Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

Endelig blei det fullklaff for Dio i dag,jaggu på tide at han fikk ragge litt etter og ha jaget som en drøm i hele høst.Var litt bekymret for føret på morgenen i dag,da det nede ved husene var 20cm snø med skareskorpe på.Reiste derfor et stykke innpå skauen hvor det var litt mer snø men uten skare. Fikk kjapt ut dyr og hadde en fin los i ca 1,5 time bikkja hadde litt problemer med snøen men da gikk også lostempoet ned og dyret turet nesten som en hare. Hadde dyret på hold etter en times tid men ville ikke skyte da det var for tett. Men ti min seinere smalt det ett skudd nede på posten til min samboer,som er førsteårsjeger. Fikk kjapt ei rimlig ivrig jente på radioen som kunne fortelle at hun hadde skutt en bukk som gikk rett ned i smellen.Kom ned på fallet 10 min seinere og både madamen og bikkja var helt i skyene der de sto over en nydelig sekstagger som kansje klarer kravet til bronse.En flott og spenende dag i skauen og jaggu blei det en orrhane på far i huset også,før vi dro hjem for et lite kurs i flåing.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fauve folk det er veldig stille i denne tråden nå.

 

Har alle innstilt jakten pga kulde !!

 

7 minus og 20 cm snø i dag så måtte ut en tur .

T-Spike startet med 40min søk - 250 til 350 m ute .

Fant Rådyr, og det turet fint i 20-25 min før dyret svingte innom posten så

vips er det 9.rådyrfallet for t-Spike 13,5mnd gammel :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så masse Drilling og Fauve. :mrgreen: Kjekt å høre det går bra for bror av Alma. Nei her har ikke været ødelagt alt. Fikk skutt hare for Alma for en uke siden etter en fantastisk flott los i 10-15 cm pulversnø. Her kom regnet på fredag og meste av snøen forsvandt. Var ute på lørdag, var da i et område hvor rådyra har trukket ut for vinteren, men fikk ikke ut noe hare. Men søket begynner å bli veldig bra. I går hadde det frøset på igjen og det lå et tynt skarelag på toppen av snøen, Alma tok ut rådyr og loset da 1 tim og 15 min før hun returnerte bakspora. Var litt spent på tilstanden på potene, men hun var helt fin, ingen skader heldigvis. Ser nå fram til helga da Troja kommer vestover så får vi se hva det vil bringe. Gleder meg til å se halvbror til Alma å Spike, Grebbas Mille i aksjon. :D:D

 

Fortsatt skitt jakt frem til jul alt godt-folk!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kulda har gjort sitt til at sesongen har blitt litt amputert for min og Asterix sin del. Skare ser derimot ikkje ut til å vere særleg problematisk. Har hatt to turar nå, utan antydning til sår eller plager. Virker til å vere godt rusta, Fauven.

 

Har sidan sist hatt ein kort revelos og ein rådyrlos på 20 min. I tillegg har han hatt ut hjort, dog utan å få los...

 

Snoen her nå (20-25 cm) gjer sitt til at søket er så godt som fråverande. Satser på å bygge på søket neste sesong.

Link to comment
Share on other sites

Her på Vestskauen må vi nok bare innse at rådyrjakta er over for i år :( Kulda holder seg og det er ca 40 cm snø så av hensyn til både bikkja og rådyra har jeg ikke jaktet her de siste ukene. fikk lurt meg med en tur til Bamble i uka som var.Dio søkte som vanlig meget bra og fikk tilslutt et dyr på beina men losen gikk desverre rett ut.

Begyner vel med vinterforing nå til helga er litt bekymret for stammen nå,har sett mye små lam i høst og det har jo ikke akkurat vært noen lett start på vinteren.Gjorde opp et lam i går og tror ikke slaktevekta på det var noe særlig over 6 kg.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det ser dårlig ut. Desember som ofte er den måneden da vi jakter mest her, har det jo ikke blitt jaktet med hund i det hele tatt.

I tillegg til snø og kulde har vi også gaupe her. I Sande har det blitt observert hugaupe med to eller tre unger, pluss at det ser ut til at det går ei enslig gaupe i området. Det er nok viktig å få organisert gaupejakt her til vinteren, ellers vil rådyrbestanden bare gå ned, er jeg redd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Min fauve har nå begynt å få såpass mye pels mellom tredeputene at det ikke skal så mye til før det danner seg isklumper der. Det blir jo ikke noe særlig for hunden.

 

Hvordan løser dere dette? Hvis man klipper det ned så ser jeg for meg at pelsen bare blir fliset opp og at det blir enda lettere for isen å feste seg i det som er igjen av pels, er det et bedre alternativ å bruke potesokker?

Link to comment
Share on other sites

Klipping kan lett føre til at potene blir såre av å skrubbes mot de stive hårtustene som står igjen.

Har god erfaring med å bruke Streptolin spenefett fra Felleskjøpet. (favoritten til hundekjørerne i langdistanse renn) Når man har smurt jevnlig i en periode ser det ut til at pelsen bli impregnert av fettet slik at jeg trenger ikke å smøre like mye. Griseriet på hendene mine etter smøring av labbene tørker jeg av på pelsen i brystkassa/armhulene til bikkja så det blir mindre snøballer her også.

 

En bi-effekt av Streptolin er at tråputene er så myke og fine som en barnerumpe, ikke noe oppsprekking eller hard hud.

 

Er det skikkelig kaldt trer jeg på bikkja potesokker sydd av en gammel fleece jakke. Funker utmerket og bikkja ser ut til å akseptere dem greit, for sokker er det samme som tur!!

 

Mvh

BFdB Åstdalens Tara

Link to comment
Share on other sites

Dersom man klipper for kort, slik at hårtuppene stikker mot sidene av tredeputene vil du kunne oppleve at de blir såre. Klipp evt ned til samme nivå som tredeputene så blir det ikke problemer. Spenefett er maks, men det finnes mange gode kjærringråd. For å slippe sølet med å kline på, så vet jeg an noen bruker sprayboks med formfett beregnet på stekeplata for kakebaking.

 

Det beste rådet? Mosjonere hundene mye på slikt underlag at de sliter ned pelsen mellom putene selv. Da slipper man stort sett alle disse problemene.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye, og på hvaslags underlag går hundene deres egentlig? Tassen har visst rimelig solide poter :D , men han blir sår på pungen av og til :roll:

 

Noe usikker på hvilket underlag du kan mosjonere han på for å hjelpe på akkurat det problemet ;)

Link to comment
Share on other sites

@bassetfauve: takk for tipset. Jeg er kjent med denne, og problemet er nettopp at man må sjekke hver enkelt hun. De norske årbøkene er gunstige av flere grunner, både for å få et overblikk over helhet, og fordi dommerens vurderinger er sitert - noe jeg ikke kan se blir ivaretatt via skk's hunddata.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg stusser litt over de svenske statuttene for kåring av Årets Hund, da de belønner de bikkjene som deltar på flest drevprøver (alle drevprøver teller), mens vi her i Norge har to tellende resultat som Årets Hund kåres fra. Ikke alle har samme mulighet eller økonomi til å stille på plenty drevprøver.

 

For den del synes jeg 5 tellende resultat er litt for mange ved kåring av Årets Utstillingshund i Norge også. Det favoriserer de sørpå som har dungevis av små og store utstillinger de kan hente resultater fra. 3 tellende hadde vært nok, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Forslag til NM i drevprøver for bassetrasene er nå publisert i siste utgave av Bassetposten. Der ligger det forslag til alt fra reglement, gjennomføring av prøven, premieringer, krav til arrangementsted osv. Det eventuelle første NM for bassetrasene er tenkt arrangert i 2012 dersom det vedtas som foreslått. Dette forslaget skal det stemmes over under Årsmøtet i mars. Les gjennom forslaget fra oss i utvalget, gjør deg opp en mening, kom til Årsmøtet i Kolbotn 19. mars (og jubileumsfestmiddag) og stem JA! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ett spørsmål,,,,,er helt fersk på dette og skjønner ikke alt! :oops::oops: Fikk her tildelt Cacib på Alma. Har i dag prøvd å forstå hva dette er og hva det kan bety videre,,, men blir ikke helt enig med meg selv. :oops:

 

Er det noen her som enkelt kan forklare meg hva Cacib er, og hva det kan bety videre????? :wink:

Hva medfører dette??

Link to comment
Share on other sites

Heisann Andreas :D Cacib er internasjonalt utstillingssertifikat, som tildeles kun på internasjonale utstillinger, som NKK sine her i Norge. Det tildeles i tillegg til cert for hunder med særlige kvaliteter. Selv om bikkja får (stor)cert så kan dommeren velge å holde tilbake Caciben, men i ditt tilfelle så er T-Alma veid og funnet tung nok til å fortjene Cacib! :D

 

Hvis du nå klarer å få en Cacib i feks Sverige også (internasjonal utstilling), så kan bikkja bli internasjonal utstillingschampion, INT UCH. For å bli det, så må bikkja oppfylle kravene til Norsk utstillingschampionat NUCH først (eller du kan seff velge å bli utst.champion i Sverige eller annet land først, men slikt tar man jo gjerne i hjemlandet først). Dvs, for å bli NUCH må T-Alma ha minimum en 2. premie på jaktprøve, i tillegg til to "småcert" og det storcertet du nå fikk. Har T-Alma cert fra før?

 

For å kunne bli INT UCH må du derimot ha minimum én 1. premie på drevprøve i tillegg til utstillingsresultatene, reglene sier: To CACIB samt oppnådd minst en 1. premie på drevprøve for bassets i Norge, eller minst en 1. premie på drevprøve for bassets i Sverige. Det må ha gått minst 12 måneder og en dag mellom første og siste tellende CACIB.

 

Med andre ord; har du NUCH i Norge, har 1. premie på drevprøve og får Cacib også på en internasjonal utstilling i Sverige, så blir bikkja plutselig NUCH, SE UCH, INT UCH.

Det er slik at om du har oppnådd NUCH i Norge, så trenger du bare ett cert i neste land (feks Sverige) for å bli utstillingschampion der. Du kan med andre ord bli SE UCH også på utstillinger som ikke tildeler Cacib, altså en "vanlig" utstilling i Sverige, dersom du får vanlig cert der. Det samme forøvrig med jaktchampionat; er hunden NJCH i Norge så holder det med én 1. premie på drevprøve for å bli svensk jaktchampion også.

 

Skal Caciben ha noen egentlig verdi så må du altså stille på drevprøver i tillegg til utstillinger, og få 1. premie på drev. Heldigvis så er det slik at i jakthundraser som basseter så henger jaktegenskaper sammen med utstillingsresultatene, og er et kriterium for eksteriørchampionat.

 

Om du klarer å oppnå Norsk jaktchampionat NJCH (tre 1.premier på drevprøver) så kan du jo forsøke deg på en svensk drevprøve. Får du en 1. premie der, så er altså bikkja også SE JCH. Så, med andre ord: Tittelrekka kan fort utvides til NUCH, SE UCH, INT UCH, NJCH, SE JCH. På drevprøver så er CACIT motsvarigheten til CACIB; altså internasjonalt drevcertifikat. Da begynner det å bli vanskelig, tøffe krav til bikkja. :wink:

 

Lykke til! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja supert! :mrgreen: Setter pris på det. Bare å se fremover så kanskje blir det et par utstillinger til, men som sagt, gleder meg mest til å komme på jaktprøve! For meg så henger dette liksom litt "høyere" en utstilling :moresarcasm:

Men skal ikke stikke under en stol at det er stas når det går bra på utstilling. :P

 

Altid lettlest og godt beskrevet fra deg! :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

He he, takk for det, jeg synes det ser litt knotete ut som jeg beskriver det, men det er jaggu meg en jobb å sette seg inn i alt av regelverk! :shock:

 

Jeg er HELT enig med deg i at drevprøver henger høyere enn utstillinger, det er tross alt jakthunder vi snakker om! Men der er det også slik at Drevchampionat henger sammen med utstillingsresultatene:

 

DREVCHAMPIONAT (NJ(D)CH): Tre ganger 1. premie på drevprøve for bassets under tre forskjellige dommere. I tillegg kreves to ganger Good på utstilling etter fylte 24 måneder under forskjellige dommere, oppnådd i et av de nordiske land.

 

Det er helt vanlig å prøve eksteriøret på bikkja først og forsøke å oppnå NUCH, før man begynner med jobben mot NJ(D)CH (D=Drev). Hunder som ikke er premiert på utstilling får ikke lenger stille på drevprøve, siden man skal ha bevis for at bikkja har godkjent eksteriør. Både utstillinger og drevprøver er redskap man bruker for å vurdere om hunden egner seg til avl, og man ser ingen hensikt i å dømme hunder på jaktprøver dersom de ikke er godkjent for avl eksteriørmessig. Det synes jeg er bra!

Link to comment
Share on other sites

Så fort du føler T-Alma har timelosene og vel så det inne, så må du vurdere jaktprøver til høsten. Jeg er sikker på at Leif Runar og andre kan gi deg noen gode råd der, og jeg er også tilgjengelig om det er ting du lurer på Andreas. :)

 

Rasen trenger virkelig at flere hunder stilles på prøver og oppnår gode resultater, og en fin tispe som T-Alma har absolutt potensiale som avlshund. Føler nok at petit-folket er mer ivrig på jaktprøver enn innen de andre rasene, og det er litt synd at det er sånn.

 

Alle fauvefolk ønskes iallfall mer enn hjertelig velkommen til å melde på dersom det blir Vegaprøve i år! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med det blir avgjort på en av de første styremøtene i Bassetklubben. Jeg kommer tilbake med info så fort jeg hører noe. Bare sørg for å holde bikkjene i noenlunde form gjennom våren og sommeren, for prøven går antakelig første helga i september som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på antall hunder og antall dommere. I fjor var vi 6 hunder og 3 dommere, hvilket vil si at vi klarte å kjøre bevegelig prøve fredag og ordinær prøve lørdag. Da hadde vi tre hunder ute fra kl 08-12, og tre nye hunder kl 13-17. Terrengene har imidlertid potensiale for oppmot 20 hunder, 10 pr dag, og blir det sånn så blir det ordinærprøver begge dager med kun én start pr hund.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser at Norsk Bassetklubb har lagt opp til ordinær drevprøve første helga i september på sine terminlister. Uten at jeg har fått det bekreftet enda, så regner jeg med at det er drevprøve på Vega de sikter til. Jeg får vel vite mer under helgens Årsmøte.

 

Knallbra om vi hadde fått både BAN, fauve og petit, for ikke å snakke om bleu, påmeldt årets prøve! Oppfordrer dere til å få bikkjene i noenlunde trim i sommer, og meld på når jeg får dette bekreftet. Jo tidligere påmelding, desto lettere for NBaK å få skaffet nok dommere og dermed få plass til flere hunder. Terrenget kan klare 16-20 hunder på to dager. Ved "overbooking" blir det trekning mellom hundene.

 

Selv om prøven går tidlig, så viser det seg at resultatene derfra ikke står tilbake for prøver senere på høsten andre steder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...