Jump to content

Selger hjemmeladet ammo i 45ACP


350 Rem mag

Recommended Posts

Dette er rissikosport. Jeg vil fraråde en hver bruk av ammo ladet av andre, uansett hvor mye man stoler på dem eller kjenner dem.

 

Hvordan tørr du skyte det du selv lager :lol:

Du flagger en holdning til dine venner og klubbkammerater som jeg gremmes over :?

 

 

Ærlig talt tror du kammerater er ute etter å ødlegge venners våpen og helse, hvis di avser noen skudd på et stevne.

Jeg har ofte fått "låne" ammo fra andre på stevner og den andre veien lånt ut til feks nybegynnere som har fått lånt seg et våpen og trenger ammo, for å gå ei feltrunde, etter de har fått "full tenning" på skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det var også en fryktelig irriterende pris han skulle ha for disse skuddene, mtp at det er rene blyprosjektiler. Vet at S&B 45 ACP hos enkelte klubber på østlandet ligger på 2,10 kr/smellen.

 

Men uansett... Min erfaring med finn.no, er at det ALLTID kommer en kålorm og tror han har gjort tidenes kjøp!

Link to comment
Share on other sites

En grunn til ikke å bruke hjemmeladninger som er laget for andres våpen, er at det kan være trykkforskjeller fra våpen til våpen. Foreks kan en som lader til sin egen rifle ønske så kort friflukt som mulig og dermed lage en patron som kommer i kontakt med riflebommene i en annen rifle med ørlite kortere kammer...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Du flagger en holdning til dine venner og klubbkammerater som jeg gremmes over :?

 

Det en viss rissiko forbundet med hjemmelading. Selv om du lader dine skudd etter boken gang etter gang, er det ikke nødvendigvis sant for den som lader for deg - uansett hvor gode venner dere måtte være.

 

Vil du være ansvarlig for å ha ladet ammo som skadet en annen skytter, eller ødela en annen persons våpen? Eller vise versa, om du skulle bli skadet, eller ditt våpen skadet av dårlig ammo ladet av noen andre ...

 

Å krite fabrikkammo eller låne vekk fabrikkammo til en kompis på et stevne ser jeg ingen betenkeligheter med, men min regel er enkel - har jeg ikke ladet det, skyter jeg det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det er en god vane å stå for ladingen selv, liten tvil om det..

 

Men likevel mener jeg det ikke er langt borti natta uforsvarlig å bruke ammunisjon en annen har ladet. Dette fordrer såklart at personen som har ladet patronene kan oppgi all nødvendig ladedata.

 

Norma solgte tidligere "Omladdad" til blant annet .38, dette var rimelige treningspatroner laget på engangskutte hylser. Det sto fint lite ladedata etc på boksen.. Hastighet varierte veldig, likevel var dette en populær trenings patron for en tid tilbake.

 

Jeg finner årlig feilprodusert fabrikk ammunisjon. Senest for noen dager siden fant jeg en svært deformert Remington Core Lokt med alt som skal til for å si bang ..eller i verste fall kaboom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner årlig feilprodusert fabrikk ammunisjon. Senest for noen dager siden fant jeg en svært deformert Remington Core Lokt med alt som skal til for å si bang ..eller i verste fall kaboom.

 

Det skjer ja, en Sako 308 fabrikkladd som sprakk. Fabrikasjonsfeil på hylse, de andre hylsene i pakka oppførte seg normalt.

sakohylse_(Medium).jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner årlig feilprodusert fabrikk ammunisjon. Senest for noen dager siden fant jeg en svært deformert Remington Core Lokt med alt som skal til for å si bang ..eller i verste fall kaboom.

 

Det skjer ja, en Sako 308 fabrikkladd som sprakk. Fabrikasjonsfeil på hylse, de andre hylsene i pakka oppførte seg normalt.

sakohylse_(Medium).jpg

Tja, er kansje forskjell på en sprukket hylse og en dobbelladning pistolkrutt? (de aller fleste "sprengte" våpen jeg har hørt om er faktisk pistoler/revolvere hvor det har vært hjemmeladd ammo inne i bildet)

Sprukne hylser skjer innimellom. Kan føre til utblåsning av krutt bakover, det kan være farlig for øynene om man ikke bruker briller, men neppe noe man sprenger et våpen i fillebiter av. Jeg ser og innimellom fabrikkammo som "gjør som den ikke skal" men har til dags dato ikke hørt om våpensprenging på grunn av feil på fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Syntes det er stor forskjell på "sprengt" våpen og ødelagt våpen.

 

Sprengt våpen er for meg, er at det har kommet løse våpendeler gjennom luften, slett ikke bra (har opplevd det på NÆRT hold)

Med stor fare for alle.

 

Ødelagte våpen, er for meg våpen som det ikke kan skytes videre med. Kanskje pga overladning. (har erfat dette også)

Kan ikke se at dette utgjør noen fare for skytter eller andre.

 

Så er det sikkert et hav av variander innimellom her.

 

Ser ofte på feltstevner folk som låner bort våpen til noen som har lyst til å gå en runde til. Så er det på leit etter noe ammo og da ender de ofte opp med noe fra flere bygder.

Kan ikke huske at dette har resultert i ødelagdte våpen, selv om det her da tydligvis er kjøpt hjemmeladet ammo av mer eller mindre kjente folk.

 

Min erfaring er at de aller fleste har svært strenge laderutiner med seg selv og stort sett lader for å få litt svakere ammo enn "fabrikk ammo"

(nevner ikke her, alle de som lager fisleladninger med den utmerkede swc105gr`s kula, som det ikke kan kjøpes ferdigladde av)

Link to comment
Share on other sites

Fant fram en feilprodusert patron fra roteskuffen.. Ett klassisk eksemplar slik de gjerne ser ut. Hylsen deformert med likevel med riktig ytre mål. Innvendig er derimot er volumet redusert og settedybden på kula er gjerne litt høyere enn normalt. Enkelte produsenter har jeg inntrykk av sliter med hettelommer som helt eller delvis mangler..

 

Denne er nødvendigvis ikke kritisk å avfyre.

050720111002.jpg

 

For pistol ammunisjon har jeg inntrykk av det vanligste er ugjevn gods tykkelse, slik at hylsa får en langsgående rift (eller to).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Annonsen er slettet.

 

Fikk med masse ammo i 38special med ei presse, samt masse .32

Grøsser nedover ryggen av å tenke på å avfyre disse! Blir en lang kveld med hammern for demontering ja!

Har dog ingen problemer med å avfyre andre sin hjemmeladninger, så lenge jeg vet hvem dem er, og hva dem gjør! Men ting som er laget av en ukjent.... Skeptisk!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...