Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

Oi, takk for tilliten :oops: Vi får se om det kommer noe stoff etterhvert, kan jo høre med Arne om det er noe å bidra med. :) Som dere skjønner har jeg mange huller i min kunnskap som jeg forsøker å fylle, men "ufarlig" stoff kunne man jo bidratt med! :lol:

 

PS; brenner for alle bassetrasene jeg, derfor jeg blant annet blander meg inn i denne tråden! :oops::lol:

Link to comment
Share on other sites

Matadoravl er, som jeg har forstått det, for mye avl etter en og samme hund, og dermed for mye av de samme genene i en populasjon?

 

Ja, så är fallet och det utarmar i längden den genetiska avelsbredden. Det ser vi ex.vis på jämthunden i sverige där vi haft några ordentliga avelsmatadorer genom åren och den genetiska avelsbasen på jämthund i sverige ligger enligt älghundsklubben på endast ca 120 individer och då är ju jämthunden en tämligen stor ras numerärt.

 

Avelsmatadorer är alltså inte något som är bra för en ras i längden. På kort sikt så ger de kanske många bra och jämna kullar, men på lång sikt så blir det problematiskt i aveln att hitta obesläktade hundar att para med efter några generationer.

Link to comment
Share on other sites

Hur många avkommor det är lämpligt att en enskild hund har efter sig ur ett genetiskt perspektiv, är ju en väldigt intressant fråga :D Fauve är ju en rätt liten ras även i Sverige...finns kanske 1000st idag? Det var några Fauve ägare som var i kontakt med genetiker, Per-Erik Sundgren (Mannen bakom LatHunden) gör några år sedan, och frågade honom om hur många avkommor som var lämpligt för en enskild hanhund bland fovvarna. Han menade på att en hanhund skulle ha max två kullar efter sig i en sådan här lite ras. Kanske tre, om hunden hade "speciella egenskaper" som tillförde rasen mycket!

 

Jag tror att en genetiker skulle höja rejält på ögonbrynen över en hanhund som har fem kullar efter sig (Plus två ytterligare som är planerade) hos en ras som bara har mellan 300-400 individer i landet! Helt klart en intressant fråga, som verkligen kan diskuterar både i Sverige och Norge!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fulgt med så veldig men reagerte på at en fauve hanne med 5 kull etter seg skal brukes 2 ganger til det må da være allt formye når man tenker på mengden av tisper vi har i landet,så unik tror jeg ikke noen hanne er at det kan forsvares,da må vi være lykkelige at der er noen som tar seg tid og råd og importerer noe nytt som vi andre drar nytte av.

Link to comment
Share on other sites

@dixie: Har ikke fulgt med så veldig men reagerte på at en fauve hanne med 5 kull etter seg skal brukes 2 ganger til det må da være allt formye når man tenker på mengden av tisper vi har i landet,så unik tror jeg ikke noen hanne er at det kan forsvares,da må vi være lykkelige at der er noen som tar seg tid og råd og importerer noe nytt som vi andre drar nytte av.

 

Enig i at det er godt noen importerer hunder og enda bedre er det når man tar seg tid til og prøve bikjene før man avler på dem :D .

Etter hva jeg har forstått er en FRANSK drevprøve ganske så forskjellig ira den NORSKE og måten vi bruker hundene er jo ofte også forskjellig.

Nytt blod kan være bra men ikke ALT blod er bra. :D

Link to comment
Share on other sites

Kan ta med paragraf 4.2 i avlsstrategien også:

"4. 2. Et avlsprogram skal ikke utelukke mer enn 50% av rasen; avlsdyrene skal velges fra den beste halvparten av rasepopulasjonen."

Det vil kanskje være viktig å bruke mest mulig av den beste halvparten, særlig i en liten populasjon?

 

Tall fra NKK viser at bare 7-20% av hundene i rasene brukes i avl.

Link to comment
Share on other sites

Kan ta med paragraf 4.2 i avlsstrategien også:

"4. 2. Et avlsprogram skal ikke utelukke mer enn 50% av rasen; avlsdyrene skal velges fra den beste halvparten av rasepopulasjonen."

Det vil kanskje være viktig å bruke mest mulig av den beste halvparten, særlig i en liten populasjon?

 

Tall fra NKK viser at bare 7-20% av hundene i rasene brukes i avl.

 

troya

Det var tanken jeg hadde i et tidligere innlegg :D

Link to comment
Share on other sites

Enig i at det er godt noen importerer hunder og enda bedre er det når man tar seg tid til og prøve bikjene før man avler på dem

 

En lite fråga till, troya. Tycker du att man ska låta bli att bedriva avel på de importerade individer som är jaktprovsmeriterade i Frankrike, men som av olika anledningar inte klara av ett norskt eller svenskt drevprov?

Link to comment
Share on other sites

hvilke anledninger tenker du på?? :wink:

 

 

I utgangspunktet mener jeg at om en import (nytt blod) som ikke klarer en 3 premie på drevprøve og oppnår en 2premie på utstilling ja da tror jeg en burde tenke seg godt om før en brukte den i avl . Jeg selv kjøpte en hund etter de beste linjene i landet (min mening) som ikke slo til og da konluderte jeg med at det ikke var henne som skulle bringe genene vidre jeg tror veldig på at det er individet som valpen arver mest ifa og ikke hva oldefar kunne :D

derimot linjer med alvorlige og arvelige sykdommer ville jeg holdt meg unna

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke helt sikker på om alle drevprøver de holder i Frankrike er ensartet, men hvis det er av typen packs på 6 hunder som slippes på kaniner, så blir det så vidt forskjellig fra hvordan jakta og drevprøvene er her nord. Drevtidene i Frankrike er ofte bare 3 minutter, en jaktidiot jager i 5 minutter.

 

En voksen hund som er tillært denne jakt- og prøveformen vil selvfølgelig slite hardt med de nordiske normene, og kanskje aldri jage til en 3. premie engang. Men jaktlyst og andre evner som verdsettes kan være der i rikt monn, og verdt å avle på. Hvis eksteriøret er bra.

 

En valp som importeres fra Frankrike og ikke er tillært disse sprint-drevene bør man forvente mer av.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet mener jeg at om en import (nytt blod) som ikke klarer en 3 premie på drevprøve og oppnår en 2premie på utstilling ja da tror jeg en burde tenke seg godt om før en brukte den i avl .

 

Då menar alltså du att Jeger'n och bassetfauve här i forumet har gjort fel när dom har bedrivit avel på importerade hundar som inte är jaktprovsmeriterade i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Hei manlicherman

 

vet ikke helt vilket svar du ønsker og hva du vil men svara jeg gir deg er min mening og sikkert ikke fasit,jeg svarer for hva jeg gjør, imidlertid kjenner jeg ikke til at jegern bruker umeriterte hunder i avl ihvertfal ikke to umeriterte sammen

 

Vet at du missliker at jeg oppfordrer bassetfauve til å stille hundene hans til prøver og det er også din rett men jeg mener at det er noe han virkelig burde

 

Jeg fikk tilbud om og kjøpe en franskmann og det var nye linjer den ene siden hadde også T.I. Som står for Titre Initiale og betyr Opprinnelse ukjent. og da mener jeg du virkelig bør teste hunden før den blir satt i avl

 

ps Det er morsomt og diskutere med dem men ikke om dem :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Drevtidene i Frankrike er ofte bare 3 minutter, en jaktidiot jager i 5 minutter.

 

:shock::shock::shock: Det var verkligen något helt nytt för mig :shock::shock::shock:

Mina franska Fauve vänner har tydligen svårt att skilja på "minuter" och "timmar" när dom beskriver hur deras hundar jagar :?

Som jeg skrev, det kan være de har andre drevprøver enn denne typen også, men dette er iallfall en type drevprøver jeg har hørt de bedriver med basset i Frankrike. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror denne prøvofobien til enkelte kommer til å skade rasen på lang sikt. Men sikkert noen som tjener gode penger på veien..

At kenneler avler på umeritterte hunder, eller avkom etter avkom etter franske mestre er dessverre ikke det noen rase trenger. Ved å gjennomføre prøver oppnår vi å påvirke og fremskynde naturens seleksjon. Å argumentere mot dette er som å motsi Darwin. Å arbeide for at ALLE seriøse kennelklubber fokuserer på prøver, og ser viktigheten av disse har en grunn: for å utvikle rasen til det bedre. Det å tro at alle avkom arver de beste egenskapene er utopi, altså prøver man neste generasjon også, og på den måten beholder man ønskede momenter, og fjerner uønskede. Og slik må man fortsette. Dette tar tid, og er nitidig arbeid som krever nøytral vurdering, av mere en bestefar.

De som kjøper etter olderfars papirer kan jo kjøpe nær sagt hvilken som helst hund, for de fleste har en eller annen champion i familien og da er det også meningsløst å skryte av sin egen kennel hvis dette er kriteriet.

 

Resultatene fra Jegerens kennel viser ihvertfall at dette er meget bra avlsarbeid, og selv vil jeg heller ha en gjennomprøvd versjon, en spennende blod fra en hund som har en i stamtavlen som franskmennene likte.. Så frykter også jeg en for dominerende blodslinje. Men kanskje oppdretterne med andre blodslinjer bør ta dette som en utfordringer, snarere en å hylle spennende uprøvd blod. Gjør de det, så får vi en meget bra rase, på sikt. Men et annet alternativ for de er jo å skryte av gleden med å investere i en årig forundringspakke med flott bestefar...

Link to comment
Share on other sites

Meritterte foreldre er vel og bra, men gir bare en viss indikasjon. Å se på generasjonene bakover er også viktig, en kombo av disse er vel det mest fornuftige når man skal velge valp.

 

Både utstillinger og drevprøver er viktige i seleksjon av avlsmaterialet. Utstilling er ikke fesjå og show i den forstand; man får vurdert om hunden er bygd for de oppgavene den er satt til å gjøre; nemlig jakt. Dette er da et meget viktig redskap for å vurdere egnethet i forhold til avl.

 

En uhildet vurdering, og helst mer enn én utstilling og én drevprøve, gir et innblikk i hva som bor i bikkja. Jeg er sunt skeptisk til en som sier at "bikkja jager som f**", la den bevise det først.

 

Jeg er tilhenger av at vi jegere stiller hundene både på drevprøver og utstillinger. Og en annen ting; det kan være kjekt å sjekke på Dogweb hva som skjuler seg bak titlene NUCH og NJCH. En hund som har vært stilt 10-15-20 ganger på begge deler for å få championatene er ikke nødvendigvis en veldig bra hund...

Link to comment
Share on other sites

@Ranger: Fauven har nok litt andre prøver og prøvetider enn pbgv og de andre rasene. Det kan nok mannlicherman fortelle mer om.

 

Ellers blir jo dette en ny runde på en gammel diskusjon. Jeg må si meg sterkt enig i Tomabu sine refleksjoner. Det er bra med nytt blod i Norge og all ære til de som tar den jobben. Jeg syns også Fauveringen er et bra tiltak for å fremme rasen. Men, og det er et men; som flere har påpekt må det jaktprøver til for å kvalitetsikre importen, avlen og den videre oppbygging av rasen. Og jeg håper inderlig at oppdrettere er så seriøse at de tar tak i dette og faktisk vil vise at de vil rasens beste. Det er vel ikke så veldig mye mer slitsomt å ta bikkja med på en jaktprøve enn på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Her går det hardt for seg ser jeg! Hadde vel egentlig tenkt å la være denne diskusjonen, for jeg vet at enighet blir det aldri !

Det er jo selvførgelig fordi alle som er med i diskusjonen tar på de brillene som passer best i den situasjonen en selv vil skal passe, og tar de av når virkeligheten når en igjen.

Alle syntes jo selvførgelig at sine hunder er best og at man da gjør som man vil (inkludert meg)

Når jeg tar på brillene mine ,ser jeg ingen som kan være bedre ,men jeg sier det ikke bort.

Når jeg tar av disse så kan jeg faktisk se at det egentlig ikke er slik og at det beste ville være å gi beng fordi andre mener det er det beste!

Hvorfor noen prøver å ødelegge for andre, ser jeg bare som en utfordring selv om jeg helst ville sett samarbeid og åpenhet! . Hvorfor det ikke går, har jeg forklart over.

 

Derfor startet jeg fauveringen.com med både folk jeg kjenner og ikke kjenner! Det ble jo selvførgelig prat om dette også rundt over alt ,nettopp fordi det går vel ikke ann å samarbeide uten at det er en ond tanke bak. Også fordi folk trodde vi ville gjøre som vi ville og motarbeide Nbak. Min mening med det hele var å få bedre oversikt i de landene som ble med , og for å kunne diskutere med andre land om gode og dårlige parringer, samtidig som fler som er med har andre kontakter i Frankrike enn meg.

Jeg har tro på at klubben kommer med et avlsråd som nettopp setter litt grenser feks i denne saken som diskuteres her ,så slipper vi disse diskusjonene!

Det blir jo selvførgelig bare retningslinjer og ingen lover ,da det er opp til nkk å forby ting.

 

Dette er mitt første og siste innlegg i denne tråden,fordi dette er absolutt håpløst å diskutere!

 

Takk for meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei manlicherman

 

vet ikke helt vilket svar du ønsker og hva du vil men svara jeg gir deg er min mening og sikkert ikke fasit,jeg svarer for hva jeg gjør, imidlertid kjenner jeg ikke til at jegern bruker umeriterte hunder i avl ihvertfal ikke to umeriterte sammen

 

Vet at du missliker at jeg oppfordrer bassetfauve til å stille hundene hans til prøver og det er også din rett men jeg mener at det er noe han virkelig burde

 

Du är ju inte lätt att förstå dig på du troya :shock::wink: Du skriver, citat;

 

"I utgangspunktet mener jeg at om en import (nytt blod) som ikke klarer en 3 premie på drevprøve og oppnår en 2premie på utstilling ja da tror jeg en burde tenke seg godt om før en brukte den i avl ."

 

Ändå så vet du att både bassetfauve och Jeger'n bedriver avel på hundar som inte är jaktprovsmeriterade i Norge! Men den du väljer att ge dig på så fort du har chansen, det är bassetfauve :evil: Fast Jeger'n gör precis samma sak! (Men honom vågar du inte kritiserar märker jag :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev, det kan være de har andre drevprøver enn denne typen også, men dette er iallfall en type drevprøver jeg har hørt de bedriver med basset i Frankrike

 

Både Jeger'n och bassetfauve har varit och jagat med fransmännen där ner...så dom vet hur rasen fungerar under praktisk jakt i hemlandet. Jeger'n har dessutom varit på ett av deras stora "kaninprov" och gått med drevprovsdomarna och sett hur dom dömer. Jag är helt säker på att han gärna berättar hur dessa hundar jagar?

Link to comment
Share on other sites

Takk for korrigering ang prøver, Peacemaker og mannlicherman. :) Ja det er jo betryggende om franske prøver med fauve ligner våre nordiske.

 

Det hadde vært veldig lærerikt om noen hadde i grove trekk redegjort for franske drevprøver ja, alltid interessant å høre hvordan de gjør det i bassetrasenes hjemland. :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for korrigering ang prøver, Peacemaker og mannlicherman. :) Ja det er jo betryggende om franske prøver med fauve ligner våre nordiske.

 

Nej, jaktproven liknar ju inte våra egentligen. Dom jagar ju i "koppel" (Vilket inte är det samma som "pack") men även där så delar man ut egenskapspoäng till dom enskilda hundarna, precis som här hemma. Själva kopplet bedömer man ju inte egentligen. Det är dom enskilda hundarnas drevegenskaper, typ, skall, sök, jaktlust, återgång, osv, som man är intresserade av.

 

Både bassetfauve och Jeger'n har ju jaktprovsmeriterade hundar i från Frankrike, och jag har ju fått förklarat för mig hur dom har jagat när dom för första gången har blivit släppta här hemma. Och jag kan lova er som är oroliga över deras franska jaktegenskaper inte skulle fungera här hemma, att dom jagar så det räcker och blir över även för den mest kräsna drevprovsfantasten! Det är verkligen inga dåliga importer ni har fått till Norge under dom senaste åren :P

 

PS: För er som undrar, så är max bedömningstid på dom Franska drevproven som följer;

 

Hare-120min

Kanin-60min

Vildsvin-120min

Rådjur-120min

Räv-90min (?)

 

Man kan i princip säga att BFdB är med i drevprovs-toppen i samtliga av dessa prov :D (Och det ska vi vara väldigt noga att ha med oss i avelsarbetet här hemma tycker jag!!!)

Link to comment
Share on other sites

@mannlicherman: Hva syns du er riktig da? Du har jo et stort engasjement for rasen og da må du jo ha en mening i forhold til hva som skal vektlegges i avlen?

 

Fauveringen er et spennende tiltak med engasjerte personer for rasen. Dette er hentet fra Fauvringens forside(http://www.fauveringen.com/): Fauveringen består av en liten grupp uppfödare från Norge, Sverige, Danmark och Finland som inlett ett nordiskt samarbete vad gäller uppfödning av basset fauve de bretagne. Anledningen till detta är att vi som ingår i samarbetet alla strävar efter att behålla fauvens allrounda jaktegenskaper och vi tittar då bla. på stam, jaktegenskaper, exteriör, psyke och avlar sedan vidare utifrån detta för att bibehålla de allrounda jaktegenskaperna.

Självklart spelar det exteriöra och mentala stor roll i vår avel och de parningar vi gör är kombinationer där vi själva kan tänka oss att behålla valp från! Vi gör parningar på hundar med goda jaktegenskaper, bra stabil mentalitet, bra päls och bra exteriör. Planen är att utöka den genetiska avelsbasen, genom att fortsätta importera jaktstarka hundar från hemlandet Frankrike på regelbunden basis.Givetvis följer vi också respektive lands kennelklubbs gällande regler!

 

Dette høres veldig bra ut! At det importeres bikkjer med jaktprøveresultat burde jo være en selvfølge. At de prøves i Norge(eller Sverige) er i mitt hodet like selvfølgelig. Hva er det å frykte hvis bikkja har jaga så veldig bra i Frankrike? Kvalitetssikring er stikkordet her. Men hva mener Fauveringen om dette? At bassetfauve ikke vil delta i denne diskusjonen setter jeg et spørsmålstegn til, spesielt når han etterspør åpenhet!

 

Helge

Link to comment
Share on other sites

Det er jo selvførgelig fordi alle som er med i diskusjonen tar på de brillene som passer best i den situasjonen en selv vil skal passe, og tar de av når virkeligheten når en igjen.

Alle syntes jo selvførgelig at sine hunder er best og at man da gjør som man vil (inkludert meg)

Når jeg tar på brillene mine ,ser jeg ingen som kan være bedre ,men jeg sier det ikke bort.

Når jeg tar av disse så kan jeg faktisk se at det egentlig ikke er slik og at det beste ville være å gi beng fordi andre mener det er det beste!

Hvorfor noen prøver å ødelegge for andre, ser jeg bare som en utfordring selv om jeg helst ville sett samarbeid og åpenhet! . Hvorfor det ikke går, har jeg forklart over.

 

Derfor startet jeg fauveringen.com med både folk jeg kjenner og ikke kjenner! Det ble jo selvførgelig prat om dette også rundt over alt ,nettopp fordi det går vel ikke ann å samarbeide uten at det er en ond tanke bak. Også fordi folk trodde vi ville gjøre som vi ville og motarbeide Nbak. Min mening med det hele var å få bedre oversikt i de landene som ble med , og for å kunne diskutere med andre land om gode og dårlige parringer, samtidig som fler som er med har andre kontakter i Frankrike enn meg.

Jeg har tro på at klubben kommer med et avlsråd som nettopp setter litt grenser feks i denne saken som diskuteres her ,så slipper vi disse diskusjonene!

Det blir jo selvførgelig bare retningslinjer og ingen lover ,da det er opp til nkk å forby ting.

 

Dette er mitt første og siste innlegg i denne tråden,fordi dette er absolutt håpløst å diskutere!

:

 

For det første: derfor skal andre enn eier bedømme hundene. Og det beste er da en nøytral dommer, med kjennskap til rasen som har rase standarden trykket i brilleglassene, uten økonomisk eller personlig incentiv for å gi bedømmingen god eller dårlig gradering. Å vise disse bedømmingene, på dogweb er vanskelig å gjøre mere åpen og tilgjengelig for interesserte. Der kommer også sannheten (fra bedømmingen frem god eller dårlig). Dessuten er det ikke en rubrikk der eier får gi sin karakteristikk. Uten prøvene derimot er det den eneste infokilden, eller å støtte seg til jaktprøver man både syns er dumt samtidig som man reklamerer for det.

Slik jeg ser det erbeste for deg, som en oppdretter av fauve er at rasen blir best mulig, og dine hunder avler avler gode hunder. Det gjør du også ifølge kjøpere. Men du lever på andres arbeid, og bidrar ikke til et helhetlig arbeid i hele landet. En ærlig sak av deg å si du gir beng i det. Men da blir det for dumt å starte en organisasjon for å fremme fauven, uten å ha nøytrale vurderinger utenfra. Hva skal du anbefalinger baseres på? Du sier selv at eiere ikke evner å vurdere egen hund. Fauveringen er et bra tiltak, men det er en grunn til at vi har basset klubben. Men der er det viktig med nøytrale vurderinger og de har allerede i mange år arbeidet for det du nå ønsker å begynne med. De er dessuten knyttet til NKK så faktisk også jobber for hunder og besitter endel kunnskap på området. Som også samarbeider med organisasjoner fra endel land.

Forskjellen mellom deg, og jegeren er at han, sett utenfra, aktivt ønsker andre til å vurdere hans hunder. Du jobber mot det. Avlsrådet for basset har forøvrig eksistert i mange år.

 

Å si at det er NKK sin jobb å forby skjønner jeg ikke helt, men enkelte kan misforstå det å tro at du mener som at alt de ikke forbyr er lov, og at det da passer bra å stå utenfor, og ikke dele informasjon.

Men det mener du helt sikkert ikke...

 

Forøvrig er jeg til henger av å ha lover, regler og for å fremme en rase. Dessuten tror jeg Darwin hadde et poeng.

Link to comment
Share on other sites

@mannlicherman: Hva syns du er riktig da? Du har jo et stort engasjement for rasen og da må du jo ha en mening i forhold til hva som skal vektlegges i avlen?

 

Nu är inte jag någon expert på hur avel inom BFdB ska utföras för bästa resultat. (Det har jag verkligen inte nog kunskap till :oops: ) Men grunden för jakthundsavel är ju våra jaktprov och dess möjligheter att urskilja dom bästa och mest avelsvärda individerna. Men nu är ju inte allt så himla lätt som det verkar! Alla drevprovsmeriterade hundar ger ju inte avkommor i parentes med hur många titlar dom har framför namnet! (Det har vi många exempel på i Sverige, det kan jag lova er!) Man måste även titta kritiskt på vad den enskilda hunden som dess bakomvarande linjer har gett tidigare! Och eftersom vi bygger mycket på vår avel på Franska hundar och linjer, så måste man sätta sig in i vad där nere är det som är bra för oss här hemma? Och det är något som jag tycker att både bassetfauve och Jeger'n har tagit sig tid och råd att hitta där nere. :D

 

Med sådana linjer som ni har fått in i Norge dom senaste åren, så kan det inte bli fel i slutändan? Tror inte att folk som inte har satt sig in i den franska fauve scenen förstår hur bra linjer ni i Norge har just nu? Och det kan ni tacka BÅDE bassetfauve och Jeger'n för!!!

Link to comment
Share on other sites

Ändå så vet du att både bassetfauve och Jeger'n bedriver avel på hundar som inte är jaktprovsmeriterade i Norge! Men den du väljer att ge dig på så fort du har chansen, det är bassetfauve Fast Jeger'n gör precis samma sak! (Men honom vågar du inte kritiserar märker jag )

 

Hva er vanskelig og forstå basset faue ynder og fremheve sitt syn ang titler så fort noen skriver om dem og jeg hevder det motsatte

bassetfauve vet vi ved og se på hans hjemmeside og hans utaleser at han ikke bruker meriterte hunder.

ser du på jegerens sider ser du det motsatte .Jegeren stller ofte og mye opp med hundene sine og legger ned et betydelig arbeid med dem det respekterer jeg :D Mener du mannlicher man at om du tar inn helt nytt blod at det ikke er noe poeng med og teste hunden før man avler?

 

ps ønsker ikke og diskutere jegern og bassetfaue her inne men diskuterer gladelig med dem :D og jeg er sikker på at bassetfauve kan svare for seg selv :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ang franske prøver her er et uklipp ifra robsoft litt lenger ned står det om antall hunder i prøven

 

Cazador Sueco » 02 mar 2010, 01:26

 

Man hittar mycket intressant på Internet.

 

I Fr fauveklubbens kalender kan man konstaera att för säsongen 2009-2010 har Fr fauveklubben arrangerat/arrangerar totalt 16 drevprov fördelade enligt följande:

 

Kategori/Viltslag/Antal

C/Hare/1 st

D/Kanin/10 st

E/Rådjur/2 st

F/Räv/1 st

G1/Vildsvin (i hägn á

minst 300 ha eller mark

som har max ett

djur/100 ha)/2 st

 

Sålunda är fauvarna i Frankrike uppenbarligen mycket populära "Kaninhundar ".

 

Tycker det är lite lessamt att Fr fauveklubben i kalendariet även tar med ett prov (arrangerat av Beagle-, Beagel-Harrier och Harrierklubben) i kategori B vilket genomförs i pack och inte i koppel enligt följande:

 

Kanin. Minst 6 och max 10 hundar.

Hare. Minst 6 och max 20 hundar.

Räv. Minst 10 och max 30 hundar.

 

Tur att de åtminståne inte tar med någon tävling i kategori A som genomför enligt följande:

 

Rådjur och dovhjort. Minst 20 och max 30 hundar.

Kronhjort och vildsvin: Minst 30 och max 45 hundar.

 

 

Cazador Sueco

Link to comment
Share on other sites

Er man seriøs oppdretter så plikter man etter min mening å stille hundene man avler på, på både drevprøver og utstillinger hvis de er umerittert. Jeg er overrasket hvis ikke en oppdretter gjør dette, og undrer meg selvsagt på hvorfor?

 

Det er om ikke annet, en fin gest overfor potensielle valpekjøpere og et tegn på at man respekterer disse og det avlsarbeidet man gjør.

 

Enhver får gjøre som man vil siden det ikke finnes regler for dette, men det er noe respektløst i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

bassetfauve vet vi ved og se på hans hjemmeside og hans utaleser at han ikke bruker meriterte hunder.

 

Men snälla, troya :cry::( Nu både smutskastar du en uppfödare kollega på ett rätt grovt sätt och skriver rena lögner om honom :evil:

 

bassetfauve har i ALLA sina kullar (Utom en) använt sig av jaktprovsmeriterade hundar från Sverige, Norge och Frankrike!!! Han lägger dessutom ner mycket tid och ekonomiska resurser på att försöka tillföra rasen här hemma hundar med bra jaktliga linjer som passar vårat sätt att jaga. Och du bara gnäller så fort han försöker göra något för rasen som alla sedan kommer att ha nytta av i framtiden! Nä, skärpning nu, troya :evil:

Link to comment
Share on other sites

Beklager men jeg har ikke sett noe til norske drevprøver på hans hjemmesider har du? ang smutkasting svarer jeg på dine spørsmål du svarer ikke på mine men ønsker hele veien og få det til og virke som jeg skulle ha noe og vinne på og snakke dritt om han det har jeg ikke jeg har ikke noe imot han det er en hyggelig kar :D og det var du som brakte ham på banen i denne omgang .Jeg oppfordrett han til å stille hunder på norske prøver og hvorfor er du så imot IMOT det????? og vi har hele tiden snakket om norske /svenske drevprøver

NÅ kommer ikke jeg til og svare på flere spørsmål ang han noe jeg har prøvd og hinte deg om i tidligere svar

Link to comment
Share on other sites

Beklager men jeg har ikke sett noe til norske drevprøver på hans hjemmesider har du?

 

Varje gång han har haft en valpkull där ett av föräldradjuren har varit jaktprovsmeriterad, så har det också stått klart och tydligt på hemsidan!!!

 

 

Jeg oppfordrett han til å stille hunder på norske prøver og hvorfor er du så imot IMOT det?????

 

Jag är absolut inte emot att man ställer sina hundar på jaktprov...tvärt om :D Det är ju grundförutsättningen för svensk och norsk jakthundsavel (Ja, även fransk, faktiskt!) Men vad som irriterar mig är att du väljer att ge dig på EN person för det här!!! :evil:

 

Du skriver i ett tidigare inlägg, citat;

 

"I utgangspunktet mener jeg at om en import (nytt blod) som ikke klarer en 3 premie på drevprøve og oppnår en 2premie på utstilling ja da tror jeg en burde tenke seg godt om før en brukte den i avl ."

 

Eftersom du nu verkar tycka att man INTE ska bedriva avel på hundar som INTE klara ett 3,e pris på jaktprov och ett 2,a pris på officiell utställning, så förstår jag inte hur du kan välja att kritisera bara en enskild uppfödare kollega?

 

När tex Jeger'n har en valpkull på en hund som inte är jaktprovsmeriterad, då vågar du INTE säga ett ord om detta! Det finns andra uppfödare som rör sig i dessa Fauve trådar på olika forum som också har valpar där en eller båda föräldradjuren inte är jaktprovsmeriterade, men dom säger du ingenting om! Du väljer att ge dig på en enskild person varje gång, och det stör mig :evil:

Link to comment
Share on other sites

Eftersom frågan ändå är uppe till diskussion, så skulle jag vilja passa på att fråga vad ni som deltar i den här tråden tycker!

 

Är det rätt eller fel att bedriva avel på en Fauve tik som inte är jaktprovsmeriterad???

 

Det är ju tre planerade kullar på raken i Norge nu, där tikarna inte är jaktprovsmeriterade över huvudtaget! (Skulle vara väldigt intressant att få veta vad ni forumister tycker om detta?)

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er det 2 store oppdrettere av fauve i Norge. Dette gjelder i mere enn antall valper, men også omtale og profilering.

Da mener jeg Jegeren og Bassetfauve. Den ene har hunder fra oppdrett (direkte eller indirekte gjennom besteforeldre) som gjennom flere år nærmest tapenserer pallen. Den andre stiller ikke, eller jobber aktivt for å oppnå dette. Hadde han hatt elendige hunder er det forståelig, er de derimot gode kan jeg ikke se noen grunn, annen en giddaslaushet eller generell frykt for mennesker som har betegnelsen prøvedommere. Tviler på at jegeren har årets høydepunkt på n`te utstilling eller jaktprøve, når man kunne jaktet. Likevel gjør han det, for eget oppdrett, og til rasen, og dermed alle som liker fauvens beste. At han da gjør unntak fra regelen blir dermed sett gjennom fingrene med fra min side, syns ikke det er ideelt, men det er ingen bedre, heller ikke ved hans side i Norge. Hadde han derimot latt unntakene vært regelen vil jeg kritisere han like mye, og tror det gjelder flere enn meg.

Grunnen til at du tillegger jegeren så stor makt, og mener at flere debattanter ikke tør kritisere han er slik jeg forstår deg, fordi han er en mann med stor påvirkningskraft innad i bassetklubben og miljøet forøvrig. Den posisjonen har han fått ene og alene for hans arbeid for rasen, samt at han har jobbet med systemet, ikke mot. Å starte en ring totalt sidestilt vanlige klubber, virker derimot motsatt vei. Man setter seg på gjerdet, og fremstår for omverdenen som en som ikke tør, eller vil delta av ukjente grunner, selv om dette kanskje ikke er tilfellet. Nå kjenner ikke jeg hele basset miljøet, men vil tro at fauve ville bli tatt mot med åpne armer og lyttet til hvis han velger å delta og dermed oppnå samme posisjon. Men dette starter med egne handlinger, og åpenhet som han også forfekter. Men dette må skje på like vilkår (les nøytrale vurderinger etter samme kriterier, ofte kalt prøver). Hadde vært svært fornøyelig om Bassetfauve hadde kjørt prøver og toppet oppdrettet til Jegeren. Dette ville gledet meg, fordi vi da på sikt oppnår bedre hunder. Rasen trenger flere slike som Jegeren, og Bassetfauve har så absolutt potensiale hvis han bare vil/gidder. For de fleste av oss hundekjøpere bryr oss mindre om kennelnavnet, enn selve hunden. Og for å være ærlig så tror jeg vi alle kan være enige om at bassetklubben er skapt og drives med et formål, jobbe for bassetens beste. Syns derfor at vi alle bør delta så mye vi kan, og at det bør tillegges oppdretterne et ekstra ansvar siden de er selve livsnerven for rasen, og alle fremtidige eiere er avhengige av dem. Blir for dumt hvis hver en kennel har sin egen interesse organisasjon.

PS! Det finns flere oppdrettere som heller ikke stiller, men de er mindre profilerte og har tilsynelatende mindre ambisjoner for rasen og/eller eget oppdrett. Dermed unngår de direkte kritikk siden de heller ikke aktivt flagger deres kennel. Dessuten er det ganske sjeldent at store oppdrettere så tydelig tar avstand fra viktigheten av prøver, og NKK sitt arbeid generellt. De fleste jeg kjenner til, har derimot krav, eller økonomiske incentiver til valpekjøpere for skal stille hundene sine på prøver.

Link to comment
Share on other sites

mannlichermann:Men vad som irriterar mig är att du väljer att ge dig på EN person för det här!!!

 

Du får leite litt i innlegga og finne hvor jeg går etter bf det er du som drar opp navnet hans .Har aldri noen gang sett jegeren kommet med utaleser som er negativ til og stille til prøver og forøverig kjenner jeg ikke til planene til jegerens vidre avl .Men det jeg vet er at han aktivt jobber med hundene for å få fram det beste i dem Så hvorfor skal jeg kritisere det?

Link to comment
Share on other sites

Komentarer ikke nødvendig!!

At bassetfauve ikke vil delta i denne diskusjonen setter jeg et spørsmålstegn til, spesielt når han etterspør åpenhet!

Hvorfor? Fordi jeg vet av erfaring hvor det ender hvis jeg deltar (eller ikke ser jeg) og slike diskusjoner hver uke syntes jeg er bortkastet! Åpenhet er så mangt peacemaker!

Hvorfor diskusjonen om matadoravl plutselig har med mine fraværende jaktprøver å gjøre ,skjønner jeg ikke og HVEM som fikk det i den retningen er likegyldig for meg! Mange ja og nei spørsmål som blir besvart med lange foredrag!

 

At han da gjør unntak fra regelen blir dermed sett gjennom fingrene med fra min side

For meg ser det merkelig ut, når alle andre er premiert så hvorfor ikke denne!

Jeg personlig har ingenting imot det, om det er for at hun ikke jager, så jager de avkommene allikevel!!

 

Har ikke noe imot verken Troya eller Jeger`n jeg, og ser på de som mine "venner" og håper jo at de gjør det samme! Er faktisk imponert over hva valpekjøperne til Troya har gjort for han i fjor! (Men må jo legge til at det samme hadde skjedd uten bokstavene foran også :wink: )

 

Jeg har nå gått igjennom alle årbøkene og ser at det faktisk ikke er så farlig å drite seg ut noen ganger, så kanskje kommer jeg på andre tanker! KANSKJE! Har ingenting imot prøver!!

 

Så var det Fauveringen da. Det er ingen organisasjon, bare et helt ufarlig samarbeid om avl , (finne nye hunder) Fauveringen har i dag ingen hunder, så hvordan det blir vil jo fremtiden vise, og jaktprøver er iallefall meningen!!

 

Så vil jeg si MIN mening om antall kull uten å bli hugd hodet av igjen!

At man regner med Sverige syntes jeg er en selvfølge da vi bytter hunder ofte, men Danmark og Finland hvor vi en sjelden gang får hunder fra bør holdes utenom. Tar jeg hardt i, så fødes ca 700 valper i disse landene i en 5 års periode og da vil 5% regelen fortelle oss at et max er 35 valper! 6 kull i Sverige og Norge feks... Setter man for lave grenser vet jeg at ingen gidder ta seg bryet med å hente nytt blod og da er vi like langt!

At noen mener det ikke er problem med fler når det blir anbefalt noe annet syntes jeg ikke er greit.

At bare en hannhund skal ha restriksjoner kan vel også diskuteres i en liten rase, kanskje skulle man satt ned antall kull til 3 på tispa en periode også? Bare en tanke jeg ville lufte!

At noen har andre meninger aksepterer jeg fult ut,dette er iallefall min!

 

Da håper jeg at diskusjonen holder et normalt nivå :)

Link to comment
Share on other sites

bassetfauve skrev:

Har ikke noe imot verken Troya eller Jeger`n .

:D +1 og for min egen del så går det begge veier :D Denne gangen ble navnet ditt dradd inn av andre og det er ikke ok.

vi bør kunne diskutere med hverandre og ikke om hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom frågan ändå är uppe till diskussion, så skulle jag vilja passa på att fråga vad ni som deltar i den här tråden tycker!

 

Är det rätt eller fel att bedriva avel på en Fauve tik som inte är jaktprovsmeriterad???

 

Det är ju tre planerade kullar på raken i Norge nu, där tikarna inte är jaktprovsmeriterade över huvudtaget! (Skulle vara väldigt intressant att få veta vad ni forumister tycker om detta?)

 

 

for meg er det et absolutt kriterie at foreldrene er premiert på jaktprøve. dette for at jeg mener det er større sjangs for at valpen og vil bli en bra jakthund. en jaktprøve er et bevis på at hunden jakter, ikke bare en påstand fra selger og derfor større troverdighet. sier ikke med dette at valper fra ikkepremierte foreldre ikke jakter, men for meg så anser jeg muligheten som større fra premierte foreldre.

Link to comment
Share on other sites

Fauveringen har i dag ingen hunder

 

Men det har nu ju om bara några dagar :wink: Jag brukar normalt sett aldrig vara avundsjuk på folk som köper nya jakthundar. MEN nu är jag fruktansvärt avundsjuk :oops: Den hunden skulle jag själv velat ha :P:mrgreen:

 

Har ikke noe imot verken Troya eller Jeger`n .

 

Inte jag heller! (Även om vi har lite olika åsikter om saker och ting och vad som bör sägas offentlig eller inte :wink: )

För mig är troya, Jeger`n och bassetfauve uppfödare som försöker att utveckla rasen vidare. Och det kan man tyvärr inte säga om alla inom den här rasen! (Och då tänker jag en hel del på avelsarbetet i Sverige!) Att sedan jämföra uppfödare som är i helt olika fas av sitt uppfödare liv, det känns inte helt rättvist. En är ju nybörjare, och den andre har hållit på i 100år (Sorry, Björn:mrgreen:)

Link to comment
Share on other sites

Noen tanker før årsmøte.

Gratulerer til Petitfolkene som har hatt et strålende år. 9 Jaktchampionater og 9 utstillingschampionater.

Fauve har ingen jakt og 1 utsillingschampionat. Petit har dobbelt så mange registrerte hunder i år, men allikevel.

Det ser ut som det jobbes veldig bra i blant petitfolket, all ære for det.

Hvis jeg var fersk hundemann og skulle velge basset, hadde det nok vært mest fornuftig å velge petit ut fra resultater. Det ser ut som de har en bedre tone på petitdiskusjonene også :oops:

Årets drevhund i fauve hadde ikke kommet blandt de 10 beste i petitklassen.

Hva kan vi gjøre for å bedre reultatene til fauven? Har en eldre(9år) fauve som er N/S jaktchamp. Jeg har ikke stilt den på noen flere jaktprøver etter det, mener ungre hunder trenger dommerne mere. Jeg var kanskje feig, og stilte når min var sikker på at han kunne gå til en første premie. Har en kareler som jeg har skal stille på løshundprøve til høsten, der er jeg usikker på premie.

En petitoppdretter i nabokommunen har forslag om basset NM til årsmøte. Synes det høres fint ut :D Det hadde vært gøy å slå petit folket i en lagkonkuranse :twisted: (Har også hatt petit). Dere som er erfarne bassetfolk, var det ikke landskamp mot Sverige før?

Det å stille på jaktprøve var ikke noe skummelt, mitt bidrag iår er å prøve å hjelpe noen av hvalpekjøperne å stille på prøve.

I kjøpskontrakten for min kareler forpliktet jeg meg til å stille på utstilling og jaktprøve. (hun ble ungste jaktpremiert i Bjørnhundklubben, som sin mor) :D Er det noen bassetoppdrettere som bruker det? En kompis kjøpte en Slovenski Kopov i Sverige, han betalte 2000kr ekstra som han fikk tilbake når hunden var HD røngket. Er det noe vi kunne bruke for å få hvalpekjøpere til å stille på jaktprøve? Det er jo ikke mere enn barregninga på årsmøte :oops:

Dette var bare noen tanker,

Link to comment
Share on other sites

Grattis Fauveringen och dess uppfödare som igår fick hem sin första egna importhund :D Han har mycket att leva upp till i framtiden om man ser till föräldrarnas utställning och jaktprovsresultat! Men helt säkert så kommer han med sina nya linjer och nedärvda anlag att tillföra rasen mycket gott i framtiden. Lycka till :D

 

http://www.fauveringen.com/nyheter.htm

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hensikten med denne fauveringen. Vi har jo Norsk Bassetklubb og Svenska Bassetklubben?

 

Ellers så peker PerHjalmar på en del faktorer et par innlegg opp her. Hvilke tanker gjør fauvefolket om det? Kanskje hive seg rundt og bli mer aktiv på prøvefronten?

 

 

 

EDIT:

Kan noen forresten forklare meg hvordan det går fram av en slik stamtavle hvilke hunder som er championer...? Jeg vet ikke hvordan de gjør det i Frankrike. Ser det står FR CH på en hund baki der da.

 

jon-stam.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke helt hensikten med denne fauveringen. Vi har jo Norsk Bassetklubb og Svenska Bassetklubben?

Ser ikke helt likheten mellom disse?

Hadde bassetklubben drevet import av hunder, og drevet avl hadde det jo ikke vært noen vits med fauveringen. Man kan si at fauveringen er et slags "kennelnavn" hvis du forstår? Problemet er at man kan ikke ha et kennelnavn med eiere i mer enn et land pga registreringer.

 

Kan noen forresten forklare meg hvordan det går fram av en slik stamtavle hvilke hunder som er championer...? Jeg vet ikke hvordan de gjør det i Frankrike. Ser det står FR CH på en hund baki der da.

Det er ikke mer hokuspokus en slik du leser det!

Som Manlichermann skrev i et innlegg ,så finnes det bare 13 FRJCH i dag, fordi kravene er beinharde!!

Det ligger en del utstillinger og prøver på nett som kan leses, og man kan jo også følge en del avkommer etter de som ligger i stamtavlen, men det tar selvførgelig litt tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...