Jump to content

tips til kikkert for bruk i skumring?


aanerud92

Recommended Posts

sitter nå og ser etter en ny kikkert til og ha på rifla, men veit ikke hva jeg skal velge, kikkerten kommer til og bli brukt til elgjakt, åtejakt, og jakt i skumringen, så det bør være lys prikk i den, men åssen kikkert bør jeg velge? noen som har noen forslag/anbefalinger?

pris, maks 8000.

takker for svar :D

Link to comment
Share on other sites

nikon monarch 2.5-10x56

Jeg er meget fornøyd. Scorer bra i tester i forhold til pris

 

http://www.wildundhund.de" target="_blank testet lystransmission på diverse kikkerter med følgende resultat:

 

80,50%-81,60% Docter-Tipcontrol 3–12x56/Z

88,10%-88,80% Kahles Helia CSX 3–12x56

87,90%-88,20% Meopta Meostar R1 3–12x56 F

90,60%-90,90% Nikon Monarch E 2,5–10x56 SF IL

91,40%-91,90% Schmidt & Bender Zenith 2,5–10x56 FD

87,90%-88,50% Swarovski Habicht PVI-2 2,5–10x56 High Grid mit BE4 Digital

90,10%-90,20% Zeiss Victory Diavari VM 3–12x56 LA T*

 

http://www.wildundhund.de/r30/vc_conten ... h_1905.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har no bestilt ny børse no og jeg er blitt annbefalt en Duralyt 3*12/50 mlys.

Må no spørre slik forfatter av emnet, er dere enig......

 

Vist eg skulle velgt så ville eg lagt i 1000kr til og kjøpt ein Classic Diavari 2,5-10x50 m/ lys

Har classic'n 2,5-10x50 uten lys den funker fra tidleg morgen til kveld.

Link to comment
Share on other sites

han jeg snakka med mente meopta'n var bedre enn zeiss classic kikkerten, men jeg veit ikke for har ikke testa dem opp mot hverandre :P

Vel, jeg har testet disse to opp mot hverandre i skumring. Classic 50` var bedre en Meopta 56`når det ble skikkelig mørkt. Jeg har også skrevet om dette i lignende tråder om skumringsjakt- om du søker opp noen av disse.

Min påstand er at en Z.Classic er mest sikte for pengene i dag, XXL har nok æren for det. Classicen selges vel 4-5000 under veiledende listepris. :wink:

Link to comment
Share on other sites

han jeg snakka med mente meopta'n var bedre enn zeiss classic kikkerten, men jeg veit ikke for har ikke testa dem opp mot hverandre :P

Jeg har Diavari 2,5 (egentlig 2,9) - 10 x 50 med lys, og den er god nok, sjøl når det ikke er måneskinn! Men Meopta 6 x 42 er omtrent like god (den har ikke rødpunkt, men meget tydelig retikkel). Grunnen er selvfølgelig at dette er et fast-sikte.

 

Hvis du skal bruke kikkerten utelukkende til skumringsjakt, bør du se om du kan klare deg med en uten variabel fortstørrelse. Da sparer en 2-3 linseelementer, og dermed det dobbelte antallet flater. Det gjør "susen" når det gjelder skumringsegenskaper, i forhold til pris!

Link to comment
Share on other sites

Tja. I teorien. Jeg har /hatt Swaro PV-N 2,5-10x56 og PF 8x56. Tror det er rent akademisk det skiller. I praksis hadde jeg nok skutt/holdt igjen under like forhold om jeg brukte det ene eller det andre. At det skiller så mye som alle hevder er jeg ikke enig i. I allefall ikke mine øyne.

Fordelen med 10x og lysprikk oppveier i allefall for antall linser.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt fast forstørring på mine kikkertsikter, men liker ikkje tanken på at eg ikkje har moglegheita til å stille ned eller opp. Kva gjer dokke når holdet plutselig blir 10-20 meter da? Eller 150-200 meter? For min del skyter eg med full forstørring på skumringsjakt så lenge holdet er 60 meter eller meir. Liker å få med detaljane og føler ikkje lysforholda i siktet blir betydelig dårligare heller...Men det er meg da :P

Link to comment
Share on other sites

han jeg snakka med mente meopta'n var bedre enn zeiss classic kikkerten, men jeg veit ikke for har ikke testa dem opp mot hverandre :P

 

Ein kamerat har meopta 3-12x56 m/lys, og eg har prøvd både classicen og meoptaen, veit nok kva eg ville valgt ja, skal ikkje drive reklame, men det starta med Ze... 8)

Link to comment
Share on other sites

Har aldri hatt fast forstørring på mine kikkertsikter, men liker ikkje tanken på at eg ikkje har moglegheita til å stille ned eller opp. Kva gjer dokke når holdet plutselig blir 10-20 meter da? Eller 150-200 meter? For min del skyter eg med full forstørring på skumringsjakt så lenge holdet er 60 meter eller meir. Liker å få med detaljane og føler ikkje lysforholda i siktet blir betydelig dårligare heller...Men det er meg da :P

Skyter man med begge øyne åpne er ikke kort hold noe problem. Hvis lysforholda er så gode at en ser 150-200m spiller det liten rolle om en har variabel på 8 10 12 x56 eller fast 8x56. Opplever selv at PV8x56 virker som noe av det bedre når det er virkelig skymt, Meopta lik den over ble solgt etter sammenligning med ett par Zeiss Victory 56 varianter og en PV2,5-10x56.

Link to comment
Share on other sites

bør du se om du kan klare deg med en uten variabel fortstørrelse. Da sparer en 2-3 linseelementer, og dermed det dobbelte antallet flater. Det gjør "susen" når det gjelder skumringsegenskaper,

Dette er en inngrodd myte.

 

Det er ikke ferre linselementer som gjør at sikter med fast forstørring er bedre i skumring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...