Jump to content

Dyretragedie i Aure.


hopmark

Recommended Posts

Mork

 

Du som er orientert i ommrådene, er dette en situasjon som er helt spesiell for denne plassen eller har du hørt om lignende situasjoner andre plasser i landsdelen :?:

Værforholdene har jo tross alt vært like over mesteparten av landsdelen :!:

 

Det er klart en grense for hva hjorten kan tåle av kalde vintre, hvis dere leser boka om Hjortens historie som er laget av C.E.A her på kammeret, og Brynjar Stautland. Kan dere lese at mesteparten av hjortestammen på hitra sultet ihjel mellom husveggene en gang på 1800 tallet etter en veldig streng vinter.

 

Hvis vi nå får en årekke med strenge vintre er det ikke til å unngå at dette vil få store konsekvenser for bestanden.

Om dette er bra eller ikke, er det sikkert delte meninger om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor noen mil unna i luftlinje. Og lengre inn i landet, og dermed er det sannsynligvis minst like mye snø her som i Aure. Jeg har ingen lokal kjennskap til forholdene, forholder meg til det som er i media, samt at jeg har pratet ca. 2 t. med Ruby.

 

Det jeg tror, er at hestenes for har lokket til seg hjort. Og dermed har problemene oppstått. Hjort lukter mat over lange strekninger. I kombinasjon med at mange dyr opplevde foring på samme plass i fjor, så er det helt realistisk at samme område får nesten like mye dyr i år.

Jeg syns det er veldig interessant det som skjer i Aure nå. Det kan kanskje gi viltforvaltere ny og bedre kunnskap om hjorteviltforvaltning, samt at man må sette mål for hva man vil oppnå visst man vinterforer hjort. Det koster fort mer enn en gårdbruker kan bruke. Selv erfart etter snart tre år med foring.....

Link to comment
Share on other sites

"at Ruby & Co - har ansvaret for tragedien"

 

Ingen har besvart dette innlegget, og jeg har tydeligvis misforstått noen av innleggene - da jeg liksom leste det :roll: .

 

For det var jeg isåfall uenig i :!: (har aldri hatt noen kontakt med ham)

 

I min tid - på skolen - hadde vi ikke "fordypning" i fagene, så jeg har dårlig erfaring med å tolke skreven tekst :? .

Link to comment
Share on other sites

Ingen har vel beskyldt Ruby for denne tragedien, men det er vel ikke unaturlig at når en slik tragedie oppstår, og folk leter etter grunn, så vil jaktretthaver i et område også få søkelyset på seg.

 

Meisingset hadde jo et interessant foredrag i Foldfjorden i fjor hvor han bla snakket om trekk mellom sommer og vinterbeite.

Dette var vel basert på merka dyr, og det var på påfallende hvor store variasjoner det var selv innen samme kommune.

 

Som flere skriver, en slik hendelse bør granskes nøye fra alle bauger og kanter slik at både forvaltning, jaktrettshavere og jegere kan trekke lærdom av det.

 

Hvorvidt Todalen er et slikt sted hvor det samler seg ekstra mye hjort på vinteren fra andre områder, vet jeg ikke.

Gjør det det, kommer spørsmålet med foring i strenge vintre opp som et naturlig spørsmål.

Og hvem skal da eventuelt ta ansvaret for foringen og kostnadene med et slikt opplegg?

Et alternativ til vinterforing, kan være kan være kontrollert avskyting/culling.

Men dette har vi vel ingen tradisjon for i Norge, og vil sikkert bli møtt med sterk motstand av andre omkringliggende storvald, da det er lett å hevde at det er "deres" hjort som står i Todalen på vinteren.

Og så har vi det etiske og bambieffekten oppi det hele som nok vil vekke harme...

Ingen enkel sak..

 

Vitenskapelig hjorteforvaltning vet jeg lite om, så dette er kun høyttenking og grublerier fra min side

Link to comment
Share on other sites

Fra nettdebatten under artikkelen:

 

"Som jeger fra Oslo-området får jeg dette ut av saken: 1. Forgubbingen og proteksjonismen som råder i svært mange “viltkommuner” rundt om i landet har her fått frem et svært godt eksempel på hva som oftere og oftere blir resultatet. 2. De lokale jegerne, inkl. den lokale viltforvaltningen, har som vanlig mange synspunkt og svar på hva løsningen bør innebære, men svært få som innebærer virkemidler innhentet utenfor sin egen bygd. 3. Langsiktige løsninger som f.eks. bl.a. kan inkludere rekruttering av yngre utenbygdsboende jegere virker å ikke være med i tankerekkene deres.

 

 

Østlandsbeboer"

Link to comment
Share on other sites

Årsaken til problemet er jo åpenbart den "unormalt" strenge vintern.

 

Skal denne vintern legges til grunn for fremtidens hjortestamme må den åpenbart reduseres.

 

Vintern 66/67 ble rådyrstammen på østlandet redusert med 70-80% av samme årsak. ( Ikke mange som foret rådyr på den tida.) Uttakket av rådyr sank det påfølgende året tilsvarende. ( Rådyra var og spiste av kornneka som var satt ut til småfuglene på verandaen allerede før de rakk og ringe jula inn. )

 

I dag er vi tilbake til 66 nivået ++. Skulle vi lagt vintern 66 til grunn for dagens rådyrforvaltning ville vi tatt 2000-3000 rådyr i året i stedet for dagens 20000-30000.

 

Alltid trist å se dyr som lider, men slik er nå en gang naturens gang!

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Fra nettdebatten under artikkelen:

 

"Som jeger fra Oslo-området får jeg dette ut av saken: 1. Forgubbingen og proteksjonismen som råder i svært mange “viltkommuner” rundt om i landet har her fått frem et svært godt eksempel på hva som oftere og oftere blir resultatet. 2. De lokale jegerne, inkl. den lokale viltforvaltningen, har som vanlig mange synspunkt og svar på hva løsningen bør innebære, men svært få som innebærer virkemidler innhentet utenfor sin egen bygd. 3. Langsiktige løsninger som f.eks. bl.a. kan inkludere rekruttering av yngre utenbygdsboende jegere virker å ikke være med i tankerekkene deres.

 

 

Østlandsbeboer"

:D Den var jaggu bra :Som jeger fra Oslo-området får jeg dette ut av saken....

Han har jo løsningen, denne karen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns jeg ser at det blir delt ut tørrhøy til hjortene på tv-klippet. Det er gjør det neppe bedre for allerede svake dyr. Her er det nok mangel på kunnskap inni bildet.

 

Jeg også reagerer på at det fores med høy.

Høy har lavt næringsinnhold, og annbefales ikke som vinterfor til rådyr.

I tillegg er det svært viktig med tllgang på vann når det fores med høy.

Frukt og grønnsaker kombinert med silofor og evnt fersk lautrefelling er mye mer næringsrik kost for hjorten.

Rett type Kraftfor kan også benyttes.

 

Jeg har nettopp kommet hjem fra landstedet i fusa. Der gikk det hjort langs veien som så virkelig skranten ut.

Jeg tror vinteren nå har tæret mer på hjorten en mangen er klar over. snøen her er snart borte så den har nok bedre dager nå en for noen uker siden.

Link to comment
Share on other sites

Å koma med lettvinte løysingar når eg kun kjenner saka frå kammeret.no, er ein skikkeleg risikosport for underteikna. Eg prøver likevel.

 

Foringsplassen for hestane har frå først av berre fått tilfeldige besøk av hjort på matleiting. Antalet hjort har auka år for år. Sjølv om utlagd for til dei "stakkars" hjortane har auka tilsvarande, så har problemmet aksellerert, ein har kome inn i ein vond sirkel (foring fører til at meir og meir hjort søkjer til garden). Der er ein i dag.

 

Det eg har høyrt frå veterinærhald, er at turrhøy kan fungera som "dynamitt" i ein tom hjortemage.

 

Å koma ut av denne situasjonen er nok ikkje lett.

 

Attgroing av utmarka er eit problem dei fleste stader, truleg også her. Eg føresler ei knallhard "motormassakre" av skogen. Hjorten vil då straks starta beiting på dei nedsaga trea, greinene og kvistane, men også bark-gnaging på grovare stammer. Neste år vil det då bli ein "eksplosjon" av rotskot frå dei nedsaga stubbane som står att. Dette vil bli mat for hjorten dei komande åra. På denne måten kan ein halda skogen nede, og hjorten får "natureg" for - ikkje rundballar og høy. Alm, raun står vel øvst på matlista til hjorten. Bjørk og gråor er lengre nede. Men nye skot av bjørk og or tek nok hjorten likevel, vil eg tru.

 

Eg gler meg til at forslaget mitt skal kritiserast sønder og sammen. Dette er på prøve gjort (hjort) :):):)

Link to comment
Share on other sites

Han har tvilsomt den fulle og hele løsningen denne "Oslo-karen," men som omreisende hjortejeger selv, så tror jeg han er inne på deler av hvor "skoen trykker." Etter siste istida har vel mennesker vært en naturlig bestandregulerende del av økosystemene, og med rundt 110.000 (?) felte hjortevilt i året, så er vi vel fortsatt det? Etter hva jeg har skjønt, så har undersøkelser publisert i Jakt & Fiske bl.a. frembrakt dette med nedadgående rekruttering av unge jegere med forgubbing som resultat? Selv har jeg møtt på proteksjonisme, dvs. redsel for at utenbygdsboende jegere skal bli trofaste, ansvarlige og lokalpatriotiske jegere, selv om jaktlaget jeg var med var så giktbruddent at det knapt kom seg opp hjortelia. Hvem tar over når disse må på gamlehjemmet? Den lokale ungdommen var mest opptatt av å kjøre rånebil og henge på den lokale Mix-kiosken i grilldress, så der var det lite mulighet for å innhente arvtagere. Tilslutt har jeg vært så heldig og funnet meg jaktlag på Vestlandet og i Trøndelag hvor jeg har møtt "gammal-jegere" som ikke bedømte meg ut i fra dialekt, men ut i fra genuin jaktinteresse og høflig lærevillighet.

Link to comment
Share on other sites

Tja, om avskytingstallene er akseptable i forhold til avskytningsplanene i dag, har ikke dette med utenbygds kontra innenbygds noe som helst med saken å gjøre (men vi gråter jo alle for vår syke mor :wink: ). At vi litt lenger frem ligger ann til å komme i en noe vanskligere situasjon grunnet dårlig rekrutering, er nok mulig enkelte steder. Uten at dette har noe med sagens situasjon på Aure å gjøre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Regner med du er inne på noe her. Hvis jeg prøver å sammenligne med

rådyrstammen her, så hadde den vært totalt ute av kontroll hadde det

ikke vært for utenbygds jegere. Man har rett og slett ikke nok lokale jegere

til å ta ut det som må ut.Men det må selvsagt legges opp sånn at de lokale ikke står uten jakt! Og det som gjør at vi får ut det som må til er at

arealet er organisert i grunneierlag og ikke i små lapper.

Link to comment
Share on other sites

Takk for noen nyanserte tilsvar. Jeg registrerer samtidig det er mange andre her inne som vet mye mer enn meg om hjort.

 

Artig dette med Norge og kulturarven i fra vikingtida: "Bygda er mi! Bare jeg vet hvordan den skal styres! Kommer de i fra nabofjorden, så hugger jeg først, og spør hva det gjelder etterpå!"

 

Legg også merke til at jeg skriver: "så tror jeg han er inne på deler av hvor "skoen trykker."" Jeg skriver "inne på" og "deler," det er langt i fra et forsøk på å legge frem fasit "á la vikinghøvding." Om denne rekrutteringsproblematikken blir nasjonalt samlet og lokalt tatt tak i, og da noe mer enn litt sarkastisk mumling i fra vikingskjegget, det vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg vet for min del ikke mye om Hjort, men jeg vet da litt om utenbygdsjegere. Og den problemstillingen den kan medføre, ikke minst i form av manglende avskytning grunnet ønske om størst mulig dyr (triste greier).

 

I tillegg er det her jeg bor, ikke noe problem lokalt å jakte ned det man ønsker. Når man får lov til å jakte der hjorten trekker etter som ver og vind endrer seg.

 

Mitt inntrykk er at at man de fleste plasser ikke har behov for utenbygds jegere for å ta ut det man får lov til, men jeg vill ikke påstå at der ikke finnes steder der man trenger hjelp (og de er jeg redd av blir flere med årene). Men nå vet jeg ikk eom noe sted man har hatt problem med å få tak i jegere om man virkelig ønsker (mitt inntrykk er at de står i kø).

 

Derimot er jeg av den oppfattningen at utenbygds jegere, gjør best nytte for seg når de blir en del av lokale jaktlag (sett bort i fra inntekt).

Link to comment
Share on other sites

Det gamle visdomsordet at en uttaler seg mest og sikrest om det en egentlig vet minst om kommer jo ikke til skamme her i diskusjonen. :wink: Det virker som enkelte tror at stort sett alle ”bygdafolk” er idioter. La nå det være, det sier jo mye om de som kommer med påstanden :) . For å avklare en del omkring slike tragedier, så er dette faktisk naturens gang. I løpet av de snart tredve årene jeg har jaktet hjort i Aure har det skjedd en del, det være seg klima og gjengroing- og hjorteforvaltning. Ett av punktene er at vi ikke har hatt skikkelige vintre med sterk kulde og snø fra oktober slik som denne vinteren. Normale vintrer i Aure har vært snøfall i januar, 1-3 uker med litt kulde, for så vekslende ”snø, søvæst og regn” ut til sommerbeite. Dette har medført at hjortestammen har nærmest eksplodert. Kun få dyr dukker under på grunn av vinteren, mat nok til alle -og alle typer dyr berger over vinteren. Uttaket av dyr på høsten har økt fra år til år. Men hjorten er altså ikke vant til denne typen klima. 3 måneder med mye snø og sprengkulde allerede før vinteren normalt dukker opp setter sine spor. Den enkle og naturlige løsningen er faktisk å la naturen gå sin gang slik at dyr i dårlig kondisjon og dårlige gener bukker under. Naturens gang kalles dette. :? Å ta ut disse dyrene ved jakt er umulig, selv om de som faktisk ikke har jaktet i slikt terreng vet bedre. :roll:

 

Så kommer dilemmaet: Skal en la naturen gå sin gang, eller skal man prøve å fore opp å berge disse dyrene? Det er dette diskusjonen bør dreie seg om.

Les forresten denne rapporten: '>http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2010/584.pdf

Link to comment
Share on other sites

@Vingemuttern: Ble vel en feil sammenligning, da det er jegere med hund

som tar ut det store antallet rådyr. Og der velges det ikke ut størst mulig dyr :wink:

Det er vel ingenting i veien for at grunneierlag i hjorteriket kan legge føringer på hvilke type dyr som skal ut? Eller er pengene viktigst og derfor de største dyrene taes ut av disse utenbygdsjegerne?

Link to comment
Share on other sites

Det er godt å se det blir aktivt støttet opp under vikingteorien min :D

 

Selv er jeg på vei til å flytte til et lite tettsted en dagsreise fra Oslo, ikke fordi jeg har ambisjoner om å bli høvdingen, men fordi jeg har blitt glad i stedet og bygdafolket :wink:

 

Det hører selvfølgelig med til historien at det er hjort der, og at jeg lenge har vært med i et lokalt jaktlag, som møtte en uverdig obsternasen besserwisser søring som meg med humor og åpenhet. Noe jeg også liker med stedet og folket der - de ser etter muligheter og løsninger, istedenfor problemer eller åpninger for å kritisere andre sine forsøk på å delta i debatt. Man trenger ikke være høvding eller lokalkjent en gang! Tenk på det! :wink:

Link to comment
Share on other sites

............................. men som omreisende hjortejeger selv, så tror jeg han er inne på deler av hvor "skoen trykker." ......

Dette er jo bra :wink: I hvilke av de to første punktene han ramser opp mener du skoen trykker :wink: ?

(Ps, punkt 3. har vel vært gjennomført i dette område de 15-20 siste årene- ...)

Link to comment
Share on other sites

Artig utvikling i denne tråden gitt :wink:

Tolker jeg det rett at mangen mener denne tragedien kunne hvert unngått med flere utenbygds jegere i fylket.

Jeg personlig synes det virker mest som uvitenhet at så mangen dyr går rundt husveggene og venter på litt næringsfattig høy, i stedet for å søke etter gode urørte vinterbeiter med mye ung lauskog.

Men at det er i overkant mye små usle hjort, samt en for stor del anndel enslige kalver synes opplagt.

Dette kan ha litt med hvordan det jaktes, men det er slettes ikke sikkert dette hadde hvert bedre med utenbygdsjegere.

Fra begynnelsen av 2000 tallet og frem til 2004-5-6 fikk dessverre hjortebestanden vokse seg alt for stor over store deler av vestlandet. Det ble delt ut alt for få løyver i forhold til tilveksten av hjort.

Den tiden tror jeg er over nå, og anntallet løyver er sikkert langt over tilveksten mangen(de fleste) plasser.

Det er heller ikke spesielt vanskelig å få seg jakt for utenbygdsboere. At det koster, er sikkert ikke ulikt elgjakta som jeg ikke tar meg råd til selv.

Jeg er faktisk skeptisk til at denne episoden blir brukt som brensel til hylekoret om at det er alt for mye hjort alle plasser.

For det er det ikke.

Hadde vi sett slike hendelser over hele fylket/vestlandet hadde saken hvert en helt annen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Samd med deg 202 Outback- det er ikkje like mykje hjort over alt. Slike tragedier som denne ville truleg ha skjedd også om kvotane vart dobla (kanskje med litt færre dyr samla, men likevel). Årsaka er vel meir at mykje hjort samlar seg der det no har vore hard vinter/ vanskelege tilhøve over lang tid. Og det vert lite mat på alle dei som er samla der.

 

Sjølv om det strauk med ein del hjort i fjor vinter, fann eg mange plassar der hjort hadde klart seg, i opp til 1,5 meter høg snø. Desse var ikkje uroa, og hadde klart seg med å beita på alt som var innan eit lite område. Eg fann fleire slike "overvintringsplassar" i vårløysinga kring påske i fjor.

 

Trist å sjå at så mange dyr osm her svelt uansett.

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Dette med vinterforing av hjortevilt er et ømtålig tema. Hvis man forer vil dødeligheten selvsagt bli begrenset, men hvis man lar være er det de sterkeste individene som overlever. Jeg leser stadig her på forumet om jegere som klager på lavere slaktevekter nå enn tidligere år. Dette KAN selvsagt være en følge av at vi har hatt milde vintre i en årrekke og dyr med dårlige gener har overlevd og har hatt mulighet for å forplante seg. Dette vises bl.a i nordlige deler av USA, Canada og Russland. De har her strenge vintre nesten årlig med resultat at hjortedyr blir store. En sammelikning her er eks whitetailhjort i Florida er litt større enn norsk rådyr, mens det i Canada blir mer enn dobbelt så stort.

Uansett, det er trist med slike dyretragedier i et slikt omfang, men det er en del av naturens gang.

At dyr søker mat der den er å finne er en kjensgjerning, hestefor vil selvfølgelig tiltrekke seg sultne hjortedyr som igjen vil tiltrekke seg flere.

Jeg var forøvrig på villsvinjakt i Sverige for 2 uker siden. Der hadde rådyrene funnet ut av foringsplassene, det var rådyr mer eller mindre konstant ute på foringsplassene fra tidlig ettermiddag til langt på natt. De dyra som gikk på foringsplassene så ut til å være i god kondisjon, men de hadde begynt å finne ihelsultede rådyr andre steder.

Link to comment
Share on other sites

Hadde vore interessant å få høyra kva NOAH og andre dyrevernorganisasjonar synsar om dette. Ikkje urimeleg å tru at dei vil tilrå ei stadig aukande foringsmengd - til der etter kvart nærmar seg tusen hjortar... Eller har eg misforstått?

 

Jenny Rollness har jo skrevet under kommentarfeltet i TK.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Ruby nå og han er fortvilet over å være uthengt som syndebukk i media. Det er ikke skutt koller unna kalven og det er ikke satt i gang foring fra hanns side. Foringen det er snakk om i år og i fjord er at det blir foret hester utendørs.

 

Statestikk over felte dyr med fordeling på yngre og eldre dyr, kjønn, kalv osv ligger jo åpent på nettet, tilgjengelig for alle. Det er bare å søke på kommune og vald. http://www.hjortevilt.no/Hjort/Jaktstatistikk/FelteDyrStatistikk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...