Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

På rette siden av E-18 holdt det lenge med 4 mann og en Fauve :lol:

Hadde hele fire loser i finværet først en som dro ut og bikkja var avgærde i 3 timer før den returnerte ved lunsjbålet.

Sulle bare gå en liten runde etter mat men det blei utak og los i ca 5-10 min for en av gutta skøyt en liten 4 tagger i losen.Det var en meget stolt Dio som stod ved siden av en fin liten bukk og logret og skytteren srrålte som bare det det var hans første rådyr noen sinne og han har vært med mye opp igjenom så dette var fortjent :D

Senere på ettermidagen etter et gutta hadde reist hjem og bikkja var like pigg falt jeg for fristelsen og slapp Dio ikke så langt fra huset ned mot ei lita elv og ei tett gammel granplanting hvor drt alltid står dyr og der var rådyrlosen igang igjen nå varte loaen bare i en drøy halvtime da bikkja ikke var spes inntressert i og følge etter over elva. På vei hjem skriker han plutselig til igjen og drar avgårde i los igjen denne gangen med hare, hadde pusen på hold flere ganger tidlig i losen men ville la den gå litt for og se hvor lenge bikkja ville henge på da han aldri har inntresert seg noe særlig for hare før.Men da pusen kom rett i fanget på meg etter 1,5 timers los fikk den en en haglladning som stoppet den for godt. Bikkja kom ca 5 min etterpå og var ikke mer en midels inntresert i og snuse på pusen.

Alt i alt en knalldag i skauen med gode venner flott vær og mange flotte bikkjearbeider :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet en del Kjell og hundene hans fra Fagerkollen og de er kjempe hunder.

Han hadde valper i år og vet ikke når de har planer for neste kull.

Sammen med Terna, som var den første Basseten hans, ble de NM vinner på blodspor i 2009.

Alle hundene hans blir også brukt og fungerer på jakt.

 

NVCH = Norsk viltspor champion (blodspor)

Nj(d)h = Norsk jakt champion drev

NUCH = Norsk utstillings champion

 

Cert gis til hunder som dommeren mener har champion kvalitet. Man må få cert av forskjellige dommere før en blir champion

Link to comment
Share on other sites

God lørdag!

 

Nå trenger jeg noen råd og tips her.

 

Som mange vet så har jeg en 3,5 år gammel fauve - T-Birk. Birk og jeg har vært mye i skogen sammen - fra 21/8 til 23/12 hvert år siden han var valp, og vi har vært i skogen på hans premisser.

 

Jeg ser på Birk som treg og kanskje både litt umoden og usikker - vil ha mye kontakt med meg, men likevel har han overbevisst meg om at han vil bli en duganes jakthund etterhvert. Han ivrer av jaktlyst og det har som oftest gått i et forrykende tempo, korte loser, og ikke så veldig godt søk, samt mye kontakt med meg. Birk er relativt løs og viser raskt at her er det noe interessant. Birk jager både hare, rev og rådyr, men jeg har desverre kun fått skutt to rever for han. Han har likevel blitt sluppet på både rådyr- og harefall flere ganger.

 

Heldigvis har han en læringskurve som går oppover. I fjor begynte søkene å bli lengre, noen loser holdt seg rundt eller over timen(men som oftest på ca. 15-20min), men det går like fort og han har en tendens til å kutte losen når den drar for langt ut. Noen ganger gir han seg ved 600m og andre ganger 900m, og noen ganger så turer det enda lengre(relativt sjeldent). Den lengste losen i fjor var på 1t.40min, da tok kom han inn på en annen los og samjaget litt før han tok over. Men Birk er enda ganske ustabil og opptatt av meg. Jobben for meg dette året har vært å sitte stille når jeg skal og følge opp når han kutter losen.

 

I år har jeg vært enda mer optimistisk. Nå søker han ofte ut 600m og er fort 10-15min eller lengre ute på søk, og søkene ligger på det jevne på 300m+. Men de skikkelige losene uteblir. På rådyr så kan han brått gi seg med å lose og returnere til meg når han er 600m unna, slik som i fjor. Jeg har hatt to gode loser/hundearbeid i år(forrige onsdag og lørdag) - begge på rev. På den ene så drev han på i 1t.35min. Da var han innom meg to ganger for å sjekke at jeg satt der jeg skulle før han returnerte til losdyret igjen. Siste los "økta" varte da i 45min før reven fikk lurt ham eller gikk i hi. På den andre fikk jeg skutt reven etter en halvtimes los. Likt for begge losene at de tura runde på runde ca. 500-600m fra meg.

 

På onsdag dro Birk og jeg ut igjen på et relativt rådyrsikkert sted. Han søkte knallbra og jobbet godt, men losen uteble. I dag var jeg der igjen. Birk søkte supert og jobbet bra, men ingen los. Etter en forflytting i terrenget av både jeger og hund, dro Birk ut igjen. Han begynte å fote ganske heftig - som han pleier, og tempoet økte. Ca. 50-60m fra meg kom et rådyr frem over hogstflata. Det jogget lett og virket ikke spesielt stressa - det hadde nok god kontroll på Birk. Desverre hadde jeg med hagla og desverre kom ikke rådyret mot meg. Birk kom kanskje et minutt etter rådyret, men han virket ikke spesielt interessert. Akkurat som om han ikke kunne lukte spora. Jeg skjønte ikke en dritt hvorfor han ikke gadd å følge på dyret, men tenkte at han kanskje trengte noe mer tid på utredning. Så da satt jeg rolig i 30min til. Birk surra rundt på området der, tok seg en søksrunde på 350m, tilbake til meg, og surra videre. Egentlig ikke spesielt interessert i spora i det hele tatt.

 

Så det endte med at jeg ble drit lei, kobla bikkja og gikk rett til bilen, mens tankene begynte å jobbe. Har han fått nesemidd? Er han ikke intreressert i rådyr? Han har jo vært det før. Har det vært feil av meg å skutt rev for han - blir han en ren revehund nå? Den første reven ble felt for han når han var 1,5år og han har jo jaga både hare og rådyr etter det.

 

Nå er jeg rett og slett litt rådvill. Er det noen her som har noen lure triks i ermene? Og jada; jeg sitter allerede godt på stolsekken :wink:

 

Helge

Link to comment
Share on other sites

Har han fått nesemidd? Er han ikke intreressert i rådyr? Han har jo vært det før. Har det vært feil av meg å skutt rev for han - blir han en ren revehund nå? Den første reven ble felt for han når han var 1,5år og han har jo jaga både hare og rådyr etter det.

 

Siden ingen andre svarer, så svarer jeg meg sjøl :wink:

 

Nei, at han har fått nesemidd er veldig lite trolig. Ingen av de typiske symptomene er der i alle fall. Det kan muligens være at han har hatt øyekatarr, og jeg har blitt fortalt at øyekatarr kan dempe luktesansen med 50%. Så det må jeg få undersøkt, selv om jeg tviler litt på det og.

 

Det kan jo være at han ikke syns rådyr er så spennende siden han ikke får dyra til å ture skikkelig. Dyra drar jo alltid rett ut og fauven er vel kjent for å skulle legge av når dyret drar for mye ut. Og siden Birk er glad i kontakt så er det kanskje ikke så rart han slipper tidlig(?).

 

Vel, jeg har vel ikke annet valg enn å dra til skogs å sette meg på stolsekken og gi han tid, så på onsdag bærer det ut igjen. Så får jeg heller konkludere etter jul om det skal bli en hund til i hus eller ikke.

 

Helga ble heldigvis reddet av at Engelsk Setteren min på 1,5år skaffet meg ei røy :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg har vel ikke annet valg enn å dra til skogs å sette meg på stolsekken og gi han tid, så på onsdag bærer det ut igjen. Så får jeg heller konkludere etter jul om det skal bli en hund til i hus eller ikke.

 

Vel, jeg kan jo komme med en oppdatering:

 

Onsdag var nok en ræva dag. Birk søkte ikke spesielt bra. Var noen turer ute på 400 meter, men ellers var han ikke særlig over 200m. Han fant ingen spesielt interessante spor, så det ble aldri noe los på onsdag.

 

I dag derimot var en bra dag igjen. Birk jobbet veldig bra, hadde gode søk og ga seg ikke. Det endte med at han hadde en 40min. rådyrlos før han ga seg. Før han fant rådyret hadde han løpt 2,5mil. Etter losen hadde han 3,3mil på samvittigheten.

 

Jeg kan vel ikke konkludere med annet enn at jeg ikke blir helt klok på Birk. Han trenger vel mer tid og jeg må fortsette å være godvenn med stolsekken.

 

Skitt jakt!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

I dag ble Åstdalen`s Ronja sluppet for første gang. 8mnd gammel.

Det ble los etter 50meter søk, og losen gikk tett og fint i 2timer og 15min :shock:

Hun hadde 3 tap, men ingen av dem varte lengre en 5minutt.

 

Jeg trodde ikke det skulle være mulig med noen hund. Jeg må si denne fauve frøkna imponerte meg voldsomt i dag.

 

Kan jo legge til at hun har vært mye i skogen før båndtvangen, og går mye fritt rundt på småbruket.

 

Jeg har konsentrert meg om blodspor frem til nå, men følte det satt så greit nå at jeg ville prøve et slipp :)

 

Så nå må jeg kjøpe et dc40 halsbånd for å se om det passer bedre. Dc 30 på innerste hakket var litt for stort.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Onsdag var nok en ræva dag. Birk søkte ikke spesielt bra. Var noen turer ute på 400 meter, men ellers var han ikke særlig over 200m. Han fant ingen spesielt interessante spor, så det ble aldri noe los på onsdag.

 

 

om birk søker mellom 200-400m ut er det ikke noe og si på den avstanden spørsmålet er vel om den har system i søket eller bare springer rundt uten mening.

 

Lurer litt på hvordan søka hvar før gps kom :winke1:

Link to comment
Share on other sites

om birk søker mellom 200-400m ut er det ikke noe og si på den avstanden spørsmålet er vel om den har system i søket eller bare springer rundt uten mening.

 

Lurer litt på hvordan søka hvar før gps kom :winke1:

 

Jeg har faktisk brukt gps på Birk i de to foregående årene og. Han har hatt en klar progresjon på søket sitt de siste årene. Høsten 2009 lå søkene som oftest på 100-150m, men han kunne være ute på 250m av og til. Høsten 2010 var han oftere stabil på 250m med noen søk på 3-400m. Og i år er ofte søkene ute på 600m, men det varierer. Søkene ligger på det jevne på 250 til 600m. Birk har som oftest søkt mye i sløyfer. I år tar han større runder og blir borte lengre, så har helt klart vært en læringskurve de siste årene.

 

Vel i dag drar vi ut igjen, så da er det bare å håpe på godt bikkjearbeid!

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er egentlig fornøyd med søket hans. Og det kan godt være at han syns rev er mer spennende enn rådyr Leif Runar. I dag har han trolig jobbet i 1t50min på hara. Han fikk den aldri skikkelig til, så det ble mye tap, men jeg er fornøyd med arbeidet hans likevel i dag :)

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig og komme med helt konkrete tips men vill du at Birk skal jage rådyr så tror jeg du skal gjøre det du kan for og gi han så fersk rådyrfot som mulig.Slipp på de stedene du veit dyra har beite eller dagleie grantetter,jordekanter,halvt tilvokste plantefelt ol.

Kan også være en tanke og slippe han sammen med en hund med mer rådyrerfaring for og se om han henger seg på og får mer tenning da.

Kansje satse på korte drev og ha ute noen gode poster med folk som ikke skyter på annet en losdyr og kun hvis dette er rådyr.Ville nok brukt resten av årets jakt til å satse på og få rådyrfall for bikka og lat hare og rev gå til Birken fikk skikkelig draget på og lose rådyr.

l Ellers har han jo et søk som virker veldig bra ut i fra det du skriver ,det er sjelden min Dio går lenger ut en ca 300 meter men jeg sitter sjelden helt i ro mens han er og søkerhar alltid foretrukket og rusle rolig igjenom terrenget helt til jeg merker på bikkja at det er noe i gjære.

Ellers kan jeg love deg at det er noe frustrerende og sitte på stolsekken og vente på at bikkja skal komme tilbake etter og ha vært etter dyra i timesvis og langt utafor peilehold og fylkesgrenser :lol:

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig og komme med helt konkrete tips men vill du at Birk skal jage rådyr så tror jeg du skal gjøre det du kan for og gi han så fersk rådyrfot som mulig.Slipp på de stedene du veit dyra har beite eller dagleie grantetter,jordekanter,halvt tilvokste plantefelt ol.

Kan også være en tanke og slippe han sammen med en hund med mer rådyrerfaring for og se om han henger seg på og får mer tenning da.

Kansje satse på korte drev og ha ute noen gode poster med folk som ikke skyter på annet en losdyr og kun hvis dette er rådyr.Ville nok brukt resten av årets jakt til å satse på og få rådyrfall for bikka og lat hare og rev gå til Birken fikk skikkelig draget på og lose rådyr.

 

Har gjort alt det du nevner her, men har desverre hatt mye stang ut i to år i forhold til å få felt skikkelig for han.

 

l Ellers har han jo et søk som virker veldig bra ut i fra det du skriver ,det er sjelden min Dio går lenger ut en ca 300 meter men jeg sitter sjelden helt i ro mens han er og søkerhar alltid foretrukket og rusle rolig igjenom terrenget helt til jeg merker på bikkja at det er noe i gjære.

Ellers kan jeg love deg at det er noe frustrerende og sitte på stolsekken og vente på at bikkja skal komme tilbake etter og ha vært etter dyra i timesvis og langt utafor peilehold og fylkesgrenser :lol:

 

Hehe, jeg hadde heller foretrekket å være frustrert over at han jaga for hardt enn å vare frustrert over at han ikke fungerer skikkelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grattis Skip.

Tror jeg har kullbroder`n :lol:

Og her tok jeg feil. Jeg har fra et tidligere kull. Har prioritert ettersøksbiten hittil og den er i boks.

 

Du har kommet bedre igang, men vi kommer sterkt etter. Ble en rev på lørda`n :D

 

Du får hilse til til oppdretteren av "gamlingen" for meg.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Trenger en erfaren Fauve får å teste ut samjaging ei helg.

 

Det har begynt å løsne for tispa mi i år (snart tre år), men det er en del å gå på ennå. Spesielt når det gjelder søk. Har lyst til å forsøke noen samslipp ei helg for å se om det kan hjelpe henne litt lenger på vei. Håper at litt samjaging kan lære henne at det er lurt og slettes ikke farlig å søke litt lenger ut, og hjelpe henne litt til å finne utgangen der dyrene har gått og beitet. (Ja, vet at samjaging er farlig og bikkja kan bli helt ødelagt og alt det der, men synes det er verdt å prøve.)

 

Har tilgang på brukbart terreng nå der det er bra med rådyr, og jeg har flere postkarer som er klare for jakt til helgen. Hyggelige folk jeg jakter med. Har du lyst til å ta med Fauven din til Våler i Solør lørdag eller søndag er du velkommen. Har stor tro på at det detter dyr. Har mulighet til å låne en drever, men vil helst slippe henne sammen med en annen Fauve.

 

Send meg PM eller mail (eller ring).

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Vurderer BFdB, men lurer på hvordan de er som turhunder. Er de bedre å ha med seg enn for eksempel en drever som ligger langflat i bandet med nesen i bakken hele tiden? Jakter hjort, og kommer til å bruke den til dette om høsten, men jobber som oppsyn i sommerhalvåret og er avhengig av en hund som fungerer greit på tur.

Link to comment
Share on other sites

Det er med Fauve'n som med de fleste andre hunder. Du kan jo lære'n å gå pent i bånd. Alle er ikke like lettlært (akkurat som med oss mennesker), men det går stort sett greit. Har selv Fauve'r som henger i stroppen og noen som går pent og pyntelig, men det handler mest om hvilke av dem jeg har vært flinkest med under innlæringsfasen. En Fauve av gode jaktlinjer vil dessuten ha alle forutsetninger for å gi deg flotte dager på hjortejakt og helt sikkert være til nytte i enkelte situasjoner som oppsyn.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var stort jaktopplegg på Haslemoen i helgen i regi Våler JFF. Over 25 unger/ungdommer og enda flere voksne var samlet til rådyrjakt i går. Dessverre ble det ikke noe fall. Det ble også så mye folk at det ble vanskelig å organisere. Har ikke møtt opp så mange før til den årlige ungdsomsjakta første helgen i desember. Min Ebba var faktisk den eneste hunden som hadde ordentlig los i går.

 

Det ble en ny runde på Haslemoen i dag. Nå med færre folk. Stang ut i dag også. En los gikk over riksveien (90-sone!!) og ned langs Glomma. Los to sluttet ved åa som danner kommunegrensa mot Åsnes i øst, og los tre ble kort og endte i ingenting.

 

Det betyr ny jakthelg på Haslemoen neste helg. Foreningen har fire dyr igjen av en kvote på fire. Er det noen fauveeiere som har erfarne gode hunder som kan vise frem rasen fra sin beste side er det bare å ta kontakt med meg. Vil gjerne få promotere rasen for andre jegere, og eventuelt samslippe med min da hun kan ha nytte av å få litt større søk. Mange som legger merke til at det er en trivelig hund og at hun har så fint losmål :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har med interesse fulgt denne tråden lenge. Har nå en jämt som jager både hjort og elg, men det frister veldig med en hund som kan brukes til rådyr og hjort. Og da er det en Fauve som står høyest på ønskelisten. Så dersom jeg oppfører meg pent det neste året :angel:, er det ikke umulig at madammen innvilger kjøp av ny valp vår/sommer 2013. Så får jeg evt se om det er mulig å få tilslaget på en lovende valp. Vet ikke hvordan det markedet er...

 

I den forbindelse lurer jeg på en ting, som krever litt langsiktig planlegging. Hvor mye kulde tåler disse hundene? Jeg har bikkja ute når jeg er på jobb. (Får klar beskjed fra toåringen hjemme dersom ikke bikkja kommer inn med en gang jeg kommer hjem...) Har en romslig uteplass (25 m2) til jämten, som jeg planlegger å utvide. Det er inngang fra utegården og inn i et uthus, der det står et isolert hundehus uten oppvarming. Jämten velger stort sett å ligge ute selv om det er minus 25°C, men en Fauve vil kanskje trenge/ønske noe oppvarming i hundehuset for å holde varmen de kaldeste dagene?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye kulde tåler disse hundene?

 

Heisan,

Jeg bor helsigvis i litt varmere strøk så jeg har ingen erfaring i sånn kulde .

Sender du en pm til jegeren her på forumet kan han sikkert hjelpe deg da sterk kulde ikke er noe ukjent der han bor og har kennelen sin.

Leif R

Link to comment
Share on other sites

Pelsen står imot ganske mye kulde, begrensninga ligger i hvor mye kald luft bikkja tåler å få ned i luftveier og lunger under los. Jeg slipper ikke bikkja i mer enn 10-12 kuldegrader. Norsk Bassetklubb har en temperaturgrense på -12 grader for å avholde drevprøver.

 

Jeg ville aldri hatt en basset stående ute i minus 25, de har ikke i nærheten av den samme pelsen som en jämthund. Oppvarmet hundehus er et minimum da, eller helst bør du ha bikkja inne. Basseter vil helst være inne, mer enn en jämt iallfall.

Link to comment
Share on other sites

25 minus er ikke så ofte vi har i nedre Telemark, og da vil den få være inne. Men rundt 10-12 minus har vi endel. Jeg vil anta at så lenge det ikke er noen hjemme, vil bikkja foretrekke å ha selskap ute i hundegården, framfor å ligge inne i gangen. Så da blir det å legge til rette for at det kan gjøres på en OK måte. Det er jo helt åpenbart at en slik hund vil ha en helt annen komfortsone enn en jämt med full pels. Men hvis en basset kan jage i 10-12 minus, vil det vel være greit å være ute i tilsvarende, med tilgang på isolert hundehus med en form for varmekilde.

Link to comment
Share on other sites

Du skrev at du hadde en uthus inntil hundegården. Dersom du tar en titt på Skip sitt innlegg i denne tråden viewtopic.php?f=7&t=4606&p=471573&hilit=hundeg%C3%A5rd#p471573 og henter noen ideer herfra, så skal de klare seg godt i hundegården/rommet om dagen. Det er viktig å unngå trekk der de skal ligge. Det tar sjelden mer enn noen minutter å lære dem å gå vippelukene fra KK Import. Mine går ut og inn som de vil, når de ikke er i "menneskehuset". Varme i gulvet og benker å hoppe opp på/ligge på. Om det er -25 eller +25 så er de ute med elghundene og inne med elghundene. De kan selvsagt ikke ligge ute i disse temperaturene, men er gjerne ute noen stunder innimellom. Lengre og oftere enn en skulle tro.

 

Jeg kjøpte en gang ei drektig tispe fra Frankrike, som fødte 3. november. Hun hadde valpene i et rom der hun kunne gå ut og inn som hun ville, da det er en overdrivelse å si at hun var husrein da hun kom. Da de ble 5 uker, ordnet jeg så også valpene hadde mulighet til å gå ut og inn en kort periode hver dag. Dette ble skikkelig stas, men jeg sørget selvsagt for at dette kun skjedde når jeg var i nærheten og hadde oppsyn med dem. De hadde ikke tålt å være der lenge i jule/nyttårstemperatur her på indre østlandet. Inne hadde jeg varmelampe som de kunne legge seg under og varme seg/tørke. Det var ikke måte på hvor populært det ble å løpe ut i snøen og slåss, selv om det var -15, for så å løpe inn igjen og legge seg under varmelampa og bite "naboen" i øra. Tok masse bilder som ble sendt til den franske raseklubben og de har stått på trykk utallige ganger i medlemsbladet.

 

"Eksotisk" er kanskje ikke rette ordet, men for dem var det i alle fall veldig annerledes, "Arktisk" kanskje. Har fått mange e-post derfra som har kommentert dette. Det kan forresten være et tips til noen og enhver med "litt annerledes og sydlandske" raser. Ta noen bilder i norsk miljø og send over. Det blir oftest satt veldig pris på. I høst kunne jeg sende bilder av en fauve som hadde sporet opp en skadeskutt bjørn. Noen som tror det ble suksess?? 8)

 

I neste blad fra CFdB blir det bilde av en ung fauve som har vært med på sin første skikkelige dåhjort. Med litt snø rundt og rest av høstfarger så ble det et bra bilde.

 

P.S.: Glemte en ting. Skygge om sommeren er like viktig som varme om vinteren. En liten platting å hoppe opp på, der de også kan grave et lite hull og krype ned i under plattingen, er kjempefint.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis en basset kan jage i 10-12 minus, vil det vel være greit å være ute i tilsvarende, med tilgang på isolert hundehus med en form for varmekilde.

Det går sikkert greit, prøv deg fram med hunden under tilsyn. Du ser jo hvis den er kald og mistrives. Forøvrig ikke helt rett å sammenlikne temperaturen med når de jager, for da løper de seg god og varm i kroppen, mer enn de vil gjøre i en hundgård.

Link to comment
Share on other sites

ranger skrev.

Basseter vil helst være inne, mer enn en jämt iallfall.

 

kommer ann på hva de er vant med det, hjemme har vi ei som aller helst vil være inne mens de to andre ikke kan komme seg fort nok ut igjen om det blir litt temperatur i stua.

Link to comment
Share on other sites

Fauven og Engelsk setteren min har ikke noe problem med å være i bingen kalde vinterdager her på Hadeland, og vi har hatt en god del dager under 20 minus de siste vinterne. Jeg har laget et isolert hundehus inni den ene boden min, og der har jeg et varmeelement fra KK import - http://www.kkimport.no/varmeelementer/84-varmeelement-for-hundehus , som fungerer supert. Jeg tviler på at bikkjene mine er spesielt mye ute på dagen vinterstid når jeg er på jobb, da ligger de nok aller helst inne i varmen og sover.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om den planlagte ombyggingen kan fungere. Blir plenty med tumleplass, og god tilgang på utsiktsplasser og skygge.

 

Hvor vanskelig er det å få kjøpe valp etter premierte foreldre? Er ikke så mye aktivitet på bassetklubbens sider i hvert fall. Ligger kun ute et kull fra i høst, og det er etter upremierte foreldre (dersom annonsen stemmer).

Link to comment
Share on other sites

La oss bare håpe at flere fauveeiere får "fingern ut" og stiller bikkjene på drevprøver, så det blir flere jakthunder å velge i. Det samme kan forsåvidt sies om alle bassetrasene, selv om det er langt flere petiter som stilles på drevprøver.

- For jeg regner med det er jaktpremierte foreldre du mener.

 

Har akkurat sittet og sett gjennom årbøkene for fauve i 2010, og det er dessverre ikke mange som ble stilt på drevprøver. Utstillinger og noe spor ser ut til å interessere den jevne fauveeier mer enn jaktprøver, av aktiviteter som innebærer en form for bedømmelse.

Link to comment
Share on other sites

Vil forøvrig minne forsamlingen om at Norsk Bassetklubbs ordinærprøve Vegaprøven arrangeres 6. til 9. september i år.

NB: Påmeldingsfrist 6. juli. Da får man tid til å trene hundene til god kondisjon, og det blir lettere for oss å booke rorbuer til overnatting.

Planlegg noen feriedager i vakre Vega på Helgelandskysten i utrolig flott natur og viltrike terreng, med masse sosial hygge på kveldene.

 

307233_2003188324153_1376942356_31733369_186879047_n.jpg

Rådyr på Vega.

 

314791_1997607984648_1376942356_31729440_1357002556_n.jpg

Rorbumiljø på Nes, hvor vi har innkvartering.

 

Vegaprøven har kapasitet til 20 hunder fordelt på to dager på ordinærprøven. Noen bevegelige prøver har vi også fått plass til, ved ledig kapasitet på dommere og terreng, men dette vet vi ikke sikkert før vi ser antall påmeldte til ordinærprøven. I 2011 hadde vi 14 påmeldte hunder til ordinærprøven, og inkludert de bevegelige prøvene vi hadde så var det 20 starter totalt.

 

Ankomst torsdag, trekning av første prøvedag torsdag kveld. Prøvedager blir primært fredag og lørdag. Lørdag kveld blir det jegermiddag og offentliggjøring av resultater og kåring av Prøvens Beste Hund. Søndag er hovedsaklig satt av til hjemreise, men vi er fleksible til "fornuftig bruk" av denne dagen også.

Link to comment
Share on other sites

ranger :. Utstillinger og noe spor ser ut til å interessere den jevne fauveeier mer enn jaktprøver, av aktiviteter som innebærer en form for bedømmelse.

 

Selv om du har fått til En hund tror jeg ikke du skal sette merkelapper på fauve folket.

nokk av historier og legge ut om andre raser også så selv om du har noen venniner med fauver setter det ikke malen.

Husk at fauven er i mye mindre anntal.

ps husk også om du ønsker ett verv i klubben er der basset som helhet du skal jobbe for.

Link to comment
Share on other sites

Nå blander du kort og tillegger meg meninger jeg ikke har. At fauve ble nevnt her er fordi dette er tråden for fauve. Jeg nevner at dette gjelder alle bassetrasene, og jeg har oftere oppfordret petit-folket om å stille på drevprøver, fordi jeg synes det er viktigere bedømming enn noe annet, når vi tross alt sysler med jakthundraser. Det skal selvsagt ikke utelukke utstillinger og sporprøver, det er også fine aktiviteter, men jaktprøvene må komme opp og fram i tillegg til de. Jeg har som sagt sett i årbøkene, og der ligger fakta. Jeg registrerer fakta, og det må du ikke ta deg nær av. Du må ikke være så hårsår på fauven sine vegne, som oppdretter av fauve er jo du langt mer rasefarget i dine meninger enn jeg er blitt med årene. :wink: Jeg brenner for alle bassetrasene, og det skal ingen være i tvil om, også i utførelsen av mine verv. Forøvrig; det eneste vervet jeg har i dag er i NKK som drevprøvedommer, ikke noe i klubben.

Jeg kommer ikke til å svare mer på eventuelle kontrameldinger omkring min person her, diskutér sak istedet. Du kan kontakte meg på PM eller ringe meg, hvis du har mer på hjertet.

 

Når det gjelder antall fauve så hørte jeg en sa det var 5-600 i Norge? Da er det ikke så mye færre enn petit som jeg trodde i såfall.

Link to comment
Share on other sites

Vil forøvrig minne forsamlingen om at Norsk Bassetklubbs ordinærprøve Vegaprøven arrangeres 6. til 9. september i år.

NB: Påmeldingsfrist 6. juli. Da får man tid til å trene hundene til god kondisjon, og det blir lettere for oss å booke rorbuer til overnatting.

Planlegg noen feriedager i vakre Vega på Helgelandskysten i utrolig flott natur og viltrike terreng, med masse sosial hygge på kveldene.

 

Vegaprøven har kapasitet til 20 hunder fordelt på to dager på ordinærprøven. Noen bevegelige prøver har vi også fått plass til, ved ledig kapasitet på dommere og terreng, men dette vet vi ikke sikkert før vi ser antall påmeldte til ordinærprøven. I 2011 hadde vi 14 påmeldte hunder til ordinærprøven, og inkludert de bevegelige prøvene vi hadde så var det 20 starter totalt.

Ankomst torsdag, trekning av første prøvedag torsdag kveld. Prøvedager blir primært fredag og lørdag. Lørdag kveld blir det jegermiddag og offentliggjøring av resultater og kåring av Prøvens Beste Hund. Søndag er hovedsaklig satt av til hjemreise, men vi er fleksible til "fornuftig bruk" av denne dagen også.

 

Hei. Jeg har lyst å være med på denne drevprøven, men jeg stiller et lite spørsmålstegn til prøveterrengene/ rådyr bestanden. I fjord var det 14 påmeldte og resultatet var 2x3.premie og 1x1 premie. Så enten var det mye kleine hunder med, eller så var det tomt for rådyr. Ikke vet jeg, men det er veldig langt å reise om det er dårlig med dyr ( liten sjangse for premiering)

 

Er det noen som kan gi en liten tilbakemelding på rådyrbestanden, og kanskje en forklaring på hvorfor det ble så lite premieringer i fjord?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...