Jump to content

Pumpehagle vs O/U?


liedholm

Recommended Posts

Lykkelig eier av en Duracoar'et 870. Den står i skapet og blir nesten aldri brukt. I løpet av de neste årene kommer jeg ganske sikkert til å kjøpe en hagle til som skal stå i skapet og holde den andre med selskap hele året!

Neste haglen blir en gammel fin S/S for o/u hadde jeg aldri kjøpt,- da hadde jeg heller sluttet helt å jakte med hagle!

Jeg hater utseende! Sorry! Det ser ut som golf-utstyr! Noe mer fundamentalt usexy og uestetisk skal du etter mitt syn lete lenge etter.

 

Jeg vil bare beklage at jeg tråkker sikkert 90% av alle leirdueskytende-skytevest- jegere på tærene. Her er det snakk om følelser!

870'en treffer der jeg peker. Bommer jeg har jeg pekt feil. Case closed. Jeg skyter bedre med en Beretta o/u, men det får bare være,- jeg vil heller bomme med en pumpe eller s/s enn å treffe med et sportsvåpen! Så galt har det blitt!

 

Herregud! Dette må jeg ta opp med fastlegen min!!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 132
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Syns bruksområde blir oversett endel her.

 

Jeg for min del kommer til(har søknad inne på pumpehagle) å bruke hagla til jakt med havkajakk. Det vil si at hagla kommer til å se sjøvann i store mengder. Jeg for min del hadde aldri hatt samvittighet til å ta med en flott sideligger eller o/u i kajakk.

Pumpehagla er lett å demontere, og ikke minst billig. Stygg er den óg, en fordel til det bruket!

 

Skyter jeg bedre med O/U? Ja.

 

Får vel trene med pumpehagle da.

 

Jeg syns argumentasjon av denne typen er litt søkt... En kan da likeså godt kjøpe en rimelig og bra dobbeltløper til det bruket som en pumpe.

 

Vi har pumper fordi det er tøft, ikke fordi de på noe som helst måte egner seg bedre en andre hagler til jakt i Norge.. Ferdig med den saken

Link to comment
Share on other sites

Vi har pumper fordi det er tøft, ikke fordi de på noe som helst måte egner seg bedre en andre hagler til jakt i Norge.. Ferdig med den saken

Nå ble du litt for bastant til at jeg kunne overse denne tråden lengre.

 

Hvis man har 4.000,- til å bruke på hagle, så får man sannsynligvis ikke noe bedre hagle enn Remington 870. Snakker da om ny hagle. Det begrunner jeg med at det er en veldig solid hagle, som også er veldig god å skyte med. Faktisk vesentlig bedre enn Star Baikal.

 

Og om noen synes den er tøff... Ja hva så? Hvorfor er det så mye mere husrent å la følelsene styre kjøpet når man anskaffer seg en ubrukelig sideligger?

 

Og toaal:

Jeg vil bare beklage at jeg tråkker sikkert 90% av alle leirdueskytende-skytevest- jegere på tærene
Neida, det er bare det at jeg tar meg bedre ut i skytevest enn i nikkers. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Vømmøl...nå har jeg faktisk litt i overkant fler magasinhagler en de fleste :oops: Men det er sannelig mins Star baikal O/U jeg tar med mest i skogen.

Så jeg føler meg ikke motsagt....

En får dessvidere en god del gode hagler på bruktmarkedet til de prisen du nevner.

Link to comment
Share on other sites

Helt greit det!

 

Men, selv om du kjøpte dine fordi det var tøft, :wink: så er det ikke sikkert at alle som kjøper pumpe har samme grunn. Den gang jeg kjøpte remington pumpehagle, så hadde jeg dårlig med penger, og dette er etter min mening det beste kjøpet jeg kunne ha gjort. Syntes faktisk den gangen at den var usedvanlig stygg, men god å skyte med. Hadde gjort det samme i dag om jeg skulle startet på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan komme med et usaklig innspill her:

 

Jeg har en 870 som jeg kjøpte i 19-20 årsalderen. Kjøpte den utelukkende fordi jeg syns den gang det var tøft. Det syns jeg ikke nå lenger etter at jeg har blitt en hel del eldre, men har innsett at på enkelte typer jakt er den anvendelig, (men ikke nødvendig). Har vel aldri hatt et 76 mm skudd i den og heller aldri savnet det. Men om den detter utfor ripa på båten, så er det ikke store tapet for meg.

 

Om jeg skulle hatt kun EN hagle til jakt, så hadde det blitt en dobbeltløper (o/u), uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min rem870 til meg selv, for at jeg skulle bruke den. Mine penger, mine ønsker, mitt liv. At andre mener de skyter bedre med en o/u eller tar med seg den antikke star baikalen sin istedenfor ei pumpe på jakt er helt greit for meg. Personlig synes jeg pumpehagle med pistolgrep er det beste å skyte med. Men det betyr ikke at jeg må få hele verden til å like det samme som meg.

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste talere! :D

Det er ikke noe galt i kjøpe og ha en pumpe hagle (eller andre magasin hagler.) Men det blir som jeg skrev først, litt søkt å argumentere med at det er et bedre våpen, fordi det er greit om der ramler i vannet...(Osv). Det virker som om det er en del som desperat prøver å rettferdigjøre et kjøp av pumpehalge med at den liksom skal være gennerelt bedre en andre hagler til noe. Og det vbil jeg påstå, ikke stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Eh... ja... Og poenget dit er?

 

Jeg skrev:

ikke fordi de på noe som helst måte egner seg bedre en andre hagler til jakt i Norge

 

Er du enig eller uenig i denne påstanden, og da på et generelt grunnlag, ikke et spesifikt?

Helt enig. Den egner seg ikke bedre til jakt enn andre hagler. Jeg mener også at den ikke har særlig begrensninger i forhold til andre mekanismer.

 

Men, du trikser litt med din sitering av deg selv. Du glemte dette:

Vi har pumper fordi det er tøft
Dette er jeg uenig i. Det var ihvertfall ikke min motivasjon den gang jeg kjøpte pumpe. Det, var poenget mitt. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter absolutt best med pump og halvauto hagler. De virker å være veldig nøytrale i stokk etc?

 

Derfor har jeg også to stk. Dessuten føler jeg at man rekylmessig tar over hagla igjen mellom hvert skudd, kontra feks o/u og S/S hvor man hvis litt het bare trykker kjapt og har rekylbevegelse i kropp og våpen.

 

At folk mener at pumpehagle kjøpes bare for at det er tøft synes jeg er direkte teit sagt.

 

En annen detalj som jeg selv synes er meget behagelig er den manuelle sikringen ved avtrekker bøyle.. videre at man UTEN tvil lader inn kjappere skudd etter en sjanse og er klar på ny uten å måtte brekke våpen. Det tror jeg man skal trene alvorlig hardt på å slå med brekkhagle.

 

Videre er pumpa mi betydlig lettere enn STAR hagla i skapet.. Selvfølgelig får man lettere o/U hagler osv.. men da begynner riksdalerne å fly.. og ei hagle er og blir en bruksgjenstand for å knuse lerduer og drepe... ikke noe annet.

Link to comment
Share on other sites

He he...

Som nevnt så er det ikke noe galt i kjøpe piumpehagle, men det er alle de vikarierende grunnen folk kommer med som jeg syns er litt søkte.

Jeg skyter absolutt best med pump og halvauto hagler. De virker å være veldig nøytrale i stokk etc?

Dedtte utsagnet er overhodet ikke et argument for å erverve en pumpe over en dobbeltløper. Men et argument for å skaffe seg ei hagle som passer. Det er ikke mekanisem en som avgjør om du treffer.... (med et mulig untak i halvauto, hvor lavere rekyl kan gi bedre avtrekk)

Link to comment
Share on other sites

Det var igrunn derfor jeg satt ? tegn bak.. da jeg ikke har dokumentert hold i utsagnet. Det er bare at jeg skyter like bra med min Winchester og maverick som jeg gjør med fatterns 870, en kompis sin 11-87og en annen kompis sin mossberg 500. Det samme gjør brodern..

 

Derimot bytter jeg til ei hvilke som helst O/U så er det ikke slik.. så derfor har jeg undret meg om de er ganske nøytrale..snur du hagla og ser nedover kolben, er det minimal cast off på pumper og halvautoer..men på brekkvpn derimot ofte mere.

 

Men du venner deg til alle vpn.

 

Derimot som tidligere nevnt, hurtigheten i omlading rett i mag røret kontra brekke å sette i nye patroner er en egen verden med magasinhagle. Har berget mange gjennliggere i min jakt iallefall og STAR kamaeraten min står å stapper patroner med brekt vpn når det igjen smeller fra meg :D

Link to comment
Share on other sites

Syns bruksområde blir oversett endel her.

 

Jeg for min del kommer til(har søknad inne på pumpehagle) å bruke hagla til jakt med havkajakk. Det vil si at hagla kommer til å se sjøvann i store mengder. Jeg for min del hadde aldri hatt samvittighet til å ta med en flott sideligger eller o/u i kajakk.

Pumpehagla er lett å demontere, og ikke minst billig. Stygg er den óg, en fordel til det bruket!

 

Skyter jeg bedre med O/U? Ja.

 

Får vel trene med pumpehagle da.

 

Jeg syns argumentasjon av denne typen er litt søkt... En kan da likeså godt kjøpe en rimelig og bra dobbeltløper til det bruket som en pumpe.

 

Vi har pumper fordi det er tøft, ikke fordi de på noe som helst måte egner seg bedre en andre hagler til jakt i Norge.. Ferdig med den saken

 

Søkt? Det får du mene det du vil om, men det må da være lettere å få gjort en skikkelig puss på en 870 enn en dobbelløper om jeg kantrer med kajakk.

Det er mitt hovedargument for å kjøpe pumpehagle.

Link to comment
Share on other sites

men det må da være lettere å få gjort en skikkelig puss på en 870 enn en dobbelløper om jeg kantrer med kajakk.

EH... nei?

 

Enklere å få av fortre og løp av dobbletløperen, og begge må få fjernet kolben via en skrue inne i skjeftet (Trenger langt skrujern) Da er som regel mekanismen i Dobbeltløperen åpen og en grei sak å få tørket oljet. En må skru mer for å pelle en 870 fra hverandre....

Link to comment
Share on other sites

men det må da være lettere å få gjort en skikkelig puss på en 870 enn en dobbelløper om jeg kantrer med kajakk.

EH... nei?

 

Enklere å få av fortre og løp av dobbletløperen, og begge må få fjernet kolben via en skrue inne i skjeftet (Trenger langt skrujern) Da er som regel mekanismen i Dobbeltløperen åpen og en grei sak å få tørket oljet. En må skru mer for å pelle en 870 fra hverandre....

Man trenger ikke få av kolben på 870 for å blottlegge sluttstykke og avtrekksmekanisme. Det er heller ingen skruer, bare to bolter som trykkes ut.

Link to comment
Share on other sites

men det må da være lettere å få gjort en skikkelig puss på en 870 enn en dobbelløper om jeg kantrer med kajakk.

EH... nei?

 

Enklere å få av fortre og løp av dobbletløperen, og begge må få fjernet kolben via en skrue inne i skjeftet (Trenger langt skrujern) Da er som regel mekanismen i Dobbeltløperen åpen og en grei sak å få tørket oljet. En må skru mer for å pelle en 870 fra hverandre....

Man trenger ikke få av kolben på 870 for å blottlegge sluttstykke og avtrekksmekanisme. Det er heller ingen skruer, bare to bolter som trykkes ut.

 

Ja, man trenger i hvertfall ikke noe skrujern for å demontere den, så da er det kanskje litt lettere å demontere den eller hva?

Men i det hele tatt, syns også syntet er en fordel til det bruket jeg har skissert.

 

Men dersom du har noe imot det, så send gjerne en klage på PM så skal jeg vurdere den, og muligens kjøpe O/U i stedet!

Just jerking your chain Hassel :lol:

Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke få av kolben på 870 for å blottlegge sluttstykke og avtrekksmekanisme. Det er heller ingen skruer, bare to bolter som trykkes ut.

 

Ja, man trenger i hvertfall ikke noe skrujern for å demontere den, så da er det kanskje litt lettere å demontere den eller hva?

Men i det hele tatt, syns også syntet er en fordel til det bruket jeg har skissert.

 

Er det bare jeg som er teit eller? jeg skjønner faktisk ikke helt hva dere mener nå...

Jeg protesterer på påstganden om at det er enklere å pusse en pumpehagle en en dobbeltløper (Slik noen hevder) Siden scenarioet som var nevnt inkluderte fullstendig neddynking under vann, antok jeg også at man da ønsket å tørek ionnje i mekanismen. Ergo; at man måtte fjerne kolben for å komme til alle deller, på både pumpe og vanlig hagle...

 

Å påstå at det er lettere å demontere en pumpe en en sideligger (for puss) om man ikke en gang skal ta av kolben blir jo defintivt litt besynderlig. På alle de dobbelt og enkelt løpede hagler jeg har tafset på er det jo enb enkel lås (Hendle, Knapp etc) som holder fortreet på plass, og tar man av det får man av løpet, og har tilgang til alt. Det er jo ikek et sluttstykke en gang som såden i en baskyl... så det kan da umulig være mer komplisert en å dytte ut bolter, skru av magasin muttrere, trekke av løp osv.... :shock::?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ingenting. Jeg sier bare at man ikke trenger å skru av kolben på en Rem. pumpe for å få fram avtreksmekanismen.

 

Jeg kommer heller aldri mere til å kjøpe pumpe, men det er fordi jeg har råd til Benelli halvauto og Beretta o/u og generellt er litt jålete og fuill av sjit.

Men om jeg var i den situasjonen at jeg var uten våpen, og hadde dårlig råd (ca 4.000,- til rådighet), så hadde jeg kjøpt meg en Remington 870. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ingenting. Jeg sier bare at man ikke trenger å skru av kolben på en Rem. pumpe for å få fram avtreksmekanismen.

Jaha? hva var poenget med å stadfeste det opplagte? det er litt dumt å kommentere noe uten vita hva det er snakk om? Eller tar jeg feil her også :sarcasm:

Link to comment
Share on other sites

men det må da være lettere å få gjort en skikkelig puss på en 870 enn en dobbelløper om jeg kantrer med kajakk.

EH... nei?

 

Enklere å få av fortre og løp av dobbletløperen, og begge må få fjernet kolben via en skrue inne i skjeftet (Trenger langt skrujern) Da er som regel mekanismen i Dobbeltløperen åpen og en grei sak å få tørket oljet. En må skru mer for å pelle en 870 fra hverandre....

Det var dette jeg kommenterte. Min understreking. Poenget var at man ikke trenger å av med kolben for en fullstendig puss.

Det er ikke dermed sagt at jeg må mene at det ene eller det andre om hva som er best eller enklest.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...