Jump to content

Reveåtene deres? (Avstemming)


Kvamsgutten

Åtet deres?  

113 members have voted

  1. 1. Åtet deres?

    • Revvarsler?
      43
    • Gris?
      47
    • Fugl?
      31
    • Fisk?
      58
    • Ku?
      15
    • Sau?
      26
    • Hundemat?
      76
    • Lys?
      59
    • 50m+?
      56
    • 100m+?
      28
    • Pall eller noe over åtet?
      24
    • Grop?
      19
    • 0-50m?
      26
    • Besøker åtet minst 1 gang pr uke?
      51
    • Besøker åtet max 1 gang hver uke?
      35


Recommended Posts

Tenker å lage en ny tråd ang dette siden dette innlegget blir fort borte i større tråder..

 

Til dere som strever med og få reven bort til åtet? og dere som har stor suksess.

 

Hvor ofte er dere bortpå åtet?

100% sikre at noen av åtedyrene ikke har fått pencilin?

Har dere sterkt lys?

Har dere paller eller evt noe annet over åte?

Rev-varsler i nærheten av åtet?

Andre faktorer som kanskje spiller inn?

Hva bruker dere til åte?

 

Tenkte jeg skulle undersøke litt hva reven påvirkes mest av?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

er på åte ett par ganger i uken og i tilegg hver gang det blir skutt rev

penecilin nei ikke på kyllingen men 100 prosent på rådyrA

250 watts metallhalogen lampe

ikke noe over men har bygget ett gjerde rundt ett av åtene pga problemer med en hund..(sprinkler så store att reven kommer inn)

ingen revevaslwer

240 kg med kyllingfillete to rådyr opdrettslaks ca 15 kg medisterfarse og bikkjemat..

 

 

har skutt 19 rev på ett helt år

Link to comment
Share on other sites

bruker ku jurer som jeg får på det lokale slakteriet. Har til nå bare bundet dem fast. Men skal lage meg et "spyd" av en gammeldags lang teltplugg.

Varmer bare denne slik at jeg kan slå den litt flat et lite stykke over spissen. Så sveiser jeg på to mothaker der, å kvesser denne litt. Mye enklere å bare kjøre denne gjennom juret enn å stå å knote med en kniv i all den melken som er igjen der :roll:

Så binder jeg et tau i pluggen som jeg fester der jeg har den andre festet.

Ellers så har jeg en 1000 metring som jeg har tredd en rød plastbøtte over. Kappet først et lite hull i denne slik at jeg fikk litt større lysåpning, men ingen rev kom på åta. Så teipet jeg fast biten som jeg hadde skåret ut......lagde skikkelig horelyst til mikkel :lol: . Å da kom den helt fram samme natten.

Bruker ikke å være på åta mer enn høyst nødvendig, å da går jeg så lite som mulig rundt der. Har også mange ganger vært fristet til å plukke noen ravn å kråker....men har avstått for fristelsen :D

Link to comment
Share on other sites

Her går det i hest. (som jeg fortalte i den andre tåden)

Har hatt noe aktivitet på åta (ikke mye). Nabohunden feks, men det er nok ikke bare den som har vært der som først antatt. I natt leverte rev nr 11 inn tøfflene til sin skaper, og nabokjerringa hadde sett en i morrest som hadde gått forbi huset mitt.. Hest fungerte visst det også. Har i tillegg vært og fått tak i kje som jeg skal legge dit for å få litt lukt av slakt på åta. Blir spennende framover nå. :)

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere brukt høner, var veldig populært hos både kråke,skjor og rev! Ble litt for lettvint for reven med hønene, siden jeg ikke orka å bære en pall 400m å legge over den å binde dem i. Høner anbefales.

 

Akkurat nå bruker jeg rester etter 2 voksne griser som ble slaktet, og jeg fikk alt "snadderet" som ble igjen, rett å slett all driten :wink: Den har også vært populær til både kråke, skjor og rev. Jeg har ikke sjekka den på 3 dager nå, så regner med at det har vært litt aktivitet der i det siste. Tenkte jeg skulle gå bortpå å kaste på noe hundepellets i morra.

 

Edit: Jeg jakter kun når det er lyst nok ute til å se dyret (såvidt det er litt måne eller fullmåne). Når det førstes er fullmåne, er det somregel fra 10-15 minus så da blir det ikke lenge jeg klarer å ligge, men lå i 2 timer og 40 minutter i -13 her men det blei for kaldt. Jeg har ingen tilgang på åtelys, derfor benytter jeg fullmåne eller da det som sagt er lyst nok til å se at det faktisk er en REV som kommer om jeg skulle være så heldig at den kommer mens jeg sitter der.

Planen for sommeren blir definitivt og sette opp ei lita jaktbu rundt 3 meter over bakken, så jeg har noe å sitte i. Akkurat nå ligger jeg oppå noen eldgamle potetkasser som har ligget der i årevis, som er veldig ubehagelig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tenker å lage en ny tråd ang dette siden dette innlegget blir fort borte i større tråder..

 

Til dere som strever med og få reven bort til åtet? og dere som har stor suksess.

 

Hvor ofte er dere bortpå åtet?

100% sikre at noen av åtedyrene ikke har fått pencilin?

Har dere sterkt lys?

Har dere paller eller evt noe annet over åte?

Rev-varsler i nærheten av åtet?

Andre faktorer som kanskje spiller inn?

Hva bruker dere til åte?

 

Tenkte jeg skulle undersøke litt hva reven påvirkes mest av?

 

Så skal jeg ordne en et innlegg hva som funker best til folk. Deal or no deal?

 

vær minst borte på åte ..dere leggerigjen lukt ....kan kjøre reven var ..også ikke hent reven på natten ..kan komme flere !!!

jeg bruker 300 W

jeg bruker grisevom på slakteri

ikke bruk helmantel ..bare bly eller noe

Link to comment
Share on other sites

Måtte en tur på åta igejn i dag da den var en meter under snøen. reven hadde gravd seg ganske langt ned, men da den hadde møtt på et hardt skarelag hadde den gitt opp. Hakket den fram pluss føyde til en del hundemat. Så fikk jeg montert "drivway patrol" i dag. Skal bli spennende å se hvordan den funker.

Å funker den som planlagt, så blir det bare å sitte i godstolen i stua å vente på at det skal pipe :lol:

Link to comment
Share on other sites

Avstand fra hus: 100-110 m.

Avstand fra åta til skog: 10 m.

Kunstig lys med timer. 12v arbeidslamper/lyskaster.

Grop: 1x1m og 0,5 m dyp.

Gitter: Ja, på det ene har jeg armeringsmatte. På det andre ingen ting. Der ligger det hel hjortekalv som ikke forsvinner....

Sensor: Ja, Mikkel på begge åtene.

Hovedåte: Hele rådyr og hjort, snittet opp i buk. Hjorteavskjør og innvoller fra samme art.

Strøåte: Hundepellets fra Europris. Kastes på sent ettermiddag så kråkene ikke får de.

Frekventerer åtet: Hver dag de siste 14 d. har jeg brukt atv ned til åtene og strødd pellets. Står på atv mens jeg hiver rundt.

Pencilin: not!

Skutt rev: Hentes dagen etter.

 

Bilder:

DSC06614.JPG

DSC06615.JPG

IMG_4497.JPG

IMG_4500.JPG

DSCn02176.jpg

IMGn_0341.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt tilfeldig fra år til år hva jeg har som åte, men nå i år har jeg en hel sau, og 4 høner bundet fast i hver fot på sauen. Rundt hoved åte har jeg små biter med grise fett som er blanda med kraften fra et reke spann, dette bare hiver jeg rundt om kring. Åte ligger 18 meter fra moelven brakka jeg sitter i. på torsdag var ørna på besøk der, flaug av gårde med grise fett i nebbet.

Link to comment
Share on other sites

Avstand fra hus: 60-70 m.

Avstand fra åta til skog: 50-60 m.

Kunstig lys: Nei.

Sensor: Nei.

Hovedåte: Helt rådyr og slakteavfall av hjort.

Strøåte: Hundepellets fra Rema.

Frekventerer åtet: Kaster på hundepellets fra en traktorvei 15 meter fra åte 2-3 ganger i uka. Ellers er jeg nesten aldri borte på selve åtet. Skutte rever lar jeg ligge til gjenbruk.

 

Edit: Har best erfaring med grisevom som reveåte. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har 16 til nå. Men den/de som er her nå vil ikke foran sensor. Enda. Dette er relativt nye rever i området, så det kan hende de mykner opp og kommer foran sensoren. De er 5 m unna åta i alle retninger, men de vil ikke på hovedåtet. Vurderer å bryte vekk armeringsmatta og la de få fri flyt av goder. Men samtidig har jeg jo hatt flere rever som har oppsøkt hovedåta. Må vurdere i morra om jeg skal hekte vinsjen på atv`n og dra opp matta....

Link to comment
Share on other sites

Åte ligger 35 meter fra gluggen.

100 meter fra skog på venstre siden, 500 meter fra skog på høyre side, 600 meter fra skog rett frem, reven kommer ofte fra høyre eller rett frem.

Er ikke sikke på om åtet jeg bruker er fri for pencelin. bruker både gris og kyllingavfall

Bruker ikke noe over åtet, lar kråkene spise så mye de vil.

Når jeg jakter på det meste, så kan jeg være på åtet hver dag, for å fylle på ny åte.

Bruker 300-500 watt arbeidslampe.

Ikke revevarsler.

Pleier å skyte 10-15 rev i året, men virker som det har blitt litt mindre de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har ei relativt kraftig labradortispe, i fjor presset hun seg igjennom et sauegjerde for å komme seg bortpå åtet, da foret jeg med hovedsaklig middagsrester og annen husmat. I år har jeg foret med høner, og det er ikke så interessant, i hvertfall ikke nok til å klemme seg igjennom gjerdet.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt reveåte på noen år, men junior har tatt jegerprøven og nå har vi blåst liv i åtejakten igjen :D Har i alle år før brukt hel gris (selvdød) som åte med bra hell, brukte bestandig og kutte opp hull på vomma. I år fikk vi en liten gris på ca 30-35 kg som var avlivet (skutt) pga halebitt. Denne har ligget nå i en mnd tid. Men reven går ikke på den, har vært ett par meter unna flere ganger men vil ikke bort på den. Kastet ut noen rester fra middag i går og det var borte i dag. Kan det være lukt etter att den er skutt som gjør det???? Har en gang opplevd etter og ha bommet på en rev :oops: hvorpå det senere på natten kom en ny mot åtet :twisted: for så og plutselig kaste rundt og forsvinne :shock: Når det ble lyst gikk vi opp på åte for og se på skuddplassen, så vi att den første som ble skutt etter, der hadde kulen gått inn i snøen over reven og den som stakk kom til der kulen hadde slått inn og det var der den kastet rundt og forsvant :?: Så da måtte det vell være kruttlukt eller noe den reagerte på. Kan det være lukt fra krutt på åtegrisen som gjør att den ikke går på. Har stort sett vært rev på jordet ved åte hver kveld. Åte er nå snødd ned med ca 30 cm snø men det burde ikke være noe hinder :cry:

Link to comment
Share on other sites

Åte: Hel hjortekalv som jeg fant hengende fast i et gjerde.

Lys: Nei

Glugge: ja, ei dokkestove som ikke er i bruk lenger.

Lys: Nei, men vurderer

Grop: Nei, men når snøen forsvinner skal et musebol lages.

Sensor: Nei

Viltkamera: kommer!

Pencilin: Nei.

Skog: noen trær og litt småskog bak åtet, før det er jorde og tett skog igjen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt reveåte på noen år, men junior har tatt jegerprøven og nå har vi blåst liv i åtejakten igjen :D Har i alle år før brukt hel gris (selvdød) som åte med bra hell, brukte bestandig og kutte opp hull på vomma. I år fikk vi en liten gris på ca 30-35 kg som var avlivet (skutt) pga halebitt. Denne har ligget nå i en mnd tid. Men reven går ikke på den, har vært ett par meter unna flere ganger men vil ikke bort på den. Kastet ut noen rester fra middag i går og det var borte i dag. Kan det være lukt etter att den er skutt som gjør det???? Har en gang opplevd etter og ha bommet på en rev :oops: hvorpå det senere på natten kom en ny mot åtet :twisted: for så og plutselig kaste rundt og forsvinne :shock: Når det ble lyst gikk vi opp på åte for og se på skuddplassen, så vi att den første som ble skutt etter, der hadde kulen gått inn i snøen over reven og den som stakk kom til der kulen hadde slått inn og det var der den kastet rundt og forsvant :?: Så da måtte det vell være kruttlukt eller noe den reagerte på. Kan det være lukt fra krutt på åtegrisen som gjør att den ikke går på. Har stort sett vært rev på jordet ved åte hver kveld. Åte er nå snødd ned med ca 30 cm snø men det burde ikke være noe hinder :cry:

 

 

har oplevd det samme med selvdød gris.. ble liggende i to mnd før den plutselig var borte på tre uker... tipper den forsvinner når det blir litt mildere

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har ikke hatt reveåte på noen år, men junior har tatt jegerprøven og nå har vi blåst liv i åtejakten igjen :D Har i alle år før brukt hel gris (selvdød) som åte med bra hell, brukte bestandig og kutte opp hull på vomma. I år fikk vi en liten gris på ca 30-35 kg som var avlivet (skutt) pga halebitt. Denne har ligget nå i en mnd tid. Men reven går ikke på den, har vært ett par meter unna flere ganger men vil ikke bort på den. Kastet ut noen rester fra middag i går og det var borte i dag. Kan det være lukt etter att den er skutt som gjør det???? Har en gang opplevd etter og ha bommet på en rev :oops: hvorpå det senere på natten kom en ny mot åtet :twisted: for så og plutselig kaste rundt og forsvinne :shock: Når det ble lyst gikk vi opp på åte for og se på skuddplassen, så vi att den første som ble skutt etter, der hadde kulen gått inn i snøen over reven og den som stakk kom til der kulen hadde slått inn og det var der den kastet rundt og forsvant :?: Så da måtte det vell være kruttlukt eller noe den reagerte på. Kan det være lukt fra krutt på åtegrisen som gjør att den ikke går på. Har stort sett vært rev på jordet ved åte hver kveld. Åte er nå snødd ned med ca 30 cm snø men det burde ikke være noe hinder :cry:

 

Nå har reven kost seg på åtet i snart 14 dager :D så i helga skal junior ha dåpen sin i glugga, har kastet ut litt hundefòr med jevne mellomrom, han har sett den når han har sittet mens jeg jobbet nattskift så nå er det på tide og sitte med rifla. Greit att han har sittet litt alene uten våpen så han ser hvordan den oppfører seg når den kommer. samt fått timet når den bruker og komme. Men det har vært lenge og vente til jeg fikk fri og kan være med så han kan få skyte.

Link to comment
Share on other sites

Nå er juret en ganske liten bit av kua da.... :wink:

 

Bruk noe som funker bedre. F.eks slakteavfall fra gris, rådyr du får fra fallviltgruppa i viltnemda di, tørrfor til hunder funker gull. Og skutte rever er greit åte det også. Her lå det bare halen igjen av den jeg skjøt nest sist, kannibalisme i stor stil, reven er ikke nådig! :lol:

 

Har tulla med åtejakt på rev i 28 år, derfor har jeg en viss erfaring. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

All åte ligger jo slik at du kan se med kikkert på den. Å da merker i allefall jeg om det har vært aktivitet der eller ikke. Man ser det også veldig godt om det har kommet nysnø, da er det fullt av spor.

Ellers så må du jo bare ha troen i orden, å da kommer den når du setter deg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen her som har brukt bio avfall til åte? Jeg vurderer å sette ut en pose med bio avfall i skogkanten, slik at jeg kan se når reven har vert der, for da er vel posen veltet og herja med. Må ha noe som lukter så sterkt at man nesten spyr, noen ideer ?

Halvråtne høns er helt fantastisk!

Link to comment
Share on other sites

Åtet består av fisk, viltavfall, hundemat og sikkert mye mer, forer opp med ujavne mellomrom men er ikke bortpå mer enn en gang hver fjortende dag eller deromkring.

 

Åtet ligger 20 m fra gluggen i løeveggen, komplett med ørelappstol hvis en føler for haglejakt.

Ellers står det en Driveway Patrol kjøpt fra http://www.prozeed.no/hjem/driveway-patrol/ hvis jeg føler for riflejakt, holdet blir 70m fra huset.

 

Saken står i en spylerveskekanne og funker snus så langt.

 

Datt en rev for 10 minutter siden, UMC i 308.

Ikke helt fornøyd med den reaksjonen selv om skuddet var bra nok, blir hjemmelada Gameking heretter.

 

Ser også at jeg kan nok spandere mer lys på veggen, helt greit i finvær men skal ikke mye nedbør til før det blir verre.

 

Ingenting som holder åte nede.

Link to comment
Share on other sites

Har en rev som ikke våger seg helt bort på åte, driver rundt ved skogkanten. (åte ligger bare 20 m unna huset) Så nå har jeg lagt hundemat i ei bøtte og bløtt det opp med vann og blod, tenkte jeg skulle la det fryse til en kladd og legge det ut litt unna hovedåte og se om det kan friste. Noen som har prøvd noe lignende??

Link to comment
Share on other sites

flesteparten av revene jeg har skutt er skudd på trekket eller på vei til åte, kun et par stykker som har falt på selve åte. vi har fora på med gris, rev, hundemat (til tider) fisk, og nå litt rådyrkjøtt i tillegg. jeg er skjelden borte på åte med mindre det er for og legge ut noe mere godsaker. av belysning har vi en 1000w arbeidslampe, jeg ser øya på reven på over 200m(synd for mikkel, bra for meg :mrgreen:) åte ligger ca 80 m fra husveggen, og 50m fra glugga som står litt nærmere. men har en stor fordel og det er en minkfarm som ligger lite i nærheten som reven skal ned til. og den har trekkruta si 100-200 fra glugga :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Avstand fra hus: 20meter

Avstand til skog: 250meter

Lys/varsler: Nei

Åte ligger fritt på bakken, og består av helt rådyr og hjorte avsjer.

Blir brukt coop hundemat, en neve ver dag som bare står 20-30 meter unda og kaster mot åta.

Henter reven på åta når er ferdig for natten.

Blitt tre hitten til i`år.

Link to comment
Share on other sites

Ja, tyren du er inne på noe, men hva skal jeg bytte ut? Grop kanskje? siden det kanskje ikke spiller så stor rolle med tanke på besøk av rev?

 

Steve.. Vi kan vel ta et felles ord som vilt? Rein, rådyr, elg osv..? Kan bytte ut storfe med vilt maybe? siden ku ikke er så utbrett ser det ut til..;)

Link to comment
Share on other sites

Kan man få tak i noe billige varer på butikken som kan brukes til åte ? Tenkte på noe som man kan legge i ei bøtte eller noe i et varmt rom å vente til det surner og lukter helt forferdelig. Skal ha et åte de jeg ser reven holder til, noe enkelt noe.

 

Tenkte på å kjøpe en pose hundemat, blandet det i vann, og tilsette noe som lager en ekkel lukt om man lar det stå i et varmt rom i ein uke eller to. Noen som har ideer? :D

Link to comment
Share on other sites

Åtet mitt består av høner og kyllinger. Bruker en pall som ligger over. Ligger ca 30m fra husveggen.

Brukt på å kaste uttpå first price hundefor der i vinter og kjørt opp så reven har traktorspor å gå i fra skogen, samt skiløypa krysser der jeg har kjørt med traktor.

Bruker ei lampe på 500w og ei til som er festa på terrasen min i lavere nivå på 150w.

Revevarsler er påmontert der, men står helt på åtet, så den står feil. Det skal gjøres opp igjen i høst.

Vært rev der i vinter, fått skutt 2 der, etter det har det blitt stille derfra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker hel ælj, denne sesongen har jeg en okse som er "mekanisk mørnet" av en FH16 på riksveg 7 dvs ikke ett helt bein i kroppen...

 

besøket har vært bra, en liten nedtur når det var på det kaldeste men nå har brukene innfunnet seg både sent og tidligt.

 

Undertegnede deler ut Sierra 45 grs varminter med rund hånd :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...