Jump to content

Land Rover Defender - hvilke svakheter jeg skal se etter?


hyperlink

Recommended Posts

Har fryktelig lyst på en Defender (110), men har ikke eid en slik bil tidligere (hadde en Disco en gang). Ser på biler fra 2003-2007. Det er helt sikkert mange av dere som kan komme med råd når jeg nå skal finne en riktig bil. Derfor: hvilke ting skal jeg se etter? Hva er kjente svakheter med Defenderen? Alle råd mottas med stor takk!

Link to comment
Share on other sites

Og i tillegg til alt som er ramset opp over her, kan jeg legge til følgende:

Hjullagrene går føyka, på min måtte jeg bytte alle fire ved 47.000 km.

ELENDIG service. Da bærerammen inni bakdøren rustet opp tre uker etter at garantiperioden utløpte, ble jeg nærmest driti ut av klagesjefen hos den norske importøren. Han var ikke engang i nærheten av å ville snakke om en delt løsning eler noe som helst. Jeg kunne nok trukket importøren for retten, men orket ikke to-tre år med bekymringer og utgifter og med fare for å tape slik at jeg i tillegg måtte ha betalt utgiftene for importøren også.

Jeg sier det til alle som gidder å høre på: Land Rover Defender er uten tvil den verste drittbilen jeg noen gang har hatt, og jeg har hatt en god del. Kjøp deg heller en Nissan, Toyota, Gelendewagen eller nær sagt hva som helst annet enn Land Rover.

Link to comment
Share on other sites

Undersiden av dører, utriggere, området på torpedoveggen rundt luftelukene er utmerket habitat for rustmark, om den ikke har noe japansk å gå på som ville vert foretrukket. på litt eldre motoralternativer hender det at det er oljelekkasje (revirmarkering) i en simmring mellom motor og girkasse, noe som forøvrig bare er greit, for da veit du at når den ikke har markert er den tom ;) tidvis noe korrosjon rundt popnagler på nyere modeller på grunn av dårligere aluminium i karosseriet, jo eldre modell jo bedre aluminium :)

Ellers kommer resten veldig ann på årsmodellen (motoralternativ)!

Om jeg var deg ville jeg gått inn på http://www.lrforum.com/forum" target="_blank og brukt søkefeltet litt aktivt! her finner man svar på stort sett det meste innen land rover med en del meget kunnskapsrike entusiaster ombord!

kjøp en du liker og kos deg med den, behandle den godt med jevnlig stell og pleie, og du har en meget robust bil som varer leeeeenge!!

 

mvh

nok en entusiast

Link to comment
Share on other sites

Har en 2005 modell selv som har gått over 90 tusen. Lite eller ingen alvorlige problemer på min. Aldri skiftet blinklys. Egentlig meget fornøyd, i og med at jeg er entusiast gjør jeg alt av service selv. Lett å få tak i deler, meget godt og hjelpsomt miljø om man får problemer. Mest alvorlige problemene jeg har hatt på min er følgende: Lekasje fra toppdekselpakning (lett å fikse selv), dårlig kontakt i dieselpumperele (litt vanskelig å finne ut, men fikset på 30 sek. da jeg fant ut av det, dieseldyr i tanken (måtte tømme tanken og rense hele systemet. Drittjobb, men egentlig ikke alvorlig). Som jaktbil får du plass til hele slakt og kommer deg fram på alle slags anleggsveier. Anbefales!

Link to comment
Share on other sites

Har en Defender 110 fra 2001. Gått 150.000. Har skifta en dieseltrykkregukator, lagrene til kingboltene, og noen pærer. På fire år. Mondeoen som jeg også har, koster meg adskillig mer i året.

 

Er bilen behandla ordentlig med Mercasol eller Tecty ruster ikke ramma mer enn på alle andre biler. Karosseriet er i aluminium, så der ruster det ikke mye nei. Noen stålprofiler er det dog for styrken sin del. Under vinduene til bagasjerommet går det en bjelke. Og inni dørene er det også stålprofiler. Det samme gjelder motortorpedoveggen. Er du litt handy så fikser man det fort en gang for alle.

 

Den er ikke kjapp, og går ikke fort, men du kan godt prøve å kjøre etter meg utenfor offentlig vei. Det går fint å følge på hvis du har en Landcruiser, men den må jo repareres for adskillige tusen siden den er dekka av plast på alle kanter.

 

Delene - og ikke minst ekstrautstyr - er råbillig sammenlignet med alt annet av bildeler. Såfremt de kjøpes fra England. Sjekk feks. ut www.paddockspares.com. Og det meste ordner man selv. Og man får mye hjelp på lrforum.com.

 

Jeg får plass til alt! Fryseboks og moped gikk fint sammen der bak når jeg la frem setene. Den ti meter brede elva, halvmeteren dyp, ble forsert med et smil. ATV-løypa sparte oss for en times gange inn i jaktterrenget. Tre uker bilferie i lofoten var en fryd med to unger på to og fem, engelsksetter, klatreutstyr, sykler, kano og ei sykkelvogn.

 

Hilsen lykkelig Defender-eier, med hilseplikt for andre LR-eiere og 80.000 på triptelleren bak seg.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke noe galt med Defender!!! Jeg savner min noe inn i h....... Beste og herligste bilen jeg har eid. Bare husk; antall feil på en LR er konstant. Dvs hvis lyset i taket slutter å virke, ikke fiks det. Hvis du mot formodning fikser det, så dukker bare feilen opp igjen et annet og mye mer alvorlig sted (oljelekkasje, girkassehavari e.l.) :D Lykke til med kjøp og kos deg glugg. Dette er biler med sjel. Er du glad i bilen, så gjør bilen deg glad.

Link to comment
Share on other sites

Bare husk; antall feil på en LR er konstant. Dvs hvis lyset i taket slutter å virke, ikke fiks det. Hvis du mot formodning fikser det, så dukker bare feilen opp igjen et annet og mye mer alvorlig sted (oljelekkasje, girkassehavari e.l.)

 

Denne regelen gjeld også Golfen min. Eg er inne i ein heldig periode no, eine taklampa samt 12V-uttaket i bagasjerommet fungerer ikkje. For å komme hit har eg det siste året skifta vindusheisar, låsekasser, temp-føler, viskerrelé, heile eksosanlegget - inkludert katalysator - samt bremser rund baut og alt av understellsforingar. Det siste eg fiksa var viskarane, då rauk taklyset på prøveturen.

 

Eg vil tru at det ikkje er noko dyrare å reparere ein Land Rover, samt at reparasjonane av det elektriske anlegget er meir underhaldande. Ein fetter av meg har ein Defender. Han drista seg til å skifte ei knust baklykt, med det resultat at det tok til å brenne i ledningsnettet i dashbordet. Bilen er forøvrig så dårlig bygd at det er gliper overalt. Vinterstid køyrer han med dundyne på fanget pga trekken. Kona nekter å sitte på og køyrer etter i ein Fiesta frå 80-talet når dei skal på tur på vinterstid. Han har fått forbud mot å parkere utanfor jobben, då det alltid dukkar opp ein ny oljelekkasje. Men selge bilen? Aldri!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kjøpe en skikkelig 4x4 med en skikkelig dieselmotor. F.eks. en rekkesekser på 4,2D. Ikke lekker den vann, det elektriske virker, driverk og motor faktisk tåler faktisk å gå noen 100.000km uten uten å bekymre seg. Som en bonus så trenger du heller ikke å amputere venstre arm for å få plass. Men det beste ved denne bilen er at man ikke er avhengig av å måtte bruke fritiden sin på forskjellige forum for å finne ut hvordan man billigst mulig skaffer deler i hytt å pine, men heller være ute på fjellet og skogen på jakt :mrgreen:

 

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=23&t=16935

 

file.php?id=34835

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en ny Defender 90 sommeren 2001. De første årene gikk den som nummer 1 bil, i dag er den ren jaktbil/nummer 3 bil og har gått drøyt 76.000,- Gått mest på E6 men også en del hard terrengkjøring. Bilen har aldri vært på service, har gjort alt selv. (Og det går helt fint til tross for at jeg er kontorrotte og heller ikke medlem i NLRK) EU-kontroll ble tatt i høst, ingen feil bortsett fra utslitte dekk. (General Grabber AT som har stått på siden bilen var ny) Billig oljer har jeg kjøpt på FK og f.eks. dieselfilter finner man til hyggelig pris hos AK. Defender er traktor og da er det jo moro at filter til NH TL 100 passer perfekt :winke1: (Dog uten vannindikator)

 

Enten har jeg vært heldig med min ellers er feil på Defender oppskrytt... Jeg måtte få Bilia til å stramme sjaltegaffelen i girkassa etter noe hundre mil, da giringen var som å røre i en tom gryte. Ellers ble dieselpumpa byttet på garantien da bilen var 5 år. Visstnok en kjent feil. Andre feil har det ikke vært, men toppdekselpakningen blir nok tatt til våren da denne svetter en del nå. Forbruk langkøring 0,9. En del vindstøy når man ligger i 80, men egentlig helt greit. Lite rust på min ettersom den nesten ikke går på saltet veg. Den får litt Ovatrol histen og pisten. Til slutt kan det nevnes at ingen lyspærene er byttet enda, unntatt skiltplata bak, ikke dårlig etter 10 år :wink:

Link to comment
Share on other sites

Roall: Kjøpte du den av Pål Henrik?

 

Testa den ut litt her oppe og lurte på å kjøpe den.... :wink:

 

Nydelig Afrikabuss!

 

Nei da, Pål som skal selge noen av sine mange..

 

 

 

@Roall: en cruiser er selvfølgelig ingen dum ide. Denne bilen er for salg?

 

Ellers takker jeg så masse for gode innspill. At jeg skal ha meg en skikkelig traktor er det i allefall ingen tvil om :)

 

Denne skal selges ja (ikke av meg), se linken over bildet. Dette er bilen som for maaaange år siden tok markedet fra Land Rover Defender/Seriebil i Afrika! Robust som fy, og faktisk ikke så ille komfortabel. I Norge er det i svært sjelden disse kommer ut for salg, ikke er de billige, verken her på berget eller i resten av verden for den saks skyld..

Link to comment
Share on other sites

Enten har jeg vært heldig med min ellers er feil på Defender oppskrytt... Jeg måtte få Bilia til å stramme sjaltegaffelen i girkassa etter noe hundre mil, da giringen var som å røre i en tom gryte. Ellers ble dieselpumpa byttet på garantien da bilen var 5 år. Visstnok en kjent feil. Andre feil har det ikke vært, men toppdekselpakningen blir nok tatt til våren da denne svetter en del nå.

 

Og dette er altså en bil som bare har gått 76.000 km.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...