Jump to content

SKARVEJAKTA 2011


tveraali

Recommended Posts

veldig tidlig må eg sei :D i år satse eg på å bruke rifla masse, skal begynne å lade sjøl nå så da kan eg lade kuler med bra bc og ikkje minst enda bedre presisjon en ka rifla klare me fabrikk ammo vist eg får de til, går ca 15mm @ 100m med 5 skudd vist eg gjer alt rett med ferdig rulla ammo så de ska bli mangen timer me lading for å få de til tippe eg. har og lastet ner pcb kalkulatoren så de blir masse skyte trening på litt lengre hold før skarve jakta, kan fort bli lange hold på den jakta, ein skarv er jo ikkje så veldig stor når holdet strekke seg over 300m.

Link to comment
Share on other sites

Kan sikkert spørre her:

Da jeg jakta i Lofoten i år, registrerte jeg ENORMT med skarv. Men jeg innbiller meg at det vil være vanskeligere å få lov å skyte skarv, enn f.eks hare, rype osv. Føler at skarv er nesten blitt en slags nationalfugl i Lofoten. Er det noe i det? Er såpass "ille" at jeg ikke har turt å spørre om lov enda.

Link to comment
Share on other sites

Jepp jepp, men det gjelder kun fra båt uten motor.. Noe jeg ikke har tilgang på. Eller er det noen andre måter man gjør dette på?

 

Kan noen og gjøre sitt ytterste for å beskrive hvordan skarv smaker? Noen påstår jo at det er transmak av kjøttet, og minst like mange har sagt at det overhodet ikke gjør det :)

Link to comment
Share on other sites

Ang lokkeskarv. Har selv laget 8 stk for mange år siden. Skar dem ut i 2"x8" blir litt tykkere da og malte dem med svart maling(bengalac tror jeg) Disse fynker kjempegodt. Men det betyr litt å sette dem opp på plasser du på forhånd har sett at skarven bruker.

Link to comment
Share on other sites

Bare pass på å få ut brystene med en gang skarven er skutt, så skal du normalt sett unngå transmaken. Pass også på å ta bort alt fettet som sitter på.

Når det gjelder skarv tror jeg ikke mange her ser på det som en husfugl, men ærfugl derimot. Men de som sanker dun og er avhengige av den, er borte, så med tiden kan vi nok jakte på den også her nord.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen tips til maling av lokkeskarv? Jeg har 12 lokkefugl jeg har skjært ut i fineer, og sprayet dem svarte. Dette skinner veldig i solen, noe som ser ut til å skremme skarven bort :x

Hva bruker dere?

 

Jeg har gjort det samme som deg, sprayet dem med sort lakk. Rubb dem lett lett med sandpapir og det meste av glansen forsvinner..

Link to comment
Share on other sites

Kan noen og gjøre sitt ytterste for å beskrive hvordan skarv smaker?

 

Beste beskrivelsen jeg kommer på i farten er "storfe med viltsmak". Slett ikke verst faktisk. :)

 

Og som sagt over her; få ut bryststykkene mens fuglen fortsatt er varm og fjern fettet.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer er blandet ang om skarven setter seg sammen med lokkefuglene. Har opplevd at de setter seg, og at de "steiler" når de nærmer seg og flakser vekk.

Tror årsaken kan være at jegeren ikke er i ro, eller at lokke fuggelen blafrer i vinden akkuratt i feilt øyeblikk. Derfor det er kjekt med både hagle og rifle på skarvejakt..

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen tips til maling av lokkeskarv? Jeg har 12 lokkefugl jeg har skjært ut i fineer, og sprayet dem svarte. Dette skinner veldig i solen, noe som ser ut til å skremme skarven bort :x

Hva bruker dere?

 

Skar selv ut noen lokkeskrav, og sprayet de kvelden før jeg skulle på jakt, hadde ikke maling. Det ble dårlig uttelling. Jeg ville nok vurdert å male de, som du sier er det mye glans i spray.

 

Min far har jaktet mye skarv, og han har fortalt at skarven i veldig mange tilfeller setter seg ved siden av lokkeskarven. Det som kan være viktig er å ha utskjært skarv med vinger ute. Da er skarven trygg, og tørker vingene..

Link to comment
Share on other sites

Kan noen og gjøre sitt ytterste for å beskrive hvordan skarv smaker?

 

Beste beskrivelsen jeg kommer på i farten er "storfe med viltsmak". Slett ikke verst faktisk. :)

 

Og som sagt over her; få ut bryststykkene mens fuglen fortsatt er varm og fjern fettet.

 

dette stemmer på en prikk. Skarv kalles faktisk havets storfe-kjøtt. Mørkt, mørt og grovfibret førsteklasses kjøtt!

 

Poenget med å få ut kjøttet og skjære vekk allt synlig fett er at det er nettop i fettet denne såkalte transmaken sitter, og denne smaken smitter mer og mer over i kjøttet jo lenger fuglen ligger før den slaktes og reinskjæres. En tommelfinger-regel er å få dette gjort mens fuglen fremdeles er varm.

 

ellers kan det jo nevnes at ungfugl vistnok skal smake bedre en eldre fugl. Dette kan ikke jeg uttale meg om da jeg kun har skutt/spist voksen skarv. Likevell gir jeg skarvekjøtt terningkast 6 (så lenge kjøttet er tatt ut i tide)

Link to comment
Share on other sites

jeg har jaktet slik at jeg sitter med rompa på land, og støvlene i sjøen ( på et dertil egnet sted ).

i følge min tolkning av loven skal dette være tillatt uten å be grunneier om tillatelse, så lenge skutt vilt lander på sjøen. Lander det på land er det "grunneier som eier felt vilt" (correct me if im wrong)

 

har med meg en gummibåt jeg bruker til å ro ut for å hente ev. fangst.

Link to comment
Share on other sites

er det en så liten holme at du er veldig nær båten? Du kan evt prøve å trekke litt lenger unna båten hvis det er mulig?

 

Jeg sitter rett ved (2-3meter fra)min røde /signalfargete gummibåt som ligger å dupper i en liten vik. Mulig den kunne kamufleres med fordel, men syns ikke det virker som fugl lar seg skremme av en tom båt, så lenge fuglen ikke ser meg..

Link to comment
Share on other sites

Jepp jepp, men det gjelder kun fra båt uten motor.. Noe jeg ikke har tilgang på. Eller er det noen andre måter man gjør dette på?

 

Kan noen og gjøre sitt ytterste for å beskrive hvordan skarv smaker? Noen påstår jo at det er transmak av kjøttet, og minst like mange har sagt at det overhodet ikke gjør det :)

 

 

Smaken er avhengig av hvor fort fuglen blir "dandert" etter skuddet, så fort så mulig få bryststykkene ut og rengjort for fett.

 

Skarven er sjøfugl og har en veldig konsentrert transmak av fettet, noen uerfarne har hengt fuglen opp til mørning osv, uten hell :)

 

Tips: Har du vært ute en dag og jaktet og ikke fått gjort opp skarvene innenfor noen timer etter skudd, gjør rene bryststykkene, frys dem ned til dagen derpå og tin dem opp i vann med 1-2 ss med eple eddik :)

 

Snasen god mat!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Gleder meg til jakten begynner ja. Skal bruke black cloud nr 3. Og hypersonic steel 12/89. Så får vi håpe det duger.

 

Sist jeg var på skarvejakt brukte jeg 24grams bly leirdueammo vell å merke i 12/70....Som dere ser er dette ett par år siden, men er ammoen blitt så dårlig at en må opp i 12/89 for å få skarven til å flyte stille i sjøen med dagens ammo??

Link to comment
Share on other sites

Bruker som regel 12/76 når eg e på skarve jakt, men no skal eg bruke opp 89 ammoen min. Var å testa 89 ammo på tre fjøler her hin dagen å eg ble skuffa over resultatet. 89 krever mer av skyter og de faller like godt på 76. Leirdue ammo bruker eg ikkje. Skarven er hardskutt så det holder. Eg har aldri prøvd det heller da.

Link to comment
Share on other sites

legger skarven egg der den holder til eller reiser den vekk?? er den vekke noken deler av året??

Eg vil tro det, det er veldig lite skarv her før jakten begynner på det. Ser det veldig skjelden, og noen uker før jakten begynner så kryr det av de.

Link to comment
Share on other sites

Har planer om å prøve skarvejakt i år. Har ordnet meg med lokkeskarver.

 

Er det slik at man bør sette seg på et sted der man vet skarven sitter, eller kan man lokke dem til andre steder med lokkeskarvene? Det finnes jo mange fine potensielle skarveplasser å sette lokkene på.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som sverger til magnumladninger og grove hagl: Ta dere heller et kurs i avstandsbedømmelse. Det er nemlig her dere gjør feil. Skarven er ikke hardskutt i det hele tatt. Det er en utrolig seiglivet myte som kommer av at det på grunn av dens størrelse og det åpne området den befinner seg i er vanskelig å bedømme skuddholdet riktig. Sannheten er at skarven er lett å felle så lenge den befinner seg i lufta. Idet den lander på vannet vil det kun være halsen som er sårbar for treff, og da er i hvertfall grove hagl fullstendig feil valg! Sekserhagl er utmerket for å drepe effektivt. Dersom holdet bikker førti-femti meter er selvfølgelig muligheten for å felle skarven større med grove hagl, men problemet med det er at den på slike hold nesten alltid skadeskytes ved treff! Dersom man lærer seg å bedømme når skarven er på 25 meters hold, og holder seg til det med sekserhagl vil skadeskytingsfrekvensen garantert gå ned og antall fugl i båten vil øke fordi man da kan bruke tid og ammunisjon på nye fugler isteden for ettersøk og avliving av de man har skadd. Dette er ikke noe jeg tror. Det er resultatet av mange hundre felte skarv med alt mulig slags fyrverkeri. Bruk fine hagl og bedøm avstanden riktig!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at skarven er svært sky og vàr for bevegelser. Man skal visst være på post før det blir lyst og bruke god kamuflasje, og er man først avslørt, holder skarvene seg langt unna. På en annen side har jeg blitt fortalt at skarven skal flåes så fort som mulig for å unngå transmak, noe som jo er vanskelig uten å bli oppdaget. I tillegg vil nok skarven kunne drive bort med strømmen hvis den faller på vannet og ikke hentes med båt (uten motor :cry:).

 

Har dere noen kommentarer og tips?

Link to comment
Share on other sites

Når vi jakter så er ikkje skarven mer var en annen fugl, ser de deg så velger de en ny rute. Så en kamonett og sitte i ro ville eg gjort ja.

Skarven e å bli en dum fugl, eg har flere ganger sett samme fugl komme tilbake på holmen eg har skutt fra. Den tar seg en god runde.

Ja du må få ut stykkene med kjøtt som du vil ha før fuglen blir kald, å ta vekk alle de gule fett klumpene.

Ja fuglen driver fort vist det er litt strøm og vind på sjøen. Så det beste er å sitte seg sånn at fuglen vi gå inn mot holmen du sitter på etter den har gått i sjøen. Jakt formen er kjempe gøy den, ser det e komt litt skarv her i området vi jakter også :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Klar for skarvejakt nå! skal sitte bak kamonett inntil ein varde på eit skjær. setter ut 7 lokkefugler på skjæret og 2 oppå varden! sitter alltid mellom 20-30 skarv på skjæret så har ein god følelse :) skal dessuten ha med meg 2 stykker som aldri har jaktet skarv før, blir artig! :D

Link to comment
Share on other sites

har og sett masse skarv på plasser eg aldri sku tru skarven sku sitte, og ser ut som de allerede de er masse fugl :)

ut på holmen halv 7 lørdags morgen, dette skal bli gøy :) blir vel ein tur med rifla og, som går som ein drøm for tida, nå som ny avstandsmåler og kestrel 2500 e innkjøpt og lapua ballistics på mobilen så bør dette vere dårlig nytt for skarven :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...