Jump to content

22 L.R & 22 WMR


gåsa123

Recommended Posts

Merk at kule i 22 WMR er mantlet, og den sitter i hylsa. Dvs hylsa har litt større diameter enn hylsa i 22LR.

Du kan jo godt skytte 22LR i 22 WMR våpen. Det blir uten skade for våpenet, hvis det skjer bare sporadisk.

Men du får ikke god presisjon.

Og hva er vitsen, hvis du vil skyte 22LR kjøp 22LR våpen, og ikke 22 WMR.

 

22 WMR er flott våpen for due, ender, rypejakt. Fint til 100-120m avstand, hvis det ikke blåser mye.

Hadde en 22 WMR før. Hvis du er fra Oslo så har jeg noe ammo liggende.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

At de sjeldent sprekker, gir ikke meg noen "trøst". For vi vet at de av og til vill sprekke, og siden man vet at om en først ser for seg å bruke 22lr amo i en 22wmr, så betyr det at man skal skyte ett betydelig antall (normalt til trening) med 22lr gjennom våpenet. Om man så sier at kansje 1 av 10 sprekker, og kansje 1 av 100 har potensiale til å skade skytteren. Så sier det seg selv at man under ingen omstendighet, anbefaler noen å skyte 22lr i en 22wmr rifle (spesielt siden man ofte skyter en 4-500 skudd med 22lr når en først er i gang). At ting "kan" gå godt, er for meg den vært smulige innfalsvinkelen til alt som har med våpen å gjøre.

 

Anbefalingen må alltid være å ikke bruk feil type amo i noe våpen (heller ikke 22lr i ett 22wmr våpen). Der er alltid en betydelig risiko for at det kan ende i tårer (om man har noen øyne igjen å gråte med etterpå). At det som oftest ender godt, er ikke en særlig inteligent læresettning å basere livet sitt på.

 

Joakim@ siden du vurderer en slik kombinasjon av kaliber, burde du kansje ta en titt på en Sako quad, eller nye CZ455 system rifler (spesielt CZ455 er rimelig på ekstra løp etc.). Mye for pengene, og kun en plass borte i jaktvåpengarderoben. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om man gidder å google kalibrene er det enkelt å se forskjellene i dimmensjoner på tegningene.

22lr har hælbasekule, dvs at den har en innsnevring den delen som entrer hylsa. kula har altså to sylindriske diametre.

22wmr har en vanlig mantlet riflekule med et sylindisk parti.

når diametrene på hylsa heller ikke er helt like lønner det seg absolutt ikke å skyte 22lr i wmr kammer.

Det vil nok oftest gå bra, men lr-hylsa har for mye plass i et wmr-kammer og kan altså revne. Det er jo hylsa som er gasstetningen bakover, så når den svikter er det alltid fare for at skytter får varm gass og messingpartikler i fjeset. Faren for dette varierer med våpentypen, men det er aldri en bagatell.

Presisjon går det ikke an å forvente, så hensikten kan man også lure på.

 

På sikt vil det skade våpenet og øke faren for personskade. Et skudd er tross alt en kontrollert eksplosjon som skjer mindre enn ti cm fra ansiktet. Da er det greit å kunne stole på at våpenet holder.

 

22wmr koster vel ca 3,- pr paff, og det er jo vesentlig mer enn 22lr. Men salongrifler er billige, og patronene har hver sine bruksområder, så det beste rådet jeg kan gi er kjøp en salongrifle også. Gjerne brukt. Du klarer aldri å bruke opp ei salongrifle når den får riktig ammunisjon og et minimum av tørk og puss etter å ha vært ute i vått vær.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Dette er vesentlig skumlere enn de andre eksemplene du nevner (og som heller ikke anbefales).

I motsetning til å bruke 308 i 30-06 kammer, så gir

.22winmag en situasjon hvor hylsebunnen har mindre diameter og dermed mangler støtte langs randa samt at hylsekroppen også mangler støtte av kammerveggen i hele sin lengde. En. 308 patron passer i det minste noenlunde greit i bakenden av et -06 kammer og gir dermed brukbar gasstetting i de fleste tilfeller. Når det så er snakk om randtent ammunisjon hvor hylsa er løvtynn og svak, er man nesten garantert gasslekkasje bakover på noen skudd, i verste fall kan også hylsa revne. Ikke gjør dette, det kan gå bra en stund men før eller senere går det gæærnt. Rett ammunisjon til våpenet er billigere enn førerhund...

Link to comment
Share on other sites

Dette ville ikke jeg ha gjort nå for tiden,hadde en ruger revolver med ekstra tønne for 22mag,ikke at det det var så farligt men etter å ha skutt en hel vinter med 22lr inne og begynte å skyte med 22 mag fikk jeg ingen presisjon,demontere våpenet og resultat ei stygg bule i pipa-og det er godt gjort med en ruger revolver for der er det mye gods i pipa.

Det sier jo litt om kreftene som er i ei slik pingle kaliber som 22lr.

Tenk vist dette skjer i et for stort kammer og kanje ei gammal og sval konstrukjen som det er i mange 22lr rifler.Det blir garantert bakblåst rett i øyene dine :trist: ,så ikke utfodre skjebnen på dette her.

Link to comment
Share on other sites

Ut fra min personlig erfaring:

Jeg har skutt .22short i .22WMR, og det gikk helt uten problemer.

Det som skjer er at hylsa ekspanderer til kammerets diameter og tetter for gasslekkasje bakover.

Men siden det var dårlig presisjon, så har jeg droppet denne test-skyttingen.

I butikken, sa de, at kammeret skal ikke være utsatt for gasslekkasje. Med andre ord man kan skade .22WMR kammer, hvis man skytter mer enn sporadisk .22LR.

 

Når det gjelder derrimot 308 ammo i 30-06 kammer, så skyves patronen framover av tenstiften. Hylsehode ekspanderer mot kammerveger og videre strekkes hylsen mot sluttstykket. Vannlig symptom er hylseseparasjon.

Alt dette forutsatt at kula fant veien fram riktig. Hvis ikke, so er det BUMMMMM!

Jeg synnes dette er verre enn 22LR/22WMR saken.

 

Man kan selvfølgelig skyte 308 ammo i 30-06 kammer. Masse rifler fra VV2 var konvertert til 308Win. Men da må man plassere i en 30-06 kammer en 'chamber insert'. En form for plassholder, som kompenserer for forsjell i partonlengden.

Hilsen Kristoffer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

man skal helst ikke ikke med 22lr ammo i 22wmr men det går!! 22wmr lenger å etter min menig litt tyker har ikke målt etter vist man skytter mye med 22lr i 22wmr øddlegger du våpenet til slutt vet faktigs om noen som har øddlagt en 22wmr på grunn av noen sa at det gikk fint men resutat bel at løpet til slutt ble øddlagt å våpenet mått kondumers (men både cz å sako har kommet vedvåpensystem i småvilt kaliber) er klar over du har arvet våpen 22 wmr koster rundt 2,50 kr skuddet blir ikke akkurat konkurs av skytt litt med den plus den er fin til storfulg rype hare gås ender skarv så her kan man gå hjem med billig mat :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en grunn, og da gjerne en god en også, til at revolvere som kan skyte både 22LR og 22WRM leveres med to tønner. Altså en tønne med kammer for 22LR og en tønne med kammer for 22WMR. Nå er 22WMR en riflepatron slik at det å bruke den i revolver knapt har noen praktisk verdi. Det gir ikke spesiellt bedre presisjon og heller ikke mye mer anslagsenergi. Dessforuten er det ikke lov å bruke slikt på jakt. Det som derimot er litt gøy, kostbar morro men likevel, er at 22WMR gjerne gir en KABOOOOM lyd mens 22LR sier Pang! Magnumen gir også en liten halvmeter munningsflamme. Gøy men liten praktisk verdi! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg reagerer på mange innlegg i denne tråden, spesielt når det går på sikkerhet.

Når personer uten nok kunnskap nærmest anbefaler ting som kan medføre alvorlig skade da reagerer jeg.

Dersom man ikke vet hva man snakker om, så skriv ikke som om man er verdensmester.

 

Det å skyte .22 LR eller .22 short i .22 mag våpen er en risikosport. Som mange har skrevet før meg kan dette medføre hylsesprekk og messingfragmenter i ansiktet på skytter. Messinfragmenter som kommer inn i øyet er særlig farlig fordi messingen "irrer" og gir misfarging pluss giftvirkningen fra kobberet.

Det er ikke et spørsmål om patronene sprekker, det er bare spørsmål om når. Alle som har skutt mye .22 vet at hylsesprekk forekommer også i .22 lr kammer, men det er skjelden at det fører til skade på skytteren. Unntaket er i Kragen, der fører slitasje til at hylsefragmenter kan treffe skytteren.

Konklusjonen er: Ikke skyt .22 LR eller .22 short i .22 magnum, det er farlig for synet, og kan gi medlemskap i blindeforbundet.

 

@kristofferp - det å skyte .308 i 30-06 viser at kunnskapen om våpen og ammunisjon ikke er på topp, men det er ikke spesielt farlig.

Hylsen blir seende rar ut, det som kalles 308 idiot. Men sikkerhetsmessig ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

eier ei 22wmr selv. ble frarådet skyte 22lr i den fra børsemaker og det er godtnok for meg. ca 3kr smellen så skudd er billig uansett syns nå jeg. når jeg og min sønn plinker/blinkskyter bak låven så bruker vi et diana34 luftgevær billig ammo er jo greit når det blir skutt mye om gangen samt ingen støy. så ikke la deg friste til noe som fagfolk advarer i mot,ta godt vare på 22mag børsa di og bruk den til småvilt jakt, det er den suveren til :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

i den siste tiden har de kommet med system våpen 22lr 22wmr å 17hmr bådde cz 455 å sako har sånn våpen der man bytter løp etter ønske 22 wmr er vel det kaliber man kan jakte på alt småvilt til med rev ikke rådyr 22lr kan man kun bruke opp til hare størles men ikke hare! jeg jakter med 22wmr jakter mest gås/rev bruker den til storfugle rype! jakter også med 22lr men den bruker jeg menst til kråke måse å sånt! jeg kan anbefale 22 wmr ril jakt bruk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...