Jump to content

.308w ett allsidig kaliber


Blackfire

Recommended Posts

Halla alle sammen!

 

ser mange skriver at 6,5x55 er ett allsidig valg av kaliber.. er det så stor forskjell på om man bruker 308w til for.eks rype, toppjakt, rådyr, rev, elg osv? i just dont get it.. samme med 30-06, funker da som bare rakkern det også. er det mange gram med kjøttødeleggelse det er snakk om mellom disse kalibrene?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det skiller mye mer på kulevalg og ikke minst hvor du treffer enn på hva slags kaliber du bruker. Er du uheldig og treffer større bein så forsvinner mye kjøtt uansett er min erfaring, men med heldigere treff blir det mat igjen nesten uansett kaliber. Har sett grågås skutt med nato helmantel, hvor omtrent kvarte fuglen var borte. Har selv skutt hare med nosler partition .308, simpelthen fordi haren dukket opp mens jeg gikk etter elg og ikke hadde med helmantel. Kula rakk ikke å ekspandere stort i den lille skrotten, så det ble middag av haren tross "feil" kule og kaliber.

Link to comment
Share on other sites

hei

 

jeg personelig syns ikke det er mye forskjell fra 6,5 til 308.. 6,5 har kansje noe flatere kulebane en 308,det er 1,12 mm forskjell på tykkelsen så etter min erfaring ettfett ang kjøttødleggelse når de kommer til fugl,avhengig hvor du treffer pipp pippen.

det skrives her på kammeret att 308w er 10%kraftigere en 6,5 å 30-06 10% kraftigere en 308w :smile: noe som sikkert stemmer..

jeg angrer personelig på att jeg ikke tok 308w i blaser drillingen min siden den er helt awsome i kortere løp en 6,5x55n

vet ikke om du har tenkt på ny børse elller,men har bekjente som mener 30-06 er litt i de hardeste laget for rype etc,men ikke ubrukelig:)

går for 6,5 eller 308n du blir nok ikke skuffet uansett hva du velger bare gunne på;)

 

 

mvh knut på stien

Link to comment
Share on other sites

lurer på dette selv. hadde egentlig bestemt meg for .223rem til toppjakt, rådyr, rev og bever. men pga veldig høy kulehastighet har jeg hørt at det blir mye kjøttødeleggelse. lurer derfor på om man likegodt kan velge 30-06 så har man mulighet for alt vilt i norge.. selv om dette er en større kule, er denne mye tyngre og tregtskytende, og må vel være "skånsom" innenfor en viss grad..?

Link to comment
Share on other sites

.308 eller .30-06 er begge brukandes til Topp-jakt om riktig kule (123gr-150gr) som ikke lades for hardt (helst ikke over 900m/s).---- Men til rype ! :o ...Kraftig kost og overkill "in My book".- Blir jo som regel litt kortere hold og på rypene. Ellers er jo begge kalibrene fine "allroundere".

Link to comment
Share on other sites

lurer derfor på om man likegodt kan velge 30-06 så har man mulighet for alt vilt i norge

 

du har jo mulighet til å jakte alt vilt med 6.5 og .308 også, og dette er mer allsidige kaliber. På grunn av flatere kulebane ville jeg valgt 6.5, men dersom du har tenkt å montere lyddemper er nok .308 et bedre valg siden du da kan kappe løpet en del uten at det går ut over effekten.

Link to comment
Share on other sites

Det går vel utover effekten, men prosentvis mindre en de andre nevnte kalibrene?

 

Ver en test i en av jaktbladene, husker ikke hvilket hvor de hadde testet 308, 3006 og 300WM i 60, 50 og 40 cm løp.

 

300 WM var naturligvis kraftigst i alle løps lengder 3006 nest kraftigst og til sist 308.

Men 308 mistet %vis minst kreft

 

mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

308 helmantel paa rype funker utmerket saa lenge en setter kula i halsgropa. Er jo som regel hold paa +/- 50m og for ei nogen lunde presis rifle er ikke det noe problem. Ofte naar en skyter gjennom brystet paa rypa oedelegges heller ikke mye kjoett. Kanskje 1/3 av fileten.. Er det bare litt vind saa tar jeg alltid med 308win i stedet for salongrifla paa rypejakt.

 

Jeg ogsaa tror hoeyere hastighet lager stoerre hull og mer kjoettodeleggelse. Det er i hvertfall det jeg har erfart. Mange av mine jaktkompiser har 204 ruger og 223 eller 22 250, og spesielt paa sel synes jeg 308 lager mye mindre hull enn de raskere smaakalibrene.. Og har sett et par bukskutte reinsdyr fra 22 250 og det var ikke pent...

 

Jeg har blitt stor fan av 308 som allsidig kaliber. :D

Link to comment
Share on other sites

så visst det hadde blitt brukt 6,5 så har det ikke blitt kjøtt ødeleggelse, men samme kuler(Norma)?

 

Jo, det hadde nok blitt omtrent det samme med identisk treff. Det er så lite som skiller mellom disse kalibrene at hvordan du treffer og hvilken kule du bruker har MYE mer å si enn hvilket kaliber du skyter. For all del, det ble jo litt ødeleggelse med .308 Nosler Partition (ja, fabrikkammo fra Norma), men ikke mer enn man må regne med utifra hvor på dyret jeg traff. Det kan ikke være mange grammene med kjøtt som forsvant.

 

På småvilt er det også min erfaring at det er minimal forskjell i effekt og kjøttødeleggelse mellom FMJ og "elgkuler" (med unntak av det pussige tilfellet med gåsa som ble ødelagt av en FMJ av en eller annen grunn), mens hurtig ekspanderende varmintkuler selvsagt er et dårlig valg på matvilt uansett kaliber. Ekspanderende kuler beregnet på storvilt er som regel konstruert for å gå et stykke inn i dyret før de ekspanderer nevneverdig, dermed er kula gått rett gjennom rypa eller haren før den får ekspandert nevneverdig (*). Eneste egentlige grunn til å velge FMJ på småvilt blir dermed pris.

 

6,5 er litt billigere, bittelitt lettere å skyte bra med pga mindre rekyl, og har litt flatere kulebane. Jeg kan ikke komme på noen andre fordeler, og jeg tviler på at det er noen statistisk signifikant forskjell i kjøttødeleggelse på småvilt kontra .308.

 

*

I parentes bemerket var jeg en gang med på nødslakting av forvillet sau i fjellet, og til vår forskrekkelse viste det seg da at .308 Norma Nosler ikke egnet seg på sau. Kulene ekspanderte simpelthen ikke på sin vei gjennom tynnhudete og spinkle sauer, så det ble små tynne hull rett gjennom og derav lang fluktstrekning. To skyttere tømte våpnene sine samtidig, fylte magasin på nytt og fortsatte ildgivning, men sauer med både to og tre skudd gjennom lungene sprang pokkerivold før de stupte. Dette er et par tiår siden og det kan hende dagens utgave av Nosler Partition er bedre, men dette lærte meg noe om å tilpasse ammunisjonsvalg til det dyret man skal skyte.

Link to comment
Share on other sites

veit ein tin at å bruke nosler partitan?? på småttvlt er ubrukelig.hadde med med 308`n i vinter og kom framfør ei furu der det satt ein fin tiur,fram med laseren -235 meter,skrudde på siktet,inn på turn og så smalt det.Tiurn datt den men når e kom fram til han så ver det at berre ei stor skinnfille.viste jo at nosleren ekspanderer,men på på så langt hold.S

 

spørst om det vart ein kvist i vegen før turen,før den var bikkje mat.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper på kvist der ja, men uansett er ikke denne kula førstevalget til slik jakt. Mitt poeng var at man vanligvis ikke behøver å være redd for å skyte småvilt i stykker selv om man tilfeldigvis bare har med seg storviltammunisjon. Samtidig kan merkelige ting skje, og man får mere ødeleggelse enn antatt selv med "snille" kuler. Uten et meget stort statistisk grunnlag blir det derfor vanskelig å si at kaliber X er bedre enn kaliber Y, når det er så små forskjeller som en halvdryg millimeter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

.308W er jo virkelig et genialt kaliber!

Ufattelig bra allrounder!

Selv om jeg ikke har så altfor mange felte dyr så har jeg bare gode erfaringer med .308W

 

Brukte .223Rem på hare og fugl før, men har gått over til .308'en pga mindre "splætt"

 

Har også brukt .308'en i Afrika... Funker som fjell!

Link to comment
Share on other sites

Som eier av tre rifler i det aktuelle kaliberet kan jeg ikke si annet enn at det er et godt alternativ til meg, en ivrig jeger fra Romsdalen som har hjort, rådyrbukk, elg, rev og plinking som bruksområde.

Lett å lade, lett å få komponenter til, elsker størrelsen til tilpassede kasser. Med gode kuler kan man få god fart og minst like god effekt. Nato-ammo er også et argument. Ellers har jeg skutt inn 123 grs. Lapua fmj til eventuell skadefelling av grågås nå.

 

Mine .308w:

M55 Lux

IMG_0169.jpg

 

M55 Supersporter

IMG_2924.JPG

 

Winchester Featherweight

DSCn02029.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vil bare gi min støtte :D

 

308 er veldig allsidig, den kan brukes til det samme som 6,5*55 og 30-06 og svært mange andre :P

 

 

 

 

 

 

Er enig med deg, så liten og så tøff i trynet, her har vi en terrier..

 

Har ikke 308W selv for tiden, men anser den for å være det kjedeligste og mest fornuftige kaliberet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at 308 har et stort anvendelsespotensiale. De mange leserne her anbefales å lese Våpenjournalens bok utg 6 eller lese noe av det Svein Solli skrev før hans alt for tidlige død. Sammen med Jørund Lien er Svein Solli det viktigste som har skjedd norsk jaktskyting de siste 20 årene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lei meg for ikke ha dratt Ruger'en min til Afrika. Jeg har prioritert Tikka'en i 6,5 fordi den er nok den jeg skyter best med. En dag skal 308'en til Afrika. Synd at Barnes ikke lenger lager 140 gr kuler til 308, disse fikk jeg 880m/s og en fantastisk presisjon med. 1 klisterlapp på 3 skudd var på det jevne.

Er folk forresten oppmerksomme på Swarovski 1" kampanjen i USA. Kjøpte en 3-12x42 for 839 dollar, ferdig momset inn i Norge for rett over 6 lapper. Kjøpte denne på nettet hos Eurooptics, men vet at Cabela og andre har de samme prisene.

Link to comment
Share on other sites

lurer på dette selv. hadde egentlig bestemt meg for .223rem til toppjakt, rådyr, rev og bever. men pga veldig høy kulehastighet har jeg hørt at det blir mye kjøttødeleggelse. lurer derfor på om man likegodt kan velge 30-06 så har man mulighet for alt vilt i norge.. selv om dette er en større kule, er denne mye tyngre og tregtskytende, og må vel være "skånsom" innenfor en viss grad..?

 

Har skutt flere fugler på toppfugl jakt i Sverige, bruker utelukkende helmantel UMC i 55 grain og de fleste er skutt på mellom 100-150 meter. Veldig liten kjøttødleggelse. .223 kan være eksplosiv, spesielt med lette hulspiss kuler, men ikke helmantel, selv om noen hevder at det kan skje. Er du usikker så kan du jo bruke litt redusert ladning. Ellers så kan man fint bruke større kalibre, men synes det er lettere å skyte presis med min howa i .223. Men ønsker du kun å ha en rifle kan du sikkert bruke 30-06. eller 308.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 308 i mange år som eneste kaliber her i landet og i Polen. Skutt både storvilt og småvilt og er kjempefornøyd. Skutt sikkert 5000 skudd på jaktfelt og presisjonen er minst like god som andre kaliber. Er forøvrig gått over til 8x57IS til samme bruksområde som 308 hadde men det er ikkke fordi den er bedre enn 308 på noen måte. 6,5 er også et greit kaliber men jeg føler den er litt klein til elg og villsvin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

. 308Win ble valget i mitt siste rifle kjøp (X-bolt) nå i sommer. (Blir muligens toppet med en Leupold VXR 3-9x50)

 

Formålet med denne rifla er jakt på fugl (topp), rev, rådyr, hjort og elg, + av og til rovdyr, dåhjort og svin i Sverige. det vil bli både dagslys og skummringsjakt, korte (10-30m) og lange hold (100-250m).

 

Patronen produseres i så mange ulike og nyttige varianter at jeg tror det er realistisk å si at en er forberedt på alle situasjoner.

Poenget med kort kasse på rifla var også viktig for meg.

 

På skytebanen går den j.. bra (med Norma jaktmatch) , foreløpig med en VX3 4,5-14x40.

Link to comment
Share on other sites

På småvilt er det også min erfaring at det er minimal forskjell i effekt og kjøttødeleggelse mellom FMJ og "elgkuler" (med unntak av det pussige tilfellet med gåsa som ble ødelagt av en FMJ av en eller annen grunn)

 

Nato ammunisjonen er laget ustabil og begynner å tumble lett. Har en bekjent som brukte den på bever og der ble det bare grøt inn. Men, jeg vil selvfølgelig ikke anbefale den brukt til det...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
lurer på dette selv. hadde egentlig bestemt meg for .223rem til toppjakt, rådyr, rev og bever. men pga veldig høy kulehastighet har jeg hørt at det blir mye kjøttødeleggelse. lurer derfor på om man likegodt kan velge 30-06 så har man mulighet for alt vilt i norge.. selv om dette er en større kule, er denne mye tyngre og tregtskytende, og må vel være "skånsom" innenfor en viss grad..?

 

 

Det er bare å lade litt ned på hastigheten på .223, om du skal skyte på nært hold. Men husk at på 200 meter så er jo hastigheten en del lavere ( ca 650 m sek). Selv bruker jeg helmantel .55 grain på fugl og ikke noe mer kjøttødeleggelse en med 6.5x55 eller .243.

 

På litt lenger avstand synes jeg personlig at det er lettere å treffe et lite mål med .222 / 223 etc.

 

Om du skal jakte på rådyr etc med .223 så pass på at du ikke får "Varmint" kuler feks fra Hornady. De gir mye kjøttødelegelse. Selv bruker jeg Oryx fra Norma, fungerer v.bra men det er litt dyre patroner.

Link to comment
Share on other sites

Til små fugl er det bare å lade med barnes solid spitzer.

Bruker det til ryper på min 22-250,

Hastigheten ligger på 1100ms.

 

Er som en liten laser stråle gjennom fugl, utgangshull alltid samme som inngang.

Kan omså bruke det på kjøttmeis uten å ødelegge.

 

 

 

 

Sove kan vi gjøre når de senker oss ned.

Link to comment
Share on other sites

Allsidighet er så mangt :wink: Noen velger å fokusere på terminalballistikk, andre på hvor "flattskytende" et "kaliber" er. Jeg synes ikke noen av disse "funksjonen" sier så mye om en patron/"kaliber".

Terminalballistikk har mest med valg av kule å gjøre, (og for noen kuler farten den kan oppnå).

Flattskytende er et begrep jeg ikke lengere skjønner :lol: (Det har kanskje noe å gjøre med variasjon av avstand......? :mrgreen: )

 

Hvis vi sammenligner kalibrene 6,5x55, .308win og 30-06, som alle liker å sammenligne, så er det ikke vanskelig å forstå at .308win gir flest begrensninger ballistisk.

Både 6,5x55 og 30-06 har mulighet for større spenvidde i kulevekt (for kaliberet) i og med at hylsa tar mere krutt. 6,5 er i tillegg velsignet med kuler som har en høy BC i forhold til kulevekt. Skal du opp i tilsvarende BC i kal.30, blir kulene forholdsvis tunge, og krever et større kruttvolum enn det .308win kan tilby. Tegninga er lett å forstå. 308win. allsidig? Egentlig ikke :wink:

 

Disse tre patronene/"kalibrene" er forresten utbrodert til det kjedsommelige her på kammeret for de som gidder å lese :wink:

For Ola Nordmann som skal skyte en pippip på 50-200m og ei skogsku på 30-100m, så spiller det liten rolle hva han velger.....

Der er alle allsidige nok med rett kombinasjon av prosjektil og utgangsfart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...