Jump to content

Våpensøknad: Vedlegg fra klubb?


eg1l

Recommended Posts

Det eneste klubben skal gjøre er å bekrefte at du er medlem, og at du har nok aktivitet til å få eie våpen selv. Nå er det også slik at politiet vil at de skal skrive på et skriv med andre diverse spørsmål, som om du har våpen i samme bruksområde fra før, og diverse..!

 

Har derimot aldri hørt om at de skriver hva de mener om våpenet du skal kjøpe..! Det eneste de trenger å vite er kaliberet, og eventuelle bruksområder..!

Link to comment
Share on other sites

Vi skriver ut: -Når vedkommende ble aktiv medlem

-Hvilket caliber det gjelder

-At vedkommende har teoretisk og praktisk kunnskap til å håndtere påsøkte kaliber

-Aktivitetsnivå

-Stempel og underskrift.

 

Dette er et ferdig skjema utstedet av politimesteren i Hordaland og kalles Anbefaling for kjøp av håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste klubben skal gjøre er å bekrefte om man er aktiv eller ikke, å om hvor lenge man har vært medlem osv.

 

De skal ikke legge seg bort i hvordan våpen eller no slikt lignende.

 

Det skal politiet har styr på.

hva man har, om man kan bruke det man har og om man er egnet til å ha våpen.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra det faktum at en uttalelse om det omsøkte våpens egnethet neppe er hjemlet i lov eller forskrift, vil det være et vanskelig punkt å besvare når søkeren ikke har et bestemt våpen "i kikkerten" i søknadsøyeblikket.

 

I tillegg kan jo den som skal signere på klubbens vegne ha rimelig bastante meninger om hvilke våpen han/hun anser for å være egnet... Kanskje jeg hadde vært på tynn is der både som FAS-skytter og som Glock-skytter? Det fins jo de som tror at en FAS er mindre funksjonssikker enn ønskelig, akkurat som enkelte drister seg til å hevde at man ikke er konkurransedytig i militærfelt med en Glock...

Link to comment
Share on other sites

Det eneste klubben skal gjøre er å bekrefte om man er aktiv eller ikke, å om hvor lenge man har vært medlem osv.

 

De skal ikke legge seg bort i hvordan våpen eller no slikt lignende.

 

Det skal politiet har styr på.

hva man har, om man kan bruke det man har og om man er egnet til å ha våpen.

 

Dette stemmer dessverre ikke lengre. Politiet har begynt å etterspørre en uttalelse fra pistolklubben der klubben vurderer om våpenet det søkes på passer den gren det oppgis som grunn for søknaden. Masse nye krav etter den gærningen som var på utøya. Er visstnok flere nye retningslinjer på gang.

Link to comment
Share on other sites

Så nå skal noen i klubbene begynne å synse om hva som passer i en gren, da? Hva om du kommer på en gretten idiot av en formann som har sine syn om hva som er passende. Skal ha kunne bestemme hva du skal kunne erverve, selv om du søker på noe som helt fint passer inn i programmet?

Link to comment
Share on other sites

Dette stemmer dessverre ikke lengre. Politiet har begynt å etterspørre en uttalelse fra pistolklubben der klubben vurderer om våpenet det søkes på passer den gren det oppgis som grunn for søknaden. Masse nye krav etter den gærningen som var på utøya. Er visstnok flere nye retningslinjer på gang.

 

 

er det et rundskriv som er kommet på dette?

hvis det er det vil jeg gjerne lese det :)

Link to comment
Share on other sites

trur ikke det er noe nye påfunn. Var samme når jeg søkte i juli (hentet papirene føre 22/7) , det var mye mere info på det sjemat som klubben skulle fylle i enn det som det er krav på ihht lover og rundskriv.

Trur dem prøver seg og ber om info dem strengt tatt ikke har noe krav om att få.

 

Jeg la noen ekstar papirer i klubblokalet, husker jeg det tar jeg med ett eks på torsdag, scanner det og legger ut her på fredagen.

Link to comment
Share on other sites

Har sett en type skriv som politet krevde en gang før sommern.

Men dette ble bare avvist, så har ikke hørt noe om dette i etterkant.

 

De siste gangene i vår klubb har det bare vært snakk om medlems og aktivitetsbevis.

De har ikke hjemmel i noe lkov eller ruindskriv ang. dette.

Blir spennende å se om våpenlovutvalget kommer med noen forslag på endringer på dette da.. :)

Link to comment
Share on other sites

er det et rundskriv som er kommet på dette?

hvis det er det vil jeg gjerne lese det :)

 

Tror ikke det har kommet ut noe rundskriv på dette ennå. Men det jobbes vistnok med det. Klubben vår hører til under N.Buskerud PD, og jeg ble oppringt av våpenkontoret vedr dette. Ble bedt om å vurdere våpnene som det ble søkt på når noen av våre medlemmer søkte. Vi har hele tiden kun bekreftet om de som søker pistol/revolver er medlem av vår klubb, og om medlemmets aktivitetsnivå i klubben. Fikk beskjed av våpenkontoret at om de skulle vurdere en søknad fra våre medlemmer var ikke dette nok info.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...