Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

I dag var det fersksporprøve som gjaldt (blodsporprøve var allerede unnagjort) og bikkja sporet villig på rådyr, så nå er hun godkjent ettersøkshund.

 

Nå er det mye som begynner å bli klart til jakta, og det er bare å telle ned til det går an å starte drevtrening - nå er det ikke lenge igjen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lite aktivitet i denne tråden nå. Er det ingen som er ute og trener fauver om dagen? ;)

 

Har hatt et par slipp nå etter båndtvangen. I går ble det endelig den første losen, på rådyr i ca. en halvtime. :P Hun har jaget tidligere i høst også, men dette var første gang hun loste på dyra, i alle fall som jeg har klart å få med meg.

Link to comment
Share on other sites

Trener og trener fru Blom? Vet ikke helt hva jeg driver med, men prøver

 

Har slept Tassen 3 ggr nå i høst

- 1. gang med 45min fin-fin los før han kom tilbake til meg. Fikk sett bukken han jaget 2-3ggr (slapp han på en spissbukk med "rare" horn) - mens det spruta andre rådyr ut av kjerrene, så kom han tilbake til meg. Hn følger ett losdyr

 

- 2. gang slapp jeg han etter ei geit, men da forsvant losen i vinden nokså fort, han kom hjem etter ca 2 timer, hjem - ikke til meg i skogen...

 

- 3. gangen losa han fint i omtrent 45 minutter, og kom tilbake til meg, men 40-50m før han kom til meg skremte han opp ei geit som hadde lagt seg til rett bortafor meg - det var et skue å se og høre uttaket - med passe sliten hund som våkner opp igjen og rågeit som blir bråvekka av at helvete bryter løs. Han var rett ved å sette tennene i hælsenene på den og ikke ofte har jeg hørt et rådyr bråke så mye når det løper. Denne gangen gav han opp etter 5-10 minutter.

 

- Så hadde han los på en kanin av ukjent opprinnelse, klarte såvidt å intervenere før han gjorde slutt på den. Vet ikke om den var tam eller vill.

 

Gått to små blodspor som han går innmari fint på og ferskspor er som en drøm så det ser egentlig nokså lovende ut - jaktmessig. Trenger å få prøvd han på et mere "profesjonelt" blodspor før vi går på noen prøve, så om noen har pekere til blodspor/ ferskspor og prøver i Kristiansandsområdet er vi takknemlige. Hadde vært greit å hatt en godkjent ettersøkshund.. men vet ikke hvor jeg skal henvende meg egentlig. Finner bare Dachshundklubber på nettet.

 

Vi trener litt lydighet også og det går knallfint - sålenge det ikke lukter rådyr eller tispe... Da registrerer han ikke at jeg eksisterer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her finner du terminlista for bevegelige blodsporprøver:

 

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=303

 

Finn en som dekker området du bor i, og kontakt prøveansvarlig, så er han/hun behjelpelig med å få til ei prøve. Det er gjerne de samme som arrangerer fersksporprøver, men du finner terminliste for disse på samme link.

 

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Lite liv her i Fauve-tråden, så eg tenkte eg kunne fortelle litt om dei förste sleppa med Asterix i år... Når grunnen til at eg er heime, og ikkje ute med bikkja, er sjukdom, så fölast det som eit lite plaster på såret å kunne fortelje om det iallefall :lol:

 

Han er nå snart 18 mnd gammel, og det virker som om utviklingskurva hans er bratt i år.

 

Terrenga mine er relativt store og viltfattige, så eg önsker at han skal få eit best mogleg sök. Dette betyr at turane eg har med han ber preg av mykje stillesitting og kun litt forflyttingar.

 

Förste turen 21. aug. blei som ein kosetur å regne. Han slo ut, bevares, men var vel ikkje meir vekk enn 30-40 meter og 2-3 min. på det lengste. På heimtur denne dagen hadde han derimot eit utslag der han tydelig kom på ein fot eg såg var ekorn (det sat i treet og såg på denne rare skapningen på bakken). Uansett, frå denne sporstrengen tok han vär av andre ting, og tok ein runde på 6-7 min. Ein opptur på dag 1 der, altså.

 

Andre turen var utslaga alt större. Han var vekk eit par gonger i +-10 min., og var tydeleg meir aktiv og sökande. Förste turen var prega av eindel ligging ved sida av meg og "strekking i sola". Denne turens utgave bar preg av högare aktivitetsnivå og godt sök, men fortsatt i svärt liten skala.

 

Tredje turen forlöp seg omtrent som forrige.

 

På fjerde turen kom eit gjennombrudd. Han slo rett ut etter slepp og var vekk i 30 min. Astro-peilen var på reperasjon, så noko avstandar veit eg ikkje. Uansett kom han tilbake fint i sine egne bakspor. Holdt oss der i same området, og han var fint ute 2x15 min, sjekka innom meg mellom söka for så å slå ut att.

 

Etter litt forflytting var han vekk igjen i 10-15 min. Mens han var ute höyrde eg storfugl i närleiken som slo med vingene, dette fant han ut av då han kom inn att, og gjekk for å greie ut. Då kom musikken :lol: min antakelse er at han stöyta på beitefoten etter fuglen. Korrigerte ikkje dette, gjeng ut frå at det går seg til etterkvart. Moro å höyre han uansett. Når han hadde streva med dette ein 20 minutts tid kom han inn att.

 

Ny forflytning og nytt utslag. Klynka og peip og var tydeleg interessert på ein ukjent fot og fölgde spor i ca. 15 min. för han kom inn att. Då gjekk eg med han i same retninga for å stötte han, og han tok ut att og var vekk ca. 30 min. Ingen los, men ei fin erfaring. Kom mesterlig tilbake i sine eigne bakspor.

 

Synast ting ser lovande ut mtp dei siste 14 dagane, gler meg til fortsettinga. Blir sikkert eindel utforsking av vanndammar og pinnar i turane som kjem også, men det må me regne med!

 

Så nå sit eg bare og venter på godformen og håper å få til eit slepp i morgo :D

Link to comment
Share on other sites

he he

Ebba hadde stålos på et storfuglkull i forrige uke. Jeg trodde først det var elg. Hun var veldig hissig i losen, hørtes sint ut, faktisk hørtes det nesten ut som hun var redd. Jeg gikk bort for å se hva det var for noe, da skremte jeg opp et kull med storfulg. Synes ikke det gjør noe at hun boffer på fuglen. Skal merke meg det til fredagen da småviltjakta starter. Finner hun ikke hare gjør det ikke meg noe om hun finner fugl :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

Har bare gått med Tassen på steder det fins rådyr. Da søker han vidt og offensivt og drar avgårde i full fart på leting - idag var vi på ei lita øy klinisk ren for hårvilt utenom mink. Tror ikke han gikk mer enn en meter fra meg på 3 timer...?

Hunden som pleier å rote rundt og raskt forsvinne ut av syne satte seg bare ned og ble sittende? Gikk jeg så diltet han etter i sporet mitt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det gjør noe at hun boffer på fuglen. Skal merke meg det til fredagen da småviltjakta starter. Finner hun ikke hare gjør det ikke meg noe om hun finner fugl :)
Nå har jeg ikke sjekket bakover i tråden for alder og erfaringsnivå på hunden din, men jeg ville ikke ha oppmuntret til fuglearbeid og langt mindre skyte fugl for den hvis den er ung og uerfaren. Hvis du ikke VIL ha fuglebikkje av hunden din da. :)
Link to comment
Share on other sites

Hun hadde forresten tre timers harelos i dag. Ikke kontinuerlig, hadde et tap på omtrent en time i mellom. Hun fortsatte å jobbe på et nytt tap, men jeg fikk tilslutt nok og kalte henne inn. Tok litt tid før hun gadd å komme...

 

Oppmuntrer vel ikke til at hun loser på fugl, tar det som et tegn på at hun er interessert. Hun loser vel på alt som er av vilt. Og det med fugl er egentlig litt rart for ser hun en fugl på bakken så skal den skremmes opp. Hun blir aldri lei av å skremme fugl på vingene, og i følge alt av teori skal vel drivende hunder gå lei denne atferden etterhvert. Sliter også med å få henne til å slutte å jage katter. Det er vel det eneste dyret hun har fått kjeft for å jage, men hun gir seg ikke. Ser hun en katt skal hun ta'n. Slår aldri feil.

Link to comment
Share on other sites

Hun hadde forresten tre timers harelos i dag. Ikke kontinuerlig, hadde et tap på omtrent en time i mellom. Hun fortsatte å jobbe på et nytt tap, men jeg fikk tilslutt nok og kalte henne inn. Tok litt tid før hun gadd å komme...

 

Oppmuntrer vel ikke til at hun loser på fugl, tar det som et tegn på at hun er interessert. Hun loser vel på alt som er av vilt. Og det med fugl er egentlig litt rart for ser hun en fugl på bakken så skal den skremmes opp. Hun blir aldri lei av å skremme fugl på vingene, og i følge alt av teori skal vel drivende hunder gå lei denne atferden etterhvert. Sliter også med å få henne til å slutte å jage katter. Det er vel det eneste dyret hun har fått kjeft for å jage, men hun gir seg ikke. Ser hun en katt skal hun ta'n. Slår aldri feil.

 

 

Var kommer den här Fauve ifrån :P

Link to comment
Share on other sites

Hasta la Vistas Ebba...

 

Skjøt hare for henne på fredagen. Var i skogen 05.30. Tok ut hare 05.35. Haren var skutt 05.45. Tok jaktfri i går, men vi skremte opp to rådyr på kveldsturen og da slapp jeg henne. Ble en halvtimes los av det.

 

Har vært i skogen i dag, men det har ikke vært noe særlig. Blir kanskje litt sånn to skritt frem og et tilbake. Bikkja har ikke jobbet på et eneste spor, hatt noen fine søksrunder og så har hun gravd etter mus. :x

Link to comment
Share on other sites

hipp hurra!

T-Alma har vert på sin første utstilling i dag. 10,5 mnd gammel. Gikk Juniorklasse og endte opp med 1.kval, 1.konk, CK og 2.bir.

matfar er stooolt.!!! :lol::lol:8):mrgreen:

 

Gratulerer dandoo Gøy når det går godt :D:D

 

 

Jeg vil også GRATULERE så mye med med fint resultat på Orre i dag.Skulle gjerne hvert og sett på men det blir nok en stund til jeg er på utstilling.Synes det er så kjekt når det er noen fra vårt eget fylke som også stiller.Vi var også heldige vår Hasta La Vista Chiquita ble fullcertet i samme ringen i dag, så da er det drev som gjenstår for å bli Champion får vel bare stå på videre det er kjekt når det lykkes.

Link to comment
Share on other sites

Grattis, Troya!

 

Jeg var ute og slapp bikkja i går. Dette er første høsten hvor det blir jakt for bikkja, men så langt er det bare trening som gjelder. Tidligere i høst har det vært los i 15-30 minutter på rådyr og rev.

 

I går holdt hun plutselig på i to timer med en hare (ikke sammenhengende los, det var flere tap og noe lengde på disse). Det var knapt nok interessant å gi seg... :shock: Blir spennende å se hvordan denne høsten blir nå fremover :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her på Vestskauen hadde Dio 3 flotte loser på lørdag,hver på mellom 1,5 og 2 timer.Meget fornøyd med lengde på losen og at bikkja kom tilbake til meg selv om den ene losen gikk i tap bare 100 meter fra stuedøra.

Rådyrstammen virker også til og være god med tanke på at vi har hatt 2 tøffe vintere med mye snø og sprengkald i fjor,hjelper vel heller ikke med en gaupetass som slenger innom i ny og ne.Hadde tilsammen 5 loser på lørdag på 2 hunder og tror det var forskellige dyr hver gang så det virker lovende med tanke på helga.Blir også mer og mer hjort her inne så jeg tenkte og prøve han en tur etter hjorten på søndag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tassen hadde et par merkelige loser idag, han ulte, og gol nærmest som en hane, og raste rundt som en gal på et bitte lite område si 100x100m. Ene gangen så jeg han tok av og kunne sverget på at det var noe foran han i buskaset, men IKKE et rådyr - alt dette var korte loser, maks et kvarter. Og han loser i timesvis på rådyr.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selger min Basset Fauve de Bretagne tispe. (...)

Om dette er interesant send meg en PM med litt info om deg/dere og tlf nr så ringer jeg opp.

Jeg har lag ut dette på facebook og et annet forum, med eiers velsignelse:

 

"Til salgs: Basset Fauve de Bretagne, tispe ett år. Selges av familiære grunner av eier. Hunden heter T-Alma og er etter NJCH P-Troja og SJCH Åstdalens Boris. Jager, og er i fin utvikling jaktmessig. Vært på én utstilling; 1.JK, 1.JKK og CK. Familievant og snill hund, selges fortrinnsvis til jegere. Jeg kan formidle kontakt."

 

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette må være en unik mulighet til å skaffe seg en jakthund på steppet til å slå ut i full blomst!

 

Og så bilder av skjønnheten da! :D

 

69469_1402332863142_1376942356_30943935_7335631_n.jpg

 

66055_1402425665462_1376942356_30944102_5135673_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Til salgs: Basset Fauve de Bretagne, tispe ett år. Selges av familiære grunner av eier. Hunden heter T-Alma og er etter NJCH P-Troja og SJCH Åstdalens Boris. Jager, og er i fin utvikling jaktmessig. Vært på én utstilling; 1.JK, 1.JKK og CK. Familievant og snill hund, selges fortrinnsvis til jegere. Jeg kan formidle kontakt."

T-Alma har fått en lykkelig ny eier! Det er "tispa" her på kammeret som tar over Alma. "Tispa" har bred erfaring med jakthunder, og jeg er helt sikker på at Alma vil få det veldig godt hos henne! :D

 

Gratulerer med flott bikkje! :wink:

Link to comment
Share on other sites

He-he,

 

Jeg er ingen hundeekspert, men min fungerer på den måten at når den blir sluppet, så løper den rundt i skogen opptil en 100-200m fra meg, sånn fram og tilbake og kommer innom og sjekker hvor jeg er med noen minutters mellomrom.

Finner den gamle rådyrspor så løper den noen meter i disse, osv. Etter en stund reiser den et rådyr, og da loser den på det til det blir mørkt og vel så det, fra 30min til 2-3 timer - om ikke dyret drar RETT ut, da kommer den tilbake og fortsetter å søke.

Når den er lei kommer den tilbake til meg på mitt spor.

Tempoet i losen er veldig varierende, noen ganger løper den det den er kar om, andre ganger bare dilter den avgårde. Rådyra løper litt, går litt, og står endel og lytter og venter - så løper de når den kommer innpå sånn 15-25m, litt varierende.

 

Finner den hare så loser den på en litt annen måte, høres omtrent som en sprengkåt hane - men disse varer ikke mere enn 5-15minutter. Den må helt innpå haren/kaninen for å lose - på rådyr kan den finne på å lose selv om den er ihvertfall 1-200m bak.

 

Det fungerer utmerket til å holde dyra i fart - men det var det med at de skulle komme innom en post da...

 

Den er tam og lydig hjemme, men den er helt sin egen herre i skogen :oops: . Ungene ser ut til å kunne gjøre hva de vil med den og den blir kost på, børstet og forsøkt tenna pusset, av en 3åring og en 6åring, de kan ta fra den mat, og de kan ta fra den alskens ting den har tatt - er det ting den synes den eier så holder den ekstra fast, men ikke mere enn det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

T-alma har siste uken løsnet mye i søket, ligger nå på 10-15 min ute før hun kommer tilbake om det ikke er noe ferske spor. og i går kveld, 3 dager etter at hun ble ett år datt første rådyret for henne i los :mrgreen::mrgreen: . en stor opplevelse, hun bustet og herjet vilt når hun kom frem på fallet. :lol:

sender igjen varme tanker til troja og avlsarbeidet der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etter lite framgang og mykje frustrasjon hadde Asterix på 18 mnd sin förste los i går. 25 min i bånn gass og rett tilbake i bakspora sine då det tok ut 700 m. i rett strekk på GPS'en :D Losdyr ukjent, men mest sannsynleg rådyr etter losgangen å dömme.

 

I morgo skal lykka prövast i meir rådyrtett terreng...

 

Glorytimes ahead, forhåpentligvis.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Drilling og fauve-dandoo-Ranger

Takk for rosende ord :oops::D:mrgreen:

Troya har gitt gode valper i kombinasjon m Spider og Boris det er helt klart men jeg har også hvert heldig med at valpene har kommet til aktive og dyktige jegere :D

og i avls spørsmål må jeg jo innrømme at jegern her inne har hvert en god venn og ha :D

Link to comment
Share on other sites

God morgen folkens.

 

Når vi nå først er inne på ros, må jeg få ta med litt til om Troja.

For meg som førstegangseier av drivende hund, har Leif Runar vert en fantastisk oppdretter og forholde seg til. :P Her har jeg kunnet ta kontakt fra første stund, og ingen spørsmål har vert for dumme. Han svarer altid så godt som han kan, og er altid klar til å hjelpe.

En stor takk til ham!! :mrgreen:

 

Ellers, fredag i dag og et par timer til så fer me ut på hjortejakt. Hjorten har vert fraværende her en måneds tid nå pga paring i andre områder men er nå observert flere store bukker, og vi har fått et ekstra løyve på bukk så blir moro å få slippe Alma i dag.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så masse Troya!!!! Kjekt å høre halvbror til Alma gjør det bra.

 

Alma hadde en kort los, 10 min etter hjort fredag i 10-15 cm klissblaut snø. I morges sin lengste los etter hare, 35 min inkl et tap på 8-10 min som hun jobba iherdig på og fant til slutt utgangen på. :D:D Etter det sang losen jevnt i lia. Hun er noe lysere i målet, mer skriking når hun loser hare en når hun loser rådyr og hjort så er moro å høre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...