Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

Hei Elmo, kan du legge inn bilde av Fauven din ? Hvor kjøpte du Fauven din ? Jeg selv står på venteliste på valp og prøver å skaffe meg så mye som mulig info anngående rasen . Jeg vil selvsagt ha en Fauve som loser jeg også , er dette ett problem som er kjent , eller har Elmo bare vært ekstremt uheldig som har fått hund som ikke loser ?

Link to comment
Share on other sites

Hvor jeg kjøpte Fauven min kommer jeg ikke til å legge ut her. At det er ett kjent problem at Fauvene ikke loser tror jeg ikke. Sånn er det vel litt i alle raser at det finnes hunder som ikke helt skjønner tegninga og ikke minst at ikke eieren gjør en god nok jobb. Skal se om jeg har ett bilde jeg kan få lagt ut.

Link to comment
Share on other sites

Linjene og "papirene" skulle det ikke være noe galt med noen av gangene jeg kjøpte valp. Sier feil når jeg sier at det ikke var valper i Norge når jeg kjøpte Petiten. Var og så på valper i Norge men oppdretter i Sverige virket mer seriøs noe han viste seg ikke å være. Fikk heller ingen ting refundert av han da jeg la frem dokumentasjon på at haleknekken var medfødt.

Link to comment
Share on other sites

For å utvikle en rase er det viktig å bruke de beste hundene fra hver generasjon. Disse må bedømmes av dommere som ikke er innhabile. Det gangner ikke rasen på lang sikt å avle på stamtavla.

 

Utan tvekan måste man försöka att få dom bästa hundarna i avel! Men frågan är om det inte är minst lika viktigt att titta på hur bra och jämna hela valpkullar blir och bedriva avel på individer från just dom här kullarna? Och framför allt, så måste vi hela tiden från och till, tillföra nya linjer från Frankrike, där vi vet att man har bedrivit avel på bra och meriterade hundar under många generationer! (Det här har verkligen flera av era norska Fauve uppfödare förstått 8) )

 

Här i Sverige har vi fått fram flera jaktchampion och till och med trippelchampion, som gett minst sagt medelmåttiga avkommor. Jag vet i alla fall en sådan jCh som har flera kullsyskon som idag vid tre års ålder knapps söker ut, och som på sin höjd jagar 2-10min :shock: Och det är väldigt långt ifrån hur jag uppfattar rasens jaktliga förmåga. Visst dom är JCh, men vad hjälper om dom kommer från en kombination där övriga avkommor inte ens är nära att klara ett 1;a pris på jaktprov :cry: Nu är inte jag någon expert på avel på något sätt, men vad den här rasen behöver, är JÄMNARE kullar där ALLA individer med lätthet ska klara av ett 1;a pris på jaktprov! Och är hela kullen dessutom tidig i jakten, och jagar ALLT, så är det ännu bättre. Det har varit en del sådana kullar i både Noge och Sverige under dom senaste åren, men det är alldeles för ofta man hör talas om valpkullar där folk inte får avkommorna till jaga fullt ut förren dom är 2-3 år. Då står det inte rätt till med rasen, tycker jag?

Link to comment
Share on other sites

Er enig med deg mannlichermann, man kan ikke bare se på enkelthunden, kullsøsken må også gjøre det bra. Man må prøve å få med seg helheten. Det er bra for rasen at det blir hentet nytt blod fra Frankrike også.

Hvalpekjøpere må bruke litt tid på å skjekke bakgrunn og stamtavler, det skal hundeklubbene være behjelpelig med.

De store klubbene gir ut Årbøker som viser alle jaktprøver, også de som får 0.premie. Der kan man finne ut om en hund har stilt på mange jaktprøver for å få en 1.premie. Fint hvis den er ung og viser god jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

Hvalpekjøpere må bruke litt tid på å skjekke bakgrunn og stamtavler, det skal hundeklubbene være behjelpelig med.

 

Håller med till 100%! Ta reda på så mycket som möjligt om både rasen och vad föräldradjuren har gett för avkommor tidigare (Om det är möjligt?) och vad som finns i linjerna längre tillbaka. Då har man i alla fall gjort så gott man kunnat 8)

Link to comment
Share on other sites

Nå syns ihvertfall jeg at denne tråden, og ALLE deltakerne, bidrar positivt til rasen.

 

Når det gjelder kjøp av valp er det standard kontrakter man kan bruke. Kontrakter der medfødte skavanker gir rett til reklamasjon (innenfor rimelighetens grenser). Dette er ett must om man vil unngå problemer som Elmo`s. Og på lang sikt gavner nok dette både rasen, kjøper og oppdretter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det gagner i allefall ikke oppdretter å være kjip ! Bruker selv nkk sine kontrakter ved salg.

Det finnes faktisk ting med fauven som bare dukker opp i et kull nå og da, for eksempel hunder med dachs farger.

Dette kommer vel av at begge foreldre bærer på et og samme gen som forsterker fargen svart ved parring ..?

Fikk også faktisk en valp som nå er over 50cm og 23 kg i forrige kull , alle de andre har normal størelse.. Hvorfor det skjer og hvordan man skal unngå det skulle jeg gjerne hadt et svar på!

Må vel også si at de som kjøpte valpen har blitt tilbudt ny valp og selvførgelig takket ja :wink:

 

Tror en slik diskusjon som oppsto her har hjulpet både meg og andre når man får litt synspunkter fra både oppdrettere og valpekjøpere.

Link to comment
Share on other sites

 

Utan tvekan måste man försöka att få dom bästa hundarna i avel! Men frågan är om det inte är minst lika viktigt att titta på hur bra och jämna hela valpkullar blir och bedriva avel på individer från just dom här kullarna?

 

Här i Sverige har vi fått fram flera jaktchampion och till och med trippelchampion, som gett minst sagt medelmåttiga avkommor. Jag vet i alla fall en sådan jCh som har flera kullsyskon som idag vid tre års ålder knapps söker ut, och som på sin höjd jagar 2-10min :shock: Och det är väldigt långt ifrån hur jag uppfattar rasens jaktliga förmåga. Visst dom är JCh, men vad hjälper om dom kommer från en kombination där övriga avkommor inte ens är nära att klara ett 1;a pris på jaktprov :cry:

Joda er enig med deg i det meste men, problemet er ofte ikke bikkjene men hvor bikkjene blir plasert.

Når det gjelder "stjerner" i ett kull der resten er middelmådige er det ett kjent fenomen i alle raser,slike stjerner er ofte drevet mye hardere enn resten av kullet og mann får derfor store utslag i prestasjoner og premieringer, derfor er det som du sier det viktigst å se jevnheten i ett kull fremfor tittler.

Nå er jeg jaktmann og vektlegger jaktbiten mye større enn eksteriørbiten,men det er jo ingen skam å ha ei god og fin bikkje :D

Kan si så mye at jeg har gådd mange runder med meg selv om jeg skal sette valper på ei tispe som jeg har,Er ei tispe som er eksteriørt i det øvre skikt,jaktmessig helt fantastisk og en drømm å ha i hus men, dessverre 2mm underbitt.

Hva jeg gjør vil tiden vise.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

her var det mange meninger og tanker. er ny her inne, og artig og lese det som er skrevet her.

har satt meg på liste til fauve valp. har vert i kontakt med flere oppdrettere og folk som har kjøpt valper. ettersom jeg skal ha hunden hovedsaklig for jakt så har valget mitt falt på oppdretter som kan vise til jaktprøver. føler meg tryggere på å få en hund som innehar jaktlyst ved å velge fra foreldre som kan vise til resultater. selfølgelig teller eksteriøret også, noe begge foreldre kan vise til ettersom de er utstilt. håper og tror jeg har gjort et godt valg.

 

ang jaktprøver ser jeg her inne oppdrettere som viser til jaktprøver fra frankrike. hvordan fungerer jaktprøver der? en flokk hunder som løper etter vilsvin, og bare de loser så får de poeng? føler dette blir litt løst siden dette ikke viser om det er individuelle egenskaper eller om de bare hiver seg på resten av hundene de løper sammen med.

Link to comment
Share on other sites

Här har det varit harjakt idag, nu när löpet är över för denna gång..

 

Och det resulterade i ett två timmars hardrev i nysnön och sedan fick husse fint läge på den stora, fina vinterharen.

 

Ett avhopp gjorde haren och då blev det ett kortare tapp, men hon redde ut det tämligen snabbt och sedan sjöng hon för fullt igen.

 

Maken konstaterade att det var absolut värt varenda meter av den bilresan vi gjorde ner till Drammen fram och tillbaka på 28 timmar utan andra uppehåll än för mat och rastning för att hämta hem denna lilla jaktmaskin!

 

Vems haren är, är det inget snack om alls..

 

090207-charmie-2.jpg

 

Lite kul är att haren är större än tiken, vilket säger en del om hennes storlek :lol:

 

2 (kassa) mobilbilder på föret idag

 

090207-charmie-mobilbild-2.jpg

 

090207-charmie-mobilbild.jpg

 

Ett tag såg hon ut som om hon hade tomteskägg, då harens vita päls lossnade tämligen lätt och sedan fastnade i pälsen på henne..

 

090207-charmie-tomte.jpg

Link to comment
Share on other sites

hvordan fungerer jaktprøver der? en flokk hunder som løper etter vilsvin, og bare de loser så får de poeng? føler dette blir litt løst siden dette ikke viser om det er individuelle egenskaper eller om de bare hiver seg på resten av hundene de løper sammen med.

 

Hundarna bedöms enbart individuellt oavsett om kopplet håller ihop eller inte vid sådana här prov! Poängen som står efter varje hund, är individuella egenskapspoäng, och delmomenten som bedöms är väl typ dom samma som här hemma om jag har förstått saken rätt?. Men en stor skillnad är ju att man har 3-4 st domare i stället för 1 som här hemma. Dessutom så bedöms hunden enbart på det viltet som provet avser. Jagar man tex vildsvin, så får inte hunden/hundarna bedömas om dom jagar hare eller rådjur i stället för vildsvin.

 

Jeger'n här i forumet vet mycket mer om den här saken än mig. Han har ju varit nere i Frankrike och följt ett kanin-prov på plats, så han kan säkert berätta mer i detalj hur ett sådant här prov går till.

 

Vid Europamästerskapen på hare som gick här i Sverige förra året, så fanns det med ett par utländska koppel av hundar med. Hade varit väldigt intressant att fått chansen att följa ett sådan koppel på plats, men tyvärr fanns det inte tid över för det :(

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på besøk hos bassetfauve og plukket ut en tispevalp. Forhåpentligvis en ny rådyrjeger. :D

 

Jeg hadde bestillt valp etter Hedda og med så jevne/like valper er det neimen ikke lett å velge.

 

Må vel innrømme at av de 2-3 som kom til finalen ble valget tatt på litt tilfeldig grunnlag.

 

normal_IMG_1351_%28Large%29.JPG

 

normal_IMG_1357_%28Large%29.JPG

 

normal_IMG_1360_%28Large%29.JPG

 

normal_IMG_1361_%28Large%29.JPG

 

normal_IMG_1362_%28Large%29.JPG

 

Valpen på de 2 siste bildene blir sørlending om en måneds tid.

Link to comment
Share on other sites

Ai ai, den flokken der oser av jaktlyst og dugelig arbeid i skauen, synes det er utrolig bra at det sastes på de litt "smale" bassetrasene også, petiten begynner jo å bli "stor" med sikkert 1000 bikkjer i landet (eller mer?).

 

Noen som vet hvor mange Fauve´er det er egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Det var tilfeldigheter som gjorde at jeg endte opp med denne rasen.

 

Da jeg i 1999 skulle kjøpe valp var jeg fast bestemt på at det skulle bli en Petit. Jeg kontaktet en oppdretter som drev med denne rasen og samtalen kom etterhvert inn på Fauve. De hadde to fauvetisper og ventet kull.

Etter å ha lest endel og sett hundene, kom jeg da hjem med en fauvevalp. Dette skulle vise seg å være et lykkelig valg for bikkja hadde stor jaktlyst og vi fikk noen fine år sammen.

 

Et hundeliv er dessverre altfor kort så nå var tiden inne for å finne en etterfølger. Rasevalget ble ihvertfall enkelt.

 

Det måtte bli en Fauve.

 

normal_IMG_0698_%28Medium%29.JPG

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering:

 

Birk har nå blitt 11mnd, og i dag hadde jeg min første joggetur med han. Det var en kort økt på kun 40min, men Birk klarte seg veldig bra selv om det var første gang i "joggestreng". Jeg gleder meg til flere turer med ham.

 

Birk er nå ca 34cm i mankehøyde, men han er noe høyere i baken enn foran, så når det jevner seg ut vil han havne på 35-36cm i mankehøyde vil jeg tro. Når det kommer til vekt er Birk relativt lett - veier ca. 11,5kg. Den vekta har han hatt siden han var rundt 6mnd gammel, og vekta forandrer seg ikke selv om jeg stapper'n med tørrfor :wink:

 

Håper alle andre fauver og eier har det bra der ut. Birk og jeg koser oss i alle fall!

 

 

P.S. Bilde kommer senere...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Så bakpå siste nummer av Bassetposten at det var bilde av en fauve og ei gaupe (+stolt jeger) hadde vært gøy å høre mer om denne jakta hvis det er noen her på forumet som vet noe.

 

Det er nok en Griffon Fauve som er avbildet på baksiden av bladet. Tror ikke, men er ikke sikker, på om eier er bruker her på forumet. De er mye brukt til bl.a. villsvin i rasens hjemland, men også kanin-rev-hare-rådyr-hjort.

 

Nå har'n Bjørn "fått" valper:

 

http://www.elghund.net/sider/avl/fauvevalper%202.html

 

"Ikke så mange besøkende av gangen så dere forstyrrer de små"

 

Holder styr på besøket jeg, kan du forstå Gamle Erik, så her er det stille og fredelig. Ingen fremmede i hus før valpene er ca 3 uker og ikke mange kjente innom dørene heller. Om man sammenligner med rev/ulv i vill tilstand så tar de jo normalt ikke ut valpene fra hiet før de er over den alderen. Bare kjente lukter og etter hvert lyder og syn for de små.

 

Om noen reagerer på fargene til et par av de små, så kan jeg fortelle at tispa var i Sverige og ble parret. Sikkert et par asylsøkere fra "øst for kjølen" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Så bakpå siste nummer av Bassetposten at det var bilde av en fauve og ei gaupe (+stolt jeger) hadde vært gøy å høre mer om denne jakta hvis det er noen her på forumet som vet noe.

 

Det er nok en Griffon Fauve som er avbildet på baksiden av bladet. Tror ikke, men er ikke sikker, på om eier er bruker her på forumet. De er mye brukt til bl.a. villsvin i rasens hjemland, men også kanin-rev-hare-rådyr-hjort.

Nå har'n Bjørn "fått" valper:

 

http://www.elghund.net/sider/avl/fauvevalper%202.html

 

"Ikke så mange besøkende av gangen så dere forstyrrer de små"

 

Holder styr på besøket jeg, kan du forstå Gamle Erik, så her er det stille og fredelig. Ingen fremmede i hus før valpene er ca 3 uker og ikke mange kjente innom dørene heller. Om man sammenligner med rev/ulv i vill tilstand så tar de jo normalt ikke ut valpene fra hiet før de er over den alderen. Bare kjente lukter og etter hvert lyder og syn for de små.

 

Om noen reagerer på fargene til et par av de små, så kan jeg fortelle at tispa var i Sverige og ble parret. Sikkert et par asylsøkere fra "øst for kjølen" :mrgreen:

 

 

Synes den var en tanke langbeint til å være basset ja :)

Link to comment
Share on other sites

@Jeger'n: Så det var to som var veldig mørke ja, må vel være noe dachsblod som kommer frem der?

 

Er det flere her som har tenkt seg til Bassettreffet hos Vilma i Skotselv - http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=15442&start=0&st=0&sk=t&sd=a :?:

 

Jeg skal i alle fall dit. Hadde vært flott hvis det hadde kommet flere fauver. Det er jo tross alt vi som har de beste bassetene :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@Jeger'n: Så det var to som var veldig mørke ja, må vel være noe dachsblod som kommer frem der?

Yepp, det er nok rester fra gjenoppbyggingen etter krigen. Er ikke ukjent på den ene linja bak her, men hadde håpet å slippe det. Slikt skjer, og de virker i alle fall friske og raske så langt. Om man leser litt fargegenetikk så er det egentlig ikke noen overraskelse heller, at det svarte slår gjennom er temmelig normalt. opprettholder i det minste pigmentet :D Blir ikke utstillings/jaktprøvehunder, men ellers er de Fauve gode som noen. I og med at faren er svansk og valpene unnfanget der borte, så kaller jeg dem for asylsøkere 8)

 

 

Er det flere her som har tenkt seg til Bassettreffet hos Vilma i Skotselv - http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=15442&start=0&st=0&sk=t&sd=a :?:

 

Jeg skal i alle fall dit. Hadde vært flott hvis det hadde kommet flere fauver. Det er jo tross alt vi som har de beste bassetene :wink::mrgreen:

Det er vi i enige om. Tror neppe det blir noen tur, må styre transitthjemme for asylsøkere et par måneder framover.

 

For å skryte litt, så har hannhunden min, Regal, to avkom som er kvalifisert til det svenske drevmesterskapet. Den ene etter Rafale, den andre født i Sverige etter ei datter av Rafale. Fornøyd jeg da, ja.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Jeger'n"

For å skryte litt' date=' så har hannhunden min, Regal, to avkom som er kvalifisert til det svenske drevmesterskapet. Den ene etter Rafale, den andre født i Sverige etter ei datter av Rafale. Fornøyd jeg da, ja.[/quote]

 

Moro, gratulerer! Har hørt at Troya til Leif Runar skal parres/har blitt parret med din Ardent. Det kan jo og bli en fin fin kombinasjon!

Link to comment
Share on other sites

De er mye brukt til bl.a. villsvin i rasens hjemland

 

Så är det även med BFdB i hemlandet, och faktiskt i Sverige också :D (Även om alla Fauve ägare inte gillar att deras Fauvar jagar Vildsvin det här hemma :roll: )

 

En lite film på två debuterande unghundar i ett franskt vildsvinshägn :D Hanhunden på filmen (Han med skallet) är idag en hund som gjort 160+145poäng på vildsvinsprov där nere, och det är det inte många hundar som kommer upp i oavsett ras!!! :D ) (Han kommer förövrigt från en uppfödare som enbart bedriver avel med inriktning på rävjakt, men det fungera tydligen lika bra på vildsvin!)

 

http://www.dailymotion.com/video/x8cvfu_anouk-et-baron-au-ferme_animals

 

 

Apropå rävjakt med Fauve. Det här räven sticker nog inte fram näsan i första taget :lol:

 

http://www.dailymotion.com/video/x84gsr_chasse-aux-chiens-courants_animals

Link to comment
Share on other sites

Yepp, det er nok rester fra gjenoppbyggingen etter krigen. Er ikke ukjent på den ene linja bak her, men hadde håpet å slippe det. Slikt skjer, og de virker i alle fall friske og raske så langt. Om man leser litt fargegenetikk så er det egentlig ikke noen overraskelse heller, at det svarte slår gjennom er temmelig normalt. opprettholder i det minste pigmentet Blir ikke utstillings/jaktprøvehunder, men ellers er de Fauve gode som noen. I og med at faren er svansk og valpene unnfanget der borte, så kaller jeg dem for asylsøkere

 

Det födds många viltfärgade valpar även hos Griffon Fauve...

 

 

griffonfauve.jpg

 

Ingen vet ju säkert varifrån det "svarta" kommer? Men jag har sett bilder på koppel med Griffon Fauve från 1920-talet, där man tydligt kan se att merparten av hundar har svarta stickelhår på rygg och sidor. Kanske har det varit en uppblandning mellan Griffon Fauve och Griffon Nivernais i vissa franska områden under årens lopp?

Link to comment
Share on other sites

Som kjent ble jo stamboken i rasens hjemland først lukket for noen få år siden. Alle hundene med T.I. som initialer i stedet for navn på foreldrene har ukjent opprinnelse, men er registrert inn som BFdB fordi de oppfyller de krav som er satt til akkurat det. Vi kjenner jo også til linjer på den skandinaviske halvøy av sterk engelsk opprinnelse som har gitt relativt mange valper med avvikende farge, så det er ikke bare franske linjer som vil kunne oppvise dette. For egen del er det faktisk i de kullene der jeg har hatt minst fransk blod at det har blitt sterkest utslag. Når vi da vet at det her oppe i nord har vært langt sterkere fokus på eksteriør enn nede i rødvinens hjemland, så kan en jo undres.

 

En genetiker ville oftest strålt av lykke, da det kan være et bevis på at vi har opprettholdt en temmelig stor genetisk variasjon, mens vi oppdrettere ikke akkurat jubler. Sånn er livet som oppdretter av en liten rase med mange spørsmålstegn, og så får vi bare leve med det eller velge oss en annen rase. Om vi jobber målrettet med hovedlinjene i avlsarbeidet så vil vi over tid komme nærmere målet. Det bør være: Sunne og friske hunder (heri inkludert mental helse) som fungerer godt til de oppgavene vi ønsker de skal utføre og at de har et rasetypisk eksteriør. Her oppnevnt i den rekkefølge jeg mener er riktig, og så får heller andre mene noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye greie på Bfbd, men blir alle parringene på denne lille rasen godkjent av avlsråd eller driver de forskjellige oppdrettere med hver sine oppfattelser om hvordan tingenes tilstand er? Driver selv med avl på PBGV og har ikke blitt så veldig klok på all avlingen som foregår der.

Det er et oppdrett/avl kurs på Kolbotn til helga som jeg håper alle som driver med bassetavl har mulighet til å få med seg. Vi har sikkert noe å lære de fleste av oss, spesielt etter å ha sett BBC dokumentaren på NRK for noen uker siden. Lykke til alle med BFBD.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke avlsrådet for de forskjellige rasene godkjenne parringer før de blir foretatt da? Enkelt og greit? Det er iallfall i den villfarelsen jeg har svevet. Og da går jeg ut i fra at avlsrådene har oversikt og vet hvilke parringer og linjer som tjener rasen. Hva har man ellers et avlsråd for.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...