Jump to content

Utseende på nye kikkertsikter


mork

Recommended Posts

  • 7 months later...

Finn.no er gull. 

 

Jeg klarte ikke bli venner med en VX-Freedom 3-9x33 EFR på en salongrifle. Syntes den så altfor moderne og tæktikall ut til blånert stål og klassisk trestokk  Flippet den på Finn til pari og kjøpte en ubetydelig brukt VX-2 3-9x33 EFR til noen hundrelapper mindre.

 

Utseendemessig enorm forskjell og nå ser det riktig ut. Skal ordne noe bilder når jeg er hjemme. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Skrueråmuttere skrev (På 14.1.2022 den 16.14):

Jeg har en Redfield 2-7x33 liggende i skuffen, kjøpt ny på Finn for 1400 kr. Er såvidt jeg vet en Leupold VX-2 på innsiden, laget av Leupold med Redfield-styling og livstidsgaranti. Har ikke noen rifle å sette den på, men kunne ikke la den gå. 

 

Nå har jeg en Redfield Revolution 3-9x40 også. Kjøpt ekstremt pent brukt på Finn for 1000,- inkl. Leupold QR-ringer. Nyere research tilsier at Revolution har gamle Leupold VX-1 linser med VX-2 multicoating og klikkjustering. Overraskende grei optikk i dagslys, lav vekt og "riktig" utseende. 

 

Litt overrasket over at det er så liten etterspørsel etter disse på Finn (men fint for meg). Gammel Leupold av tilsvarende kvalitet går jo for mange ganger prisen.

Link to comment
Share on other sites

Har stygge dorøyr og stjernekikkertar med spakar og brytarar og ratt som i eit styrehus. Men det er den samme gamle Vari-X lll 2.5-8x36 som blir med på jakt kvar gong, oppå ein Rem M7. Den gikk i SuperLow ringar, men ryggen på hevarmen tok litt i. Eit par drag med fila så var det ordna.  Optikken er stort sett god nok for meg. Har Swaro 3-9x36 og, som er eit klassisk vakkert sikte, det finaste eg har, og med svært gode linser. Men retikkelet er ikkje vakkert, altfor tynt.  Må få gjort alvor av retikkelskifte. Får ein fortsatt skifta retikkel på halvgamle Swarovski? Tysk nr. 2… klassisk enkelt og elegant, og ypparleg til raske ståande skot, som det nesten alltid blir…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nyeste til Leica - 1.8-12x42 er ikke så verst. Oppfyller kanskje ikke alle krav, og er relativt tung og de tyner kanskje litt okular-størrelsen. Men de har fått på plass både parallakse og BDC, uten at det ser ut som et soilrør...  

 

pm-89818-Fortis6_1_8-12x42i_links_sRGB_1

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (4 timer siden):

Det finnes noen i verden som tydeligvis bryr seg ekstremt om hvordan kikkertsikter ser ut:

I 2012 eller 13 var jeg i forbindelse med daværende jobb på fabrikkbesøk på Swarovskifabrikken i Absam. Der ble vi fortalt at de hadde laget 5 stk spesialbestilte Z6i kikkertsikter i 24 karat gull til en av de store russiske oligarkene. 

Link to comment
Share on other sites

En del av de nyere siktene er nesten litt "vulgære" når det gjelder utseende.
Spesiellt okkularet er digre på en del.
Den S&B som @Skrueråmuttere viser til er rett og slett elegant.

En annen ting er når design trumfer betjeningsvennlighet.
Kjøpte to nye Kahles Helia i vinter til henholdsvis elg- og hjorterifla.
Fine og klare sikter, men justeringsringen for forstørring er elendig.
For glatt, og  manglende langsgående grove riller for sikker justering, spesielt når en bruker hansker.
Men designet er likedan som på beskyttelseslokka på justeringstårna, så der er det vel noen i designteamet som har fått vilja si .
csm_KAHLES_Helia1_6-8x42i_V_RGB_M_c797144ea7.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

https://www.optics-trade.eu/int/kahles-throw-lever-for-helia.html

seawolf skrev (1 time siden):

En del av de nyere siktene er nesten litt "vulgære" når det gjelder utseende.
Spesiellt okkularet er digre på en del.
Den S&B som @Skrueråmuttere viser til er rett og slett elegant.

En annen ting er når design trumfer betjeningsvennlighet.
Kjøpte to nye Kahles Helia i vinter til henholdsvis elg- og hjorterifla.
Fine og klare sikter, men justeringsringen for forstørring er elendig.
For glatt, og  manglende langsgående grove riller for sikker justering, spesielt når en bruker hansker.
Men designet er likedan som på beskyttelseslokka på justeringstårna, så der er det vel noen i designteamet som har fått vilja si .
csm_KAHLES_Helia1_6-8x42i_V_RGB_M_c797144ea7.png

Hadde samme problem på mine to  ,men ikke nå lenger 

Edited by -64
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...