Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

5 5 5 5 5 5 5 5 6 6 52 resultata til troya da hun fikk drev cert

 

Grattis troya! Det var en riktigt fin serie :D

 

Mannlicermann det virket som du ønsket lengere drevtider på fauven og da bør du vel øke tiden på drevprøvene for og oppnå championatet er jo greit og ha samme tid på rasene som skal samenlignes.

 

Nädå, de drevtider som finns inom dom linjer som jag tänker köpa min nästa Fauve ifrån, räcker gott och väl även för mig :mrgreen:8)

60min hörbar tid på Rådjur är helt ok!!! Däremot så skulle jag gärna se att det skulle finnas ett krav på pris på ytterligare ett annat drevdjur för att få ut ett godkänt jaktchampionat! Skulle också gärna se att både Kanin och Vildsvin blev godkända drevdjur på våra Svenska drevprov i framtiden....men det blir nog inte helt lätt att driva igenom :roll: (Jag har redan provat att få till den ändringen, men det blev tyvärr nedröstat :( ....kan inte förstå varför :mrgreen::mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Nya bilder på de små:

 

IMG_4929.jpg

 

IMG_4978.jpg

 

IMG_4992.jpg

 

IMG_4994.jpg

 

IMG_4903.jpg

 

IMG_4907.jpg

 

IMG_4928.jpg

 

I fråga om drevtiderna på fauve, så vill jag nog att de driver så länge djuret buktar fint i såten om vi inte kallar av dem. Drar det rakt ut ur såten (vilket händer ibland om drevdjuret får vittring av oss människor) så vill jag inte att de följer allt för lång tid faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Flotte valper! :D

 

Det høres ut som den gjennomsnittlige fauve-eier er på linje med eiere av de andre bassetrasene; losen får gjerne gå en time eller to så lenge det turer i nærområdet, og bikkja må helst legge av hvis losdyret tar ut. :wink:

 

Jeg synes dette er en svært god egenskap blant bassetrasene, det skiller bassetene fra andre småhunder, og vi plikter å holde dette i hevd.

 

For min egen del så vil jeg stoppe losen hvis det holder på for lenge, og ikke skyte losdyr etter "for lang" tid, for å unngå å stimulere bikkja til å jage lenger enn jeg ønsker. :wink:

Link to comment
Share on other sites

En dylik kom lurvtuss kom hem hit idag :shock:

 

venus-2.jpg

 

Efter lite arbete:

 

plocket.jpg

 

Efter en grovtrimning, så blev det detta kvar:

 

grovtrimmad.jpg

 

Lär ta några trimningar innan det är fason på allt lurv, så det är tur att jag är utbildad trimmare med många år inom yrket :lol:

 

Snäll och trevlig är hon dock och i får se tiden an vad det blir av henne i skogen. Under en rastningsrunda på väg upp hit, så stötte hon på vildsvinsspår och blev helt galen och skulle bara efter dessa.. Givetvis var hon kopplad, så hon hade inte så mycket för det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Noen som kan legge ut film snutter hvor man kan høre en Fauve los.

Har nå hjemme i stua en FAUVE VALP på 9 uker ,som det blir spendende å følge fremover ,men

har liten erfaring med rasen.Har mer erfaring med Pettit men takket være denne tråden +andre tråder

har valger falt på fauve denne gangen.Har hatt Beagle i 12 år ,men har vært uheldig med de to siste .

Link to comment
Share on other sites

Lite spritt över landet, både norrut och söderut.

 

En hane ska vi behålla själva här hemma och en hane är ännu otingad, så han får vi se vad det blir med. Kanske har jag 2 grabbar att jaga in till hösten :lol:8)

 

 

Bor du i Norge? :)

Finnes det en plass det kan leses litt om kullet? Har nemlig litt lyst på en BFdb hannhund :)

Link to comment
Share on other sites

Bra med flere filmer.Flere som har ??

 

Noen som har erfaring på hva man kan forvente om Fauven er trang eller løs i målet.

Vet at dette er forskjellig fra individ til individ, men har selv erfaring med at Beagel har lett for å

være for trang de første årene .Rådyra turer da dårlig.Men los målet løsner etter noen år.

 

Er det slik for Fauve også ??

Link to comment
Share on other sites

Bra med flere filmer.Flere som har ??

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-3113316360932129956&ei=wWIuS4fVJ8em-Ab2otzGAw&q=basset+fauve&view=3

 

Så här låter min hane! Han är ganska långt efter drevdjuret vid filmtillfället, så han är något tätare i skallet när han har god kontakt med det han driver. Han har nog ett rätt typiskt skall för att vara en Fauve? Har 2x4EP på skallet på drevprov. (Tror att det är rätt vanligt resultat för den här rasen?)

 

Generellt sett så är Fauven rätt ärlig i skallet! Men helt klart så växer det med åren. :D (Min hane är 9 1/2 nu, och han har ett betydligt bättre skall nu, än när han var unghund!)

Link to comment
Share on other sites

Ingen dårlig los det når han lå litt bak.

Hvor gammel var din hann når film ble spilt inn?

Etter hva jeg kunne høre så var det bedre los mål i denne en pettit da jeg syntes

pettiten kan bli litt monoton i målet.

 

Hørte jeg ikke feil var det litt flertoner ,men vansklig å hør på film.

Flertoner er bra :lol: fantastisk morro å høre på i skogen.

 

http://www.jeger.biz

Link to comment
Share on other sites

Tack det var snällt skrivet :oops: men det finns dom som har betydligt bättre skall än han inom den här rasen.!

(Nu finns det ju en del Fauvar som faktiskt få ihop till 6EP på skallet på drevprov, och dom ska man nog försöka att bedriva avel på också?)

 

Den här franska hanen är känd för sitt skall där nere, och används en rätt mycket som täckhund just nu.

Han har gjort 150+145EP på Vildsvin på deras jaktprov. Kommer man upp i så höga egenskapspoäng, då har man garanterat alla delar på plats, inklusive ett väldigt bra skall!!! Tiken som är med på filmen ligger väl på 125-135EP på Vildsvin, och hon har ju heller inte riktigt samma skall som hanhunden. (Han är vid filmtillfället drygt 1år gammal, och man kan ju tänka sig vilket skall han ligger inne med nu i vuxen ålder :D )

 

http://www.dailymotion.com/video/x8cvfu ... me_animals

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

På side 3 i tråden om Ares så har jeg forsøkt etter fattig evne å sammenfatte det viktigste av regler og moment innen utstillinger, drevprøver og championat. Mange spør innimellom om dette, og hva alle tall og bokstaver betyr.

 

Det jeg har skrevet er ikke 100% kvalitetssikret, så om noen ser opplagte feil så er jeg takknemlig for å bli korrigert med en PM! :D

 

Link: viewtopic.php?f=7&t=29896&p=348789#p348789

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

EFTERLYSNING!

 

Jag söker kontakt med Fauve ägare i Norge vars hundar har blivit drabbade av Hypotyreos (Nedsatt sködkörtelfunktion) Jag försöker att förstå arvsgången för den här sjukdomen och vilka linjer som bär på dessa anlag. Jag har kommit en bra bit på väg, men jag behöver komma i kontakt med fler för att stämma av det jag hittills har kommit fram till. Jag kommer självklar inte att hänga ut någon enskild hund, ägare, eller uppfödare! Jag är enbart intresserad av att få ta del av er hunds bakomvarande linjer. (DET ÄR SJÄLVKLART HELT OK ATT VARA ANONYM!)

 

Hoppas att någon av er där ute kan hjälpa mig vidare med den här frågan?

 

Mvh

Johan

Link to comment
Share on other sites

Fint om du kan forklare hvordan man merker denne sykdommen ,og hva er symtomene på hunden ?

Etter det jeg forstår kan det være vanskelig å stille en diagnose på denne sykdommen selv hos mennesker.

Har du sikre bevis på at det er linjer i Norge med arvelige sykdommer hos Fauve?

 

Har en fauve valp på 13 uker ,og har valgt Fauve pga rasens egenskaper å at det er lite eller ingen sykdommer som det er opplyst om når man søker informasjon.

Har hatt beagle tidligere og vært uheldig med sykdom på flere hunder .

 

Håper ikke det er mange linjer med denne sykdommen og at det på disse linjene stoppes avl.

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok ta det helt med ro, det er ikke mange linjer det finnes i og jeg er 99% sikker på at det ikke er i dine.. Men det finnes i Norge. Symptomene er vel dårlig pels og at hunden legger på seg . Det viser seg vel ikke før hunden har blitt 2år og oppover ,så vidt jeg kan se!?

Det som er funnet ut er at begge foreldre må være bærere. Det finnes sikkert fler bærere, men spessielt 2 hunder går igjen, og gjerne samme hund på begge foreldrene...

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du beroliger meg ,og jeg er også ganske sikker på at det ikke er sykdom av denne typen i spike sine linjer.

 

Men av det jeg finner ut er det vanskelig å stille en sikker diagnose og er da litt nyskjerrig på dette .Kan jo hende det er noen som har en Fauve med sykdommen som ikke er klar over hva som er galt med hunden sin.

 

Dette er kun for å hjelpe mannlicherman med sin utredning :roll:

 

 

Bra beskrivelse på symtomen :) er det noen andre som har mer å legge til ??

 

Til høsten bassetfauve regner jeg med at du vil høre en fauve los fra toppen av konnerud kollen og ned mot

rv 134 :D

 

 

 

www.jeger.biz

Link to comment
Share on other sites

Jag postar den här en gång till. (Så ingen missar min efterlysning)

 

 

EFTERLYSNING!

 

Jag söker kontakt med Fauve ägare i Norge vars hundar har blivit drabbade av Hypotyreos (Nedsatt sködkörtelfunktion) Jag försöker att förstå arvsgången för den här sjukdomen och vilka linjer som bär på dessa anlag. Jag har kommit en bra bit på väg, men jag behöver komma i kontakt med fler för att stämma av det jag hittills har kommit fram till. Jag kommer självklar inte att hänga ut någon enskild hund, ägare, eller uppfödare! Jag är enbart intresserad av att få ta del av er hunds bakomvarande linjer. (DET ÄR SJÄLVKLART HELT OK ATT VARA ANONYM!)

 

Hoppas att någon av er där ute kan hjälpa mig vidare med den här frågan?

 

Mvh

Johan

Link to comment
Share on other sites

Det är enkelt att ställa diagnos. Ett enkelt blodprov är allt som behövs för det.

 

Kruxet är väl snarare att ägare till sjuka hundar ofta inte inser att hunden är sjuk, då symptomen kommer smygande under en längre period.

 

Bra är dock att tala om att det förekommer, om än det inte är så värst vanligt inom rasen, så att folk vet vad de ska vara observanta på :D

 

Har själv sjukdomen, så lite insatt i den och hur det fungerar är jag ju.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

:roll: Sinnsykt diger tråd!

 

Kan noen anbefale en oppdretter av BFdB?

 

Kona har gnålt om hund i flere år, og etter noen år med deltagelse i jakt med hund er jeg vel "omvendt", eller iallefall kraftig på gli.

Dette er ikke noe som haster, en hund om et år eller så hadde vel vært OK, Tenkte å lese meg opp på dressur og trening. OG jakte litt mer med andres hunder..

JEg driter vel egentlig i utseendet, bare den har godt gemytt og jager iallefall rådyr og hare rimelig bra - flere arter får komme som bonus. Og at den kan trenes på blodspor, men det kan vel nesten alle hunder?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Åstdalen Kennel som er linket til tidligere er nok den mest kjente kennelen i Norge. Evt kan du snakke med Fagerkollen kennel i Kristiansand (har ikke hjemmeside). Ene tispa der er fra Åstdalen, men har franske linjer. Denne ble også Norgesmester i blodspor i 2009. Vet ikke om han skal ha noen valper på noen av Bassetene i år men.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
:roll: Sinnsykt diger tr?

 

Kan noen anbefale en oppdretter av BFdB?

 

Kona har gn? om hund i flere ? og etter noen ?med deltagelse i jakt med hund er jeg vel "omvendt", eller iallefall kraftig p?li.

Dette er ikke noe som haster, en hund om et ?eller s?adde vel v? OK, Tenkte ?ese meg opp p?ressur og trening. OG jakte litt mer med andres hunder..

JEg driter vel egentlig i utseendet, bare den har godt gemytt og jager iallefall r?r og hare rimelig bra - flere arter f?komme som bonus. Og at den kan trenes p?lodspor, men det kan vel nesten alle hunder?

 

K

Hei!

Vet at bassetfauve har valper nå der er to som ikke solgt,muligens bare en, der er et kjempegodt gemytt på begge foreldre det er helt sikkert ,de er vel leveringsklare om en måneds tid.Der kommer antagelig valper i Egersund også om ca.4uker spennende. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei! Var inne på siden og tittet på de nye resultatene som var lagt ut alt var nå ikke komt med,kanskje vi må sende inn resultater selv ? vet du noe om det vi hadde en del sporprøver i året som gikk.Rart at ikke resultatet fra klubbens egen prøve heller ikke var nevnt,ja ja det kan være meg som ikke har fått det med meg. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hei gratulerer hunder og eiere m flotte resultater T-Odin m 1plass og årets drevhund og T-Ronja m5plass

T-ronja fikk også 6 plassen på utstilling og broren T-Bamse fikk 7 plassen

og de alle er etter njch P-Troya og n/s jch Dyfrigi`s Spider

 

nuch T-Ronja er parret m tjønnstuas knall-go

Link to comment
Share on other sites

Hei gratulerer hunder og eiere m flotte resultater T-Odin m 1plass og årets drevhund og T-Ronja m5plass

T-ronja fikk også 6 plassen på utstilling og broren T-Bamse fikk 7 plassen

og de alle er etter njch P-Troya og n/s jch Dyfrigi`s Spider

 

Applaus!

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Nå må jeg spørre igjen hvem skal disse opplysningene sendes til? leser nok ikke Bassetposten godt nok :( for det står vel der får lete etter det siste bladet og se om der står noe,men er der noen der ute som vet vær så snill og gi et vink.

Link to comment
Share on other sites

Ta det digitalt er dere snill. E-post til klubben eller PM til meg her på Kammeret så skal jeg videresende. Posten er ikke like rask hver dag og vi nærmer oss årsmøtet med stormskritt. Alle lister må være endelige i god tid før det.

 

P.S. Kan vel koste på meg å skryte litt i samme farten jeg også da. Av de 6 øvrige på Fauvelista (drev), så er 5 etter min NJCH NVCH NUCH FinUCH Regal du Rallye Saint Paul og den 6. eier jeg selv. Regal var i tillegg far til de to fauve'ne som var kvalifisert for Basset-SM. Den ene av dem (som ble toer både under Basset-SM og Småhunds-SM) er søster til NJCH Åstdalen's Vargtass og Åstdalen's Sofus. Den andre er søster til Smedkullen's Fauve Alain (ble nr 4 i Basset-SM). Swinging Tail's Belle Ami White har en kullbror som ble SJCH. Joda, det har vært et fint år for avlsresultatene.

Link to comment
Share on other sites

P.S. Kan vel koste på meg å skryte litt i samme farten jeg også da. Av de 6 øvrige på Fauvelista (drev), så er 5 etter min NJCH NVCH NUCH FinUCH Regal du Rallye Saint Paul og den 6. eier jeg selv. Regal var i tillegg far til de to fauve'ne som var kvalifisert for Basset-SM. Den ene av dem (som ble toer både under Basset-SM og Småhunds-SM) er søster til NJCH Åstdalen's Vargtass og Åstdalen's Sofus. Den andre er søster til Smedkullen's Fauve Alain (ble nr 4 i Basset-SM). Swinging Tail's Belle Ami White har en kullbror som ble SJCH. Joda, det har vært et fint år for avlsresultatene.

 

Grattis, Jeger'n :D Inte många som kan skryta med så många hundar i drevprovstoppen...i något land 8) Att sedan ha med en hund som kommer 2;a på Småhunds-SM, det är riktigt stort!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei jeger'n

Synes ikke det er skryt,det er jo bare fakta kjempe fint resultat, noe å strekke seg etter .GRATULERER så mye ja det gjeller også de andre som har luftet hundene sine.Håper vi får anledning å slippe på drev til høsten. Her på det sørlige vestland er der ikke de beste terenger så det blir vel å satse på en tur og to,her er ikke noe særlig med dommere å finne til bassetrasene heller når det gjeller drev. Men,men vi får ta sommeren først og håpe den blir like lang som vinteren, nå ser vi grønt gress innimellom snøen på plenen herlig.

Link to comment
Share on other sites

Nei NEI jegern det er kunn toppen som gjelder :twisted:

 

 

 

NEIDA spøk tilside og slenger meg på med mannlicherman :Grattis, Jeger'n Inte många som kan skryta med så många hundar i drevprovstoppen...i något land Att sedan ha med en hund som kommer 2;a på Småhunds-SM, det är riktigt stort!!!

 

GRATULERER :mrgreen::mrgreen:

 

Ingen tvil om at NJCH NVCH NUCH FinUCH Regal du Rallye Saint paul har gitt meget gode avkom :D

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at NJCH NVCH NUCH FinUCH Regal du Rallye Saint paul har gitt meget gode avkom

 

Ingen tvekan om att den hanhunden har gett många bra avkommor :D (Vilket även hans kullsyskon i Frankrike har gjort) MEN han har också väldigt många avkommor efter sig i Norge och Sverige! Och det klart att då ökar ju chanserna också betydligt att få fram fler jaktprovsmeriterade avkommor än tex en hanhund som bara har en eller två kullar efter sig!!! Men helt klart är att Regal har betytt väldigt mycket för rasen här hemma :D (Ingen tveka om den saken 8) )

Link to comment
Share on other sites

@ Ranger

Svaret ligger i DogWeb og på SKKs nettsider.

Regal har 5 kull i Norge og 4 i Sverige.

 

@ Troya

NEI, det er jamnheten som teller :evil:

 

Neida, Troya har gjort det utmerket som avlshund hun, det er bare å gratulere. Nok et bevis på at målbevisst avlsarbeide, med meriterte hunder, over tid gir meget gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

Ok, ca 5 kull/25 valper er vel det som anbefales som max etter en hannhund petit basset her i landet etter nåværende bestand hvis jeg har skjønt det rett, og basset fauve er det vel betydelig færre av i Norge..? (Jeg har ikke sjekka tallene) Hvorfor så mange kull etter én hannhund? Men det blir vel ikke flere kull etter denne nå da?

 

Jeg prøver å lære og forstå dette med avl og genmateriale i en bestand, så tilgi hvis jeg spør kinkig. :)

 

Edit: Presiserte litt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, hadde det bare vært så enkelt! :)

 

NKKs avlsstrategi sier jo noe om dette:

 

"4.3. For å bevare og fortrinnsvis øke det genetiske mangfoldet i rasen, bør matadoravl og tett innavl unngås. NKKs grunnleggende anbefaling er at en hund ikke bør ha flere avkom enn tilsvarende 5% av antall registrerte hunder i rasepopulasjonen i en 5-års periode. Hos antallmessige små raser hvor avlen i stor grad er avhengig av utveksling av avlsmateriale med utlandet, bør det vurderes hvorvidt det som i denne sammenheng omtales som rasepopulasjonen også bør inkludere populasjonen i de mest aktuelle samarbeidsland, for eksempel Norden."

 

Matadoravl er, som jeg har forstått det, for mye avl etter en og samme hund, og dermed for mye av de samme genene i en populasjon? Ikke for å beskytte en tispe, det skjønner jeg ikke helt..? :)

 

EDIT:

Nå fant jeg registreringstallene for de siste årene, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009:

 

basset fauve de bretagne 33-23-27-26-29-52

 

petit basset griffon vendeen 72-52-89-57-106-95

(NKK)

 

Man kan trygt si at petit har hatt over dobbelt så mange registreringer de siste årene som fauve, og for petit har jeg forstått det at med dette utgangspunktet anbefales det ikke mer enn ca 25 valper etter noen hannhund her i landet. 5 kull i Norge og 4 i Sverige høres da mye ut på meg.

 

Men som sagt, jeg prøver bare å lære noe om dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...