Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

Ja jeg koblet det nok litt i retning av dunkerringen, beagleringen osv. :wink: (Seriøse organisasjoner det, bare så det er sagt)

 

Men hvilke meninger har du om de tingene PerHjalmar la fram da? Kan feks et NM for bassets anspore til mer prøveinnsats for fauven sin del?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan de gjør det i Frankrike. Ser det står FR CH på en hund baki der da.

 

Det betyder att hunden är Fransk Utställningschampion. Står det däremot CH-T, då handlar det om en Fransk Jaktchampion. Men dom är sällsynta inom alla drivade jakthunds raser där nere. (Väldigt hårda krav för att lyckas med det!)

Link to comment
Share on other sites

Men hvilke meninger har du om de tingene PerHjalmar la fram da? Kan feks et NM for bassets anspore til mer prøveinnsats for fauven sin del?

 

Ingen dårlig forslag det! Har selv veldig god kontakt med mange av våre valpekjøpere, og tror vel ting vil skje i høst med noen prøver rundt om , kanskje også for min egen del :wink:

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny import :D

Godt noen er engasjerte og importer. Det basset fauve skriver om begrensninger på bruk, er noe og tenke på. Min hanhund er "utbrukt" etter 2 kull hvis vi bare ser på Norge. Man kan kanskje ikke forvente at de som bruker mye tid og penger på nye importer, brukes bare et par ganger? Var medlem av vorstehhundklubben på 80-tallet, der mener jeg å huske at avlsrådet anbefalte å prøve avkommet, før man fikk bruke hunden mye/mere. Det er ikke sikkert en god hund avler bra. Nå var den rasen større en fauve.

Den nye importen, er den brukt i fransk avl?

Ses vi på årsmøte?

Link to comment
Share on other sites

Dette er bare en valp på 3 mnd, men har etter min mening alle forutsettninger når tiden er inne!

At noen gidder ta inn en hannhund for 2 kull, tror jeg ikke, men jeg mener bestemt at et sted må grensen gå!

Jeg tenker vel egentlig 2 kull før valpene er 2 år, så får man en indikasjon på hva det blir, så kanskje 4 til men dette må være i både Sverige og Norge. Kan godt være noen syntes dette også er mye, men man må også se litt på hvor mange som går videre i avl. Det er ofte lett å skylde på hannhund hvis noe går galt, men det er jo stort sett kombinasjonen som er avgjørende her. Man bør alltid prøve 2 ganger med forskjellig mødre også for å kunne se en sammenheng.

 

Årsmøtet blir nok ikke for meg i år heller , men tar gjerne en input på tlf eller mail når du kommer hjem :D

Link to comment
Share on other sites

Bassetfauve :

At noen gidder ta inn en hannhund for 2 kull, tror jeg ikke, men jeg mener bestemt at et sted må grensen gå!

Jeg tenker vel egentlig 2 kull før valpene er 2 år, så får man en indikasjon på hva det blir, så kanskje 4 til men dette må være i både Sverige og Norge. Kan godt være noen syntes dette også er mye, men man må også se litt på hvor mange som går videre i avl.

 

Heisan

Her er vi faktisk enige :lol::lol:

Håper virkelig på gode prøveresultater på nykomlingen så får vi alle muligens sett at franskmannen også jager selstendig :D

Link to comment
Share on other sites

Vilka sjukdomar pratar du om då som de ska undersökas för?

 

Fauven har ju inga som helst krav på ex.vis hd/ed-röntgen, ögonlysning, patella osv. innan avel och betraktas ju som en mkt frisk ras och mig veterligen finns det nästan ingen som undersöker fauvar för någonting innan avel. Oavsett hunden kommer från frankriken, norge, sverige, finland, danmark etc.

Link to comment
Share on other sites

Det er kjent at noen linjer hos Fauven har sykdommer som epelepsi,nedsatt skjolbrukskjertel og voksende hjerte(ødem).

 

Disse sykdommene er arvelige ,og avl på disse linjene bør stoppes av de som driver avl.

Dessverre er det noen som driver videre avl selv om det er kjente sykdommer i

linjene.

 

Fauven er en voksende rase ,og da er det spesielt viktig at alle tar ansvar å spiller med åpne

kort for at rasen fortsatt skal beholde sitt rykte som en frisk rase.

 

Heldigvis er det som du skriver- ikke mange syke fauver ,men noen er det .

 

 

Det jeg mener at at hos en import hund bør man ikke spy ut kull før man får kjenskap til

om avkom blir ramment av sykdom ,noe sykdommer går det å teste mot før man setter igang avl.

 

Men for all del nytt blod er viktig og all ære til de som bruker tid og penger på dette.

 

Regner med at man har litt mindre kontroll på linjene man tar inn fra Frankrike en de som

er her i norden.Da går det ivertfall ann å ringe tidligere valpekjøpere å få

fakta om tidligere avkom.

 

Vet feks at et kull her i Norge som valpene er ca et år gamle hvor begge foreldre

stammer fra Sverige som har blitt rammet av epelepsi :cry:

Link to comment
Share on other sites

Vet feks at et kull her i Norge som valpene er ca et år gamle hvor begge foreldre

stammer fra Sverige som har blitt rammet av epelepsi

 

Hur många valpar är det som har blivit sjuka? Är det fastställt att det verkligen är epilepsi?

 

En av valpene er konstatert rammet av epilipsi .Jeg undersøker enda så vill ikke

si noe mer i dette forumet føre jeg er helt sikker ang resten av kullet.

 

Men svar skal du få om det er av interesse.

 

 

 

www.jeger.biz

Link to comment
Share on other sites

Det er kjent at noen linjer hos Fauven har sykdommer som epelepsi,nedsatt skjolbrukskjertel og voksende hjerte(ødem).

 

Visst är det så, men inget av dessa märks av förrän hunden insjuknar och går alltså inte att testa för i förebyggande syfte.

 

Sedan är det så att all ep är inte ärftlig och man bör därför ta reda på orsaken till ep'n på de hundar som drabbas. De flesta gör dessvärre inte det...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med Fauve og sau ???

 

På mine jakt ommeråder så er det et krav at man skal ha saue renhetsbevis.

Som betyr strømmhalsband -strømming om hunden jager sau før den slipper fri i skogen.

 

Noen som har erfaringer?

Det er jo forskjell fra hund til hund, men noen raser er mer hissige på sau en andre.

Har valp som blir ca 10 mnd når det blir sommer og man er midt i skogs treningen.

 

Er det lurt å dressere mot sau før hunden begunner å jage?

 

http://www.jeger.biz

Link to comment
Share on other sites

En fauve ser vel likens ut som en petit inni, så jeg drister meg til å svare JA! :D Riktignok jaga bikkja mi (altså, ikke sau) før han ble strømmet, men han jager ikke noe dårligere etterpå! :wink: Han liker bare ikke sau lenger. :lol:

 

Men, få proffe folk til å ta seg av strømminga, meld deg på aversjonsdressur. Her var det den lokale JFF som tok seg av det.

Link to comment
Share on other sites

Er det lurt å dressere mot sau før hunden begunner å jage?

 

JA :D Moren til din likte godt og jage sau før strømming så å gjøre det du kan for og få bikja de sauerein vil jeg absolutt anbefale :D

 

Takk Troya ,men skal stille mitt spm litt andeledes.

 

Siden valpen ikke har jaget før ,og den jager sau er det da lurt å strømme hunden

før den har jaget det viltet jeg ønsker den skal jage?????

Link to comment
Share on other sites

Drilling og fauve :På mine jakt ommeråder så er det et krav at man skal ha saue renhetsbevis.

Som betyr strømmhalsband -strømming om hunden jager sau før den slipper fri i skogen.

 

Du har jo ikke noe valg og bruker du erfarne folk tror jeg ikke hunden din mister jaktlyst av den grunn :D

Troya måtte strømmes to ganger og tok en god salto før hunn fant ut at sau var noe dritt og jage og hun har jo ikke mistet jaktlyst :D

ps

hunden din er jo ung så gjør som ranger sa: få proffe folk til å ta seg av strømminga, meld deg på aversjonsdressur. Her var det den lokale JFF som tok seg av det.

og få dem til og vurdere bikja før strømming

Link to comment
Share on other sites

Vi har eksperter til saue dressur i jff her jeg bor oxo.

Det er en selvfølge at disse skal brukes ellers får man ikke et godkjent bevis

for at hunden er saue rein.

 

På andre valper har jeg brukt gamle metoden først.

Slippe hunden inn til søye med lam.Pleier å være effektivt.

Testet på sauerenhets kurs etterpå å ikke noe problem.

 

Men da har hundene vært min 1 år og jaget først.

 

Har hørt om hunder som ikke bruker lyd etter at de har vært strømmet.

 

Flere som har erfaringer med dette ????

Tenker da spesielt på basset rasene

 

www.jeger.biz

Link to comment
Share on other sites

Vi har en fauve som ble strømmet før 1år gammel,hun hadde ikke fått lov å jage fordi hun skulle bli ferdig med blodspor først.Etter strømming kom hun ned til gården der de som eigde sauene hadde 2sauer gående som hun ikke brydde seg om men full fart etter noen kaniner som var blitt sluppet ut for ungene lekte med.De som hadde henne med reagerte fort så det gikk godt.I høst fikk hun prøve seg løs i skogen og der var ingen angst for å jage der var også lyd hun sparte ikke på volumet,så vi er veldig spendt om det er like bra når høsten kommer har tenkt å prøve henne på drev så får vi se etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld sauereinhet så gjorde eg eit trekk då han var cirka 10 veker gammel, og var blitt trygg i omgivnadane. Eg tok valpen under eine armen og ein pose brød i andre, og gjekk ned til eit jorde der det gjekk sauar for å håndmate dei. Sauane er glad i brød, og dei store, stygge saueskallane kom såpass nærme den lille stakkaren under matinga, at eg trur han blei "vaksinert" for sau der og då. Fryktelig skummelt var det. Iallefall virka det bra i fjor sommar, fekk han såvidt forbi vegen ved jordet med sau på. Fær håpe dette sit i skallen på han ettersom han blir eldre.

 

Dette må nok gjerast med omhu, så ikkje valpen fær varige men anna enn at han er redd sau, men trur det å gi dei ein "skrekkopplevelse" som små kan vere konstruktivt, om det gjerast på ein klok måte.

 

Er litt imot å gripe inn når sjølve jaginga har begynt, då du fort kan "kurere" sjølve jaginga, losmål o.l., men er det nødvendig så er det det, og mange har suksess med dette. Det beste er vel å ta vekk lysta på å jage sauen i utgangspunktet.

 

Når det er sagt, så veit eg jo ennå ikkje 100% om bikkja mi er sauerein eller ikkje :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du deler dine erfaringer dixie.

 

Tenker jeg får prøve meg fram litt forsiktig, og strømme om nødvendig i Juni.

 

Lykke til med drevet til høsten.

Takk, har hatt kontakt med en fra Ualand som ønsker å spore.Nå har jeg enda et spørsmål til dere erfarne jegrer, har dere erfaring med å bruke fauven som bandhund i forbindelse med hjort og elg jakt ? Hos oss er ikke det vanlig men spørsmålet kom opp i forbindelse med at vi har valper nå, så derfor spør jeg dere.

Link to comment
Share on other sites

koselig og høre så mye fint om denne rasen. jeg og familien min har selv 3 stk av denne rasen. 1. ifra Svergie, 1. ifra England og 1. gammel dame ifra Frankrike :)

 

Har akkurat parret den Svenske hanhunden vår med ei Svensk tispe, så håper på valper der i midten av Mai :)

Link to comment
Share on other sites

Kan godt forstå at dere har tre stk. det er jo noen herlige hunder,snille, tålmodige og ikke minst så glad i barn.Vi her hos oss er enige at vi skulle kjendt denne rasen for mangen år siden da hadde også vi hatt mangen.Vi har en dachs og en fauve de er kjempe venner.Så er det klarer vi å kvitte oss med alle de små når den tid kommer? :?

Link to comment
Share on other sites

1. ifra England

 

Har ni provat henne i jakt ännu?

Såg henne på Hokksund, och gillar både hennes utseendet och linjer som hon har bakom sig!

Ja hun er prøvd på jakt ,siste jaget hun hadde før jul var på over 1time med et godt hørbart mål så til høsten stiller hun på drevprøve.Hun er også interesert i hare når der ikke er rådyr i terenget.Der er fellt dyr for henne,hun var ikke så tidlig på jakt for vi ville trene blodspor først så hun ble SE vch i sommer 15mnd.gammel det skjedde på bare 6 dager.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, då var første utstilling gjennomført, på eit vis... Eigar var minst like forvirra som hund, men me kom oss nå ut i ringen og fekk gjort omtrent slik som vår danske dommar ville ha det... :lol:

 

Åstdlens Asterix er som sagt 13 mnd. nå og stilte i juniorklassa. Hadde ikkje store forhåpningar på forhånd, då eg trudde han var altfor spe og spinkel ennå, han veg ikkje meir enn 13 kg cirka. Dessuten rov-nappa eg han ikkje så lenge før utstillinga, det var visst ikje så smart ifølge "mentor", Bjørn på Åstdalen.

 

Måtte først gå aleine rundt i ring og att og fram, før The Jugde måtte ha den unge, håpefulle (hunden ja) opp på bordet for nærmare inspeksjon... Så etter mykje om og men så blei me bedt om å vente. Så måtte me utpå ei gong til, for så å vente endå ei gong. Så, siste runden, så var det eg og ein kar med ei tispe. I etterkant blei eg fortalt at dette var runden for å bli BIR, og at "motstanderen" var Asterix si kullsøster Mascotte!

 

Fekk ein haug med sløyfer og bånd, og kunne etterkvart konkludere med CK, CERT og BIM. Fekk også CACIB, men dette trekte dommarane tilbake då dei oppdaga at Asterix kun var 13 mnd gammel.

 

Blei veldig fornøygd med resultatet av det heile, og hadde ikkje forventa det i det heile tatt.

 

Utstilling har eg ingen erfaring med frå før, og det er heller ikkje min førsteprioritet. MEN, det var moro å prøve, og blir nok med på litt fleire framover. Moro å treffe andre basset-folk også.

 

Dommarkommentaren var: Pent hode + uttrykk, vel ans. ører, god hals + rygglengde, velutviklet, utmerket brystkasse, OK pels, sunne bevegelser. (Erling Kjær Pedersen)

 

Og så eit lite skrytebilde... :D

 

DSC008502.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vuvven (Åstdalen's Vue de la Montagne) og Knurten (Swinging Tail's Baron de Ley) gratulerer avkommet

50% av kullet har vært på utstilling siste uke og fått fra 1-1 HP og ++++ Bra!

 

P.S. Asterix, vi er med barn igjen. Du skal bli storebror :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, artig lesning LisleArne.. moro med knallstart. Er selv i ferd med å få en Beaglevalp, og har tenkt å følge opp med Jakt,jaktprøver og utstilling. Men har null peiling på utstilling,men 'breeder' lover å hjelpe til med råd og vink :D Grattis med hunden så langt!

Link to comment
Share on other sites

Vuvven (Åstdalen's Vue de la Montagne) og Knurten (Swinging Tail's Baron de Ley) gratulerer avkommet

50% av kullet har vært på utstilling siste uke og fått fra 1-1 HP og ++++ Bra!

 

Fan, jag trodde det handlade om att få fram bra "jakthundar" jag :wink::mrgreen: ....Grattis, Jeger'n :D:D:D (Kanske dags att få fram en BIS på N.E. snart :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Vuvven (Åstdalen's Vue de la Montagne) og Knurten (Swinging Tail's Baron de Ley) gratulerer avkommet

50% av kullet har vært på utstilling siste uke og fått fra 1-1 HP og ++++ Bra!

 

Fan, jag trodde det handlade om att få fram bra "jakthundar" jag :wink::mrgreen: ....Grattis, Jeger'n :D:D:D (Kanske dags att få fram en BIS på N.E. snart :wink: )

 

 

Lover bra for det også.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...