Jump to content

Rengjøring av tennhette-lomme, viktig?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har et batch med Norma hylser i 6,5x55 som jeg nå har ladet opp ca. 5 ganger. Har ikke rengjort tennhettelomma en eneste gang på noen av disse, og jeg tok en titt inni her i dag. Det er jo helt svart på veggen hvor hullet er, men spiller dette egentlig noen rolle?

 

Hvordan gjør hvermannsen det? Vil jo ta betydelig lengre tid å preppe hylsene om man må ta hver enkelt hylse ut av pressa for å rense, for så å sette i hette (bruker den integrerte hetteisetteren på LEE-pressa mi).

Link to comment
Share on other sites

Hadde blitt solgt svært få karusellpresser her i Norge hvis det er en nødvendighet å rense hettelommene. Jeg renser aldri hettelommene når jeg bruker karusellen i alle fall. Men på enkeltstasjonspressa som helst bare blir brukt til lading av jaktammo, renser jeg hettelommer, trimmer hylselengden, veier alle ladninger osv. Kommer altså ann på hvilken presse og hva ammoen skal brukes til. På jaktammo vil jeg gjøre alt som står i min makt for at det ikke skal bli dårlig presisjon, klikk, forkiling osv. Derfor trimmer jeg hylsene, renser hettelommer, snakker med hylsene, sier pene ting til dem og stryker på dem;-)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nei du sier noe der! Ville fort blitt upraktisk det ;)

 

Er jaktammo jeg har ladet i dag, men er ikke akkurat storvilt-ammo. Er mer til rype/hare, og er ikke verdens undergang om jeg skal få min første klikk da.. Den sjangsen tar jeg :)

 

Men en annen ting jeg merka var at jeg bare akkurat får lukket sluttstykket nå. Må bruke litt makt. Så de er nok egentlig klar for helpressing (halspresser bare).

 

Sirhitalot: Jepp, jeg har dette verktøyet fra LEE for å gjøre jobben.. Men læll! ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg renser alltid hettelommene.. Er bare en del av rutinen, og det tar meg omtrent 2 minutter å rengjøre 100 stk.

 

Jeg setter alle de ferdigpressa, tørka og trimma hylsene med halsen ned i et Hornady hylsebrett, setter min Lee Primer Pocket Cleaner i en liten batteridrevet Bosch-drill og går over alle lommene..

 

Hvor mye vits det er i å gjøre det vet jeg faktisk ikke. Jeg mener å ha lest her på kammeret at presisjon med og uten rengjøring var helt lik. Men jeg velger likevel å gjøre det siden jeg ikke lader store kvanta, og ikke liker den litt 'grumsete' lyden man kan få når man setter hetter i skitne hylser.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi kan konkludere med....[...]

 

 

Etter min mening, er det feil konklusjon. Dog litt avhengig av hva du ønsker å oppnå av presisjon?

- Tennhetta skal settes så dypt at den akkurat er dypere enn hylsa.

- Stikker hetta utenfor hylsa, vil bolten være trang å lukke.

- Når hetta er satt riktig, stemmer også headspace på hylsa med kammeret.

- I hettelomma vil det bygge seg opp karbon, som du "må" få vekk, ellers får du over tid ikke satt hetta dypt nok. Da hjelper det ike å helpressa... For da vil headspacen din bli gal.

 

Ja, jeg vet at mange ikke gjør dette(?) og ikke ser på det som et problem osv... Men da nytter det heller ikke å klage på preisisjon og tungt boltløft. For så å helpresse og det bare blir værre og værre.

Link to comment
Share on other sites

En av rutinene ved hjemmelading er vel å sjekke om tennhetta er satt til korrekt dybde, uansett om man lader på progressive presser.

 

På min Dillon 550 vil pressa si i fra om dette da en kjenner det subber mot hylseholderplata når man snur denne til neste stasjon.

 

Ting tar tid, men selv bruker jeg en utstøterdie i en enstasjonspresse og fjærner tennhettene i hylsene etter skyting. Det tar ikke mange minuttene. Dette gjør jeg fordi mesteparten av volumskytingen min foregår om vinteren og hylsene lander i snøen, men også fordi jeg vasker hylsene mellom hver omlading og uten tennhette har jeg bedre kontroll med at tennhettelomma faktisk er tørr for ny hette settes.

 

Hvis du vasker i for eks sitronsyre og zalo vil mye av karbonet i tennhettelomma forsvinne, nok til at det ikke er nødvendig med fysisk skraping selv etter flere omladninger.

 

Hvor viktig eller ikke det er med rensing av tennhettelommer er diskutabelt. Hvis lommene er så fulle av karbon og slagg at du ikke får satt hettene, ja da gir svaret seg selv. Hvis spørsmålet er i forhold til bedret presisjon så blir det mer komplisert.

Noen tror det, andre ikke og ingen har vel greid å komme med bevis for det ene eller andre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

noen tips til annet verktøy enn Lee sitt? min Lee sak er utslitt og må ha ny, men vil ha noe "bedre", i all fall med bedre håndtak. finnes nok en del å velge i, men tenker på verktøy som er praktiskt, virker, grei pris/tilgang, og ikke minst ett håndtak som er grei å holde i, for det er på det siste der at jeg synes lee sin kommer til kort.

Link to comment
Share on other sites

noen tips til annet verktøy enn Lee sitt? min Lee sak er utslitt og må ha ny, men vil ha noe "bedre", i all fall med bedre håndtak. finnes nok en del å velge i, men tenker på verktøy som er praktiskt, virker, grei pris/tilgang, og ikke minst ett håndtak som er grei å holde i, for det er på det siste der at jeg synes lee sin kommer til kort.

 

Er du "hettelommeekstremist" :) , så har jo Sinclair verktøy for dette. Både håndoperert og til bruk på drill eller elektrisk skrutrekker. De hadde i hvert fall også et justerbart verktøy slik at du kunne frese alle hettelommene til lik dybde også. Dette verktøyet var det dog ikke noe godt håndtak på, men så var det heller ikke beregnet på volum.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg bruker ultralyd vasker på mine hylser. Tar ut tennhettene før vask, da slipper man å vaske / rense hettelommene manuelt. Bruker Salo og sitronsyre i vannet. Det gir fine blanke hylser :D

 

Personlig så har jeg en fra Engbo, men det har kommet flere og billigere løsninger på markedet i dag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tror vi kan konkludere med....[...]

 

 

Etter min mening, er det feil konklusjon. Dog litt avhengig av hva du ønsker å oppnå av presisjon?

- Tennhetta skal settes så dypt at den akkurat er dypere enn hylsa.

- Stikker hetta utenfor hylsa, vil bolten være trang å lukke.

- Når hetta er satt riktig, stemmer også headspace på hylsa med kammeret.

- I hettelomma vil det bygge seg opp karbon, som du "må" få vekk, ellers får du over tid ikke satt hetta dypt nok. Da hjelper det ike å helpressa... For da vil headspacen din bli gal.

 

Ja, jeg vet at mange ikke gjør dette(?) og ikke ser på det som et problem osv... Men da nytter det heller ikke å klage på preisisjon og tungt boltløft. For så å helpresse og det bare blir værre og værre.

 

 

Njaaa...

 

Syns du konkluderer endel selv på sviktende grunnlag...

 

Bygger seg opp karbon? Det tror jeg i beste fall er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har noen hundre blandete 45acp hylser som er ladet om alt fra null til 20(?) ganger. På disse har jeg aldri renset hettelommene, men jeg klarer ikke se merkbar forskjell i mengde dritt i hettelommene på de som er ladet få og de som er ladet mange ganger. Det faller alltid ut endel bøss når hetta støtes ut.

 

Jeg har også 30-06 hylser som er ladet mange ganger uten lommerens - og heller ikke her blir det så mye dritt at hettene ikke kommer i flukt med hylsebunnen.

 

Jeg tror at dersom hettene stikker ut, så er det noe mere som er galt enn bøss i hettelommene.

Link to comment
Share on other sites

Bruker RCBS sin tennhettelommerenser. Den har en liten "børste", ala ledningsende. Funker fint. Har også Lee sin, men den er kludrete å bruke i forhold, siden det ikke er stort å holde i, men den kan vel settes fast i en drill. Det kan jo RCBS'en og, for øvrig. RCBS'en er i grunn bare et skrutrekkerhåndtak hvor man skrur på passende rensebørste (som også kan kjøpes løst).

 

Her er min: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/401865

 

Bruker den på hver hylse hver gang. Føler meg alltid litt tryggere på at alt virker da. Det er jo en grunn til at slike dingser produseres. Trenger neppe å gjøre det hver gang, men en gang i blant er alltid greit.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ut at div. hettelommerensere er lite hensiktsmessig. De blir fort sløve.

Lurer på hva slags hettelommerenser du har brukt da? Jeg har fortsatt min første, og den er skarp enda. Slik som Kjell Olav også skriver

 

1# Bygger seg opp karbon? Det tror jeg i beste fall er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har noen hundre blandete 45acp hylser som er ladet om alt fra null til 20(?) ganger. På disse har jeg aldri renset hettelommene, men jeg klarer ikke se merkbar forskjell i mengde dritt i hettelommene på de som er ladet få og de som er ladet mange ganger.

2# Jeg har også 30-06 hylser som er ladet mange ganger uten lommerens - og heller ikke her blir det så mye dritt at hettene ikke kommer i flukt med hylsebunnen.

 

3# Jeg tror at dersom hettene stikker ut, så er det noe mere som er galt enn bøss i hettelommene.

 

1: Mener du det ikke er karbon der?

2: Da har du dype hettelommer til å begynne med.

3: Som et eksempel på dette:

I en .6PPC så bruker man small rifle og mesteparten er Fed.205match, disse er 0.121" tykk, lomma på .220russian er ca. 0.121" tykk også.

Stikker hetta på utsiden av hylsa vil du få en annen headspace! Sorry, men dette gidder jeg ikke engang å diskutere med deg!

Men verktøy for å rense hettelomma, blir den skjært til ca. 0.124" og du har en klaring på 0.003"

Jeg bruker bare tommemål for dette, aner ikke hva det er i mm

 

Når så dritten/karbon i hettelomma bygger seg opp, så vil det bli mindre og mindre plass for htta. Og den vil til slutt stikke på utsiden om du ikke renser. Da vil du få en annen headspace!

 

Jeg vil tro vi har forskjellig krav til presisjon. Fordi det å ikke rengjøre er alt annet enn presisjonsfremmende...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...