Jump to content

Riper i rifle-løp etter børste...?


wabbit

Recommended Posts

Hei.

Ser etter pussing under første skyting av riflen min, at bronsebørsten etterlater stripe-merker i løpet - er det normalt?

Løpet ser ut til å være blånert inni ? Det er en Tikka T3 Lite.

 

Videre - skubber dere hele bronsebørsten igjennom munningen, eller gjør dere som jeg har fått tips om - å bare skubbe halve gjennom og så dra tilbake?

+Hvor lenge skal man la solvent ligge i løpet før man drar gjennom med børsten? 15-20 min?

Link to comment
Share on other sites

Løpet ditt er garantert ikke blånert innvendig,da ville den blåneringen forsvunnet ved første skudd.De stripene du ser innvendig er vel ikke rillene i løpet??Altså de rillene som gjør att kulen spinner rundt og blir stabil.Kobberbørsten skal ikke kunne lage riper i løpet siden kobber er mykere enn stålet i løpet ditt.

Link to comment
Share on other sites

 

Videre - skubber dere hele bronsebørsten igjennom munningen, eller gjør dere som jeg har fått tips om - å bare skubbe halve gjennom og så dra tilbake?

+Hvor lenge skal man la solvent ligge i løpet før man drar gjennom med børsten? 15-20 min?

 

Jeg pusser kun fra kammeret og ut munningen, ikke tilbake og aldri fra munningen.

Hvilken solvent? Jeg bruker Forrest Bore Foam og lar det virke en halvtime i to omganger.

Link to comment
Share on other sites

Løpet ditt er garantert ikke blånert innvendig,da ville den blåneringen forsvunnet ved første skudd.De stripene du ser innvendig er vel ikke rillene i løpet??Altså de rillene som gjør att kulen spinner rundt og blir stabil.Kobberbørsten skal ikke kunne lage riper i løpet siden kobber er mykere enn stålet i løpet ditt.

 

Ikke for og pirke SuperHansen, men er ikke de børstene i Bronsje ellers ville de ikke tålt avmantlingen så godt?? :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke drar kobber/bronsje/messing-børsten hele veien vil busta knekke når du snur retning. Jeg drar gjennom pusselapper kun fra kammeret og aldri tilbake. Børste bruker jeg kun til storrengjøring og den drar jeg begge veier etter at løpet er så rent det blir med lapper.

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for alle svar! :overrasket:

Stripene er der fortsatt, selv etter at jeg har smurt løpet med kraftig solvent (Tetra Gun) og latt den stå i 20 min for så å pusse ut.

Jeg fortsatte med noen propper med solvent på etter dette også, og ser at proppene fortsatt kommer ut god og dritten, så det kan hende dere har rett

i at dette er kobber. Proppene ser dog ut for meg til å være sorte/brunaktige. Jeg orket ikke holde på helt til de var hvite, for madammen skulle på jobb,

men jeg får se hvordan det ser ut når jeg har gjort stor-rengjøring. Virker rart at den er blitt SÅ dritten, da riflen bare har fått 25 skudd gjennom løpet.

Det hjalp i hvert fall litt med solventen tror jeg.

 

Jeg bruker en bore-guide, men får likevel solvent i kammeret? Noen tips her? Så det var fullt i oransje-aktig gugge helt i enden av kammeret...

Kanskje bore-guide har vært grei, men kanskje det var fordi våpenet lå helt flatt på bordet under pussen? Bør løpet peke litt nedover? :oops:

 

-J.

Link to comment
Share on other sites

viewtopic.php?f=14&t=57457&start=40

 

Se det du har skrevet i tråden linket til ovenfor;

 

Du skriver der at du drar bronsebørsten 1 x gjennom løpet etter hvert skudd, tørker gjennom 1 x med "solven" (trolig bare noe vanlig olje som følger pussesettet ditt?), og drar en gang gjennom med en tørr (propp/ fille) for å tørrpusse.

 

Spørsmål 1: Tror du dette gjør at løpet ditt blir rent?

Spørsmål 2: Hvilken filosofi ligger der bak en slik form for pussing av løp?

Spørsmål 3: Tror du kanskje det hadde vært like greit dersom du kun pusset med bronsebørste, påmontert pussepropp dynket i olje, pusset fra kammer og ut løp, skru av børsten, repeter, til det tilsynelatende kom ut "rene" pussepropper kun innsatt med olje?

 

Bra du vil ta best mulig vare på våpenet ditt, men er ikke så sikker på at det er nettopp dette du oppnår.

 

 

Husk at dersom du rengjør lakken på bilen din med lakkrens, må du også huske å bone opp lakken igjen etc., slik at den ikke er ubeskyttet. Det samme gjelder sersom du bruker sterke kjemikalier ifm. våpenpuss. Du bør vite litt hva du driver med.

 

Samtidig som gjentagende bruk av halvskitten svamp ved vasking av bilen vil kunne gi slitasje i lakken, vil feil bruk av slitt/ dårlig pusseutstyr kunne gi skade på våpenet/ pipa. Et ferdigjøpt pussesett er stort sett ikke brukende.

 

Vanlig "vaskemiddel" for våpen (god våpenolje) kan sammenlignes med bilvaskeshampo m/ voks. Fjerner noe dritt, men tar ikke det mest gjenstridige. Likevel vil dette (for mange) være en bedre løsning enn til stadighet å "herpe" våpenstålet med diverse sterke løsninger som både fjerner mantel og andre "ting" på våpenet.

 

Husker en kar som syntes det var så genialt å bruke saltsyre for å "rense" båtmotoren hvert år. Ble jo så rent kjølvannsystem må vite.....

 

 

#####

 

Noen tips:

 

1. Etter bruk av solvent: "Vask godt ut av pipa med rødsprit. Tørk godt. Sett inn med olje, og tørrpuss før skyting.

2.Skaff deg en skikkelig (hel) pussestang som ikke er av materiale/ belegg som skader pipa/ våpenet.

3. Bruk pussestokkinnfører.

4. Våpenet må være stabilt ved pussing. En eller annen form for pussebenk anbefales.

5. Puss fra kammer og UT løp, skru av det du har på enden av pussestokk, og trekk forsiktig tilbake.

6. Bruk plasthansker (og event gassmaske som tar organiske/ uorganiske gasser/ damp)

7. Kruttrester o.l. fjernes med bronsebørste + pussepripp/ fille satt inn med (krutt) solvent

8. Mantelrester fjernes kjemisk, event, ved kjemisk vasking (eksempelvis gnikking av løpet med pusepropp(er) satt inn med mantelløser)

 

Når du skal pusse:

 

1. Monter pussepropp dynket i Solvent (kruttløser) fremme på en bronsebørste, og dra gjennom pipa. Gjenta 10- 20 x til det begynner å bli stabil lys farge på proppen (kun farge av solventen). Tørk rent med 1 stk. propp.

 

2. Nå kan du enten vaske med noen propper satt inn med rødsprit, før du tørker pipa tørr med et par propper, og setter inn med olje

 

eller (ved ekstra grundig puss/ mantel i løpet/ noen ganger i sesongen/ etter et visst antall skudd);

 

gjøre som i pkt. 2, men i stedet for olje sette inn pipa med Forest bore foam eller noe mer mantelløsende stoff. (Forest Bore Foam kan du eksempelivis la stå en halvtime før du tørker ut. Dersom mye rester av kobber (blåfarge) gjenta til ren væske kommer ut).

 

Butch Bore Shine er et annet produkt. Sistnevnte has på 1-2 pussepropper påmontert dertil holder, som "gnikkes" frem og tilbake i pipa, fra kammer til munning. Las stå noen minutter, og tørk ut med tørr propp. Gjenta til proppene kommer ut rene.

 

3. Vask med rødsprit, tørk, sett inn med olje.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Har noen spørsmål, ved slikt vedlikehold som nevnes her i tråden, snakker vi da om vanlige jaktrifler eller langholdsrifler med superduper presisjon?

Ikke noen av mine kamerater som jakter er så nøye som dette og jeg kan heller ikke huske att vi holdt på, på denne måten når jeg drev med rifleskyting for snart 20 år siden.

 

Att det kan oppstå slitasje ved mynningen på pipa ved bru av børste osvsom føres inn fremifra, er noe som "alle" sier. Finnes det virkligen noen eksempler på att det er sånn i virkligheten? Har vansklig med se att en bronsjebørster og andre bronsjeverktøy skader mynningen eller løpet.

Link to comment
Share on other sites

Har nå gjort en omgang med foreskrevet metode (takk!):

-bronsebørste med propp med solvent gjennom (ca. 20 ganger), men de kom aldri helt rene ut.

lappene var brune (tydelig der hvor bommene går) og ble lilla på tuppen og smålilla ellers. Er lilla mantel? Trodde dette skulle bli grønt?

-deretter tørre propper (2x) og 2x med rødsprit.

-tørre propper igjen

-propp med olje.

 

Løpet ser _noe_ bedre ut, men stripene er likevel veldig synlige. Har ikke skikkelig kamera for å få tatt bilde av dette, men

kanskje jeg får tatt et skikkelig litt senere i dag.

 

Kanskje jeg bare skulle fortsatt med foreskrevet metode inntil lappene var helt rene som du skrev? Følte jeg overdrev når jeg nærmet meg 20 propper.

 

Igjen - takk for alle svar. 8)

Link to comment
Share on other sites

Et råd :mrgreen:

 

Kjøp JB pasta og VGF pussepropper (litt større enn kaliberet, f.eks 7mm til 6,5).

Røsk :mrgreen: en propp med JB past frem og tilbake igjennom pipa til du blir passe svett :lol: .

Trykk gjennom et par rene propper, og vips så er pipa blank og fin :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det kan like gjerne skyldes at du driver å bruker bronsebørsten sammen med kobberfjærner. Bronse består i all hovedsak av, .........tataaa... kobber.

 

Det er jo fullt mulig, men i så tilfelle burde flere ha liknende riper/langsgående merker som meg, og det er ikke akkurat flust av tilbakemeldinger på: "det der er helt normalt"... Kan jo selvfølgelig hende disse forsvinner etter hvert, og at det har vært noe mindre bestandig lag helt ytterst inni løpet?

Så lenge presisjonen forblir som den var på forrige skyting, så er jeg fornøyd.

 

Fikk for øvrig helt rene lapper ut til slutt (tror jeg drog igjennom 50-60 ganger :shock: før det ikke var mer farge på dem. Avsluttet med rødsprit, tørr lapp, og olje.

Mer pusser jeg ikke i kveld!!

Link to comment
Share on other sites

Bronsebørsten legger igjen litt "dritt" som viser seg som en eller annen konsistent farge på pusseproppen. Det som løser mantel løser også ofte opp noe av bronsebørsten... Derfor helt normalt at det blir en eller annen gråaktig eller annen lysere farge samme søren hvor mange propper du sender gjennom sammen med (montert frempå bronsebørsten) eller etter bruk av bronsebørsten. Flere av "kruttløserne" løser også noe mantel.

 

 

 

 

Bronsebørsten drar du gjennom 10, 15, 20 anger med en solvent som i HOVEDSAK løser kruttrester (ikke eventuell mantel). Du vasker så på tidligere nevnte måte med rødsprit. (Pleier fukte et par propper skikkelig å dra gjennom + en lapp. Lar vente noen minutter, og tørker gjennom med et par propper + event en pusselapp slik at det blir rent).

 

Du har nå trolig et relativt reint rifleløp (reinere enn de fleste andre).****** Sett inn med et lag olje, som tørrpusses før neste bruk.

 

 

****** Dersom du skal ta "julerengjøringa" (etter x antall skudd/ 1-2 ganger i året/ avhengig av antall skudd osv., EVENTUELT SE OM DER ER MANTEL I LØPET, kan du fylle løpet med et stoff på sprayboks som heter Forest Bore Foam. Dette srayer du inn i løpet fra kammersiden, til det blåser skum ut løpet. Deretter lar du rifla stå med stoffet i til du har stekt en pizza og sett en halvdårlig serie på TV. Du tar nå og pusser en propp eller to (uten bronsebørste) gjennom pipa. Er væska som kommer ut farget (blå, grønnblå, turkis eller lignende, er det mantel i løpet som nå i stor grad er løst opp. Hvis misfarging, fyll mer skum i pipa, og la stå en ny 1/2 time. .....osv. Når proppene kommer ut kun fuktige (uten farge, bare våte) er der ikke mer kobber i løpet. Vask nå løpet med rødsprit, og sett inn med olje.

 

 

RIPER: Sikker på at det ikke bare er bommene du ser? Hadde uansett ikke brydd meg. Sikkert helt normalt. Hvordan forventer du at et rifleløp skal se ut inni da? Blankpolert slik at du kan speile deg i metallet mellom bommene???? :?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg lurte på om du har skutt noen skudd med børsa, eller bare pussa? Ser ikke bort fra at de merkene forsvinner om du sender ut noen skudd.

 

Jer drar alltid lapper og børster fram å tilbeke, børstene sender jeg helt ut før jeg trekker dem tilbake. Min filosofi er at jeg kan ikke fatte at et rør som tåler trøkket fra ei kule i 800 m/s ikke skal tåle en pusselapp fram å tilbake. Men det er jo min tanke.

Link to comment
Share on other sites

er jo enig i at løpet skal tåle dette. jeg ser det an etter hvert, hvem vet, kanskje de forsvinner etter mer skyting. Løpet har hittil fått 25 kuler gjennom,

og ripene/merkene (langs løpet) ble oppdaget etter pussen etter første skytebanebesøket. Antar at dette er reklamasjonsgrunn dersom dette viser seg å ha noe å si på presisjon eller vedvarer. For hva jeg vet så forsvinner de når neste kule går ned løpet? :?:

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg bare hatt skikkelig kamera. Det er ingen blitz på mobilen, så det er dødfødt.

Tar en tur innom XXL senere i dag og hører hva de mener om saken.

Siden dette høres ukjent ut for dere, og ettersom jeg har pusset ut alt av mantel, så får de et besøk.

Dersom de ikke kan svare på hva/hvorfor - så ber jeg dem sende våpenet til børsemakeren sin for avklaring...

 

 

-W.

Link to comment
Share on other sites

Belegget inni løpet, av mantel, kruttrester og karbon/grafitt har nesten alltid striper, riflingen ER striper, og selv etter grundig puss ligger striper av uhumskheter igjen, og er løpet nytt og ubrukt, så har det pinadø striper - da etter verktøyet laget det, riflet det, polerte det, wtf.. Mange løp har tilogmed striper på tvers (oppå bommene) etter boret som boret hølet idet.

Hvagjelder mantelfjernere så nytter det ikke med mange propper - 20 er vel ikke urimelig, men, poenget er ikke antallet. Stoffet må ha tid til å virke.

 

Få ut mye av det svarte med olje og noen få propper, dra gjerne igjennom på banen med rikelig olje og gnukk til propper/lapper bare er grå. Inn med rikelig mantelfjerner og la stå. Ammoniakkfrie midler gjerne timesvis eller over natta - nå du drar igjennom da er alt køl blått med svart, og 2-3 propper så blir de kun grå - saus inn og la stå... til slutt tørrpusser man, og setter innmed olje.

Sekvensen mantelfjerner - vent - puss gjentar man sålenge man gidder. Rustfrie løp kan bli helt blanke inni etter 5-6-7 repetisjoner... Det er når en propp kommer hvit ut etter at løpet har stått med mantel-karbonfjerner en god stund, og ikke noe en ser ofte. Men det går an. Selv tar jeg denne runden 1-3ggr etter hver skyteøkt, alt etter antall skudd og hva jeg gidder. Av og til, når jeg kjeder meg voldsomt kjører jeg til det er helt rent.

 

Børste brukes best med olje, og for å få ut karbon. Mantelavsetninger løses så lett i mantelfjerner at jeg ikke ser grunnen til å plage meg selv med en børste. Selv bruker jeg plastbørster som jeg kjører både fram og tilbake og helt igjennom, etter dagsform.. for å få løp skinnende rene er det propper og JB pasta som gjelder - det er eneste måten å holdekammerenden fri for karbonavsetninger etter moin erfaring. Skure med JB hvert 2-600 skudd, etter kaliber,ladning, behov, månefase..

 

 

Ikke for og pirke SuperHansen, men er ikke de børstene i Bronsje ellers ville de ikke tålt avmantlingen så godt??

"bronsje" meg her og "bronsje" meg der - det heter bronse(! for faen..) Både bronse, og kobberbørster er løselige i mantelfjerner (avmantling?).

De blir ødelagte, og de legger igjen blått/grønt på lapper og propper. De fleste "jags", propp og lapp-holdere er også løselige. Det fins noen på markedet både i aluminium og i Monel, som tåler ammoniakk, aminer og hva de nå bruker for å løse mantel. Disse er hvite/blanke uten rødskjær.

 

Vil en bevare børsten drar en igjennom tørt og oljer litt før en skrubber med børsten. Fra kammer til munning selvsagt. Snu kobberbørsten i løpet ødelegger børsten fort, og er den trang nok klarer du heller ikke snu den - når du greier det er den slutt, ny børste..

Plastbørster kurerer begge "problemer", kan snus om en så vil, og berøres ikke av vanlige kjemikalier, de er dog ikke like effektive.

 

At børsten skal ripe løpet er uansett ikke noe tema, da den er MYE mykere enn stålet. Munningen er et annet tema for der kan den vike kroninga om denne er skarp.

 

At det skal være så forbanna kritisk for folk flest tviler jeg på, da jeg har et .308 løp som går bedre enn de fleste jaktrifler. Dette løpet er gjenget av en som har en merkelig sans for kroning (jeg vil ha skarp matchkroning) så den er nærmest kon fremst, den mantler i tillegg nokså heftig da da den antakelig har lett gravrust - jeg saget av 10-15cm som hadde kraftig gravrust...

Uansett, denne pusser jeg med å dra hva jeg nå pusser med fram og tilbake, ut ihver ende og inn igjen - da den er tung å pusse ren. Etter ørten 1000 skudd før meg og ca 1000 hos meg, skyter den nesten på en klistrelapp @100m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Belegget inni løpet, av mantel, kruttrester og karbon/grafitt har nesten alltid striper, riflingen ER striper, og selv etter grundig puss ligger striper av uhumskheter igjen, og er løpet nytt og ubrukt, så har det pinadø striper - da etter verktøyet laget det, riflet det, polerte det, wtf.. Mange løp har tilogmed striper på tvers (oppå bommene) etter boret som boret hølet idet.

Hvagjelder mantelfjernere så nytter det ikke med mange propper - 20 er vel ikke urimelig, men, poenget er ikke antallet. Stoffet må ha tid til å virke.

 

Satte inn løpet med denne: http://www.xxl.no/jakt-vaapen/lade-puss ... ml-1051040

Tetra Gun Copper solvent.

 

Ventet i 20 minutter. Tørket løpet med propper. Rødsprit. Tørk. Våpenolje. -> stripene er der fortsatt.

 

-J.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket du løpet før du begynte å bruke riflen? Jeg har opplevd at noen rifler jeg har kjøpt har hatt svært rufsete og dårlig maskinerte løp. I en Remington jeg hadde var det tydelige merker innvendig som jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde forårsaket. Om dette er et resultat av slitte maskindeler når løpet blir tilvirket vites ikke, men det er vel uansett grunn til å tro at når det masseproduseres løp og rifler, så må man bytte brotsjer og annet som slites etterhvert som det brukes.

 

Kan du kjenne forskjell i motstand når du fører en fille eller propp gjennom løpet? Eller er trykket du må bruke på pussestangen konstant?

Link to comment
Share on other sites

LOL! Nei, hvis det er bommene du tenker på, så vet jeg forskjell på bommene og striper i løpet. 8)

Nei, det er ikke slike. Det er grålige striper langs løpet (klarer bare å se dem i munningsenden, men antar resten av løpet ser likt ut).

For hva jeg vet må jeg pusse enda mer, eller kanskje de ikke går bort uansett hva jeg gjør, men får nok en avklaring på hva dette

er for noe senere i dag.

Link to comment
Share on other sites

Sjekket du løpet før du begynte å bruke riflen? Jeg har opplevd at noen rifler jeg har kjøpt har hatt svært rufsete og dårlig maskinerte løp. I en Remington jeg hadde var det tydelige merker innvendig som jeg er helt sikker på at jeg ikke hadde forårsaket. Om dette er et resultat av slitte maskindeler når løpet blir tilvirket vites ikke, men det er vel uansett grunn til å tro at når det masseproduseres løp og rifler, så må man bytte brotsjer og annet som slites etterhvert som det brukes.

 

Kan du kjenne forskjell i motstand når du fører en fille eller propp gjennom løpet? Eller er trykket du må bruke på pussestangen konstant?

 

Virker som om det må mer kraft til når jeg er omtrent halvveis gjennom løpet... der stopper børsten/lappene litt opp og så må jeg presse enda hardere for å få dem gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Er presisjonen bra i rifla de egentlig??

 

For meg, uten rifle-erfaring over hodet utenom utedagen på jegerprøven, så virker den veldig bra. Det dårligste jeg klarte var 7'er.

Alle andre skudd satt mellom 10'ern og 8'ern. Det er vel greit for en u-øvet skytter? Ble skutt fra benk. Avstand: 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er det greit. Da trenger du ikke å tenke på disse stripene i løpet ditt. Er nok mantelavleiringer etter kula du ser, å det kommer frem med engang etter noen skudd uansett hvor mye du pusser å gnikker.

 

Etter jeg er på banen, så pusser jeg med bronsebørste og litt super 1 olje på, drar gjennom en 10-15 ganger å så pusser jeg med propper til løpet blir reint. Å tilslutt drar jeg gjennom 1 gang med bittelitt olje på proppen slik at du legger igjen et fint tynt lag med olje i løpet.

 

Først etter en 3 - 400 skudd, så blir det mere omfattende pussing.

 

Norma har en vedlikeholdsbeskrivelse på Sauer. Denne kan du også følge med ditt jaktvåpen.

 

http://www.norma-skytterlag.net/index.p ... /index.htm" target="_blank

 

Lykke til.:)

Link to comment
Share on other sites

Ok, da er det greit. Da trenger du ikke å tenke på disse stripene i løpet ditt. Er nok mantelavleiringer etter kula du ser, å det kommer frem med engang etter noen skudd uansett hvor mye du pusser å gnikker.

 

Tolker deg dit-hen at du selv også har slike striper i løpet ditt, da? Kommer uansett til å sjekke dette med XXL, da det tilsynelatende ikke er andre her inne som kjenner til dette. Spørsmålene til XXL blir: Hva er dette? Og går det an å pusse bort? Bør jeg bruke tid på dette eller bare ikke bry meg?

 

Skal poste hva jeg får som svar på dette, rett og slett fordi dere er så mange som har vært tjommi og villet hjelpe/veilede :mrgreen:

Kammeret er godt å ha av og til...

Link to comment
Share on other sites

Svaret fra XXL er nok ingen fasit, men de kan i hvert fall fysisk ta på og se på løpet og gjøre seg opp en mening om saken på det grunnlag.

Vet at en del svar fra XXL-våpen-ansatte er "bob-bob"...

 

er det ikke en børsemaker i nærheten du kan ta med den darlingen til?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge XXL er dette normalt. Det var visst et slags belegg som slites av. Ekspeditør har selv samme våpen og har akkurat likt løp ("riper").

Ikke noe å bry seg med, og ikke mulig å pusse bort, eller som han sa: "DA skal du få pusse mye".

 

-W.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...