Jump to content

Knivsliping


.300SAV

Recommended Posts

Den dyreste Tormek'en eller en Edge pro apex.

 

Men det kommer selvsagt an på hvor mye du vil investere, hva slags krav du stiller til eggen og hva slags kniver og slipfaser du skal sette opp.

 

 

Mine kniver brukes mest til slakting, men jaktkniver generelt er nok det rette bruksområdet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...

Ser at den dyreste Tormeken anbefales. Hvorfor?

Har forstått den sånn at man kan bruke de samme jiggene på alle modellene.

Er de små modellene for veike.

Driver å reprofilerer en egg med triangelsharpmaker, det tar tid.

Har ikke så mange kniver(enda :D ) dumt å bruke mange tusen på noe som ikke kommer til å

bli brukt veldig mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte den minste utgaven (T-3) i høst, og er veldig fornøyd med den. Det tipper jeg faktisk at du blir også, såfremt du ikke skal stå og slipe kniver dag ut og dag inn. Det er ihvertfall ingen fare med at motoren ikke er sterk nok, men den skal egentlig ha 30 minutters pause for hver 30 minutters drift, mens den store (T-7) er beregnet for kontinuerlig drift.

 

Ellers er det noen forskjeller på de to, selvsagt, men de gjør i prinsippet samme jobben med det de skal slipe. Du kan jo se selv, på www.tormek.se :wink:.

 

Til vanlig "husholdningsbruk" dvs. sliping av kniver og verktøy til jakt/fiske/hobby/venner & bekjente holder i allefall min T-3 i massevis. Både T-3 og T-7 har 7 års garanti.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Du Metallurgen,har du fått testet edge pro sliperen din?.Så videoen med han som har laga den og det er lett og se at denne patenten får lanskysettet mitt(som jeg har bannet over i årevis) til å virke som det skrapet det er.Alt med bladlengde over 5" er håpløst med lanskysettet,iallefall for meg.Ser ut for meg som edgepro`en er en mye mer stødig solid sak der en kan få et godt resultat uansett om kniven er liten eller stor.Hva tror du?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har et lite tips til dere som ikke har eget slipeutstyr.

 

Jeg bruker å få satt opp mine kniver profesjonelt en gang i året før jakta dette gjør at en har meget skarpe kniver hele jakta igjennom. Det blir også mye enklere å vedlikeholde knivene dine selv

feks med et skjerpestål.

 

I våres jeger og fiskerforening så har vi holdt knivkurs for medlemene og anbefaler et dette er noe andre JFF også bør gjøre. det er mye å lære om dette (noen som har flådd elg med sløv kniv :shock: )

 

vi har hatt denne karen på besøk hos oss ved flere anledninger blandt annet ved familiedager der han kommer med sitt mobile slipeverksted og sliper kniver for de som ønsker. Dette har falt i smak hos våre medlemmer og anbefales som en aktivitet på slike dager.

http://www.gokniven.no/index.php

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver å klore ned starten på en sticky tråd om slipeutstyr, med bl.a. min vurdering av Edge Pro Apex.

 

Kortversjonen er at det er det beste settet jeg har brukt for omfattende slipearbeid, dvs. reprofilering av eggen. Men i min late verden er det altfor komplisert for småjobber, så jeg bruker utelukkende Spyderco Sharpmaker for å vedlikeholde/sette opp eggen.

 

Sharpmaker er derimot så enkel at hvemsomhelst kan få tilfredsstillende resultater etter 2 minutters instruksjon. Kombinert med årlig profesjonell sliping er dette kanskje en vinner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvor kan jeg finne store håndsveivde slipesteiner? Med eller uten stativ. Er det noen som vet om forhandlere i Norge?

Evt store saktegående med motor.

 

Ser det er to år siden du skreiv dette. Finnes flere gammle/brukte. Om du eller andre er interessert, så er det en her som skal selge. http://www.bytt.no/component/option,com_bytteplassen/page,show_ad/adid,223/catid,112/Itemid,10/

 

Ellers så finner du flere ved å søke på slipestein på torget på Finn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...