Jump to content

DNT den største trusselen mot villreinen


Target

Recommended Posts

Röda_Lacket skrev (På 15.12.2023 den 11.12):

Mange interessante betraktninger her! Likevel tror jeg nok noen DNT-hytter og tilhørende rutenett er en vesentlig del av problemstillingen sett fra reinens ståsted. Hytta Storsteinen ved Steinbuskaret sør for Blåsjø og rutenettet rundt denne har stor betydning for både trekkruter og beiteområder (og det har selvfølgelig neddemmingen av Blåsjømagasinet også), mens hytta Øyuvsbu har fått en vesentlig økning i besøk og trafikk i rutenettet rundt på grunn av den lette adkomsten fra Brokke Suleskard-veien (hytta ligger i luftlinje bare snaut 600 m fra veien). Her er det liv og røre nær sagt døgnet rundt sommer og høst fram til veien stenger. Vi får neppe stengt veien permanent, men jeg tror en døgnbegrensning i trafikken (f. eks. åpent for trafikk i tidsrommet kl. 10-16 i den mest aktive trekkperioden og langs den mest kritiske strekningen) kunne ha like god effekt som at veien er åpen en kortere periode av året. Om veien i seg selv utgjør noen trussel mot reinens trekk er jeg usikker på.

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Han skriver at reinsdyrene lett forholder seg til folk som går en fast rute. Det gjør de nok - de går ikke dit. Blir samme virkning som veien altså.

Det om å ikke gi kort der det ikke har vært dyr på flere tiår blir også feiltenk. Det skal skytes en viss mengde, og om da kortene tildeles sånn at alle får litt eller at de som har dyr på området får mange kort burde ikke ha noe å si.

 

Det med vei og snøskuter är nobrainers, så da gjenstår det om statens tildelingsrutiner, og der har jeg ingen aning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen interessante betraktninger her:

 

"Gjennom DNT sin tilrettelegging får mange øynene opp for friluftslivets gleder. Folk slipper tunge sekker og kommer fram til god mat og drikke. Vær ærlig og forklar at dette er det folk flest krever. Det er dette som lokker folk til fjells. Og nødvendig for å opprettholde turisthyttene som levedyktige. Et friluftsliv av denne typen kan ikke DNT tilrettelegge for i villreinområdene. Der må det enkle, miljøvennlige friluftslivet leves. Skal ferdselen reduseres i disse områdene, må det være de som har bruksretter i fjellet som må prioriteres."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (På 21.12.2023 den 23.17):

Men villrein er det visst ingen som bryr seg om... 

 

Jeg leste denne artikkelen da den kom, men fant ut akkurat det samme som deg, dette hadde ingen vinkling mot villreinen.

 

Sølvrev skrev (3 timer siden):

Et friluftsliv av denne typen kan ikke DNT tilrettelegge for i villreinområdene. Der må det enkle, miljøvennlige friluftslivet leves.

 

NJaaa - jeg har hele tiden hevdet at det er bedre for villreinen å få mye folk på lite areal / i ei oppkjørt løype, enn at "enhver i sær" går ut i "jomfruelig terreng", og velger seg sin egen løype. Tusen "Lars Monsen-er" er mer forstyrrende (mener jeg) enn et noe større antall (mange vil være oppdagelsesreisende!) på faste stier.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (3 timer siden):

NJaaa - jeg har hele tiden hevdet at det er bedre for villreinen å få mye folk på lite areal / i ei oppkjørt løype, enn at "enhver i sær" går ut i "jomfruelig terreng", og velger seg sin egen løype. Tusen "Lars Monsen-er" er mer forstyrrende (mener jeg) enn et noe større antall (mange vil være oppdagelsesreisende!) på faste stier.

Jeg vil (som vanlig😉?) ikke ta fra deg gode poeng, men altså: Jeg er rimelig sikker på at Lars- og Jens-aspirantene er i et fåtall sammenlignet med "dekket bord og 3-retters middag med rødvin-turistene". Og det må vel bety at det totale "avtrykket" i villreinområdene blir mindre om DNT legger opp til en enklere standard på disse hyttene? Nå er det jo også besluttet at de hyttene som påfører villreinstammen størst skade skal fjernes og turstiene legges om, så da blir det vel bra både for viltet, jegerne og turfolket.... Jeg er for øvrig ikke fremmed for å innføre lokale begrensninger i allemannsretten heller, særlig i de mest utsatte periodene av året.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 minutter siden):

   -  "dekket bord og 3-retters middag med rødvin-turistene".

 

Antallet er det sikkert ikke tvil om, men forstyrrelsen, i form av "forstyrret areal x tid" kan nok diskuteres.

 

I lys av anbefalingene i den kommende Ernæringsmeldinga, bør DNT sløyfe alkoholservering på hyttene (mulig jeg skriver et innlegg om det til "Fjell og Vidde", hvis skrivekløen vedvarer). Det vil jo også redusere behovet for transport (men kanskje ikke for energi, man bør koke alt drikkevann, for å unngå magesjau fra avdøde lemen). Hvis det skulle føre til at noen heller legger turen til strøk der de kan få servert vin med behørig alkoholinnhold og riktig bouquet, er det kanskje ikke helt bra for folkehelsa, men kanskje bra for villreinen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (2 timer siden):

DNT er business

Ja, penger og makt styrer det meste her i verden.😬

 

Men noen ganger må man ofre litt penger for å beholde posisjonen, andre ganger får man gi slipp på litt makt for å beholde pengene.

 

Jeg tenker DNT burde vurdert det første alternativet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Her er et innlegg som, i store trekk, oppsummerer det samme som jeg mener (sjøl om det er skrevet av en tidligere Høyre-forsvars-minister):

 

https://www.nrk.no/ytring/pasketur-pa-rodlista_-1.16809879

 

Et moment som er lite nevnt i artikkelen, er beitebrukerne. De er jo, til en viss grad, i konkurranse med villreinen, men også utsatt for de samme problemene, pga. "uvettig" aktivitet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er stortingsmeldinga om villreinen lagt fram:

 

https://www.nrk.no/innlandet/stortingsmelding-gjev-signal-om-kraftige-tiltak-for-a-bevare-villreinen-1.16831833

 

På basis av artikkelen kan det se ut til at det er (som vanlig i slike meldinger) for lite konkrete tiltak, og desto mer som fortsatt skal "vurderes" og "utredes".

 

Jeg har tidligere i denne og andre tråder nevnt et konkret problem, som er ganske lett løselig:

 

Trafikken langs veien til Rondvassbu deler Rondane-stammen i to i sommerhalvåret, og denne delinga opprettholdes også i vinterhalvåret, sjøl om det er mindre trafikk da.

 

Dette kan enkelt løses ved å innføre ferdselsforbud i området fra bommen ved nasjonalpark-grensa til stikrysset til Illmannsdalen (og legge ned den marka ruta fra Peer Gynt-hytta). For trafikk langs veien kan man ha kolonnekjøring, f.eks. hver tredje time dagtid. Som bonus kan lokale næringsdrivende bruke buss på ruta.

 

Toppturer fra hytta er ikke så forstyrrende for reinen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder fast på det jeg har skrevet tidligere i tråden: Det er vel og bra at DNT blir konfrontert med følgene av "sin" trafikk, og at de legger om ruter, flytter hytter, og holder hyttene stengt i perioder.

 

Men vi har, som jeg også har skrevet flere ganger før, mange andre som også traffikerer fjellet, helt uten DNTs medvirkning. Og som ikke tar hensyn til villreinen, eler andre sårbare arter. Og som, til tider, er totalt blottet for det aller minste av sunn fornuft:

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/skredforsker-frykter-skredulykke-med-20_40-omkomne-1.16818815

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

Men vi har, som jeg også har skrevet flere ganger før, mange andre som også traffikerer fjellet, helt uten DNTs medvirkning. Og som ikke tar hensyn til villreinen, eler andre sårbare arter. Og som, til tider, er totalt blottet for det aller minste av sunn fornuft:

Har du sett mange av de i Rondane vinterstid?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke vært i Rondane vinterstid etter at Tik-book-gram-alderen inntraff, så jeg vet ikke hvordan det er der nå. Jeg kan tenke meg at det er verre (lettere tilgjengelig) på vestsida av E6.

 

Når noe "tar løs" på "sosiale medier", kommer folk fra hele verden for å vise sin dumhet, enten det er ved å gå på hengeskavler i Lyngsalpene, legge i vei til Trolltunga i sommerklær vinterstid, eller trosse stengsler på Reinebringen:

 

https://www.nrk.no/nordland/1600-turgaere-har-trosset-kjetting-og-advarsler-opp-til-reinebringen-1.16835892

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  -   og for å fortsette: I "Klassekampen" skriver Bente Aasjord om "Hold kjeft-klubben":

 

https://klassekampen.no/artikkel/2024-04-16/hold-kjeft-klubben

 

(Hvis den er lukka for ikke-abbonenter, kan jeg tjuv-kopiere, og legge ut).

 

Masseturismen kunne kanskje vært til å tåle, hvis den hadde kastet av seg, økonomisk, for norske utkantsamfunn. Men Bente viser til dette paradokset:

 

Sitat

Hvem er det som tjener på turismen? Lofoten har lenge vært et svært populært turiststed i Norge. Den mest besøkte fjelltoppen er Reinebringen i Moskenes kommune med 954 innbyggere. Kommunen er trolig den aller fattigste i hele landet. I 2023 besøkte 215.000 turister Reinebringen. Kommunen har kjempet for å slå seg sammen med andre kommuner. Alle avviste.

 

Og hun konkluderer slik:

 

Sitat

Vi trenger mindre turisme og langt færre Instagram-bilder av uberørt natur. Det er fint å få mange «likes» i et par minutter, men tenk deg godt om. Neste gang du får oppleve et vilt, vakkert sted: Hold kjeft!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Turisme kaster penger av seg. Men ikke nødvendigvis der attraksjonen ligger. Lofoten generelt har godt belegg på hoteller gjennom sommeren, og det selges nok en del mat osv. Moskenes kommune driver neppe med overnatting og matservering ut fra hva jeg kan forestille meg. Noen tjener godt med penger, uten at det gjør spesifikke kommuner rikere enn hva de trekker inn i skatt direkte. Forøvrig akkurat som andre industrier hvor hovedkontorets lokasjon oftest også er der skatt utlignes på utbytte.

For Moskenes, og andre kommuner, er nok turismen på utgiftssiden. Lofoten har jo fått noe av et problem med sanitær og rydding på grunn av alle som overnatter utenfor campingplasser, og som ikke finner et toalett i tide. Et problem som deles av mange andre steder i Norge med flott natur. Selv greier jeg å forarge meg over snusposer og sigarettsneiper på steder selv ikke Zapfe gikk. Men det er en helt annen debatt.
Samme har jeg opplevd andre steder. Fra USA til Frankrike. Der naturen er attraksjonen og folk kommer - der blir det problemer med miljø og forurensing. Sågar på de smaleste stedene med folk som i klatreruter i Trollveggen har en det problemer på hyller en kommer opp på til tider. Pass nøye på hva du tar på av det som ser ut som stein..


Om det er verdt det, ut fra kost/nytte, miljøbelastning osv.. Se det er jeg sterkt i tvil om. Lofoten i høysesong er ihvertfall ikke noe sted for meg så kost/nytte vurderingen jeg gjør faller klart negativt ut i så henseende. Zapfe var alt for optimistisk når han uttrykte noe i retning av at på de skarpeste fjelltopper ble det aldri plass til masseturismen. Selv Stetind har anstrøk av masseturisme om dagen.


Folk er nok både løsningen og problemet for mye av det villreinen strir med. Men en ting er jeg sikker på. Tilrettelegging løser ikke problemet. Og kommersielle interesser, hvor jeg inkluderer DNT, er ikke løsningen for villreinen. 

 

Edited by Prthhh
Link to comment
Share on other sites

Enda et sted som har "trukket vinnerloddet" i Instagram-konkurransen:

 

https://www.nrk.no/vestland/kossdalssvingane-pa-osteroy-utanfor-bergen-rustas-opp-for-a-tole-instagram-turisme-1.16845862

 

Prthhh skrev (På 16.4.2024 den 13.11):

Men en ting er jeg sikker på. Tilrettelegging løser ikke problemet.

 

Kanskje ikke for villreinen (vel, jeg hevder alternativer er verre), men Osterøy må bevilge 700.000 til disse svingene.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Et-eller-annet sted har jeg liggende en artikkel med tittelen "Bygda som rekreativ koloni", tror det er Flø som har skrevet den.

 

Jeg leste litt av det du linket til. Flø mener mye av endringene skjedde for ca. 25 år siden. Fra mitt ståsted på Trøndelagskysten er jeg mer på linje med nylig avdøde Ottar Brox. Og regjeringa la i går fram innstillinga om fiskerimeldinga, der de går sammen med høyresida (de vant valget sammen med venstresida) og forærer evigvarende kvoter verdt ca. 50 milliarder årlig til havfiskerederne. Dette er en "trend" som har pågått siden trålerutbygginga etter krigen. Med så enorme verdier fratatt kystsamfunnene, i form av både fangst og videreforedling, er "fiskerbonden" for lengst en utdødd art, og det er, i beste fall, en bodnekannibal igjen i hver bygd (min lokale sådanne deltar på LS hvert år!). Da er man prisgitt "hyttefolk" (som kunne kjøpe nybygde hus i Vardø for 25.000 for noen år siden) og ymse former for "turisme".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (På 20.4.2024 den 9.14):

Interessant artikkel! Jeg er imidlertid usikker på om det var noen dramatisk endring rundt årtusenskiftet som følge av endret distriktspolitikk. Hvis vi tar utgangspunkt i bøndene og landbruket, er mitt inntrykk at lønnsomheten gradvis er blitt svakere over de drøyt femti årene jeg har fulgt med i timen. Dette gjelder selvfølgelig mest de små og mellomstore gårdsbrukene. Dermed er også inntektsgrunnlaget for distriktskommuner hvor landbruk og skogbruk er hovednæringene blitt svakere. Nå har likevel noen slike kommuner klart seg ganske godt økonomisk: De som har inntekter fra vannkraftutbygging, de som har omfattende turisme (og hytteutbygging), samt de som er så heldige å ha en lønnsom (og arbeidsintensiv) hjørnesteinsbedrift i bygda.

 

Jeg er ikke i stand til å finne noen enkel og effektiv politisk løsning på dette. Vi er en del av en global økonomi, så selv om jeg er innstilt på å betale mer for landbruksprodukter (gitt at dette går direkte til primærprodusentene) og forsøker å handle lokalt (både varer og tjenester) når jeg er på hytta eller av gårde på ferie eller jakt, kommer vi vel neppe utenom statlige overføringer hvis målet er å opprettholde bosetting og sikre verdiskaping i distriktene. Og i tillegg må vi nok svelge noen kameler: Som nevnt hyttebygging, turistnæring og vannkraft, men også utnyttelse av mineralforekomster og andre lokale naturressurser. Men det må selvsagt være mulig med reguleringer slik at ikke særlig verdifull natur og fauna blir ødelagt. 

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...