Jump to content

SKARVEJAKTA 2011


tveraali

Recommended Posts

har og sett masse skarv på plasser eg aldri sku tru skarven sku sitte, og ser ut som de allerede de er masse fugl :)

ut på holmen halv 7 lørdags morgen, dette skal bli gøy :) blir vel ein tur med rifla og, som går som ein drøm for tida, nå som ny avstandsmåler og kestrel 2500 e innkjøpt og lapua ballistics på mobilen så bør dette vere dårlig nytt for skarven :lol:

 

DET er morsom jakt det! Har gjort det litt selv i Lofoten.

 

Skarven er jo og såpass stor, at hold som 3-400 meter er ikke uaktuelle på godværsdager. Skarven er jo og en særdeles stillestående blink!

 

Problemstillingen min har til nå vært at den kan falle i havet hvis det er litt "sprell" igjen i den etter treff, og da kan den drive langt på kort tid. Så må vel i såfall fokusere på de som sitter godt innpå holmene..

 

Har du noen gode erfaringer med riflekuler på skarv? Jeg tror faktisk jeg skal prøve med a-max neste gang. Helmantel eller match-kuler er for lite fres i føler jeg!

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur i dag på snikjakt, satset på en holme som erfaringsmessig er bankers og det gav resultat. Etter en ti min med sniking og kravling var jeg inne på skudd hold, målte å fikk opp 159 meter- gikk ikke an å ligge godt der jeg var, så satte meg opp og klikka på tofoten. Skarven satt med ryggen mot meg og med det litt uheldige utfallet jeg hadde på gåsa sist, valgte jeg å legge tråkorset på nedre del av halsen- fikk et kjempe treff og slapp å skjære bort noe kjøtt:)

 

21enqdh.jpg

jkwy8w.jpg

 

Felt med 223 rem- 62 g Fusion

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Var ute å prøvde skarven to ganger i helga resulterte i to skudd sjanser og ingen fugl.. jakter med en Tikka 223, brukte sittende to-fot som altid, felte en skarv på samme plassen for et par uker siden og holdet er drøyt 150 meter. sikta midt på skarven for å ha mest mulig å gå på ift vind, men ble skivebom begge gangene.. Etter den første bommen var jeg opp med pappskive å testskøyt og treffpukt var som det skulle..

 

Er det noen som har noen erfaringer å dele mtp vindavdrift på 22 kalibre?

Link to comment
Share on other sites

Skarvejakt med rifle er gøy ja!

Men vil du utdype dette:

"Jakter med rifle fra skjær til skjær, noe som forutsetter lite vind."

 

Slik eg tolker reglene kan ein jakte fra et skjær/holme som er under vann ved flo. Altså ligge og skyte fra et slikt skjær og på fugl som sitter på tilsvarende skjær, el i vannet/lufta for den del.

Når det er fjære(lav-vann) kan ein da gå på "land" og skyte fra et sånt sted. Men det forutsetter liten vind :D, ellers går det fort galt med både båt og mann :winke1:

 

Skyting med rifle blir også betraktelig vanskeligere jo meir vind det er. Derfor eg etterhvert har gått over til tyngre kuler med bedre BC. Avstand og kulefall er greit å kompensere for med lasermåler, vind er mykje verre. Er min erfaring ivertfall.

 

Ser du tidligere spør om komentarer til vinnavdrift for 22-kuler:

Har også erfart at 6,5 med gode kuler er betydelig bedre egnet en 22-kuler på sjøen, da det nesten alltid

er litt vind.

Men siden du har ein 223, så ville eg funnet den kulen med høyest BC som våpenet ditt gir god pressisjon med, og brydd meg lite om hastigeheten gikk litt ned. Hvor tynge kuler våpene ditt klarer å stabilisere kommer ann på stigningen i løpet. Du finner fleire tråder om dette dersom du søker litt skulle eg tru. Det bør nok også vere ei ekspanderende kule, kanskje A-max?

Ikkje gi deg, lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Jakter med rifle fra skjær til skjær, noe som forutsetter lite vind."

Om det er mye vind under slik jakt så er det en utfordring å komme iland på skjærene tørr, og med hel båt... Likeledes blir det et problem både å finne og å få tak i fuglene når de vel er skutt, enten de ligger i vannet eller på et skjær.

Dette blir etter min erfaring et problem lenge før vind blir et problem for skyting - vinden på sjøen er oftest jevn, og kommer fra ei definert retning.

Skytetrening i vind er et stikkord, og gjerne på mye lenger hold enn det som er aktuelt under jakt.

 

Heldigvis er det slik at de unge fuglene også er dummest, og de en får kortest hold på. De gamle seige og og harske får heller sitte.

 

Ser du tidligere spør om komentarer til vinnavdrift for 22-kuler:

De tre .224 kulene jeg har brukt til jakt på sjøen er Hornady 80gr Amax, Berger 90gr VLD og Lapua 69gr Scenar

80gr Amax, skutt ifra en .223Rem med 1:8" eller 1:7" riflestigning duplikerer så godt som eksakt 308Win med 155gr Scenar, både i dropp og vindavdrift, mens 90gr Berger ganske nesten duplikerer 6.5x55 (muligens bortsett fra Høggerns feltladninger, og "Gylne Kule's", 6.5x55 "Atomic")

69gr Scenar er ikke mye å skryte av på papiret i forhold til disse, men i praksis er det bare de aller lengste, unevnelige holdene en må avstå ifra.

 

Dette er ikke en oppfordring til å skyte på lengst mulig hold, eller i vind du ikke mestrer - men ei oppfordring til å trene, også i vind:

" if you want to know the wind, you must shoot (in) the wind"

Alt for mange skyter ikke i vind, kommer ikke på banen i vind, for da skyter de så dårlig - tro hvorfor?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...