Jump to content

feltpistolskyting finfelt med lyddemper?


IBICO

Recommended Posts

Har en GSG 1911 i 22Lr som jeg ønsker å bruke til finfelt, men det følger med noe som ligner en lyddemper. vil vel kalle det nesten et rør bare, for den demper ikke lyden noe. Er bare at jeg får til å skyte så mye bedre når jeg har den på.. Mulig grunnet mindre løft ved rekyl.

 

Prøvde å google litt, men kunne ikke finne noe om det er lov eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut reglementet på skyting.no (http://www.skyting.no/loverogregler/Sid ... ement.aspx" target="_blank)

 

Finfelt har følgende spesifikasjon

 

Ref §8.9

Våpenvekt 1400 g max

Avtrekksvekt 1000 g min

Målekasse: 300x150x50

Løpslengde: Max: 153mm

 

Annet: Munningsbremser, kompensatorer, perforerte løp eller andre innretninger som virker på liknende måte er forbudt.

 

25m pistolgrep: NB (a) gjelder. I tillegg skal ikke den bakre del av rammen eller skjeftet som hviler på hånden mellom tommel og pekefinger være lenger enn 30 mm. Avstanden måles vinkelrett på kjernelinjens forlengelse.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Fra Skytterforbundets Nasjonale regelhefte

 

8.25.4.3.2 Rekyldemping

Rekylbrems/rekyldempende innretninger, som for eksempel magnaporting,

er ikke tillatt i noen av øvelsene.

 

Uten at jeg kjenner konstruksjonen, kan det vel muligens argumenteres med at røret ditt har en løpsloddfunksjon. Ikke vet jeg...

 

Det er vel ikke noe regel mot løsplodd? I så fall er det vel endel Pardinier, Baikaler osv som burde taes kraftig... Virker som de forbyr mekanisk dempende midler, samt de som benytter kruttgasser for demping.

Link to comment
Share on other sites

Vel kompensator/løpsbrems/magnaport kan den vel ikke helt betegnes som. Den bruker ikke gassen til å motvirke rekyl. løpsbrems dytter jo gassen oppover for å motvirke rekylen. vekter vet jeg er lov, så det burde ikke være noe problem. Den demper ikke lyden som jeg kan merke, men det kan vel være typen ammo jeg bruker. Det står vel ingen plass om lyddemper i det hele?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe regel mot løsplodd? I så fall er det vel endel Pardinier, Baikaler osv som burde taes kraftig... Virker som de forbyr mekanisk dempende midler, samt de som benytter kruttgasser for demping.

 

Ser at jeg ikke var tydelig nok i innlegget mitt - jeg mener at IBICO muligens kan argumenter for at røret på hans pistol har en løpsloddfunksjon, ikke at regelverket setter begrensinger for løpslodd... :wink:

Link to comment
Share on other sites

edit:

Noen kom meg i forkjøpet...

 

Lyddemper i seg selv er vel ikke ulovlig, man kan vel tilogmed kalle den et løpslodd all den tid lyddempingen er akademisk. Avhengig av hvor lang denne demperen er, så kan det hende våpenet blir for stort. I det nasjonale reglementet for Finfelt, står den en henvisning til ISSFs reglement for finpistol (randtenningpistol.), og at våpenet skal tilfredsstille kravet til finpistol (randtenningspistol) ihht ISSF.

 

http://www.skyting.no/loverogregler/Sider/Konkurransereglement.aspx

 

Pistolen må få plass i en kasse som er 300mm x 150mm x 50mm for å tilfredsstille kravet til pkt 8.9 i ISSFs regler for 25m Randtenningspatron.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

En lyddemper vil helt klart ha en rekyldempende effekt så du ville ikke fått skutt med den hos oss.

 

Hvis noen har skutt med lyddempere som ikke har noen rekyldempende effekt så vil jeg vite hvilken type det er. :moresarcasm:

 

 

Jaha?.. Men å lasse på noen vekter helt fremme på railen min under løpet vil ikke ha noen rekyldempende effekt???

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke i samme grad som en lyddemper.

Vektene øker egenvekten på våpenet å minsker munningsvipp men påvirker ikke den krafta som ammoen produserer i rekyl.

Prøv ei rifle i f.eks. 300 WM med lyddemper for så å ta av den å henge på ett lodd i tilsvarende vekt på løpet så skjønner du kanskje litt mer hva rekyldemping betyr. Prinsippet blir det samme uansett kaliber men merkes bedre desto mer rekyl våpenet produserer.

Link to comment
Share on other sites

Vektene øker egenvekten på våpenet å minsker munningsvipp men påvirker ikke den krafta som ammoen produserer i rekyl.

Det gjør ikke lyddemperen heller med mindre den reduserer utgangshastigheten - og det gjør ikke en ekstern demper. Rekylenergien er lik kulens munningsenergi. Opplevelsen av rekylreduksjon med demper skyldes økning av våpenets masse og forskyvning av tyngdepunktet fremover slik at munningsvipp reduseres og rekylbevegelsen går mer rett bakover.

Link to comment
Share on other sites

Rekylenergien er lik kulens munningsenergi. Opplevelsen av rekylreduksjon med demper skyldes økning av våpenets masse og forskyvning av tyngdepunktet fremover slik at munningsvipp reduseres og rekylbevegelsen går mer rett bakover.

 

Dette er ikke riktig. Rekylen lik kulens og kruttets bevegelsesmengde (massefart/impuls). Rekylreduserende innretninger som kompensatorer og dempere fungerer ved å kansellere kruttets bevegelsesmengde og/eller ved å endre retningen på dette. Lodd kan påvirke balansen og opplevelsen av rekylen, men bevegelsesmengden er den samme.

Link to comment
Share on other sites

...og kruttets bevegelsesmengde (massefart/impuls)

Joda, Fulmen, du har rett i det. Men hvor stor andel utgjør det ? Jeg heller mot at den er så liten at den er uten betydning - jeg har ikke gjort noen beregning på det.

Som sagt prøv med litt grovt kaliber så skjønner du!!

Det har jeg gjort, mange ganger og med mange forskjellige grove kalibre. Og jeg fremholder at opplevelsen av mindre rekyl i hovedsak skyldes at rekylen har en annen retning som kroppen takler bedre. Men det er hevet over enhver tvil at i de fleste tilfeller oppleves et våpen med demper som om det har mindre eller mer behagelig rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Effekten er veldig avhengig av kaliber, for en .22 med 1-1,5grs krutt (fra husken) og 40grs kule sier det seg selv at det ikke kan utgjøre så mye, selv om kruttet vil ha større hastighet enn kula. Men for en 30-06 er det ganske merkbart, der snakker vi om 50-60grs med krutt og 150-200grs kule. Så bare massen til kruttet utgjør 20-30%, og hvis gasshastigheten er 50% høyere enn kula så runder man lett 30%. Det er ganske så merkbart.

Link to comment
Share on other sites

Hvis våpenet er en 1911-klone med et rør frampå, ville jeg ha antatt at du ikke står i fare for å rappe en klasseseier fra noen. Du ville ha fått skutt hos meg, 300 mm eller ikke på totallengde. Hos oss ønsker vi å være inkluderende.

Link to comment
Share on other sites

Feinwerbau AW93 har rekyldemper i form av et fjærbelastet lodd som funker som en viskøs demper. Flere andre moderne .22lr konkurransepistoler har det samme. Jeg har alltid tolket denne passusen som forbud mot kruttgassdrevne rekyldempere/kompensatorer. Skal man tolke den like strengt som enkelte her på forumet, så må alle som bruker en plastbit bak på rekylfjærstyringa si ta bort denne da den har en teoretisk rekyldempende effekt. HK USP må ta bort den vesle ekstrafjæra som under/inni hovedrekylfjæra som bare demper slaget mot ramma og følgelig opplevd rekyl. Denne patenten finnes også på SVI'n min, og da gjetter jeg på at den finnes på STI og andre 2011-kloner også.

 

Alle deler som kun er lagt til for å øke vekta på våpenet må også vekk, siden de også er med på å dempe rekyl. Nå står det at løpslodd er lov, men ifølge de retttroende, så må da loddet faktisk henge på løpet, så rammemonterte lodd, tungsten-fjærstyring etc. må da bort.

 

De kaller norge en sovjetstat, og når det gjelder regelrytteri og selvpålagt byrokrati, så er det antakelig bare svenskene som slår oss, muligens Japan.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fikk jeg ihvertfall svar fra Finnsnes så jeg vet hva som venter meg når jeg drar dit for feltstevne.

 

Hei

 

Da har jeg undersøkt saken og kommet fram til følgende svar.

Det som står i reglementet er at våpenet skal passe i målekassen L=300x B=150 H=50 (alle mål i millimeter) samt at i finpistol skal ikke løpslengde overstige 153mm. Om det er lyddemper eller ikke spiller ingen rolle.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

ok, men tells lyddemper som en del av løpet?

 

Siden det kan være max 153mm.

 

Må a så fall bli en relativt kort lyddemper mener jeg, ev. jævla kort løp...

 

sorry mine tilbakestående spørsmål, men e helt fersk på pistol..

Link to comment
Share on other sites

Du har to valg:

1. Definere den som en lyddemper. Da er den ulovlig.

2. Definere den som en del av løpet. Da må den ned i målekassen, og den inngår i målingen av løpslengde.

 

Vær forberedt på at de fleste dommere vil hjelpe deg å velge alternativ 1.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...