Jump to content

Erfaringer med Dakota 76 safari?


blundby

Recommended Posts

Har alltid hatt lyst på rifle i 375 med kontrollert mating. Byttet i går inn min Blaser R8 lux med swarovski Z6 (kjøpet for 24.000 + kikkert til 8.000) mot en Dakota safari 375 h&h på Jakt & Friluft i Arendal. Den var listet brukt til 42.000 og jeg tenker jeg gjorde et god kjøp.

 

Finner lite informasjon om Dakota våpen på nettet. Er generelt sett litt skeptisk til helbedding, men mest forbundet med Remington 700 mekanisme med det sære festet mellom pipe/fremskjefte. Blir spennende å se hva slags grupper jeg etterhert klarer å skyte med den, men i kveld blir det syting med åpne sikter og dermed lite skikkelig presisjonstesting.

 

Har lest at noen Dakota ikke går spesielt bra, men kan ikke helt forstå hvorfor det skal være tilfellet ettersom det er en solid, stiv og rett mekanisme og de bruker Lothar Walther løp.

 

Så altså, noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Har lest at noen Dakota ikke går spesielt bra, men kan ikke helt forstå hvorfor det skal være tilfellet ettersom det er en solid, stiv og rett mekanisme og de bruker Lothar Walther løp.

 

Så altså, noen erfaringer?

 

 

Gratulerer med valg av verdens beste våpen :smile:

 

Aner ikke hvor du har lest at de ikke går spesielt godt. Men her er hjemmesiden deres http://www.dakotaarms.com/ . Har en film om produksjonen deres som jeg kan forsøke å kopiere og sende deg.

Link to comment
Share on other sites

:D

 

Det hadde vært stilig! Hvis du sender en pm eller mailer meg på blundby@gmail.com kan jeg evt gi deg postadresse og navn. Trenger gode argumenter for å rettferdiggjøre dette kjøpet for dama, men spørs om produksjonsvideo er det hun trenger hehe :)

 

Kom akkurat fra Løvenskjoldbanen. Har ikke montert kikkert enda, men dro av 20 skudd fra benk (270gr remington express softpoint). Samler innenfor 9'eren (når jeg sikter på 5'eren nede. Ikke akkurat presisjonssikter (safari) så jeg er svært håpefull på hvordan den samler når jeg får på kikkert :overrasket:

 

Rekyl er helt klart håndterbart selv i t-skjorte. Tror ikke jeg monterer demper på den børsa...

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått montert kikkert: Zeiss Victory Varipoint 2.5-10x50. Blir spennende å se hvaslags samlinger jeg får til i dag... Får håpe kikkerten er bra, den kostet meg 12900kr...

 

Kjøpte forresten 50 250 grain North Fork kuler fra jaktdepoet. Noen som har erfaringer med disse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel slutte med min monolog, den er kanskje ikke av så stor interesse... :)

 

Testskyting med kikkert montert gikk bra. Jeg klarer å holde samlinger fra 30-50mm på 100 meter fra benk. Etter omlag 20 skudd (275 grain Remington fabrikk) var jeg ganske sliten så det ser ut til at ammunisjonskostnader begrenses litt av seg selv :) Det er nok litt vanskeligere å skyte gode samlinger med 375 enn 6.5 ser det ut til... (klarte 12-20mm samlinger med Blaseren jeg byttet inn). Ulempen nå er at jeg ikke har hjerte til å sette på demper på en så flott safaririfle...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med grom rifle. Jeg ville ladet med kuler fra 200 - 250 grain til en fart sånn rundt 800 m/s. til trening og jaktet med kuler på 220 - 250 grains. Det gir en snillere rekyl og så kan du spare 270 - 300 grains kulene til en fremtidig safari.

Link to comment
Share on other sites

Du må poste noen bilder av rifla. Dette var sikkert ikke noe dumt valg, for det jeg har sett av Dakota rifler, er det meget flotte og litt ekslusive våpen. Blaser R8 er jo også flotte rifler, men dem er jo vanlige og går 13 av på dusinet. Har sjøl ei Weatherby mark V i 375 H&H, og den går veldig bra, når mannen bak er med er det stortsett bare et hull i blinken. Jeg har en Hausken Titan standard på mi da. Det gjør den veldig behagelig å skyte med.Er blitt veldig glad i 375 H&H sjøl, er et veldig allsidig kaliber. Med meg går det stortsett i Barnes TTSX og TSX å 250 & 270GR ladet til litt over 800m/S. Hadde jeg hatt mye penger hadde jeg og seriøst vurdert/tenkt på ei Dakota rifle.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Dakota i 375 for noen år siden. Har aldri hørt noe om at de ikke går bra? Kjempevåpen! Anbefaler 210 grains kule beregnet for 375 Winchester til opptrening, de gikk bra i min rifle. Det er fort å skyte på seg en "flinch" (hva heter det på Norsk?) om man går rett fra 6.5 til 375 og begynner med full-pupp ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte Dakota for noe år siden, men en test i svensk eller norsk våpenblad (husker ikke helt) konkluderte med dårlig presisjon. Dette gjorde at jeg fikk kalde føtter... Men uansett, ikke tvil om at Dakota lager pene våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde en Dakota i 375H&H for en del år siden med tanke på kjøp, men den var rett og slett ikke noe presisjons våpen. Pen var den, og god til å skyte med, men det hjalp ikke når samlingene uteble uansett hva jeg foret den med. Dette til skarp kontrast til en Blaser R97 i 375H&H jeg hadde som kunne skyte innenfor en klistrelapp hele dagen lang. Det ble ikke noe Dakota kjøp på meg i hvert fall.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill..

 

Jeg skal ta noen bilder av rifla og laste dem opp når jeg får muligheten. Ser ut som et klassisk safari våpen :) Jeg har nok blitt mer konservativ etter jeg rundet midten av 30 årene og har sansen for fint treverk og blånert stål. Tidligere ville jeg nok garantert kjøpt en sako TRG, montert tofot og diger demper :)

 

Jeg kjøpte 50 250 grain north fork kuler på jaktdepoet. Tenker det sikkert holder til elg. Så 275 grain partizan kuler på hjemmelading.no for ca 4kr stk og tenkte det ville være egnet for mengdetrening dersom de går noenlunde ok. Kommer til å lade meg ned hvis jeg merker jeg pådrar meg uvaner...

 

Jeg har ikke skutt liggende enda, tipper det blir litt vanskeligere rekylmessig enn fra benk. Stående og knestående (evt sittende) er jeg ikke bekymret for (og det er jo vanligst på jakt for meg i alle fall).

 

På skudd nr 19 av 20 tok jeg meg selv i å blunke akkurat før jeg trakk av (så ikke rifla gjennom hele rekylen) så det må nok litt riktig mengdetrening til før jeg mestrer kaliberet skikkelig. Jeg har skutt en del med 338 win mag før, men synes 375 er noen hakk vassere. Det ovverasker meg litt på bakgrunn av at tabeller for kulevekt/hastighet skulle tilsi at forskjellen er relativt liten (20%?.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke noe på at en Dakota i 375 H&H går dårlig. Mulig testpanelet ikke var vant til 375 eller hadde feil amo eller feil på kikkert/montasjer o.l. Med rett amo/kuler går 375 H&H veldig presist.

 

Bladet var Jaktjournalen og skribenten Håkan Spuhr. Dette skulle tale for en objektiv og riktig test.

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, d var pussig da, at et så flott våpen ikke har noe særlig presisjon. Men nå har ikke jeg Dakota rifle eller kjenner den så veldig godt. Men det kan jo være en grunn til at dem er nokså skjelden å se da, høy pris og lav presisjon. De har noen rare 1 skudds rifler og noen rare sharps kopier, men disse 76 safari modellene er ihvertfall flotte å se på.

Link to comment
Share on other sites

Noen av de skribentene som er kjøpt og betalt av diverse firmaer for å like noen produkter bedre enn andre.

 

Dakota holder generelt høy kvalitet, men min mening er at de var best da Don Allen drev det før han gikk bort. Det var rifler som kunen trollbinde både vett og kontoer. Har ikke fått sett på noen i lengre tid nå, men de jeg så tidligere var veldig fine. Drømmen om en td er der alltid .

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke noe på at en Dakota i 375 H&H går dårlig. Mulig testpanelet ikke var vant til 375 eller hadde feil amo eller feil på kikkert/montasjer o.l. Med rett amo/kuler går 375 H&H veldig presist.

 

Bladet var Jaktjournalen og skribenten Håkan Spuhr. Dette skulle tale for en objektiv og riktig test.

 

Og hvor mange rifler ble testet?

Problemet med "tester" er at man tester ett våpen, og så drar man konklusjoner om alle av samme type. Det er slett forskning... Selvfølgelig, det skal ikke forekomme at en fabrikant som Dakota sender ifra seg et våpen som ikke er bra. Men det skjer, blant alle våpentyper. For å sette det på spissen: Jeg sendte tilbake en Remington en gang som gikk dårlig, og fikk en i retur som gikk bra. Har Remington bra eller dårlig preisjon da? Det man kan si ut fra Spuhr sin test er at det var dårlig presisjon i den ene rifla han testet (dersom han nå testet en).

 

Dette er en generell kritikk av "testene" som er i jaktbladene.

Link to comment
Share on other sites

Nu er he Spuhr vel kendt for primært at synes om semitactical wanabeesniper grej, derfor kan det måske godt skremme ham lidt med så smukt træ, og høj rekyle.

Lidt kunstigt med kraftig rekyle og rimelig lav vægt.

Jeg var for en tid siden involveret i en rifle som ikke gik tilfredsstillende. den klarede omkring 4-6cm grupper med mange forskellige ladninger. med stortset samme middeltræfpunkt.

Lidt kunstigt, da ejeren var en gut der gennem de seneste 5 år generelt har været i top 3 i de feldtstevner han har deltaget i.

Efter kontrol af stabil og symetrisk bæring på låseklakker. Ny bedding, Rengøring og kontrol af pibe, Test med flere forskellige kikkerter og montager. Flere forskellige skytter.Da var desperationen udpræget, da intet gav ændringer.

Først da man støbte 400 gram bly i forskæftet skrumpede grupperne til under 10mm :overrasket:

Riflen var en kaliber 7-08 mer ret nyclassisk skæfte og en egenvægt på knapt 3kg + kikkert

Link to comment
Share on other sites

NEJ Det här blev jag inte speciellt imponerad av, INTE ALLS.

Det här är ju bara rykten och skitsnack.

 

1. Jag har ALDRIG skrivit för jaktjournalen.

2. Jag har ALDRIG gjort någon test om Dakota 76.

 

Däremot har jag en gång sannolikt i Jaktmarker & Fiskevatten skrivit om Kimber i kaliber .308.

Det var ett jävla skrot, bland annat så satt tändstifthålet så offcenter att vapnet klickade.

roterade man då patronen 180 grader så klickade det igen och man fick två anslag bredvid varandra.

 

img4867302c542ad.jpg

Jag har i stort sett ingen erfarenhet alls av Dakota 76, däremot har jag haft en Dakota säkring på min .358 NM.

Det var en mycket dålig lösning precis som alla andra Winchester m70 baserade säkringar.

Problemet är att säkringen är för ytlig och den osäkras av att en gren kommer åt eller liknande.

Riktigt skrot är det, och jag vill aldrig mer ha en Win 70 säkring.

Vill man ha en säkrings om säkrar slutstycket så är Weatherbys eller Schultz Larsens gamla varianter mycket bättre eftersom de sitt skyddade och inte sticker ut.

 

Sen vill jag också bestrida påståendet att jag mest sysslar med Sniperwannabeebössor som Jörgen Nielsen påstod.

Däremot skjuter jag rätt mycket långhåll och tävlar lite inom långhåll med.

När jag jagar så är mest med ruskigt traditionella bössor.

Här är några av de jag brukar allra mest.

img4867303e8c62b.jpg

img48673652aeebb.jpg

img4b3dc520a44bc.jpg

img46172ea953c31.jpg

img4770e1437e60c.jpg

 

MVH Håkan

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det tok litt av i forhold til testing av våpen her ja...

 

Rent teoretisk ville vel dårlig presisjon evt måtte komme av dårlig bedding (spesielt siden de helbeddes i typisk amerikansk stil)? Ettersom kassa er stiv og rett (CNC frest og produsert i mindre antall) og løpet er laget av Lothar Walther. Eventuelt kan løs montering av kikkertsikte sikkert være en mulig årsak. Det er for meg vanskelig å tenke ut noe spesielt ved konstruksjonen av våpenet som utslagsgivende...men jeg er jo ikke akkuart noen børsemaker eller ekspert på dette. Sammenlignet med Blaser R8 er lukketiden en god del lenger (fra avtrekk til skudd løsner), noe som kanskje gjør presisjonsskyting litt mer krevende.

 

Nå har jeg bare skutt med Remington 275 grain sp fabrikkammo og fått det jeg tror er omtrent gjennomsnittlige samlinger (30-50mm 5 skudd) på 100 meter. Tar en tur på banen i ettermiddag og tester 300 grain Federal og ser om jeg merker noen forskjell. Selv fra benk er det nok jeg som står for en god del av spredningen må jeg innrømme. Det er jo helt unødvendig å stresse med å få samlinger under 30 mm på et sånt våpen uansett tenker nå jeg da. Har ingen planer om å skyte på smått vilt på vanvittige avstander uansett. Får jeg våpenet til å holde en tomme på 100m og alt virker hver gang er det jo som det skal være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har IKKE noen Safari, men en 76 Hunter, denne har kulllfiberstokk, med alu beddeblokk. Cal er selfølgelig 375, og pipa er Walther.

Denne går bare gulle godt, og kan sammenliknes med hva som helst av presise børser, bare jeg klarer å trenere den økte rekylen.

3 skudds samlinger på sub MOA går somregel greit..... :winke1: Og mere trenger jeg ikke, på det denne rifla skal brukes til.

Kula jeg bruker nå for tia er 260grs Accubond, i ca 820 m/s

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ladet opp noen 380 grain rhino foran 72 grai rhino 17 (ca 700 m/s). Sparker merkbart mer, omtrent i liga med 416 rem/rigby, men helt klart håndterlig. Samlet rett over en tomme fra benk.

 

Eneste problem nå er å få kikkerten til å sitte (skøvet seg gradvis frem til baksiktefestet). Har nå hatt på locktite under ringene og dratt til litt mer enn børsemaker. Begrenset hvor mye man kan ta i (klemmer kikkerten på toppen). Håper locktite fester på kikkertcoatingen på røret... Noen som har gjort dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...