Jump to content

Hund som spiser drit!!!!


Geir-J

Recommended Posts

Noen som har noen gode råd mot hund som spiser drit? Han spsier til han spyr det opp igjen virker ikke som det hjelper at han blir dårlig. Har tatt han på fersken og satt han på plass uten at det hjelper. Vurdere å kvitte meg med han, da jeg ikke er interesert i å ha en hund som spiser drit. Så tar gjerne i mot råd.

Link to comment
Share on other sites

5 mnd nu.... Hadde vært greit om han hadde smakt, og ble færdig med det. Men han skikkelig eter det. Kan ikke være ute alene i bånd, eller løs på hytten pga saue/ku drit. Og den andre hunden jeg har har smakt hun også. Men er slutta med det får længe sida.

Link to comment
Share on other sites

Vurdert å bytte til ett fôr bikkja tar opp bedre?

Har til dags dato ikke sett en bikkje som har spist møkk som kommer av vom og hundemat f.eks!

Eller spiser den all dritt den finner fra andre hunder også?

Har bytta for type. Han spiser all slags drit virke det som.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte vademecum på 2 av hundene jeg har hatt. Du blander en meget sterk blanding av vann og vedemecum, ca 50/50. Har det i en sprayflaske.

Hver gang bikkja eter dritt, sprayer du godt med blandinga i munnen på den. :winke1:

Slutter ganske fort å spise dritt (mine slutta fort med uvanen). I tillegg får hunden god ånde som ikke lukter dritt. :mrgreen:

Mine syntes det smakte sterkt. Men da forbinder de muligens dritt med sterk smak i munnen.

Link to comment
Share on other sites

He, he, minnes engang etter jakt og vi hadde satt oss i bilen for å kjøre til hytta. Stanken av mainnsjit spredde seg i kupeen, men ingen ville si noe. Til slutt var stanken ulidelig og vi begynte å lure på om noen hadde driti seg ut. Det viste seg at den kom fra hundekjeften. Den hadde like før vi satte oss inn i bilen gjort en liten sving og slafset i seg ei ruke som en av oss hadde lagt igjen på vei tilbake til bilen.

 

Mulig de vokser det av seg, men jeg har erfart at vanlige dressurmetoder virker godt. La hunden forstå at dette ikke er akseptabel adferd.

Link to comment
Share on other sites

Har vært bort i lignende episode før, men da kom bikkja gla og lykkelig inn i lavoen etter og ha glæfsa i sæ driten til jakt kompisen min. Kjempeflott med stri håret når sånt settter seg i barten :shock: Blir og prøve ut litt forskjellig. Skal på hytta i hælga, og der florere det med sauedrit....

Link to comment
Share on other sites

En jakthund som spiser dritt spiser jo dritt oftest når vi ikke ser den,altså ute i søk og det er derfor som regel nytteløst å ta`n selv om man tar den på fersken innimellom. Har du en skopusser ja,da kan du vel få bukt med drittspisinga.

Alle mine har vel spist dritt noen ganger som valper,unghunder. En episode jeg husker godt var da Buster kom løpende glad og fornøyd mot meg med en meter godt brukt dasspapir hengende ut av kjeften. Han hadde da vært bak en utedo og kost seg.

Link to comment
Share on other sites

Ska prøve ut litt diverse nå. Tålerer ganske mye fra mine hunder, men akkurat drit spisinga er for drøyt. Har hatt litt tabasco på en kattedrit i hekken i stad, og slapp lille karen ut i band i stad. Og han prøvde seg, men ikke noe mer en det :P

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt i tråden - vil problemet være når den er fri og frank.

 

I ditt nærvær - skal det ikke være noe problem å "stagge" den.

 

Men hva hunder gjør - ute av syne (jaktmessig eller andre ting) - er vanskelig å få med seg/gjøre noe med :? .

Link to comment
Share on other sites

Om han spiser drit når han er på jakt, det får være hans problem. Kan ikke gjøre noe mer med det. Men det hadde vært fint å fått plukka det av han nå når han er ung, så er det ikke sikkert han er så ivrig på dritt spisinga i voksen alder. Min voksne tispe prøve smaker på saue bæsj en sjelden gang, men spiser ikke sånn som lillingen :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg er glad i sjokolade - men legen sier at jeg ikke har godt av det - så spiser jeg ikke sjokolade når han ser på :) .

 

Tror nok ikke at du kan overstyre hundens smakssanser - når du ikke har kontroll på ham.

 

Fremdeles tror jeg at hunden kan bli mett av driten iløpet av tid.

 

Om den ikke blir det - ja, da får du enten godta dritlukt fra ham (og antar at du ikke lar hunder sleike deg i ansiktet uansett hvor "renslige" de er) - eller avhende ham til meg :D

Link to comment
Share on other sites

Ok. Skal gi ananas en sjanse. Er det noe stoff i det som gjør at dem ikke spiser drit?

 

 

 

Usikker på hva det er, men fungert har det hvertfall gjort på mine hunder.

Håper du får orden på drittspisingen, ikke artig med en hund som kommer å sleiker deg i ansiktet når du ikke vet hva som har vært i kjæften på den.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Da har vi vært på hytta i hælga, og lillingen var glad og lykkelig når vi kom frem. Får nå skulle det spsies sauebæsj på høyt nivå, men i den lå det en liten overaskelse som heter cayenepepper;) funka flott rundt hytta:) Men kan ikke gå å strø det på all driten i hele hedmark :shock: Så får bare prøve og tærpe på det, så kanskje han finner noe annat tidsfordriv :) Prøvde tabasco også, men virket som peppern var mer effektiv :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har hatt flere hunder som syntes drit var en delikatesse alle slutta etter skifte av for,

Tror sauedrit er verre der er det nok dressur som må til, Men hvis bikja er mett spiser den ikke drit. :D

 

Hva som er bra for er etter min erfaring så ymse men ikke noe billig for har vært brukt lenge før bikjene bruker mye tid på driting og spising :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hunder som spiser avføring:

 

Coprohagia (den tekniske termen for å spise avføring) er ikke særlig hyggelig, men heller ikke uvanlig oppførsel blant hunder. Den gode nyheten er at å spise avføring ikke direkte skader hunden. Den dårlige nyheten vet du nok allerede; det er ekkelt, sølete og fører til den verst tenkelige ånde. Det er også en risiko for at den kan pådra seg parasitter hvis den spiser avføring fra andre dyr.

 

Nysgjerrighet

 

Ingen vet helt sikkert hvorfor hunder gjør dette, men det finnes et par mulige forklaringer. Det kan simpelthen være at de liker det. Hunder kommuniserer med verden gjennom munnen, de liker å bære pinner, og de elsker å tygge på leker eller bein.

Hunder liker også ting som lukter sterkt, og avføring faller absolutt inn under denne kategorien. Det kan virke rart, men å spise avføring kan rett og slett bare være din hunds måte å utforske noe som interesserer den.

 

Forvirrede valper

 

Valper vil tidvis spise egen avføring når de er under dotrening. Dette fordi de fremdeles er usikre på hvor de får lov og hvor de ikke får lov til å gå på do. Redde for å ha gjort noe galt, vil de forsøke som best de kan "å ødelegge beviset". Denne type oppførsel kan også forekomme hos voksne hunder inne i huset.

Mammahunder vil ofte spise avføringen til valpene sine når hun rengjør dem. Det er muligens et urinstinkt. I villmarken vil det å spise valpebæsj redusere sannsynligheten for at rovdyr skal finne det sårbare avkommet hennes.

 

Mangler i kostholdet

 

En av de mest vanlige teoriene for hvorfor hunder oppfører seg slik, er at de kompenserer for mangler i kostholdet. Avføring fra planteetere kan tilføre vitaminer som ikke er del av din hunds normale kosthold.

Kattemat har et høyt innhold av protein, og følgelig kan kattesand vise seg å være tiltalende for hunden din. Du må bli kvitt denne type oppførsel umiddelbart da kattesand kan være giftig for hunder.

 

Forebygging

 

Den enkleste måten å håndtere problemet på, er rett og slett å fjerne avføringen med en gang hunden har gjort sitt fornødne.

Det finnes også tilsetninger til hundematen som smaker helt fint på vei inn, men som blir bittert når det er fordøyd. Avføringen vil følgelig bli uspiselig. Dessverre er ikke disse metodene like effektive for alle hunder.

Når det gjelder å håndtere coprohagia, vil den beste løsningen være å hindre denne adferden på en rolig, men bestemt måte. Og vær for all del konsistent i disiplineringen.

Snakk også med dyrlegen din, som vil kunne sjekke ut om hunden din har ekstra kostholdsmessige behov.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt det samme problemet på noen av mine hunder. Jeg støtter meg til teorien om at de mangler noen vitaminer/ bakterier ol. i noen perioder. Å straffe hunden ser jeg ingen grunn til. Tipset jeg fikk var å ha litt kulturmelk i foret og det fungerer. Hvilket for bruker du?

 

Mvh Simon

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har samme problemet med ene hunden vår på 2 år no. Hon elsker katte drit.

Ang ananasbiter, er det noe dere gir til hunden vær dag til den slutter å ete drit? Kor mange ganger for dagen skal den få det?

 

 

Ga en unghund 4 ananas ringer forrige uke, har hvertfall ikke sett noe drittspising etter det... Tidligere så jeg det daglig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...