprovokerede affyring, før lukkeklakkerne var påbegyndt låsning, var resultatet ret harmløst, med et begrænset puff, og en kort tilbagebevægelse af sluttstykket, kombineret med en revnet hylster.

For at opnå fuld "stenngunn" effekt kræves efter mine erfarringer, at der leveres nok modstad af den delvise låsning, så hylstret når at klæbe, for fornøden trykopbygning. Ved ingen begyndende låsning, vil der sjældent med langsomtbrændende krudt, kunne opbygges så meget tryk at hylstret klæber så meget at forbrændingen bliver så agressiv at der opnåes hylserklæbning, og derved høj sluttstykkehastighed.

 

PS Ved 5-6mm settback på en m98, vil alle klakker være faldet af, og låskassen vil være revet over i tommeludsparringen. 0,5-0,6mm lyder mere som det du har observeret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...