Jump to content

DNT den største trusselen mot villreinen


Target

Recommended Posts

Nøyaktig hvem som forårsaker en belastning ut over reinens tålegrense er i grunnen ikke så interessant, så lengde det er summen av ferdsel, beiting og ulike inngrep som får det til å bikke over. Nåværende styreleder i DNT, Per Hanasand, har i siste nummer av Fjell og vidde (nr. 3) et balansert og tankevekkende innlegg om en felles dugnad for villreinen. Der er han tydelig på at også DNT må bidra. Og en tidligere styreleder og nå æresmedlem av DNT, Øystein Dahle, sammenlignet under et foredrag tidlig på 90-tallet den moderne turismen med den gamle cowboy-kulturen. Der den ensomme rytter før slo leir og brant sitt kveldsbål kunne det gå år før noe menneske satte sin fot igjen. Mens nå vandrer horder av mennesker i de samme områdene, eller går i land på de samme holmene, og du ser spor etter dem over alt. Dessverre er det ikke bare bålplasser som vitner om aktiviteten....

 

Ja, Blåsjø og DNTs hytte og rutenett ved Storsteinen kan ha en fordel ved å begrense villreinens trekk fra Setesdal vesthei og videre sørvestover til Ryfylke- og Lyse-heiane, og dermed også begrense spredningen av CWD. Men om vi klarer om stoppe den, og om det i så fall er noe stort poeng, skal jeg ikke ha for bastante meninger om.

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (1 minutt siden):

Finns ingen cwd på Hardangervidda i følge meg. Det begrunner jeg med regelen om at 1 gang er ingen gang og 2 ganger er mange ganger. 

Frem til de kan påvise flere tilfeller anser jeg at det første tilfellet var feilaktig. 

Så bra!

 

Du er ikkje aleine om å ha den oppfatninga… 

 

 

Eg forholder meg til forskninga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det spørs jo hvor mye trafikken reduseres, ved at hyttene stenges i sjølbetjenings-sesongen. Jeg har jo nevnt, opptil flere ganger før, at folk finner veien til fjellet, uansett. En del av dem har nok overdreven tiltro til egne ferdigheter, og til "bekvemmeligheten" i et lettvektstelt i uvær. Som en ordfører påpeker, dette kan føre til flere redningsaksjoner, med snøskutere og helikoptre. Kanskje heller ikke så bra for villrein?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er ikke alle DNTs turisthytter og merkede ruter en trussel mot villreinen, men noen av dem ligger midt i smørøyet og reinens trekkruter. Hva jeg har forsøkt å få fram i tidligere innlegg er at DNTs lokalavdelinger som drifter de mest utsatte hyttene må erkjenne problemet. Så langt har det tilsynelatende vært noe motstand i STF, mens andre lokalavdelinger ser de negative effektene og iverksetter nødvendige tiltak. Vi får bare håpe at Rondane-initiativet representerer en ny æra som også drar med de mer motvillige lokalavdelingene....

 

Og så er det selvfølgelig ikke bare ferdsel/aktiviteter i DNT-regi som skaper forstyrrelser for reinen. Alle må ta sin del av ansvaret.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det akuratt selvbetjeningstilbud hos Rondvassbu, Grimsdalshytta og Bjørnhollia som er det største problemet? Har vært i området både sommer og vinter, og det er sommer som er rent kaos med helt utrolige mengder mennesker. Men har gått trekanten på ski og knapt møt mennesker.

Hvor er sommerbeite områdene til villrein i Rondane? 

 

Da jeg sist var på Rondvassbu i juli, var det sikkert en 200stk som overnatta i området Rondvassbu mellom de på hytta og telter rundt. Er det greit men ikke 36 sengeplass i vintersesongen? Er det uaktuelt å prøve først med mindre kapasitet på selvbetjente hytter og forhåndsbestilling av alle sengeplasser?

 

 

Link to comment
Share on other sites

fieldnotes skrev (2 timer siden):

Er det greit men ikke 36 sengeplass i vintersesongen?

 

Problemet er ikke overnattingen på hyttene, hvertfall ikke Bjørnhollia. Problemet er at dagens "tur"-ister absolutt skal opp på hver eneste fjelltopp, for å få tatt bilde av trynet (og rævva) si, og få lagt det ut på Trynebok, In-ut-stadig, Tikk-Takk og alle andre U-sosiale medier. Underveis til disse "målene" passerer de det aller meste av steder der reinen ville hatt fred for gamle dagers fjelltravere.

 

Som nevnt over her, jeg tror ikke stengingen av hyttene betyr særlig mye, annet enn for samvittigheten til styret i DNT. Gjengen som jakter på "Kilroy was here"-bilder, bryr seg verken om villrein eller folka som må berge dem ned fra fjellet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@fieldnotes poenget med hytter og selvbetjening er å få flere folk ut i fjellet. Det senker terskelen for folk som vil på tur. Antakeligvis vil de prøve ett og ett tiltak av gangen for å få data på hva som virker. De leter etter løsninger som kan ivareta både rein og friluftsliv. 

 

@Jegermeistern Hvis du har rett i at folk drar like mye til et sted uavhengig av tilrettelegging så kan jo Turistforeningen bare droppe tilrettelegginga og likevel oppnå formålet sitt.
 

Kommentaren fra ordføreren var oppsiktsvekkende, men jeg burde sikkert ikke bli overraska over hvor negative SP er til å ta vare på natur. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (32 minutter siden):

 

Problemet er ikke overnattingen på hyttene, hvertfall ikke Bjørnhollia. Problemet er at dagens "tur"-ister absolutt skal opp på hver eneste fjelltopp, for å få tatt bilde av trynet (og rævva) si, og få lagt det ut på Trynebok, In-ut-stadig, Tikk-Takk og alle andre U-sosiale medier. Underveis til disse "målene" passerer de det aller meste av steder der reinen ville hatt fred for gamle dagers fjelltravere.

 

Som nevnt over her, jeg tror ikke stengingen av hyttene betyr særlig mye, annet enn for samvittigheten til styret i DNT. Gjengen som jakter på "Kilroy was here"-bilder, bryr seg verken om villrein eller folka som må berge dem ned fra fjellet.

 

Men det skjer jo hovedsakelig i sommer, når hyttene er åpen med betjening. Da er omtrent alle 2000m topper i Rondane lett tilgjengelig for mange. I vinter er det stortsett snakk om topptur til Veslesmeden og Ljosåbelgen, som er tilgjengelig fra spranget og mysusæter så vet ikke hvor mye stengning av Rondvassbu kommer til å påvirke trafikken der. Tror ikke trekanten i veldig populært utenom periode med kvisting i påske og da er hyttene åpent med betjening uanset. 

 

Så rart prioritering å stenge de selvbetjente hytter hele vinter og begrense tilgang til område kun til de som vil og kan betale for betjente hytter. Også når de allerede var stengt fra 1.mai til 10.juni pga kalving. 

Link to comment
Share on other sites

Target skrev (11 timer siden):

Ferdselen må rett og slett begrenses. Så enkelt og så vanskelig.

Ja, dette er hovedproblemet. Jeg vil likevel tildele @Jegermeisternet poeng for at det ikke bare er volumet alene som gir de negative effektene for villreinen, men også moderne turisters atferd (som kanskje skyldes mangelfull forståelse og respekt for natur og dyreliv?).

 

Edit: Siden vi nå (tilsynelatende?) er enige om at menneskelig ferdsel generelt representerer et problem for villreinen, hadde det kanskje vært like greit om TS endret trådtittelen til "DNT og menneskelig ferdsel: En trussel mot villreinen."?

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (34 minutter siden):

Ja, dette er hovedproblemet

Hovedproblemet tror jeg er de enorme hyttefeltene som bygges overalt, ikke ei DNT-hytte her og der.

 

Reinsdyr kan stoppe hyttefelt – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio Grunneierne som tjener enorme summer på hyttebygging er også politikere i disse kommunene, og tillatelser sitter løst.

 

Hytteberget del 1: Hytte-Norge skviser villreinen | Jakt & fiske (njff.no)

 

Du kan lese slike artikler hele dagen om du vil, 200 hytter her, 800 der, og så skal man begrense ferdselen til et par DNT-hytter...

 

 

 

K

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (13 timer siden):

  Hvis du har rett i at folk drar like mye til et sted uavhengig av tilrettelegging så kan jo Turistforeningen bare droppe tilrettelegginga og likevel oppnå formålet sitt.

 

Poenget er at turistforeningenes opplegg VAR tilrettelegging og KANALISERING av ferdselen. "Trekanten" i Rondane er derfor ikke noe stort problem (veien til Rondvassbu, derimot, men der har jeg jo før i (denne?) tråden foreslått løsningen, tvungen busstrafikk). I det siste har DNT, hvertfall i det glorete reklame-medlemsbladet, skrevet mye om "moderne" friluftsliv ("topp"-turer, terrengsykling, "kiting" etc.), aktiviteter det kanskje kan stilles større spørsmålstegn ved.

 

Link to comment
Share on other sites

Det må lages en nasjonal redningspakke for villreinen som må kunne overstyre kommunal utbyggingskåthet. Planen må innføre fullstendig stans i all hyttebygging i randsonene og stengning av turisthytter i kjerneområdene. Veier inn i villreinområdene bør enten stenges permanent eller i sore deler av året. Veien til Rondvassbu og andre tilsvarende hoteller må stenges på permanent basis.

Ja dette er tildels dramatiske tiltak, men er i følge forskerne, eneste mulighet til å bevare villreinen på sikt.

Link to comment
Share on other sites

Target skrev (7 timer siden):

Veier inn i villreinområdene bør enten stenges permanent eller i sore deler av året. Veien til Rondvassbu og andre tilsvarende hoteller må stenges på permanent basis.

Veien inn til Rondvassbu er det vel bare driverne som kjører på. Problemet er jo den endeløse rekken av fotturister. De går jo bare inn til Rondvassbu og ut igjen. Har mange ganger observert flokker med reinsdyr som forsøker å krysse veien som har snudd i "siste øyeblikk" i løpet av de 6 årene jeg bodde og jaktet der oppe.

Link to comment
Share on other sites

La oss også da ta opp elefanten i rommet:

Hvis det ultimate målet er bedret villreinsforhold og trivels for stammene - forby reindysjakt. 
Hvem er det som faktisk fotjager reinsdyr under hele reinsdyrjakta - skremmer dem fra skanse til skanse så de ikke får noe som helst ro? 

Reindyrjegerne. 

Fjern privat reinsdyrjakt og tilrettelegg for et profesjonellt opplegg med forvaltning av stammene så de blir på bærekraftige nivåer. (Hvordan? Vet da phøkk :D

Men det vil jeg tro ingen her er for - fordi en stor del av grunnen til sytinga er fordi man føler at reindyrjegeren skal ha adelsrett til å gå i fjellet - kun dem og reinsdyrene. 

  • WTF 1
Link to comment
Share on other sites

Øystein skrev (3 timer siden):

Hvem er det som faktisk fotjager reinsdyr under hele reinsdyrjakta - skremmer dem fra skanse til skanse så de ikke får noe som helst ro? 
Reindyrjegerne. 

Ser poenget! Men nå er det jo slik at reinsjakta, i motsetning til annen aktivitet/ferdsel, er sterkt avgrenset i tid. Ordinær jaktperiode er 20. aug.- 30. sept., men av hensyn til brunst og bukkefelling vil jeg tro det største presset er over ila. første halvdel av jaktperioden. 

 

Forvaltning av villreinstammene er vel strengt tatt ikke nødvendig, for dyrenes helsetilstand, først og fremst som følge av mattilgangen, vil jo regulere populasjonene på sikt? Men når det produseres et bærekraftig overskudd som vi kan høste av, bør vi absolutt gjøre det.

 

For øvrig har jeg lite til overs for hellige kyr, uavhengig av når og hvor i terrenget de måtte befinne seg;).

Link to comment
Share on other sites

Øystein skrev (7 timer siden):

La oss også da ta opp elefanten i rommet:

Hvis det ultimate målet er bedret villreinsforhold og trivels for stammene - forby reindysjakt. 
Hvem er det som faktisk fotjager reinsdyr under hele reinsdyrjakta - skremmer dem fra skanse til skanse så de ikke får noe som helst ro? 

Reindyrjegerne. 

Fjern privat reinsdyrjakt og tilrettelegg for et profesjonellt opplegg med forvaltning av stammene så de blir på bærekraftige nivåer. (Hvordan? Vet da phøkk :D

Men det vil jeg tro ingen her er for - fordi en stor del av grunnen til sytinga er fordi man føler at reindyrjegeren skal ha adelsrett til å gå i fjellet - kun dem og reinsdyrene. 

 

Uff.... 

 

Innlegget ditt bevitner om kunnskapsløshet. Sett deg inn i problemstillingen før du fordeler skyld. Ett skikkelig svar blir langt, men kan komme med noen stikkord; 

-DNT motorveier fører til fraksjonering av leveområdene, det er vinterbeite som er minimumsfaktoren og vinterbeite finnes i mange av terrengene bare i avgrensede områder. Fraksjonering av områdene fører også på sikt til dårligere genetisk utvikling, mer komplisert forvaltning ved at enkelt flokker kan trekke mellom. Dette skjedde nylig i Snøhetta. Det var 800 dyr på vest, plutselig var det 400..  

-Reinsjakt foregår i hele terrenget, ofte litt mer konsentrert rundt enkel adkomst, men som nevnt i hele terrenget og fører ikke til fraksjonering. 

-Jakt er en nødvendighet for å holde stammen nede, det er bedre for reinen at det er for få individer, enn at de er for mange ift tilvekst av vinterbeite.  

 

Å stille "turfolk" opp mot reinsjegere blir også totalt idiotisk og bidrar bare til eskalering. De fleste reinsjegere er også ivrige turfolk resten av året, du vet de 11 månedene det ikke er reinsjakt..  

 

Så kan DU få svare på: Hva blir bedre med ett "profesjonelt" opplegg? 

-Tror du det blir mer oppslutning i befolkningen at vi skal ta vare på reinen? 

-Hvem skal utføre det? SNO? Hvis du regner 300kr/time for jeger så blir det noen kr, ønsker du at dine skattepenger skal gå til dette? 

 

Tro det eller ei, Reinsjegerne er også Villreinens beste venn. 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Opptil flere av oss som deltar i denne og andre tråder om dette temaet (også min antagonist @Target) innser at den eksplosive byggingen av "torvtak-byer" opp mot snaufjellet, og all aktiviteten i forbindelse med det, representerer en stor trussel mot villreinen. Jeg, og en del andre, mener at dette representerer vesentlig større problemer enn den kanaliserte ferdselen til DNT-hyttene, særlig fordi slik utbygging skjer uten noen overordnet plan.

 

DNT er sikkert et problem, men DNT har jo lagt om ruter, flyttet hytter, og nå stenger de altså flere store hytter utenom sommer- og påske-sesongen.

 

Vi bør kanskje vente noe lignende fra "hyttefolket"?

 

Veeel - jeg er ikke så helt sikker på det. Her er dagens nyhet:

 

Sitat

Interesseorganisasjonene Norsk Hyttelag og Norges Hytteforbund slår seg sammen. Sammenslåingen skjer 1. oktober.

Årsaken til sammenslåingen er at de to organisasjonene har funnet ut at det de siste årene har vært større politiske utfordringer og at hyttepolitikken har blitt mer kompleks.

 

Lederen for "Norges Hytteforbund" har tidligere utmerket seg, ved å kreve at folk som kan investere i lukseriøse fjell- eller strand-villaer til flere millioner kroner, må få dobbel stemmerett, de må kunne stemme både i bostedskommunen, og i "hytte"-kommunen.

 

Nå i det siste har han stått fram og krevd at den samme priviligerte gruppen også må få dobbel strømstøtte, strømstøtten må også gjelde i "hytte"-feltet, slik at man kan kjøre inn til fritids-palasset på en oppkjørsel, der varmekablene, med subsidiert strøm, har smeltet bort den irriterende snøen.

 

Den som eventuelt venter på noen positive tiltak for villreinen fra denne gruppa, bør kanskje ikke holde pusten, mens de venter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Øystein skrev (På 8.9.2022 den 6.37):

La oss også da ta opp elefanten i rommet:

Hvis det ultimate målet er bedret villreinsforhold og trivels for stammene - forby reindysjakt. 
Hvem er det som faktisk fotjager reinsdyr under hele reinsdyrjakta - skremmer dem fra skanse til skanse så de ikke får noe som helst ro? 

Reindyrjegerne. 

Fjern privat reinsdyrjakt og tilrettelegg for et profesjonellt opplegg med forvaltning av stammene så de blir på bærekraftige nivåer. (Hvordan? Vet da phøkk :D

Men det vil jeg tro ingen her er for - fordi en stor del av grunnen til sytinga er fordi man føler at reindyrjegeren skal ha adelsrett til å gå i fjellet - kun dem og reinsdyrene. 

 

Når de forskjellige fjellområdene våre (med tilhørende villreinstammer) er så arealpåvirket som de er (hyttelandsbyer, DNT-nettverk, vannkraft, annen infrastruktur) er det faktisk fornuftig drive villreinjakta slik vi gjør. Jeg kjenner godt til Snøhetta-området, som tidligere hang i sammen med Knutshø og Rondane, hva villreintrekk angår. Allerede ved bygging av jernbanen og etterpå E6 over Dovrefjell ødela vi det som egentlig var ett stort villreinområde. Jeg vil påstå at, isolert sett, kunne dagens Snøhetta villreinområde holdt mange ganger det antallet villrein som er der i dag, hvis vi ser på beitegrunnlag. Problemet er bare at området er såpass fragmentert at et høyere antall dyr ville bare resultert i mange små bestander som ville spist seg ut av matfatet rimelig kjapt. 

 

Tenk en tunnel under hele Dovrefjell. Med utganger på Dombås, Sæterfjellet, og langt nedi Folldalen. Da hadde vi snakket om å slå et slag for villreinen.

Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (19 timer siden):

@rydyfrydy ser du evner å drømme større enn meg. Har fantasert om en vei/bane tunell gjennom Hjerkinshøe. Tror du det ville gitt trekk mellom områdene?

 

Hvis det hadde minsket aktiviteten rundt Hjerkinn/Snøheim/Stroplesjødalen, tror jeg absolutt at trekket mellom Snøhetta og Knutshøe kunne blitt tatt i bruk igjen. Som nevnt lenger oppi tråden her skulle det bare en pandemi til for at reinen tok i bruk områder ingen hadde sett dem på mange titalls år.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Nå har man regnet på hvor stort areal som er avsatt til "fritidspalass"-bygging:

 

https://www.nina.no/Om-NINA/Aktuelt/Nyheter/article/hvor-mye-plass-har-vi-satt-av-til-hytter-i-norge

 

4 ganger arealet av Mjøsa, altså, eller 3,5 ganger arealet i dag (plass til ca. 1,5 mill nye fritidshus, hvis vi bruker dagens tetthet).

 

Og dette inkluderer da ikke plass til "aktiviteter" for de som bruker disse fritidshusa. Dvs., økt aktivitet ved og over fjellskog-området.

 

En del folk, også i "hytte"-kommuner, har innsett at denne planløse ("reguleringsplaner" er egentlig ensidige utbyggingsplaner) fritidshus-byggingen ikke bare har positive virkninger. I Vinje kommune, landets 5 største "hytte"-kommune, blir det ei "nei-til-mer-hytter"-liste ved kommende kommunevalg!

 

https://inyheter.no/2022/11/15/lager-tverrpolitisk-liste-for-a-bekjempe-hyttebygging/

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Endelig noen som tar til motmæle mot "turisme-utbygging":

 

https://www.nrk.no/vestland/statsforvaltaren-seier-nei-til-omstridd-gondol-1.16173942

 

For de som leser overskrifta, og/eller fortsatt mener at Den Norske Turistforening er den store, stygge ulven i slike sammenhenger: Hvilke turisthytter i rein-områdene har kapasitet til å motta 460 turister i timen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håper statsforvalteren får siste ord i saken og stanser dette. 

Dersom gud og hvermannsen kan fraktes direkte inn i fjellheimen slik som ved Gondolen, er det ikke bra i det hele tatt. 

Jeg har kjennskap til prosjektet via jobb. Ett tankekors at mange av de "hotte" store arkitektkontorene- som mer en gjerne stikker seg frem og snakker om bærekraft, miljø og sirkulær-tankegang- knivet om å få lov til å tegne ut dette. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et annet stort prosjekt ikke langt unna er "Eidfjord Resort". Dette grenser til nasjonalparken og villreinområder. Den opprinnelige planen omfatta gondolbane, diverse skitrekk osv. Gondolbanen ble skrinlagt etter innsigelser fra Statsforvalteren, men flere andre innsigelser ble overprøvet av daværende næringsminister M. Mæland av hensyn til kommunens innbyggere og etablering av nye arbeidsplasser..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jegermeistern skrev (På 17.11.2022 den 12.38):

En del folk, også i "hytte"-kommuner, har innsett at denne planløse ("reguleringsplaner" er egentlig ensidige utbyggingsplaner) fritidshus-byggingen ikke bare har positive virkninger.

 

Men et mottrekk mot slike negative holdninger til "utviklingen" kan jo være å legge utbyggingsområdene slik at framtredende folk, for eksempel ordførere, får økonimisk fordel av det. Da går kanskje utbyggingsplanene "som varm kniv i smør":

 

https://www.nrk.no/innlandet/ordforer-i-vaga_-harald-sve-bjorndal_-anklages-for-dobbeltrolle-i-hyttesak-1.16199297

 

Her i Zanzibar-land er det planlagt enda et vindturbinområde, "Innvordfjellet". Blant grunneierne som vil tjene store penger på ei utbygging der, er, sånn rent tilfeldig, ordføreren - !

 

Det er vel dette som kalles "representativt demokrati"?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

De som (fortsatt) måtte mene at Turistforeningen er "den store, stygge ulven" (uten fellingstillatelse?) i forbindelse med tiltak i utmark, kan jo se på hva en del andre aktører gjør, f.eks. i denne saken:

 

https://www.nrk.no/vestland/kommunen-fann-tofeltsveg-da-dei-skulle-inspisere-tursti-1.16246532

 

Og hvis noen av dere, sånn rent tilfeldig, skulle komme til å bygge en tofelts bilvei, når dere skulle lage en liten tursti, får dere jo servert hva dere skal svare, for å lukke kjeften på eventuelle kritikere:

 

Sitat

Det er alltid nokon som ikkje vil at noko skal skje, -

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jegermeistern skrev (På 7.1.2023 den 16.17):

Og hvis noen av dere, sånn rent tilfeldig, skulle komme til å bygge en tofelts bilvei, når dere skulle lage en liten tursti, -

 

  -  så kan dere være rimelig sikre på at det ikke skjer noen ting. Hvertfall hvis dere får stat og kommune med på laget, så bukkene passer havresekkene:

 

https://www.nrk.no/vestland/staten-vil-ikkje-gripe-inn-mot-_tursti_-i-hodlekve-i-sogndal-som-viste-seg-a-vaere-tofeltsveg-1.16260244

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Og hvis noen av dere lurer på hvordan det kan gå til at de fleste utbyggingsprosjektene, og de med de verste konsekvensene, systematisk går gjennom, kan dere jo lese denne:

 

https://www.nrk.no/innlandet/lokalpolitiker-og-hafjell-investor-meldte-seg-inhabil-31-ganger-pa-to-ar-1.16243113

 

Hvis "Anton" melder seg inhabil, fordi et prosjekt han er involvert i, skal opp til behandling, vet "Alfred" hvordan han skal stemme. Hans prosjekt skal nemlig opp i neste møte, og da skal jo han melde seg "inhabil".

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Kanskje er det en "opinions-endring" på gang, når det gjelder fritids-byer:

 

https://www.nrk.no/innlandet/54-prosent-bekymret-for-hytteutbygging-1.16299687

 

Forholdene for villreinen ble ikke nevnt i denne artikkelen. Men i Ringsaker snakker de om "fortettelse" i de allerede tettbygde "hytte"-byene. Det betyr mer folk, og mer (motorisert?) trafikk utenfor "byene", blant annet til villreinområdene i Øyer- og Ringebu-fjellet.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I overskriften til denne tråden er Den Norske Turistforening urettmessig uthengt som "trussel mot villreinen", og ansvarlig for all annen styggedom i norsk natur. Flere av oss har tatt til motmæle mot dette synet. Blant annet har hvertfall jeg gjentatte ganger (også i andre tråder) stilt en del spørsmål ved (den særnorske) "allemannsretten". En "rett" som det, tilsynelatende, ikke hører noen "plikt" med til. Blant annet plikten til ikke å forstyrre/ødelegge grunneier/rettighetshavers bruk av området. Eller plikten til å ferdes på en slik måte at det ikke oppstår fare for en sjøl, eller andre mennesker, ikke minst folk fra redningskorps- / -grupper, som må gjøre sitt ytterste i eventuelle redningsoppdrag.

 

DNT forsøker, etter beste (?) evne, å oppdra sine medlemmer til å ferdes varsomt, og å holde seg til stier/veier, i stedet for å stimle fritt rundt i sårbar natur. Mens andre "næringsdrivende" på natur-feltet tar lettere på dette. Og de tilreisende trenger jo ikke tilskyndelse fra noen som helst, de leser om "spennende" steder på det store nettet, og drar dit, på egen fot.

 

I dagens "Klassekampen" gjør Steigen-væring (heter det det?) Bente Aasjord seg noen tanker om dette. Jeg har stjålet artikkelen fra avisa:

 

"Turisme i farlige fjell gjør oss alle mer sårbare"

 

ALLEMANNS-RISIKOEN

Av Bente Aasjord, statsviter, Steigen.

 

Palmehelgen åpnet med at fire mennesker omkom av snøras i Troms fylke i Karlsøy, Lyngen og Nordreisa. To av de omkomne var et par som driftet gård, da både boligen og geitefjøsen ble feiet ut i havet med voldsom kraft. De to andre omkom ved randonee-kjøring i fjellene.

Rasfaren var ekstrem. Ifølge NRK hadde det tidligere ikke vært snøras der gården har vært berørt. Dette må vi forvente mer av, med mer ekstremvær på grunn av klimaendringer. Men snøras i de virkelig bratte fjellene er ikke sjelden: Spesielt når fjellene er langs kysten, der den varme Golfstrømmen går nordover. Det er akkurat der, ved havet og i fjordene; at temperaturen fort kan skifte fra minus til pluss. Også denne gangen var det varslet rasfare.

 

Skikjøring i bratte fjell har blitt en populær form for turisme. I takt med dette har det utviklet seg til en voksende turistnæring i distriktene, som har utviklet seg til ekstremkjøring i bratte heng: Så bratt som mulig. Og gjerne filmet der stuntene kan legges ut på diverse sosiale medier. Men turister fra andre land kjenner ikke til været og temperaturendringene. Audun Hetland ved UiT, som forsker på den menneskelige faktoren i høyrisiko-omgivelser, påpeker at det ikke er de naturlige skredene som tar flest liv: I dødsulykkene som har skjedd, er den utløsende faktoren i «i 90 prosent av tilfellene … menneskene selv», skriver Hetland i en kronikk på NRK 3. april.

 

Inngangen til påskeferien ble både trist og skremmende. Både justis- og beredskapsministeren, havministeren og landbruks- og matministeren besøkte samfunnene som var rammet. Men på tross av alvoret og dødsulykkene, myndighetenes og værvarslingens advarsler mot den ekstreme rasfaren, ble det likevel observert mer ekstrem skikjøring på samme sted der en av ulykkene skjedde: Det er jo dette turistene har betalt for; å oppleve det som var planlagt og betalt. Lovmessig kan ingen nekte noen å gå i fjellet: I norsk lov gir vår stolte Allemannsrett fri ferdsel og opphold. Dette setter ikke bare politikere og ordførere i klem, og ikke minst redningsgruppene som må gå inn i farlige områdene når ulykkene skjer.

 

Nord-Norge er et stort areal. Folk bor spredt. Avstandene er enorme. Setter du passeren i Oslo og snur Hammerfest sørover, ender den i Italia. Lengden i Nord-Norge utgjør halve Norge. I dette området har landsdelen kun tre helikoptre som er i stand til å heise opp mennesker, på land og til havs: Ett i Bodø, ett i Tromsø og ett i Finnmark. Norge er en av verdens største fiskerinasjoner. Når en båt havarerer eller er ute i dårlig vær, kanskje helt ut til 200-milsgrensen, er det de samme redningshelikoptrene som må heise opp de som er i fare for å forlise; eller at noen ombord er skadd eller kritisk syke. Jeg har selv opplevd hvor sårbare vi er: Da min fireårige datter hadde et stygt fall med et beinbrudd, men også – ifølge legen – en mulig hodeskade, bad legen om at hun måtte fraktes til Bodø sykehus i helikopter. Det var da jeg fikk sjokk: «Helikopteret (!) har et oppdrag sør i Nordland, og det er ingen andre helikoptre», ble vi orientert. Det ble 24 mil i sykebil til Bodø. Heldigvis gikk det bra.

 

Vi er sårbare. Men turismen øker definitivt sårbarheten: Vår redningstjeneste må vi innbyggere dele med stadig flere turister som kommer og alt de vil oppleve. Det gjelder ikke bare ekstrem randonee: De kjenner ikke terreng, hav og værforhold. I min kommune har jeg truffet en familie som var på vei til en 1000 meter bratt og ulendt fjelltopp; mens det var tåke. Jeg har også opplevd en turist som kommer padlene alene i åpent hav: I mørket. Uten lys. I mange kommuner i Norge ser vi også at Røde Kors har fått mangedoblet antall operasjoner på grunn av turister som ikke kjenner vær, vind og terreng. Allemannsretten som gir oss rett til å gå i naturen er blitt krevende: Den ble ikke laget for turister som ikke kjenner de fysiske forholdene.

 

Turismen har blitt en viktig og voksende næring i hele Norge, men den har jaggu en krevende nedside: Vi kan ikke tillate at økt turisme svekker sikkerhet og beredskap for innbyggerne. Det er viktig at kommuner, fylkeskommuner og regjering nå gjennomgår hvor mye beredskap turismen krever og hvordan dette påvirker sikkerhet og beredskap for innbyggerne. Det er særlig sårbart i distriktene; spesielt når helikopteret er opptatt og sykebilen tar minst tre–fire timer til nærmeste sykehus.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jegermeistern skrev (På 15.2.2023 den 13.19):

Og hvis noen av dere lurer på hvordan det kan gå til at de fleste utbyggingsprosjektene, og de med de verste konsekvensene, systematisk går gjennom, kan dere jo lese denne:

https://www.nrk.no/innlandet/lokalpolitiker-og-hafjell-investor-meldte-seg-inhabil-31-ganger-pa-to-ar-1.16243113

Hvis "Anton" melder seg inhabil, fordi et prosjekt han er involvert i, skal opp til behandling, vet "Alfred" hvordan han skal stemme. Hans prosjekt skal nemlig opp i neste møte, og da skal jo han melde seg "inhabil".

 

Her er enda en "inhabil" politiker, som "tilfeldigvis" likevel vil påvirke prosessen:

 

https://www.nrk.no/trondelag/inhabil-krf-politikar-i-levanger-sende-e-post-om-eigen-bustadutbygging-1.16388440

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

"Nationen" har, i flere innlegg/artikler/leder i sommer, beskyldt DNT for å drive med "sti-bygging" i områder på Dovre. Det startet med et innlegg fra ordføreren, reportasje på bakgrunn av det, så en harmdirrende leder, og minst to leserinnlegg etterpå, der blant annet en æresmedlem i DNT beklaget seg høylydt over hvor fordervelig organisasjonen har blitt.

 

Jeg skrev kommentar til disse innleggene, og spurte om hvorvidt det var klarlagt om DNT var involvert i denne saken. Uten å få svar, og uten at artiklene/innleggene ble endret, eller hvertfall kommentert (en av innleggsforfatterne skrev blant annet at DNT arbeidet for "fjell-telting", noe DNT ikke gjør).

 

Nå har, om sider, DNT reagert på denne nedrakkingen i et innlegg. Jeg har skrevet kommentar til det, der jeg oppfordrer DNT til å anmelde "Nationen" til Pressens Faglige Utvalg, for gjentatte brudd på kravet om samtidig imøtegåelse:

 

https://www.nationen.no/skivebom-om-dnt-og-villreinen/o/5-148-407101

 

 

Edit., 29/11: "DNT bør anmelde redaktøren for brudd på "Vær Varsom"-plakaten", skrev jeg. Det falt visst ikke "i god jord" hos "Nationen" - nå har de fjernet hele innlegget fra nettsida.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Ja, dette er jo bra, - - - men det er altså det samme som DNT har gjort i over 30 år (når ble stien gjennom  Verkildsdalen, og over Hoggbeitet, stengt?). Den svenske turistforeningen har en avtale med samene og svenskenes "statsskog", som løper ut i år, så dette er avtalen for de neste årene.

 

De regulerer særlig det vi på norsk kaller "betjente hytter", dvs. matserveringen. Dette regner de med skal redusere antall teltturister - altså det jeg kaller "Lars og Jens"-turgåere. Folk som går utenom anbefalte/merkede stier, for å oppleve "virkelig villmark". Og som dermed toger inn i områder både den norske og den svenske turistforeningen ikke vil ha trafikk i.

 

Ellers er det jo en MEGET vesentlig forskjell, som trer i kraft, straks man krysser grensegata:

 

Sitat

De fjällstationer och fjällstugor i Jämtland och Härjedalen som ligger i områden utan farbar väg (Sylarna, Blåhammaren, Helags, Vålåstugan, Stensdalen, Anaris, Lunndörren och Fältjägaren) kommer vintertid att stänga i samband med att skoterförbudet träder i kraft i slutet av april (för närvarande 19 april)

 

Å hindre folk i å gå på ski, når Medel-Svensson kan kjøre hvor h*n vil med skuter, er jo, i "kammer"-termionologien,  mildt sagt å bomme på hele skytebanen.

 

Men når det gjelder å ta vare på villreinen, kan man ikke vente særlig hjelp fra våre styresmakter. Det aner  meg at man her har å gjøre med Senterparti-politikere, med "noe nær tilknytning" til partifeller med økonomiske interesser i "hytte"-felt-utbygging (var det noen som skrev/snakket om inhabilitet, forresten?).

 

 

Sitat
Regjeringen sier verken ja eller nei til hyttebrems for å berge villrein
 

Hytteutbygging gir villreinen stadig mindre områder å leve på, men regjeringen vil ikke si om den vil gå inn for å bremse kommunenes byggeiver med nye lover.

Klimaendringer, skrantesyke, utbygging og turgåere i stadig nye fjellområder – det er tøft å være villrein i Norge. Arten er klassifisert som «nær truet» på den norske rødlista , og regjeringen skal i første halvår 2024 legge fram en stortingsmelding for å berge arten.

– Kommunene bør trolig unngå nye hytteområder i villreinområder, skriver Klima- og miljødepartementet i en invitasjon til å komme med innspill til ny villreinpolitikk.

En «bit-for-bit»-utbygging i mange av leveområdene påvirker villreinens livsgrunnlag negativt, påpeker departementet.

Likevel vil ikke statssekretær Kjersti Bjørnstad (Sp) varsle strengere regler som hindrer kommunene i å åpne stadig nye områder for hytter.

– Det er for tidlig å ta stilling til om vi skal legge nye føringer for kommunenes arealplanlegging i villreinområdene. Vi er nå inne i en fase i meldingsarbeidet der vi ber om konkrete innspill blant annet på fremtidig arealforvaltning. Arealforvaltning er viktig å vurdere når vi nå ønsker å forbedre forholdene for villrein, skriver hun i et svar sendt på epost til NTB.

– Hvordan vi til slutt skal gjøre dette, vil vi komme tilbake til etter at vi har fått det vi håper vil bli gode og konstruktive innspill fra kommuner og andre, fortsetter hun.

Mer vern gir mer friluftsliv?

Departementet lister opp fem områder som de vil se nærmere på i stortingsmeldingen. Blant dem er forvaltning av bestanden, ferdsel i utmark og forvaltning av arealer.

Det er langt fra fritt å bygge i fjellene der reinen beiter i dag. Det er alt i dag forventet at kommunene tar hensyn til naturmangfold når de planlegger hvordan arealene skal brukes. Nesten 50 prosent av villreinens leveområder er dessuten vernet med hjemmel naturmangfoldloven. Det setter restriksjoner for bruken av arealene, men det kan ha hatt motsatt effekt enn det myndighetene ønsker.

– I mange områder har det trolig også medført økt attraksjonsverdi med medfølgende økt ferdsel, skriver departementet.

– Livredd for å overstyre

Selv om regjeringen setter dyrene på dagsordenen med en ny stortingsmelding, er det lite optimisme å spore hos villreinforsker Vegard Gundersen ved NINA – Norsk institutt for naturforskning.

– Regjeringen er livredd for å overstyre kommunene. Det er ingen endring i arealpolitikken overhode, sier han til NTB.

Han viser til at det er laget en ny hytteveileder , der det også heter at villreinen må tas hensyn til. Men kommunene sitter i førersetet og de konkurrerer med hverandre om turister og hyttefolk, påpeker han. For mange distriktskommuner betyr flere hytter næringsutvikling og vekst. Men den massive utbyggingen har blitt stadig mer kritisert de siste årene.

Gundersen forteller at det ikke er hyttene, veiene og biltrafikken dit som er det største problemet, men hva hyttefolket gjør når de er der.

– De som reiser på hytta, gjør det for å bruke naturen. Det blir en enorm ferdsel ut fra hyttefeltene. Da slutter reinen å bruke det de områdene. Vi har masse eksempler på det, sier Gundersen.

Presses sammen

Dersom et område ikke lenger kan brukes av villreinen, så må de finne andre områder. Men dyrene lever under ekstreme forhold, påpeker Gundersen. En enkelthendelse – som veldig mye snø eller at laven dekkes av is – gjør dem sårbare. Tidligere kunne reinen flytte seg til et annet område for å finne mat, men den får stadig færre steder hvor den får gå uforstyrret.

Når reinen blir presset sammen på mindre områder, er de også mer utsatt for sykdom.

Gundersen mener forvaltningen av villreinens områder ikke kan overlates til kommunene.

– Det må komme noen reguleringer ovenfra om man skal klare å styre det.

 

Edit.: Regjeringa fikk omgående svar, fra et parti ( - med mindre "personal-unioner" med folk som har økonomiske interesser i utbygging av "torvtak-byer"?):

 

Sitat

SV krever full stans i hyttebygging i villreinens områder

 

Sosialistisk Venstreparti mener det er helt nødvendig å stanse hytteutbyggingen i områdene der villreinen ferdes.

 

– Regjeringen må stanse utbyggingen av nye hytter i villreinens områder.

 

Det sier stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV) til NTB, etter at statssekretær Kjersti Bjørnstad (Sp) ikke vil si om den vil gå inn for å bremse kommunenes byggeiver med nye lover.

 

– Det er for tidlig å ta stilling til om vi skal legge nye føringer for kommunenes arealplanlegging i villreinområdene. Vi er nå inne i en fase i meldingsarbeidet der vi ber om konkrete innspill blant annet på fremtidig arealforvaltning. Arealforvaltning er viktig å vurdere når vi nå ønsker å forbedre forholdene for villrein, skriver statssekretæren i en epost til NTB.

 

– Det er overhodet ikke for tidlig å kreve stans i utbyggingen av nye hytter her. Det begynner å bli sent. Villreinen er nær truet og Norge har et særskilt ansvar for å ta vare på den, sier Haltbrekken.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Gladmelding fra Stavanger Turistforening (STF) i dagens utgave av Stavanger Aftenblad, dessverre skjult bak betalingsmur. Men la meg gjenta hovedpunktet:

 

STF er, under visse forutsetninger, villige til å flytte hytta Storsteinen ved Steinbuskaret sør for Blåsjø og legge om rutene til og fra denne hytta, slik at den negative påvirkningen på villreinens trekkruter og beiteområder blir mindre.😊

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En ting er hva Den Norske Turistforening sier, og hva de mener om andres bruk av natur. Men hva sier årsrapporten for 2022 om hytter. Jo, 13 nye hytter. 

Hvis en vil finner en sikkert unnskyldninger for dette. Eller "forklaringer". Men fakta er at DNT er særdeles aktive med å utvide sitt eget tilbud sannsynligvis norgest største tilbyder av overnattingsplasser mot betaling.

2023-09-26 12_06_40-a9ff46123c38f147ee96187779339212426c8b37.pdf.png

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, nå blir det slutt med villreintrekket til Eigerøy fyrvokterbolig. Godt å bli fri all reindritten utafor inngangsdøra:

 

https://www.stf.no/artikler/nyheter/25770-na-apner-vi-for-bestillinger-pa-nyheten-eigery-fyrvokterbolig/

 

Villreinen kunne jo, til nå, drite fritt rundt Villa Vibramsøy også, siden gjerdet ikke var montert. Men med den økende trafikken av høyfjellsturister, kan man bli fri utdritingen:

 

https://ut.no/hytte/101103575

 

Og de som har vært så heldige å bli trukket ut med villreinkort på Rongevær, kan bare sette rifla tilbake i våpenskapet, og gå på Rema og kjøpe botswansk salmonella-kjøtt til middag:

 

https://ut.no/hytte/101077830/rongevr-kysthytte

 

Edited by Jegermeistern
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...