Jump to content

kombi kontra drilling


Desert-Beagle

Recommended Posts

Det samme spørsmålet satt jeg med til 3 uker siden.. Par viktige ting og tenke på..

 

1: Når det ene hagleskuddet ikke er nok og dyret starter og flykte er det ikke lett og sette rifle skudd i ett fluktdyr.. Alle som har vært borti skadeskyting vet hvor lite morsomt det er.

 

2: Dette er en investering i ei børse antageligvis skal ha i veldig lang tid fremover kanskje din jakt karriere ut.. Velg drilling først som sist..

 

3: Har du penga til en, dame som sier ok, hadde jeg ikke lurt..

 

4: Drilling faller ikke mye i pris om du en dag angrer.. Bare kjøp riktig kaliber og ett ok merke. Er ikke som bil! hehe

 

Ps: Jeg får min Drilling på Mandag og angrer ikke ett sekund hittill på valget, bare tenk hvor mange timer på skogen du har og er det ikke verdt og ha utstyret på topp?

Link to comment
Share on other sites

heisan i tråden det linkes til stilte jeg det samme spørsmålet , jeg valgte og oppgradere kombien med en kvalitets kikkert og har ikke angret på det.

 

Men hadde jeg hatt råd til en ny god drilling m kikkert i fra øverste hylle ville jeg ikke tvilt og gått for det beste .

Link to comment
Share on other sites

Nei, en rifle vil nok være bedre.

Men fordelen av å ha to våpen i ett er stor :mrgreen:

 

Etter å ha klatret rundt på jakt etter gaupe med to børser på ryggen så var det liksom ikke så gøy å drasse på ekstra kilo våpen.

Behovet for en kombinertløsning viser seg når man stadig har irritert seg grønn over tiuren som letter bare meteren foran støveltuppene på elgdrevet.

 

Presisjonsmessig klager jeg ikke, når jeg treffer innertier fra benk med åpne sikter så er rifleløpet godt nok, spredning er bare brukerfeil. 8)

Hadde jeg giddet å sette på noe større enn 1-4x24 så hadde vel skytingen blitt enda bedre på lange hold, men med en lillebror av Hubbleteleskopet på toppen forsvinner liksom det hendige preget på drillingen.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner. Men tilbake til et av hovedspørsmålene: Hvis en ser bort fra det ekstra hagleløpet, er kvaliteten/egnethet for å skyte best mulig forskjellig fra kombi til drilling? Er rifleløpets egenspredning/påvrikning av varme, og samskyting bedre på drilling en kombi?

Det blir jo alltid et kompromiss. Stanse rådyret på 100 meter vil jeg klart foretrekke rifle, men så er det jo dette at det kan komme jumpende på 15 meter også.

Link to comment
Share on other sites

jeg har hatt både kombi og drilling. kombi var helt greit det, men alt til sitt bruk. drilling var noe jeg så frem til å ta i bruk, men de ble ikke som forventet, jeg er rifleskytter og tenkte dette skulle bli bra med mulighet for å jakte fugl og. men jeg ble rett og slett ikke komfortabel med å ha bare ett rifleløp, så solgte den igjen. dersom jeg føler jeg kan ta meg råd til det blir det nok drilling igjen, men da av den dyre typen med to rifleløp og ett hagle...

 

så jeg vil si at drilling er fint om du er hagleskytter og vil ha mulighet for et rifleskudd og....

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder "klatring" (att 2 og 3 skudd stiger) er mitt intrykk att dette skjer i mindre grad med drilling en med kombi, da løpspakka er mye stivere og det er mindre avstand mellom rifleløp og senter haglepipe på drillingen.

Hadde kombi før som jeg var godt fornøyd med, men det er kjekt med det ekstra hagleløpet er kjekt å ha.

For meg er eiergleden mye større med drilling. Samt at vektfoskjellen er minimal (ivertfall når en tenker eldre eller håndlagde drillinger, min gamle Sauer & Sohn veier vel 3,1 kg).

Presisjonen på førsteskuddet er på høyde med allt annet (3 piper blir som en meget tung pipe).

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en Husqarna (Zolli) 300 drilling i 12 og 7x57R, med den så "klatret" skuddene ca 10cm fra første skudd.

Fikk forklart av en børsemaker at det var helt normalt med loddede piper, da det tynne rifleløpet utvidet seg av varmen og hagleløpene som var kalde holt igjen og da ville løpet bøye seg litt opp.

Kombien som jeg hadde BRNO ZH i 12 og 7x57R, med rifleløpet øverst skulle det virke motsatt på,men i mindre grad.

Med den så kunne jeg skyte 15 skudd i en serie og alle skuddene holt seg innenfor 10cm på 100m.

Begge børsene hadde forøvrig god samskyting. Jeg testet kombien på ca 70m og den satte ei riflekule og en Brenneke slug inenfor 10cm.

Drillingen vart prøvd på ca 60m og med den så satte jeg ei riflekule og to Brenneke innenfor 15cm.

Prøvde dette da jeg hadde tilbud om å bli med en kamerat til Tyskland på villsvinjakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at drillinger er rimeligere i Sverige enn her hjemme, og at det er en god del flere til salgs. Mener å ha lest at prisene har falt spesielt på drillinger med finkalibret rifleløp, etter at villsvinjakt ble polpulært.

 

Har selv kjøpt flere våpen i Sverige og spart mye på det. Så et tips kan være å følge med på Blocket.se

 

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=dr ... &l=0&md=th" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Angående klatrende treffpunkt...

Det er et fenomen jeg bare har hørt om, men ikke opplevd selv i sjenerende grad.

Min Suhl drilling i 12/70-8x57IRS har vist seg å kunne klatre opp til en høy 9 eller i ekstreme tilfeller 8 ved varmskyting.

Men på normale 3 skudds serier er det sjelden den klatrer mer enn noen få centimeter.

Dette husker jeg Svein Solli også bemerket en gang, og hans teori var at fenomenet ikke var så utbredt med grovere kaliber.

 

Likevel snodig da det ikke er så stor forskjell på 7 og 8 mm. løp...

Link to comment
Share on other sites

Ja der var det mye snadder. Har du peiling på hvordan en går fram om en vil kjøpe våpen i Sverige?

 

Det er litt ekstra arbeid men ikke noe hokus pokus. Jeg har lest grundige "oppskrifter" i andre kammeret-tråder men her er hvordan jeg har gått fram:

 

1-Hvis selgeren er en svensk privatperson har jeg vært nøye med å forklare prosessen trinn for trinn; at den er ukomplisert men tar litt tid. Naturlig nok kan kjøper være litt skeptisk til "internasjonal våpenhandel", og redd for at salget kan skjære seg underveis. Jeg pleier heller ikke å prute så veldig mye - det er en fordel om selger har en positiv innstilling.

 

2-Etter at avtalen er inngått søker du om våpentillatelse på vanlig måte, og påfører at du også ønsker importtillatelse.

 

3-Selger søker om svensk eksporttillatelse hos sitt lokale politikammer. Din våpentillatelse vedlegges. Du bør tilby deg å betale avgiften, som er på SEK 6-700 hvis jeg husker rett.

 

4-Betaling gjøres enklest direkte til selgers bankkonto.

 

5-Du må selv frakte våpenet over grensen. Hvis selger ikke bor innen bilhente-avstand undersøker du hvor det nærmeste svenske postkontoret ligger og ber selger sende våpenet dit, til deg "Poste restante". Når det ankommer postkontoret har du 14 dager på å hente det.

 

6-Når du henter våpenet stopper du i tollen. Ta med våpen/importillatelse, eksporttillatelse og kjøpskontrakt. Tollen sender da bekreftelse på utførsel/innførsel og nødvendige dokumenter til svensk og norsk politi.

 

7-Husk at du slipper mva hvis kjøpesummen er under NOK 6 000 og du har vært ute av Norge i 24 timer...

 

I fjor og i år har jeg kjøpt tre våpen i Sverige, uten noen problemer. Den siste, en Sako 6,5x55 DeLuxe i nesten ny-tilstand kom til slutt på NOK 7 900.

Link to comment
Share on other sites

Virkelig mye snæcks. Men hvordan er det med stålhagl i disse drillingene...?

Husk at stålhaglpatroner klassifiseres på to nivåer. Den mildeste klassen kan brukes i alle våpen godkjent for røyksvakt krutt og med 1/2 choke eller åpnere.

 

Lerduepatroner med 24 gram stålhagl er i denne klassen, og kan derfor benyttes i bortimot alle alle hagler og kombinertvåpen som er produsert de siste 100 årene. En begrensning kan være kammerlengden, som må være 70mm i kaliber 12.

 

Jeg ville derfor trent med stålpatroner på lerduebanen og bruk vismutpatroner på jakt. Darne-hagla mi fra 1937 er nå hos børsemaker for å brotsje opp kamrene fra 12-65 til 12-70...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde først kombi og byttet deretter til drilling. Fordelen med kombi er at den er både lettere og billigerer, ikke minst billigere å montere kikkert på, men drilling gir nå en helt annen eierglede om en skal se det sånn. En drilling med stokk som passer fungerer også godt som dobbeløpet hagle selv om den gjerne blir litt i den tyngre enden av skalaen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange fine innlegg. Har egentlig mest lyst på en god gammel suhl. Samtidig har jeg lyst til å skyte bra. Jeg skyter ikke bra med Suhl-hagler pga altfor lav kolbekam på alle jeg har tatt i. Regner med det er på samme vis med drilling av samme opphav. Derfor bryr jeg meg ikke om "finhet" og vurderer noe så "nymotens" som Antonio Zoli MG92 med justerbar kolbekam. Ser det er en på finn.no nå, men vil helst ikke ha 222 som den har. Vil helst ha 6,5 fordi jeg har det i to andre børser og kjenner kaliberet godt. Det er jo ikke enn r-patron, men det får så være. Får begynne å spare

Link to comment
Share on other sites

Mange nevner at drilling er så tunge. De fleste veier mellom 3,2-3,4kg og det synes ikke jeg se så tungt. Mange kombier veier ca det samme.
Dessverre er det ofte slik. Billige italienske kombier er ofte tunge. Jeg hadde en Diamond kombi før, den var tung. Nå har jeg en lett tysk kombi som veier 2,8kg, uten sikte. Jeg har også en drilling, men tar oftest med kombien på rådyrjakt.
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Sauer 32S'en Trappermann solgte i sommer. En tur på leirduebanen med den med 21 som reultat på første(og siste) serie.

Aldri vært tilhenger av S&S hagler men denne passet meg godt, noe jeg syns er svært viktig!

20/76-6,5x55 gir en vekt på denne på 2,9 kg som jeg mener er langt innenfor det aktseptable on en ikke skal jakte fjellrype..

6,5x55 kaliberet åpner for mye fabrikkladet ammo selv om valget nok lander på Jaktmatch/Oryx til hhv. fugl og rådyr eventuelt

hjort eller en elg igjen på kvoten:-)

Sammen med hakemontert Zeiss 1,5-6x42 tror jeg dette er ett optimalt våpen til mitt bruk.

Kombi har aldri blitt vurdert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange fine innlegg. Har egentlig mest lyst på en god gammel suhl. Samtidig har jeg lyst til å skyte bra. Jeg skyter ikke bra med Suhl-hagler pga altfor lav kolbekam på alle jeg har tatt i. Regner med det er på samme vis med drilling av samme opphav. Derfor bryr jeg meg ikke om "finhet" og vurderer noe så "nymotens" som Antonio Zoli MG92 med justerbar kolbekam. Ser det er en på finn.no nå, men vil helst ikke ha 222 som den har. Vil helst ha 6,5 fordi jeg har det i to andre børser og kjenner kaliberet godt. Det er jo ikke enn r-patron, men det får så være. Får begynne å spare

 

Uh-oh... :?

 

Hvis du skal samle deg erfaringer med 6,5x55 i kombinertvåpen, eller noen annen patron uten krave for den saks skyld, så kan du spare mye penger på å kjøpe en brukt kombi fra en som allerede har gjort seg noen erfaringer på akkurat DET området.

Jeg har skrevet mye om ulempene med et sånt valg, og selv om de mest ihuga entusiastene har svart etter beste evne så har ikke fordelene klart å oppveie ulempene.

 

Hvis du lader selv skal du ikke under noen omstendigheter kjøpe drilling i samme kaliber som du har i andre rifler :!:

 

Sist helg på skytebanen fikk dama også en sånn Aha-opplevelse.

Hun skjøt opp til storviltprøven med en innlånt Sako kombi i 12/76 og .308 og skytingen gikk greit.

Litt mindre greit å få ut tomhylsene (fabrikkammunisjon) så hun ga klar beskjed om at hun dro ikke på jakt uten Leatherman.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...