Jump to content

Norsk nettbutikk som synes det er greit å skyte fugl etc


D52

Recommended Posts

Jeg har aldri ønsket at Kammeret skal være en slags nettbasert sutre plass. Greit at vi er uenige med denne annonsen, men å angripe innehaver og butikken "her inne" er lite gjennomtenkt. Hvis enkelt personer vil konfrontere denne aktøren så send heller en Pm til trådstarter om link info slik at vi slipper videre forsøpling.

Link to comment
Share on other sites

Står dette noe om i regelverket, eller er det som du skiver at DU ikke ønsker det?

 

BTW: det tar ca. 2millisekund å finne butikken, men det er ikke poenget. Poenget er når en moderator er begynt for seg selv å lage regler på kammeret.no. Om det er slik du fremstiller det vel totalforbys å linke i det hele.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det tillates å legge ut info om butikken ?

 

Det er ikke lov, så tillatelsen er ikke innvilget. Dette vil bli behandlet som personhets mot innehaver til tross for idiotisk salgs annonse og reklamering.

 

Innlegget mitt var ikke en "søknad" om å få lov til å gi ut navnet på butikken, men et spørsmål om det var lov eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at Trapperman kan kalle det forsøpling når man åpner en tråd ang en nettbutikk som skriver at det er lett å skyte fugl og smådyr med luftvåpen.

 

Er alle jegere miljøsvin siden de "fyller" skog og natur med bly, kobber og kruttgasser da ? Er søppel det også i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Står dette noe om i regelverket, eller er det som du skiver at DU ikke ønsker det?

 

BTW: det tar ca. 2millisekund å finne butikken, men det er ikke poenget. Poenget er når en moderator er begynt for seg selv å lage regler på kammeret.no. Om det er slik du fremstiller det vel totalforbys å linke i det hele.

 

 

Forumregler:

Vil vi ikke ha:

- Personhets: Kritiser sak, ikke person.

 

Hvis det stilles ytterligere spørsmål om modereringen så ta dette opp med mod.sjef og IKKE i åpent forum. Dette står også i regelverket, og bør høyst leses for enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette gidder jeg ikke mer. Når ble det personhets å linke til en komersiell aktør? Og uansett så går det ikke an å rapportere til moderatorsjef siden dere stenger rapporten før han får lest. Men husk du kan krype til korset du også og si du tok en dårlig avgjørelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikkje forstå at dette er å rekne som personhets, då dette dreier seg om eit firma som ifylgje deira eigne nettsider har 15 tilsette. Kritikken går mot firmaet og ikkje mot ein bestemd person. Om dette er personhets, så må jo det bety at all kritikk av til dømes Statoil, er personhets mot Helge Lund.

Når det gjeld den mildt sagt uheldige setninga i produktbeskrivinga i fyrste post i tråden, så kan dette sjå ut til å vera ein glipp. På ein annan vare i same nettbutikk står nemleg dette:

Vi gjør oppmerksom på at i Norge er det IKKE tillatt med luftvåpen til jakt. Luftvåpen blir av og til brukt til skadedyrbekjempelse, men da med politiets tillatelse.
Link to comment
Share on other sites

Klart at det står at i norge er det ulovlig å jakte med luft våpen. Men man må se på klientelet til denne butikken. Skal ikke si at kun barn (med tanke på at luftvpåen er >18), men veldig mangen unge voksne handler stort sett der, som kanskje lar seg innflyte av den linjen, selv om det står 2 rader nedover at det er ulovlig.

 

Man skriver jo ikke på en annonse på en hagle eller rifle, at den kan fin brukes på mennesker også fordi så og så kaliber er veldig kraftig, men jeg gjør oppmerksom på at i Norge er det ikke tillat. Jeg mener man ikke bør en gang gjøre oppmerksom på at denne luffen er kraftig nok til å skyte smådyr og fugler.

Link to comment
Share on other sites

Dem burde bytte ut ordene fugl og smådyr med kongle eller melkekartong etc. Litt uheldig å antyde at det er ok å knerte dyr med luftvåpen.

 

Det står forøvrig litt lengre ned at det følger med ekstra kolbe for skulderstøtte, til bruk i naturen for ekstra treffsikkerhet.... jaja...

 

EDIT, legger til info. Har skrevet på Facebooksiden til butikken hva jeg mener om denne måten å reklamere for sine produkter på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trapperman: Du synes ikke at det blir litt veeeeeel mye moderering her inne viss du mener at denne butikken bør skjermes mot at det diskuteres om på på kammeret. Butikken er da ikke en person, men en nettbutikk plass som driver med kjøp og salg?

Det er ingen som sier at xxxxxxxxx er en idiot, de omtaler BUTIKKEN...

Skulle nesten tro du hadde prosenter der :mrgreen:

Og det var vel nok til å gi meg en på fingrene og? :wink:

Vet ikke om det tillates å legge ut info om butikken ?

 

Det er ikke lov, så tillatelsen er ikke innvilget. Dette vil bli behandlet som personhets mot innehaver til tross for idiotisk salgs annonse og reklamering.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper nesten at annonsen det her skrives om er en dårlig og direkte oversatt tekst fra en produsent eller annet. I mange land er det tillatt å skyte fugl med luftvåpen, til og med hare.

Man får anta at innehaver av denne butikken rett og slett har "driti på draget" med en slik annonsetekst.

Link to comment
Share on other sites

De har nå svart med følgende :

 

XXXXXXX Webshop Hei - vi er helt enig. Her har vi vært uoppmerksomme da teksten til dette produktet ble oversatt fra Crosman USA (fra engelsk til norsk). Vi har nå rettet dette og beklager så mye de vi har støtt med ordlyden. Forøvrig er dette første gang noen har gjort oss oppmerksomme på dette. Hadde vi sett dette selv eller blitt tipset hadde vi selvfølgelig straks rettet feilen. Vi beklager så mye og synes det er på sin plass om politiet gir oss en reaksjon på dette.

 

Bra at de rydder opp.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at de har endret teksten sin nå - nå står det :

 

"Et godt valg for plinking med sin ultra-stille Nitro Piston, og med øvelse, mer enn treffsikker nok til å treffe bullseye 30 meter unna og med en utgangshastighet opp til 700 fps (215 meter pr sek)."

 

Var for øvrig lett å finne ut av hvilken nettbutikk det var - og jeg synes det er merkelig moderering når saklig kritikk av en nettbutikk blir vurdert til å være personhets.

Link to comment
Share on other sites

angripe innehaver og butikken "her inne" er lite gjennomtenkt.

 

Skal bli spennende å få svaret på hvordan du kom frem til dette når hverken navn på butikk eller "innehaver" er nevnt. Bildet er sladdet slik at navn og butikkinfo ikke er synlig, nettopp med tanke på dette.

 

Men hvis man vil slukke brann med bensin, så klarer du dette veldig bra.................

Link to comment
Share on other sites

og hvem har da aldri skutt fugl med luftvåpen i barndommen...... :roll:

Det er ikke det som er greia, men at nettbutikken sier at det er greit å bruke luftgeværet til småviltjakt (Og at det er 18 års grense på det) Så Hva "Barn" gjorde med luftgevær er ganske irrelevant fordi barn har ikke lov til å eie luftgevær først og fremst.

 

Det blir som sagt noe helt annet å reklamere om det.

Link to comment
Share on other sites

Ante meg at det lå inne en direkte oversettelse ja...

Kan være en som ikke har lovverket til miste paragraf gravert inni i skolten som har oversatt dette. En liten huskelapp til de som lever for å drite ut og utlevere folk samt klage på alt som er, husk at ingen er perfekte, ikke engang DU!

Link to comment
Share on other sites

Hvem sier at det ikke er lest korrektur? Det er godt mulig at den som har lagt inn teksten ikke har den fjerneste anelse at det er ulovlig å bruke på jakt. Jeg ser faktisk ikke problemet her i det hele tatt, noen gjør en feil, blir gjort oppmerksom på det og så retter opp feilen raskt. Hvor mye bedre skal man være for å ikke bli hogd ned av allviterne her på forumet?

Link to comment
Share on other sites

Det følger et visst ansvar med det å drive butikk. Hvis det er slik du sier at de kanskje har latt en person uten den fjerneste anelse om lover og regler ang våpenbruk få lage annonsetekst,ja da sliter de:). At det kan være grove feil i annonsetekst for andre varer er jo forståelig,men når det kommer til våpen,ja da burde man la en "fagmann" sjekke annonsetekst før den blir lagt ut. De har jo ikke akkurat så mange våpen i butikken sin at det skulle by på noe problem;).

Disse våpnene selges ofte til personer helt uten erfaring med jakt,og uten kjennskap til lover/regler ang.bruksområde mm. Derfor synes JEG det er svært viktig at det annonsetekst blir "lovlig" ved første forsøk:).

Når man legger hodet på hoggstabben,og lar det ligge der lenge,må man regne med at noen kommer med øksa;)

Link to comment
Share on other sites

Når man legger hodet på hoggstabben,og lar det ligge der lenge,må man regne med at noen kommer med øksa;)

Den som kommer med øksa kan jo vurdere om den som ligger på hoggestabben har sovnet der ved et uhell, og vekke ham, istedet for å hugge til da.
Link to comment
Share on other sites

Er ikke denne saken ferdig enda? ville vært fint om en moderator stengte denne tråden

suttre forumer finnes andre steder :roll:

 

OT! Ja jøss!

 

Å nei da! Vi blir aldri kvitt disse moralens voktere som er bedre, mer innsiktfulle og mer bløthjertet en resten av oss bare halvgode :wink:

 

Det neste disse gutta skal i gang med nå er sikkert å denge alle bil leverandører i Norge som annonserer biler med toppfart angitt til over 100 km/t, det er tross alt ikke lov å kjøre fortere enn 100 km/t i Norge. Det skulle vel okkupere store deler av høsten og vinteren for disse gutta. Deretter blir de opptatt store deler av 2012 med å denge leverandører av strømhalsbånd for hunder og jaktpiler for bue, som heller ikke er lov å bruke i Norge. Gutta blir dertetter ansatt av VG og Se og Hør for å grave i privatlivet til politikere, kjendiser og andre som selger pissprat til høyestbydende i det Norske samfunn. :roll:

 

Ush! Nå ble jeg en sånn sutrekopp også! Men makan! Bærplukker i premie til disse gutta er på sin plass! Gutta er på bærtur og tåler dårlig og bli moderert for bærprat på et jakt- og skyteforum. Blæ!

 

Og gutter! Sjekk ut meg også, jeg har helt sikkert noen svin på skogen som bør utbassuneres i all offentlighet.

 

Mitt navn er Georg Robert Grimeli. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...