Jump to content

Basset Fauve de Bretagne(BFdB)


Peacemaker

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Gratulerer til Leif og Mille med supre resultater.

 

Min Melvin (Smedkullen's Fauve Findus) var på sin første utstilling i dag og ble BIR med cert/CK.

Som ferske i ringen begge to er vi godt fornøyd med resultatet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

du må fortsette og stille du også :D

 

Hehe, utstilling er ikke i fremste rekke her. I år skal vi jobbe mer med spor og se om vi får noen flere 1.premier der, men det er selvfølgelig jakta som er første pri. Syns jeg han jager godt nok så skal jeg selvfølgelig ta han med på jaktprøver, men jeg er enda ikke helt fornøyd. Jeg satser på at han blomstrer for fullt denne høsten, da kan det bli skikkelig moro i skauen!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kanskje, kanskje,,, det får tiden vise.

 

Nå ser vi frem mot høsten og jaktprøver,,, blir spennende å se hva det vil bringe. Får bruke sommern til å gi Alma tilstrekkelig mosjon så hun er i topp form når båndtvangen slutter. Håper da hun fortsetter i samme sporet som i fjor høst så skal det ikke vente lenge før vi er klare for å teste under dommers øyne. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I forrige uke kom bekreftelsen fra NKK på at Kira er blitt Norsk Viltsporchampion :) Nå er det bare å få drevet kondisjonstrening fram mot høsten og prøve å få kommet seg på en jaktprøve eller to når det blir sessong for det.

 

Her er et bilde av den unge håpefulle:

normal_NVCH_Kira.jpg

Link to comment
Share on other sites

I forrige uke kom bekreftelsen fra NKK på at Kira er blitt Norsk Viltsporchampion :) Nå er det bare å få drevet kondisjonstrening fram mot høsten og prøve å få kommet seg på en jaktprøve eller to når det blir sessong for det.

 

Heisan gratulerer med resultat og flott hund :D

 

benytter også anledningen til og gratulere peacemaker og T-Birk med sin tredje første premie på blodspor :D

Link to comment
Share on other sites

I forrige uke kom bekreftelsen fra NKK på at Kira er blitt Norsk Viltsporchampion :)]

 

Gratulerer, bra jobba!

 

benytter også anledningen til og gratulere peacemaker og T-Birk med sin tredje første premie på blodspor :D

 

Takk Leif.

 

Dette var Birks tredje strake 1. premie. Vi har gått tilsammen fire blodsporprøver. På den første fikk vi null - Birk var absolutt ikke interessert i spor den dagen, men på de tre siste har det gått bedre :wink: Nå må jeg bare få somlet meg til å melde meg på en utstilling med Birk, så er forhåpentligvis championatet i boks. Og da håper jeg etterhvert at vi kan få gått noe reelle ettersøk med han.

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Dette var Birks tredje strake 1. premie. Vi har gått tilsammen fire blodsporprøver. På den første fikk vi null - Birk var absolutt ikke interessert i spor den dagen, men på de tre siste har det gått bedre :wink: Nå må jeg bare få somlet meg til å melde meg på en utstilling med Birk, så er forhåpentligvis championatet i boks. Og da håper jeg etterhvert at vi kan få gått noe reelle ettersøk med han.

 

Peace

 

Nå har vi fått somlet oss på utstilling og Birk fikk exellent denne gangen(det som tidligere var 1.premie), så nå er T-Birk Norsk Viltsporchampion :D

Link to comment
Share on other sites

Har vore på to utstillingar med Asterix i år, blei "good" på begge, som jo ikkje er så good... Så det blei krasjlanding etter utsillinga i fjor med med CERT :D

 

På den positive sida har eg nå notert ei rivande interresse for villrein på han, så nå har han vist interesse for 5 artar; rådyr, hjort, hare, rev og nå altså rein :D

Link to comment
Share on other sites

Dette var Birks tredje strake 1. premie. Vi har gått tilsammen fire blodsporprøver. På den første fikk vi null - Birk var absolutt ikke interessert i spor den dagen, men på de tre siste har det gått bedre :wink: Nå må jeg bare få somlet meg til å melde meg på en utstilling med Birk, så er forhåpentligvis championatet i boks. Og da håper jeg etterhvert at vi kan få gått noe reelle ettersøk med han.

Grattis! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har i noen år tenkt å annskaffe meg en hund og jaktkamerat. Har etter en del lesing kommet frem til at jeg ønsker en BFdB.

Dette blir min første hund så jeg er nokså grønn i dette faget. Har vert med å jaktet rådyr med hund (dachs) i noen år og det har vekket lysten på hund enda mer. Er forsatt veldig usikker på dette med hundehold så jeg ønsker å komme i kontakt med eiere av denne rasen som kan være med å veilede meg og håpet det var noen som er bosatt i Rogaland. Jeg er bosatt på Jæren.

Kan vi knytte kontakt via PM?

 

Mvh fersking

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er det noen Fauve-eiere som har anbefalinger til hvor høy og hvilket areal en hundegård for en Fauve bør ha? Vi har ikke hundegård pr. i dag, men vurderer å sette opp en slik for at hunden kan stå der i kortere perioder.

 

Jeg er allerede kjent med tråden om hundegårder her inne, men i og med at den dekker mange forskjellige raser tenkte jeg at det kunne være mer relevant å høre hvilke mål andre Fauve-eiere har benyttet.

Link to comment
Share on other sites

Har en PBGV som er tilnærmet lik i størrelsen som en BFdB og til den har jeg laget en 3x4m stor hundegård. Kjøpte min hundegård hos KK Import. Høyden på hundegården ble ca 1,74m. For disse hundene vil jeg tro det er nok med en høyde på 1,2m, men kjekt med litt ekstra høyde for å sikre mot at folk og større dyr ikke skal ta seg inn i hundegården utenfra uten å måtte gå gjennom døra. I min hundegård er 3x3m av arealet fylt opp med +/- 15cm tykt lag med singel og resterende av arealet har jeg bygd opp med impregnert tregulv som hundehuset står på.

 

 

Mattilsynet sin veiledning.

 

Retningslinjer for hold av hund utendørs.

3.1 Hver hund bør ha minst 12 m2 å bevege seg på når den holdes i hundegård. Hvis hunder deler hundegård bør størrelsen på hundegården økes med 7 m2 per hund.

 

Veiledningen finner du her.

http://www.mattilsynet.no/regelverk/veiledere/dyrevern/retningslinjer_for_hold_av_hund_utend_rs_17439

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Det med høyde i forhold til "uønsket" besøk var et poeng jeg ikke hadde tenkt på.

 

Når det gjelder veiledningen du viser til kan det være greit å sitere følgende fra denne:

 

Retningslinjene representerer Dyrehelsetilsynets vurdering av hvordan utendørs hundehold bør være for å oppfylle dyrevernlovens § 2 og lovens særskilte bestemmelser. Med utendørs hundehold forstås at hunder oppstalles utendørs hele døgnet uten tilgang til oppvarmet oppholdsrom.

 

Slik jeg forstår dette gjelder retningslinjene for hunder som skal stå ute hele døgnet. For vår del er ikke det aktuelt, vi er ute etter å ha en trygg plass som hunden kan oppholde seg ute i kortere perioder.

Link to comment
Share on other sites

Da har Diva debutert på utstilling i Sverige, og det endte med at hun nå er NVCH NUCH SEUCH Åstdalen's Diva de la Chasse :D Et par gode jaktprøver til høsten nå, så ......

 

Vi var så heldige å bo hos et par som har fine jaktterreng, så mens Madammen var på utstilling brukte jeg morgenen til bukkepost, så var jeg på Torsbo Handels (voksne menns godtebutikk) og på kvelden fikk jeg skutt en skikkelig flott bukk på lokk. En vellykket harrytur med perfekt "arbeidsfordeling" med andre ord 8)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har kommet i gang med oppkjøringa til jakta enda?

Slapp Dio her om kvelden og det resulterte i en rådyrlos på cå 1,5 time,var mest sansynlig en bukk da det dro rett ut.

Det endte med tap ved ei hytte tilhørende brukshundklubben de sleipe rådyra har lært seg at hvis de blir jaget på er dette stedet og stikke innom for og bli kvitt den lille tassen som løper etter og bråker. Var spent på hva han ville gjøre etter tapet men, han fulgte jaget fint tilbake selv om den ene elva som losen krysset gikk ganske stor.Det var en meget stolt og småsliten Fauve som kom tilbake etter årets første los :D

 

.Ønsker alle lykke til med trening og jakt ut over høsten.

Link to comment
Share on other sites

God kveld!

 

Har lest og søkt i tråden og etterhvert i det som måtte finnes om BFdB og lurer fælt på

å kjøpe en slik til rådyr jakt.

Men kunne godt tenke meg og sett en i levende livet og pratet med en hunde eier eller

to angående rasen før jeg handler.

Så spørsmålet er som følger: Finnes der Fauve i agder fylkene og evt er der noen som kunne

tenke seg å slå av en prat??

 

Mvh

 

Daywalker

Link to comment
Share on other sites

Noen som har kommet i gang med oppkjøringa til jakta enda?

 

Tispa vår har vært sluppet to ganger så langt. Det var stor glede over endelig å bli sluppet, men dessverre har vi ikke kommet på ferske spor. Hun søker imidlertid bedre ut enn i fjor, og det er imidlertid positivt :)

 

Lykke til med treningen til andre som er i gang!

Link to comment
Share on other sites

Nettopp kommet inn døra nå etter en tur på skauen både jeg og Dio er våte til skinnet :)

Slapp bikkja litt før kl 18 og etter ca en halvtime gjallet det en nydelig fauve los på Vestskauen, er ikke sikker på om det var rådyr eller eller hjort men mistenker det siste etter å ha sett ferske hjortespor i nærheten av utaket.

losen gikk i rundt halvannen time før Tor med hammeren kom på besøk med ei regn og torden skur som ikke lignet grisen.

Dio sluttet og jage og etter en halvtime dukket han opp hos meg som prøvde og søke ly under ei skjørtegran.

Da var det bare og komme seg hjem til dusjen for min del og under ovnen for Dio :smile:

Link to comment
Share on other sites

Blei en fin los på ca 2,5 timer i kveldinga turet flott selv om jeg dessverre ikke så dyret fin retur til utaket når Dio var ferdig med og jage.Så med bikkja i toppform og en ny innkjøpt drilling på meg og ny rifle på madamen er vi mer en klare for den 25 her i huset :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...