Jump to content

Pardini 9 mm.


National Match

Recommended Posts

Antagelig eksisterer det tråder med dette, men ville vært flott med noe konkret her! Hver gang jeg har surfa på nettet den siste uka, er det som om Pardini-pistolene har hatt en egen tiltrekningskraft. Jeg både ser og vet litt om dem - f.eks. lav kjernelinje. Og jeg har hørt at flere mener det er den klart beste feltpistolen som finnes. Jeg må si at den har på én eller annen måte en likhet i utstrålingen som klassiske Sig Neuhaussen. Har lest tester om 22'en til Pardini også - og også denne får jo virkelig bra omtale. Jeg skjønner at Pardini er noe helt spesielt, og den koster jo nok - men er det noen som kan fortelle litt HVORFOR den er så bra? Og hva menes med "modernifisert Browningssystem"? Hvordan er det modernifisert? Og hvilke andre konkurrenter fins det til denne flotte italieneren? SVI? STI? OG - Er det lov med elektronisk tenning på vanlige programmer - eller er dette egen klasse? (Kan vel ikke måle elektronisk tenning i gram??? :shock::shock: Mange spørsmål, men håper noen har tid på søndagskvelden!

Link to comment
Share on other sites

Hvorvidt Pardini er bra eller ikke er vel mer en personlig preferanse mht til hva som passer en best. For å finne ut om Pardini er noe for deg så kan man gjøre en enkel test.

Man stiller seg opp i 45 grader imot en tenkt skive, og løfter hånden som ved et presisjonsskudd. Deretter senker man hånden, puster rolig, og løfter den opp igjen på samme måte, men med øynene lukket. Når man så har hånden oppe i ansiktshøyde, åpner man håndflaten, som ved å gi stopp signal. Med hånden hevet slik, knekker du håndleddet brått ned, samtidig som du sier høyt ”tøysegutten”, ”tøysegutten”. Gjenta dette et par ganger. Føles dette naturlig så kan det hende Pardini er noe for deg…

 

 

 

 

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det var en veldig enkel og informativ oppskrift! Takk for den Lærlingen! Nei jeg falt ikke innen denne kategorien kjente jeg, mere en sånn en cz'er jeg ja... Jeg vet ikke hvordan jeg tester det, utenom det å holde en cz i handa, trykke av noen kuler i generetll retning en skive, og deretter kjenn etter om gliset er på plass i trynet!

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan forklare forskjellen på SP New og SP Rapid Fire?

Rapid fire er mye tyngre, spesiellt i front. Beregnet for hurtig-programmer, for da å raskere få siktebilde etter rekyl sekvensen.

 

Available also the "rapid fire" version SP RF on which important elaborate changes have been made to the bolt and barrel. Delivered with 6 Tungsten weights.
Link to comment
Share on other sites

Man kjøper en benelli mp90s!

 

Men sånn visst du absolutt skal ha pardini, så kjøper du sp new.. Klarer nok fint å hevde deg blant begge deler selv med den.. og visst du ikke tror det holder, så kjøper du rapid fire, og bestiller et konverteringssett fra pardini, så får du den over til den vanlige også..! Iallefall etter det jeg har lest..!

Link to comment
Share on other sites

Vis det er Pardini GT45 Duoton 9mm pistolen du tenker på.

Så bør du prøve den på skytebanen en del.

Før du eventuelt velger og kjøpe den.

Den er tross alt litt dyr og den har en veldig merkelig rekyl.

Jeg prøvde den på 25m banen for en stund siden.

Den var jo presis, men jeg syntes rekylen var veldig merkelig eller ekkel på en måte.

Ikke noe pistol for meg.

 

Det finnes en del andre alternativer som er minst like gode.

Pardini = OPPSKRYTT.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor jeg har Pardini 9mm: Under påskefelten på Oppdal for noen år siden greide jeg det kunststykke å glemme min STI hjemme. Siden jeg hadde kjørt 20 mil en vei, spurte jeg en venn om å få låne hans våpen. AIW lot meg låne hans Pardini. Uten prøveskudd og rett ut i løypa skjøt jeg klart bedre enn jeg noen gang hadde gjort med STI. Mandagen etter var det telefon til Børselars :-)

PS. Jeg har aldri prøvd SIG 226 X-six, så jeg kan ikke sammenligne med den. De fleste andre alternativene har jeg prøvd. DS

Link to comment
Share on other sites

Det er med Pardini som med alle andre våpen: Du kan ikke basere deg på at andre (mis)liker dem, du må prøve sjøl. Enkelte (mis)liker produsenten, opprinnelseslandet, kaliberet eller den øvelsen våpenet primært er laget for, og gir sine råd ut fra det. Jeg har aldri skutt med Pardini 9mm, men registrerer at mange skyter bra med dem og liker våpnene sine godt. Jeg skjøt mye Pardini i .32 S&W Long i en periode og har ikke noe å utsette på den modellen.

 

Så, enkelt og greit: Prøv en Pardini og gjør et valg utfra hvordan du sjøl liker den. Den er helt sikkert verd å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo også komme med min erfaring da jeg HAR VÆRT eier av en gt9 6". Den har meget god presisjon, men grepet, grepsvinkelen og rekylen ble jeg aldri helt fortrolig med. Har nå en P220 x-six og den er for meg helt rå. Et helt annet rekylopptak. Rå pistol.

 

Er på ingen måte motstander av Pardini, har en Sp ny og Hp ny, (da med Nill grep)-nydelige våpen.

 

Men som alle her sier, det er en smakssak, prøv forskjellige pistoler. Ikke velg Gt9 fordi mange skryter av den, den feilen gjorde nok jeg og ble en erfaring rikere.... Men kjøp den hvis du skyter godt med den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...