Jump to content

Utseende på nye kikkertsikter


mork

Recommended Posts

Til litt lavere pris hadde de solgt som varmt hvetebrød. Har hatt et par Nickel i fast forstørrelse. Knallgode kikkerter som ofte fås til en billig penge brukt pga. lite etablert merke her hjemme. Ikke akkurat lettsolgte på Finn heller, men parkerer det aller meste på optikk, i samme prisleie brukt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Denne diskusjonen kommer høyt opp på lista "I-landsproblemer vi pent nødt må lære oss å leve med".

Så lenge kikkerten er repeterbar, ikke dugger og ellers funker til tiltenkt bruk, kan den gjerne se ut som en dildo for min del. Blir av og til mindre stolt av å være norsk. Forøvrig ønskes en god helg.

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, B686SP said:

Denne diskusjonen kommer høyt opp på lista "I-landsproblemer vi pent nødt må lære oss å leve med".

Så lenge kikkerten er repeterbar, ikke dugger og ellers funker til tiltenkt bruk, kan den gjerne se ut som en dildo for min del. Blir av og til mindre stolt av å være norsk. Forøvrig ønskes en god helg.

Mvh

Mats

👍😎

 

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Haavard said:

Og det eneste viktige med en bil er at den tar deg fra a til b? 

Utseendet er uinteressant? 

Vel, jeg kjører Hiace... Den er ikke spesielt pen, fæl å kjøre, tørst og den er rusten. Starter og går.Alltid.  Vil du jeg skal gjette hva du kjører?

 

22 minutes ago, msteiro said:

Eneste viktige er at kone har to bein og ikke lekker?

Å være norsk er virkelig noe å skamme seg over, tenke seg til å ha to velfungerende øyne og et snev av god smak.

Personlighet,humor,egen utfoldelse og egne meninger kommer altså etter utseende? Jeg er stort sett stolt av å være norsk. Men jeg er også såpass oppegående at jeg mener vi har for lite virkelige problemer å forholde oss til i det virkelige liv.

Alt mange bryr seg om er å være bedre enn naboen,  eller å krangle mest mulig med denne. Men for all del, folk får gjøre som de vil, og samtidig får de tåle at andre er uenige med dem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, B686SP said:

Vel, jeg kjører Hiace... Den er ikke spesielt pen, fæl å kjøre, tørst og den er rusten. Starter og går.Alltid.  Vil du jeg skal gjette hva du kjører?

 

 

Jeg kjørte Hiace selv i jobb et år da jeg var yngre. Kan ikke huske den var spesielt dårlig å kjøre, men hadde ingen vekt på drivhjulene og bare en blikkplate foran føttene til beskyttelse mot frontkollisjon. 

Nesten alle biler jeg har kjøpt har jeg kjøpt mest pga utseendet. De har såklart passet meg ellers også, men ser de ikke bra ut blir det ingen handel uansett hvor store, raske eller sterke de er. (De kan forøvrig se veldig bra ut selv om de har bulker og rust, det er linjer og design jeg bryr meg om.) 

Jeg forstår altså godt om noen vil ha en pen kikkert. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
amatør skrev (På 9.5.2019 den 8.05):

En viktig del for meg for at sikter skal se bra ut, er fysisk størrelse. Jeg liker kompakte sikter. Er det flere som liker og jakter med små sikter?

 

for å regnes som liten i denne sammenhengen må siktet oppfylle minst to av følgende kriterier:

 

Objektivdiameter maks  42mm

Diameter til okularrør maks 43mm

lengde maks 315mm

 

I tillegg kommer to absolutte krav, mellomøret kan ikke være større enn 30mm og vekten må være under 500g

 

 

Så igjen, er det mange som jakter med små sikter?

 

 

 

Det ser ut som om trenden er slik, at også det burde være en maksimal bredde, i disse kriteriene for å kalle et sikte kompakt...

 

 

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=244434121

 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, amatør said:

Det ser ut som om trenden er slik, at også det burde være en maksimal bredde, i disse kriteriene for å kalle et sikte

Dette var forferdelige greier, men det er vel "Super-duper- sniper-tactical-long range" som selger for tiden, og da treffer de nok en nisje. Mange i denne gruppen har stor kjøpekraft, og "må ha" slike nye sikter. Det er salg som teller. Slike som meg som heller bruker en gammel Kahles er jo dårlig butikk, ingen vits å satse på slikt.

On 3/7/2021 at 7:02 PM, amatør said:

I en annen tråd var det en link til Karl Hauptmann.  

https://hauptmann-rifles.com/en/

Her passer det noe utslitte utsagnet: "Ett bilde sier mer enn tusen ord"

 

Jeg byttet ut den originalmonterte Zeiss 6x42 på min Karl Hauptmann, også forferdelige greier med alt for høy montasje. Det endte opp med en eldre Kahles 1.1-4.5, da jeg syntes de nye kikkertene ble for vulgære på et slikt våpen. Er selv meget fornøyd- og det er vel det viktigste.  Forøvrig ble børsa en drøm å skyte fugl i flukt med kikkert, og vekten stopper rett under 3 Kg. 🙂17.jpg.329087802ac7508aa93ed7552447849b.jpg

 

Edited by asterix
  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (21 timer siden):

 

Ruger #1 skrev (20 timer siden):

Begynner å ligne hjulkrysset jeg har liggende i garasjen :grin:

 

Tjaa, kanskje det? Men det ligner også på noe annet: Skulle du få en slik remedie stjålet, så begynn å lete etter det på alteret i nærmeste kristelige gudshus!

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

asterix skrev (1 time siden):

Dette var forferdelige greier, men det er vel "Super-duper- sniper-tactical-long range" som selger for tiden, og da treffer de nok en nisje. Mange i denne gruppen har stor kjøpekraft, og "må ha" slike nye sikter. Det er salg som teller. Slike som meg som heller bruker en gammel Kahles er jo dårlig butikk, ingen vits å satse på slikt.

Jeg tror du misforstår, PRS-siktet til Zeiss er rettet mot konkurranseskyttere, som er opptatt av å vinne, og betaler for at alle funksjonene de trenger forbedres. Det skal se slik ut - det har med funksjonen å gjøre, og det skal ikke på en drilling eller ei lettvektsrifle. 

 

Det jeg ser som "et problem" derimot, er at "jaktsiktene" ligner mer og mer på dette. En Zeiss V8 er ikke brukbar til PRS, men den er jo ikke brukbar til jakt heller snart, siden den er like stor og tung omtrent... Ingen av de europeiske produsentene lager små lette sikter, iallefall ikke for salg i Europa (Swaro Z3..) Og de de lagde var ikke SÅ små og lette heller. Leupold er forbilde her, de lager små sikter.
Og det ønsker jeg meg, en metrisk, FFP, lite sikte, på 3-400g - 3-9x36 eller 4-12x42-ish, med god optisk kvalitet. Leupold er forsåvidt bra nok, og problemet er egentlig kun at siktene er moa (ikke kritisk) sfp (ikke kritisk) og (kritisk) at de ikke er på salg her i Kongleriket.

Og som det er sagt, årsaken er kanskje at mange som ikke skyter langt, eller konkurranse, tror de må ha sikter som ligner langholdssiktene - og ender opp med at det som er i salg, er disse "monstersiktene", som er av topp kvalitet, men som verken er fuggel eller fisk, og som ikke er ideelle til noe.

 

  • Like 2
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, og de er knapt i salg her. Jeg prøvde å lage ei lettvektsrifle, og så på diverse sikter, men e er så tunge, at jeg like godt kunne sette på det letteste PRS-siktet, en SuB5-20x50 på 800g eller hva den veier. At en jaktkikkert har 35mm rør, 8x zoom og okular på størrelse med Hubble skjønner jeg ikke poenget med - og når de veier det samme setter jeg på langholdskikkerten jeg har...

Jeg endte opp her, med en VX2, som er en kjip kikkert (men god nok, jeg konkurrerer ikke i jakt) og jeg har en Leica håndkikkert til å oppdage viltet med. Men jeg tør jo ikke justere for avstand i felt, og noe bedre, som er lett - rett og slett ikke er å få kjøpt.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Jeg tror du misforstår, PRS-siktet til Zeiss er rettet mot konkurranseskyttere, som er opptatt av å vinne, og betaler for at alle funksjonene de trenger forbedres. Det skal se slik ut - det har med funksjonen å gjøre, og det skal ikke på en drilling eller ei lettvektsrifle. 

 

Det jeg ser som "et problem" derimot, er at "jaktsiktene" ligner mer og mer på dette. En Zeiss V8 er ikke brukbar til PRS, men den er jo ikke brukbar til jakt heller snart, siden den er like stor og tung omtrent..

Jeg er nok rimelig enig i dette, men skal en få til en diskusjon kan det noen ganger være greit å sette ting litt på spissen. 🙂Men du skal heller ikke se bort i fra at de selger mange av disse siktene til den gruppen jeg beskriver- på samme vis som V8 er solgt til mange jegere- som neppe skyter flere dyr av den grunn. Det er god butikk å folk til å kjøpe et produkt en egentlig ikke har behov for. Det er vel det som i prinsippet holder hjulene i dagens forbrukersamfunn i gang. Hadde kun de som hadde et reelt behov for slike produkt kjøpt produktet- hadde det nok blitt for dyrt for de aller fleste. Jeg har selv nesten to garasjer fulle av ting jeg egentlig ikke viste jeg hadde behov for.🙂

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk at markedet for lette sikter er der, men at det drukner i produsentenes fokus på zoom og synsfelt.  Ganske stor interesse for lette rifler både her og over dammen. Hvorfor skal man kjøpe ei lett rifle og sette på et tungt sikte? Utviklingen siste årene er nok vel så mye styrt av produsentene som markedet. Tror at hvis en av de store europeiske produsentene går all in på vekt og utseende så ville de ha fått salg på dette også. Kanskje de til og med ville ha fremstått som "nyskapende" i et marked som beskriver sikter på 550-600 gram som lette og kompakte?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nye jegere, jegere som jakter lite, wannabee jegere, og alle slike kategorier som "faller" for markedsføring, vs hardcore jegere som driter i reklame, løper 4 mil i heia og vet at det er mye viktigere at rifla henger uanstrengt på skuldra enn at en har zoom i det hele tatt, og i det hele tatt er mer konservative enn meg, Jegermeisteren og Per-S til sammen - hvilket marked er størst?

 

K

Edited by M67
  • Like 3
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (1 time siden):

Tror at hvis en av de store europeiske produsentene går all in på vekt og utseende så ville de ha fått salg på dette også. 

 

Swarovski hadde jo Z3-serien, muligens verdens beste kikkertsikter pr. gram. Den utgikk først fra det europeiske markedet, og nå ser den ut til å forsvinne helt internasjonalt også. Skulle ha handlet mens jeg kunne...

Link to comment
Share on other sites

Jeg savner også lette jaktsikter med "normal" forstørrelse og max 3 eller 4 x zoom.
Endte opp med en Leupold VXR 2-7x33 på nyanskaffelsen, en Weatherby Mark V i 375 H&H.
Skulle gjerne sett at det var cm-klikk, medforstørrende og et litt grovere retikkel som også fungerte bra i dårlig lys en regnfull dag når batteriet tok kvelden og rødprikken slukna.
Men det var det mest kurante jeg fant i farten.
Dette er til elgjakt, og behovet for noe "større" er ikke til stede.

 

MK V 1.JPG

MK V 2.JPG

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 timer siden):

er mer konservative enn meg, Jegermeisteren og Per-S til sammen

Takker for komplimentet!😀

Når det gjelder kikkertsikter til jakt har jeg handlet på bruktmarkedet i mange år, da får jeg både billigere og bedre sikter til min jakt. Et av dem er en Doctor 1-4, lite og lett og stort nok synsfelt til raske skudd. På afrikariflene har jeg funnet noen Karl Kaps sikter med stor øyeavstand og fantastisk optikk i motlys. De store, tunge beistene fungere dårlig på min jaktformt, på dagjakt har jeg skjelden behov for mer enn 3x forstørrelse.

Leopold er nevnt, og de har etter mitt syn godt design men ulempe med dårlige motlysegenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Handler også det meste av jaktoptikk på bruktmarkedet. Er jo nesten ikke mulig å få en ny typisk 1-6 etc. uten lysbryter.

Er sikkert gammel, og sta, men trenger enda ikke lys i det jeg definerer som en dagjaktkikkert. Blir bare en ekstra kladd+høyere vekt. Trenger jeg rødpunkt, ja så setter jeg heller på en liten lett. 

Skal jeg jakte i dårlige lysforhold, bytter jeg kikkert/rifle, og da er lysprikk noen ganger uvurderlig. Trenger heller ikke gå så langt til bøen. 

Angrer nå på alle Kahles, Kaps, B Nickel, og Zeiss med fast forstørrelse jeg har solgt. Trøsten er at de ble kjøp billig fordi de ikke var trendy ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...