Jump to content

god eller dårlig lyddemper?


joakim88

Recommended Posts

kommer an på hva som er viktig: lav vekt, mest demping, mest slitestyrke, lavest pris.

 

Selv har jeg valgt den nye Sonic 45, som koster 1500,- og dermed er en av de billigste.

Den har god slitestyrke og bygger ikke så mye, men demper heller ikke mest.

 

Skal du ha minst mulig smell kan du kjøpe Hausken med bakstykke til ca 8000,-.

Link to comment
Share on other sites

vekt er ikke det jeg ser mest på;) men munningflammen skal vekk, og litt av rekylen. også kjekt om jeg slipper å bytte demper hvert år det jaktes... noen forslag ?

 

er det like gjenger på alle modeller, eller varierer det fra merke til merke ?

Link to comment
Share on other sites

Holder en knapp på Hausken for min egen del, men A-tec er absolutt også på høyde. S&L og BR reflex er også greie.

Personlig synes jeg et våpen skal ha en helhetlig stil også og synes nok Hausken er mest elegant. På et tactical våpen eller lignende er moduldemperene greie :)

Dempingen er god nok på de fleste, men det er også en grunn til at enkelte dempere er dyrere en andre.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

I årets katalog fra Jakt og Friluft så står det at en BR-Reflex T8 std gir antatt demping på 39 dB, mens en Hausken std demper 31 dB (BR-demperen er 142 gr tyngre...) I tillegg selger de en demper som heter Hard-Core, alu demper iflg katalogen, som er like tung som Br-Reflex T8 og som også demper 39 dB. Hausken er dyrest, og Hard-Core er billigst (skiller 500,-)

 

Hvis disse tallene er korrekte, og da tenker jeg først og fremst på BR-Reflex og Hausken, så er jo 8 dB en formidabel forskjell? Noen som har erfaringer/dokumentasjon?

Link to comment
Share on other sites

I årets katalog fra Jakt og Friluft så står det at en BR-Reflex T8 std gir antatt demping på 39 dB, mens en Hausken std demper 31 dB (BR-demperen er 142 gr tyngre...) I tillegg selger de en demper som heter Hard-Core, alu demper iflg katalogen, som er like tung som Br-Reflex T8 og som også demper 39 dB. Hausken er dyrest, og Hard-Core er billigst (skiller 500,-)

 

Hvis disse tallene er korrekte, og da tenker jeg først og fremst på BR-Reflex og Hausken, så er jo 8 dB en formidabel forskjell? Noen som har erfaringer/dokumentasjon?

 

Læg mærk til at de skriver antatt

Så er det frit at gætte og manipulere i det uendelige.

Disse tal har ingen sammenhæng med måleresultaterne som Eirik Moen har fået frem under rimeligt neutrale tests. I alle hans test har Hausken været klart bedre end BR

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du ikke trenger mer enn 31db reduksjon gjør s&l harcore like bra jobb som alle andre til lavest pris.

 

Min har blitt brukt på bane og jakt i snart 2år og har gått minst 1000sk i 30.06 uten tegn til slitasje.

All skyting med demper krever at man ikke varm skyter for mye, og at man lar den få kjøle seg ned etter hver serie (dette gjelder til en hvis grad løp og). Ellers vil du få unødvendig slitasje.

Link to comment
Share on other sites

Er meget fornøyd med mine Hausken dempere, er lette og demper bra. Hausken kan du skru av og på løpet uten treff pungt forandring.

 

Det tror jeg ikke noe på. Mulig at du får det til med din rifle og din demper, men at det er noen allmenn regel tror jeg ikke. En halvkilo stål (eller aluminium :winke1: ) ytterst på pipa vil nødvendigvis gi treffpunktendring i de aller fleste tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Er meget fornøyd med mine Hausken dempere, er lette og demper bra. Hausken kan du skru av og på løpet uten treff pungt forandring.

 

Det tror jeg ikke noe på. Mulig at du får det til med din rifle og din demper, men at det er noen allmenn regel tror jeg ikke. En halvkilo stål (eller aluminium :winke1: ) ytterst på pipa vil nødvendigvis gi treffpunktendring i de aller fleste tilfelle.

 

 

Tror Joggen mener at han kan ta av demperen etter skyting og sette den på igjen uten å endre treffpunkt.

Ikke at treffpunktet er likt med og uten demper, for det tror ikke jeg heller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om gjenger og demper er rette, vil jeg nå tro at man kan ta av og på demper uten å få treffpunktforandring. Vil jo være litt dumt å måtte skyte inn fordi man har tatt av demperen og montert den igjen ifm puss og slikt...

 

Forresten noen som har prøvd Sonic demperen?

Link to comment
Share on other sites

Tror Joggen mener at han kan ta av demperen etter skyting og sette den på igjen uten å endre treffpunkt.

Ikke at treffpunktet er likt med og uten demper, for det tror ikke jeg heller :wink:

Det er ikke (iaf ikke som jeg har hørt om) noe problem. De fleste oppbevarer jo ikke børsa med demperen på heller.

 

FWIW skjøt jeg nylig de første skudd med demper på et 6,5x55 Sauerløp som akkurat er blitt gjenget opp. Har ikke det store materiale å dømme ut ifra; men jeg klarte ikke å se noen forskjell på treffpunkt på 100m her (2x3 skudd uten og 2x3 skudd med demper). Ikke skutt fra benk, men med skuddgrupper på 3-4 cm klarte jeg ikke å se at demperen ga noen signifikant endring. Dette er et 200STR-løp som er kappet på ca 55cm; med andre ord tykt og stivt slik at 400gr på tuppen ikke betyr så mye. Supert dersom det resultatet holder etter mer testing - må sjekke grundigere fra benk og med fler ladninger før jeg stoler på dette ifht jakt.

 

Min andre 6,5x55 varierer en 7-8cm på 100m med/uten demper - det er et tynt S&L jaktløp med mye mindre gods enn ovennevnte Sauerløp. Her betyr 400gr på tuppen mye mer.

Link to comment
Share on other sites

A-tec Maxim HeavyBarrel på T3 SuperVarmint i 6,5x55, demper bra, fjerner mye rekyl, særs lite treffpunktsendring konta uten demper (jeg har opplevd stor forskjell med andre våpen).

 

Til faktiske spm fra trådstarter:

- En god demper demper bra, fjerner rekyl, er robust generelt, og tåler flere år med aktiv bruk. At den ser bra ut er også ok. Det mener ihverfall ich.

- Gjenging med garanti fra våpenhandler kostet kr 700,-, i mitt siste tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...