Jump to content

Pansrede duer, dårlig ammo eller elendig avstandsbedømmelse


Del

Recommended Posts

Hei,

jaktet fra fem om ettermiddagen og utover i går, og avfyrte ca. 15 skudd mot 8-9 duer. Fikk kun ei due med hjem :shock:. Jeg kan ikke akkurat skryte på meg å være verdens beste skytter, men det går grenser. Dessuten vet jeg at jeg traff flere av duene (fjær i lufta + masse flaksing), men de dalte ned et par meter, før de fikk samlet seg og fløy videre som om ingenting hadde skjedd. Jeg fulgte ei due jeg ganske sikkert traff, med blikket, og den fløy minst 1 km uten å vise tegn til skade. Har jeg bedømt avstanden helt feil, slik at kun få hagl har truffet, eller er det flere som har opplevd det samme? Det lengste holdet nekter jeg å tro at var lenger en maks 30 m, de andre kortere (er vel litt i lengste laget for lerdueskudd :oops:).

 

Jeg brukte Eley VIP Trap Steel nr. 7, 12/70. Har dere dårlige erfaringer med denne ammoen? Kan det ellers være at jeg traff duene for langt bak, altså utenfor vitale organer?

 

Hva tror dere jeg gjør feil, dersom det er mulig å si noe om det? Takker for alle tips!

Link to comment
Share on other sites

tja... sikker på at du treffer? :oops: ....sett opp ei finerplate eller sponplate og mål opp 30 m. skyt mot plata og se om den ammoen sprer et jevnt og fint bilde. se og om hagglene trenger inn i platene. duer er ikke hardskutte så hvis skuddeffekt er dårlig på 30m så kan det være for stor avstand mellom haggla=glissent u-jevnt skuddbilde.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

jaktet fra fem om ettermiddagen og utover i går, og avfyrte ca. 15 skudd mot 8-9 duer. Fikk kun ei due med hjem :shock:. Jeg kan ikke akkurat skryte på meg å være verdens beste skytter, men det går grenser. Dessuten vet jeg at jeg traff flere av duene (fjær i lufta + masse flaksing), men de dalte ned et par meter, før de fikk samlet seg og fløy videre som om ingenting hadde skjedd. Jeg fulgte ei due jeg ganske sikkert traff, med blikket, og den fløy minst 1 km uten å vise tegn til skade. Har jeg bedømt avstanden helt feil, slik at kun få hagl har truffet, eller er det flere som har opplevd det samme? Det lengste holdet nekter jeg å tro at var lenger en maks 30 m, de andre kortere (er vel litt i lengste laget for lerdueskudd :oops:).

 

Jeg brukte Eley VIP Trap Steel nr. 7, 12/70. Har dere dårlige erfaringer med denne ammoen? Kan det ellers være at jeg traff duene for langt bak, altså utenfor vitale organer?

 

Hva tror dere jeg gjør feil, dersom det er mulig å si noe om det? Takker for alle tips!

 

Vil tippe du skyter litt bak og fort gjort på litt langt hold ja :) Ammoen stål nr 7 er etter min smak for småt til all jakt bare til trening. minimum nr 5 i stål 28g og ikke trenings ammo på 24g:) egentlig er det best med nr 5 32g etter min mening :)

Link to comment
Share on other sites

Du brukte leirduepatroner på... duer?

Det går på korte hold på langt mindre fugler enn en fullvoksen due. Patronene er sikkert fine de, men du brukte feil patron med feil hagl. Den ene dua du fikk er rene lottogevinsten :)

 

Med stål bør du vel opp på hagl nr 4 eller 3. Med "veldig likt bly" varianter kan du gå ned til 4 eller 5. Det er også en viss forskjell på kruttet mellom leirduepatroner og jaktpatroner.

 

Hvis du er usikker på avstandsbedømmelsen, så tren: gjett på avstander og skritt opp. Og er du i tvil, så ikke skyt.

 

Skadeskytingen din skjedde antageligvis på følgende vis: fulltreff, men haglene kom knapt nok gjennom fjærdrakten. Så det blir nok fangst når du forer børsa med rett krutt og hagl...

 

 

Takker for øvrig for en god beskrivelse :)

 

 

Med vennlig hilsen

 

En Littegranne Erfaren Fuglejeger Som Ennu Tenker Sjøl

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en del duer med vanlig 24grams leirdueammo i stål i fjord.. De datt som regel i smellen, men var litt for mange som måtte avlives gitt... Usikker på hvilke ammo som jeg har lyst til å bruke uten om å må betale en formue for 25 skudd.. Går jo fort lit under duejakta. Derfor er leirdueskudd kurante.. De fungerer på hold fra 15-20m om du treffer, men over 20m er de ikke mye og skryte av.. Derimot blyammo leirdueskudd, fungerer hakket bedre.. Håper virkelig bly blir lovlig igjen.

Link to comment
Share on other sites

Trap ammo er ikke jakt ammo. stål 7 har for dårlig anslagsenergi om du strekker holdet litt.

Husk du skadeskyter vilt når fjærene spruter og de flyr videre...

Skjønner ikke at folk bruker dette på jakt når du får så mange bedre alternativer. Bor du i Vestfold så stikk på jakdepoet og kjøp deg Nordic T-1, 28 grams 5'er haggel. koster under 3 kr patronene og fungerer glimrende på due. skyt de i imporved cylinder eller mod choke

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Har noen Saga Steel 12/70 i str. 4 liggende, kan disse brukes eller blir det for dårlig dekning?

Det beste er å få tak i noen store pappflak og så teste mot dem, så ser du både hvor mye spredning du har og eventuelle hull samt dekningsgrad. Bør egentlig gjøres med alle patroner en skal bruke til jakt.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke at folk bruker dette på jakt når du får så mange bedre alternativer. Bor du i Vestfold så stikk på jakdepoet og kjøp deg Nordic T-1, 28 grams 5'er haggel. koster under 3 kr patronene og fungerer glimrende på due. skyt de i imporved cylinder eller mod choke

 

Nordic T-1 er suveren hagl til en billig penge, men bor du ikke i nærheten av jaktdepotet blir dette fort dyr ammo dette også.

Jeg skyter duer uten problem opp til 40-45meter med Nordic T-1 i min hagle, O/U med 1/4 og 1/2 choke.

Rent prismessig er det ingen bedre alternativer å få tak i rundt her for min del. Hvorfor skal jeg betale 250+ for en pakke med ammo når jeg kan betale 350 for en kartong med trap-ammo, som jeg har erfart at går helt greit så lenge jeg tar høyde for rekkevidde...?!

 

Ellers har jeg tatt meg bryet med å sjekke hvordan trap-ammo går i hagla på papp og våte aviser, og har ingen betenkelighet med å skyte duer ut til 30 meter med denne.

Selvfølgelig sier jeg ikke at dette gjelder alle hagler og at alle bør skyte duer med trap-ammo. Men å påstå at trap-ammo er ubrukelig og uforsvarlig på duejakt uansett, mener jeg er tåpelig.

Her kommer jo fort argumentet med at man ikke skal mislede nybegynnere, men det unngås lett ved å skrive litt ekstra, som f.eks. hva jeg skrev om å sjekke på papp og våte aviser hvordan patronene går før man bruker dem.

Link to comment
Share on other sites

[...]Fjør spruter og fugl tegner for godt treff, flyr like herlig.

Dette på hold fra 25-30m.

 

Det er for dårlig!

Den gangen bly var det eneste haglmaterialet du fikk kjøpt (uten fryktelig mye styr) skjedde også akkurat det samme stadig vekk. Da pleide vi å skylde på "russisk ammo er sjit", "Nitedal ekspress har for høy hastihet og for harde hagl, så de går bare rett gjennom", "vinterfjæra er for tykke til at hagl kommer gjennom" og lignende jug. Sannheten, da som nå, var nok marginale treff på drøye hold.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

stål skal jo være jakt ammo..

 

tja... kan ikke uttale meg om det. har såvidt prøvd stål og det var bare sorgen dengang. har senere ikke brukt stål annet enn på lærduer. savner blyammoen den var billig og bra. da brukte jeg gambore no6 med 36 gr gav veldig tette fine bilder og god effekt på både rype og duer. i dag bruker jeg bly alternativene uansett om det er smått eller stort småvilt. stål gir jeg ingen sjangs lenger.

Link to comment
Share on other sites

All ammunisjon har sine begrensninger. Lerdue litt større begrensninger enn det meste annet. Men så lenge man tar hensyn til det funker det bra etter min erfaring. Den lokkedua som står lengst unna bør være innenfor greit skuddhold. Da har du noe å bedømme avstanden ut fra.

Link to comment
Share on other sites

Diverse sitater:

 

:arrow: Det lengste holdet nekter jeg å tro at var lenger en maks 30 m

:arrow: Jeg brukte Eley VIP Trap Steel nr. 7

:arrow: duer er ikke hardskutte så hvis skuddeffekt er dårlig på 30m så kan det være for stor avstand mellom haggla=glissent u-jevnt skuddbilde.

:arrow: ah,! fikk ikke med meg at du brukte slål ammo for lærdueskyting. kjør og kjøp deg jaktammo før man snakker om pansrede duer...

:arrow: Du brukte leirduepatroner på... duer?

:arrow: Skadeskytingen din skjedde antageligvis på følgende vis: fulltreff, men haglene kom knapt nok gjennom fjærdrakten. Så det blir nok fangst når du forer børsa med rett krutt og hagl...

 

Her er forklaringen din. Det er mye fin ammo ute som ikke er dyr. Trykk søk i øvre venstre halvdel av skjermen og skriv: hagleammotest.

 

Cynergy skrev:

Har selv jaktet med saga field 34 g nr 6 de siste dagene.....

Fjør spruter og fugl tegner for godt treff, flyr like herlig.

Dette på hold fra 25-30m.

 

Saga Field er av den mest crappy ammoen du får tak i, ingen av de som deltok i overnevnte test har puttet disse i børsa igjen for bruk på vilt.

 

 

Dagens beste tips: (THU)

Trap ammo er ikke jakt ammo. stål 7 har for dårlig anslagsenergi om du strekker holdet litt.

Husk du skadeskyter vilt når fjærene spruter og de flyr videre...

Skjønner ikke at folk bruker dette på jakt når du får så mange bedre alternativer. Bor du i Vestfold så stikk på jakdepoet og kjøp deg Nordic T-1, 28 grams 5'er hagel. koster under 3 kr patronene og fungerer glimrende på due. skyt de i imporved cylinder eller mod choke

 

Årets sannhet i hagleammodiskusjonen og min første +1 på kammeret noen sinne: (mS)

Den gangen bly var det eneste haglmaterialet du fikk kjøpt (uten fryktelig mye styr) skjedde også akkurat det samme stadig vekk. Da pleide vi å skylde på "russisk ammo er sjit", "Nitedal ekspress har for høy hastihet og for harde hagl, så de går bare rett gjennom", "vinterfjæra er for tykke til at hagl kommer gjennom" og lignende jug. Sannheten, da som nå, var nok marginale treff på drøye hold....

 

 

Andre kommentarer folk burde holde seg for gode for da de ikke vet hva de snakker om:

"Dette illustrerer vel kanskje bare hvor betenkelig det er å bruke stålhagl. Blyhagl er det eneste som duger, sier de mest erfarne fuglejegerne. Bare synd det er forbudt."

"Usikker på hvilke ammo som jeg har lyst til å bruke uten om å må betale en formue for 25 skudd.. Går jo fort lit under duejakta. Derfor er leirdueskudd kurante.. De fungerer på hold fra 15-20m om du treffer, men over 20m er de ikke mye og skryte av.. Derimot blyammo leirdueskudd, fungerer hakket bedre.. Håper virkelig bly blir lovlig igjen." (Skyter du 200 duer i årer med et gjennomsnitt på 1,5 skudd per due så sparer duen tusenlapp i året. Ammokostnad er IKKE et tema på jakt. Det er faktisk tilnærmet latterlig å tenke slik. Hint: Dyrevelferd og andre kostnader i jakta).

Link to comment
Share on other sites

.... Bor du i Vestfold så stikk på jakdepoet og kjøp deg Nordic T-1, 28 grams 5'er haggel. koster under 3 kr patronene og fungerer glimrende på due. skyt de i imporved cylinder eller mod choke

 

Samme erfaring her, har brukt en god del av denne ammoen på due og villkanin, fungrer utmerket.

Link to comment
Share on other sites

Veldig mange har helt greie litt eldre hagler i 12/70. Motivasjonen for å bruke egnede og lovlige

patroner er lav. Jeger er minst like miljøbeviste som andre, og ingen har klart å overbevise dem

om at blyhagl er et problem utenom våtmarksområder. Derfor putter mange 24g stål i børsa og

gir myndighetene skylda, istedenfor å bla opp penger for å støtte et totalt tåpelig forbud. Det er

det faktiske resultatet av feilslått lovgivning.

 

Hvis en hadde fått 500 kr i forenklet forelegg for bruk, eller smugling av opp til 500 patroner, da

hadde jeg reist til Sverige i morgen. Selv bot på 5000 kr slik det er i dag hadde vært greit om

de kunne styrt unna rullebladet mitt.

Link to comment
Share on other sites

KAN NOEN SØRGE FOR AT SAGA FIELD BLIR FJERNET FRA XXLs SORTIMENT?? Dritten der duger ikke til leirduer engang, elendig dekningsgrad i min hagle, og hastighet på rundt 300m/s om jeg ikke husker feil.

 

Men, dere som sier at 7er er for lite til duer må nesten ta dere en bolle! En patron med over 400 m/s og god dekningsgrad i nr 7 er knallbra på due. Jeg sverger til Saga eurotrap (Jada, samme merket som lager drittammoen). Eurotrapen har 433 m/s og gir meget godt skuddbilde i min hagle. Skyter ravn og store måker i på dynga med den i tillegg til duer og kråker, og det funker strålende så lenge man holder seg innenfor 25m. Duene går greit på 30, men skyter aldri over det unntatt påskutt fugl.

 

Ser det så utrolig ofte når jeg jakter i nærheten av andre jegere at de smeller avgårde etter duene på 60m og verre, så avstandsbedømmelse er et VIKTIG punkt her. Bom er også meget sannsynlig, og selv om man "Ser det fyker fjør", så betyr absolutt ikke det at du fikk inn en fulltreffer. Det siste viktige punktet er vinkelen du skyter på fuglen. Ville feks aldri løsnet et førsteskudd på en flyktende ravn i det hele tatt med så spinkel ammo, det funker aldri. Skudd nedenfra, forfra og inn i ryggen derimot, funker veldig bra fordi fuglen eksponerer et større treffområde. Det er det samme på dua, sideskudd og bakskudd gir vesentlig dårligere uttelling for min del når holdet begynner å strekkes. Til sammenlikning har jeg dødskutt duer på 35m som er rett over.

Skulle gjerne fått tak i den Nordic T-1 ammoen og testa den men, til den prisen høres det ut om et knallkjøp!

Link to comment
Share on other sites

Nordic t-1 er suveren for duejakt. null problem å skyte på 30m med 1/4 og 1/2 choke. neste sommer blir det en hamstretur til drammen for å kjøpe ammo til duejakta. selvfølgelig dyrere enn saga eurotrap på xxl, men så utrolig mye mer verdt det når duene detter hvis du skyter i samme fylke.

Link to comment
Share on other sites

Som så mange andre skriver her så er ikke lerdueammo jakt ammo!! Alle som ville sett på seg selv som en ansvarsfull og seriøs jeger ville styrt unna lerdueammo på jakt. Skadeskyting er ett faktum med slike patroner. Du får fint tak i litt rimeligere jakt amunisjon, G-sport selger f.eks. Rottweil nr.5 32gr for 179kr for 25 stk. Det synes jeg er en helt overkommelig.

 

Selv har jeg lite respekt for folk som velger å bruke lerdueammo på jakt bare fordi de stiller seg bak ett idiotisk lovforslag og kan skylde på staten.

 

Som jeger har du ett ansvar om human jakt uansett situasjon. Hold deg innenfor maks avstander og bruk riktig amunisjon... Det første jeg lærte på jegerkurset når jeg tok jegerprøven var at 25m er maks avstand på hagle generellt sett. Jeg nekter å tro at det er noen foredragsholdere på jegerprøvekurs som har sagt at 25-40m er greit med hagle!!

Hvis man blir fortalt at 25m er maks avstand, så vil det ikke si det samme som at 40m er noe man kan og bør skyte på selv om man kan være heldig å felle villt på den avstanden selv en og annen gang.

 

Skjerp dere! Bruk sunn fornuft. Det er jegere som "dere" som ender opp med å ødelegge for alle oss andre som prøver å vise hensyn og naturlig sunn vett i jaktsituasjoner.

Link to comment
Share on other sites

@Dusty.

 

vil du si at vi som bruker leirdue ammo er ansvarsløse jegere?

har brukt leirdue ammo siden forbudet tredde i kraft, og enda ikke et vondt ord og si om det som due ammo.

 

leirdue ammo her heller ikke ulovelig på jakt. og avstands bedømming og skyting går på jegerene personlig.

 

er enig i at holdet bør holdes innen for 25 meter, selv setter jeg den ytterste lokkedua 20m fra der jeg sitter, så har jeg litt og gå på.

 

vil gjerne at du svarer på denne: 90% av all skadeskytinger, består dem av dårlig skuddplassering, eller feil type ammo?

 

mere hagletrening har ALLE godt av, selv skyter jeg så mye jeg får gjort, og føler meg ganske trygg på skytingen, og de duene jeg har skutt i år (15stk) har blitt felt med ett skudd hver av typen Saga Euro Trap. 15 duer, 15 avfyrte skudd. så vil da ikke personlig klage på ammo'n.

Link to comment
Share on other sites

Har også kun brukt stål leirdueammo på dua hittil. Siden jeg har såpaass god kamo og sitter ganske kamuflert til blandt busker osv setter jeg somregel den første dua på 10-12 meter. SKjøt en i dag.. STEIN dau! Gjelder nok bare å treffe.. Men som han over skriver her, vil nok ikke gå over 25-30m med den ammoen. Men er bare å sette ut lokkeduene på rundt 10-12m + så går det fint.

Link to comment
Share on other sites

At jegere som bruker lerdueammo på jakt er ansvarsløse er vel en litt drøy påstand å komme med? Det er jo bare å ikke strekke holdet til lengre enn 20-25 meter så detter det meste av fugl. Hadde heller ikke vært betenkt med å fyre ivei lerdueammo etter tiur hvis holdet er bare 15 meter eller lignende! Bruker man f.eks. Wingmaster, så har jeg heller ikke betenkeligheter med å fyre i vei skudd på 35-40 meter etter fugl!

 

Det om at man ALDRI skal strekke hold med hagle til mer enn 25 meter er jo en grei tommelfingerregel, men man må være klar over at det i dag faktisk finnes hagleammunisjon som man kan skyte på lengre hold med! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Som så mange andre skriver her så er ikke lerdueammo jakt ammo!! Alle som ville sett på seg selv som en ansvarsfull og seriøs jeger ville styrt unna lerdueammo på jakt. Skadeskyting er ett faktum med slike patroner. Du får fint tak i litt rimeligere jakt amunisjon, G-sport selger f.eks. Rottweil nr.5 32gr for 179kr for 25 stk. Det synes jeg er en helt overkommelig.

 

Selv har jeg lite respekt for folk som velger å bruke lerdueammo på jakt bare fordi de stiller seg bak ett idiotisk lovforslag og kan skylde på staten.

 

Som jeger har du ett ansvar om human jakt uansett situasjon. Hold deg innenfor maks avstander og bruk riktig amunisjon... Det første jeg lærte på jegerkurset når jeg tok jegerprøven var at 25m er maks avstand på hagle generellt sett. Jeg nekter å tro at det er noen foredragsholdere på jegerprøvekurs som har sagt at 25-40m er greit med hagle!!

Hvis man blir fortalt at 25m er maks avstand, så vil det ikke si det samme som at 40m er noe man kan og bør skyte på selv om man kan være heldig å felle villt på den avstanden selv en og annen gang.

 

Skjerp dere! Bruk sunn fornuft. Det er jegere som "dere" som ender opp med å ødelegge for alle oss andre som prøver å vise hensyn og naturlig sunn vett i jaktsituasjoner.

 

Beklager om du synes jeg ødelegger ryktet ditt, men jeg bruker leirdueammo på duejakt når jeg går tom for favoritten(Nordic T-1). Kjøper som oftest inn et par hundre og går tom med en gang... Personlig synes jeg ikke 179,- for 25 patroner er overkommelig når jeg fort bruker 50+ skudd hver gang, og er ute femten-tyve ganger i løpet av jakta. Og jeg mener leirdueammo er helt OK jaktammo for duer!

Jeg regner meg selv som en ansvarsfull og seriøs jeger, og tar like tungt på skadeskyting som hvem som helst annen.

 

Som andre har sagt over, tror jeg nok det går mer på jegeren enn på patronen. Skudd på drøye hold og/eller dårlig skuddplasering er nok det største problemet. Jeg tok meg bryet med å sjekke hvordan de leirduepatronene jeg bruker samler seg på 15-20-25-30-35meter på papp og inntrenging på våte aviser på 30 meter med kvart og halv choke, etter at jeg tok jegerprøven for noen år siden(kanskje en følge av at jeg var ny jeger og litt i overkant ivrig etter å teste ting :wink:). Har ingen betenkeligheter med å bruke disse patronene på duejakt nå som jeg vet hvordan de oppfører seg i min hagle. Jeg setter som oftest ut lokkeduene så de som lander kommer inn på 15-20 meter. Stort nærmere enn det, så blir katta glad.

 

Du sier 25 meter er maks hold UANSETT!!! Etter å ha brukt Black Cloud 12/76 #2 og #3 vil jeg ikke finne på å skyte noe som helst med disse på hold under 20 meter. Utgangshastigheten og koppen gjør at hagl bruker lang tid før de sprer seg skikkelig. Skjøt i fjor flere ender på hold under 20 meter som det ikke var mulig å bruke til annet enn kattemat på grunn av skuddskader på kjøttet. Alle som ble skutt på 20 meter og opp til 40 var ok for mat, og fremdeles en god del hagl i kroppen på fuglene.

Sier selvfølgelig ikke at dette er tilfelle med alle patroner i alle hagler, men dette var tilfellet med nettopp disse patronene i min hagle.

 

Til slutt sier du "Bruk sunn fornuft", og det er vel nettopp dét som er stikkordet. Jeg skal fortsette å bruke sunn fornuft mens jeg er på jakt, og kanskje du bruker litt sunn fornuft før du tenker på å skjære alle under én kam neste gang du er irritert på noe.

Link to comment
Share on other sites

SOm jeg også skrev i mitt forrige innlegg så har avstanden alt å si SAMMEN med hvilken type ammunisjon man bruker. Derfor reagerer jeg når folk sier at dem skyter på villt med lerdueammo på 25m +. Så ikke kom her å belær meg om alle andre typer ammunisjon og avstander her. Her er det snakk om leirdue ammo og duejakt.

Ennå en ting å merke seg... Hvorfor i all verden er det så mange som har problemer med skadeskyting og synlig treff uten fall på duejakt, mens på skogsfugljakt og rypejakt sjeldent hører om noen som klager over hardskutt villt og skadeskyting?! Det kommer nettopp ann på hva man bruker som ammunisjon og avstandene man skyter på. På rype og skogsfugljakt har de aller fleste valgt patroner av litt dyrere format som er dimensjonert for disse typer villt, ergo vil man også få mere knall og fall når man treffer.

Så når man drar ut på duejakt, bytter man ut den litt dyrere ammunisjonen og går for patroner som først og fremst er laget for å trene på skytebanen med!? Spør du meg rimer det ikke helt... Jeg forstår dem som skyter MYE due at det fort blir dyrt, men slik er det nå med denne idiotiske blyforbud loven her i norge.

 

@ Mistgun: Hvorfor går du ikke heller inn for å kjøpe ett større parti med favoritt ammoen din? Er vel ganske stor sjangs for at du får ennå bedre rabatt pr. patron også ved å gjøre det!?

 

@ Predatorcontrol: Hvor får du disse 90% fra? Har det blitt gjort en undersøkelse om akkurat dette? På jakt generellt sett vil jeg si dårlig skyting er hovedgrunnen til skadeskyting. I denne tråden er det snakk om duejakt, her vil jeg også si at det er dårlig skytetrening som også er hovedårsaken til skadeskyting, MEN her vil jeg også påstå at de som bruker lerdueammo vil oppleve å få ennå større prosentandel skadeskyting pga feil valg av ammo i forhold til hvilket hold de skyter på.

 

Jeg har selv skutt mer enn en sesong med lerduepatroner i beltet mitt på duejakt og personlig vil jeg absolutt prøve å styre unna denne type ammunisjon da jeg ofte måtte manuellt drepe vilt som gikk i bakken. I tillegg er det ikke noen god følelse av å se ett godt treff med fjæranvisning på dua for så å se at den flyr like godt vekk igjen. Dette er garantert skadeskyting...

Da det ikke var blyforbud brukte jeg bare lerdueammo på duejakta, det er noe helt annet enn stålversjonen man får i dag. Dua datt i smellen hver gang jeg traff.

Link to comment
Share on other sites

Denne kan jeg gi deg et 100% sikkert svar på!

 

Du bruker FEIL AMMO!

 

Eley VIP Trap Steel nr. 7, 12/70 fungerer ikke godt på leirduer en gang.

Jeg vil selv si at jeg skyter ganske godt med gjennomsnitt 22 - 23 treff på skytebanen, og jeg har faktisk lagt merke til denne ammoen da jeg hadde noen esker liggenes hjemme.

 

Etter 2 runder på skytebanen (serie1 = 23 Serie 2= 24) med GameBore Jaguar 24gr på banen, tok jeg med meg Eley VIP Trap Steel nr. 7, 12/70.

Med Eley sin ammo, traff jeg utrolige 14 på 3 serie, og 12 på 4 serie!!

Dette er ikke tilfeldigheter, det kan jeg garantere.

 

Det er klart en del ammo går forskjellig i forskjellige våpen, men jeg har testet en del Eley med min "gamle" Lanber 2077 og nå min Franchi Fast White, men Eley skudd uansett om det er vismut eller leirdueskudd, har alltid vært svært skuffende!

 

Jeg tenkte jeg skulle få brukt opp denne ammoen på due jakt da holdet ofte ikke er så lange.

Due kom inn på ca 10 meter, og jeg legger inn et kjernetreff så fjæra spruter!

Døde dua? NEI....

2 skadeskytinger ble det rett etter hverandre, og nå er det nok for min del!

Jeg har enda noen esker med denne ammoen pluss mye annet dyr ammo av type vismut størrelse BB og noe annet som jeg ikke husker.

Men i kveld skal jeg makulere ALL ammo fra ELEY, og det er en god del!

 

Jeg har også hatt rev på 8-10 meter med Eley BB 12/76 46gr der reven spurtet av gårde med kjerne treff på stillestående rev!

 

 

Som sagt, all ammo fra Eley skal makuleres, og det egner seg verken til jakt eller banen.

Må også forresten legge til at man bør ikke strekke holdet til mer enn max 20 meter ca ved bruk av leirdueammo uansett fabrikant.

Link to comment
Share on other sites

Litt åff topic men allikavel relevant.

 

Eg var treffdommer på leirduestevne i helga.

Og da fikk eg meg en vekker.

På det stevnet hadda garantert ALLE skyttere hatt +1 eller +2 treff.

Såg gang på gang att det var treff i dua men ikke fallt av biter bare støv.

 

Og for att det skal telle som treff må der falle av biter.

 

Dei beste treffa knuser alltid duer men med dårlige treff so straffes du knallhardt med bruk av 24grams leirdue ammo.

 

Denne er ikkje egna til jakt, knappt nok til trening.....

Link to comment
Share on other sites

Bare tenker høyt her!

Skyter på opp til 25 m,med leirdueammo på duer.

7 hagl har vel vesentlig fler hagl enn 3-4(som jeg ser noen bruker her),tør vedde på at du får flere duer med 7 hagl

på grunn av dobbel dekning i antall hagl.snakker da om 70mm patron.

begynte å trene skeet i fjor,og det har hjulpet meg mye mer enn trap skyting på jakt!

treffprosenten har steget med hvertfall 50%!!!

skyter nå 200-300 skudd i uka,frem til jakta,trur nok fler har mer behov for trening på sporting/skeet banen

enn på trap banen!

Syns folk skal slutte og skylde på patroner(i de fleste tilfeller,er motstander av stål),og heller se litt på seg selv!!

Det måtte i hvertfall jeg for å få noe i sekken! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig i det.

Dreiv leenge å prøvde all mulig ammo på duejakta fordi fuglene ikke datt, men først etter å ha brukt endel tid på skeetbanen kan jeg si at duene detter slik de skal. Jeg skal ikke nekte for at leirdueammo har dårligere effekt ved marginale treff på duene, der tror jeg man kan felle flere duer med dyrere ammo, men dersom man får inn kjernetreff på under 20m, så detter det meste av fuglevilt med Eurotrap 24g...

 

Melk: Støtter deg ift Eley, de har aldri hatt noen patroner som har imponert meg noe særlig :roll:

Link to comment
Share on other sites

Nå testet vi ikke mange typer leirdueammo (kun Gytop steelmax) i TESTEN.

 

Ankepunktene er at leirdueammo er 7er hagl, disse har forsvinnende lite energi på litt avstand. Eneste ammoen som ikke hadde noen hagl gjennom 300 sider telefonkatalog var leirdue, sink og saga field...

 

Kjapt sammenliknet på duehag:

Type- Haglstørrelse - Sider inn 15 hagl - Utgangshastighet m/sek

Gytorp Steelmax - 7 - 166 - 377

Nittedals sink - 5 - 197 - 460

Saga heavy - 4 - 263 - 384

Saga field - 4 - 202 - 273

Nordic T1 - 5 - 254 - 366

 

Mine testdata tilsier i det minste at lerdueammo er det dårligste man kan bruke. Til og med saga field er bedre med tanke på gjennomtrengning, og ingen som har testet den vil bruke den. Det er sikkert mye forskjell på leirdueammo og, men gytorpen har vert fin på banen der eska ble kjøpt. Hvis noen skaffer telefonkataloger i Sveio området så skal jeg gjerne ta for meg flere typer lerdueammo, t-1 og diverse dueammo folk måtte ha.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle få brukt opp denne ammoen på due jakt da holdet ofte ikke er så lange.

Due kom inn på ca 10 meter, og jeg legger inn et kjernetreff så fjæra spruter!

Døde dua? NEI....

 

Jeg har også hatt rev på 8-10 meter med Eley BB 12/76 46gr der reven spurtet av gårde med kjerne treff på stillestående rev!.

 

Sliter med og ta deg seriøs melk.

 

Jeg har selv erfart at vismut ikke er det beste, men på 10 meter og kjernetreff så er det god natt for dua uansett om det hadde vært stål eller erter du skjøt med. Så tror nok kjernetreffet ditt ikke var helt kjernenetreff . . .

 

Samme på rev. Eley BB i 12/76 på 8 -10 meter har ett ganske trangt skuddbilde skulle man tro. så viss du hadde hatt kjernetreff der så hadde det allefall vært lyset av for reven.

 

 

Selv om fjøra "spruter" Trenger det ikke være kjernetreff!.

Link to comment
Share on other sites

Skadeskytingen din skjedde antageligvis på følgende vis: fulltreff, men haglene kom knapt nok gjennom fjærdrakten. Så det blir nok fangst når du forer børsa med rett krutt og hagl...

 

Var ute en tur i dag ettermiddag, denne gangen med Saga Heavy str. 4. Elendig trekk, kun tre skudd ble avfyrt. Tilgjenjeld datt to av dem, selv om det ene skuddet definitivt ikke var en innetier... Det tredje skuddet var utvilsomt en rein bom.

 

For min egen del kommer jeg ALDRI til å bruke Eley VIP Trap Steel på duejakt igjen, og skulle jeg gå tomt for alt annet, lar jeg heller være å jakte :evil:. Ellers kommer jeg til å tenke meg om både dobbelt og trippelt før jeg putter i lerduepatroner på jakt, uansett avstand og vilt.

 

Så til noe helt annet, er kanskje ikke helt relevant, men: De to første duene ville lande, men de ombestemte seg i siste liten. Istedet fløy de bort til et tre like ved, og ble sittende for å betrakte lokkeduene. Det ble den enes siste hvilested... Uansett, de kan umulig ha sett meg, jeg satt med full kamuflasje og camonett, nede i en grøft med overhengende greiner. Er det noen som har opplevd det samme, var de skeptiske til lokkeduene mine (XXL-duer som har begynt å flasse rundt hode/nebb, men som fortsatt er noenlunde troverdige)?

Link to comment
Share on other sites

Det at det ryker fjær av dua er en forsvarsmekanisme. Skulle dua bli slått etter av rovfugl kan den slippe fjær for om mulig å blinde/forvirre rovdyr. Hørt om flares?

 

Fjær som ryker indikerer egentlig ikke annet enn at dua er redd, trenger ikke å ha noe med treff å gjøre.

 

Ellers er jeg fast i troen om dere bommer folkens, sorry.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

@ philip: Har jakta duer nå i 12år og opplever veldig ofte det du beskriver her med at duene ombestemmer seg i siste lita og slår heller inn i noen nærliggende trær. Jeg har oppgjennom hatt mange forskjellige typer lokkefugler og det har ikke med det å gjøre. Det har nok heller ikke veldig mye med din kamuflasje å gjøre, men heller med at duer er som villt mest og er skeptiske.

Dette kan du forske litt på selv om du har tid og mulighet, ved å variere hvor mange lokkefugler du bruker og hvordan du setter dem.

Noen ganger når jeg har mye "skeptiskt" adferd fra duene (de snur rett utenfor rekkevidde, overflyvere som ikke viser tegn til å gå ned, duer som slår inn i nærliggende trær osv) så legger jeg til flere lokkefugler om det er få duer i lufta. Om det er flokker med 6 eller flere duer og de ikke vil ned har jeg hatt suksess med å bruke færre lokkeduer. Dette er ikke noen fasit og ofte aviker dette en del, da kan det godt hende det har med plasseringen av lokkeduene og vindretningen å gjøre.

Bruker jeg mange lokkeduer 25+stk setter jeg dem i tre klynger, er det få lokkeduer jeg bruker setter jeg dem ofte i en U-lingnende form.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle få brukt opp denne ammoen på due jakt da holdet ofte ikke er så lange.

Due kom inn på ca 10 meter, og jeg legger inn et kjernetreff så fjæra spruter!

Døde dua? NEI....

 

Jeg har også hatt rev på 8-10 meter med Eley BB 12/76 46gr der reven spurtet av gårde med kjerne treff på stillestående rev!.

 

Sliter med og ta deg seriøs melk.

 

Jeg har selv erfart at vismut ikke er det beste, men på 10 meter og kjernetreff så er det god natt for dua uansett om det hadde vært stål eller erter du skjøt med. Så tror nok kjernetreffet ditt ikke var helt kjernenetreff . . .

 

Samme på rev. Eley BB i 12/76 på 8 -10 meter har ett ganske trangt skuddbilde skulle man tro. så viss du hadde hatt kjernetreff der så hadde det allefall vært lyset av for reven.

 

 

Selv om fjøra "spruter" Trenger det ikke være kjernetreff!.

 

Jeg har skutt med #1 i 12/70 36gr på stillestående rev på tre meters hold, med full trangboring. Krabaten løp 300meter inn i skogen med hull i bringa før den ble liggende. Har også hatt rev som ble truffet lavt med rifle, som løp 200 meter med innmaten hengende, før svineriet viklet seg rundt bena på reven og den snubla og ble liggende. Så har ikke noe problem med å tro hva melk har opplevd. Ikke vær så rask med å avfeie alt som høres snålt ut som tull og tøys.

 

Dessuten tolker jeg det dithen at melk snakker om eley trap når han snakker om due som ikke vil dævve

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Hvor tett setter du lokkefuglene? Jeg har variert mellom 0,5 og 3 m mellom hver fugl i samme flokk (for å få det til å se realistisk ut, med duene pekende i alle mulige retninger).

 

Det at det ryker fjær av dua er en forsvarsmekanisme. Skulle dua bli slått etter av rovfugl kan den slippe fjær for om mulig å blinde/forvirre rovdyr. Hørt om flares?

 

Fjær som ryker indikerer egentlig ikke annet enn at dua er redd, trenger ikke å ha noe med treff å gjøre.

 

Er dette noe som er bevist? Er jo veldig interessant, spesielt dersom "fjærslippet" er viljestyrt/instinktivt, og ikke har noe med skade å gjøre. Ellers har jeg ikke hørt om flares.

Link to comment
Share on other sites

The following features are characteristic for the pigeon: small head, rather short beak, short neck, very muscular breast, and dark and wide tail. A specific form of its defence against attackers (predators) is to drop some part of its feathers, they fall off very easily and the result of predators attack is its beak full of pigeons feathers

 

Ett hagl som sneier eller kanskje bare suser forbi nærme nok..... "Fulltreffer på 10 meter, røyk med fjær og dua flyr fortsatt???"

 

Dere bommer. "Fulltreffere" sender dua i bakken på de fleste fornuftige hold med relativ slapp ammo.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...