Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

Desse valpane kan då umulig bli godkjent ift standarden? Stikkorda her er jo "stikkelhår" og "noen få sorte hår". Desse valpene er jo det svarte dominerande farge på dei nemnte områda.

 

Intressant! Är det svarta dominerande i dessa områden, så är alltså hunden EJ godkänd enligt rasstandard menar ni? Hur mäter man då om dom svarta stickelhåren är MER dominerande än den underliggande pälsen? Och framförallt, VEM ska göra den här bedömningen?

 

Vad säger ni då om den här hunden? Är den godkänd eller inte? Hur ska man bedöma en sådan här hund på utställning tycker ni?

 

Assasin4.jpg

 

Har ikkje greie på det, og har aldri påstått det. Men i min verden er "stikkelhår" og "noen få svarte hår" eit tegn på at brunfargen i alle fall skal være dominerande i forhold til svart. På det bildet du har her ville jeg sagt 50/50. Men sammenlign f.eks. ørene på dei andre, så ser du jo at dei har mykje meir svarte hår enn denne.

 

Personleg syns eg viltfargen er veldig fin, og ein liten pris å betale for å oppretthade pigmenta i pelsen....

 

Det vil jo alltid vere diskusjon når det er personar og ikkje maskiner som skal avgjere det.

Link to comment
Share on other sites

Det var ingen kritik mot dig, Lisle Arne, utan bara en frågeställning till den som känner sig manad att svara :oops:

 

Jag har varit på några utställningar i Sverige där hundar med lika mycket stickelhår som dom på finn.no har varit med för bedömning. Och ingen av dom har sett där fått något påpekande eller avdrag för detta av dom svenska domarna!!! Jag tror faktiskt ingen här hemma kan bedöma helt säkert hur mycket svart det ska finnas på en hund för att felet ska vara såpass graverande att hunden ska nollas på utställning? En fransk "konfirmation-domare" kan helt säkert göra det, men kan någon domare här hemma bedöma den saken? (Jag tvivlar :roll: )

 

Åter till hunden på bilden! Så här ser den ut idag 8) Helt ren trots att den hade rejält med svart i pälsen som unghund och stickelhår som ser ut att sitta djup. En av dom nya stjärnorna här i Sverige! En hund som blev Best in Show på SBFK's inofficiella utställning under sommaren före alla stora utställnings-stjärnor med massor av meriter. Domaren var från Frankrike och är troligtvis en av dom bästa och mest kunniga inom den här rasen? Hennes kommentar till ägarna efter vinst var; -"Jag tyckte VERKLIGEN att ni skulle åka ner till Frankrike och visa fransmännen hur en Fauve ska se ut" 8) 8) 8) Helt säkert så kommer den här hunden att bli dubbelchampion vad det lider (Om den får hålla sig frisk) och få många avkommor efter sig här hemma?

 

Vad jag vill säga med det här, är att det inte alltid är "svart eller vitt" när det gäller "felfärgade" individer inom den här rasen. Det dessutom många som inte berättar hela sanningen om hur deras högt meriterade hundar har sett ut under valp/unghundsåren :evil: Uppfödaren till hunden på bilden nedan, har aldrig försökt att mörka att flera av valparna i den här kullen hade svarta stickehår i varierande grad. Det ska hon ha heder för!!!

 

Både jag och bassetfauve här i forumet har läst massor av franska valpannonser dom sen åren, och helt klart så föds det ganska många valpar även i Frankrike med svart i pälsen, både bland små och stora uppfödare. Och vad jag kan se och läsa mig till, så säljer man inte felfärgade valpar till reducerat pris där nere? Rätt eller fel?..inte en aning! Men jag vet att det finns en hel del uppfödare även i Sverige som inte prutar på priset när det gäller valpar med svarta stickelhår i pälsen. Känns faktiskt som ni i Norge tar betydligt allvarligare på det här än vi i här i Sverige? (Å andra sidan, så får många här i Sverige panik om hunden visar sig blir över 35cm hög :mrgreen: ...det verkar ni inte vara lika spända över i Norge däremot 8) )

 

tuff.jpg

Link to comment
Share on other sites

En nydelig hannhund mannlicherman!

 

En konklusjon må jo bli at det er vanskelig å si noe ang. hvordan fargen på en Fauve vil bli når den er valp. Om man da skal få en redusert pris skjønner jeg jo at blir vanskelig. Men; hvis det senere viser seg at valpen som unghund/voksen har fått en pelsfarge som ikke er i norm med rasestandarden - noe som gjør at den ikke kan bli jakt- og/eller utstillingschampion, mener jeg at kjøper har rett til prisreduksjon. Og dette i jfr. med kjøpsavtalen til NKK:

 

Informasjon om kjøpsrett

Generelt

Norsk Kennel Klubs kjøpeavtale tar i prinsipp sikte på kjøp av valp. Et slikt

kjøp blir regnet som forbrukerkjøp, hvis hunden er kjøpt fra yrkesselger når den

hovedsaklig er til personlig bruk for kjøperen, hans familie, husstand eller

omgangskrets. I og med at selger tar betaling for valpene i et kull, vil han måtte

regne med å bli ansett som yrkesselger.

I forbrukerkjøp kan ikke kjøperen stilles dårligere enn etter kjøpslovens

alminnelige bestemmelser. Dette vil i praksis si at i all hovedsak er kjøpsloven

ufravikelig.

Går kjøpet ikke inn under reglene for forbrukerkjøp, går kontraktens bestemmelser

foran lovens ordlyd.

Kjøpekontraktens angivelse av muligheten for arvelige eller arvelig betingede

sykdommer, lyter eller feil, er en avtale om egenskapene hos den solgte hund.

Selger bør ta inn under pkt. 5 "Særlige vilkår" spesielle arvemessige problemer

for rasen og eventuelle feil og mangler ved den solgte hund.

I forbrukerkjøp skal hunden være i samsvar med offentligrettslige krav, det

som er aktuelt er at valpen ikke må være i strid med loven om farlige hunder.

Hvis kjøperen mener at hunden har feil i strid med kontrakten, og feilen er

vesentlig, har han krav på prisavslag, eller å kreve kjøpet hevet. Hvis kjøpet

heves, betyr dette i hovedsak at kjøperen skal levere hunden tilbake mot at

selgerne refunderer kjøpesummen.

For mindre vesentlige feil kan kjøperen ha rett til prisavslag.

For å kunne kreve hevning av kjøpet, evt. prisavslag og/eller erstatning, må

kjøperen reklamere feilen. Dette må gjøres innen rimelig tid etter at kjøperen

har merket, eller burde ha merket, feilen eller mangelen.

 

Känns faktiskt som ni i Norge tar betydligt allvarligare på det här än vi i här i Sverige? (Å andra sidan, så får många här i Sverige panik om hunden visar sig blir över 35cm hög :mrgreen: ...det verkar ni inte vara lika spända över i Norge däremot 8) )

 

Når vi nå er inne på høyde, hva tenker folket om vekten på Fauven? Jeg har en forholdsvis lett hannhund på 12,5kg og ca. 34cm i mankehøyde. Men i sommer så møtte jeg en Fauve på 12mnd og den veide 17kg. Hva er egentlig normen på vekt blant fauvene her?

Link to comment
Share on other sites

"Raskompendium 2009" fra Svenska Bassetklubben sier følgende om pelsen til fauve, og henstiller dommerstanden til å følge disse retningslinjene:

 

Färg

Färgen skall vara från gyllene vetefärg till tegelrött. Några svarta hårstrån i pälsen på ryggen och öronen tolereras. Ibland förekommer en liten vit fläck på bringan, vilket dock inte er önskvärd.

 

Kommentar:

Inom rasen förekommer båda färgen "diluted liver" och (röd) "grizzle". På en hund med den genetiska färgkoden diluted liver kan aldrig pigmentet bli svart, utan skiftar mer eller mindre över i kastanjebrunt. Standarden gör ingen skillnad mellan dom genetiska färgkoderna.

Sotiga pälsar, dvs svarta stickelhår i grundfärgen förekommer, liksom oilka stora vita bröstfläcker. Att avla på "diluted liver" i generationer bleker ut leverfärgen. Därför är hundar med svart pigment absolut nödvändiga för rasens framtidiga avel, varför få svarta strån i pälsen inte är något som behöver ge prisneddrag. Vita bröstfläckar och svarta stickelhår är små problem i rasen, anatomien är et annat större problem.

 

 

Når det gjelder størrelse sier standarden 32-38 cm (pluss/minus 2 cm) og 15 kg. Ideell mankehøyde er 34-36 cm.

 

Selv har jeg petit basset, men dette var en interessant diskusjon. :D

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det , er det ikke større problem å bruke en viltfarget hund i avl enn å bruke hunder man vet vil gi viltfargede valper. For valpene som kommer vil mest sannsynlig bli like i begge kull.

Den viltfargede som brukes ,må da selvførgelig ligge på topp både jakt og "utstillingsmessig" !!

Dette betyr ikke at de som får viltfargede valper i sine kull alltid vet det kommer , fordi en annen kombinasjon med samme hannhund/tispe kan gi "normale" valper hvis bare en er bærer..

For å finne ut av dette , må man studere div kull og stamtavler noe som er en del jobb.

Fauven er en utrolig vanskelig rase å drive avl med , da man stort sett ikke kan forvente seg noe som helst hvis man ikke har avlet på samme linjer over tid . Finnes vel ikke et kull som er 100%...

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det , er det ikke større problem å bruke en viltfarget hund i avl enn å bruke hunder man vet vil gi viltfargede valper. For valpene som kommer vil mest sannsynlig bli like i begge kull.

Den viltfargede som brukes ,må da selvførgelig ligge på topp både jakt og "utstillingsmessig" !!

Dette betyr ikke at de som får viltfargede valper i sine kull alltid vet det kommer , fordi en annen kombinasjon med samme hannhund/tispe kan gi "normale" valper hvis bare en er bærer..

For å finne ut av dette , må man studere div kull og stamtavler noe som er en del jobb.

Fauven er en utrolig vanskelig rase å drive avl med , da man stort sett ikke kan forvente seg noe som helst hvis man ikke har avlet på samme linjer over tid . Finnes vel ikke et kull som er 100%...

 

Så du mener at man skal se bort i fra den satte rasestandarden og avle på hunder som er viltfarget? Eller er det jeg som har misforstått innlegget ditt?

 

Jeg er absolutt ingen fransktalende mann, men Fauve i ordbokens verden er oversatt til norsk som lysebrun og gyllenbrun. Og siden rasens navn er Basset Fauve de Bretagne, så vil jeg da tro at fargen skal være, ja nettopp, fauve; eller rettere sagt - det som står i rasestandarden: rødgul fra gylden hvete til mursteinsrød.

 

Kan godt hende at jeg er urimelig kverulerende, men jeg er så enkelt satt sammen at når en hund har en rasestandard så syns jeg at den burde følges. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så du mener at man skal se bort i fra den satte rasestandarden og avle på hunder som er viltfarget? Eller er det jeg som har misforstått innlegget ditt?

 

Jeg er absolutt ingen fransktalende mann, men Fauve i ordbokens verden er oversatt til norsk som lysebrun og gyllenbrun. Og siden rasens navn er Basset Fauve de Bretagne, så vil jeg da tro at fargen skal være, ja nettopp, fauve; eller rettere sagt - det som står i rasestandarden: rødgul fra gylden hvete til mursteinsrød.

 

Kan godt hende at jeg er urimelig kverulerende, men jeg er så enkelt satt sammen at når en hund har en rasestandard så syns jeg at den burde følges. :mrgreen:

Som jeg ser det , er det ikke større problem å bruke en viltfarget hund i avl enn å bruke hunder man vet vil gi viltfargede valper. For valpene som kommer vil mest sannsynlig bli like i begge kull.

Den viltfargede som brukes ,må da selvførgelig ligge på topp både jakt og "utstillingsmessig" !!

Dette betyr ikke at de som får viltfargede valper i sine kull alltid vet det kommer , fordi en annen kombinasjon med samme hannhund/tispe kan gi "normale" valper hvis bare en er bærer..

For å finne ut av dette , må man studere div kull og stamtavler noe som er en del jobb.

Fauven er en utrolig vanskelig rase å drive avl med , da man stort sett ikke kan forvente seg noe som helst hvis man ikke har avlet på samme linjer over tid . Finnes vel ikke et kull som er 100%...

 

Så du mener at man skal se bort i fra den satte rasestandarden og avle på hunder som er viltfarget? Eller er det jeg som har misforstått innlegget ditt?

 

Jeg er absolutt ingen fransktalende mann, men Fauve i ordbokens verden er oversatt til norsk som lysebrun og gyllenbrun. Og siden rasens navn er Basset Fauve de Bretagne, så vil jeg da tro at fargen skal være, ja nettopp, fauve; eller rettere sagt - det som står i rasestandarden: rødgul fra gylden hvete til mursteinsrød.

 

Kan godt hende at jeg er urimelig kverulerende, men jeg er så enkelt satt sammen at når en hund har en rasestandard så syns jeg at den burde følges. :mrgreen:

 

Nja, ska man bedriva avel genom att strikt följa en översatt rasstandar och enbart använda "perfekta" föräldradjur, då skulle nog inte den här rasen vara mycket gå till skogen med :mrgreen: Tyvärr, det är precis som bassetfauve säger! En otroligt svår ras att få exteriört "homogen"!!! Jag vet dom i Sverige som försökt sig på ren linjeavel, i början när rasen var ännu mindre än den är idag. Men det verkade inta ha gjort rasen speciellt mycket jämnare?! Nä, vi har inte råd att välja bort bra jakthundar eller linjer som har små "defekter" som svarta stickelhår eller någon vit fläck någonstans? Det finns större problem inom rasen att tänka på än sådana triviala ting. (Tex olika genetiska åkommor, typ bett fel...något som den Franska Fauve Klubben tror kommer att bli ett stort problem i framtiden!)

Link to comment
Share on other sites

@Bassetfauve: Ok, da er jeg med, og jeg forstår tankegangen.

 

@mannlicherman: Jeg ser den, og det er noe jeg egentlig ikke har tenkt på. Jeg diskuterer for å lære og for å få i gang tankerekker samt kverulere :mrgreen: . Og nå har jeg lært noe nytt. :wink: Og det er som du sier; mye bedre med litt svart i pelsen eller en hvit flekk enn verre sykdommer som du nevner! Samtidig tror jeg slike diskusjoner er utrolig viktig for rasens fremtid.

 

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man avler på en hund som har en uønsket farge så VET man at det ligger i blodet. Hvilken farge de får er usikker. Avler man på hunder med ønsket farge vet man heller ikke. Men sunn fornuft og all vitenskap i verden siden Darwin tilsier at avkommet har en større tendens til å likne opphavet. Det er vel derfor de har samme gener. Og det er vel derfor man i det hele tatt snakker om arvelighet.

For å si det slik er både jeg og kona lyse i huden, og generasjonene før oss har også vært det, og hvis vi fikk et mørkt barn hadde vi ikke lenger bodd på samme adresse, men om andre hadde sett det som naturlig så lykke til om så skjer...

 

Hvorfor er elghundrasen delt inn i farger? Selv har jeg ikke hørt om at de blander disse og ser hva som kommer. Disse rasene er skilt gjennom nøye og planlagt avlsarbeid og de har nok lykkes bedre enn oss. Kanskje det har en sammenheng? Litt mindre tanke på profitt og litt større ambisjoner for hunderasen?

 

Avler man på en hund med HD vet man heller ikke, men det ligger i blodet. Hvem vil kjøpe en slik hund? Det er jo slettes ikke sikkert at valpen får HD? Eller hvorfor kjøpe en valp etter meritterte foreldre? Er jo ikke sikkert valpene blir det.. Skal man dra det langt kan man jo like gjerne kjøpe en valp fra bakgårdmix...

 

Det må være noen i denne tråden som aldri har hørt om Darwin og survivel of the fittest. Eller kanskje den teorien er feil.

 

 

Syns hele diskusjonen er helt bak mål. Og dessverre tror jeg potensielt nye BFDB eiere blir skremt av så manglende gangsyn og tro på avlsarbeide som skjer i vår rase. Jeg håper virkelig dette ikke er gjengs oppfatning.

 

Da bør man heller diskutere om rasstandarden er for "trang". Det er jeg derimot åpen for. Personlig bryr jeg meg lite om fargen, men er såpass ydmyk at jeg velger å følge den forbundet har vedtatt. Om standarden er beviselig feil er det jo bare å ta det opp der.

Link to comment
Share on other sites

Det som her er et problem ,er at det finnes mange av rasen som har rett farge, men gir viltfargede valper...

Dette kan man ikke vite hvis man ikke setter seg inn i rasen og studerer en del stamtavler og valpekull..

En hver som kjøper en valp gjør selvførgelig ikke dette ,men dessverre gjør de det heller ikke når de skal ha valper for første gang heller. Det er jo ikke noe de tenker på, og det forstår jeg..

 

Driver man linjeavl ,har man mer styr på hva som skjer. Altså kull med høyere innavlsgrads prosent

Driver mann ren utavl som vi hittil har gjort , skal jeg si man kan få mange overaskelser .. Altså 0% innavl ,

 

Et nøkkelord er Import og samarbeid!!!

Link to comment
Share on other sites

Det er nytt for meg.

Stemmer dette syns jeg det er underlig at de fleste informerer om foreldrenes meritter i annonser siden folk ikke bryr seg. NKK sin nitidige arbeid med DogWeb er altså unyttig?

 

Hvis man kjøper etter selgers beskrivelse har man i mitt syn en noe blåøyd tilnærming til hundekjøp. Men det finns sikkert oppdrettere som vet bedre en avlsråd, rasestandard og kan vurdere egne hunder bedre enn objektive dommere og dermed ikke kan nedverdige seg til å delta på prøver....

Slik jeg ser det er utstilling og jaktprøver et middel for å fjerne subjektive meninger og gjøre det vanskeligere for useriøse oppdrettere. Og i sum bidra til en positiv utvikling av rasen. Dessuten tillegger jeg oppdrettere et ansvar i å bidra til dette hvis deres motiv er noe annet en ren kortsiktig profitt.

 

Prisene oppdrettere tar henger også sammen med stamtavle. En valp fra meritterte linjer (i flere ledd) koster nesten uten unntak betraktelig mere enn fra umeritterte. Dette antar jeg henger sammen med pris og etterspørsel...

 

Hvis man kjøper valp fra meritterte foreldre så har man altså objektive vurderinger av tidligere generasjoner, og man kan samtidig holde innavlsgraden på 0 % prosent. Men som sagt dette koster mere i innkjøp.

 

Så er spørsmålet, er det lommeboka eller produktet som er viktigst.

Personlig tror jeg det lønner seg for lommeboka på sikt å basere seg på meritterte hunder i det lange løp.

Link to comment
Share on other sites

Sikre kort :?: ? Bassetfauve skrev :Fauven er en utrolig vanskelig rase å drive avl med , da man stort sett ikke kan forvente seg noe som helst hvis man ikke har avlet på samme linjer over tid . Finnes vel ikke et kull som er 100%...

Hva er sikre kort ? om man har premierte hunder og ønsker og parre med premierte hunder Lytter til avelsrådets henvisninger Spør andre oppdrettere med lang erfaring før man parrer tispa/tispene sine. er det dem du mener? :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener de som kun bruker Jch som er brukt ofte (som de fleste er) for å sikre salg av valpene og ikke tenker på rasens framtid :!: Når det finnes andre hunder som sikkert "kan" gi bedre avkom også 8)

Det bør innføres maks 2-3 kull pr hannhund til avkommene har blitt 2 år, så man ser hva den gir!

Og kanskje maks 5 tilsammen med parringer både i Sverige og Norge

Link to comment
Share on other sites

Hehe, mistenker at du spøker...

 

For du kan umulig mene at det å parre på umeritterte hunder er det beste for rasen. Har ALDRI hørt om en hund som blir dårligere av å gjennomføre prøver. Men derimot har jeg hørt om eiere som er tatt i litt for mye skryt.. Hvis du mener at hundene blir dårligere av å delta på prøver så blir de vel dårligere av å bli brukt til vanlig jakt også. For jaktprøver er ganske lik vanlig jakt. Og at hundene tar skade av utstillinger er nok også ganske uvanlig...

 

Har du prøvd å blande inn Grand danois inn i rasen? Hehe, det er veldig nyskapende.

 

Nei, du burde få din egen rase å leke med, for det er tydeligvis ikke BFDB du liker. For rasestandarden har du tydeligvis ikke respekt for. Hva om flere oppdrettere enn deg driver slikt? En gir katta i størrelsen, en i benstilling og kanskje en annen vil avle de til kosehunder? Hvor er rasen da? Hva slags hunder vil vi få hvis flere en deg oppfører seg slikt? Eller syns du det bare er deg som kan bestemme hva som er viktig for BFDB?

 

At du ønsker få avkom fra hver hund støtter jeg deg i, men i praksis er det ikke gjennomførbart. For skal rasen bli bedre må gjennomsnittshunden forbedres, og de beste hundene er ikke gjennomsnittet, selv ikke i BFDB. Og for å parre på de beste hundene må de sammenliknes etter så like vilkår som mulig. Og det finns et gammelt utrykk om at eplet faller ikke så langt fra stammen....

 

Derimot har jeg INGEN problemer med å skjønne hvorfor du syns BFDB er vanskelig å drive avl på.....

Link to comment
Share on other sites

For du kan umulig mene at det å parre på umeritterte hunder er det beste for rasen.

 

SJÄLVKLART kan det vara bättre att bruka en omeriterad hund före en Jch, dubbelchampion eller trippelchampion i vissa fall!!! (Allting beror ju på omständigherna?!)

 

Vi har i Sverige flera Fauvar med massor av meriter som är i avel, MEN ger dom automatiskt då bättre och jämnare avkommor än valpkullar från omeriterade föräldradjur? Nej, i många fall INTE! Varför då kan man ju fråga sig? Jo, därför att dom själva kommer från svaga valpkullar där kanske bara en eller två har blivit hyggliga jakthundar? MAN MÅSTE TITTA LÄNGRE ÄN EN ENSKILD HUNDS MERITER!!! (Hade vi haft en bra uppföljning av vad enskilda hundar, kombinationer,sjukdomstillstånd och linjer ger, så hade allt varit mycket lättare...men det kommer vi nog inte att få uppleva på många år ännu?)

 

Jag tycker absolut att man ska gynna dom som meriterar sina hundar i avelsarbetet!!! Men ibland är det bättre att använda en importerar hund som man VET ger jämna valpkullar och har väl dokumenterade jaktprovsmeriter i många led tillbaka i Frankrike!!! (Där har vi en stor skillnad mellan Norden och rasens hemland!)

 

Det är min absoluta uppfattning att det är det här som för rasen framåt här hemma i en snabbar takt än om vi bara skulle använda inhemskt meriterade hundar. (I vissa fall då individer från ojämna och svaga valkullar!)

 

Jag kommer aldrig att välja en valp från en valpkull där jag vet att det ena föräldradjuret ger svaga eller halvskapliga avkommor, när jag kan välja en valpkull där jag helt säkert vet att föräldradjuren (omeriterade eller inte) har gett den typen av BFdB som jag söker! ALDRIG!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Ikke noe galt i og importere hunder vi trenger nytt blod :D .Men det er jo heller ikke galt og teste/prøve de hundene som kommer før man avler på dem :D Og vi vet jo ikke altid hva vi får og hva de tilfører rasen.

Der burde de nordiske raseklubbenne sammarbeide bedre og kansje komme med felles anbefalinger av kennel osv.

Registrerade Basset Fauve i Frankrike

Bara ca 30% är reg. i SCC (Franska Kennelklubben) 70% är utan papper. :oops:

Og ang jevne kull så er det vel ikke alle i kullet hos franskmannen som blir vist frem / får leve ?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bara ca 30% är reg. i SCC (Franska Kennelklubben) 70% är utan papper. :oops:

Og ang jevne kull så er det vel ikke alle i kullet hos franskmannen som blir vist frem / får leve ?

 

Nej, det finns mycket i Frankrike som inte är bra heller. Men jag tycker absolut att dom uppfödare här i Sverige, och kanske franförallt i Norge, har lagt ner mycket tid och pengar på att importera "rätt hundar" (Så gott det nu går) från jaktligt och exteriört dokumenterade linjer.

 

Det är ju lätt att sitta framför datorn och beställa en valp där nere ifrån. (Utbudet är ju något större än här hemma :wink::shock: ) men man ska ju veta vad man gör också 8) Jag vet ju att både bassetfauve och Jeger'n här i forumet i flera omgångar har rest runt I Frankrike och besökt olika uppfödare, varit med på utställningar, jaktprov och vanlig jakt, för att kunna bilda sig en uppfattning om rasen på plats. Det kostar tid och pengar och många andra saker man kanske inte tänker på! Så jag tycker det är förjävligt när folk här hemma som inte gjort ett handtag för att tillföra rasen något "nytt", sitter och gnäller på dom som verkligen försöker göra något som andra får gott av senare :evil:

Link to comment
Share on other sites

SJÄLVKLART kan det vara bättre att bruka en omeriterad hund före en Jch, dubbelchampion eller trippelchampion i vissa fall!!! (Allting beror ju på omständigherna?!)

 

Hvis hunden er så bra som du sier så er det vel bare å gjennomføre prøver og så sette den i avl? Hvorfor haster det slik?

 

Vi har i Sverige flera Fauvar med massor av meriter som är i avel, MEN ger dom automatiskt då bättre och jämnare avkommor än valpkullar från omeriterade föräldradjur? Nej, i många fall INTE! Varför då kan man ju fråga sig? Jo, därför att dom själva kommer från svaga valpkullar där kanske bara en eller två har blivit hyggliga jakthundar? MAN MÅSTE TITTA LÄNGRE ÄN EN ENSKILD HUNDS MERITER!!!

 

Enig, og derfor er det viktig at ALLE hunder deltar på jaktprøver. Eller s vet man jo ikke. Når dette gjennomføres i flere generasjoner vet vi mere og usikkerhetsmomentet blir mindre.

 

(Hade vi haft en bra uppföljning av vad enskilda hundar, kombinationer,sjukdomstillstånd och linjer ger, så hade allt varit mycket lättare...men det kommer vi nog inte att få uppleva på många år ännu?)

 

Jag tycker absolut att man ska gynna dom som meriterar sina hundar i avelsarbetet!!! Men ibland är det bättre att använda en importerar hund som man VET ger jämna valpkullar och har väl dokumenterade jaktprovsmeriter i många led tillbaka i Frankrike!!! (Där har vi en stor skillnad mellan Norden och rasens hemland!)

Har den gjennomført jaktprøver så er det vel ikke lenger en umerittert hund. Og hvordan kan du, eller andre vite at den er så god i forhold til andre uten jaktprøver?

 

Det är min absoluta uppfattning att det är det här som för rasen framåt här hemma i en snabbar takt än om vi bara skulle använda inhemskt meriterade hundar. (I vissa fall då individer från ojämna och svaga valkullar!)

 

Igjen, hvordan kan du vite hvor bra ett kull er uten at de har gjennomført prøver?

 

Jag kommer aldrig att välja en valp från en valpkull där jag vet att det ena föräldradjuret ger svaga eller halvskapliga avkommor, när jag kan välja en valpkull där jag helt säkert vet att föräldradjuren (omeriterade eller inte) har gett den typen av BFdB som jag söker! ALDRIG!!!

 

Enig, derfor er det viktig for både for rasen,deg og meg at det gjennomføres prøver i så stor skala som mulig. For ellers vet man jo ikke hvordan et valpekull er.

Link to comment
Share on other sites

Sammenligne hundene til jegeren og bassetfauve er ikke nødvendig Det har jegern allerede ordnet med og sørge for gode jakt prøve resultat og utstilling resultat på sine hunder.Både mannlicherman og jeg vet at selv om man mener mann har hentet en av de beste hannhundene/tispene så har ikke det gitt det beste reultate.(det kan også skje med hunder her hjemme) Og om man ikke er helt enig i hvordan ting blir gjort er vel ikke det å gnalle på andres meninger :shock: Men og hevde at folk som stiller og deltar på prøver bare tenker Profitt syntes jeg var og dra strikken forlangt. bassetfauve skrev :Hvis det er noen som kun tenker profitt, er vel det de som kun spiller på sikre kort i henhold til salg og kun det!!?? bassetfauveskrev: Jeg mener de som kun bruker Jch

 

Det er sant at avelsmaterialet kan bli for snevert med og forvente att begge foreldre skal ha JCH men da tror veien og gå er og oppfordre folk til og delta på prøver med sine hunder import som ikke import :D

Link to comment
Share on other sites

Sammenligne hundene til jegeren og bassetfauve er ikke nødvendig Det har jegern allerede ordnet med og sørge for gode jakt prøve resultat og utstilling resultat på sine hunder.Både mannlicherman og jeg vet at selv om man mener mann har hentet en av de beste hannhundene/tispene så har ikke det gitt det beste reultate.(det kan også skje med hunder her hjemme) Og om man ikke er helt enig i hvordan ting blir gjort er vel ikke det å gnalle på andres meninger :shock: Men og hevde at folk som stiller og deltar på prøver bare tenker Profitt syntes jeg var og dra strikken forlangt.

Det er sant at avelsmaterialet kan bli for snevert med og forvente att begge foreldre skal ha JCH men da tror veien og gå er og oppfordre folk til og delta på prøver med sine hunder import som ikke import :D

 

Å sammenligne kan dere godt gjøre, for det gjør jeg også og kommer nok til helt andre resultater enn dere med skylapper :roll: Tror neppe vi kommer noe lenger med dette når kun en ting står i hodet på folk.?

 

Det er vel og bra å spørre før man parrer , men da kan man ikke ha bestemt seg på forhånd og bare forkaste de svar man ikke vil høre!

 

At man kan vri på et svar som sier at" folk som kun bruker jch i avl gjør det for å få solgt valpene " til at de som prøver hundene sine tenker penger er merkelig syntes jeg.

 

Men de siste ordene er kloke ord :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bassetfauve; det er vel ikke rart at folk syns det er noe merkelig at du ikke går på jaktprøver med bikkjene dine? Det jeg har lest her på kammeret, på hjemmesiden din og på robsoft tilsier jo at du ikke har noe å frykte. Avkommene; spesielt fra Tosca viser seg jo å være dyktige jegere med godt søk, godt losarbeid, etc. Så hvorfor ikke prøve dine egne? De vil helt sikkert klare seg bra! Ellers vil jeg rose deg for importarbeidet du gjør!

 

Jeg kunne gjerne tenkt meg en valp fra Jämta sin fauvetispe - Charmie, som er avkom av Tosca. Hun virker som ei psykisk sterk tispe med stor jaktlyst og supert gemytt. Men, og det er et men; jeg kan ikke gå ut fra en subjektiv måling om at hun er en god jakt- og familiehund. Jeg vil ha en objektiv måling i form av jaktprøver og gjerne et Jch. Og det tror jeg Jämta har forstått at det er slik det fungerer i hundeverden, og hun vil delta på jaktprøver - noe som jeg tror vil bringe mange flotte 1.premieringer.

 

Perhjalmar skrev et lite sammendrag fra klubbens årsmøte 09:

Det vil sikkert komme en oppsummering fra årsmøte fra klubben, men jeg kan jo komme med litt av mine inntrykk.

Om jeg har blitt klokere på avl er ikke sikkert, men jeg har fått en bedre forståelse for at hundeavl ikke er lett.

Når foredragsholderen har mastergrad i molekylærgenetikk (klarte ikke å uttale det på kvelden) og begynner med Xog Y kromosoner på morgenen, var det litt vanskelig å henge med. Men vi kom oss gjennom det og kom til mere handfaste ting innen avl.

En av konklusjonene jeg bet meg merke i var: UTVALG ETTER AVSTAMMING, ER ALDRI SÅ EFFEKTIVT SOM UTVALG ETTER DYRET SELV.

Jeg tolker det som at foreldrene til hvalpen er viktige med hensyn til jakt/helse/ekstriør, det er sikrere enn å avle på besteforeldrenes resultat.

Men det er ikke så enkelt i en liten rase, det er ikke mange nok jaktchamper til at vi bare kan bruke de.

Det er også ønskelig med en 5% regel.

Min uthevning!

 

Altså; vi trenger flere Jch. Jeg har spurt om det før og spørr igjen: hvorfor er det så vanskelig å stille opp på noen jaktprøver?

 

Når Birk er moden for det vil vi helt klart prøve oss på noen prøver, og så får vi se hvordan det går.

 

En annen ting man kan diskutere er kvalitetsikringen av jaktprøver. Jeg mener man må begynne med digitale hjelpemidler - gps- og tlfpeilere, for å kunne måle hundens egenskaper mer korrekt. Samtidig burde det kanskje være en diskusjon om områdene der jaktprøvene holdes; altså viltrike vs. viltfattige områder. Men det er forsåvidt en helt annen diskusjon!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har spurt om det før og spørr igjen: hvorfor er det så vanskelig å stille opp på noen jaktprøver?

 

En väldigt viktig fråga, Peacemaker :D Vi här i Sverige (I alla fall några av oss :roll: ) har funderat en hel del på den saken genom åren. Varför är det tex bara 7-10st Fauvar som startar på jaktprov årligen i Sverige när den nu finns ca; 1000st i landet??? (Dom flesta hos jägarfamiljer)

 

1.Har rasen generellt sett för dåliga jaktegenskaper för att klara av ett drevprov?

2. Är det fel på jaktprovens krav och utforming?

3. Är uppfödare och rasklubbar för dåliga på att ställa krav på landets Fauve ägare?

4. Är rasklubbar och uppfödare för dåliga på att upplysa hur ett jaktprov går till, och uplysa om VARFÖR det är nödvändigt för rasen att fler startar på prov?

5. Är den kanske så att många som väljer den här rasen aldrig tidigare ägt en jakthund och inte har en aning om vad eller hur ett jaktprov fungerar?

6.Är dom flesta Fauve ägare är väldigt nöjda med sina hundar, men dom bryr sig inte om jaktprovsdelen därför att dom ändå inte är intresserade av att låta sin hund gå till avel?

7. Finns det för dåligt med bra provmarker/domare?

8. Har vi ingen riktig "jaktprovskultur" inom den här rasen?

 

....det finns säkert massa andra orsaker också? Men varför är det ingen rasklubb som tar tag i problemet och undersöker varför fler hundar inte kommer till start :?::?::?:

 

Jaktprov och utställningsmeriter är ju grunden för ett framgångsrikt avelsarbete, det är det väl ingen som tvivlar på?. MEN VARFÖR FINNS DET INGEN AVELSUTVÄRDERING AV VÅRA AVELSDJUR INOM DEN HÄR RASEN??? Hos tex Stövare, Drever, Älhundar, osv, så finns det statistik över nästa allt ett avelsdjur gör under sin aktiva period i livet. Bland annat då också hur många och hur "bra" avkommor han/hon lämnar efter sig!

 

Varför finns det inte detta system också hos BFdB???

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner med de fleste har fått med seg at jeg ALDRI har skrytt av mine egne hunders jaktegenskaper, og for at jeg noen gang skal på prøve så skal jeg først være 100% fornøyd selv.

At jeg likevel velger å ha kull på de, kommer av deres stamtavler som sier en hel del FOR MEG!

Og at de gir valper etter forventning og som ihvertfall er på høyde med andre valper er jeg ikke i tvil om.

At folk som ikke forstår dette klager , kan jeg ta , men når kunnige folk bare kverulerer og som jeg vet har meninger de ikke tør å si ,blir jeg oppgitt :!:

 

Som andre, så får vel også jeg komme med et ordtak Den som ler sist ,ler best

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår deg rett kjøper du hunder med stamtavle. Det tolker jeg som at foreldrene er premierte hunder.

At stamtavlene da sier en hel del er jeg helt enig og jeg vil berømme deg for å ønske å avle på det beste blodet.

Det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke unner valpekjøperne dine den samme muligheten?

 

Jeg kan ikke bedømme hundene dine, men en hund som er 100% finns ikke. Og du er sikkert enig i at om oppdretterne du har kjøpt valp fra tenkte likt som deg så hadde du også hatt et problem med å velge kull du skal kjøpe valp fra?

 

Jeg forstår at det er for få som tar prøver og JCH er mangelvare. Slik jeg ser det ligger det dermed et ekstra ansvar hos oppdrettene. De kan legge inn vilkår som belønner valpekjøpere med å stille hundene. Til felles beste. Jeg tviler derimot på at å nekte å stille på prøver før en har en perfekt hund er en konstruktiv tilnærming. Derimot tror jeg at dette også skremmer valpekjøpere dine bort fra prøver. Hvordan du ser dette skal føre til noe positivt for rasen sliter jeg med å skjønne.

 

Dessuten syns jeg at argumenter om at det finns for få JCH i rasen bør være en motivasjon til å ha en selv.

 

Jeg vil tilslutt si at jeg ikke slakter hundene dine Bassetfauve. Men jeg vil gjerne se hundene dine på toppen av resultatlister, og jeg syns du skal gi de en sjanse til å komme der. Og tross alt så er det jo ikke så farlig med jaktprøver, de fleste hundeeiere opplever både opp og nedturer og man trenger ikke 100% for å imponere.

Link to comment
Share on other sites

Og siden du Tomabu er ivrig på prøver, skal jeg tilby deg ei fòrtispe eller hann til neste år

 

Om det är en valp från den kombinationen jag tänker på?, då ska du nog slå till på det här erbjudandet, Tomabu :wink: Då får du ju dina jaktprovsmeriterade föräldradjur, och dessutom lite nya och fräscha jaktlinjer från Frankrike :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Ser att bassetfauve har lagt ut dom planerade parningarna för 2010. (Riktigt intressanta kombinationer förövrigt!)

 

http://www.bassetfauve.net/valper2010.html

 

Kul att en av dom vassaste täckhundarna i Frankrike, FRCH VAINQUEUR de Creac'h Leue, kommer att användas :P (Rankad i Cotation 4)

Det är en riktig "rysare", som har gett många bra avkommor där nere. Förutom att han är en väldigt vacker (Fransk utställnigschampion) så är han också en otroligt duktig jakthund med många fina resultat på deras drevprov. (Han har följande egenskapspoäng på drevprov; 125ep - 110ep - 130ep - 120ep -145ep -105ep)

 

Grattis och hoppas att det blir många fina och duktiga valpar mellan Vainquer och Babou! (Hon kommer förövrigt från väldigt intressanta vildsvinslinjer i södra Frankrike och är också jaktprovsmeriterad, om inte jag har fått helt fel för mig?)

 

En lite bild på Vainqueur!

 

ch28.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg lest til øyet er blitt stort og vått,sitter med mange tanker og spørsmål er ikke alle hundene greie nok dersom de fungerer til det formål eieren vil ha dem til? Vi har selv en 18mnd gammel fauve den første forøvrig har hatt og har Dachs i ganske mangen år,det blir nok en ny fauve om vi skal ha flere hunder det er noe av det kjekkeste vi har hatt av hunder,lettlært er den meget sosial og snill ja i det hele tatt en herlig hund.Vi var i Sverige i sommer og gikk blodspor da ble hun SVch kan jo ikke bli det her hjemme før hun er 2år selv om resultatene er i boks så venter vi på alder,samme gjelder utstilling det er vent og atter vent. :cry: Hun er også godkjendt ettersøkshund med 9poeng og har fått bevise at hun virker til det hun er trent for,selv om vi har en mer rutinert med i bilen må også den unge få prøve seg :D Så er det drev der har vi ikke den store erfaring enda for der er ikke noe særlig terreng å få slippe på og der det er noe er det som regel optatt ja ja det blir forhåpentlig vis en råd,det er jeg takknemelig om noen har.

Link to comment
Share on other sites

Hei Troya.. snubla plutselig over denne nettsida og så dette forumet. Fint å se at noen har starta et forum om BfdB.

Alt er bare bra med oss på Hadeland, Dennis er i kjempe form om dagen. Mange fine loser, både hare og rådyr.

 

Fra neste høst trenger vi en ekstra hund og jeger på jaktlaget, vår kjære BAN er grunnet sykdom avlivet og vår kjære strihårete dachs det samme. Vi har anskaffet en ny dahcs som er "delvis dugandes" men fungerer desverre ikke slik våre avlidne hunder gjorde.

 

Er her noen som kan være interessert i hjortejakt med hund på Nord Vestlandet for høsten 2010 så ta kontakt. Rimelige priser og seriøse jegere, er dette noe for deg vil du inngå på jaktlaget til samme priser som vi betaler til grunneier.

 

Hunden må ha sauerenhetsbevis. Det er ikke nødvendig med en hund som henger på i timesvis, de jaktdagene med mest knall og fall var med loser inntil 30 min. Vi jakter ganske sent på høsten etter at bufe er tatt inn fra beite.

 

Takker for hyggelige svar, trenger ingen flere henvendelser. Svarer de som har tatt kontakt privat.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enligt min erfarenhet besitter rasen som sådan mkt stor jaktlust, men givetvis finns det individer som avviker från det, precis som inom alla raser.

 

Dock verkar det vara en del hundar har sen jaktmognad och inte kommer igång ordentligt förrän de är + 2 år och det är enligt min åsikt något att ta i beaktande när man ska köpa en fauve och kolla upp hur föräldrar, tidigare valpar efter hundarna etc. fungerat jaktligt och när de kommit igång.

 

Jag har själv 3 (snart 4 :roll: ) fauvar som alla tre jagat mkt bra vid ung ålder, med bra sök, skall etc., men jag har hört talas om dessa mkt sena hundar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...