Jump to content

Feil på våpenkort


Ørret

Recommended Posts

I mai kjøpte jeg en hagle på xxl. I juni kjøpte jeg en rifle på intersport. I går fikk jeg våpenkortet på rifla. Hadde forventet å få haglekortet først. Men på kortet stod det winchester w70 composite, men jeg har kjøpt en win m70 med plaststokk. Er det et problem at det står en bokstav feil? Bør jeg kontakte kammeret å få dette rettet?

Link to comment
Share on other sites

Går sikkert fint å ringe dem og be dem rette feilen. Jeg har gjort det flere ganger med våpenkontoret i Oslo. De sender da et nytt i posten og du kan klippe opp det med feil på.

 

Da jeg ringte akser og bærum for noen år siden pga en feilnummerering (et 2-tall var blitt til et 3-tall om jeg husker riktig) fikk jeg beskjed om å møte opp så de kunne se det.

Link to comment
Share on other sites

På nr.1 våpenkort ble 308 Win til 243 Win, levert inn for 2 mndr siden ikke kommet i retur. :D

 

I går fikk jeg våpenkort 2 (på nytt våpen) tilsendt der var 6.5x55 blitt til 6.5. Kal jeg ta meg bryet med å få fikset dette? 6.5 er i allefall rett kulestørrelse? :mrgreen:

 

Mvh Jan

Link to comment
Share on other sites

Kan det slå tilbake på meg hvis jeg ikkje får feilen rettet? Hva vil skje i en evt kontroll?

 

Trur ikke det er så farlig ved en eventuell kontroll her i Norge, så sant feilen ikke er veldig stor. Skal du derimot på jakt i utlandet vil det kanskje oppstå problemer ved tollkontroller. En kompis sleit med dette da han var over til England en tur. Husker ikke hele historien, men der blei det iallefall problemer på vei hjem igjen. Han sto et par timer med toll og politi for å prøve å forklare seg og at alt var en skrivefeil. De blei enige til slutt, men det var bare så vidt han rakk flyet hjem igjen. Så jeg ville nok fått det retta opp ved eventuelle utenlands besøk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Reiste ned på kammeret og forklarte feilen. Dama på våpenkontoret ba meg vente 5min og gikk opp. Plutselig kom ho ned med nytt kort. Snakk om "service"!

I 99,9% av alle tilfeller jeg har hørt om er jo politi og forvaltning mer interesseret i å hjelpe, få ting på stell og ordne en å "ta" folk.

Det er litt trist at den holdningen om at politiet/myndighetene er en slags "fiende" for legale våpeneiere. De er vel faktisak de nærmeste samarbeidspartnere vi har.

Link to comment
Share on other sites

[...] "revolver enkeltskudds"[...]

En sånn har jeg sett en gang. En ganske almindelig sak av ukjent merke i cal .32, eneste ualmindelige var at det bare var ett (-1-) kammer i tønna, de andre var sveiset/loddet/plugget igjen. Vistnok en tilpassning til lokalt regelverk som tillot "enkeltskudds pistol" til avlivning/slaking av husdyr i ett eller annet land.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...

God dag godtfolk.

Skal til og handle en Marlin 1895GS i 45-70. (privat)

Men nå når jeg skal fylle ut det siste på søknaden og sende den inn igjen, så oppdaget jeg at dem har prestert og skrive 1894SS i våpenkortet. Skivebom, kan man jo si.

 

Trur dere det blir noe problem og late som ikkeno, også heller rette feilen, etter at den har kommet over på meg?

Link to comment
Share on other sites

Hatt flere kort, med morsom tekst. På det mest minneverdige sto det FN G1 Helaut :D

Og en CZ75 i 308. Har også vært en del surr med serienr på enkelte våpen.

 

Tastefeil er fort gjort, det er også grunnen til at et våpenregister som sådan ikke er verdt en dritt.

Link to comment
Share on other sites

Har sett mange rare kort. Og flere får jeg sikkert se.

Ringer ofte til våpenkontoret og ber de rette opp feil. Og de er altid hyggelie, og takker for hendvendelsen.

Det er ikke altid like lett å tyde de hiroglyfer.Vi presterer å sette på papiret som sendes inn.

Det rareste kortet jeg har hatt var på en rifle.

Mausercal358/12NM enkeltskuds/repeter.

Vedkommene på våpen kontoret lo godt, og lurte på hvem som signerte det kortet. Du svarte jeg .

Hun lo godt, nytt kort med rett tekst lå i posten to dager senere.

Link to comment
Share on other sites

Det heter da Chain fire, og kan ikke sammenlignes med full auto. (ooog den revelveren jeg snakker om og trettvoll trolig snakker om har gjort det også...

 

Ja, det er nok samme revolver, med messingramme... Men den har (enda) ikke utført Chain fire... i mine hender... men det er nok bare et tidsspørsmål. Jeg har derimot en kort Colt army som har gjort både det.... og en hel del andre ting.... Bla skutt hele løpet i blinken......

 

Jeg er forøvrig veldig glad i den... og den går veldig godt. :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...