Jump to content

Hunden Rikke, drept av gaupe ?


Petit

Recommended Posts

Helt enig med Carl gustav12... Tror ikke SuPPer ser helt sammenhengen med nyhetsoppslaget heller, da det faktisk er en nyhetssak at hunder blir tatt av gaupe, for det er en svært sjelden hendelse. Trist å miste et familiemedlem er det også.

 

Såså, ingen grunn til å begynne med navnekalling her, Rang(l)er?!

 

-Men misforstå meg rett: selvsagt hadde jeg blitt fortvilet/forbanna om hunden min hadde blitt drept av et annet dyr eller menneske for den saks skyld. -Og du har nok et poeng i at sammenhengen i nyhetsoppslaget tildels gikk meg hus forbi.

-Og med tanke på at noen faktisk har mista hunden sin så uttalte jeg meg nok særs sleivete i mitt første innlegg..

Beklager..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, hva finnes det mest av i Norge? Bikkjer eller gauper? Og hvem var her først?

Cry me a river.....

Mye gaupe på Stord?

Ikke sett noen så langt.. Poenget mitt er igrunnen at dette vil bli brukt som et påskudd til å desimere gaupebestanden.

Jfr fosenhalvøya...

 

 

Det blir for dumt å blande Fosenhalvøya inn i dette!

Det er tragisk å miste en hund og det gjør meg forbannet at noen synes det er greit!!

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Carl gustav12... Tror ikke SuPPer ser helt sammenhengen med nyhetsoppslaget heller, da det faktisk er en nyhetssak at hunder blir tatt av gaupe, for det er en svært sjelden hendelse. Trist å miste et familiemedlem er det også.

 

Såså, ingen grunn til å begynne med navnekalling her, Rang(l)er?!

Trykkfeil, beklager... ;) Men tror du er helt totalt på feil villspor om du tror det er noen bakenforliggende intensjoner a la Fosen med trådstarters innlegg. Gaupebestanden er regulert gjennom den jakta og de kvotene som settes årlig, at ei død bikkje skal ha innvirkning på det er i beste fall å være en smule paranoid... At du troller tråden med åpenlyst hundehat er bare trist.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg hater slett ikke hunder.. Er oppvokst med hunder og er kjempeglad i de..

Når sant skal sies så har jeg vel heller aldri hørt om hund som er tatt av gaupe så dette er jo faktisk en nyhet..

 

Er bare litt oppgitt mht norsk rovdyrpolitikk - men bjeffa nok opp feil tre denne gangen..

Link to comment
Share on other sites

Ja super hvem var her først?

Når isen trakk seg tilbake vandret de første meneskene inn oer landet etter reinsflokkene, menneskene har jo som kjent hatt hunder siden tidenes morgen, så å bevise at gaupa var her før hunden kan bli vansklig å bevise. Synd for dem som har mistet hunden sin sånt er kjedelig.

Link to comment
Share on other sites

Gaupe, interessant...

Hvor stor tannavstand var det i bittet og hvor dypt gikk det? Hvor var det satt?

I strupen står det, men hvordan satt bittet i strupen, høyt oppe/langt nede??

Var det mange penetreringer?

Var det blodutredelse i forbindelse med penetreringer i skinn?

Var det andre skader på kadaveret? Var det bitt andre steder på kadaveret? Ble hele kadaveret flådd?

Var det knusinger i grøvere bein som feks nakke?

Var det noen utspisinger på kadaveret og hvor satt de?

 

Ikke for at det betyr så mye kanskje, men hadde vært morro å vite...

Link to comment
Share on other sites

At de ville dyrene var i villmarka før de tamme vil nok de fleste oppegående mennesker regne for overveiende sannsynlig.
Kanskje andre steder. Norge var jo klemt ned av is, for oppegående mennesker å følge reinflokker på det golde lanskapet med is på tilbake gang, og ha med hunder, veldig sannsynlig.
Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Gaupe....?, den er ny. Der jeg bor er vanligste dødsårsak påkjørsel av biler :(

Jeg spør meg stadig; Hvorfor passer ikke dyreeiere bedre på? Er utrolig mye sløve hundeeiere.

Jeg slipper aldri voffsen ute av syne, uten at han er godt fortøyd på en forsvarlig plass.

Link to comment
Share on other sites

Ja super hvem var her først?

Når isen trakk seg tilbake vandret de første meneskene inn over landet etter reinsflokkene, menneskene har jo som kjent hatt hunder siden tidenes morgen, så å bevise at gaupa var her før hunden kan bli vansklig å bevise. Synd for dem som har mistet hunden sin sånt er kjedelig.

At de ville dyrene var i villmarka før de tamme vil nok de fleste oppegående mennesker regne for overveiende sannsynlig.

-Å bevise det er en annen sak.... -Det sto vel neppe noen ved landegrensene (som ikke engang eksisterte) og dokumenterte dette...

Herr (?) SuPer - det finnes faktisk "dokumentasjon/bevis" på dette feltet - hvertfall en egen gren av vitenskapen. Den heter arkeologi.

 

Og det er ingen tvil om at Per har rett - jaktgrupper i (det som nå er) Nord-Europa har hatt jakthunder i minst 15.000 år. Så da de første jegerne kom OVER LAND, hadde de ganske sikkert hunder med seg.

 

Men var disse jegerne her først? Det er det sterk tvil om - f.eks. Blomvåg-funnet kan tyde på at det var mennesker på deler av norskekysten FØR iskappa ble så mye nedsmeltet at de vanlige landpattedyrene kunne komme hit! Det var jegere som kom over (det som i dag er) Norskerenna, fra det da isfrie Norsjøplatået, omtrent der Vikingbanken ligger i dag. Disse jegerne kom i tilfelle ut på våren, for å sanke fugleegg og -unger, og jakte på sjøpattedyr (og isbjørn!). Om høsten padlet de vel tilbake over Norskerenna - ikke skvetne for den turen, i skinnbåter, stokkbåter eller kajakker! Derfor er alle argumenter for (land-)rovdyr, om at de "var her først" ikke bare dumme, men sannsynligvis også direkte feil.

Link to comment
Share on other sites

Kvasifilosofien fortsetter, men det er greit det, så lenge folk er interessert. Men i bunn og grunn har det null å si hvem eller hva som kom først. Vi er her nå, og det har vi vært en stund. ¨

 

For øvrig er det ikke helt ukjent at gauper har angrepet harehunder under los.

Link to comment
Share on other sites

For øvrig er det ikke helt ukjent at gauper har angrepet harehunder under los.

 

Disse harehundene har neppe loset på hare når de ble "angrepet", de har vel heller jaget gaupe da tenker jeg og fått presset gaupa såpass at den ikke kan flykte lenger og forsøker å forsvare seg.

 

Unntaket må da være små kortbeinte hunder, da jeg har opplevd flere ganger å finne rev og også oter som er drept av gaupe.

 

Kan noen fortelle meg hvordan hunder som er angrepet av gaupe?

Link to comment
Share on other sites

Tja, hva finnes det mest av i Norge?

Bikkjer eller gauper?

Og hvem var her først?

Cry me a river.....

Mye gaupe på Stord?

Ikke sett noen så langt.. Poenget mitt er igrunnen at dette vil bli brukt som et påskudd til å desimere gaupebestanden.Jfr fosenhalvøya...

 

Jeg skal avstå fra å kommentere dine sjelsevner og sosiale antenner, eller eventuell mangel på de samme.

Likeså skal jeg ikke gi meg ut på noen diskusjon om dine historiske kunnskaper.

Men det du skriver her fremstår det for meg som at du har evne for empati på linje med doktor Mengele...

 

Hvis ikke gaupebestanden på Stord har en unaturlig tetthet i nabolaget ditt, så har du neppe noen anelse om hvordan det er å ha gaupe tassende over tunet et par ganger i uka, samtidig som man leser i avisen hvordan folk hyler over seg av skrekk for at dette utrydningstruede dyret skal bli massakrert av blodtørstige jegere med automatvåpen, radiosamband og hunder.

Inntil du har klatret en uke på Fosenhalvøya så kan du kanskje vurdere å ikke uttale deg om hvordan det er her.

 

Og forøvrig var NINA så vennlige å komme med en oppklarende kommentar i avisen her om dagen, der de på det sterkeste tilbakeviste at de skulle tømme Fosenhalvøya for rovdyr.

Prosjektet går visstnok ut på å forske på gaupas predasjon på rein, med og uten hardt jakttrykk.

Antagelig mer givende enn å forsøke noe så dødfødt som å utrydde gaupa på Fosen.

 

Jada, jeg er fullstendig klar over at du har blitt presset til å beklage dine utsagn, men jeg tviler dessverre på at du har lært å holde sånne usmakelige kommentarer for deg selv i fremtiden.

Jeg håper likevel at du en gang i løpet av årene fremover slutter å glede deg over andres sorg og ulykke, og heller holder tann for tunge når du kjenner latteren boble frem.

Link to comment
Share on other sites

Kjipe saker, men nå er det engang slik at etter dersom man går på steder hvor det kan finnes rovdyr løper man en risiko uansett, en kalkulert risiko. Det forvaltes med hard hånd mange steder og det tror jeg man skal sette pris på, men å regne med at det aldri vil skje saker og ting "hvor de ville og de tamme" ferdes under samme tak tror jeg blir svært naivt.

 

 

Man kan sjelden forutse noe man ikke ser....men vet man hva som kravler og kryper rundt i skogene kan man ta forholdsregler, iblant går det rett i dass okke som.

 

Fjernet en setning som var i strid med forumreglementet. Jegermeistern.

Rovdyr spiller et annet spill.

 

Når en kompis på fire dør er det alltid trist, jeg har begravet tre av dem selv....

Link to comment
Share on other sites

For øvrig er det ikke helt ukjent at gauper har angrepet harehunder under los.

 

Disse harehundene har neppe loset på hare når de ble "angrepet", de har vel heller jaget gaupe da tenker jeg og fått presset gaupa såpass at den ikke kan flykte lenger og forsøker å forsvare seg.

 

Unntaket må da være små kortbeinte hunder, da jeg har opplevd flere ganger å finne rev og også oter som er drept av gaupe.

 

Kan noen fortelle meg hvordan hunder som er angrepet av gaupe?

 

Jo, de har loset gaupe når de er blitt angrepet. Ja, jeg vet konkret om eksempler. Og ja, det dreier seg om kortbeint hund - beagle. Gaupa har det med å legge seg inn på dagtid, og legger seg gjerne ved en harestreng, der haren har sin "gate". Du har sikkert sett slike på snøen. Ved ett eksempel er hunden angrepet da den passerte gaupa som lå ved en slik streng. Sporsnøen viste hva som hadde skjedd. Ved en annen anledning kom gaupa etter beagelen akkurat da hunden kom frem til eieren.

Link to comment
Share on other sites

Nabojenta holdt på å miste gordonsetteren sin på gaupe. Ho va rute å trente med hunden da hunden løp inn i ett kratt der gaupa lå. Ble et vannvittig rabalder og hunden kom ut med store flenger på hodet. Måtte maaaange sting til :(

 

Kan jo legge til at den hunden var en beryktet katteriver, men etter den hendelsen så sluttet den av en eller annen grunn med det :winke1:

 

Hund er vel knapt noe byttedyr for ei gaupe, men om gaupa ligger å hviler og en hund kommer brått på så skjer det nok fort...

Link to comment
Share on other sites

Ja super hvem var her først?

Når isen trakk seg tilbake vandret de første meneskene inn over landet etter reinsflokkene, menneskene har jo som kjent hatt hunder siden tidenes morgen, så å bevise at gaupa var her før hunden kan bli vansklig å bevise. Synd for dem som har mistet hunden sin sånt er kjedelig.

At de ville dyrene var i villmarka før de tamme vil nok de fleste oppegående mennesker regne for overveiende sannsynlig.

-Å bevise det er en annen sak.... -Det sto vel neppe noen ved landegrensene (som ikke engang eksisterte) og dokumenterte dette...

Herr (?) SuPer - det finnes faktisk "dokumentasjon/bevis" på dette feltet - hvertfall en egen gren av vitenskapen. Den heter arkeologi.

 

Og det er ingen tvil om at Per har rett - jaktgrupper i (det som nå er) Nord-Europa har hatt jakthunder i minst 15.000 år. Så da de første jegerne kom OVER LAND, hadde de ganske sikkert hunder med seg.

 

Men var disse jegerne her først? Det er det sterk tvil om - f.eks. Blomvåg-funnet kan tyde på at det var mennesker på deler av norskekysten FØR iskappa ble så mye nedsmeltet at de vanlige landpattedyrene kunne komme hit! Det var jegere som kom over (det som i dag er) Norskerenna, fra det da isfrie Norsjøplatået, omtrent der Vikingbanken ligger i dag. Disse jegerne kom i tilfelle ut på våren, for å sanke fugleegg og -unger, og jakte på sjøpattedyr (og isbjørn!). Om høsten padlet de vel tilbake over Norskerenna - ikke skvetne for den turen, i skinnbåter, stokkbåter eller kajakker! Derfor er alle argumenter for (land-)rovdyr, om at de "var her først" ikke bare dumme, men sannsynligvis også direkte feil.

 

-Det beviser fortsatt ikke at en hund eller mann tråkka over grensa før ei gaupe.. -Ikke at det i bunn og grunn har noe som helst å si..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...