Jump to content

Aktiviteteskrav for pistolskyttere.


Ole Brum

Recommended Posts

De fleste som deltar i denne dabatten er aktive pistolskyttere. Og som nordmenn flest så driter de i om regler skaper problemer for andre, så lenge de ikke selv blir rammet.

 

Litt usikker på hva du mener med det, men jeg er aktiv med pistol og rifle. Og bryr meg faktisk om at de som skal ha rett til våpen skal ha det! Og de som IKKE har rett til det, IKKE skal ha det! Og da mener jeg rett i forhold til gjeldene lovverk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en aktiv skytter så jeg vil ikke ha noe problem å dekke eventuelle krav om behov eller aktivitet som onkel måtte ønske. Men jeg mener at så lenge man har oppfylt kravene til å eie våpen så skal det ikke ha noe å si om man deltar på alle stevner man makter eller bare er på 1 klubbtrening i året. Det som er viktigst for meg er om en person er skikket til å ha våpen, ikke om han deltar på stevner eller ikke.

 

32-40Win mener at de som er veldig aktiv ikke ser noe problem med aktivitetskrav siden de er som sagt veldig aktive mens Jens som er trygda og har knapt nok råd til mat vil få problemer med å dekke eventuelle aktivitetskrav, men det tenker ikke aktive skyttere på.

 

For å sette det litt på spissen, hvorfor har man ikke krav om at skal man ha førerkort så må man kjøre vist antall timer med bil i løpet av året?

Link to comment
Share on other sites

RuneP

Og bryr meg faktisk om at de som skal ha rett til våpen skal ha det! Og de som IKKE har rett til det, IKKE skal ha det! Og da mener jeg rett i forhold til gjeldene lovverk.
Da er det fristende å spørre deg RuneP: Hva er det som gir deg størst tilfredstillelse av disse to?: Det at du skal ha rett til å dyrke dine interesser, eller det at du støtter tiltak som hindrer andre i å dyrke sine interesser?
Link to comment
Share on other sites

En ting de ivrigste debatantene her ser ut til å glemme, er at de aller fleste håndvåpeneiere i dag har ervervet sine våpen under behovsprøvning.

 

Hva man synes om denne praksisen er uvesentlig, da den er gjeldende lov.

 

Jeg ser enkelt "suttre" over at de ikke kan få ha bestefars håndvåpen uten å være medlem i pistolklubb, til de dette måtte gjelde, vill jeg minne om at man ved medlemsskap i pistolklubb (og ved å opprettholde dette). Kan få erverve bestefars våpen (inntil 3stk?) på affeksjon, uten at man har annet krav på seg enn å betale klubbkontingenten eller i værstefall må gjøre som rekreasjonsskyttere og vise ansiktet sitt innom døra 4 ganger i året.

 

Jeg har enda tilgode å fatte hva som er problemet med dette for de som har ervervet under behovsprøvnings regelverket (holder eldre erverv utenom). At man av prinsippielle grunner er uenig i våpenlovverket/våpenpolitikken som føres her til lands, ser jeg ikke som god grunn for å krangle på prinsippet om behovsprøvning. Da problematikken man sikter til lett kan endres med ett par mindre endringer/presiseringer i dagens lovverk (slik at ting bli mindre skjønsmessige, og mere lovstyrte).

 

Når man i tillegg ser at aktivitetskravene for det meste er rimeligt edruelige, blir hele klagesangen enda merkligere. Problemene i dag ligger ikke på å få godkjent sin aktivitet, den ligger på stivbeinte tolkninger av hva som er behov, og på nærmest kriminelle tilstander i forvaltningens håndtering av våpeneiere som av en eller annen grunn har kommet i søkelyset (forskyldt eller uforskyldt).

 

Jeg ser også at år etter år vurderer ellers antatt oppegånde personer å la være å betale kontingenten (eller årsavgiften for å inneha håndvåpen om man vill), og man undres jo på om disse egentlig er skikket til å inneha skarpe våpen når de ikke engang prioriterer å gjøre opp for seg og følge den avtalen de inngikk da de søkte på sine våpen.

Link to comment
Share on other sites

 

1. Lite aktivitet i desember, vil dette kunne gi avslag i søknaden? Nei, dette er snitt tall. (12 oppmøter totalt på 6m er absolutt minimum etter loven, men mange klubber har strengere regler før de gir ut atester, da reglene er fra 12 til 18 oppmøter)

 

Har du en link til denne loven?

Dette står ikke spesifisert i selve loven, men i Rundskrivet.

 

I Rundskriv 2009/009 3.5.1.2.2 (tabell) er det listet om min 2-3 oppmøter per måned i opplæringsperioden. Husk at rundskrivet nå er å regne som en del av forskriften (noe det deffinitivt ikke var før), og derfor i stor grad må regnes som gjeldende lov (så lenge den ikke går på tvers av Lov eller Forskrift, noe den absolutt ikke gjør i nevnte eksempel).

 

Utdrag fra gjeldende lovverk for erverv av håndvåpen:

Loven: Kapittel II. Erverv m.v. av våpen og våpendeler.

§ 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren.

§ 8. Enhver som vil eie eller inneha skytevåpen, skal ha tillatelse fra politimesteren (våpenkort). Bestemmelsene i § 7 annet-sjette ledd...

 

Forskriften: § 13. Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Rundskriv:

Minst 2-3 ganger på

banen pr mnd under

opplæringsperioden før

eget våpen kan

erverves

Link to comment
Share on other sites

vingemutteren

En ting de ivrigste debatantene her ser ut til å glemme, er at de aller fleste håndvåpeneiere i dag har ervervet sine våpen under behovsprøvning.
Dette er overhodet ikke glemt. Det er faktisk dette som er saken. Det finnes i dag ingen vei til eirskap av håndvåpen uten behovsprøvning. Det er nettopp dette som er problemet. Samfunnets sikkerhet kan fint ivaretas selv om behovsprøvningen blir fjernet fra regelverket. Og da hadde ikke synsingen og forskjellsbehandlingen vedr. hva som er et behov vært tilstede.
Hva man synes om denne praksisen er uvesentlig, da den er gjeldende lov.
Det er loven som kritiseres. Hadde regelverket vært mer fornuftig utformet, så hadde praksisen endret seg der etter. Det er ingen som har påstått at man ikke skal følge loven. Men så lenge reglene er tullete, så sier det seg selv at en god praksis er uoppnåelig.
Jeg ser enkelt "suttre" over at de ikke kan få ha bestefars håndvåpen uten å være medlem i pistolklubb, til de dette måtte gjelde, vill jeg minne om at man ved medlemsskap i pistolklubb (og ved å opprettholde dette). Kan få erverve bestefars våpen (inntil 3stk?) på affeksjon, uten at man har annet krav på seg enn å betale klubbkontingenten eller i værstefall må gjøre som rekreasjonsskyttere og vise ansiktet sitt innom døra 4 ganger i året.
Det at det finnes en vei, betyr ikke at dette er den beste og mest fornuftige løsningen.
Jeg har enda tilgode å fatte hva som er problemet med dette for de som har ervervet under behovsprøvnings regelverket
Dette kan iallefall ikke jeg holdes ansvarlig for. Dette har jeg da, til de grader møysommelig ,prøvd å forklare lenger oppe i denne tråden. Det at behovsprøvningen ligger til grunn hos søkeren er selvfølgelig fordi det ikke finnes noen vei utenom. Ikke fordi det er fornuftig.
Da problematikken man sikter til lett kan endres med ett par mindre endringer/presiseringer i dagens lovverk
Eller noe langt bedre. De kan fjernes helt.
Jeg ser også at år etter år vurderer ellers antatt oppegånde personer å la være å betale kontingenten (eller årsavgiften for å inneha håndvåpen om man vill), og man undres jo på om disse egentlig er skikket til å inneha skarpe våpen når de ikke engang prioriterer å gjøre opp for seg og følge den avtalen de inngikk da de søkte på sine våpen.
Du blir nok ikke automatisk en dårligere sjåfør, selv om du glemmer å betale veiavgiften. Men jeg er enig i at alle burde betale kontigenten sin. Og at disse midlene ble brukt til å ivareta alles interesser. Til og med de som ikke er aktive på banen.
Link to comment
Share on other sites

For å sette det litt på spissen, hvorfor har man ikke krav om at skal man ha førerkort så må man kjøre vist antall timer med bil i løpet av året?

 

Det er bare å så denne ideén hos Trygg Trafikk og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund så blir det nok et påbud det også! Minimum 10 timer dokumentert kjøring med kjørelærer hvert år! En obligatorisk teoriprøve hvert år kan vi slenge inn også, sånn for "good measure".. :lol:

 

Dette er faktisk hverdagen for mange. Både piloter og flygeledere har krav til å dokumentere aktivitet og årlige evt halvårlige prøver for å vise at de ikke har glemt gamle kunster! Hvorfor skal vi som skyttere og jegere være dårligere?? Når NJFF og skytterorganisasjonene ser det inntektspotensialet som ligger i slike ordninger vil de ikke bare akseptere det, de vil bli pådrivere! Jegerprøvekurs og reeksaminasjon hvert år med masse gebyrer til de som organiserer dette! Vil nok bli sett på som både juleaften og 17 mai av mange reguleringsivrige Narvestad'er det. :overrasket:

 

Jeg ser jo med en gang mange som "går i vranglås" når de leser dette. Andre som vil le hysterisk av idiotien i det, og atter andre som blir motløse og triste. Det er nå ikke så farlig, problemet er de som sier stille for seg selv "Hmmmm, kanskje det ja!" Og de finnes, tro meg!! Og de verste er at dette ikke vil være noe revolusjonært grep, det er kun snakk om et "lite skritt" på veien, og vi har allerede tatt flere uten de store og samlede reaksjoner. Veien til Helvete er brolagt med "gode intensjoner" i form av slik små skritt!

 

Hvis du uteblir fra den månedlige obigatoriske treningen uten sykemelding fra lege får du skarp advarsel! To advarsler og våpnene dine flytter inn hos Onkel Blå. Du kan få dem tilbake ved å trene to ganger i måneden i et halvt år, -- etter at du har betalt "oppbevaringsavgiften" på 500 kr/våpen/måned ! Jeg garanterer dere at de finnes gærninger her på Kammeret som vil synes slike regler vil være topp! "For det rammer jo ikke meg!" :evil:

 

Problemet for skyttersport i alle ulike former er IKKE cowboyene, men derimot de "snille guttene" som kappes i å være lydige, underdaninge og 120% "seriøse" og som derfor blindt uten spørsmål lojalt følger opp selv de mest hårreisende forslag som måtte komme fra politikere og PD! Hadde vi bare vært "litt mere" som franske bønder og gitt en SAMLET og klar melding tilbake når idiotien i reguleringene når støvlekanten, da hadde vi hatt en mulighet til å lære opp våre barnebarn i jakt og skyttersport. Slik det ser ut nå er nok våre barn de siste som får denne muligheten! Barnebarna må nok nøye seg med sjakk og i aller beste fall, hvis vi skal være urimelig optimistiske, fluefiske!!

Link to comment
Share on other sites

@ole brum: God bedring.

 

 

Takk for det, men jeg tror du mistet poenget.

 

I det samme øyeblikk "noen" ser en mulighet til å tjene penger på slike reguleringer vil de starte en intens lobbyvirksomhet for å få det gjennomført.

 

10 timer bilkjøring hver år vi selvsagt ikke skje, men at både kjøreskolene og forbundet deres gjerne skulle sett at det ble et obligatorisk kurs hvert 5 år eller så kan du banne på. Det vil gi klingende mynt i kassa! At enkelte i NJFF godt kunne tenkt seg "oppfriskningskurs" for å "fornye" Jegerprøven? Selvsagt, det vil gi sårt tiltrengte kroner i kassa det også.

 

Det mest opplagte "pågående" eksempelet er kravet om båtsertifikat i ulike utførelser etter som hva slag båt man skal kjøre. Obligatorisk båtførerprøve er innført. Hvem var pådriverne? De foreninger og komersielle aktører som så det gunstig å kunne arrangere kursene! Hvorfor? Penger!!! Nå er det igjen krav om ytterligere sertifikater for å ferdes i fritidsbåt som går fort. Hvem er pådriverne? The usual suspects!!

 

Da jeg tok førerkort for buss/lastebil/trailer (klasse2) for ganske mange år siden, kostet dette 3-5000 kroner. Etter som jeg hører må man i dag ut med ca 100.000 for et slik førerkort. ( Innestår ikke for beløpets nøyaktighet ) Grunnen til prisøkningen som er alvorlig mye større enn inflasjonen ligger i krav om en mye mer omfattende opplæring. Om behovet for all denne opplæringen er reelt skal jeg ikke si så meget om, men det som er soleklart for alle som gidder se er at kjøreskolene var en sterk pådriver for pensumutvidelsen! De ville jo tjene penger på det. Og selv om intensjonene var de beste i forhold til bedret trafikksikkerhet har resultet blitt at norsk ungdom knapt har råd til å ta slike førerkort for det blir vanskelig å betale tilbake "studielånet" til Sparebanken med den relativt lave lønna man får som sjåfør. Men varer og gods "må fram", så veiene oversvømmes av Polske og Litauiske trailere med det resultatet at trafikksikkerheten, for store biler i langtransport, i allefall ikke er bedre enn da jeg begynte å kjøre langtransport. Vi har ikke oppnådd så mye annet enn at enkelte "kursgrossister" har blitt noe rikere!

 

Når man ser hvordan de aller fleste idrettslag, inkludert skyting, sliter med å få endene til å møtes økonomisk er det ikke unaturlig å anta at det finnes folk i våre miljø som hadde tatt imot krav om obligatorisk "ditt og datt" med åpne armer så lenge det genererer penger i klubbkassa!

 

Derfor føler jeg meg ikke det minste syk! Men takk for omtanken. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er i hvert fall helt uaktuelt i de klubbene jeg kjenner.

Vi gjennomførte nettopp sikkerhetskurs (noen diskuterer om også dette er økonomisk utnyttelse av skytterne) med en avgift på 100 kroner.

Vi har en kontingent på 700 kroner. For dette får en gratis tilgang på innendørs elektroniske skiver en kveld per uke og gratis tilgang på utendørs skytebane, bane og felt, 7 dager i uka fra 08-22 (begrenset selvsagt av lysforholdene).

Jeg/vi føler oss ikke som grådige pengeutsugere. Bør vi det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg/vi føler oss ikke som grådige pengeutsugere. Bør vi det?

 

Nei, dere har et fornuftig prisnivå. Og det er ikke det jeg kritiserer.

 

Det jeg sier at "DET FINNES" folk blandt oss som ser muligheter til å øke inntjeningen til klubben, ( De aller fleste skytterforeninger, uansett gren, har det ganske trangt økonomisk. ) eller inntjening til egen lommebok i form av at de kan holde kurs.

 

I tillegg har vi de "gamlekara" som er opptatt av "å trekke opp stigen bak seg", slik at nye jegere/skyttere får det vanskeligere. Det kan muligens skyldes at de da føler at de får øket status i miljøet når de nye ser hvor vanskelig det er å komme helt opp! Heldigvis er det veldig få slike "stigetrekkere" i skyttermiljøene, men de finnes! De aller fleste skyttere er heldigvis meget inkluderende og sosiale som tar vel imot nye.

 

Det jeg setter fingeren på, siden du nå ikke vil forstå det jeg skriver!, er at myndighetspålagte krav er noe som klubben ikke "kan klandres for". De må bare gjennomføre det! Gir det intekter så er jo det hyggelig! Men ser man bak slike myndighetskrav og den lobbyvirksomheten som har forgått er det slett ikke sikkert forbundet som din klubb er med i er like "uskyldige".

 

Det er derfor vi må være samlet og i utgangspunktet skeptiske til alle slike små steg, som isolert sett kan gis god og politisk korrekt begrunnelse, fordi summen av alle disse små steg ( som behovsvurdering ) kan lede oss ut i et uføre det kan bli vanskelig å komme ut av!

 

Og hvis det er en økonomisk gulerot knyttet til "myndighetskrav", som feks kursintekter, kan nok mange som er oppgitt over klubbøkonomien miste noe kritisk sans. Helt naturlig, men vi må være veldig opmerksomme på dette!

 

For eksempel, hvis det kom et krav om "oppfriskingskurs" etter 5 år for å få beholde status som jeger. Hvilke saklige grunner ville du bruke for å gå imot noe slikt? Begrunnelser som ikke ville bli lagt døde til bakken med argumenter som "dyrevelferd", "folk glemmer jo", "kunnskap er alltid godt å få med seg", "ting, regler, viltstammer etc etc, endrer seg". Du har ikke en snøballs sjanse! NJFF vil selvsagt utarbeide det eneste godkjente kursheftet og det gir dem penger, kursinstruktører får noen kroner og den lokale NJFF foreningen som holder kurset får noen kroner, og alle hjerter gleder seg!

 

Neste naturlige konsekvens som "ingen" vil tenke på, for det er bare den "paranoide Ole Brum" som sier det, er at våpenkortet får 5 års gyldighet for jaktvåpen. Stryker du på "oppfriskningskurset" har du ikke lenger "behov" for jaktvåpna dine! Helt logisk dette? Ja og så utelot jeg beste til slutt, 1/2 rettsgebyr pr våpen for å få våpenkortet forlenget med nye 5 år! Da får finansministeren noen kroner også! Og etter noen år ser vi på dette som "helt normalt og riktig"!! For slik MÅ det være!

 

Som sagt så er vi nok litt for servile overfor "øvrigheta". Som gruppe er vi alt for raske til å kritisere aktiviteter vi ikke selv driver med og vi er ikke framsynte. If you want peace, prepare for war!

Link to comment
Share on other sites

Da er det fristende å spørre deg RuneP: Hva er det som gir deg størst tilfredstillelse av disse to?: Det at du skal ha rett til å dyrke dine interesser, eller det at du støtter tiltak som hindrer andre i å dyrke sine interesser?

 

Greit spørsmål, det som gir meg mest tilfredsstillelse er at enhver får lov å drive med det han har lyst til innenfor gjeldene lovverk.

I tillegg støtter jeg de som ønsker å forandre lover og regler på riktig måte, det er de som rakker ned på de som følger lovverket jeg ikke liker.

Link to comment
Share on other sites

@RuneP

Det er ikke snakk om å rakke ned på de som som følger loven da flesteparten her gjør slikt, og har et ønske om å fortsette med det.

Det er derimot snakk om folk som vil ha en strengere lov ettersom det ikke gjør dem selv noe, men gjør at lovlige og oppegående folk(som kan ha mye glede av det de driver med) ikke kan fortsette som før.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil ikke ha en strengere lov. Jeg ønsker en dreining av loven. Det bør være lettere for de med høy konkurranseaktivitet å skaffe seg de våpen de ønsker/trenger. Om det har som bivirkning at det blir noe vanskeligere for de som ikke er skyttere, men kun våpeneiere, er det ikke noe jeg bekymrer meg om.

Link to comment
Share on other sites

Det bekymrer deg ikke! Selv om en mulig konsekvens kan bli at du etter infarktet eller slaget som gjør at du ikke får skutt på 1-2 år blir nødt til å selge alle våpnene dine fordi du ikke lenger er aktiv med stort BEHOV for våpen i denne perioden. Blir du så frisk at du kan begynne å skyte igjen må du ut og kjøpe nye våpen som må tilpasses på nytt, du må betale gebyrer for våpensøknader, du må over tid vise en viss aktivitet for å få lov til å kjøpe slike våpen som du engang hadde, kanskje du ikke lenger vil være i stand til å holde like høy aktivitet? Kanskje du ikke får lov til å kjøpe de våpnene du har lyst på fordi du engang hadde slike? Kanskje fruen blir rasende for at du IGJEN skal "kaste bort" penger på sånt "dill og tull!" Kanskje kjerringen rett ut sier NEI! Ja da får du jo sitte der uten mulighet til å skyte da!

 

Jeg kan jo si det med dine egne ord: "er det ikke noe jeg bekymrer meg om."

 

Tror du med en slik holdning at det er en eneste levende sjel som gidder å bry seg om deg og dine behov den dagen du møter veggen!??

 

 

Edit:

Det er ikke meningen å angripe deg "nhd", jeg prøver bare å få fram et poeng. At vi kanskje bør begynne å ta mere hensyn til andre skytteres behov også og ikke bare godta alt fordi det "ikke rammer meg". Vi må begynne å stå sammen! Man kan ikke lenger se bort fra metallsiluett skytteres behov eller praktisk eller western sine behov bare fordi "jeg er nå bare jeger, så til Helvete med alle andre". Har man en slik holdning blir man gjerne stående alene og deretter blir man galant overkjørt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ber deg lese RuneP sitt innlegg 18.mars kl. 23.01. Det er gjeldende regler.

Dvs at om jeg blir syk noen år evt reiser til utlandet for jobb i flere år, er det ingen fare for mitt våpeneie.

Jeg har en god venn som var borte i langt mer enn 5 år pga jobb. Han hadde rikelig med aktivitet på forhånd, og han fikk selvsagt ingen problemer.

 

Hvem tror du disse reglene er myntet på? Jeg tror det er de som etter et halvt års medlemskap kjøper flere våpen og deretter ser vi ingenting til dem.

 

Det må være strevsomt å lese aller lover, foskrifter og regler slik fanden leser bibelen. Å se fanden på flat mark tar på.

Link to comment
Share on other sites

Det må være strevsomt å lese aller lover, foskrifter og regler slik fanden leser bibelen. Å se fanden på flat mark tar på.

 

Ja du har rett, det tar på! :smile:

 

Dagens regler kan jeg, det jeg frykter er morgendagens regler som "kan bli" veldig ugunstige hvis vi sitter med hendene i fanget og ikke bryr oss om skyttere som driver med annen aktivitet enn det vi gjør. Slik sett "snakker vi forbi hverandre".

Men la meg få nevne en kamerat som hadde en ulykke. Han endte i rullestol og våpnene hans endte på politikammeret! Det krever litt energi og overskudd å "kjempe mot overmakten". :cry:

 

Den eneste fordelen med å være skeptisk pesimist er man ofte blir positivt overasket! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg "frykter" også morgendagens lover og er selvfølgelig med på at vi skal prøve å jobbe aktivt for at det skal blir så "bra som mulig".

Når det er sagt, er jeg redd for at de som vil kjempe for rette til å ha våpen uten organisert aktivitet, vil ødelegge for de som ønsker å ha rett til våpen med organisert aktivitet. Alle våpeneiere blir sett på som "dem" og på den måten mener jeg at de som ønsker mer liberal våpenlov ift aktivitet vil faktisk gjøre det verre for alle. Den konklusjon fordi de som sitter på andre siden av borden kan slå seg til ro med at "dem" ønsker tilstander som det er i Texas og det blir ikke vanskelig å få politikerene til å bli med på å sette en stor strek...

 

Er faktisk litt irriterende med folk som søker på helt feil grunnlag og begynner å klage etterpå. Skrev du konkurranse/trening på hva du skulle bruke våpnet til og dette ikke er riktig, så ikke kom til meg å klag på at du må levere inn våpenkortet. Om du faktisk er aktiv og holder deg innenfor gjeldende lovverk, så står jeg gjerne på barrikadene med deg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at jeg nå stikker hånda inn i ett ormebol men, jeg ble litt skuffet over at ikke POD i det minste gjorde krav om ett aprobert stevne i allefall for de med flere våpen (mer enn 1) jeg blir litt betenkt at ikke det kom som ett forslag, men jeg skal ikke diktere hva regelverket skal være, i steden for og jobbe mot systemet jobber jeg med det, få mest mulig skyttere ut på aproberte stevner..... Jeg prøver i min klubb og bevise at det ikke er farlig og møte andre, ja så ender du nederst på liste so waht? du treffer nye og positive (stort sett) mennesker...

 

 

Hadde jeg fått spørsmål i dag: Hva skal vi kreve av håndvåpen eiere?

Svaret er enkelt: Gi ett krav på ett aprobert stevne i året, klarer de ikke det det første året, gi en påmindelse med en frist til og legge fram dokumentasjon innen 6 mnd. klarer de ikke det, kall tilbake våpenkortet fram til vedkommende kan dokumentere 6 mnd. aktivitet i klubben igjen, vi som driver med håndvåpen for sportens skyld vi har ikke bruk for at det sitter mange med håndvåpen som teknisk sett ikke er aktive, så klart kan du dokumentere sykdom eller lignende så bør det finnes løsninger, men om da ikke klubben klarer eller evner og hjelpe sine medlemmer med og nå ett minimums krav så bør klubbene gå i seg selv og faktisk revurdere statusen. Vi er en lavterskel idrett, en idret hvor alle skal få plass (så lenge rullebladet tilater det) jeg ser ikke problemet med dette. Løsninger finner man om mann bare setter seg ned og tenker, men er det slik at medlemmer går 6 mnd. kjøper seg våpen og blir borte bør ikke vedkommende få beholde våpen kortet mener jeg. Det vill i en slik diskusjon komme mange unskyldninger:

1. Jeg kan ikke komme på banen bortsett fra i helgene. Svar: da har vi åpen to helger i mnd.

2. Jeg har en jobb som ikke er forenelig med og møte på banen 12 ganger i løpet av ett år. Svar: da er kansje ikke pistol skyting tingen for deg?

3. Det passer ikke å trene når banen er åpen. Svar: da kan vi få ett sammarbeid med eventuelle andre klubber rundt din situasjon.

 

Jeg leter ikke etter problemer, utfordringen kommer til meg og jeg løser det der og da.

 

"En hver skytter bør være sportens ambasadør, for gode holdninger og respekt."

 

Om noen her er uenig så kan jeg ta en diskusjon om dette.... men i en diskusjon skal du være sakelig.

 

CCOB

Link to comment
Share on other sites

Ja CCOB,

Ikke alle har ambisjoner om å delta på stevner, det er mange som skyter for rekreasjonen sin del. Det bør da faktisk være mulig å få lov til å eie håndvåpen selv om du bare deltar på klubbens treningsdager. Du er da likefullt aktiv da, og et stevne fra eller til burde slik sett ikke gjøre noen forskjell.

 

I vår klubb har vi forberedt oss på at dokumentasjonskrav vil komme så alle treninger kan dokumenteres med dato, hvem som deltok og resultat. Veldig praktisk for da kan man følge egen progresjon uten å føre skytterdagbok.

 

Selv tråler jeg nettet på jakt etter stevner der jeg kan delta hvis jeg er ute på reise. Sist "ramlet jeg inn" på et svensk kretsmesterskap. Svenskene syntes det var veldig hyggelig med besøk, og de var en flott gjeng å hilse på de også. Men ikke alle har samme muligheter og da bør det være mulig å ha våpen selv om man bare deltar på klubbtreninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leter ikke etter problemer, utfordringen kommer til meg og jeg løser det der og da.

 

"En hver skytter bør være sportens ambasadør, for gode holdninger og respekt."

 

Om noen her er uenig så kan jeg ta en diskusjon om dette.... men i en diskusjon skal du være sakelig.

 

CCOB

 

Er veldig enig med deg, samtidig er det i det populære rundskrivet 2009/009 også åpning for rekreasjonsskytteren. Og det er også etter min mening greit, men det skal foregå i organiserte former og ikke som han noen innlegg over her som kun vil stå bak låven sin å skyte, for det vil han at skal være en menneskerett!

 

Som et tillegg til våpensøknad i vårt distrikt, skal klubben kategorisere skytteren etter rundskriv 2009/009. Dette har flere punkter som om det fylles riktig ut vil hjelpe damene på våpenkontoret. Skytteren vil også selv fort se hvor mange våpen han kan kjøpe med sitt aktivitetsnivå. Vi har etter dette ble innført faktisk fått flere med på approberte stevner. Det blir tydeliggjort hva slags krav som stilles og det er bra. Vi hadde også ett medlem som skjønte at dette hadde han ikke tid til, han tok konsekvensen og solgte sine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner jo hvor enkelte vill, men ser på dette som utopisk og så på tvers av tidens ånd. At man bare kan glemme tankegang som skal gjøre det enklere å eie våpen uten at løpende krav til en eller annen form for aktivitet stettes.

 

Problemet er som det så riktig er pekt på før i tråden, at det er så åpent for "synsing" i forvaltningen. Denne "Synsningen" kan gå brukers vei, men i hovedsak så går den nok motsatt vei.

Den medfører stadigeovertramp og etter mitt syn regelrette overgrep mot uskyldige som skyldige våpeneiere etter 22.7 (og vi må forvente at dette blir normen fremmover). Det er i dag rett og slett manglende rettsikkerhet for innegavere av sportsutstyr til en av landets største sporter.

 

Men hva skal man gjøre?

Hva er det egentlig vi trenger?

Hva kan man håpe å oppnå?

Hvilke forslag er ulevlige og ødeleggende for sporten?

 

 

 

Mine svar på egne spørsmål er sålangt slik:

Men hva skal man gjøre? Vet ikke.

Hva er det egentlig vi trenger? Likhet for loven, og fjerning av synsing i forvaltningen (spesielt vedrørende tilbakekalling av våpenkort). Kort sagt mere fastlagt i lovsform, og fjerning av rundskriv (se mere mot Tysklands form for lovgivning kansje?)

Hva kan man håpe å oppnå? Etter mitt syn en hel del, om vi kommer med de rette innspillene, på den rette måten til rett tid.

Hvilke forslag er ulevlige og ødeleggende for sporten? Årsgebyr, det har vi allerede nok av i form av krav om medlemskap. Mere makt til pod (= enda verre forhold rundt Bukken og Havresekken problematikken).

Link to comment
Share on other sites

Angående hva jeg ønsker velkommen, så er dagens krav vedrørende aktivitet helt kurante. Kontrollen derimot suger, og vill så lenge klubbene ikke har lovpålagt rapporteringsplikt alltid suge.

 

I dag trenger man bedre data system for registrering, og en skjerping på den enkelte våpeneiers rettssikkerhet. Sistnevnte i form av at dagens skjønn fjernes til fordel for lovverk uten rundskriv, slik at den eneste form for skjønn politiet står igjenn med er om enkelte tidligere aktive skyttere som i dag skal få beholde sine våpen så lenge de er oppegående.

 

I tillegg trenger man en klarerere formulering rundt behov, der man kan få erverve det man selv ønsker av våpen til de enkelte program. Uten at man skal overprøves utover om våpen og kaliber er godkjent brukt i omsøkte program. Dette selvsagt bakket opp med noe strengere aktivitets krav enn dagens for de med flere enn 4 håndvåpen.

 

Slik vill man kunne balansere de forskjellige hensyn på en fornuftig måte, som både gir den aktive og samfunnet det begge har behov for.

 

For den som kun ønsker å eie, bør det som i dag være åpning for inntil 4 håndvåpen. Det burde holde for å ha å se på.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er enkelt: Gi ett krav på ett aprobert stevne i året, klarer de ikke det det første året, gi en påmindelse med en frist til og legge fram dokumentasjon innen 6 mnd. klarer de ikke det, kall tilbake våpenkortet fram til vedkommende kan dokumentere 6 mnd. aktivitet i klubben igjen, vi som driver med håndvåpen for sportens skyld vi har ikke bruk for at det sitter mange med håndvåpen som teknisk sett ikke er aktive,

 

Eg syns vi samtidig skal innføre krav om eit visst resultatnivå for å få behalde skytevåpna. Slik kan ein luke ut t.d. dei dårlegaste 10% kvart år, dette er heilt klart useriøse folk som vi ikkje har bruk for i skyttermiljøet.

Link to comment
Share on other sites

Svartepetter:

Hvorfor ikke heller si at ingen får lov til å eie våpen, men at staten låner ut til de som er aktive? Du vil altså få låne nødvendig våpen hver gang du er på skytebanen, men ikke nødvendigvis samme våpen hver gang. Dette vil jo bli svært rettferdig fordi alle skyttere vil ha akkurat like dårlige våpen med siktemidler som ikke nødvendigvis er justert til å passe for noen som helst.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er enkelt: Gi ett krav på ett aprobert stevne i året, klarer de ikke det det første året, gi en påmindelse med en frist til og legge fram dokumentasjon innen 6 mnd. klarer de ikke det, kall tilbake våpenkortet fram til vedkommende kan dokumentere 6 mnd. aktivitet i klubben igjen, vi som driver med håndvåpen for sportens skyld vi har ikke bruk for at det sitter mange med håndvåpen som teknisk sett ikke er aktive,

 

Eg syns vi samtidig skal innføre krav om eit visst resultatnivå for å få behalde skytevåpna. Slik kan ein luke ut t.d. dei dårlegaste 10% kvart år, dette er heilt klart useriøse folk som vi ikkje har bruk for i skyttermiljøet.

 

Jeg leser dette med ironibrillene på meg. Men dette er ikke noe at spöke med, våpenkontorene i Västra Götalandslän har prövd seg på dette og gitt avslag på flere söknader med denne begrunnelsen. Nå har skytterne i neste innstans fått medhold, men dette burde aldrig ha vart noe tema.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke vi kan tolke svartepetter som noe annet enn et troll i denne tråden/sammenhengen. Etter hans tidligere innlegg å dømme har han nettopp begynt å skyte selv. Seriøse skyttere, ja. Du er morsom du

 

Du har rett, det var mitt (dårlege?) forsøk på å drive gjøn med CCOB sin "vi som driver med håndvåpen for sportens skyld vi har ikke bruk for at det sitter mange med håndvåpen som teknisk sett ikke er aktive,"-haldning.

Link to comment
Share on other sites

ironi

subst. m entall ironi [ɪɾu'niː] humoristisk uttrykksmåte der man sier det motsatte av det en mener

"ikke forstå ironi"

adj. ironisk [ɪ'ɾuːnɪsk] ( a2) preget av ironi

"en ironisk kommentar"

 

Edit: Ser det kom et par oppklarende innlegg før jeg trykket på OK

Link to comment
Share on other sites

"Jeg klarer aldri å forstå hvorfor det for skyttere, som sier de liker skyting, er så vanskelig å delta på tre treninger og en start i et approbert stevne per år." Godt spørsmål.

 

Litt trøtt i trynet etter en to timer lang biltur, men omsider stopper duren fra bilmotoren. Glidelåsen på én av de to tunge sekkene åpner seg. Sola bryter gjennom skautoppen og det er litt fuglekvitter å høre mellom smellene. Det er en søndagsmorgen. Rundt om i landet ligger det nå trøtte kropper, kropper som sitter i sofakroken eller som fortsatt ligger i bingen. Det kommer en blid fyr langs veien. Med solbriller, sko som tåler en runde i skogen en tidlig vår og noe dyrt som blinker fra høyre hofte. Vi hilser og jeg setter opp tempoet. -Hvor mange runder rekker jeg i dag? Fint vær, mest sannsynlig mange deltakere, årets første feltstevne, når er det magnum osv..

 

Vi er på vei mot stevnekontoret nå. Klubbkompisen ser på meg og nikker i retning av en som heter Nóren. "Det er Norén", sier han, og så labber vi videre gjennom venteområdet.

 

Ei blid funksjonær skriver opp navn og klubb og nevner noe om litt ventetid. Joda, det er greit. Vi har noe på termos og solbriller på, så ingen riktig ser hvor vi ser. For det er nok å hvile øynene på for en som er interessert i feltskyting. Standplassen nedenfor er snart klar til start. Noen med skytebriller på, noen med speilblanke pilotbriller og noen med skytelua tredd langt ned i ansiktet.

 

Deltakere sitter i små grupper og småprater mellom lagene. Det humres litt, rett etter noen salver som høres godt. "Militærammo, det der.", sier en. Hagle blir også nevnt. Det kunne nok være greit med hagle i årets første stevne sier en annen. Men det viser seg til slutt, at det er en flott svartkruttrifle. Mer humring.

 

P6140042.jpg

 

Nei, da var det på tide å lade magasin og tønne. Vi møtes av rolige, bestemte og hyggelige standplassfunksjonærer. Bare blide fjes så langt øye kan se gjennom irisblenderen. Mellom rundene inntas det rask lunsj og det blir tid til litt sjokolade også. Legger merke til en som kontrollért avleverer noen harde salver. Hansker, eksotisk belte og hylster, og noen rundnesete blypatroner og flippskjegget på plass. Vi ser fint poengsummen fra god avstand og kan konstantere at dette er en som begynte å delta på stevner før dagens. -Inspirerende!

 

Får et tilbud om å kjøpe form- og håndsydd hylster til Pardini SP og napper litt i spesial'en til Norén 8). Flott sikteskinne, nedfreste kammer, blå, seks tommer og smooOOooth DA-avtrekk. Dagens høydare.

 

Kikker bort på resultatlisten, konstanterer at sola varmer, at dama på venstreflanken på finfelten slo meg med grei margin. Hjemover går praten lett. Nå er årets første feltstevne over for denne gang.

 

Bildet er lånt fra denne kammeret.no tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...