Jump to content

Hva er fornuftig? Rifle og utstyr.


Jacob84

Recommended Posts

Jeg er en kar på 27 år, som har lyst å begynne å jakte (igjen).

Har jaktet litt Grågås og kråke, men når jeg begynte å studere måtte jeg legge hagla på hylla. (Hagle og studenthjem er dårlig kombo)

Nå har jeg både tomannsbolig og jobb, derfor vil jeg ta det opp igjen.

Jeg har Hagle, men ønsker å utvide til storviltjakt.

Har derfor noen spørsmål til dere erfarne her inne.

 

1: Hva er fornuftig å bruke på en jaktrifle (hjort/rådyr) ?

2: Hva er fornuftig å bruke på kikkertsikte ?

3: Hvilket utstyr er must, og hva kan jeg kjøpe "senere"?

4: Hvor vanskelig er det å lade selv, og er dette noe for nybegynnere ?

5: Dette siste og VIKTIGESTE spørsmålet: Hvordan selger jeg dette inn med samboeren min.

 

Har gjort meg opp en mening om disse spørsmålene selv, men er interessert i hva andre mener.

Hvor går grensen mellom pris og utbytte? (most bang foer the buck)

 

For de som sier jeg skal søke rundt her på forumet, kan jeg betrygge dem at jeg har lest MYE av hva som er skrevet.

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

1. Inntekt/formue går kanskje hånd i hånd med hva som er fornuftig. Selv ville jeg sagt 7-10 000,- for ei kurant rifle.

 

2. Alt etter hvilken bruk det er tiltenkt. Men bra optikk får du vel for rundt 5-10 000,-

 

3. Litt opp til hver enkelt. Klær etter forholdene, jaktradio, en god kniv, en god sekk. Ting som kan kjøpes "senere" finnes det jo ingen grenser for, det finnes mye fint for jaktinteresserte :)

 

4. Lader ikke selv, så hva det koster kan jeg ikke svare på. Men om det er noe for nybegynnere? Tja, er ikke alle nybegynnere når de starter med lading?

 

5. Du får fortelle samboer at en hobby må man ha. Alle hobbyer koster. Du kan jo foreslå å ta han/henne med på jakt? Nå vet jeg heller ikke om dere har felles økonomi, men du trenger jo ikke å snakke så mye om hva du betalte for rifla/utstyret, med mindre du blir spurt. (Eller om du vil lyve går det greit for meg) :roll::)

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er en fint brukt pakke i enten 6,5x55 308w eller 3006

Gode rifler er eks tikka, sako, sauer osv og med en skikkelig kikkert zeiss osv.

Mener og sett slike på finn til rundt 10000 og det holder, da har du kjempe saker i hendene.

Hold det langt unna magnum kaliber.

 

Så du mener jeg finner en grei pakke med; Rifle og Zeiss kikkertsikte evt lyddemper til 10 K ?

Link to comment
Share on other sites

Inntekten overkommelig, men liker ikke å sløse med penger.

Økonomien er delt, men vi har en felles konto vi bruker til fellesutgifter.

Har hatt dyre hobbyer før,så hun har sluttet å spørre hva ting koster. Hun VET det er dyrt :)

På den andre siden, så bidrar jeg godt over halvparten i husholdningen.

 

Likevel så forstår jeg at det er andre ting en rifle vi kunne bruke pengene på.

 

Jeg har prøvd både Tikka og en Browning X-bolt.

Begge i SS kompositt. Min vurdering var at T3 var veldig plastikk, imenst X-bolten virket mere gjennomført.

Prisen var heller ikke noen stor faktor.

Ergo var T3 en liten skuffelse, ettersom jeg hadde hørt mye fint om den.

Link to comment
Share on other sites

Et enkelt råd: Kjøp det lommeboka tillater, som du har mest lyst på! Det meste av rifler på det norske markedet funker nok mer enn bra nok til all slags jakt i Norge. Det generelle rådet er å legge mer i kikkertsiktet, enn i børsa. Og spander på deg en ordentlig stålmontasje.

 

Begynte selv med ei grei M98, kjøpt av onkel, med en Swarovski kikkert på. Den står forsatt i skapet, men gikk senere til innkjøp av en Heym rett-trekker, som jeg ikke var noe fornøyd med. I sommer ble den byttet ut til fordel for en Tikka T3 (Heym vs Tikka skal vel være kvalitetsforskjell, 1/3-del av prisen) men jeg er faktisk storfornøyd. Spanderte på meg en KKC-stokk og demper, og den funker ypperlig.

 

Så velg det du har lyst på, men at Tikka er enormt med børse for pengene, kan bekreftes.

Link to comment
Share on other sites

lading kan du nok vente med etter min mening, koster en del å invistere i det, og som jeger vil du ikke skyte så mye at det tjener seg inn igjen på mange år. vis det er speial ladninger og slikt er det en annen sak,

 

men vis spørsmålet er hvordan selge dette inn med samboeren. vent litt med ladepressen :)

Link to comment
Share on other sites

Folk her inne bruker voldsomt med penger på våpen, utstyr og optikk.

Selv begynte jeg med økonomi som 15 åringer flest på storviltjakt. Rifla kjøpte jeg brukt til 4500 med sikte. Jaktrifler slites ikke ut av normale jegere! Ti år senere har jeg skutt 20 hjort og noen rådyr med denne og fungerer helt topp. Måtte bytte det faste 4x40 siktet etter to år da jeg landet på det etter et fall.

 

Om du farter litt i naturen nå har du helt sikkert klær som også egner seg på jakt! Samme gjelder også for sko/støvler.

 

Jakt KAN drives veldig effektivt med mye av grunnutrustningen en hver nordmann har i skapet samt en brukt rifle!

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kjøpt og solgt en del våpen i løpet av noen år og jeg har for min del lært en del av det. Jeg har et våpen som jeg kjøpte nytt og med en rå kikkert, totalpris på den pakka ble over kr40.000,- Jeg har også et våpen jeg kjøpte brukt, 30 år gammel Tikka M55 og en billig Nikon kikkert på toppen. Hvis du spør meg om hva som er det beste våpenet svarer jeg uten tvil den gamle Tikka rifla. Det er den som blir med ut på jakt.

 

Altså trenger ikke et skikkelig bra jaktvåpen koste mange kronene. Min favoritt jaktrigg har kostet meg under 6000 i innkjøp.

 

Hjemmelading trenger ikke bli dyrt i det hele tatt. Jeg startet med brukt ladepresse, kruttmål, hylsetrimmer og kruttvekt. Kjøpte nytt die sett og var i gang med lading for godt under 1000 kroner. Sparte inn innkjøpet av ladeutstyr etter 4 mnd/300 skudd. Bruker samme presse, die sett og kruttmål fortsatt, har oppgradert alt annet i årenes løp og fyllt på med die sett etterhvert som våpengarderoben har blitt fyllt opp i div kaliber. Totalt sett har jeg spart mange mange tusen på å lade selv noen få år.

 

Uansett forteller jeg ikke kona hva ting egentlig koster. Hender nok jeg fjerner en null i beløpene jeg oppgir.....

Link to comment
Share on other sites

Takker igjen for svar.

Det blir ikke noe kjøp før våren, ettersom jeg må spare opp litt middler.

 

Så langt har jeg tenkt på en Browning X-bolt 6,5x55 (har vært innom 308W og 3006 også,men tror dette blir overkill)

 

Sikte har jeg falt ned på Zeiss eller Swarovski Z6i (usikker på modell,men det VIL bli dyrt)

Har blitt fortalt at sikte er den utgiftsposten som bør legge mest penger i, men 15k + er vel mye penger.

 

Demper er jeg ikke sikker på merke eller modell ennå.

Til sist har jeg tenkt å montere en tofot.

 

Jeg har klær og kniv fra før,men kikkert bør vel stå på ønskelisten fremover.

 

Er det noe jeg bør styre unna her?

 

Totalt blir vel dette rundt 35k-40K (noe som er hårreisende å si høyt i heimen)

På den andre siden, så vet jeg at det er dette jeg kommer til å ende opp med tilslutt.

Alternativet er å senke på kravene, for å så kjøpe dyrere senere.

Noe som vil bli dyrere på sikt.

 

Når det gjelder hjemmelading, så er jeg bare nysgjerrig foreløbig. Er ingeniør av yrke, så selve "vitenskapen" virker spennende.

Jeg har forstått det sånn, at selve prisen på ammunisjonen går ned. Er det sånn at en "uerfaren" lader vil kunne produsere, tilsvarende/bedre ammunisjon som du kjøper ?

Mulig jeg sporer av her, men jeg bare spør.

Link to comment
Share on other sites

Det er en del av prossessen å gjøre bomkjøp. :P

Nei, det er nok fornuftig å kjøpe noe skikkelig med en gang. Ang optikk så ville jeg absolutt tatt en titt på Meopta Meostar R1 3-12x56 m/lys. Denne får du til rundt 8000,- i Norge og det lille jeg har brukt den bekrefter alle lovord om en knallbra allroundkikkert som fungerer i skumringa. Noen mener jo selvfølgelig at Swaroen til 18k er 10000 kroner bedre enn Meoptaen, men se om du får mulighet til å teste begge så gjør du deg opp en mening selv.

Bruktkjøp er en bra greie på våpen og optikk. Hvis du følger med her inne og på finn så finnes det en del gode tilbud der ute.

 

Jeg er forøvrig helt fersk riflejeger og hjemmelader selv. Starta med hjemmelading samtidig som jeg starta med jakt.

For min del så var det vitenskapen som trigget til å begynne med lading, men vær jæ... forsiktig, du kan fort ende opp med våpen med mange piper i all verdens rare kaliber, for dette er morro!

Utstyret til lading har så langt kostet meg rundt 4000,- tenker jeg. Da er chrono og digitalt mikrometer inkludert.

 

Kjør på, men sørg for å ordne deg avtale med Bianco når du må kjøpe deg ut av en kinkig situasjon. ;)

Link to comment
Share on other sites

Den så ikke dum ut, men jeg ønsker meg SS rifle, med kompositt stokk. Dette fordi jeg kommer til å jakte i sunnmørstraktene. Regner like mye som i Bergen, men her blåser det i tillegg.

Jeg får vel være så frekk å spørre om det er noen som har en Meopta meostar i Ålesundsområdet da ?

Hadde vært hyggelig å fått testet den ut.

Ellers så setter jeg pris på at dere finner tilbud til meg på finn.no

Er der å sjekker selv, men kan jo være jeg går glipp av noe. :)

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynelig vil jeg gjøre nettopp dette. Trengte bare "moralsk" støtte til å igjennomføre det :)

 

BTW så der jeg du har en petit basset griffon vendeen, eller i allefall noe som er slekt med rasen.

Funfact: det hadde jeg også når jeg var yngre (9-16år)

Den kom i fra en oppdretter i Ørje (ved svenskegrensa).

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke du er en blodinteressert skytter som mener halve husstandsbudsjettet skal gå til våpen og ammo, men mer typen som kanskje drar på jakt den ene uken i året?

 

..kjøp brukt, prøv det, finn ut om du liker det eller ikke, og avvent.

"han ene" på elglaget med rifle, kikkert og kit til over 40.000 har postert i fire år nå, og fortsatt ikke sett en elg.

 

Jeg skjøt en med farfars gamle mauser fra loftet. Så ville jeg plutselig ikke ha turbo-tikka med astronomisk teleskop allikevel? En elg på 50 meter ser stort sett lik ut om kikkerten koster 5 eller 15k. Kosemauser med 4x Tasco gjør susen det og. På finn.no kan du jo kjøpe alle våpnene til de som kjøpte for flerfoldige tusen men som ikke likte det allikevel :D

 

..og før folk klikker i vinkel her så snakker jeg som en som har andre dyre interesser i tillegg til jakt, og som kun jakter en uke i året - foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

1. Fornuften er meget forskjellig fra hva du kan avse. Brukt får du børser fra 3-4.000,- og oppover.

2. Brukt får du ok sikter til ett par tusen.

3. Must nr 1 er jaktradio. Trål forum for dette. Du får sikkert dette billig en vei.

4. Det er ikke vanskelig å lade selv. Ta kontakt med noen du vet gjør dette å lær deg det skikkelig. Jeg ville hoppet oved dette nå å heller oppgradert meg optisk i første rekke.

5. har egentlig aldri hatt dette problemet. Hun vet at jeg vil ha kvalitet på det jeg driver med. Men må nok innrømme at hun ikke har peiling på alt jeg har 8)

 

Mange snakker om fine børser å knall kikkerter, men ikke glem Remington. Remington har kvalitet så det holder de. Den første børsa jeg kjøpte, var en Remington 700 ADL. Påmonmtert en Bushnell kikker 3-9 x 40 var den helt grei å billig. Jeg har skutt jaktfelt med den i mange år, å det var en del som måtte se seg slått av meg med billig dritet som de kalte det. De holdt som regel kjeft når resultatlista viste over 140 poeng for min del. :lol:

 

Se litt mot Remington. Vil du legge litt mere i det er Sako , Tikka gode børser. Kikkertvalget mitt er Leupold. S&B styrer jeg unna. Nok problemer har jeg hatt med de. Zeiss er bra men dyrt. Leupold VX III er mitt tips- 3-9 eller 2,5-8. 40 holder i lysåpning.

Link to comment
Share on other sites

1 kjøp brukt på finn.no 308 er et kurant kaliber litt mer og gå på en 6,5x55 og snillere med skuldra enn 30.06, men valg av jaktkule er likeviktig, ikke kjøp billig dritt.

2. Skal du ligge på bøen på kvelden så ville jeg gått for 56 åpning med opplyst kors. Trenger ikke og kjøpe zeiss med en gang ( hva skal man sikle på senere da )

3. Jake og bukse har du vanlige turklær og ikke føle for og svi av 5-6 lapper på noe det står norrønna på så kan det være lurt ( det blir nokk utgifter ) kan anbefale Dovrefjell fra magasinet.no

Radio bør du ha om du skal jakte med andre ca 1800 kr kjøp med ørepropp ellers så blir de rolig på posten

4. Har ikke peiling skal starte selv nå.

5. Glem det dem vil aldri forstå. Men smell ho på tjukka også si du at du skal ut og brøfø familien så tror jeg at det våkner et urinstinkt i ho som si att det er helt greit

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både hatt 308W,3006 i kikkerten, men de fleste anbefaler 6,5x55.

Veldig greit du forklarer det på den måten du gjorde.

Jeg har venner i øst-tyskland som jakter villsvin, og planen er vel å prøve å få bli med på dette i fremtiden.

Nå får jeg nok låne en halvautomat med de om jeg ønsker, men liker helst å bruke mitt eget utstyr.

Gjengen der nede har sidevåpen i tillegg, for villsvin er vist ikke helt gode å ha med å gjøre.

 

Det er i skumringen de fleste dyra blir felt her omkring, så 50-56 åpning er vel et must ?

Er det noen stor forskjell mellom disse ?

Jeg vet at det er forskjell på en Tasco 56 til 4k og Zeiss 56 til 18k, men steget mellom 50-56 i samme prissegment er det jeg lurer på.

 

Jeg har en del tur-kler i naturfarger, så den delen er jeg ikke så veldig bekymret for. (Kan evt investeres i ved senere anledning)

 

Tror jeg legger hjemmeladingen på hyllen de første sesongene, for å så ta det opp igjen når kjæringa har glemt hvor mye jeg brukte på våpen. Nå har hun forstått at det er fare på fære, men "dessverre" har prosessen kommet for langt.

For å sitere henne fra i går: "Det er vel mere skadebegrensning nå, enn å diskutere om det blir eller ikke".

 

Tror ikke jeg skal rope for høyt om barn, ettersom vi er mitt i den "aktuelle" alderen. Det ligger vel i luften, og dermed må jeg skynde meg å handle, ettersom barn også skal være dyrt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal jakte villsvin ville i hvert fall jeg valgt noe litt større enn 6,5 - til norsk hjortevilt er den mer enn god nok. Hvis budsjettet tillater det kan jo en systemrifle med løp i f. eks. 6,5x55 og 9,3x62 være en tanke.

Ad kikkertstørrelse: Ved lik optisk kvalitet utgjør forskjellen mellom 50mm og56mm objektiv om du med perfekt syn kan utnytte 7x eller 8x forstørrelse når omgivelseslyset er marginalt. 50mm kan monteres lavere. Går du for Meopta og oppover er kikkertene svært bra optisk, og om en Zeiss Victory eller Swarovski er så mye bedre at den forsvarer prisforskjellen må du erfare selv.

Ad din halvdel av annen kvalitet, hva med å foreslå at hun tar et jegerprøvekurs ? På plussiden: Hun får en større forståelse for interessen din, kanskje hun til og med henger seg på, husstanden får to våpengarderober å fylle opp 8)

På minussiden: Det kan fort bli dyrt, hun kan komme hjem med mer fangst enn deg, krangel om hvem som skal passe barn mens den andre jakter :mrgreen:

Ad barn og kostnader, bare vent til de håpefulle fatter interesse for skyting :shock: Min sønn på 12, snart 13, har hittil kostet ett luftgevær og en Tikka M595 i .222 som han skyter jaktfelt med + ammunisjon og startkontingenter, og nå har han fått smaken på leirdueskyting... :roll:

Men du verden så trivelig det er å ha ham med i aktivitetene :thumbup: Dessuten unngår jeg at han blir interessert i fotball.

Link to comment
Share on other sites

Villsvin jakten vil nok bli marginal, så den kommer ikke i førsterekke. Pluss jeg får sikkert låne ei rifle der nede ved behov.

Jeg ser likevell fordelen ved en litt grovere kaliber, og derfor heller jeg vel litt mot 308W.

Hvor vidt dette er nok til å stoppe NasseNøff har jegt ikke noe formening om.

 

Systemrifle tror jeg ikke er min greie (ennå).

Har sett litt på Zeiss Duralyt 3-12x50 T* M/opplyst retikkel 60. LINK: http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2976

Men siden jeg ikke har fått testen ut ulike kikkerter, så er jeg veldig usikker på hva jeg skal gå for.

 

Jeg har forsøkt å dra henne med på kurs, men hun er litt skeptisk.

Noe som kan være likegreit, ettersom det er fint å ha sin egen greie også.

At hun blir med en gang i blant er noe annet, det er bare koselig.

 

Når jeg en gang får barn er det sikkert givende at de deltar i hobbyen min, men dette er jo minst 12 år til. :)

Link to comment
Share on other sites

Et tips: Jeg har sett på Duralyt 3-12x50, og den ville jeg ikke kjøpt. De eksemplarene jeg har sett på har hatt så sterk fortegning i ytterkantene at de har vært direkte ubehagelig å se gjennom. Da vil jeg si du er bedre tjent med en Meopta. Du kan også se på Zeiss Classic eller tråle bruktmarkedet. Jeg bruker Swarovski PV 3-12x50 uten lys, slike finner du i god stand for under 10.000, og de er i øverste klasse optisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter meg til det Highpower skriver om duralyt. Det er ikke zeiss-verdige produkter etter mitt syn. Jeg kjøpte selv en meopta meostar 3-12x56 m/lys i sommer. Meget godt fornøyd med den. Behøver du ikke lys i ville jeg tittet på zeiss classic hos xxl. De selger den vel til rundt 7 lapper.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg at det blir en meopta meostar 3-12x56 m/lys.

Har hørt mye bra om dette siktet utenfor forumet også.

Riflen må bli en X bolt nordic light, 308w.

Demper er det vist Hausken som gjelder.

Tofot har jeg ikke sett så mye på, men her er det vel ikke så stor forskjell ?

totalt kommer vel dette på rundt 25k.

 

Når det gjelder feste ringer, så vil jeg ha dem i SS. Noen forskjell på produsentene ?

 

Har sett festesystem til kikkertsikte der du kan "klipse" av/på selve siktet, som en hurtigkobling.

Hva koster sånt, og hvor får jeg tak i det ?

Hvordan påvirker dette nøyaktigheten til sikte ?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder feste ringer, så vil jeg ha dem i SS. Noen forskjell på produsentene ?

 

Har sett festesystem til kikkertsikte der du kan "klipse" av/på selve siktet, som en hurtigkobling.

Hva koster sånt, og hvor får jeg tak i det ?

Da foreslår jeg Leupold QR. Disse er helt i stål og svært stabile mhp. treffpunkt ved demontering/montering. De koster rundt tusenlappen for komplett montasje og kan skaffes av de fleste forhandlere.

Link to comment
Share on other sites

Støtter absolutt 308 som kalibervalg i første rifle. Anvendelig kaliber til både stort og mindre i Norge, samt bra og rimelig fabrikkammo (bl.a. kobberkuler). Jeg ville holdt litt igjen på investeringen i første rifle fordi det kan være lett å finne ut at en ønsker noe i tillegg etterhvert (annet kaliber f.eks.).

Link to comment
Share on other sites

Støtter absolutt 308 som kalibervalg i første rifle.
Det gjør ikke jeg, hva kan gå feil om man velger verdens mest utbredte jakt kaliber: 30-06. Tyngre kuler til storvilt, meget god ytelse ved hjemmelading, ammo kan kjøpes over hele verden. 308 gode punkter har vært ammo stjålet fra forsvaret, 12mm korter bolt bevegelse, fint om man er pygmee, men noe av vitsen blir borte når man kjøper langkasse til kort patron.

 

Sjekk nøye det med SS montasje, de jeg har sett, har bare vært fornikla stål, det ruster jo værre enn blånert.

 

Kikkert, hør på HighPower, jeg ga bort det ene og solgte det det andre Meopta sikte etter en skumrings test mot Swarone jeg hadde og en ny Zeiss 3-12x56. Det ene var den du vurderer.

 

Kast ikke bort gode penger på demper, kjøp god kikkert og Peltor SporTac, så hører du bedre også.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel både 6,5x55,308w, og 3006 alle veldig anvendelige kalibere sånn jeg har forstått det.

Hvor vidt ammunisjonen er å få tak i utlandet er vel ikke så nøye for meg. (ennå)

Sånn som jeg ser det så er den alle disse utbredt i Europa, eller ?

 

6,5x 55 er vel en fin kaliber, som er godkjent på alt norsk vilt. (Vet ikke om dette gjelder Bjørn, men så har ikke jeg tenkt å skyte bamse heller.) Muligens litt for lett etter mitt syn på Elg, men så jakter jeg ikke mye elg. Til hjort er den iallefall utmerket.

Dessverre så finnes ikke X-bolten i denne kaliberen.

 

308W er hakke hvassere, og gir vel litt mere rekyl.

 

Over der igjen har vi vel 3006 som er utbredt til elg. Mulig litt overkill på rådyr (som jeg vil jakte en del på),

På den andre siden er vel 3006 fin til Villsvin, men i den jaktformen brukes det vel mye semiautomat rifler (pluss sidearm).

 

Det hadde vært fint om noen med kvalifikasjoner, hadde satt opp en liste med de ulike kaliberen, og hvilken fordeler/bakdeler de har.

F.eks: hva det er godkjent for, hvor mye rekyl det gir, kulebane, tilgjengelighet (Eur/USA/Afr), pris osv osv.

 

Dette hører nok ikke hjemme i denne tråden, men det kan vel alltids lages en ny :)

Forøvrig må jeg si dere er flinke å svare her inne, har erfaring med X antall andre forum (les: dykking,foto, vin) der enkelte blir fort ufine. Hører i grunn ikke hjemme noen sted, men sånn er jo det bare.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel både 6,5x55,308w, og 3006 alle veldig anvendelige kalibere sånn jeg har forstått det.

Hvor vidt ammunisjonen er å få tak i utlandet er vel ikke så nøye for meg. (ennå)

Sånn som jeg ser det så er den alle disse utbredt i Europa, eller ?

6,5 er et Norsk/Svensk fenomen fra unions tida, 308 er fortsatt et militær kaliber og forbudt til sivilt bruk i enkelte land. 30-06 var jo i militær bruk i 2 verdenskriger og noe etter, har stor utbredelse slik at jakt ammo stort sett kan kjøpes der det er noe å jakte på.

Ingen av de har nevne verdig rekyl, om du ikke ligger på asfalt med bare albuer, da kan det meste være ubehagelig. Skjønner ikke hvor for jegere kommer på banen og slenger seg ned for å skyte, mest jakt skyting foregår jo sittende eller stående, i de stillingene er ikke rekyl noe problem i det hele.

Link to comment
Share on other sites

1: Hva er fornuftig å bruke på en jaktrifle (hjort/rådyr) ?

2: Hva er fornuftig å bruke på kikkertsikte ?

Det billigste du klarer å finne er nok mer enn bra nok til storviltjakt. XXLs Vanguard-pakker gjør jobben, og det samme vil en lett Marlin X(L/S)7 med et Redfield- eller Vortex-sikte(diamondback?). Du får kanskje 20 min ekstra jaktlys med et sikte til 10 lapper, men jeg synes ikke det blir mye "bang for the buck". Uansett om stålet er rustfritt eller blånert så trenger rifla noen dråper olje når du er tilbake fra jaktturen.

 

Samtidig må du jo kjøpe deg utstyr du blir fornøyd med. Har nok litt buyers remorse her, etter å ha gått for billig 30-06 i stedet for rustfri T3 i 6.5x55, men hadde nok gjort det samme igjen.

 

Synes demper, tofot og elektronisk hørselsvern bør være på plass med en gang. På sikt ville jeg også skaffet avstandsmåler og en grei håndkikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok ikke til å gå for den billigste pakken. Har for en eller annen grunn aldri vært typen som går for sånt.

Godt mulig det er gode pakker, men utstyret ditt er så godt så det svakeste leddet.

Ting koster og du får som regel det du betaler for. Derfor er det alltid en mellomting mellom billig og dyr som er det optimale valget.

Når du skal investere i nytt utstyr, så varierer denne grensen fra hobby til hobby.

 

Dere som er erfarne jegere, har sikkert mye utstyr. Sikkert for flere 100 000kr.

Det er ikke aktuelt å brenne av så mye penger for min del, men over tid så utelukker jeg det ikke.

Personlig så er jeg en sånn som prøve utstyr, for å selge det om det ikke faller i smak.

 

Alt utstyr trenger vedlikehold, men det varierer vel litt mellom materialene.

Det er klart at du må gå over børsa etter du har vært ute, men tiden du må bruke varierer vel ?

Derfor ønsker jeg å gå for SS med synt/komposittstokk.

 

Enkelte mener at hørselvern er unødvendig ved bruk av lyddemper, hva mener dere?

Ved hagleskyting er iallefall det et must, men den er ikke dempet da :)

 

Hvilken tofot er å anbefale ?

Noen jeg skal styre unna ?

Link to comment
Share on other sites

Har lest en del av det du skriver og vil kommentere litt ang kaliber. Du ønsker sier du vil ha 308, dette kaliberet er veldig populært for de som skal ha lyddemper og syns denne er viktig. Det fine med 308 er at kruttet brenner fort og kula når høy hastighet i kort løp, altså du kan kappe løpet en del mere på 308 enn i f.eks 30-06 og 6.5 samtidig som du beholder kulehastigheten høy.

 

Om kapping av løp ikke er ett alternativ så ville jeg helt klart gått for 30-06. Jeg har selv 6.5 og 30-06. Har også skutt mye med 308. En del av gutta på jaktlaget har 308, og dette kaliberet fungerer veldig bra, men 30-06 har noen fordeler, og da spesielt om du skal lade selv. Fabrikk amo. er storsett lik i ytelse på 30-06 og 308. Du ønkser 308 pga at 30-06 blir overkill for rådyr. Husk at du sender avgåder identiske kuler i storsett lik fart med fabrikk amo. Husk at det er kula som treffer dyret, hylsa blir liggende igjen i våpenet :smile:

 

Hvorfor da 30-06, jo du har mer å gå på. Du skriver at du ønsker å lade selv, eller er nyskjerrig på dette. Da er 30-06 ett kaliber du kan gjøre enda litt mer med enn med 308. Største fordelen er nok at du kan sende ut tyngre kuler i god hastighet. Fin kombinasjon til f.eks. villsvin. Samtidig kan du lade ned og ha fine slakt på rådyr.

 

Det er fordeler og bakdeler med alt så man må bare velge mitt valg hadde blitt 30-06 så lenge 6,5 ikke er ett alternativ. (Pr i dag får du ikke x-bolt i 6.5 heller)

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Til dels enig. Men husk det, at om du har en børse du er litt redd for, med trestokk, så bør du antageligvis legge den igjen hjemme om du skal på jakt der du kanskje må, gå langt/smyge i skog osv. Trestokker får lett hakk og merker, etter sekk osv. Det har jeg erfart selv etter kun 1 sesong med min nyeste rifle.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen mellom X-bolt SS med kompisittstokk og nordic light, er vel at NL har flutet løp?

Eller er det flere fordeler med Nordicen?

Hvor "nyttig" er det å ha flutet løp?

Er det verdt 1000 kr ekstra ?

Sånn jeg ser det vil dette komme til nytte ved gjentatte skudd. (f.eks skytebane)

Link to comment
Share on other sites

:winke1

Såpass forstår jeg, men det er virkingsgraden jeg er ute etter.

Hvor mye raskere kjøler den seg ned? (10%-20%?)

 

Løpsvekten kan neppe bli noe mindre enn 100-150g

Stivheten kommer vel ann på hvordan den er flutet, men tviler på at dette vil gjøre løpet så mye dåligere.

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg at det blir en meopta meostar 3-12x56 m/lys.

Har hørt mye bra om dette siktet utenfor forumet også.

Riflen må bli en X bolt nordic light, 308w.

Demper er det vist Hausken som gjelder.

Tofot har jeg ikke sett så mye på, men her er det vel ikke så stor forskjell ?

totalt kommer vel dette på rundt 25k.

 

Når det gjelder feste ringer, så vil jeg ha dem i SS. Noen forskjell på produsentene ?

 

Har sett festesystem til kikkertsikte der du kan "klipse" av/på selve siktet, som en hurtigkobling.

Hva koster sånt, og hvor får jeg tak i det ?

Hvordan påvirker dette nøyaktigheten til sikte ?

 

Jeg har samme riflen og er veldig fornøyd! Jeg har en khales 1,5-6x42 på min.

Og angående QR montasje så støtter jeg dette fult ut! Jeg er kjempe fornøyd.

Når det kommer til demper er jeg veldig fornøyd med maxim

Jeg syns du skal se på harris tofot. Jeg har en billigtofot og det er ikke verd og satse på!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...