Jump to content

Pumpehagle vs O/U?


liedholm

Recommended Posts

Spitfire: Om det finnes rene hagler med oppspenner vet jeg ikke riktig, men bl.a. Blaser har vel kombier og drillinger med oppspenner trodde jeg? Mulig det er jeg som er på bærtur i skisesongen her, Blaser klarer ikke å interessere meg i det hele tatt av en eller annen diffus grunn. Men som påpekt i "er bøylerifler noe å ha" tråden, utvendig hane er en oppspennertangent... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

til Tyren64: helautomatvåpen er IKKE lov og bruke på jakt i Norge.

 

til Johs: vei dine ord! er du ikke litt stor i kjeften når du sier at en pumpehagle ikke ha NOEN fordeler?

har en remington 870 synt supermagnum. og den er mye lettere og plukke fra hverandre og gjøre sikkilig rein en en o/u. min far har en o/u og har pussa den og noen ganger og min 870 er desidert enklest og gjøreskikkelig rein!

og det er mye lettere og dra skjefte tilbake og legge et skudd i kammeret på en pumpehagle og og så dra fram skjefte en og brekke en o/u hagle og lade om.

 

til trådstarter: mange her påstår at det er så mye bedre med o/u en pumpe og halv auto.

men for meg stemmer det IKKE. når jeg og min far skyter leirduer så bytter jeg litt mellom min pumpe og hans o/u og jeg treffer ikke noe bedre med o/u en pumpen.

har skutt med både pumpe, halvauto og o/u og jeg mener at det ikke er så mye bedre og skyte med o/u. jeg for mindel skyter best med halvauto.

 

men mit råd er at du prøver forskjellige typer merker og velger det du føler deg mest kofortrabel med og skyter best med :D

 

kan apsolut anbefale remington 870. og med en kolbekappe som er ca 2 cm tykk med myk gumi blir det ikke noe stort problem og skyte med 12/89.

 

det er en grunn til at det er solgt 10 milioner av den! den koster 4000 hos xxl;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange fine svar! jeg er student og 19 år, så flyter ikke rundt med penger her, så det å kjøpe en av hver er på nåværende tidpunkt uaktuelt. Når dere sier prøv mye forskjellig? har dere noen tips til stede man fær prøvd litt forskjellig, eller er det snakk om å låne av kjente å dra en tur på banen?

Ligger nå an til en lanber gyttorp, grunnet gode tilbud, leveres i links og har hørt mye bra!

Link to comment
Share on other sites

lanber er ok hagler.

Den beste måten å prøve flere forskjellige på er vel å oppsøke en leirduebane og spørre seg litt hyggelig for. De fleste vil gjerne dele av sine erfaringer,og ofte også la deg få prøve en serie med godbørsa.

Bare husk på at vi alle helst anbefaler det vi selv har, uten å fundere så mye på hva dine behov måtte være.

 

Våpen kan det ofte lønne seg å kjøpe brukt. Om du ikke har behov for de aller lengste holdene kan du spare endel på å kjøpe ei hagle i 12-70 eller kanskje 20? "alle" skal ha magnum om dagen, det er ikke noen galt med det, men det er en mote som ikke er strengt nødvendig akkurat.

 

Hva blir ditt bruksområde? skal du jakte i tett skog? Da er lengde viktig, og dobbletløpere har et fortrinn. Bratte vestlandslier eller lange dagsmarsjer på vidda? Vekt får større betydning, og det kan være lurt å vurdere en dobbeltløper i .20? Eller en enkeltskudds. De er sterkt undervurderte, og ofte latterlig rimelige, særlig brukt.

Sjøfugljakt? Her har pumper ingen ulempe som jeg får øye på, snarere tvert imot.

 

Til først og fremst banebruk er det lurt å tenke på at større vekt er en fordel, både for skytekomfort og at børsa tåler mer bruk før den får slitasje av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Pumpe har ingen fordeler i forhold til O/U, SxS, halvauto, kun ulemper.

 

Det er jo bare tull, hva som avgjør en fordel vil i stor grad være avhengig av jaktform som bedrives. Det er lite som er så perfekt som en forholdsvis billig og lett pumpehagle når man sitter i kajakk og jakter sjøfugl. Det ligger også en ekstra trygghetsfaktor i det at man ikke trenger å ha skudd i løpet. Dette er riktignok en fordel også halvauto-haglene har, men så var det jo spørsmål om hvor dyre eiendeler man vil dra med seg ut på sjøen igjen da.

 

Man har også fordelen av at man enkelt og forholdsvis rimelig kan bytte ut løpene hvis man ønsker et kortere eller lengre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på va som menes med "uten skudd i kammeret".-- Da har du altså gjort pumpen om til et enkelskudds våpen(om magasinet er plombert til ett skudd). Bedre da med en rimelig enkelt-løper.- Skjønner ikke poenget. Du kan jo også ha en o/u åpen og uten skudd i tills du skall skyte, men ingen jakter vel slik (bare med stående fuglehund).-- Har vel ikke TO skudd i magasinet vel? :):)

Link to comment
Share on other sites

til Johs: vei dine ord! er du ikke litt stor i kjeften når du sier at en pumpehagle ikke ha NOEN fordeler?

har en remington 870 synt supermagnum. og den er mye lettere og plukke fra hverandre og gjøre sikkilig rein en en o/u. min far har en o/u og har pussa den og noen ganger og min 870 er desidert enklest og gjøreskikkelig rein!

og det er mye lettere og dra skjefte tilbake og legge et skudd i kammeret på en pumpehagle og og så dra fram skjefte en og brekke en o/u hagle og lade om.

 

Vanskelig å rengjøre ei O/U?? Vanskelig å plukke fra hverandre? ikke lett å lade om? Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i en sånn beskrivelse av ei O/U hagle. Syns alle disse "ulempene" du ramser opp er veldig enkle å leve med.

 

il trådstarter: mange her påstår at det er så mye bedre med o/u en pumpe og halv auto.

men for meg stemmer det IKKE. når jeg og min far skyter leirduer så bytter jeg litt mellom min pumpe og hans o/u og jeg treffer ikke noe bedre med o/u en pumpen.

har skutt med både pumpe, halvauto og o/u og jeg mener at det ikke er så mye bedre og skyte med o/u. jeg for mindel skyter best med halvauto.

 

Har også skutt med de forskjellige typene børser og ikke så mye i forskjell på leirdue banen, selv om jeg aldri har skutt med akkurat denne modellen før, har du grunn prinsippene med leirdue skyting inne så går det greit med hvilken som helst børse. Sliter du med å treffe, så er det bare å øve litt mer, så kommer resultatene. Kommer mer an på skytteren enn børsa.

 

 

det er en grunn til at det er solgt 10 milioner av den! den koster 4000 hos xxl;)

 

At det er solgt så mange eksemplar av et produkt overasker ikke så masse, se bare på hvor mange Star Baikal som er solgt. Tror det er mer pga prisen enn at det nødvendigvis enn at produktet er så bra. For å skyte bra handler ikke om hvordan børse en har, heller hvor mye du skyter.

 

Hadde gått for ei O/U eller halv auto før pumpehagle, men for all del så tror jeg en som kjøper ei pumpehagle kan treffe like mange leirduer og få like mange ryper når han er på fjellet, så blir garantert ikke feil, men heller en vane sak?

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å rengjøre ei O/U?? Vanskelig å plukke fra hverandre?

 

Har du badet i saltvann med en O/U? Da holder det ikke å dra av forskjeftet, hele mekanismen må ut for rens. Og da innser du også at det samler seg mye dritt baki kassen som kanskje burde vært tatt for ti år siden. Jeg hører også at folk jevnt over skyter bedre med en pumpe/auto, uten at jeg har noen dokumentasjon eller forklaring. Men til jakt etter Norske regler har de ikke mange fordeler foran en O/U slik jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Ser vell ikke det å gå med to skudd i ei O/U hagle som noen STOR sikkerhetsrisiko, å på støkk jakt på rype så går ting ganske fort. Så å av-sikre ei O/U å så skyte syns jeg er ganske greit.

 

Er folk så redd for å ramle med børsa og så få et våde skudd at de velger bort ei O/U hagle og heller kjøper pumpe eller halv auto? Eller er det andre årsaker/ønsker som gjør at de ikke ønsker å ha 2 skudd klar som i ei O/U?

 

Jeg er selv fristet til å kjøpe halv auto pga lav vekt etter å ha testet Franchi Fast Black 8) , så det MÅ ikke være O/U

 

Syns folk skal bruke/kjøpe det de syns er best og det de har lyst på, spør du 10 stykker så får du 10 svar.

 

Gøy å diskutere litt, så bra at vi ikke er 100% enige :D

Link to comment
Share on other sites

jeg syns du undervuderer det med vådeskudd!

sikkerhet er faktisk det FØRSTE du skal tenke på når man har med våpen og gjøre.

så ja da vil jeg faktisk si at det er et godt nokk argument for og ikke velge o/u men jeg sier ikke at o/u er usikker men at pumpe/halvauto er sikrere :D

Link to comment
Share on other sites

Har du badet i saltvann med en O/U? Da holder det ikke å dra av forskjeftet, hele mekanismen må ut for rens. Og da innser du også at det samler seg mye dritt baki kassen som kanskje burde vært tatt for ti år siden. Jeg hører også at folk jevnt over skyter bedre med en pumpe/auto, uten at jeg har noen dokumentasjon eller forklaring. Men til jakt etter Norske regler har de ikke mange fordeler foran en O/U slik jeg ser det.

 

Nei har ikke badet i saltvann med noen børser. Tok av kolben for første gang i fjor å da var børsa 7 år gammel, var ikke noe dritt baki der i det hele tatt, men kommer sikkert litt an på bruken sikkert, vil alltid finne noe som har opplevd det du sier.

 

Syns enkelte sier at de skyter dårligere med med halv auto og pumpe, pga at balansen kan være litt "rar" (i mangel på et bedre ord)

Har skytt endel med sånn rene konkurranse børser av Beretta og Rizzini og de er jo bly tunge i forhold til ei halv auto for at balansen i et sånt våpen blir mye bedre og er vell ikke uten grunn at de som skyter tusenvis av skudd i året har ei tung børse? Du skal jo selvfølgelig ikke bære på den hele dagen så da er det heller ikke så viktig at den er lett heller. Stabiliteten i et tungt våpen er bedre for å skytteren syns nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke sagt det er vanskelig og plukke fra hverandre o/u men at det er LETTERE med en 870.

 

 

forsvaret og politiet i usa bruker hagla så da er det ikke akurat billig skit!

 

 

Sånn som du skrev så fikk jeg et inntrykk av at du syns det var vanskelig.

 

Politiet i Usa kjører også Amerikanske biler, vet ikke om de blir bra av den grunn.

 

Så aldri at børsa var SKIT, bare at de var BILLIG.

Link to comment
Share on other sites

Konkurransevåpen er ikke så interessant her vel, jeg sikter primært til jegere og andre som ikke lever på banen. Kan ikke si jeg har skutt nok med pumper eller autoer til å si noe noe for meg selv, har aldri sett fordelen med pumper og synes autoer er for dyre for mitt bruk. Men jeg hører gjerne fra folk som er enig eller uenig i dette.

Link to comment
Share on other sites

Konkurransevåpen er ikke så interessant her vel, jeg sikter primært til jegere og andre som ikke lever på banen. Kan ikke si jeg har skutt nok med pumper eller autoer til å si noe noe for meg selv, har aldri sett fordelen med pumper og synes autoer er for dyre for mitt bruk. Men jeg hører gjerne fra folk som er enig eller uenig i dette.

 

 

Har hatt Beretta og traff ikke så masse, nå har jeg ei Lanber å skyter så jeg er fornøyd. Er endel på banen, da jeg føler at det er eneste måten å bli bedre på å treffe vilt på når det skal jaktes. "Øvelse gjøre mester" eller? Trodde ivrige jegere var ofte på banen, så derfor var jeg så frekk at jeg nevnte "Konkurransevåpen".

 

Du nevnte bare det med å treffe at folk var flinkere med auto eller pumpe som ofte er lettere enn ei tradisjonell O/U. Så jeg tror at hvis det skulle være noen sammenheng mellom lav vekt å det å treffe på skuddene så hadde sikkert de gutta som var mye på banen å skøyt leirduer hadde gått for et våpen med lavere vekt.

Link to comment
Share on other sites

sikkerhet kommer også an på våpenforståelsen av til hvilket våpen man velger.

De fleste repeterhagler har enkeltvirkende sikring som kun sperrer avtrekker. Dette er den teknisk svakeste løsningen. De fleste dobbletløpere i dag har dobbletvirkende sikring som i tillegg sperrer avtrekkerstagene. Hvilket er bedre. Baikal har i tillegg til dette fangsikringer for hanene, altså trippeltvirkende sikring. Enkelte kombivåpen har oppspennersikring. Da er vi over på god mekanisk sikkerhet.

Når jeg påpeker sikkerheten i tomt kammer er det med tanke på at jeg jakter sittende i kajakk, meb børsa liggende i ei vogge på dekk. En dobbletløper vil ved opptrekk ha munningen bak tærne mine.. hvilket ikke er kosher. lendgen på ei pumpe eller annen repeter gjør at munningen kommer ved, men ikke bak føttene mine. våpenet ligger i vogga med sluttstykket i bakre stilling, en patron på tilbringeren, og et i magasinet. Ja, magasinet er plugget i henhold til lovverk for jakt. Når jeg kommer på skuddhold av fugl løfter jeg børsa og lader i samme bevegelse.

 

Dette er naturligvis en spesiell jaktform, men jeg har altså ikke funnet noen annen hagletype som passer bedre til dette enn pumpe. Som før sagt, alle hagler kan brukes. En gjennomtenkt resptekt for styrkene og svakhetene til hver enkelt type er alt som kreves for forsvarlig jaktbruk.

 

å demontere kolben på en pumpe er gjerne enklere enn å ha ut baskylen på i hvert fall mange dobbeltløpere. En gjennomgående bolt i bakkappa er alt som skal til.Dette er helt nøedvendig ved sjøjakt, eller andre jaktformer med mye fuktighet.

Link to comment
Share on other sites

demontere o/u er vanligvis meget lett... av med bak kappa vanligvis 2 skruer. så er det vanligvis 1 skrue gj skjeftet inn i kassa. så er mekanismen blottlagt. etter et bad m børsa så spray m rustløser-multispray og tørk rent. har du ikke peiling i det heletatt så ikke rør noenting. hvilken børse du skal velge må du finne ut av selv. beg min jakt med enkelløp,så ble det s/s.deretter halvauto. sitter i dag i gjen m 2 stk o/u og syns det er mest fornuftig. kjedelig men veldig fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Trombone ditt svar gjorde at jeg faktisk skjønner 1 av fordelene med ei pumpe hagle :D

 

Ikke kult å ha tærne foran ei O/U, da hadde jeg faktisk vært redd for å bruke ei sånn børse, som du sier så er det litt spesiell jakt form. Til vanlig småviltjakt der du har børsa i hendene så ser jeg ikke at det blir feil med ei O/U.

 

Bra svar 8)

Link to comment
Share on other sites

TrulsN: jada, øvelse gjør mester. Og det er nok en fordel å trene med det våpenet man faktisk jakter med. Jeg hadde engang en traphagle som var med på _en_ jakttur. Den var for pen, og helt klart for tung til å drasse på i timesvis.

 

Til skuddkrevende konkurranser er ikke lette våpen noen fordel. Til en del jaktformer derimot.. Halvautomater gir mykere opplevd rekyl i forhold til vekt, og kan gjøre skyteopplevelsen bedre for mange. Pumper gjør ikke det. Men med min 870 har jeg jevnlig knekket 20 til 23 av 25 duer, og det er jeg fornøyd med. Ikke nok til kretsmesterskapspokaler, men jeg jakter ikke på sånt. De gjør seg ikke i komfyren.

 

Til de fleste jaktformer er O/U meget bra, selv om min kjepphest er at de færreste av oss klarer å utnytte løp nr to, og vi ville være like godt tjent med en enkelløper :lol:

Link to comment
Share on other sites

TrulsN: jada, øvelse gjør mester. Og det er nok en fordel å trene med det våpenet man faktisk jakter med. Jeg hadde engang en traphagle som var med på _en_ jakttur. Den var for pen, og helt klart for tung til å drasse på i timesvis.

 

JA vekten kjennes på lange dager på fjellet, så å få ned vekta er jo bare bra, syns ikke skytingen blir noe dårligere med 1 løpe. Kan hende det blir ei auto eller ei lettvekts O/U etter hvert.

 

Til skuddkrevende konkurranser er ikke lette våpen noen fordel. Til en del jaktformer derimot.. Halvautomater gir mykere opplevd rekyl i forhold til vekt, og kan gjøre skyteopplevelsen bedre for mange. Pumper gjør ikke det. Men med min 870 har jeg jevnlig knekket 20 til 23 av 25 duer, og det er jeg fornøyd med. Ikke nok til kretsmesterskapspokaler, men jeg jakter ikke på sånt. De gjør seg ikke i komfyren.

 

Hehe, bra skyting 8) Men du hadde vell ikke takket nei til å ha en pokal på hylla :D

 

Til de fleste jaktformer er O/U meget bra, selv om min kjepphest er at de færreste av oss klarer å utnytte løp nr to, og vi ville være like godt tjent med en enkelløper :lol:

 

Har skudd "dubble" (skrives det slikt?) å det er jo noen som er virkelig gøy :D

Så ikke redd for å ha to løp :D

Link to comment
Share on other sites

ersa......mener du at du går på rypejakt men 2 skudd i magasinet på en halvauto eller en pumpehagle???......i så fall hadde det vært artig å visst hvor mange ryper du fikk sist høst? Dessuten så skal du ha plombert magasinet slik at du bare får ett skudd der, å da står du igjen bare med ett skudd.

Kansje det går om du har stående fuglehund med deg, men på støkkjakt tror jeg du kommer til kort på 9 av 10 ryper. For den venter ikke på at du skal ta mye ladegrep. Men kommer jo litt an på hvor kjapp du er, men vet at på halvauto må du ta tak i ladearmen å dra den bak før du får skudd i kammeret. Å da tror jeg rypen har kommet seg ganske langt :P

Om du leser det jeg skrev forrige gang, så ser du sikkert at at jeg vet det ikke finnes automathagler :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg sa ikke at jeg gikk med våpenet uladd men det er en mulighet.

det jeg gjør er at jeg ikke tar ordentelig ladegre silik at det er ca 1 cm føg sluttstykke låser seg på den måten er det raskt og sikkert.

og det er lov og ha to skudd i magasinet

 

og som sakt automat hagle finnes;)(future wepons på discivery)

Link to comment
Share on other sites

Nå sklir vel denne tråden helt vekk fra topic, men skitt au-

 

Ersa, du skriver jo svaret selv. "...mer enn to skudd er forbudt". Gjør så et enkelt regnestykke; hvor mange patroner kan du få i hagla di dersom det er plass til to i magasinet og ett i kammeret? Og jamfør svaret med lovteksten du selv refererte til.

 

Hvor lang plomben som fulgte med hagla di er er irrelevant.

Link to comment
Share on other sites

joda ..ersa, du har lov til å ha to skudd totalt. Men da har du ikke lov å ha skudd i kammeret. Å da er vi jo like langt.......

Er litt usikker på om du har lov å ha to skudd i magasinet, for det skal jo være plombert for bare ett skudd.

Det jeg vil fram til er at det må jo være litt vrient å drive å ta ladegrep når du ser rypen hive seg på vingene. Men selvfølgerlig er dette smak å behag. Respekterer deg for at du setter sikkerheten så høyt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 870 og misunner kompisen når han kan knekke sin O/U og blåse løpa reine.

 

Jeg må demontere litt før jeg kan gjøre det samme, så da blir det ofte til at jeg lar være å sjekke løpet for rusk/snø.

 

Dessuten er det vanskelig - i hvertfall for meg - å få så presist andreskudd som jeg ønsker med 870'n.

Link to comment
Share on other sites

Du kan nok lade et brekkvåpen og være klar till skudd nr 3 like fort(om ikke fortere) mener nå jeg. Din preferanse til pump/halvauto ang sikkerhetasspektet, så er det tvært om.- Et brekkvåpen anses som "sikrere" i alle henseende. Med et "knekkt" og åpent våpen signalerer du lettest at du er "ufarlig" for din omgjivnig både på banen og blant dine jaktkamerater.- Men bra at du tenker på sikkerheten, fortsett med det. :) Mvh

Link to comment
Share on other sites

må jo bare si at det går ufyselig fort når jeg lader om min o/u......da jeg har ekstraktorer så er jeg i beltet samtidig som våpnet knekker, å da er det to nye med en gang .......er en jækel i hurtigladning :lol::lol:

kan love den tiuren som nå ikke er her nordpå, at han skulle vært temmelig fri for fjør i hekken om han prøvde å springe fra meg :D

Link to comment
Share on other sites

men ja os si at du er på storfugl jakt og har brukt begge skuddene og har brekt vingen på en tiur, og tiuren løre bort over bakken da er det lettere og slenge ett skudd i pumpehgla en og lade en o/u! :sarcasm:

 

 

Har du brukt 2 skudd og ikke fått den tiuren så høres det ut som du heller skulle ha trent på leirduer. Istedet for å være SÅ rask å lade om den børsa.

 

jeg tør vedde på at vist du hadde sat opp hundre tilfeldige jegere som bruker pumpe og hundre som bruker to løps til og ta to skudd og komme med ett oppfølgende så hadde nok de med pumke vert raskere en de med to løps :)

 

JA dette var et kanon argument.

Link to comment
Share on other sites

Fenomenet er et eksempel på loven om minkende utbytte.

 

Alle fornuftige argumenter er oppbrukt, og konklusjonene er egentlig gitt. Allikevel er det tydeligvis viktig å slå hverandre hardt i hodet med paragrafer og oppkonstruerte problemstillinger. Greit nok egentlig, jeg har ingeting imot at folk iherdig forsvarer sine egne preferanser i våpen. Men jeg håper inderlig at der fremvises større selvbeherskelse i påtrykkingen av avtrekkere enn de respektive herrers tastaturer...

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Alt kommer ann hva du liker best å skyte med!

 

Hvis du prøver en pumpehagle og en O/U, så velger du den som du synes er greiest! Liker du bedre lademekanismen på en pumpehagle, og du liker å skyte med den, så velger du den! Det samme med hagle..

 

Verre er ikke. Folk kommer alltid til å være uenige i hva som er best

 

Men det er alltid skytteren som finner ut hva han liker best!

 

Knudi12

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Syns bruksområde blir oversett endel her.

 

Jeg for min del kommer til(har søknad inne på pumpehagle) å bruke hagla til jakt med havkajakk. Det vil si at hagla kommer til å se sjøvann i store mengder. Jeg for min del hadde aldri hatt samvittighet til å ta med en flott sideligger eller o/u i kajakk.

Pumpehagla er lett å demontere, og ikke minst billig. Stygg er den óg, en fordel til det bruket!

 

Skyter jeg bedre med O/U? Ja.

 

Får vel trene med pumpehagle da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...