Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

Vi som driver med bfdb har nok en stor utfordring når det gjelder samarbeid. At det er så ille som denne dokumentaren er det garantert ikke ,men at noen feil og mangler blir dysset ned tror jeg nok. Dette er veldig synd da det er så liten rase. Det burde nok finnes noen retningslinjer , men hvem som er skikket til å komme med disse kan jeg faktisk ikke se.

Noen få linjer vet man hva gir, og andre må man faktisk prøve og feile. Når opprinnelses landet er lite kritiske til hva de avler på, kan man faktisk veldig ofte få seg en tankevekker.

Vi hadde dette nå da vi importerte en hanne som på papirene skulle være en avlshund som har gitt både jaktlige og eksteriør messig meget flotte valper, samtidig som han selv har bra jaktprøver og utstillingsresultater.

Men at han skulle gi lyskebrokk på 11 av 15 valper sto det ingen steder :( Det kan man vel si var et slag midt i trynet når man forventer noe helt annet! Har jo hørt i etterkant at dette faktisk skjer fra tid til annen ,men at det blir ikke pratet om.

(ikke her i Norge tror jeg,men i nabo landene) og ikke bare bfdb men også petit.

 

Et avlsråd er i alle raser faktisk bare et veiledende organ og ikke gud som mange tror ! Når man spør avlsrådet om råd ,så ramser de opp 1-20 hannhunder du kan bruke til din tispe for at det ikke skal bli inavl. Hvis man bruker en av de hannene, mener noen de kan skrive at kullet er godkjent av avlsrådet. Det er forsåvidt riktig det ,men vanlige den mann i gata som skal kjøpe seg en hund tror dette er et varemerke og det stemmer ikke mener nå jeg. Dette har ikke noe med bassetrasene å gjøre ,men raser generelt!

 

Dette er sånn jeg ser det , men kan hende jeg tar feil...

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Interessant, kanskje det burde vært startet en egen tråd på dette? "Avlsråd"?

Min hund har anslagsvis 20-25 halvsøsken etter far, men kun 5 søstre etter mor. Hun har ikke vært avlet på tidligere, og det er en del år siden oppdrettet hun kom fra i Sverige ble lagt ned. Så for min del vil det være ganske greit å få oversikt, dersom avlsrådet ikke fungerer. Men jeg håper jo de gjør det da.

Link to comment
Share on other sites

De fleste i alle avlsråd diver med oppdrett av rasen de er avlsråd i ,og det kan fort bli lett å anbefale sitt eget avkom. Det er jo helt klart at sånn skal det ikke være ,og jeg sier ikke at dette foregår i alle raser eller bfdb. Det samme gjelder sikkert også blant de forskjellige rasers valpeformidling.

Men å sitte i et avlsråd krever VELDIG mye av denne personen hvis han/henne skal tilegne seg så mye kunnskap som skal til for at det skal bli 100%.

Dette skjer ikke over natten.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Norsk Basset klubb har årsmøte på Kolbotten28-03

Der blir det også holdt et oppdreterseminar med temaer.

informasjon fra avlsrådene , avls regler

trenger vi avlsråd?

hvordan jobber et avlsråd?

hvilke mål har vi for rasens fremtid?

og hva vi bør ta hensyn til i vidre avl

mye og lære med andre ord.

Skal vi komme noen vei er et sammarbeid med raselubben et must :D

Link to comment
Share on other sites

Fint troya! Jeg vil også veldig gjerne vite mer om dette, håper det blir forfattet en gjennomarbeidet rapport på det som kommer fram på det seminaret.

 

Har en (petit) hannhund som jeg gjerne skal bruke videre i avl, dersom han skikker seg vel framover. Men jeg vil ikke trø feil, og vil gjerne samarbeide med avlsrådet i moderklubben.

Link to comment
Share on other sites

Det er en kjennsgjerning at det normalt er altfor dårlig oppmøte på årsmøte i nbak, får håpe det kan møte opp bra med folk iår. Det er også en som trekker seg i avlsrådet til bfbd, så styret i klubben vil ha skriftelige forslag på nye kandidater.

Link to comment
Share on other sites

Det er en kjennsgjerning at det normalt er altfor dårlig oppmøte på årsmøte i nbak, får håpe det kan møte opp bra med folk iår. Det er også en som trekker seg i avlsrådet til bfbd, så styret i klubben vil ha skriftelige forslag på nye kandidater.

 

Det kan jo hende at folk flest har nok med seg selv og sitt, Ett styreverv forplikter jo som kjent.

Link to comment
Share on other sites

Fikk for noen uker siden den store gleden av og få en Fauve hanvalp ved navn Dio i hus.Har ingen tidligere erfaring med rasen, men da jeg og madamen endelig fikk ut fingeren og bestemte oss for og kjøpe bikkje, var diskusjonen om rase fort over da vi kom over Fauen.Sjekket litt på nettet og hadde utrolig flaks som fant et kull her i Drammen.Skreiv oss på valpelista og etter noen lange månder kom kullet og en telefon fra oppdretter med beskjed om at han hadde en hanvalp til oss.Så nå er det bare og begynne og se fram mot klingende rådyrloser her på Vestskogen i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Det vil sikkert komme en oppsummering fra årsmøte fra klubben, men jeg kan jo komme med litt av mine inntrykk.

Om jeg har blitt klokere på avl er ikke sikkert, men jeg har fått en bedre forståelse for at hundeavl ikke er lett.

Når foredragsholderen har mastergrad i molekylærgenetikk (klarte ikke å uttale det på kvelden) og begynner med Xog Y kromosoner på morgenen, var det litt vanskelig å henge med. Men vi kom oss gjennom det og kom til mere handfaste ting innen avl.

En av konklusjonene jeg bet meg merke i var: UTVALG ETTER AVSTAMMING, ER ALDRI SÅ EFFEKTIVT SOM UTVALG ETTER DYRET SELV.

Jeg tolker det som at foreldrene til hvalpen er viktige med hensyn til jakt/helse/ekstriør, det er sikrere enn å avle på besteforeldrenes resultat.

Men det er ikke så enkelt i en liten rase, det er ikke mange nok jaktchamper til at vi bare kan bruke de.

Det er også ønskelig med en 5% regel.

En hannhund (regner med det gjelder tisper også) skal ikke være far til mer enn 5% av hvalpene som er født over en periode på 5 år. Det vil si 7 hvalper for Fauven. Min hanhund er far til 12, og har dermed overstiget den grensen allerede.

Avlrådene vil komme med retningslinjer for avl, men vi diskuterte i hvilken form kullene skulle "merkes", jeg mener å huske da jeg hadde vorsteh at det var noen kull som var "godkjent av avlsrådet"

Tror avlsrådene kun vil komme med retningslinjer og at det vil være opp til hvalpekjøperen og finne ut om disse retningslinjen er fulgt.

Ellers var årsmøte både gemyttelig og greit, savnet Wilma, han var å parret ei tispe i Sverige.

Han har noe informasjon om drevmesterskap, vi har tenkt en Fauve skulle ta den tittelen og ikke disse langhårete ulldottene.

Link to comment
Share on other sites

Skal overse den siste replikken din Per Hjalmar, for det var nyttig info du ellers kom med! :lol: Håper det blir en rapport eller et skriv å lese ja, kan man tolke DYRET SELV som at en hund fra umeritterte foreldre er bra nok for avl, så lenge dyret jager godt? Vil det i seg selv være bra avlsgrunnlag så lenge eksteriøret stemmer?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt petit selv :D og noen fauver har alt for mye underull, så pelsen er nok varierende. Hvis hunden jager bra og har greit ekstriør skulle det ikke være noe i veien for å bruke den i avl. Det beste er selvsagt å få stilt den på en jaktprøve slik at en innhabil part kan vurdere den. Ser du bor langt nord, så det er ikke sikkert det er så lett.

Å gå jaktprøve var faktisk en trivelig dag i skogen og ikke noe skremmende.

Forslaget for retningslinjer fra avlsrådet fra petit var 2. premie på utstiiling og min. 3. på jaktprøve eller 1. på utstilling hvis hunden ikke var jaktpremiert. Det var petitavlsrådet som hadde med 5% regelen, det har flere registrerte hvalper enn fauve (ca 370)

Gaupa bak på bassetposten ble ikke felt for Griffon fauve de bretagne, men han var ikke så langt unna når det smalt (Rendalen) Det er en ung tispe som skal prøve seg i villsvinhegn til sommeren.

Vi diskuterte jaktpremiering i Bjørnhundklubben, fant ut at vi kunne ikke kreve det av tisper, avlsgrunnlaget ble alt for smalt. Kun HD fri og øyelyst, og greit ekstriør.

Link to comment
Share on other sites

Har planer om å få stilt han på jaktprøver ja, Ares har gener og egenskaper jeg er så frekk og freidig å påstå er til nytte for rasen i fremtidig avl... Blant annet med en stri og fin pels som hverken snø eller granbar, rusk og rask fester seg i. Ikke noe langhåret ulldott det nei! :wink:

Fikk du noe oversikt over hvor mange petiter og fauver og de andre bassetrasene det finnes registrert i Norge pr i dag? Det har jeg vært litt nysgjerrig på, men NKK sine sider funker dårlig på min datamaskin.

 

Skjønner jo at situasjonen med tanke på krav om jaktpremiering er vanskelig for fauve, får håpe rasen tar seg opp og blir sunn og god her i landet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det skulle nok ha vært "en ikke innhabil part" ser jeg nå!

Vil gratulere Wilma med den første basseten som blir nordisk champ, spørs om han ikke har blandet inn litt fauve i den petiten.

Min var rabisvaksinert i mange år fordi jeg trudde man kunne jage rådyr/hjort med basset i Finland, men der er høyden 29 cm. Jeg trur ikke min fauve jager lenge nok på hare uten å slå inn på rådyr, så han blir nok ikke finsk jaktchamp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du trenger å hete Leif for å få det til heller! :wink: Det handler om å bruke mye tid på bikkja og vite hva man gjør. Har man også interesse av, og penger til å stille bikkja på alle prøver og utstillinger som arrangeres så vil jo resultatene komme. Det blir litt som verdenscup skiskyting, de dårligste resultatene kan man se bort fra, mens andre igjen har ikke mulighet til å stille på tre prøver eller utstillinger i løpet av året engang. :wink: (Dette er selvfølgelig ikke til forkleinelse for Vilma, Leif og Mari, som har vært et fantastisk team!)

 

Custer, du har jo halvsøstra til Vilma gående i bingen, og mora er den stødigste jakthunden jeg har sett, så Laila har sikkert mye av de samme forutsetningene! :D

 

Håper Fauve´n kommer seg opp i antall og kvalitet, for jeg er ikke fremmed for å prøve både den og flere bassetraser i framtida... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Håper Fauve´n kommer seg opp i antall og kvalitet, for jeg er ikke fremmed for å prøve både den og flere bassetraser i framtida... :wink:

 

Antall sier seg selv, men vi må ha en ryddig økning som fremmer rasens beste - kvalitet og ikke kvantitet! Kvaliteten skal man heller ikke kimse av. Perhjalmar sin Fauve er da både NJCH og SJCH, og det finnes da allerede en god del NJCH blant Fauvene, og det kommer nok flere etter. Men selvfølgelig har vi Fauve eierne en jobb å gjøre, men det har da resten av Bassetgjengen og... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Se det ja! :D Ja mener selvfølgelig at kvalitet er viktigere enn kvantitet, og at det er viktig med flere, gode linjer (litt bredde). Jamfør det som tidligere ble skrevet i tråden her om avl.

 

For petiten sin del så er det jo viktig at noen få blodslinjer ikke er for framtredende også, selv om antallet petiter er langt større.

Link to comment
Share on other sites

Tja når vi nå først snakker om å blande inn, hva med å blande inn Breton i bassetene for å få opp søket :shock::mrgreen: De lyktes jo bra de som blanda engelsksetter i gordonsetteren :!:

Neida, helt alvorlig, @ og omega er timer i skauen, har bikkja talent er det bare å bruke masse timer ute så løser det seg nesten selv, har sett nok av eksempler på de som har laget gull av gråstein så det er fullt mulig, men begrensningen ligger som oftest hos eierne og ikke hos bikkja :!:

Link to comment
Share on other sites

Neida gjør ikke det, har bare jakta med ei rådyrbikkje som søkte noe helt sykt og sånn vil jeg og ha det :D

Var ute med Laila igår, gikk i et terreng som jeg ikke hadde forhåpninger om å finne verken rådyr eller rev, søket er sådær av og til er det meget bra så det er håp :D

Avslutta med 5 min elglos :twisted: ikke så bra,men ho slipper fort da så det er jo positivt :D

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen, ser jeg blir nevnt her, hyggelig det. Wilma har ikke blitt nordisk,men internasjonal jch. For å bli nordisk må hun ha 1hare eller 1rev i Finland også, der får man ikke starte på rådyr med hund over 29cm i mankehøyde(altså dachs). Jeg har tenkt på å reise dit for å prøve på det noe seinere.

Har man en god hund så må man satse,ikke tenke på at det kan bli nedtur eller at det er for langt å kjøre. Det er veldig mange gode hunder vi ikke veit om for eieren er skeptisk til å stille hunden sin på utstilling og prøve. Fauve eierene må trå til nå, for i høst var det veldig få som stilte på jaktprøve. Hadde gleden av å dømme en, denne ble også årets jakthund av Fauvene(Smedkullens Fauve Alain) Gratulerer.

Link to comment
Share on other sites

Har man en god hund så må man satse,ikke tenke på at det kan bli nedtur eller at det er for langt å kjøre. Det er veldig mange gode hunder vi ikke veit om for eieren er skeptisk til å stille hunden sin på utstilling og prøve. Fauve eierene må trå til nå, for i høst var det veldig få som stilte på jaktprøve.

 

Jepp, det er her det ligger. Som ny hundeeier kan jeg faktisk ikke skjønne at det skal være et så stort steg for folk å bruke bikkja på jakt og å stille på jaktprøve. Hvis Birk kommer skikkelig i gang i høst, så bli det nok noen jaktprøver i Sverige etter jul og deretter i Norge til høsten igjen, så får man se hva som skjer. Og jakter han ikke i det hele tatt får jeg kjøpe meg en ny Fauve... :wink:

Link to comment
Share on other sites

I går fick jag lite fauvenyheter. Inte direkt positiva sådana iofs, men nyheter likaväl..

 

Det kom info från min hanes uppfödare att hans mamma och en halvsyster till hans mamma tydligen drabbats av sköldkörtelproblem och att de två + deras pappa är bortplockade från avel pga detta.

 

Vet dock inte om det är primär hypotyreos (och om så är det ymfocytär tyreoidit eller idiopatisk atrofi?) eller den mer ovanliga formen hypertrikosis.

 

Nåväl, trist är det givetvis hur som haver och vi kommer givetvis att testa våra fauvar innan ev. framtida avel!

 

Har även pratat med andra kunniga inom rasen och fått responsen att om hundarna är (via provtagning) konstaterat friska, så kan de absolut avlas på!

 

Tydligen är det inget direkt okänt inom rasen, fast det enligt officiell uppgift här i Sverige bara är 1,2 % dokumenterade fall av totala antalet fauvar som drabbats enligt de senaste siffrorna (som iofs är några år nu).

 

I Holland är det dock ett välkänt problem inom rasen!!

 

Nåväl efter att ha fått en del kött på benen i fråga om detta, så var det ju inte ett svårt beslut att bestämma sig för att ta detta enkla blodprov på hundarna innan de avlas på tycker jag. Inte för att det mig veterligen finns krav på detta, men man gör väl det man kan för att minimera riskerna för de valpar man föder upp anser jag!

 

Proverna lär tas nu i sommar skulle jag tro och resultaten från dessa kommer att läggas in både på här och på min hemsida och skulle det visa sig vara ett problem för någon av dem, så kommer de givetvis inte att avlas på.

 

Skk's rekommendation allmänt för alla raser där någon hund drabbats är som följer:

 

Avelsåtgärder

Hundar med hypotyreos bör inte användas i avel. I raser där hypotyreos är ett erkänt ärftligt problem bör man avla ytterst sparsamt på de närmaste släktingarna till hundar med hypotyreos (om alls) och välja avelsdjur ur bra kullar av de friskaste släkterna.

 

Och fauven faller inte idag in i kategorin raser där det är ett erkänt ärftligt problem vad jag kunnat läsa mig till. De raser som berörs av andra stycket är enligt anomalex:

 

Lymfocytär tyreoidit förekommer hos beagle, borzoi, grand danois, irländsk setter och old english sheepdog. Den idiopatiska atrofin (förtvining utan påvisar orsak) visar ingen speciell rasdisposition.

 

Från USA och Kanada har visats att 3.200 hundar av en miljon drabbas av hypotyreos. Nio raser var överrepresenterade: airedaleterrier, cocker spaniel, dobermann, dvärgschnauzer, dvärgspets, golden retriever, irländsk setter, shetland sheepdog och tax.

 

I USA förekommer hypotyreos hos briard och chow chow, field spaniel, keeshond och labrador retriever.

 

I Sverige är raserna airedaleterrier, hovawart, mellan- och riesenschnauzer och shetland sheepdog "högriskraser" liksom dobermann och flera vinthundsraser.

 

Så ni med fauvar där ute i landet, var uppmärksamma på era hundar för vem vet hur vanligt det är, när inga/väldigt få hundar testas?

Symptom att hålla koll på är:

*slöhet

*sval och tunn hud

*låg hjärtfrekvens

*fetma

*minskad motståndskraft mot infektioner

*inlagringar i hornhinnan

*tunn eller dunig päls

 

Min plan för mina fauvar som är tänkta ska avlas på är att ta sköldkörtelprov i alla fall vartannat år och jag kommer nog även att rekommendera mina blivande valpköpare att testa sin fauve vid 2-4 års ålder. Bättre ett test än inget test anser jag och då vet ju jag som uppfödare vad som finns i mina linjer dessutom = ovärderligt ;)

 

Kommer även att kolla både hanen och den kommande tiken avseende hjärtat. Ungtiken är ju redan kollad UA.

 

Vet inte hur välkänt detta problem inom rasen är här i norge, men tänkte det kunde vara bra att uppmärksamma fler fauveägare för att det förekommer i alla fall..

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at dette har vært viten en stund ,men ikke kommet ut!? Hvis dette er tilfelle, og hundene har blitt avlet på i ettertid så skjønner jeg ikke hvordan han/hun tenker!? Kan godt hende dette ikke er veldig arvbart, det har ikke jeg noen bakgrunn til å spekulere i ,men opplysninger bør iallefall komme når det blir oppdaget. Vi som driver oppdrett av Fauve må se Norge og Sverige i ett ,da valper hele tiden krysser grensen. Derfor MÅ begge avlsråd samarbeide!

Men hvis det jeg hører om fauvens avlsråd i Sverige er sant, tror jeg det beste er å la være!??

Link to comment
Share on other sites

SKK Sund Hundavel - genetiska anomalier hos hund

«« Tillbaka till min sökningHär är artikeln du valde att läsa:

 

Hypotyreos (nedsatt sköldkörtelfunktion)

Sköldkörteln styr via sina hormoner ämnesomsättningen och påverkar många funktioner i kroppen. Hypotyreos, brist på sköldkörtelhormon, förekommer hos många raser. Sjukdomen kan vara medfödd (mycket ovanligt, se nedan) eller förvärvad.

 

Den vanligaste formen är primär hypotyreos som debuterar hos yngre vuxna djur. Typiska symtom är slöhet, sval och tunn hud, låg hjärtfrekvens och fetma. Sjukdomen kan även ge minskad motståndskraft mot infektioner, inlagringar i hornhinnan och tunn eller dunig päls. Mera sällsynt är hypertrikosis, tjock mattliknande päls vid tinningarna. Denna förändring ses sällsynt hos boxer och irländsk setter.

 

Hypotyreos förekommer hos ett tjugotal olika raser i andra länder. Enstaka medfödda fall har förekommit hos boxer, riesenschnauzer (i den rasen finns även primär hypotyreos) och skotsk hjorthund. Valparna hade bred skalle och dvärgväxt med kort rygg och krumma ben.

 

Den vanligaste formen, primär hypotyreos, förekommer i två former: lymfocytär tyreoidit och idiopatisk atrofi. Vanligast är den lymfocytära tyreoiditen, en immunmedierad process i sköldkörteln med ett påtagligt ärftligt inslag. Lymfocytär tyreoidit förekommer hos beagle, borzoi, grand danois, irländsk setter och old english sheepdog. Den idiopatiska atrofin (förtvining utan påvisar orsak) visar ingen speciell rasdisposition.

 

Från USA och Kanada har visats att 3.200 hundar av en miljon drabbas av hypotyreos. Nio raser var överrepresenterade: airedaleterrier, cocker spaniel, dobermann, dvärgschnauzer, dvärgspets, golden retriever, irländsk setter, shetland sheepdog och tax.

 

I USA förekommer hypotyreos hos briard och chow chow, field spaniel, keeshond och labrador retriever.

 

I Sverige är raserna airedaleterrier, hovawart, mellan- och riesenschnauzer och shetland sheepdog "högriskraser" liksom dobermann och flera vinthundsraser. Här förekommer hypotyreos även i samma raser som i USA (ovan).

 

Sköldkörtelfunktionen kan visa rasvariation. Köldtoleranta spetsraser har exempelvis ofta låga sköldkörtelvärden.

 

Avelsåtgärder

Hundar med hypotyreos bör inte användas i avel. I raser där hypotyreos är ett erkänt ärftligt problem bör man avla ytterst sparsamt på de närmaste släktingarna till hundar med hypotyreos (om alls) och välja avelsdjur ur bra kullar av de friskaste släkterna. Eftersom symtomen debuterar hos unga vuxna rekommenderas sen avelsdebut.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her er litt fra det svenske avlsrådet om dette:

 

av Magdalena Idag, 13:59

 

Är ibland inne på detta forum och ser att det diskuteras hypothyreos (brist på sköldkörtelhormon) och tycker det är dags för lite fakta kring detta hos hund och speciellt Fauve.

Under 1a hälften av 2000 talet fick vi i avelsrådet inrapporterat ngr fall,spridda i släktskapet.Under senare år och främst 2008 har flera hundar blivit sjuka.Tyvärr finns här säkert ett stort mörkertal av potentiella anlagsbärare och om vi har otur sitter vi på en "tickande bomb".

Min andra ras Hovawart har varit drabbad av denna sjukdom sen tidigt 80 tal så jag anser mig veta en hel del om sjukdomen pga detta samt att jag i min proffesion är sjuksköterska.

Olika raser har olika "typ" av ´hypothyreos och för att säkerställa vilken så behöver hunden obduceras.

På Hovawart debuterar sjd oftast tidigt ,runt 2 år och då ahr sannolikt inte hunden gjort avelsdebut.På Riesen kommer det senare ,6-7 år är inte ovanligt.På Fauven 3-5 år.

Det finns mkt litteratur ang hypothyreos på hund för den intressade.Arvsgången är dessvärre inte helt klarlagd och det är naivt att tro att ett blodprov före parning gör att man är säker ?!Ett blodprov säger bara att hunden är frisk när provet tas och så länge vi inte hittar anlagsbärarna via t ex gentester så vet ingen trots blodprov om din hund är anlagsbärare eller ej.(det forskas otroligt mkt för att lösa detta) då detta är den sjd som ökar mest ,alla raser.

Ev dräktighet eller annan belastning kan mkt väl utlösa sjd.

Enl genetiker i hundvärlden så rekommenderas följande;att inte göra om s:a komb. som gett sjuk avkomma.Inte använda sjuka djur i aveln(självklart) ,Om avelsbasen är snäv-använd syskon med stor försiktighet + avkommor till sjuka föräldrar.

Bättre att använda syskon till sjuk individ då den är mindre släkt än med sin mor o far.

Rasklubben tar de ökande fallen på stort alvar och detta är också ett upprop till alla med sjuka hundar att rapportera för att vi tillsammans kan hålla detta i schack.Utrota går dessvärre inte men det vi vet gör att vi kan undvika det djupaste vattnet.

Det går att skriva en hel roman i ämnet men jag svarar gärna på frågor om någon är intresserad att veta mer.

MVH /Magdalena ,17 år med rasen samt 12 år uppfödning av ds.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju fascinerande hur man kan tolka min text till att jag anser att man är "säker" på att hunden inte bär på genen för det när jag skriver att "man gör väl det man kan för att minimera riskerna för de valpar man föder upp" :roll:

 

Men, hellre anses jag vara naiv av vissa personer, än att jag försöker mörka och sopa problemet under mattan i alla fall 8)

 

Det finns ju i dagsläget inga gentest och då är ju alternativet att ta blodprov för att försäkra sig om att de djur man använder inte är sjuka i sig. Mer än så kan man ju inte göra och alternativet till blodprover, dvs att strunta helt i att testa det man kan tycker i alla fall inte jag är bättre...

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vad som har hänt i Sverige den senaste tiden, så skulle jag vilja göra en efterlysning! Jag var i kontakt med en Fauve ägare i från Trondheim trakten? i gamla Sluttstykke forumet innan man stängde ner det. Han hade en Fauve som hade fått diagnosen hypotyreos (nedsatt sköldkörtelfunktion) och hans hund hade en far från Norge och en mor från Sverige. Är det någon som känner till den här Fauve ägaren? I så fall jag jätte gärna komma i kontakt med honom!!! (Skicka gärna ett PM om ni känner till den här personen)

Link to comment
Share on other sites

Siden den som har opphavet til disse hundene som har denne sykdommen ikke vil offentligjøre hvilke hunder dette er (og det respekterer jeg) så vil jeg si til de som tenker avle på sin hund at kontakt avlsrådet i Sverige, dette fordi det finnes avkom her i Norge som kan være høyst aktuelt å bruke!!

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Du har lagt ut thumb´en, altså forhåndsvisninga til bildet. :wink: Klikk på thumb i galleriet og la det bli stort bilde, så kopierer du adressen over bildet med img-klammer og alt og limer det inn i innlegget ditt.

 

Artig å se bilder av fauve! :D

 

EDIT: Ser at det av en eller annen grunn ikke dukker opp en bildeadresse over bildet ditt, pussig. Men da åpner du bildet fra thumb som beskrevet, høyreklikker på (stort) bilde og velger åpne bilde i nytt vindu. Da kommer det opp en adresse i browseren din som du kopierer. Da må du først klikke på img i innlegget ditt og lime bildeadressen inn i mellom der (img-klammer må alltid være med for at bildet skal vises "på trykk"). Lykke til! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...